Paarden en pony's verkopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:12

Zelf zou ik geen ellende van een ander kopen/ overnemen.

Wanneer het gaat om mijn eigen dieren of paarden, dan is dat een ander verhaal, zolang het fijn vind te leven en pijnloos kan zijn mag ie gewoon lekker van het leven genieten, ik geniet mee, het rijden is heus niet het enigste wat er leuk aan is om een eigen paard te hebben, dan blijft ie gewoon bij mij tot aan het overlijden of wanneer het duidelijk is dat het niet meer gaat wordt ie ingeslapen.

Mijn arabier had ik ooit verkocht (gezond) en weer terug in mijn bezit, gekregen voor niets toen hij chronisch kreupel werd, maar wel pijnvrij en plezier in het leven had.........tot het niet meer ging, heb ik hem laten inslapen. Want wat jarenlang van mij is geweest laat ik niet in de steek, hoe dan ook.

Heb er veel plezier van gehad, ook al kon je er niet meer mee in de sport of echt rijden (alleen rechtuit en dat gaat prima met buitenritten) en dat hoefde van mij ook niet, ik pas mij wel aan hem aan. Want stel dat ik wel fanatiek wilde rijden dan had ik gewoon een bijrijpaard in de buurt erbij genomen, maar had daar totaal geen behoefte aan.

Stak veel tijd in mijn paard en kwam elke dag hem verzorgen en kreeg er veel voor terug van hem. Dan heb ik totaal geen behoefte aan een extra paard om te rijden.

En als ik het mocht overdoen, deed ik het weer zelfde...............

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:28

Hallo,

Via de zoekfunctie ben ik hier terecht gekomen. Wil graag jullie mening weten.
Onze Haflinger van bijna 22 heeft artrose, er is een stuk van de kom in de knie afgebroken en het stukje zweeft nu rond. Gisteren zijn 4 foto's gemaakt. Ze heeft pijnstilling, lichaam is het stukje aan het inkapselen/verkalken en over 2 maanden moeten opnieuw foto's gemaakt worden. Lang verhaal kort, ze is waarschijnlijk niet meer bruikbaar. In het gunstigste geval blijft ze stram zonder al teveel pijn en kan ze over een half jaar weer mee wandelen. We hebben 4 paarden. We willen 4 berijdbare paarden voor de bossen en hebben niet het geld of ruimte voor 5 paarden.
Wat moet ik met haar doen in een minder gunstig scenario? Ik ga toch ook geen kreupel paard zomaar een spuitje geven? Zijn er dan echt geen goede mensen die wel een oud niet berijdbaar weidemaatje zoeken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:34

1Boefje schreef:
*knip*
Zijn er dan echt geen goede mensen die wel een oud niet berijdbaar weidemaatje zoeken?

Hoezo kan jij geen "goed" baasje zijn, maar verwacht je van vreemde wel dat er "goede" mensen zijn die een oud/kreupel paard een gratis te huis bieden?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:36

Ligt er ook een beetje aan, als hij niet in de kudde past dan houd 't op natuurlijk. Of als ik totaal niks heb met 't paard.

En als hij echt onverkoopbaar is gaat hij naar de slacht.

Maar over 't algemeen kunnen ze blijven tot ze omvallen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:37

als ze aan huis staan en kunnen leven van gras met hooi als bijvoer, hooguit wat voeren in de winter..
En als ze pijnvrij is buiten stramheid, dan kun je haar rustig als grasmaaier en extra pony aanhouden.

Als je net voldoende land hebt voor 4 paarden en je rijd met 4 mensen die alle vier hun eigen rijdier willen.. Ja dan zul je afstand moeten doen.. Je zou, omdat het dus puur stijfheid is en geen gebreken verder waar medicatie voor nodig is, kunnen informeren bij kinderboerderijen, als knuffel/poetspony nemen ze misschien gratis wel een pony aan..

maar lukt dat niet.. dan heb je twee keuzes..

mensen vertrouwen die voor heel weinig je pony een oude dag geven, met risico's dat ze in de handel terecht komt.

of zelf netjes naar de slacht brengen, ze leeft bij de dag en een goede slager laat haar zonder stress vertrekken naar de eeuwige weides.

naast natuurlijk het feit dat ze nu misschien straks pijnvrij is, komen er over enkele jaren natuurlijk wel kosten vanwege de ouderdom bovenop..

als je besluit haar te laten hemelen, zou ik het eerlijk gezegd gewoon asap doen, immers dan is wachten op nieuwe foto's alleen maar uitstel, en die nieuwe foto's alleen maar verspilling.

wel denk ik dat je bij de andere paarden moet overwegen hoe lang je ze aanhoudt.. als je geen geld hebt voor 5 paarden maar wel voor 4 zonder medicatie, dan is iedere ouderdoms kwaal die straks om de hoek komt kijken er waarschijnlijk een teveel.. Dan is het verstandiger om ze van de hand te doen als ze nog gezond zijn plus een aantrekkelijke leeftijd hebben om nog een markt voor ze te hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:38

1Boefje schreef:
Hallo,

Onze Haflinger van bijna 22 heeft artrose, er is een stuk van de kom in de knie afgebroken en het stukje zweeft nu rond. Gisteren zijn 4 foto's gemaakt. Ze heeft pijnstilling, lichaam is het stukje aan het inkapselen/verkalken en over 2 maanden moeten opnieuw foto's gemaakt worden. Lang verhaal kort, ze is waarschijnlijk niet meer bruikbaar. In het gunstigste geval blijft ze stram zonder al teveel pijn en kan ze over een half jaar weer mee wandelen. We hebben 4 paarden. We willen 4 berijdbare paarden voor de bossen en hebben niet het geld of ruimte voor 5 paarden.
Wat moet ik met haar doen in een minder gunstig scenario? Ik ga toch ook geen kreupel paard zomaar een spuitje geven? Zijn er dan echt geen goede mensen die wel een oud niet berijdbaar weidemaatje zoeken?

Met geluk lukt je dat.
Maar je zou niet de eerste zijn die hier een topic opent omdat je er achter bent gekomen dat je paard is doorverkocht. Of is geslacht nadat jij hem gratis hebt weggegeven.
En je weet dat een oudje geen leven lang te rijden valt.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:58

Dorine92 schreef:
PollyKnollie schreef:
Soms doen mensen hun paard weg omdat ze er 'niets mee kunnen'... Onzin!
Ik persoonlijk vind het heerlijk om met een 'oudje' te wandelen of lekker te knuffelen. :)

Uhh nee dat is geen onzin. Dat VIND JIJ hooguit onzin. Als ik ergens naar wil kijken koop ik wel een vis, als ik wil knuffelen koop ik wel een konijn en als ik wil wandelen koop ik wel een hond. Stukken goedkoper, zelfs al koop je ze alledrie :D
Betekent niet dat ik niet om mijn paard geef maar ik ben wel realistisch. Ik ga geen honderden euro's per maand uitgeven voor een paard waar ik niet meer mee kan doen wat ik ermee wil doen. Op een landje pleuren doe ik ook niet want ik denk dat iemand anders nog veel plezier van hem kan hebben en heel erg veel van hem kan leren. Voor alles is een markt. Ik denk dat er zeker mensen zijn die de leeftijd geen punt vinden als ze voor een gunstige prijs een doodbraaf lichte tour paard kunnen kopen.

Ben ik het helemaal mee eens natuurlijk moet je ook kijken of het probleem niet bij jou ligt of dat het gwn wennen is maar mijn C pony heb ik wel moeten verkopen ik werd te groot en we gunden haar een nieuw fijn plekje ookal had ik haar al 4 jaat

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:56

jwl schreef:
Ik ben zeker niet tegen het verkopen van paarden en er zijn heus gegronde redenen om dit te doen.
Maar ik vind dat er ook vrij makkelijk over gedacht word.

Zo hier in de omgeving ook. Meisje had een leuke pony, werd te groot, meisje in tranen want de pony moest weg, dure sport pony er voor terug en het kind kan er totaal niet leuk op rijden. Het is nu dus afwachten wanneer het fout gaat of het meisje er geen plezier meer in heeft.

Ik ben van mening dat je een kind geen pony moet geven. In ieder geval vind ik dat de ouders goed moeten nadenken over de gevolgen van een kleinere pony kopen waar je kind uit groeit. Voor die kinderen is het ook naar om hun trouwe vriend te zien vertrekken

Je hebt wel gelijk , maar je kan een kleuter niet op en met een d pony zelfstandig laten prutsen.
onze dochter bijna 3 loopt wel met de 23 jr shet van 1 meter....en tja hij gaat wel eens de andere kant op en staat weleens op een regenlaarsje maar daar leert ze heel veel van.
Al onze nichtjes hebben op hem gereden/ geleerd en ook zeggen ze dat ze er juist veel van geleerd hebben, het doorgeven en zien dat een ander er ook heel veel plezier mee heeft en dat ze dan hij en hun toch gelukkig geworden zijn!

Anoniem

Re: Paarden en pony's verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:16

Ik riep ook altijd 'ik doe mijn pony nooooooit weg' en degenen die mij kennen weten dat ik echt knettergek met d'r was, maar uiteindelijk zijn n mijn interesses en prioriteiten (!) veranderd en dan is het een duur geintje om een paard te hebben waar je werkelijk waar niks mee wil en kan doen... Gelukkig staat ze nog altijd op dezelfde plek en is dat het beste achteraf voor die pony en tuurlijk mis ik d'r af en toe hartstikke maar wat niet gaat gaat niet... Zowel financieel als qua tijd en energie slokte ze meer op dan ik had en dan moet je keuzes maken... En nu heeft ze het super, ik ga binnenkort eens buurten, thuis even huilen en weer verder. Niets ten nadele van die pony maar we waren 'uit elkaar gegroeid'... Dan is het imo egoistischer om dr te houden en dr weg te laten kwijnen op stal... En nu heeft ze wel alle aandacht die ze verdient en een 'eigen mens'... Beter zo dan continu op te moeten gaan naar de zoveelste verzorgster...:)

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:28

Ik heb een kleine maand terug nog een pony gekocht, een 24 jarig ruintje van nog geen 1,20 hoog.
Eigenaren hadden hem zijn hele leven gehad, maar er nu helaas geen tijd meer voor. Het was zichtbaar dat ze er echt moeite mee hadden hem weg te doen, en ookal is hij zo oud, daardoor houd ik niet minder van hem en zijn ondertussen de beste maatjes.
In dit geval vind ik het, ondanks dat het zo'n oud dier is, toch goed om te verkopen aan een in ieder geval goed thuis.

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:41

Kinderen groeien, en groeien dus ook van hun pony af. Je kunt ze natuurlijk allemaal houden, maar je kunt er ook een leuk nieuw baasje voor zoeken die vervolgens ook weer een hoop plezier kan hebben en een hoop kan leren van zo'n pony. Ik vind daar niets mis mee.
Ik heb met de nieuwe eigenaren van onze oude pony's nog contact via facebook. En ik vind het juist leuk om te zien dat de pony het daar ook goed doet en er een blij kind opzit.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:02

Draver_Dirk schreef:
Kinderen groeien, en groeien dus ook van hun pony af. Je kunt ze natuurlijk allemaal houden, maar je kunt er ook een leuk nieuw baasje voor zoeken die vervolgens ook weer een hoop plezier kan hebben en een hoop kan leren van zo'n pony. Ik vind daar niets mis mee.
Ik heb met de nieuwe eigenaren van onze oude pony's nog contact via facebook. En ik vind het juist leuk om te zien dat de pony het daar ook goed doet en er een blij kind opzit.

Idd soms is het gewoon uit eigen belang dat mensen de pony houden omdat ze niet zonder hem kunnen, dan krijgen ze een grotere pony en krijgt de oude pony weer geen aandacht alsof die dat zo leuk vind kan Je beter een ander kindje blij maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:35

Ik heb een keer mijn paard verkocht, omdat dat beter was voor haar. Ze ging toen naar een erg fijne plek, iets wat ik haar toen niet kon bieden.

Maar na 3 jaar weer terug gehaald, ik kon haar niet vergeten.

Mijn ouders hebben ooit een veulen verkocht waarmee ik ook een hele goede band had, ben hem nog hij 2 verschillende eigenaren tegengekomen later. Nu ben ik hem weer uit het oog verloren en dat knaagt toch wel :( moest ik ooit de kans krijgen en de middelen hebben kocht ik ook hem weer terug.

Dus nee, verkopen is mijn ding niet.

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:37

Ik ben blij dat er mensen zijn die hun paard verkopen, anders had ik nu niet zo'n geweldig paard gehad! Oké het was wel een opknappertje, ze steigerde en staakte tijdens het rijden en was ook de reden van verkoop bleek achteraf. Soms hebben mensen niet de middelen om er verder mee te gaan en dan is verkoop vaak de enige optie.

Ik durf niet eens op te tellen hoeveel geld ik aan haar uitgegeven heb qua medische kosten maar ik heb het geluk dat mijn paarden thuis staan en vrij weinig kosten.

Ik zou overigens zelf nooit mijn paarden kunnen verkopen daar zijn ze me te dierbaar voor maar ik kan me heel goed voorstellen dat andere dat wel kunnen of moeten.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:22

1Boefje schreef:
Hallo,

Ik moet eerlijk zijn dat ik dit paard liever zou willen laten hemelen dan te verkopen/weggeven. Ik zou het nooit doen in elk geval,dit paard heeft zijn leeftijd en zijn gezondheid tegen om een goeie plek te vinden.
Maar dat is elk zijn keus.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:55

Ben het eens met pretty. Ik hield dat paard zelf of ik bracht hem naar de slager. Dan is hij het veiligste af.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:00

Mijn paard kan niet meer worden bereden en staat bij een paardenrusthuis. Hij is pas 15 jaar. No way dat ik hem verkoop of weggeef. Ken de verhalen hier op Bokt maar al te goed. Ik ben blij dat ik zijn onderhoud kan betalen, maar begrijp ook mensen die dat niet kunnen. Blijft een duur onderhoud. Als ik zijn onderhoud niet meer kan betalen laat ik hem liever inslapen dan dat ik hem weggeef of verkoop.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:11

1Boefje schreef:
Hallo,

Dat is afdanken als stuk vuil, zo zie ik het wel, want je wilt alleen berijdbare dieren (en dus kun je het betalen maar als ie niet berijdbaar meer is wil je het niet meer) en dan vind ik het absoluut niet netjes om het dan in andermans schoenen te gaan schuiven.

Zeker niet als het al 22 jaar oud is en het mankeert van wat je beschreef, dat gaat over een niet al te lange tijd vrij veel geld kosten aan medicatie.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:17

Ragdollcat schreef:
1Boefje schreef:
Hallo,

Dat is afdanken als stuk vuil, zo zie ik het wel, want je wilt alleen berijdbare dieren (en dus kun je het betalen maar als ie niet berijdbaar meer is wil je het niet meer) en dan vind ik het absoluut niet netjes om het dan in andermans schoenen te gaan schuiven.

Zeker niet als het al 22 jaar oud is en het mankeert van wat je beschreef, dat gaat over een niet al te lange tijd vrij veel geld kosten aan medicatie.

Wat je het beste kan doen is een paarden opvang zoeken ergens in Nederland waar hij zijn oude dagen kan slijten en in een kudde staat, tegen een vergoeding

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:20

xGaab schreef:
Ik ben van mening, zolang je het kan betalen, en de band is er met het beest, dan blijft deze tot de dood je scheid.
Ik heb een oudje rondlopen, 28, en geniet van zijn pensioen, maar zolang ik hem kan betalen, blijft hij er lopen.

Precies dit.. De enige reden die imo goed genoeg zou zijn om paard te verkopen is financieel (en dan wel iets wat opeens is, als je financieel krap zit moet je sowieso niet aan een paard beginnen)
Waarom financieel wel een goede reden en de rest niet? Wanneer je paard iets mankeerd en het moet naar de dierenarts moet je dit kunnen betalen zo niet is hij beter af bij een ander goed tehuis waar de mensen het wel helemaal kunnen betalen . Geen klik, toch niet goed genoeg etc. vind ik onzin redenen, wanneer je een paard koopt is dat een weloverwogen beslissing geweest. Dus dan opeens na 2 jaar toch niet goed genoeg .. :z

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:34

Elin_ schreef:
xGaab schreef:
Ik ben van mening, zolang je het kan betalen, en de band is er met het beest, dan blijft deze tot de dood je scheid.
Ik heb een oudje rondlopen, 28, en geniet van zijn pensioen, maar zolang ik hem kan betalen, blijft hij er lopen.

Precies dit.. De enige reden die imo goed genoeg zou zijn om paard te verkopen is financieel (en dan wel iets wat opeens is, als je financieel krap zit moet je sowieso niet aan een paard beginnen)
Waarom financieel wel een goede reden en de rest niet? Wanneer je paard iets mankeerd en het moet naar de dierenarts moet je dit kunnen betalen zo niet is hij beter af bij een ander goed tehuis waar de mensen het wel helemaal kunnen betalen . Geen klik, toch niet goed genoeg etc. vind ik onzin redenen, wanneer je een paard koopt is dat een weloverwogen beslissing geweest. Dus dan opeens na 2 jaar toch niet goed genoeg .. :z

Nogmaals heb het al eens vaker genoemd als iedereen zijn paard tot de dood moet houden dan wordt het knap lastig voor degene die op zoek zijn naar een nieuw paard. Dan ben je altijd op een fokker aangewezen. Handelaren zijn er dan ook niet meer want als particulieren hun paard niet meer mogen verkopen hebben hun niets meer om in te kopen.
Als blijkt dat je geen klik hebt met je paard en je hebt van alles geprobeerd kan je hem beter verkopen dan paard maar houden geen klik is voor een paard ook niet fijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:39

Verkopen is geen punt maar niet de kosten in andermans schoenen gaan schuiven als je het niet meer wilt omdat ie niet meer berijdbaar is en wat mankeert en of te oud is naar jouw zin en dat je er dus niet zoveel meer aan hebt dan een dure huisdier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:49

genja schreef:
Nogmaals heb het al eens vaker genoemd als iedereen zijn paard tot de dood moet houden dan wordt het knap lastig voor degene die op zoek zijn naar een nieuw paard. Dan ben je altijd op een fokker aangewezen. Handelaren zijn er dan ook niet meer want als particulieren hun paard niet meer mogen verkopen hebben hun niets meer om in te kopen.
Als blijkt dat je geen klik hebt met je paard en je hebt van alles geprobeerd kan je hem beter verkopen dan paard maar houden geen klik is voor een paard ook niet fijn.

Op mijn eerste paard na heb ik al mijn paarden dan ook rechtstreeks van de fokker gekocht en die mogen hier inderdaad voor altijd blijven wonen. Zo heb ik dat van huis uit mee gekregen en om die reden ook heel bewust gekozen voor een paard, want ik ga een verbintenis aan voor de komende 30 jaar. (hoop ik!!) Of ik er wel of niet op kan rijden vind ik allemaal niet zo belangrijk. Mijn paarden zijn geweldig en horen gewoon bij mij.

Ik besef best dat niet iedereen er zo over denkt en daar heb ik ook geen oordeel over, mits het dier uiteraard goed behandeld en verhandeld wordt. Als je als mens zijnde niet gelukkig wordt van je paard kun je hem maar beter weg doen, want dan komt hij ergens anders wellicht beter tot zijn recht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:54

Als niemand een paard mag verkopen, hoe kom je er dan aan als je er een wilt hebben?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:04

Ragdollcat schreef:
Verkopen is geen punt maar niet de kosten in andermans schoenen gaan schuiven als je het niet meer wilt omdat ie niet meer berijdbaar is en wat mankeert en of te oud is naar jouw zin en dat je er dus niet zoveel meer aan hebt dan een dure huisdier.

Te oud naar de één zijn zin is perfect voor de ander. En een paard dat niet meer mag springen van de dierenarts kan nog wel geschikt zijn voor dressuur of bosritjes. Een onberijdbare merrie kun je soms nog wel mee fokken. Op (bijna) ieder potje past een deksel. En anders moet je wel realistisch zijn en je verantwoording nemen