Dravermerrie gratis aangeboden gekregen met eisen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:20

Leuk aanbod maar ik zou er heel goed overna denken.

Als de stalkosten al krap aan zitten zou ik het persoonlijk niet doen, er komt helaas meer bij kijken dan dat.
Dierenarts, hoefsmid, je zal met de tijd toch de nodige moeten vervangen etc etc.

Dan is er nog een kans dat er geen klik onstaat, ik heb een draver paardje mogen leasen en had gewoon niks met haar ze heeft 2 maanden bij mij op stal gestaan.

Verder kan zo'n dier nog heel wat jaar mee, wie weet gaat jou leven compleet veranderen en vertrek je over een aantal jaar misschien wel naar het buitenland?

Als er dan toch een droom is voor een eigen paardje zou ik nu gewoon beginnen met geld aan de kant leggen, het liefst met een flinke spaarpot zo kan je je eigen droom paardje met eigen eisen kopen! :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:59

De helft hier doet net of TS niet heeft nagedacht over kosten ed kom op zeg ze woont zelfstandig dus weet echt wel dat er meer kosten aan een paard zitten dan alleen stalling.
Ze heeft nagedacht over de kosten heeft een potje achter de hand en haar moeder en is op zoek naar een baan. En misschien hebben wij nu alles goed voor elkaar totdat .. je gaat scheiden, je baan kwijt raakt, je ziek wordt enz.

TS ga kijken bij het paard met je moeder en zet alles voor jezelf op een rijtje, plussen en minnen en kijk of je een klik hebt met dit paard, zo ja ga ervoor en leg meneer uit dat je nooit de garantie kan geven dat je het paard houdt tot de dood maar wel je best ervoor zal doen.
Maak idd een contractje met een symbolisch koopbedrag en zet daar de benodigde dingen in.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:01

Ga nou eerst eens kijken naar dat paard voordat we hier verder discussieren. :)F

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:57

anjali schreef:
Ga nou eerst eens kijken naar dat paard voordat we hier verder discussieren. :)F

Juist. Dit.
Het valt of staat met de klik die je met een paard hebt.

Dat je 'm gratis kunt krijgen is hartstikke leuk en mooi meegenomen, maar dat gaat maar om geld, en nog maar slechts een paar honderd euro ook. Dus waar hébben we het over, gespiegeld aan de kosten die het paardenhouden met zich meebrengt.

Veel plezier met de kennismaking!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:35

Dreamybol schreef:
Het gaat hier vooral over geld en natuurlijk is geld héél belangrijk, maar toch was onze voornaamste twijfel voor het wel of niet nemen van een paard de factor tijd. En helemaal als TO nu werkloos is en dus alle tijd van de wereld heeft en vrij is om deze zelf in te delen, denk ik dat dit aspect nog weleens tegen kan vallen als er een nieuwe baan is.
Sowieso kost een nieuwe baan in het begin een hoop extra energie en tegen de tijd dat je je draai hebt gevonden en dingen wat makkelijker worden, kom je er meestal achter dat werken toch wel erg veel tijd kost. Heb je na elke werkdag nog energie om naar je paard te gaan? Goedkope stalling betekent meestal meer zelf doen, en dat klinkt vaak als niet zo veel en makkelijk te doen, tot je krapper in je tijd komt te zitten.

Verder zijn de meeste tips hier wel gegeven, denk ik. Die van Shirley over of je het ook zou doen als het geld kostte en je had dat geld gewoon vind ik een heel sterke. Wij namen ons paard vrij onverwachts van de manege over en toen had ik ook voor mezelf heel duidelijk dat als er een paard geadverteerd zou zijn met zijn karaktereigenschappen en verdere omschrijving in de advertentie we er zeker waren gaan kijken. Hij past bij ons, niet alleen omdat de mogelijkheid zich 'toevallig' voordeed en dat lijkt mij erg belangrijk.

Uhh bijrijder misschien dan een idee kun je iemand blij maken die geen paard kan betalen. En als het inkomen omhoog gaat is er wellicht wat ruimte om wat luxer te gaan staan waar er dan voor je uitgemest word :)* .

Niet teveel beren op de weg zien.

Begin nu wel nieuwsgierig te worden naar dat gratis paard :D

amandananana

Re: Dravermerrie gratis aangeboden gekregen met eisen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:41

Wanneer ga je naar het paard kijken TS?
Misschien handig om dat eerst te doen voordat je allerlei scenario's bedenkt en je helemaal geen klik hebt..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:57

Maar waarom zou ze het nu niet doen omdat ze weleens naar het buitenland kan gaan of wat dan ook.
Dan kan NIEMAND een paard kopen want wie weet hoe je leven verloopt, dat kun je niet plannen.
Imo is dat argument echt gewoon stom

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:13

Ibbel schreef:
Raad ik iets aan?
Een fatsoenlijk mens geeft deze juridische feiten gewoon vooraf aan de schenker aan. Dan weet die man van 80 waar hij aan toe is. Én kan hij eventueel besluiten tot lease (dan houdt-ie wel zeggenschap) of verkoop voor een marktconforme prijs. Ipv te denken dat-ie een paard kan weggeven en er tóch zeggenschap over kan houden.

En met welke reden? Voor een fatsoenlijk mens voegt het uberhaupt niets toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:26

TAO → PP

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:42

Geryon schreef:
En met welke reden? Voor een fatsoenlijk mens voegt het uberhaupt niets toe.

Niet? Je geeft de potentiele schenker de juiste informatie waarop hij z'n mening kan bijstellen. Dat heeft voor jou als potentiele ontvanger idd geen meerwaarde, sterker, je kunt daardoor het paard opeens niet meer aangeboden krijgen, maar hé, we hadden het toch over eerlijk zijn?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:05

Jij reageert op iemand die niet aan die eisen wilt voldoen en daarom het paard niet wil kopen, dat het voldoen aan die eisen niet hoeft van de wet.
1 + 1 is ? Wat wil je er anders mee zeggen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:08

Dat TS aan de meneer van 80 zou kunnen zeggen: "ik wil je paard best hebben, maar die eisen kun je niet stellen, want dat is niet rechtsgeldig. Wil je je paard nog steeds aan mij geven, maar dan onvoorwaardelijk? Of wil je, nu je weet dat je niet voorwaardelijk een paard kunt weggeven, je idee om je paard weg te geven heroverwegen?"
Dát is eerlijk zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:58

Ah als die man het niet weet is dat wel zo netjes! Je berichtje kwam vanwege de context heel anders over. Als in je hoeft tóch niet aan de eisen te voldoen..

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:34

Ik zou vragen waarom de draver niet langs de weg gereden mag worden. Er zijn paarden (toevallig ook draver) die buiten levensgevaarlijk zijn. Betreffende paard is verkocht met de waarschuwing dat 'ie die gedragsstoornis heeft. In de bak was 'ie braaf. Wel goed om te weten. ;)

Een draver kan best een dressuurproef lopen, maar als je heel graag verder wilt komen dan L/M, neem dan wel mee dat het meer moeite kost om een winstpunt bij elkaar te rijden dan met een wpn'er en de Z dressuur niet vaak met ze gehaald wordt. Sommigen kunnen het wel, maar het kost meer moeite.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:37

En je moet je afvragen of je dat uberhaupt wilt, een paard dat gemaakt is om te stuwen, in verzameling krijgen. Imo nogal oneerlijk tegenover het paard, want het zal veel moeite kosten.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:21

purny schreef:
Ik kan niet in je portemonee kijken. Dus ik kan niet gaan bepalen of je een paard kan onderhouden. Je moet alleen wel goed nadenken over het feit dat de kans bestaat dat je niet binnen een paar maanden een baan hebt.
En laten keuren natuurlijk. Al zal ik dat sneller doen met een paard van 2000 euro dan een gratis paard
@Safina: wie zijn wij om te bepalen waar iemand met een uitkering zijn geld aan uitgeeft? Als iemand bij wijze van spreke z'n achterste ermee afveegt boeit het me nog niets. Het is niet mijn geld

precies en dan nog, ik geloof dat ze een ziektewetuitkering/wia heeft, daarvoor draag je ZELF salaris af in de tijd dat je werkt, dus die l*llige opmerking van safina(?) Over dat WIJ die betalen gaat niet op, dat was mi alleen maar geschreven om je een rotgevoel te geven dus bukken en af laten glijden.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:37

Ik heb ook weleens een gratis draverhengst aangeboden gekregen van 3 jaar. Was niet snel genoeg en eigenaar wou er vanaf anders ging ie naar de slacht. Helaas kon ik er niet een bij hebben. Ik zou even iemand meenemen die enorme kennis heeft en objectief naar het paard kan kijken. Ik hoop dat het voor beide partijen wat is en super dat je al gaat kijken! Succes!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:44

Waarom gaat iedereen trouwens zo te keer over die eisen? Die man zal niet lang meer hebben en wil gewoon gemoedsrust met betrekking tot zijn paard. Ik vind het elemaal niet raar, zo'oud mannetje weet heus wel wat er vaak met dravertjes gebeurt die te langzaam zijn, ik denk dat houden tot haar dood meer gezien kan worden als "haar niet doorverkopen voor wat centen" en "wees er alsjeblieft goed voor" dan hetgeen hier geroepen wordt. Ik zeg:DOEN (als het jouw type paard is). Voor degenen die nooit iets mee hebben gemaakt en zich dat niet kunnen indenken: wat als je je paard niet meer kunt betalen en hij of zij is er zo eentje die grote kans heeft in de worst te belanden? Wat als er een scheiding komt en de hele handel verkocht moet worden en je eindigt op een flatje 3 hoog achter? Wie van de gesettelden hier heeft, los van partner of zelfs ouders, genoeg eigen stabiel inkomen om te leven zoals je nu doet? Ziekte/scheiding/overlijden/baanverlies, het kan IEDEREEN overkomen...
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 05-11-15 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:45

farahdiba46 schreef:
Waarom gaat iedereen trouwens zo te keer over die eisen? Die man zal niet lang meer hebben en wil gewoon gemoedsrust met betrekking tot zijn paard. Ik vind het elemaal niet raar, zo'oud mannetje weet heus wel wat er vaak met dravertjes gebeurt die te langzaam zijn, ik denk dat houden tot haar dood meer gezien kan worden als "haar niet doorverkopen voor wat centen" en "wees er alsjeblieft goed voor" dan hetgeen hier geroepen wordt. Ik zeg:DOEN (als het jouw type paard is). Voor degenen die nooit iets mee hebben gemaakt en zich dat niet kunnen indenken: wat als je je paard niet meer kunt betalen en hij of zij is er zo eentje die grote kans heeft in de worst te belanden? Wat als er een scheiding komt en de hele handel verkocht moet worden en je eindigt op een flatje 3 hoog achter? Wie van de gesettelden hier heeft, los van partner, genoeg eigen stabiel inkomen om te leven zoals je nu doet? Ziekte/scheiding/overlijden/baanverlies, het kan IEDEREEN overkomen...

Amen! _/-\o_

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:11

Wat een lastige keuze TS, een eigen paard is fantastisch, en zeker als je 'm gratis krijgt! Maar inderdaad, de maandelijkse kosten, mankeert ze niks etc.. Veel succes met je keuze!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:31

_O- je hebt best kans dat die man nieteens begrijpt wat er allemaal in het contract staat als je alles erin zet wat men hier roept.
Ouden boeren deden niet voor niets handje-klap. Dan was er meteen duidelijkheid over de prijs en voorwaarden, en was het achteraf niet zeuren.
Geen gebruik van moeilijke juridische woorden waar een jurist nog een woordenboek bij nodig heeft (bij wijze van spreken natuurlijk) die op 100 manieren geïnterpreteerd kunnen worden.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:49

Hoi TS, als je een klik hebt met de merrie, zou ik zeggen gewoon doen. Ik heb zelf al jaren dravers, zowel actief in de sport en daarna als recreatiepaardje na de koers carrière en geniet er nog elke dag van. Mijn oudje heb ik op zijn 12e ook gratis gekregen zo van de baan af, zodat hij een goed huis kreeg bij mij en ik heb hem ook gehouden tot zijn dood, bijna 25 is hij geworden. Dus als je het je kunt veroorloven en een goed gevoel bij het paard hebt zou ik er zeker voor gaan. Aan je reacties te zien ga je zeker niet over 1 nacht ijs en ik denk dat de huidige eigenaar echt gewoon het beste met zijn paardje voorheeft. Dat komt echt wel vaker voor in de drafsport, dat mensen oprecht een goede plek zoeken voor hun beestje. Mocht je tips of info willen, PB maar (misschien ken ik je paardje wel van de baan : ).

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:25

Heb je hem nu genomen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:39

Ik beland hier net en heb het allemaal even doorgelezen en ben nu ook wel nieuwsgierig. :P

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:49

Vjestagirl schreef:
Ik zou niet gaan voor een paard waar de vorige eigenaar zoveel over te zeggen wil houden. Nu is het dit, wie weet komt hij over een jaar weer met iets anders. Ook zou ik niet gaan voor een paard omdat je het gratis aangeboden krijgt. Het is geen tennisracket, je moet een band kunnen vormen met zo'n dier...

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Ik heb verder het topic niet gelezen, dus hoe staat het er nu mee TS?

Wij hebben ook een merrie gratis gekregen. Deze merrie was overigens wel al iets op leeftijd, maar ze is nog helemaal kwiek. Eigenaresse moest op kamers en haar ouders wilden haar dan niet zelf behouden, meenemen was financieel maar ook praktisch gezien geen optie. Deze dame heeft uiteraard ook wel wat eisen gesteld (zoals dat mocht ze weg moeten, dan wil zij graag zelf een nieuw tehuis uitzoeken) want je doet je paard gratis weg en dat is toch niet niks. Met haar hebben we ook een goede band gevormd en ik kan me de kudde nu niet meer voorstellen zonder haar.

Dat de man eisen heeft is logisch. Hij wil duidelijk gewoon zeker zijn van een goed tehuis. Waarschijnlijk had hij haar ook helemaal niet weg willen doen, maar als je én je boerderij verkoopt én al op zo'n leeftijd bent is het niet reëel om dan nog een paard zelf te onderhouden, behalve voor een enkeling dan. Als je een paard gratis weg doet lijkt het me logisch dat hier wel wat voorwaarden aan zitten.

Dus TS, als het goed klikt zou ik gewoon even goed om de tafel zitten met de eigenaar over de afspraken en kijken of het iets kan worden.