'Spelen met je handen' vind ik ook altijd zo'n rare uitspraak. Het gekste wat ik ooit gehoord heb was: zitten alles een zak aardappels, maar dan we een trotse hè!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gentlegiant schreef:Silviabol schreef:je zou de columns van "MK de Manvan" of zijn\haar boek 'gek van paarden' eens moeten lezen.
Komen ze allemaal voorbij en nog behoorlijk komisch ook
Oh god dit had je niet moeten doen
Na een deel lezen lig ik al in n scheur
Van deze site had ik iets
http://www.paardvisie.nl/category/blogs/mk-de-manvan/
mrie schreef:“….Nu moet je vooruit denken… Klein beetje kleinere ophouding, schoudervoor, schoudervoor, nee niet te veel dan gaat hij travers. En vooruit, twee passen en terug. Zo rijd je hem naar gedragenheid toe, telkens weer, kleinhouden, vooruit rijden en weer terug. Niet te lang laten worden dan valt hij uit elkaar. Blijf doorzitten.
Je laat hem uit elkaar vallen, iets meer stelling, kom op been….halve ophouding. Handen stilhouden, op de schoft. Leg ze maar lager… lager. ZO ja.. Juist, heel goed. Afwenden… Terugnemen en dan keertwending naar rechts. Niet te groot maken hij zwaait uit. Hij mag niet uit zwaaien… Volte tien meter, maak buiging. Kijk, nu buigt hij mooi in, voel je dat? In dat appuyement meer op je linker zitbeenknobbel zitten, recht blijven zitten. En zitten! ZITTEN!! Blijf je lang maken. Misschien moet je zitles overwegen….
Linkergalop, hij moet meer sprong maken. Ophouding en vooruit blijven denken, die hals moet omhoog…Hij is achter de loodlijn….Je paard moet beter leren zitten. Er onder met die benen. Kijk…dan kan hij pas gaan strekken. Nu contra…. Hou die stelling, hou die stelling. Nee hij springt over…Nogmaals. Nee overkruist, neem maar terug. Je PLUKT aan je stangteugel!!. Tril eens met je hand. Halthouden en vier stappen achterwaarts, meteen weer naar voren rechtergalop. Nee hij valt weer uit elkaar. Nogmaals…klein maken. Tik hem maar bij….Nu door het midden, draf, drie passen renvers, drie rechtuit en drie travers en ga door C rechterhand. Handveranderen M V met middengalop. Verzamelen VERZAMELEN!!”
Jazeker, een paard kan uit elkaar vallen, overkruist gaan, verzamelen, buigen, zitten en nog veel meer terwijl hij met een ruiter op zijn rug hard aan het werk is. Je zou bijna de dierenbescherming bellen. Ruiters moeten: “Zitten en zich tegelijkertijd lang maken. Vooruit denken terwijl ze teruggaan, stelling houden, bij tikken, hun zitbeenknobbels in de gaten houden, niet tegenspreken, verzamelen en nog veel meer….
Als je les hebt op een zeker niveau dan is dit zo ongeveer wat je instructeur allemaal tegen je kan zeggen. Gelukkig heb je dan al zo vaak les gehad dat je begrijpt wat hij bedoelt.