Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Skyefate schreef:CrazyCat, geen idee hoe de oude modellen ineen zaten, maar de nieuwe worden kort of lang gemaakt (naargelang de lengte van de rug), je kan gaan voor zweetbladen of geen zweetbladen, hoe lang moeten deze zijn, de kleur van het leer of de kunststof, en de kussens van het zadel kunnen gemakkelijk aangepast worden aan de pasmaat van de rug. Dus idd boomloos, maar met iets gemakkelijkere opties! Daarbij vind ik hem toch een pak beter zitten dan andere boomloze zadels... zeker die van barefoot. Minder duur ook! Ik herinner me nog eentje van barefoot op een dikke fjord die niet alleen evenzeer schoof als mijn zadel van nu, maar het zat ook echt hels voor je kontOok al heb ik dan al geen smalle kont. :p
Joolien schreef:Ik zou het nog eens goed overwegen, want op het laatste filmpje vind ik haar nog steeds niet rad, en ik vind haar niet het type voor endurance. Even banketstaaf gezegd, alsof je op een omafiets een tourtocht wil gaan rijden.
Waarom vind ik dat? Ze is kort en stijf in haar beweging, en onregelmatig. Dus voordat je een hele investering doet, zou ik nog eens goed kijken of wat jij wilt wel met haar mogelijk is.
Het zou namelijk zonde zijn als je met haar endurance gaat rijden maar niet door de vetcheck komt iedere keer.
Leffroi schreef:Sodeknetter wat een transformatie. En dat na een jaar al! Goed bezig geweest
En wát een knappe haflinger! Ben niet zo gek van haflingers, 'ze lijken zo op elkaar', maar dit is een knappe dame hoor!
rox_en_wilvy schreef:Elk paard kan in de endurance starten, er is zelfs een Shetlander die klasse 2 (40km tot 80km) heeft gelopen!!! Elk paard met een basis conditie kan starten op de kortste afstand in de endurance, je hebt er iets meer werk van qua management maar dat maakt het ook extra gaaf als het lukt! Dus ts laat je niet ontmoedigen.....
Skyefate schreef:Bloemetje en Suliko - Super dat er nog mensen zijn die dit volgen! Als ik niet af een toe een berichtje zag binnenkomen zou ik dit topic vergeten, me dunkt.Bloemetje, toevallig niet bij Marjolein? Dat zijn immers de enige Fjorden die ik daar weet zijn! De paden in het meerdaalwoud zijn inderdaad fantastisch, en ik zou er iedere dag zitten als ik er dichterbij zou wonen met Lana.
Skyefate schreef:UPDATE
[ Afbeelding ]
Pluizig, wit, en ready to go.
Vandaag was eerder een soort van "verken de herfstbossen" dag. Het was tijd om de paden weer onveilig te maken in Bertembos ipv het oude vertrouwde Vossenhol en langs de lokale stallingen te rijden om eens te zien of er iemand buiten zat om een babbeltje mee te slaan. Dat was ook een van de vele redenen waarom ik zoveel tijd heb genomen om Lana netjes op te leren - ik wilde in staat zijn om te kletsen zonder dat mijn paard de hele boel bijeen staat te schreeuwen of constant de gesprekspartner plat wilt lopen. Ik ben een echte kletstante en Lana neemt daar dan ook ietwat gebruik van. Voetje op rust en oogjes toe het moment dat ik meer dan vijf minuten sta te kletsen, that's how we roll. Het was vandaag echter leeg op 't Wimpelhof en de andere lokale hoeve (waarvan ik echt de naam eens moet vragen, want die hebben een buitenpiste en het zou in de winter echt top zijn als ik die zou kunnen huren/mogen gebruiken), en babbelen kwam er niet van. In bertembos ben ik me, na een paar fikse hellingkes en heel wat fors, even gepauzeerd op een zeer scheef bankje met Lana naast me. Die was toch wel even aan het puffen, dus ik wachtte (naar gevoel) een goede twintig minuten om haar terug op adem te laten komen en daarna ben ik terug huiswaarts gekeerd. De bussen die we tegenkwamen vulden haar "worry cup" echter steeds meer, en toen we de drains (afloopputten met stevige baren) over moesten staakte ze toch even. Ik had erop moeten letten, maar als je de fout niet maakt, ga je hem niet onthouden! Op dat punt verloor ik even mijn geduld en probeerde ik om er zo snel mogelijk over te gaan (want ja, soms verlies je al eens je geduld, dat gebeurt met de beste ruiters en de beste ouders), waardoor Lana natuurlijk nog sneller naar huis wilde en de stress steeds hoger kwam te zitten. Uiteindelijk eens diep ingeademd, mijn geduld terug opgesprokkeld en terug naar het rooster gegaan. "Stap" zeggen, benen iets aanknijpen, wachten als ze een beetje naar voren leunt of met haar neus tegen het rooster komt. Belonen door ze rust te gunnen bij het rooster en de cue om vooruit te gaan goed te timen (te vroeg = stress, te laat = ze vraagt het toch maar half dus ik doe al genoeg), en daarna kwam een diepe zucht van haar en zijn we een paar keer zonder mokken over het rooster gegaan tot ze er zonder scheef te kijken over kon. Haar worry cup zat echter nog steeds een beetje aan de volle kant, dus was het inbuigen links, rechts, links, rechts,... tot ze vrijwillig aan losse teugel, zelfstandig, stil kon staan. Weer een diepe zucht, en we gingen weer verder op een rustig, normaal stapje.
Denk eraan: maak fouten. Zorg dat je de fouten zelf maakt en leer daaruit. Als je bang bent om fouten te maken ga je in een impasse zitten en kom je gewoon niet verder. Kunstenaars als Da Vinci zijn niet de baarmoeder uitgepopt met tekenhanden en een hoofd voor de juiste proporties. Dat leer je al doende, en je gaat eerst een paar rotslechte tekeningen maken voor je een meesterwerk neerzet. Dat is normaal, en bij paardentraining en rijden is dit net zo. Het belangrijkste? Zorg ervoor dat je je trots opzij kan zetten en kan toegeven dat je fouten hebt gemaakt. Ik heb er soms ook moeite mee, maar daar moeten we allemaal over. We zijn allemaal mensen die in een leerproces zitten, dus sprokkel die fouten op, versier ze en steek ze in een boekje.
Skyefate schreef:Newsflash! Omdat ik meer op facebook zit en eigenlijk bokt totaal vergeet - hier is de pagina op facebook voor het geval iemand het verhaal verder wilt volgen.
https://www.facebook.com/thelanasquad/
Ik zal dus geen updates meer plaatsen in dit topic, maar je kan altijd vragen stellen op de pagina of nog meevolgen daar. Adios!