Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:22

Tsja. Ik wilde eigenlijk helemaal geen paard...

Maar natuurlijk droomde ik er wel van, en dan zocht ik naar:
- Volbloed Arabier
- Jong, maar wel volwassen (4-7)
- Merrie
- Ingereden, allround
- Liefst afstammeling van mijn favoriete hengst, Sha Lazio
- Geen schimmel of vos
- Braaf, relaxt, maar wel fijngevoelig

En toen eh... gebeurde dit

Afbeelding

- Volbloed arabier
- Veulen
- Merrie
- Kleinkind van Sha Lazio
- Vos
- Volledig onbeleerd uiteraard

Tsja :') Het is een leuke uitdaging, en wel degelijk mijn droompaard. Maar soms weet je gewoon nog niet wat je droompaard is totdat je er tegenaan loopt. Inmiddels is het bijna 3. 8-)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:27

Hmm mijn laatste aankoop eigenlijk zga wel.
Alleen dat ie hengst was liever niet, maarja dat is een kwestie van hakkie-takkie. :D

En eigenlijk de andere pony's ook; maarja met bepaalde stokmaat móeten hebben en keuzes uit 2 kleuren kom je al vrij snel in de goede richting :))

Ohz switch je makkelijker naar een andere kleur dan dat je eigenlijk 1e instantie wou zoals ik toen met mijn paard. O:)

angelpam

Re: Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:32

Mijn eerste paard moest en zou een ruin zijn. Zwart of bruin en absoluut geen vos. Een jaar of 6 oud en braaf gereden.

Waar kwam ik mee thuis. Een onbeleerde vos merrie van 5 jaar oud en levensgevaarlijk in het begin. Nooit geen moment spijt van gehad. Het was liefde op het eerste gezicht.

Tweede paard moest weer een ruin zijn en geen vos want die had ik al. 3 jaar oud en onbeleerd.

Kom ik thuis met een onbeleerde 3 jarige vos merrie. Dus hier klopte de helft van het lijstje.

Als het paard mij aanspreekt en ik heb er een klik mee dan is dat voor mij het paard ondanks het lijstje.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:44

Jeskim schreef:
Vraag mij nu wel af hoe zo veel mensen bij een totaal ander paard zijn uitgekomen.
Hoeveel paarden zijn er bekeken voor er tot koop over is gegaan en waarom worden eisen in dusdanige mate bijgesteld? Waren je eisen dan misschien niet haalbaar, heb je je eigen kunnen over of onderschat?
Gewoon nieuwsgierig hoor!!

Ik heb naast Sally nog 4 andere paarden gezien. Niet op allemaal gereden.
Bij Sally was het ook niet liefde op het eerste zicht, ja van uiterlijk wel, maar onder het zadel kwam ik niet verder dan een halve ronde in de binnenbak bij de handelaar stappen. Voor mijn gevoel stond ze op ontploffen en ik wilde er zo snel mogelijk af.
Maar toch kwam 2 dagen later om 2 uur 's nachts het spreekwoordelijke lampje boven mijn hoofd. Met als resultaat dat ik haar wilde hebben voor de proefperiode. Het weekend erna stonden er zelfs al weer nieuwe afspraken gepland om meer paarden te gaan bekijken.
Ik zeg nu: Mijn hart had ze gelijk bij de eerste blik, mijn verstand kwam 2 dagen later.

En ondanks alle opstartproblemen van beide kanten. Kan ik me geen liever en trouw paardje wensen dan zij.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:48

Ik zocht een ouder, braaf paard waar ik lekker mee naar buiten kon, geen vos, stokmaat 1.60 tot 1.65cm.

En ik kwam thuis met een 4 jarige vosruin van 1.60 cm die net zadelmak was, nog niet fatsoenlijk voetjes kon geven..uiteindelijk heeft het heel goed uit gepakt en is het wel het brave buitenrittenpaard geworden waar ik naar op zoek was gelukkig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:48

Mijn eisen waren
- Beleerd
- 4 tot 6 jaar
- Merrie
- Schimmel
- Minimaal 170
- Springgefokt

En ik kwam thuis met een 4-jarige roodschimmel merrie van Wizzerd WV (Indoctro X Corland) van 171 hoog waar ik op kon stappen :D (ze kon qua rijden nog iets minder dan ik had gewild, maar okee ;) )
Ik zeg perfect! En dat is ze zeker :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:53

Het laatste paard wat ik gekocht heb niet nee.. Ik wilde een jonge fjordenmerrie. Minimaal 6 maanden oud verder weinig voorkeur maar in ieder geval een merrie.

Het werd een hengstveulen van 7 maanden oud :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:58

Ik was niet opzoek. Maar droomde van een D pony, liefst tinker of een haflinger als rijpony, merrie of ruin.

Toen kocht ik een bruine shetland hengst. Waar ik nu na 15 jaar nog iedere dag blij van word. Hij heeft in het begin voor de wagen gelopen, na een ongeluk al jaren niet meer. Hij is dus nu knuffel pony en loopt soms ohz.

Toen hij thuis kwam te staan moest er een pony bij komen. Een grote maatse shet hengst of een dartmoor hengst, bont, zwart of bruin. Geen vos of schimmel.Als menpony en misschien als rij pony.
Dat is ook niet gelukt. Ik kwam thuis met een vos roan shetland merrie. Nu was het ras wel goed, de rest helemaal niet. We zijn 11,5 jaar verder, en heb nog nooit spijt gehad.

Daarna is het beter gegaan. Soms iets aanpassing in kleur of leeftijd (volwassen wildkleur vos is een jaarling palomino geworden). Bewezen fokmerrie vos bont, roan, wildkleur of schimmel is een 13 jarige bijna preferente schimmel merrie geworden, dus ik kan het wel goed doen :+.

De laatste paar die er bij gekomen zijn zijn hier geboren, dus dat was een gokje.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:02

Ik heb niet zozeer een eisenpakket.

Er is 1 ding
- paard moet goed genoeg zijn.
( maar dan ook echt goed)
Hierbij zijn bouw en beweging belangrijk voor mij.

Dan maakt de rest namelijk nog weinig uit.

Wat voor mij goed genoeg is, is voor een ander anders.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:09

Bij mij is mn eisenlijstje compleet mislukt. Ik zocht:
- wat groter paard
- niet te oud
- mooie bouw
- die lekker zit
- 100% gezond, correct en in orde

Ik kocht:
- klein net-aan paardje van 1,57
- oud (16)
- lelijke en totaal ongeschikte bouw
- zit werkelijk waar verrot, echt niet uit te zitten
- staat vreselijk frans én heeft een lang verleden van rugproblemen

Toen ik aankwam of proef te rijden toen begon ik al tegen mn vriend: hij is lelijk, zn poten zijn krom, hij is veel te klein, hij zit verrot, hij kent geen basis, alleen maar kunstjes, net een circuspony, heeft een onderhals en een doorgezakte rug, is verrot in de aanleuning, kan niet achterwaarts, enz enz enz. Echt ik ging maar door met opnoemen wat er allemaal niet goed aan was.
Dus mn vriend zegt: oke duidelijk, we nemen hem niet.
Ik: jawel, verder is ie best leuk hoor :D
Kwam ik op stal, zeggen ze daar: jeemig wat heb jij voor een mislukte poony gekocht :+
Maargoed heb er geen spijt van gehad

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:21

Mijn tinkertje verzorgde ik al jaren en die heb ik dan ook zonder twijfel overgekocht.

Mijn vriend was "passief" op zoek naar een Friese merrie. Moest wel wat voorwaarts zijn maar wel nuchter, zeker geen heethoofd. En liever niet al te groot, omdat hij zelf niet zo groot is.
Inmiddels staat ze op stal: Fries, 4 jaar, stokmaat van +-155, nieuwsgierig en voorwaarts, maar daarbij ook heel goed te handelen en relaxed in het koppie. Mensgericht en speels paardje, echt perfect voor mijn vriend!

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:34

Ik had besloten nog even te wachten met kopen, tot mn huidige kanjer op het pad kwam. Ik ben ervan overtuigd dat hij ond heeft uitgekozen. Een 1.80m grote ruin, springgefokte warmbloed van Intercity x Furioso Z.

Geweldig dier is het. Moet nu alleen nog even wachten tot ik met m aan de slag mag, ongelukkig gevallen en mn been flink gebroken helaas.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:40

Ik wou een ruin, 5-10 jaar, ong 1m70. Voorkeur vos of schimmel. Papieren en niveau van geen belang. Moest doodbraaf zijn want ben angstig iemand.

Thuisgekomen met een 10-jarige vosse merrie van slechts 1m62, met papieren en op B/L niveau gereden. Braaf maar nu ook niet om te zeggen doodbraaf. Ze kan zich nogal aanstellen in een bepaalde hoek in de piste (eender welke piste maar ze zal altijd irritant doen bij 1 hoek)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:41

Uhmm nee... :')

Voor mij moeder,
Tinker, ruin, jaar of 10, beleerd, verkeersmak.
Komen thuis met,
Tinker ( :De ), merrie, net 3, onbeleerd, totaal groen uit Ierland!
Maar ze is heel blij met dr!

Mijn paard
Tinker of ander koudbloed, of 3 en onbeleerd of jaar of 6 beleerd, grote maat.
Kom thuis met,
Quarter merrie, 15jr en western beleerd

De rest van de kudde was wel helemaal na aanleiding van het eisen lijstje

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:48

Ik zocht een bom proof volledig ingereden brave Tinkermerrie voor mijn bedrijf als therapie paard. Bij voorkeur eentje die breed inzetbaar was in zowel het buitenrijden, in de bak als het grondwerken.

Wat ik kocht? Een oningereden merrie, die later extreem eenkennig en sensibel bleek te zijn :+ totaal niet geschikt of inzetbaar voor mijn bedrijf....
Nou ja.. Een extra prive wedstrijd paard is ook leuk natuurlijk :+

Afbeelding

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:54

Heel herkenbaar!! Ik had een voorkeur voor een hoge slanke ruin, liefst een beetje sensibel (denk Jazz). Minstens 1.70 hoog maar het liefst groter, tussen de 5 en 8 jaar oud, niveau maakte me niet uit. Iedere kleur behalve 'gewoon' bruin.

Nu heb ik een bruine ruin van 19, 1,67 hoog en een kwart Belgisch trekpaard _/-\o_
Niks sensibel of hoog en slank haha alleen het ruin gedeelte klopt... Maar de Gool en ik zijn gewoon voor elkaar gemaakt <3

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:04

Euhm, sja, thuisgekomen met wat ik niet zocht.

Ik wilde:
-een braaf allround recreatiepaard
-merrie
-niet te jong (minstens 5)
-geen draver of volbloed
-en al helemaal geen paard recht uit koerstraining
-liefst vos of schimmel
-niet te groot

Kwam thuis met: een 3-jarige engelse volbloedmerrie, recht uit koerstraining, bruin, 1.70m :') .

Ze is braaf, allround en merrie en tot zover de wensenlijst.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:18

Ik heb nog nooit een paard gezocht. En toch heb ik er 3.
Allen op een bijzondere manier op mn pad gekomen en te leuk/mooi/lief/bijzonder om te laten gaan :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 10:13

Jeskim schreef:
Vraag mij nu wel af hoe zo veel mensen bij een totaal ander paard zijn uitgekomen.
Hoeveel paarden zijn er bekeken voor er tot koop over is gegaan en waarom worden eisen in dusdanige mate bijgesteld? Waren je eisen dan misschien niet haalbaar, heb je je eigen kunnen over of onderschat?
Gewoon nieuwsgierig hoor!!

Ik ging naar een handelstal waar ik een pony had zien staan (op Internet) die volledig aan sloot op mijn lijst.
Op het moment dat ik het erf op kom lopen verlaten net de nieuwe eigenaren van die pony het erf.
Net achter her net gevist dus.
Toen ik de pony in het echt zag vond in hem tegenvallen dus dat kwam goed uit :D
Maat als je er dan toch bent snuffel je even verder en zodoende kwam ik met mijn meisje thuis.
Ik zag haar en ik wist direct dat zij daar stond voor mij.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:53

Hier werd het totaal wat anders omdat ik mijn verzorgpony kon kopen.
De 2e werd een fokmerrie ipv een hengst of ruin bij mijn eerste hengst, verder voor het gebruik (mensport) wel passend. Misschien niet de meest spectaculaire, maar wel een super fijne sportpony die zelfs hippiade in het ZZ gelopen heeft.

Mocht er nu iets bij komen ben ik wel strenger wat mijn eisen betreft. Potentie voor de sport is belangrijker dan maat, papier, kleur en geslacht.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:58

Ik heb 2 paarden volledig volgens eisenpakket gekocht:

Friese merrie, groen/zadelmak -> check!
Springpaard, merrie, veulen/jaarling -> check!

De middelste is wat mis gegaan. Ik zocht een leerpaard voor mijn man, en volgens de advertentie was deze het ook. Alleen de realiteit lag iets anders, totaal verreden paard wat volledig het padje kwijt was. Een hoop van geleerd (vallen en doorzetten), maar ik had toch iets anders in gedachten.

Voor mij is de hoofdeis toch nog altijd het geslacht. Ik wil nooit meer anders als een merrie. Daarnaast wil ik ook geen doorgereden paarden meer, alleen groen of zadelmak.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:00

Had ook totaal wat anders gekocht. Wou graag een paard tussen de 5/15 jaar liefst ruin die al wat ervaring had in zowel de springsport als in de dressuur. Daarnaast braaf genoeg zodat ik alleen mee naar buiten kon. Kwam thuis met een bijna 3 jarige merrie, kon nog niet aan een touwtje lopen, zeer sensibel en bepaald braaf was/is ze ook niet.

@Jeskim: ik heb voor haar verschillende paarden bekeken die prima in het plaatje pasten maar bij geen enkel paard had ik zoiets van dit is hem. Mijn huidige paard had ik al een tijdje op MP zien staan en kwam er iedere keer weer op terug, toch maar wezen kijken en was verliefd. Tot op heden er nog steeds erg blij mee en heb er een goede band mee. Maar nee het is totaal niet wat ik zocht.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:10

Ik was opzoek naar een braaf paard die al enkele jaren onder het zadel was die ik in de dressuur kon gaan uitbrengen.
Ik had een 2,5 jarige hengst gevonden. Hartstikke braaf, nu ruin en we doen springen en crossen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:48

Ik zocht helemaal niets mag dat ook? Wou geen paard voorlopig namelijk haha en als er al 1 zou komen dan een jonger dier(rond de 3) die op zijn hoogst licht was ingereden maar liever helemaal groen. Merrie of ruin maakte me niet uit. Wel een fijn uiteindelijk allround sportpaard met wat body(wou zeker geen iele spriet) van 1.65/1.70 hoog die het leuk zou doen in de dressuur en de SGW.

Waar kwam ik een kleine 1.5 jaar geleden mee aanzetten?
Een fjordenruin van 9 jaar, volslagen gek onder het zadel(zo hard als mogelijk door een rijbaan heen racen zonder stop zelfs tot glijders op zn kant ten gevolg) maar wel erg lief aan de hand en buiten volledig verkeersmak(als je de geintjes van hem weet, proberen om te draaien enz)

Beest was van een stalgenoot waar ik een paard bijreed, stond al geruime tijd te koop en ik was begonnen hem door te rijden zodat verkoop vermakkelijkt werdt en deed betreffende stalgenoot deed mij een aanbieding die ik niet kon weerstaan...

Ondertussen hem rijtechnisch volledig op orde, zelfs zo goed dat ik een kleine 3/4 jaar ben gestart met wedstrijden in de B en ondertussen M1 dressuur start.
En spring en cross ik met hem op B niveau.

Ook het buitenrijden gaat erg goed, heel af en toe komen zn oude trekjes naar boven(omdraaien en terug naar huis proberen te sjeezen) maar die voel ik ondertussen aankomen en kan ze direct de kop indrukken.

Al met al mijn maatje geworden maar of ik de volgende keer het nog eens zou doen weet ik niet(al blijf ik een zwak houden voor fjorden, altijd al gehad)

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:54

Ik was opzoek naar een grote kwpn, het liefst vos, oud, ervaren en braaf.

Ik kwam thuis met een 2 jarige, groene, ondeugende, kleine tinker.

Maar deze heeft ook prima voldaan als leer paard.