Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:10

Als iemand volwassen is en bij het goede verstand moeten ze het zelf weten.Maar als het mis gaat dan niet piepen natuurlijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:11

Ik zal nooit zonder cap op een paard stappen, of het een braaf paard is of een wat onvoorspelbaarder paard. Net zoals ik altijd mijn gordel om doe in de auto. Of ik nu 200 km ver moet rijden over de snelweg of 5 min. naar de supermarkt door het dorp .... die gordel doe ik altijd aan.
Ook mijn dochters moeten een cap op als ze op hun pony zitten of rijden. Ik weet wat voor letsel je op kan lopen na een val van/met een paard en dat een cap soms echt levensreddend kan zijn.

Ik ben 13 jaar geleden met een paard over de kop gegaan. Ik ben hard gevallen op mijn hoofd. Toen het paard op wilde staan in paniek heeft hij met zijn hoefijzer nog eens flink mijn cap geraakt.
Bij deze val is mijn cap hoogstwaarschijnlijk levensreddend geweest, maar in ieder geval heeft het nog erger letsel voorkomen. Ik heb tijdens deze val namelijk mijn nekwervel gebroken.

Bij kinderen kan ik me er wel druk over maken als zij zonder cap op een paard stappen, zij zijn vaak nog te jong om de mogelijk gevolgen in te kunnen zien van het rijden en met name het vallen zonder cap op hun hoofd.

Bij volwassenen schud ik hoogstens mijn hoofd en vind ik het niet slim, maar het is ieders eigen verantwoording vind ik.

Als er dan volwassenen zijn die aangeven een onvoorspelbaar paard te hebben en er regelmatig vanaf vallen en bewust nooit een cap of hun hoofd zetten, vind ik dat echt enorm dom.
Dat vind ik in dezelfde categorie vallen als gaan motorcrossen zonder helm.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:23

Ik vind het oliedom, maar het is niet mijn business om daar wat van te zeggen. Zelf beschouw ik mijn cap als een soort van autogordel, het zit erin gebakken om het te doen. Je hoofd is zeer kwetsbaar en ik wil graag die paar hersencellen beschermen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:31

Ik voel me nogal 'bloot' zonder cap. :o
Bovendien draag ik ook vaak een body protector. Een aantal keer gehad dat mijn paard struikelde en ook een aantal keer samen gevallen op die manier. -O-
Ben dan wel blij met die extra bescherming.

Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Maargoed; volwassenen moeten zelf weten wat ze doen. Persoonlijk vind ik het erg onverantwoord om zonder cap te rijden. Hoe braaf je paard ook is! Een super braaf paard kan ook struikelen en zelf ten val komen... (weet ik uit eigen ervaring!)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:39

Eigen schuld, dikke bult... Lees ik hier veel. MAAAAAAAAAR!!!!!!

Jullie vergeten dat, bij een ongeval, iedereen mee betaald! Je ongevallenverzekering betaald weliswaar het meeste, maar wie betaald dat allemaal? Iedereen! Dus iedereen zijn geld wordt gebruikt om de belachelijke beslissing van deze mensen te betalen als ze vallen. Zijn er blijvende letsels en werkonbekwaamheid, dan blijft het geld komen uit de zakken van de werkende burger!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:42

Ik heb alleen de OP gelezen. Ik stap zelf absoluut niet zonder cap. Op geen enkel paard.
Die mensen kunnen nooit zeker weten of ze er niet afvallen. Het paard kan zelf ook vallen. Dat laatste zou ik dus ook tegen ze zeggen. En anders is het hun eigen keuze maar dan heb je ze iig gewaarschuwd

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:46

@webster

Maar dat is ook als die kleine van drie leert fietsen en valt en een pols breekt.
Of de tieners met 3 naast elkaar fietsen en de sturen haken in elkaar.
Of de voetballer die door zijn noppen schoenen zijn knie verdraaid.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:00

Dat slaat sowieso nergens op. Dan kunnen we beter helemaal stoppen met de paarden, want zelfs met cap en bodyprotector lopen we nog veel meer risico dan iemand die schaakt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:07

webster543 schreef:

Jullie vergeten dat, bij een ongeval, iedereen mee betaald! Je ongevallenverzekering betaald weliswaar het meeste, maar wie betaald dat allemaal? Iedereen! Dus iedereen zijn geld wordt gebruikt om de belachelijke beslissing van deze mensen te betalen als ze vallen. Zijn er blijvende letsels en werkonbekwaamheid, dan blijft het geld komen uit de zakken van de werkende burger!

Tja, net zoals iedereen meebetaald aan het feit als je letsel oploopt omdat jij zo nodig een risicosport moet doen. Belachelijk standpunt om de verzekering te laten bepalen (of degene die die betalen) hoe jij je leven moet leiden.
Leven en laten leven...ieder zijn eigen beslissingen laten nemen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:09

Ik stap niet op zonder cap. Als iemand anders dat wel doet moeten ze dat zelf weten. Vind het dom, dat wel.
Behalve mijn verzorgster, die mag er niet op zonder cap. Als ik er achter kom dat ze zonder cap erop heeft gezeten komt ze er niet meer op.

Een verzekering betaald overigens gewoon uit als je zonder cap rijd.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:10

Ik vind het dom, zeker op buitenrit. Ikzelf rijd altijd met cap. In de bak, buitenrit, foto's met alles als ik op mijn paard zit.
Hoe mijn haar zit, maakt me niet zo veel uit.
Ik rijd zeker met buitenrit met een cap, mijn paard is toch wat frisser en wat schrikkerig op buitenrit. Je kan wel zeggen dat je er nooit af valt, maar denk dat mensen die nu een hersenletsel hebben door het rijden zonder cap dat ook dachten.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:14

webster543 schreef:

Wie betaald het dan als jij je rug breekt waar geen cap tegen beschermt. Of wanneer je je poot breekt bij het skiën, of je knie naar de knoppen helpt met voetbal?
Vind dit echt een non argument.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:20

tja, als ze met 50 en 60 jaar nu nog niet weten dat bomen niet meegeven...of asfalt for that matter..........ach ja die hersenen zijn er maar als decoratie joh.

Op die leeftijd ging ik er in ieder geval geen energie aan verspillen, want je mag toch aannemen dat je beter weet op die leeftijd. En met maar 3 maanden ervaring in combinatie met jong dier; die les zullen ze binnenkort wel krijgen denk ik zo.

En wat betreft dat haar; misschien moeten ze er eens gewezen worden op die hele mooie uitvinding (die ook nog eens zeer draagbaar is en makkelijk in een dashboardkastje of tasje past) genaamd 'haarborstel'
Haal je na het rijden even door je haar en voila; haar weer netjes...........maar ja; zij hebben hun hersenen als decoratie :+

bovengenoemde sarcasme is uiteraard niet naar jou bedoeld ts, maar naar die 2 idioten die denken dat ze nooit zullen vallen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:27

Altijd met cap, ik mis het zelfs als ik geen op heb :o

Net zag ik de 3 prinsesjes op tv op hun pony's zonder cap.. Dat vond ik toch echt wel verbazingwekkend.. Reken maar dat mijn kinderen alleen met cap op op een paard komen! Ook mijn verzorgmeisje!!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:35

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:35

dat soort mensen doet me altijd aan onderstaande denken (die uit de op):

Afbeelding

die had ik idd ook al op fb voorbij zien komen; die link van Bralindy

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:58

ik heb geen probleem om te betalen voor ongevallen van anderen, in een zekere zin. Maar wel als die voortvloeien uit roekeloos gedrag! Iemand die een hoofdletsel heeft die kon vermeden worden door het dragen van een cap, iemand die zat achter het stuur kruipt en tegen een boom rijdt, ...
Je kan niet elk letsel vermijden, maar een cap is toch geen overbodige luxe!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:00

Ik heb dit jaar de elfstedentocht gefietst.
En je moest perse een helm op anders mocht je niet meedoen XD.
En de enige helm die ik had was van het paardrijden.
Iedereen vond het ontzettend leuk en ik kreeg de hele dag veel aandacht :P.
Ook werd er gezegt zo jou stalen ros is wel erg braaf hè hahahahha

Ik voelde mij die dag erg speciaal.
Maar heb nooit problemen om mijn cap op te zetten.
Ik doe het niet om er goed uit te zien maar om veilig te zijn

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:41

zijn anders genoeg mooie caps te koop. Ok ze zijn er niet voor 4 tientjes, maar goed; als ze een paard hebben gekocht ben je toch wel van plan er mee door te gaan lijkt mij.
Dus waarom niet even een stapel euro's neerleggen voor een coole cap (letterlijk en figuurlijk :D ) die je koppie beschermt.
Ok als een fotomodel zie je er niet uit natuurlijk, met een cap op, hoe mooi die ook is, maar het zijn niet meer die oerlelijke eierdopjes van 30 jaar terug, waar je idd koppijn van kreeg en waarmee je goed voor l*l liep. Scheelde; alle caps waren zo, dus iedereen met cap was gelijk :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 06:45

webster543 schreef:
ik heb geen probleem om te betalen voor ongevallen van anderen, in een zekere zin. Maar wel als die voortvloeien uit roekeloos gedrag! Iemand die een hoofdletsel heeft die kon vermeden worden door het dragen van een cap, iemand die zat achter het stuur kruipt en tegen een boom rijdt, ...
Je kan niet elk letsel vermijden, maar een cap is toch geen overbodige luxe!

Iemand die zat achter het stuur kruipt pleegt een misdrijf en brengt anderen in gevaar. Totaal geen vergelijking.
Het gaat er niet om waar jij zin in hebt om aan mee te betalen. Het gaat er om of jij anderen laat bepalen hoe jij je leven wilt leiden. Er zijn zat mensen die het roekeloos vinden om op een paard te klimmen, een berg te beklimmen, skateboarden, skien en noem maar op wat er in de categorie risico sport valt. Vind je dan ook dat die mensen niet aan jou verzekering mee hoeven te betalen omdat zij dat roekeloos vinden?
In evenementen verband, op verenigingsterreinen en manegeterreinen bepalen andere de regels voor dat terrein of evenement. Wat je in je eigen tijd op je eigen of openbaar terrein doet, moet je zelf weten. Zo is de wet, dus wie ben jij om dat voor een ander te bepalen en om iemand die toevallig een andere keuze maakt dom te noemen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:08

De verzekering betaald niet uit als ze te weten komen dat je geen cap droeg en je een letsel hebt die daardoor kon vermeden worden.
Het staat in de pijplijn om het dragen van een cap op te nemen in het verkeersreglement.
Iemand die zegt, ik draag geen cap omdat hij dat niet mooi vindt, is een dwaas. Dat is mijn mening.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:16

webster543 schreef:
De verzekering betaald niet uit als ze te weten komen dat je geen cap droeg en je een letsel hebt die daardoor kon vermeden worden.

Zo...heb je daar voorbeelden van. Nogal een uitspraak. Wens misschien de vader van de gedachte?? Verzekering betaald wel degelijk uit. Net zoals de verzekering uitbetaald als je je rug breekt zonder bodyprotector, je nek breekt zonder nek protector en noem maar op. Het dragen van een cap is nl wettelijk NIET verplicht dus heeft de verzekering geen enkele grond om niet uit te keren. De verzekering van het ruiterbewijs misschien niet, die ken ik niet en heb ik niet, maar ziekenkosten verzekering zeker wel!
En wat een aanname dat rijden zonder cap alleen uit ijdelheid voorkomt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:18

De verzekering betaald gewoon uit, dat zou onzin zijn, gewoon al omdat het totaal niet verplicht is om thuis een cap te dragen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:25

Oji, ben het helemaal met je eens. Er wordt hier maar geroepen dat al die mensen maar dom zijn en ijdel enz. Ik denk dat de meeste mensen die zonder cap rijden echt wel beseffen wat er kan gebeuren als je verkeerd van je paard valt. Ik vind het knap bemoeiziek om iemand er op aan te spreken dat hij geen cap draagt als het op dat terrein totaal niet verplicht is. Ik rijd mijn wedstrijdpaarden thuis ook zonder cap, kom ook uit de tijd dat er nooit moeilijk over werd gedaan. Mijn pas ingereden paarden rijd ik wel met cap. Dat is mijn keuze, het gaat gewoon niemand iets aan. En het besef is er zeker wel dat er iets kan gebeuren. Het gekke is dat als ik buiten de paardensport om aan wedstrijdboksen zou doen er niemand over zou vallen als iemand om te winnen probeert me knockout te slaan. Of zonder touw bergen beklimmen, zo zijn er zoveel voorbeelden. Niemand hier is perfekt in zijn doen en laten. Misschien zijn er hier wel die vallen over het niet dragen van een cap, en zelf roken, of ongezond eten, teveel drinken, roekeloos zijn in het verkeer, noem maar op. Maar het is altijd makkelijk oordelen over een ander en die maar dom te noemen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:38

Precies Mousmous. Leven en laten leven. Pure bemoeizucht en betweterigheid. Ja een paard kan struikelen...sometimes life sucks... Ben ook een keer gewoon op mijn werk gestruikeld en met mijn kop tegen een muur aan geklapt...geen reden om voortaan een helm op te doen als ik hakken aantrek.