[VOLG] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:19

Wat lever jij onwijs goed werk!!
Ik heb zelf een hele slanke, ranke haflinger en moet er niet aan denken om zo'n tank onder mn kont te hebben, maar wat een prachtdier!
De echte ouderwetse lopen idd heel kort. Die lange gangen hadden ze namelijk helemaal niet nodig voor het werk dat ze moesten doen.
Ik blijf je volgen!

Molzebeer

Re: [VOLG] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:36

Heel knap gedaan!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:49

Een ghost is toch boomloos dus hoezo op maat maken? Overigens ben ik dol op mijn ghost zadel van het oude model hoor dus iets ten nadele van de ghost :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 19:23

CrazyCat, geen idee hoe de oude modellen ineen zaten, maar de nieuwe worden kort of lang gemaakt (naargelang de lengte van de rug), je kan gaan voor zweetbladen of geen zweetbladen, hoe lang moeten deze zijn, de kleur van het leer of de kunststof, en de kussens van het zadel kunnen gemakkelijk aangepast worden aan de pasmaat van de rug. Dus idd boomloos, maar met iets gemakkelijkere opties! Daarbij vind ik hem toch een pak beter zitten dan andere boomloze zadels... zeker die van barefoot. Minder duur ook! Ik herinner me nog eentje van barefoot op een dikke fjord die niet alleen evenzeer schoof als mijn zadel van nu, maar het zat ook echt hels voor je kont :') Ook al heb ik dan al geen smalle kont. :p

Wendeltje, da's waar! Ik kan ze zo karren door de slee zien trekken met haar statuur :') Ze loopt ook fantastisch voor de koets, en die hartjespoep is heel erg handig om je teugels in te deponeren wanneer je ze niet nodig hebt. :o

Jackytje, hihi, wij komen dan ook van andere einden van België. Klein landje, maar een groot landje binnenin :') Ik zit in Leuven, en er is hier jaarlijks in Bierbeek een giga endurancewedstrijd voor zowel de impulsklassen (20km) tot de 60 km (als ik me niet vergis). Niet al te ver, dus super om uit te testen, vooral omdat dat ook nog eens de eerste wedstrijd is van de VLP van het jaar. Daarnaast heb je wedstrijden in Stekene, Schilde, Beernem, Lille, Lanaken, Tessenderlo en Lichtaart. Super dus! TREC maakt inderdaad ook een opkomst, maar die zijn precies net wat later toegekomen als de endurance uit Frankrijk (nadat Nederland er eerst aan begonnen was, je kent de belgjes, wantrouwend van nieuwe dingen tot op het laatste moment :')). Over het algemeen zijn de TREC wedstrijden voor mij een heel stukje verder, aangezien ik niet aan de grens woon. Wie weet komen we elkaar ooit wel eens tegen! :D

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 12:51

Even snel een update voor ik terug van mijn laatste weekenddagje geniet met haar - Hier is een klein stuk gefilmd van de rit van gisteren. De laatste tijd werk ik enorm aan krachttraining, haar achterhand en snelheid. Training is echter als een balans; zorg je voor het ene, dan gaat het andere wat slechter. Fix je het andere, dan wordt het ene terug slechter. Enzovoorts, tot je een goede balans tussen de twee bereikt. Dus nu ze haar gangen goed kan onderhouden en er geen gebrek aan speed in de galop is, is haar sturen opnieuw wat minder. Not to worry, want de left/right excercise helpt ons erdoor. Om te zien hoe ze reageert in andere "pistes" (lees: open hooiweides die net gehooid zijn en perfect dienst doen als piste) sleep ik haar ook van her naar der. eerst oefenen we eerst thuis, dan eens in de hooiweide dichtbij, dan in de hooiweide in het bos. Richt je paard naar eender waar in de piste en let op waar ze heen gaat. Begint ze af te wijken naar rechts, dan stuur je haar radicaal de andere kant op en ga je naar links, met haar kont richting de weg die ze wilde nemen. Opnieuw en opnieuw, maar het is eigenlijk best leuk om te doen, omdat je in feite moet reageren op wat je paard doet en tegenwerken zonder te trekken of te sleuren. Gewoon doen alsof het de hele tijd al je plan was om naar links te gaan. Super vind ik het!

Ondertussen passeer ik ook graag langs de manege dichtbij huis om te zien hoe ze reageert op die bende paarden die daar van elk felgekleurd balkje verschieten in de piste en waarvan hun ruiters coocoo worden. Dan zet ik haar stil, kijk ik wat ze doet, en als ze richting de paarden gaat en stopt bij het hek, dan werk ik even met haar aan het hek, maar tot nu toe heeft ze dit nog niet gedaan. Ze is nu zo kalm dat ze gewoon eventjes haar oortjes naar voren richt bij het zicht van andere paarden, en daarna doorstapt. Als ik ze laat halthouden, dan gaat haar neusje naar de grond en snoozed ze even tot we terug vertrekken. Not impressed door de dieren die aan het sjezen zijn naast haar.

We werken verder!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:15

Je rijdt toch niet zomaar in het weiland van een ander he? De meeste boeren zijn daar namelijk niet blij mee, als je dat zomaar doet zonder overleg...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:11

Wendy, weet niet wat de reglementering voor ruiters is in Nederland, maar hier mag je na het hooien van een hooiweide als ruiter erin. Hetzelfde geldt voor onbezaaide velden! :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:27

Dat moet je hier niet proberen :n Best bijzonder dat het daar mag, het land ondervindt er immers wel schade van.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:34

Dat kan ik begrijpen, maar ik ben al dolblij dat het mag hier, want we gaan het duidelijk niet zien aan de ruiterpaden... Je mag van geluk spreken als er hier geen grof grind of glasscherven op het pad liggen. Ook als het pad begaanbaar is, want de gemeentes zitten toch dik op hun luie kont... Natuurlijk geldt dit niet voor heel België, eerder rond de taalgrens.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:38

Haha, ik kan me nog goed herinneren dat ik ooit bij een boer reed die dat geen probleem vond... heerlijk los gaan op het maisland met de pony, geweldig!
Ruiterpaden kennen we hier niet, maar gelukkig hebben we hier wel een aantal mooie zandpaden en bospaden waar ook paarden toegestaan zijn :)

Die oefening die je beschreef ga ik ook eens uitproberen bij mijn paard, leuke afwisseling. En als hij daardoor aan het nadenken komt is dat mooi meegenomen :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:48

Dat is inderdaad geweldig! De hooiweides liggen vlak achter een maïsveld waar een officieel pad doorgaat, maar technisch gezien is het nog steeds door het veld, dus maïs rondom en een zeer breed paard = zet ze in galop en trek je benen op! _O-

Och, zandpaden, doe me niet kwijlen :') Hier bestaan die niet, alleen in het meerdaalwoud 15 km verderop. Dat zijn pas paden, met zalig zand, soms eens een diepe, grote plas... Plezier verzekerd, al zit ik met Lana een stuk lager tegen de grond en ze heeft de neiging enorm te stampen in de plassen, dus als we in galop door zo'n plas gaan komen we er beiden bruin terug uit... :Y)

Leuk dat je de oefening eens wilt proberen, ook heel leuk voor de flexibiliteit! In galop is de oefening imo het leukst, om ze zo te voelen draaien onder je, dat is het gewoon.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:45

Skyefate schreef:
CrazyCat, geen idee hoe de oude modellen ineen zaten, maar de nieuwe worden kort of lang gemaakt (naargelang de lengte van de rug), je kan gaan voor zweetbladen of geen zweetbladen, hoe lang moeten deze zijn, de kleur van het leer of de kunststof, en de kussens van het zadel kunnen gemakkelijk aangepast worden aan de pasmaat van de rug. Dus idd boomloos, maar met iets gemakkelijkere opties! Daarbij vind ik hem toch een pak beter zitten dan andere boomloze zadels... zeker die van barefoot. Minder duur ook! Ik herinner me nog eentje van barefoot op een dikke fjord die niet alleen evenzeer schoof als mijn zadel van nu, maar het zat ook echt hels voor je kont :') Ook al heb ik dan al geen smalle kont. :p

Ok wist niet dat er een lange en korte versie waren nu. Dat was bij het oude model inderdaad niet.
Ik heb de mijne echt al zeker een jaar of 7 heerlijk zadel en qua zit voor mij 100x beter als een barefoot. Je zit tenminste gewoon recht i.p.v. in stoelzit en ook niet zo raar breed. Als de mijne op zou zijn (ziet er niet naar uit dat dat snel zal gebeuren) dan komt er zeker weer een nieuwe.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:55

Sodeknetter wat een transformatie. En dat na een jaar al! Goed bezig geweest _/-\o_

En wát een knappe haflinger! Ben niet zo gek van haflingers, 'ze lijken zo op elkaar :') ', maar dit is een knappe dame hoor!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:39

Joolien schreef:
Ik zou het nog eens goed overwegen, want op het laatste filmpje vind ik haar nog steeds niet rad, en ik vind haar niet het type voor endurance. Even banketstaaf gezegd, alsof je op een omafiets een tourtocht wil gaan rijden. :P
Waarom vind ik dat? Ze is kort en stijf in haar beweging, en onregelmatig. Dus voordat je een hele investering doet, zou ik nog eens goed kijken of wat jij wilt wel met haar mogelijk is.

Het zou namelijk zonde zijn als je met haar endurance gaat rijden maar niet door de vetcheck komt iedere keer.

Elk paard kan in de endurance starten, er is zelfs een Shetlander die klasse 2 (40km tot 80km) heeft gelopen!!! Elk paard met een basis conditie kan starten op de kortste afstand in de endurance, je hebt er iets meer werk van qua management maar dat maakt het ook extra gaaf als het lukt! Dus ts laat je niet ontmoedigen.....

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:02

Ik las dit topic mee en ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat! :D

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:18

Wat heb je veel bereikt!

Ik mocht gisteren op een fjordenrug genieten van het Meerdaalwoud (vanaf Sint Joris Weert), de paden daar zijn echt geweldig!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 21:07

Leffroi schreef:
Sodeknetter wat een transformatie. En dat na een jaar al! Goed bezig geweest _/-\o_

En wát een knappe haflinger! Ben niet zo gek van haflingers, 'ze lijken zo op elkaar :') ', maar dit is een knappe dame hoor!

Dankje! Ik hoor het inderdaad vaker, vooral van mensen die gek zijn van de zwaardere types. Ik vind het vooral super om voetgangers die ik passeer achter me te horen zeggen "Wauw" of "Wat een staart!". De kindjes zijn dan nog het beste. :')

rox_en_wilvy schreef:
Elk paard kan in de endurance starten, er is zelfs een Shetlander die klasse 2 (40km tot 80km) heeft gelopen!!! Elk paard met een basis conditie kan starten op de kortste afstand in de endurance, je hebt er iets meer werk van qua management maar dat maakt het ook extra gaaf als het lukt! Dus ts laat je niet ontmoedigen.....

Bedankt voor het extra support! Ik ben het ondertussen al wat gewend, dus tenzij ze zichtbaar iets aan de hand heeft blijven wij gewoon gelukkig doordraven! :D

Bloemetje en Suliko - Super dat er nog mensen zijn die dit volgen! Als ik niet af een toe een berichtje zag binnenkomen zou ik dit topic vergeten, me dunkt. :') Bloemetje, toevallig niet bij Marjolein? Dat zijn immers de enige Fjorden die ik daar weet zijn! De paden in het meerdaalwoud zijn inderdaad fantastisch, en ik zou er iedere dag zitten als ik er dichterbij zou wonen met Lana.

Aangezien het al een tijdje geleden is zal ik maar even updaten.

Ik zit nu op unief in Genk, wat wilt zeggen dat ik haar niet kan zien doordeweeks ondanks ik niet op kot zit. We hebben dagen van 8 tot 5 en het is echt een gekkenhuis, maar aangezien het toch herfst is maakt het niets uit. Het is donker om 6u, dus dan kan ik moeilijk nog iets gaan uitsteken daar zonder verlichting. De herfst is prachtig, maar ik blijf lange dagen toch net iets leuker vinden. :')

Afbeelding
Lana een paar weken terug, met weer een buikje om u tegen te zeggen vanwege mijn afwezigheid...
Dit zijn ook haar gele manen, waarvan jullie morgen een mooie update mogen verwachten met haar witte manen!

In het weekend ben ik er, as always, om haar haar welverdiende verzorging te geven en eropuit te gaan. Ik kan de ritten niet te lang maken aangezien ze haar conditie ietwat kwijt is (de moeite met het zadel heeft daar heel wat mee te maken gehad), maar nu ik een week lesvrij heb kan ik weer op het gemak aan de gang met haar en het rustig opbouwen. 15 km is nog steeds peanuts voor haar, en daar ben ik dolblij om, ondanks haar dikke winterpels. Ik denk erover om haar eens deels te scheren, maar over het algemeen zweet ze niet snel en is haar vacht alleen een mild probleem tijdens dagen als deze, wanneer het bijna 19 graden is buiten. Dus het wordt een zalige week!

Qua training zijn we zover dat haar lateral flexion er bijna honderd procent in zit en ze het niet langer in haar hypothetische broek doet als ze paarden in een weide ziet staan. Om te testen hoe het nu precies zat ben ik in galop langs een grote weide gegaan met een achttal paarden (die allemaal even wilden meelopen natuurlijk) en dat ging van een leien dakje. Geen gebibber, geen angst, gewoon haar zalige, rustige galopje langs een bende paarden die zich gedroegen als kleuters. Hoera! Natuurlijk kwamen we nog geen vijf minuten daarna iemand tegen in het bos die haar paard aan de hand liet lopen, en die test was Lana toch even te veel. Ze is altijd een schrikkepiet geweest tegenover paarden die loslopen, dus ik wist van het moment dat ze zich stilzette dat ze zich ging omdraaien, maar daar komt de training met haar te pas - Als Lana zich verschiet is ze nu niet oncontroleerbaar. Ze probeert zich om te draaien, ik disengage een beetje totdat ze terug richting paard staat, laat haar rusten, daarna probeert ze zich opnieuw om te draaien en begin ik opnieuw te disengagen. Tot ze het oke vond om én te stappen én in de richting van het paard te lopen. Op dat punt hebt ik even een foutje gemaakt (want jaja, leren stopt nooit!) en na een babbel met de persoon in kwestie ben ik gewoon rustig doorgereden. Ik had, om haar anxiety wat lager te houden en het een positievere ervaring te maken voor haar, op en af moeten rijden naast het paard totdat ze het helemaal oke vond. Ach, er is altijd een volgende keer. Als ik nu eens wat meer mensen zou tegenkomen... De laatste tijd zoek ik weer achter iemand met eigen paard die graag samen zou rijden en trainingsproblemen zou willen oplossen, zoals haar omgekeerde verlatingsangst van paarden en misschien problemen die zij hebben. Blijkt dat de meesten denken dat ze te goed zijn voor training buiten de piste, "want buitenrijden is geen training". We zoeken verder!

PS - Manen en staart wassen is nog steeds zo top. Ze waren weer helemaal geel en vettig, en na een dosis zilvershampoo en zalig weer (Wat is me dat trouwens, 1 november en ik loop rond in een topje terwijl ik het nog te warm heb, niet dat ik klaag!) heb ik weer een platinablonde merrie. Ze is meteen geschikt voor een heus L'Oreal filmpje!

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:56

De horstroute is ook een aanrader!!!
De wijngaard berg is heel mooi om op te rijden en een zeer goede training met die heuveltjes

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:52

Skyefate schreef:
Bloemetje en Suliko - Super dat er nog mensen zijn die dit volgen! Als ik niet af een toe een berichtje zag binnenkomen zou ik dit topic vergeten, me dunkt. :') Bloemetje, toevallig niet bij Marjolein? Dat zijn immers de enige Fjorden die ik daar weet zijn! De paden in het meerdaalwoud zijn inderdaad fantastisch, en ik zou er iedere dag zitten als ik er dichterbij zou wonen met Lana.

Inderdaad bij Marjolein! Het is dat het voor mij lang auto rijden is (ruim uur) en ik geen chauffeur had dus mijn eigen fjord kon niet mee. Maar Marjolein was zo lief om mij Irma nog eens te lenen *\o/* Voel het nog wel vandaag... bijna 30 km gedaan en ik ben niet gewend veel langer dan 2uur in het zadel te zitten.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:00

ik volg ook nog steeds heel trouw , vind het erg leerzaam hoe je je paard traint ... en inspirerend !

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 11:12

Klaas, dat is hij zeker! Hoe gaat het trouwens met jouw haf? Daar ben ik nu wel benieuwd naar! :D

Bloemetje, aha! Ik heb daar destijds nog gereden, maar het was ook wat te ver voor mij zonder auto. Het is wel waar dat je dat snel voelt, dertig km is niet niks! Ik herinner me nog goed die eerste dagen op trektocht van give or take 40 km per dag. Wat kwamen we toen elegant uit het zadel in de avond :')

LadyKim, da's helemaal super! Ik ben blij dat iemand er nog iets aan heeft <3 Ik zal proberen vandaag weer een update te geven, aangezien ik van plan ben langs te gaan bij de lokale stallingen en daar eens te vragen of niemand eens mee wilt rijden. Ook trainingsgewijs, omdat oefenen met iemand anders ook eens een leuke verandering is. Plus, nu haar manen zo wit zijn kan ik superglamoureus binnenwandelen. Niet dat dat niet zo al gebeurt, aangezien veel mensen al eens een babbel willen slaan. Altijd speciaal om te zien blijkbaar, een half trekpaard met touwhalstertje die spontaan in slaap valt, maar ook met energie terug vertrekt als ik het haar vraag. Soms moet je al eens trots kunnen zijn op je paard, en dan mag stoefen even. 8-)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 21:14

UPDATE

Afbeelding

Pluizig, wit, en ready to go.

Vandaag was eerder een soort van "verken de herfstbossen" dag. Het was tijd om de paden weer onveilig te maken in Bertembos ipv het oude vertrouwde Vossenhol en langs de lokale stallingen te rijden om eens te zien of er iemand buiten zat om een babbeltje mee te slaan. Dat was ook een van de vele redenen waarom ik zoveel tijd heb genomen om Lana netjes op te leren - ik wilde in staat zijn om te kletsen zonder dat mijn paard de hele boel bijeen staat te schreeuwen of constant de gesprekspartner plat wilt lopen. Ik ben een echte kletstante en Lana neemt daar dan ook ietwat gebruik van. Voetje op rust en oogjes toe het moment dat ik meer dan vijf minuten sta te kletsen, that's how we roll. Het was vandaag echter leeg op 't Wimpelhof en de andere lokale hoeve (waarvan ik echt de naam eens moet vragen, want die hebben een buitenpiste en het zou in de winter echt top zijn als ik die zou kunnen huren/mogen gebruiken), en babbelen kwam er niet van. In bertembos ben ik me, na een paar fikse hellingkes en heel wat fors, even gepauzeerd op een zeer scheef bankje met Lana naast me. Die was toch wel even aan het puffen, dus ik wachtte (naar gevoel) een goede twintig minuten om haar terug op adem te laten komen en daarna ben ik terug huiswaarts gekeerd. De bussen die we tegenkwamen vulden haar "worry cup" echter steeds meer, en toen we de drains (afloopputten met stevige baren) over moesten staakte ze toch even. Ik had erop moeten letten, maar als je de fout niet maakt, ga je hem niet onthouden! Op dat punt verloor ik even mijn geduld en probeerde ik om er zo snel mogelijk over te gaan (want ja, soms verlies je al eens je geduld, dat gebeurt met de beste ruiters en de beste ouders), waardoor Lana natuurlijk nog sneller naar huis wilde en de stress steeds hoger kwam te zitten. Uiteindelijk eens diep ingeademd, mijn geduld terug opgesprokkeld en terug naar het rooster gegaan. "Stap" zeggen, benen iets aanknijpen, wachten als ze een beetje naar voren leunt of met haar neus tegen het rooster komt. Belonen door ze rust te gunnen bij het rooster en de cue om vooruit te gaan goed te timen (te vroeg = stress, te laat = ze vraagt het toch maar half dus ik doe al genoeg), en daarna kwam een diepe zucht van haar en zijn we een paar keer zonder mokken over het rooster gegaan tot ze er zonder scheef te kijken over kon. Haar worry cup zat echter nog steeds een beetje aan de volle kant, dus was het inbuigen links, rechts, links, rechts,... tot ze vrijwillig aan losse teugel, zelfstandig, stil kon staan. Weer een diepe zucht, en we gingen weer verder op een rustig, normaal stapje.

Denk eraan: maak fouten. Zorg dat je de fouten zelf maakt en leer daaruit. Als je bang bent om fouten te maken ga je in een impasse zitten en kom je gewoon niet verder. Kunstenaars als Da Vinci zijn niet de baarmoeder uitgepopt met tekenhanden en een hoofd voor de juiste proporties. Dat leer je al doende, en je gaat eerst een paar rotslechte tekeningen maken voor je een meesterwerk neerzet. Dat is normaal, en bij paardentraining en rijden is dit net zo. Het belangrijkste? Zorg ervoor dat je je trots opzij kan zetten en kan toegeven dat je fouten hebt gemaakt. Ik heb er soms ook moeite mee, maar daar moeten we allemaal over. We zijn allemaal mensen die in een leerproces zitten, dus sprokkel die fouten op, versier ze en steek ze in een boekje. :j

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 23:48

Newsflash! Omdat ik meer op facebook zit en eigenlijk bokt totaal vergeet - hier is de pagina op facebook voor het geval iemand het verhaal verder wilt volgen.
https://www.facebook.com/thelanasquad/
Ik zal dus geen updates meer plaatsen in dit topic, maar je kan altijd vragen stellen op de pagina of nog meevolgen daar. Adios! :wave:

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:23

Skyefate schreef:
UPDATE

[ Afbeelding ]

Pluizig, wit, en ready to go.

Vandaag was eerder een soort van "verken de herfstbossen" dag. Het was tijd om de paden weer onveilig te maken in Bertembos ipv het oude vertrouwde Vossenhol en langs de lokale stallingen te rijden om eens te zien of er iemand buiten zat om een babbeltje mee te slaan. Dat was ook een van de vele redenen waarom ik zoveel tijd heb genomen om Lana netjes op te leren - ik wilde in staat zijn om te kletsen zonder dat mijn paard de hele boel bijeen staat te schreeuwen of constant de gesprekspartner plat wilt lopen. Ik ben een echte kletstante en Lana neemt daar dan ook ietwat gebruik van. Voetje op rust en oogjes toe het moment dat ik meer dan vijf minuten sta te kletsen, that's how we roll. Het was vandaag echter leeg op 't Wimpelhof en de andere lokale hoeve (waarvan ik echt de naam eens moet vragen, want die hebben een buitenpiste en het zou in de winter echt top zijn als ik die zou kunnen huren/mogen gebruiken), en babbelen kwam er niet van. In bertembos ben ik me, na een paar fikse hellingkes en heel wat fors, even gepauzeerd op een zeer scheef bankje met Lana naast me. Die was toch wel even aan het puffen, dus ik wachtte (naar gevoel) een goede twintig minuten om haar terug op adem te laten komen en daarna ben ik terug huiswaarts gekeerd. De bussen die we tegenkwamen vulden haar "worry cup" echter steeds meer, en toen we de drains (afloopputten met stevige baren) over moesten staakte ze toch even. Ik had erop moeten letten, maar als je de fout niet maakt, ga je hem niet onthouden! Op dat punt verloor ik even mijn geduld en probeerde ik om er zo snel mogelijk over te gaan (want ja, soms verlies je al eens je geduld, dat gebeurt met de beste ruiters en de beste ouders), waardoor Lana natuurlijk nog sneller naar huis wilde en de stress steeds hoger kwam te zitten. Uiteindelijk eens diep ingeademd, mijn geduld terug opgesprokkeld en terug naar het rooster gegaan. "Stap" zeggen, benen iets aanknijpen, wachten als ze een beetje naar voren leunt of met haar neus tegen het rooster komt. Belonen door ze rust te gunnen bij het rooster en de cue om vooruit te gaan goed te timen (te vroeg = stress, te laat = ze vraagt het toch maar half dus ik doe al genoeg), en daarna kwam een diepe zucht van haar en zijn we een paar keer zonder mokken over het rooster gegaan tot ze er zonder scheef te kijken over kon. Haar worry cup zat echter nog steeds een beetje aan de volle kant, dus was het inbuigen links, rechts, links, rechts,... tot ze vrijwillig aan losse teugel, zelfstandig, stil kon staan. Weer een diepe zucht, en we gingen weer verder op een rustig, normaal stapje.

Denk eraan: maak fouten. Zorg dat je de fouten zelf maakt en leer daaruit. Als je bang bent om fouten te maken ga je in een impasse zitten en kom je gewoon niet verder. Kunstenaars als Da Vinci zijn niet de baarmoeder uitgepopt met tekenhanden en een hoofd voor de juiste proporties. Dat leer je al doende, en je gaat eerst een paar rotslechte tekeningen maken voor je een meesterwerk neerzet. Dat is normaal, en bij paardentraining en rijden is dit net zo. Het belangrijkste? Zorg ervoor dat je je trots opzij kan zetten en kan toegeven dat je fouten hebt gemaakt. Ik heb er soms ook moeite mee, maar daar moeten we allemaal over. We zijn allemaal mensen die in een leerproces zitten, dus sprokkel die fouten op, versier ze en steek ze in een boekje. :j

Inspirerend weer<3
Ben het ook helemaal eens over dat stukje vd fouten

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:11

Skyefate schreef:
Newsflash! Omdat ik meer op facebook zit en eigenlijk bokt totaal vergeet - hier is de pagina op facebook voor het geval iemand het verhaal verder wilt volgen.
https://www.facebook.com/thelanasquad/
Ik zal dus geen updates meer plaatsen in dit topic, maar je kan altijd vragen stellen op de pagina of nog meevolgen daar. Adios! :wave:

Oké dat is jammer. Veel succes met Lana en mssn tot de volgende endurance wedstrijd