) Fluffyfox... Ik gebruik geen antiklit.. Geen aannames doen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
Natuurlijk, logisch... Antiklitspray is veel bruikbaarder én vooral belangrijker!! dan goed stalmanagement van een jong paard. Fluffyfox, niet echt een opmerking waarmee je intelligent overkomt bij mij.
Janine1990 schreef:Geweldig, Yeentl en haar Hinde zijn niet meer interessant voor de geitewollentheoriesokken. Dus nu is er een nieuw slachtoffer gevonden in TS.
Goed ook om te weten dat een glimmend paard tot stand komt door antiklitspray.![]()
Natuurlijk, logisch... Antiklitspray is veel bruikbaarder én vooral belangrijker!! dan goed stalmanagement van een jong paard. Fluffyfox, niet echt een opmerking waarmee je intelligent overkomt bij mij.
Is er een keer een paard dat zich niet opkropt, krijg je wel ander commentaar![]()
TS, ga zo door. Ik zou zelf graag nog wat meer lengte in het hele paard willen zien. Maar daar zal je vast ook mee bezig zijn.
En zodra er 3 of 3,5 in een beginpost wordt geplaatst weet je al gelijk dat er een muggenzifterij aan zit te komen, óf je moet ernaast staan met een carrotstick en alleen maar volgens Parelli met je paard werken. En jou theorie Fluffyfox klinkt hartstikke mooi, echt waar super! Maar die inprentingsfase vindt al eerder plaatst. Ik ben van mening dat je er beter rond 3/3,5 op kan gaan zitten en bewust bepaalde spiergroepen gaat trainen zodat je paard op de juiste manier sterker wordt zonder de groeischijven te overbelasten. Want hoe zie jij het voor je? Stel ik heb een onbeleerde 5-jarige waar ik op dat moment maar lekker gelijk op ga rijden, want hij is immers al ouder, dus ik kan gelijk 5x in de week rijden. Dan zou er hier op bokt geen kraai naar kraaien omdat het paard immers al 5 jaar is.. Maar een 3-jarige bewust en rustig begeleiden onder het zadel voor 3x in de week is met andere woorden 'je paard kapot rijden?'. Ik deel jouw mening (die je ondertussen in meerdere topics door iedereen zijn strot aan het duwen bent) totaal niet. En ik zou jou adviseren om is met een echt goede fysio/osteo te praten, zij zullen jouw theorie namelijk absoluut ontkrachten. Ik ben er beetje klaar mee dat elke 3-jarige onder het zadel zo wordt afgezeken. Toevallig weet ik dat Moniek ontzettend zuinig is op haar paard en hem alle rust en tijd gunt. Er zullen vast wel 3-jarigen over de jank worden gereden, daar ben ik het zelf ook totaal niet mee eens. Maar je weet hier geen achtergrond niks.. Misschien krijgt Hudson wel om de 2 weken een maand vrij. Daarnaast vind ik je ook wel heel apart overkomen over de antiklitspray.. Ik ruik eerder een beetje jaloezie?! yeentll schreef:Ik ben van mening dat je er beter rond 3/3,5 op kan gaan zitten en bewust bepaalde spiergroepen gaat trainen zodat je paard op de juiste manier sterker wordt zonder de groeischijven te overbelasten. Want hoe zie jij het voor je? Stel ik heb een onbeleerde 5-jarige waar ik op dat moment maar lekker gelijk op ga rijden, want hij is immers al ouder, dus ik kan gelijk 5x in de week rijden. Dan zou er hier op bokt geen kraai naar kraaien omdat het paard immers al 5 jaar is..
Citaat:Maar een 3-jarige bewust en rustig begeleiden onder het zadel voor 3x in de week is met andere woorden 'je paard kapot rijden?' (...) ik zou jou adviseren om is met een echt goede fysio/osteo te praten, zij zullen jouw theorie namelijk absoluut ontkrachten.
Janine1990 schreef:Xyzutu2, volgens mij mis je het doel van de vergelijking van Yeentll, namelijk dat ze er op doelt dat er niemand op Bokt kraait naar een 5 jarige die pas is beleerd en op M niveau dient te lopen.
Maar dat er een hoop gezeken wordt (uiteraard voorzien van een berg theorie die duidelijk nooit in praktijk is gebracht door degene die de kritiek levert) op mensen die met verstand en gevoel hun 3-jarige hebben ingereden en er heel voorzichtig mee omgaan en echt kijken naar hun paard.

xyzutu2 schreef:Janine1990 schreef:Xyzutu2, volgens mij mis je het doel van de vergelijking van Yeentll, namelijk dat ze er op doelt dat er niemand op Bokt kraait naar een 5 jarige die pas is beleerd en op M niveau dient te lopen.
Maar dat er een hoop gezeken wordt (uiteraard voorzien van een berg theorie die duidelijk nooit in praktijk is gebracht door degene die de kritiek levert) op mensen die met verstand en gevoel hun 3-jarige hebben ingereden en er heel voorzichtig mee omgaan en echt kijken naar hun paard.
Ik denk dat dat dan vooral te maken heeft met de informatievoorziening, nietwaar?
Als ik hier foto's plaats van mijn vijfjarige en erbij schrijf dat hij nu een paar weken zadelmak is, 5x per week 'heel voorzichtig en met verstand en op gevoel' een uurtje bereden wordt en we over twee maand aan onze eerste L-wedstrijd gaan beginnen, dan gaat daar absoluut (terecht!) van alle kanten kritiek op komt, ook van de mensen die ervoor zijn om pas op vijfjarige leeftijd in te gaan rijden. Want je hebt inrijden en je hebt rijden.
Maar inderdaad, je hebt helemaal gelijk met dat als ik foto's van mijn vijfjarige plaats en daar alleen bij zet dat ik over een paar maanden aan onze eerste L wedstrijd wil beginnen, dat mensen dan niet gaan steigeren omdat ik dat te kort op het inrijden doe. Logisch. Dat weten ze namelijk helemaal niet.
Mocht je er vervolgens het punt van willen maken dat mensen dus maar standaard bij vijfjarigen moeten vragen hoe lang ze onder het zadel zijn voor ze een oordeel kunnen vellen over hun belasting, dan ben ik het daar ook helemaal mee eens. Alleen geldt ook voor 10-jarige paarden en 32-jarige paarden.![]()
Alleen staat dat ('een vijfjarige kun je ook veel te slecht opgebouwd overbelasten') vreselijk los van het feit dat sommige mensen het rijden op een onvolgroeid paard afraden terwijl andere mensen het juist een heel erg goed idee vinden.
) met als topictitel 'Me schatjuh en ik aan het bakhobbelen'. Die krijgen A) veeeeeeeeel minder kijkers, en B) alle kijkers vallen harmonieus over de slechte zit, miserabele houding, verkeerd ruggebruik van de pony en het feit dat ze al 80 centimeter probeert te springen met zo'n jong beest.xyzutu2 schreef:En dat is dus een mening, geen feit. Vandaar dat mensen dus gaan doorvragen en discussieren, omdat zij niet automatisch geloven dat die reden om zo vroeg te rijden zo praktisch en onderbouwd is.
Janine1990 schreef:Zij geloven het niet automatisch, in mijn ogen voornamelijk omdat ze zich strikt vasthouden aan een van de vele theorieën en dan doel ik niet alleen op het vroeg inrijden, maar voornamelijk op het commentaar op het rijden zelf van een jong paard dat nog zoekend is in de aanleuning. En vele andere op theorie gebaseerde commentaren.
). Met rijden is dat lijkt mij precies zo: je moet als ruiter geen verkeerde houdingen uitlokken, maar dat betekent nog niet dat je ze niet regelmatig cadeau krijgt.

listiglistje schreef:Ik krijg spontaan geitenwollensokkenjeuk van dit topic![]()
Ik zit al 40 jaar in de paarden, 1000'en paarden ingereden zien worden met 3 en ze worden gewoon gezond oud hoor.
En diegene die eerder het loodje leggen, gaan aan koliek, erfelijke beengebreken, trauma van buitenaf of andere ziektes ed. maar zelden tot nooit in de frikadellen door slijtage.
Paard is 3.5 en wordt 3 x per week een half uurtje licht gereden (basis)??
Daarbij wordt het paard de komende week 4 en L is alleen stap draf en galop en een paar pasjes opzij...geen oefeningen of hogere wiskunde