[VOLG] Welshje(s) opgevangen, zal ze het redden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Danique_X

Re: [VOLG] Welshje(s) opgevangen, zal ze het redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:18

Wauw, ik vind het echt heel goed wat je doet!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:22

Ik weet niet of ik het wel niet goed vind, ik snap je wel heel goed, had ook meteen de ergste ingeladen en naar de da gebracht. Maar inderdaad, de broodfokkerij word zo wel in stand gehouden. Deze man heeft ze dus al een dikke week gehad, blijkbaar met de beste bedoelingen maar die kleine die nu dood is, die is dus wel op een leeftijd van drie maanden van de moeder afgehaald. Ik weet niet of er een naam van de vorige eigenaar (dus niet die buurmanboer) in de boekjes staat maar ik zou hem wel aangeven. Wat een fiets kl&*tz*k.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:30

Ben het met je eens Bigone...hoe kun je je beesten er zo slecht aan toe laten zijn.

Ts: jij bent een topper , wat hebben deze beestjes geluk gehad, dat ze bij jou terecht zijn gekomen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:34

Wat een hummeltjes! Er zitten zeker leuke tussen. Veel schimmeltjes ook, of niet? :)

Lijkt me leuk om dit topic te volgen.

Wel zielig van die ene die dood is. Ik hoop dat het andere merrietje wat er slecht aan toe is, het wel haalt.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:35

Wat een ontzettende lieve actie van je.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:39

Ik heb je geen PB'tje gestuurd, maar houd het wel in de gaten. :) Een hengstje meer of minder is geen probleem, en een leuk en zinvol project is altijd welkom. :j Kerstkadotje voor mezelf.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 21:40

Ik geef ze niet aan, ga daar geen moeite in steken. Wat ik heb gehoord is dat die man van het pad af aan het raken was en dat vind ik ook al erg genoeg als dat waar is (werk zelf in de zorg dus weet waar ik dan over praat).

Oja paardje van het paarse halstertje hebben we sinds net besloten dat die voorlopig even Purple heet zolang ze hier is. Ik denk dat zij zeker hier wel tot het voorjaar is.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:40

Aahhhh die rechter <3 <3 Die zal waarschijnlijk ook nog wel tegenvallen kwa conditie als je die in de hand hebt. Lijkt flink schaal en een wormenbuikje :(:)
http://boktimg.nl/img/m/ddPgZr.jpg

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:41

Ik denk dat je er zeker goed aan doet om verder geen stappen te ondernemen, al helemaal als het verhaal via via via is. Je doet er goed aan op deze manier. :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:42

Dustinlover schreef:
Raafsmits: Ik snap je beredenering zeker. Maar de man waar ik ze nu van heb die heeft vaker handel en ook paardjes die er goed uitzien. Hij heeft ze ook pas 1 week, maar doet er verder niets aan. Wij hebben het zelf ooit gehad met een puppy, bleek van een broodfokker af te komen en ja eigenlijk moet je haar terug brengen maar dat doe je niet dus blijft die broodfok in stand.

Dat is het probleem precies.
Een kennis van mij heeft zo ooit eens een molukkenkaketoe weg gekocht uit de dierenwinkel waar ze zich al maanden druk om maakten.
Zo een vogel hoort niet in een kooi.....laat staan een kleine, en dan vol in een verlichte etalage van een dierenwinkel.
Zij blij om het beest "gered "te hebben, zit er zes weken later weer een nieuwe...........
Precies zoals jij aanhaalt met de broodfok/ vogeltjesmarkt, dat soort dingen.

Of de man er winst op zijn pony's maakt is moeilijk te zeggen.......verlies zal hij er zeker niet op draaien.
Maar ik ben blij dat je mijn puntje van kritiek zo op pakt, het was niet mijn bedoeling om tegen iemands schenen aan te gaan trappen, meer zoiets van "wees dáár ook op bedacht " :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:45

Als die man bvb aan het dementeren is dan is toezicht op zijn veestapel zeer noodzakelijk, als deze veulens uit zijn merries komen iets wat zeker moet gebeuren. Geen familie daar die er blijkbaar verstand van heeft. Alleen daarom ts, zou ik toch kijken wat hij er nu nog heeft lopen, puur om te zien of dat goed gaat en niet om die man te beschadigen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:32

eigenlijk ben ik nu van mening dat dit niet echt zo is :P
Want wat jullie zeggen, is dat door een dier te kopen je de broodfok stimuleert maar dan evengoed doordat er meer en meer asielen komen, worden er meer gedumpt? mmmm :)*
En wie zegt dat die vogel het daar niet naar zijn zin had, hij zag tenminste veel volk passeren.
Vergeet niet dat je dieren geen menselijke eigenschappen mag gaan geven.
Ik moet tenslotte alle dagen hard werken en tegen mijn zin en er wordt me ook niet gevraagd of ik het leuk vind, krijg veel te weinig licht, zit ganse dag op mijn poep en kan niet naar buiten kijken. :D En moet mijn drank en eten zelf meenemen. :+

TS ik hoop zo dat je een goede passende thuis voor ze kan vinden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:42

Fotsy schreef:
Vergeet niet dat je dieren geen menselijke eigenschappen mag gaan geven.

Wat een dooddoener!
Als je bij een dier voldoet aan fysieke en mentale behoeftes, heeft dat helemaal NIETS te maken met `menselijke eigenschappen toedichten`. Ik vind dat zo´n waardeloos argument om verwaarlozing bij dieren in stand te houden!

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:01

Goed dat je ze hebt opgevangen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:24

Je houdt de handel echt nuet in stand door die dieren te kopen.
Als de ene ze niet koopt, gaan ze wel naar ergens anders. En eender waar die naartoe gaan, particulier of slachtroute, staat er altijd een volgende lading klaar.

Het probleem ligt niet aan het wel of niet kopen van zulke dieren, wel aan het ondoordacht overfokken.
Broodfok fokt namelijk zelf. En zolang ze fokken en verkopen zullen ze blijven fokken.
Een handelaar koopt gewoon overfokte dieren oo en verkoopt ze door.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:25

Oh en de vos lijkt me een leuk ding <3

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 23:46

xElienx schreef:
Aahhhh die rechter <3 <3 Die zal waarschijnlijk ook nog wel tegenvallen kwa conditie als je die in de hand hebt. Lijkt flink schaal en een wormenbuikje :(:)
http://boktimg.nl/img/m/ddPgZr.jpg

Heb je helemaal gelijk in Elien. Zwak zal die niet zijn maar wel vol met wormen. Gelukkig heb ik nu spuiten genoeg liggen dus zijn ze allemaal de mijne straks :P en ik die van hun als ze mijn conditie gaan testen met vangen hihi.

Raafsmits ik weet precies wat je bedoeld en het was totaal niet mijn intentie om ze allemaal te kopen. Toen ik er heen ging dacht ik ahh leuk 2 of 3 voor de verkoop.. Tot ik aan kwam en ik ook gewoon een hart heb op dat moment en zelfs mijn vader die zei niets. Mijn vader is een zakenman en als ik hem had gebeld met ja ik neem dit diertje mee dan was het geweest van ja gaat je weer geld kosten blabla. En nu zei die gewoon niets omdat die het zelf zag.. ik wist ook dat het tegen beter weten in was, net zo goed als mijn dierenarts, maar toch als je ziet dat een paardje wil dan doe je het! En dat geld ook voor Purple.. ik hoop dat ze morgen zelf recht is gaan staan :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:06

hm kan je lasso gooien? die twee hebben echt bijna dezelfde hoofdtekening zeg , wel opvallend zelfde vader of moeder combi?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:19

Wat super dat je deze dieren een kans geeft op een goed leven !
Heel veel succes daarmee _/-\o_

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:23

Wat een enorm project. Heel dapper en grootmoedig van je. Veel succes, ik zal ook blijven volgen. Hopelijk kun je de groep snel uitdunnen door de dieren die er het best aan toe zijn een nieuw huisje te geven.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:33

Heb alleen jou posts gelezen . Heb respect voor je, wat fijn dat je je tijd energie en geld in deze veulens gestoken hebt terwijl je niet van plan was zoveel dieren te kopen! Hoop dat ze snel gevangen zijn en je ze kan beoordelen. Gun het je van harte dat er een paar hele goede tussen zitten waar je je geld mee terug kan verdienen. Veel succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:21

Poeh, wat een treurig verhaal!
Maar wat ik eigenlijk nog veel treuriger vind is dat in het kader van 'uit de goedheid van je hart zieke veulentjes redden' de vorige eigenaar ook nog eens geld krijgt voor zijn wanpraktijken. Want je schrijft weliswaar dat deze boer ze al slecht had gekocht, maar hij heeft niets gedaan om hun gezondheid te verbeteren. In een wei gooien is iets anders dan longontsteking en rotstraal behandelen en overduidelijk zwaar aangetaste pony's ontwormen. Bovendien is een deel van deze veulens duidelijk te jong bij de moeders vandaan gehaald - wat als dat door deze boer is gedaan toen hij ze overkocht? Natuurlijk is hij niet de oorspronkelijke dader, maar toen hij het spul overkocht en er qua gezondheid niets meer aan heeft gedaan, werd hij net zo goed dader, met als resultaat minstens 1 dood veulen dat het waarschijnlijk wel gered was als het eerder uit de wei was gehaald. In zo'n overduidelijk geval van verwaarlozing - ook door de laatste eigenaar - snap ik meer dan goed dat Bokkers zich afvragen waarom je de dierenbescherming hier niet naartoe hebt gestuurd, laat staan dat je die boer ook nog betaald.
Regelmatig komt er een nieuwsbericht voorbij met 'verwaarloosde shet ligt dood in de wei' en vindt iedereen dat die eigenaar moet worden aangepakt. Hier loopt hij er met een zak geld fluitend vandaan - zonder dat de koper uberhaupt aangifte doet.

Nu staan de pony's dus in feite bij de volgende handelaar die er ook weer aan wil verdienen. Op zich is dat niet slecht, maar nu klinkt het alsof jij de 'gezonde' veulens in een paar weken (?) gezond wil maken en dan verkopen, maar veulens die te vroeg bij hun moeder zijn weggehaald en in elk geval via de mest van anderen geconfronteerd zijn met een heftige wormbesmetting, hebben wel een flinke achterstand gehad. Plus dat ze minstens drie (en straks dus vier) adressen gehad hebben in die paar maanden dat ze leven; dat alles heeft een flinke impact op jonge paardjes, dus ik vraag me af in hoeverre je businessmodel van de goede veulens op korte termijn met winst puur op papieren doorverkopen wel haalbaar is?
Snel doorverkopen is inderdaad handig omdat je dan meer tijd en geld hebt voor de echt sneue gevallen, maar ik zou het ook de 'goede' veulens gunnen dat ze eerst een paar maanden bij mogen komen op 1 en dezelfde plek voor ze naar adres nummer 4 moeten. Dat is wel heel erg veel verhuizen in de paar maanden dat ze uberhaupt bestaan. Ik hoop dus echt dat ik het met winst doorverkoop-plan verkeerd heb opgevat en dat ze eerst nog een maand of vier mogen bijkomen - juist ook de goede veulens, want anders offer je de goede veulens op om de slechte te kunnen redden.

Op zich vind ik het mooi dat je zieke veulens onder je hoede neemt, maar door de dierenbescherming erbuiten te houden en de dader te betalen leert niemand hier iets van, en loopt er over een jaar weer een kudde verwaarloosde shetten. Want als niemand daar ooit een probleem van maakt, dan waarom niet?
Als je niet alles op eigen houtje had gedaan maar de dierenbescherming erbij betrokken had, dan had die samen met jou al vanaf het begin naar jouw draagkracht gekeken om de andere veulens op andere adressen te plaatsen zodat die ook alle tijd, rust en verzorging kregen die ook zij nodig hebben.
Hoe dan ook, ik hoop dat ik je verkeerd begrepen heb en dat het verzorgen van zo'n kudde jong en grotendeels ook ziek spul je niet boven het hoofd groeit, want dat zou zonde zijn voor hen - en voor jou!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:44

Wat een treurig verhaal van die veulens. En wat super dapper van je TS dat je deze beslissing hebt gemaakt +:)+
Ik blijf zeker volgen!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 02:23

Dustinlover schreef:
Besloten alle andere 12 ook te kopen want alles beter dan daar..

Die zin :D alsof het niets is. Super dat je dat gedaan hebt! Topwijf! Heel veel succes met ze.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 02:26

Wat een topper ben je rowan!! Respect!