Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
1Boefje schreef:Hallo,
Via de zoekfunctie ben ik hier terecht gekomen. Wil graag jullie mening weten.
Onze Haflinger van bijna 22 heeft artrose, er is een stuk van de kom in de knie afgebroken en het stukje zweeft nu rond. Gisteren zijn 4 foto's gemaakt. Ze heeft pijnstilling, lichaam is het stukje aan het inkapselen/verkalken en over 2 maanden moeten opnieuw foto's gemaakt worden. Lang verhaal kort, ze is waarschijnlijk niet meer bruikbaar. In het gunstigste geval blijft ze stram zonder al teveel pijn en kan ze over een half jaar weer mee wandelen. We hebben 4 paarden. We willen 4 berijdbare paarden voor de bossen en hebben niet het geld of ruimte voor 5 paarden.
Wat moet ik met haar doen in een minder gunstig scenario? Ik ga toch ook geen kreupel paard zomaar een spuitje geven? Zijn er dan echt geen goede mensen die wel een oud niet berijdbaar weidemaatje zoeken?
Dorine92 schreef:PollyKnollie schreef:Soms doen mensen hun paard weg omdat ze er 'niets mee kunnen'... Onzin!
Ik persoonlijk vind het heerlijk om met een 'oudje' te wandelen of lekker te knuffelen.
Uhh nee dat is geen onzin. Dat VIND JIJ hooguit onzin. Als ik ergens naar wil kijken koop ik wel een vis, als ik wil knuffelen koop ik wel een konijn en als ik wil wandelen koop ik wel een hond. Stukken goedkoper, zelfs al koop je ze alledrie
Betekent niet dat ik niet om mijn paard geef maar ik ben wel realistisch. Ik ga geen honderden euro's per maand uitgeven voor een paard waar ik niet meer mee kan doen wat ik ermee wil doen. Op een landje pleuren doe ik ook niet want ik denk dat iemand anders nog veel plezier van hem kan hebben en heel erg veel van hem kan leren. Voor alles is een markt. Ik denk dat er zeker mensen zijn die de leeftijd geen punt vinden als ze voor een gunstige prijs een doodbraaf lichte tour paard kunnen kopen.
jwl schreef:Ik ben zeker niet tegen het verkopen van paarden en er zijn heus gegronde redenen om dit te doen.
Maar ik vind dat er ook vrij makkelijk over gedacht word.
Zo hier in de omgeving ook. Meisje had een leuke pony, werd te groot, meisje in tranen want de pony moest weg, dure sport pony er voor terug en het kind kan er totaal niet leuk op rijden. Het is nu dus afwachten wanneer het fout gaat of het meisje er geen plezier meer in heeft.
Ik ben van mening dat je een kind geen pony moet geven. In ieder geval vind ik dat de ouders goed moeten nadenken over de gevolgen van een kleinere pony kopen waar je kind uit groeit. Voor die kinderen is het ook naar om hun trouwe vriend te zien vertrekken
Draver_Dirk schreef:Kinderen groeien, en groeien dus ook van hun pony af. Je kunt ze natuurlijk allemaal houden, maar je kunt er ook een leuk nieuw baasje voor zoeken die vervolgens ook weer een hoop plezier kan hebben en een hoop kan leren van zo'n pony. Ik vind daar niets mis mee.
Ik heb met de nieuwe eigenaren van onze oude pony's nog contact via facebook. En ik vind het juist leuk om te zien dat de pony het daar ook goed doet en er een blij kind opzit.
moest ik ooit de kans krijgen en de middelen hebben kocht ik ook hem weer terug.1Boefje schreef:Hallo,
Onze Haflinger van bijna 22 heeft artrose, er is een stuk van de kom in de knie afgebroken en het stukje zweeft nu rond. Gisteren zijn 4 foto's gemaakt. Ze heeft pijnstilling, lichaam is het stukje aan het inkapselen/verkalken en over 2 maanden moeten opnieuw foto's gemaakt worden. Lang verhaal kort, ze is waarschijnlijk niet meer bruikbaar. In het gunstigste geval blijft ze stram zonder al teveel pijn en kan ze over een half jaar weer mee wandelen. We hebben 4 paarden. We willen 4 berijdbare paarden voor de bossen en hebben niet het geld of ruimte voor 5 paarden.
Wat moet ik met haar doen in een minder gunstig scenario? Ik ga toch ook geen kreupel paard zomaar een spuitje geven? Zijn er dan echt geen goede mensen die wel een oud niet berijdbaar weidemaatje zoeken?
1Boefje schreef:Hallo,
Ragdollcat schreef:1Boefje schreef:Hallo,
Dat is afdanken als stuk vuil, zo zie ik het wel, want je wilt alleen berijdbare dieren (en dus kun je het betalen maar als ie niet berijdbaar meer is wil je het niet meer) en dan vind ik het absoluut niet netjes om het dan in andermans schoenen te gaan schuiven.
Zeker niet als het al 22 jaar oud is en het mankeert van wat je beschreef, dat gaat over een niet al te lange tijd vrij veel geld kosten aan medicatie.

xGaab schreef:Ik ben van mening, zolang je het kan betalen, en de band is er met het beest, dan blijft deze tot de dood je scheid.
Ik heb een oudje rondlopen, 28, en geniet van zijn pensioen, maar zolang ik hem kan betalen, blijft hij er lopen.
Elin_ schreef:xGaab schreef:Ik ben van mening, zolang je het kan betalen, en de band is er met het beest, dan blijft deze tot de dood je scheid.
Ik heb een oudje rondlopen, 28, en geniet van zijn pensioen, maar zolang ik hem kan betalen, blijft hij er lopen.
Precies dit.. De enige reden die imo goed genoeg zou zijn om paard te verkopen is financieel (en dan wel iets wat opeens is, als je financieel krap zit moet je sowieso niet aan een paard beginnen)
Waarom financieel wel een goede reden en de rest niet? Wanneer je paard iets mankeerd en het moet naar de dierenarts moet je dit kunnen betalen zo niet is hij beter af bij een ander goed tehuis waar de mensen het wel helemaal kunnen betalen . Geen klik, toch niet goed genoeg etc. vind ik onzin redenen, wanneer je een paard koopt is dat een weloverwogen beslissing geweest. Dus dan opeens na 2 jaar toch niet goed genoeg ..
genja schreef:Nogmaals heb het al eens vaker genoemd als iedereen zijn paard tot de dood moet houden dan wordt het knap lastig voor degene die op zoek zijn naar een nieuw paard. Dan ben je altijd op een fokker aangewezen. Handelaren zijn er dan ook niet meer want als particulieren hun paard niet meer mogen verkopen hebben hun niets meer om in te kopen.
Als blijkt dat je geen klik hebt met je paard en je hebt van alles geprobeerd kan je hem beter verkopen dan paard maar houden geen klik is voor een paard ook niet fijn.
Ragdollcat schreef:Verkopen is geen punt maar niet de kosten in andermans schoenen gaan schuiven als je het niet meer wilt omdat ie niet meer berijdbaar is en wat mankeert en of te oud is naar jouw zin en dat je er dus niet zoveel meer aan hebt dan een dure huisdier.