sport of fokmerrie kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: sport of fokmerrie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:18

En als je dochter hem niet correct houdt of hij/zij kreupel wordt?
Met de ervaring van je dochter en haar leeftijd (puber) .... tja dat hij correct is en blijft en op niveau is en blijft - gelijk op gaat met de leeftijd van het paard.
Ik zie grote risico's. Met een minder duur paard zijn de risico's minder groot.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:18

Percy schreef:
Oké, dat is duidelijk. Probeerde echt wel met je mee te denken maar ik denk nog steeds dat je een leuk paard voor je dochter moet gaan zoeken waar jij ook een veulentje uit kan fokken en dan inderdaad het hoog rijden even op een laag pitje moet zetten.

Ze is nog zo jong, ze heeft echt nog alle tijd en je hebt de junioren/young riders niet nodig om hogerop te komen. Natuurlijk is het leuk maar je krijgt ook te maken met heel veel verplichtingen en daar moet je dochter wel tegen kunnen. De weg er naar toe is een pittige weg en je krijgt ook met haat en nijd te maken. Niet tussen de andere junioren/young riders maar wel van de degenen die het niet halen. Ben wat dat betreft blij dat wij onze paarden aan huis hebben.

kijk en dat bedoel ik nu ook , ze hoeft gene junioren ofzo te gaan rijden eers tmaar eens goed leren paardrijden ipv ponyrijden.

ga volgende week naar een 5 jarige l nivo elite merrie kijken met ibop 81 of 83, weet dat niet precies meer, prijs binnen budget maar zal idd daar toch ook proberen 1 of 2 veulentjes mee te gaan fokken om toch wat vd investering terug te verdienen. een gok weet ik maar toch een paard geschik tvoor de fok en ook voor de sport, dochter moe tmaar rustig verder gaan met de paarden en ff geduld hebben.

Met een beetje geluk kunne we 2e jaar een embryo spoelen en hoeft de merrie niet zelf dragend te zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:22

Een paard wat ouder wordt en niet in de sport is uitgebracht of of laag niveau, worden vraagtekens bij gezet. Ook is de markt kleiner omdat het gros minder geld uit geeft aan een paard. Paarden zijn niet waardevast.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:24

Een leerpaard schrijf je inderdaad op af. Maar het is zijn geld dubbel en dwars waard aan de wijze lessen die je van zo'n paard krijgt. Daar heeft zo'n 14 jarig meisje de rest van haar leven wat aan. Daar nu op bezuinigen is juist zonde. Zonde van het eventuele talent van je dochter.

Dat leuke jonge paard dat correct is moet zo'n 14 jarig meisje dan ook nog maar eens correct zien te houden, wil je het ooit nog voor gelijk geld kunnen verkopen. Ik hoop voor je dat ze daarmee inderdaad weer Z mag worden. Er is ook een kans dat het op M1-niveau gaat stranden en dan is dat leuke jonge paard in praktijk geen euro meer waard geworden als de dag waarop je het kocht. Sterker nog, dan is het waarschijnlijk ook zo'n 9-jarige op M1 niveau waar jij nu je neus zo voor ophaalt. Die zijn namelijk ook allemaal begonnen als 'leuk jong paard'.

Paardrijden, paard houden en paard fokken kost nu eenmaal geld. Tenzij jij en zij inderdaad in staat zijn om leuke jonge paarden binnen een jaar of 3 naar enig niveau te tillen. Maar laten we eerlijk zijn, als jij dat in je had, was jij nu niet op zoek naar een paard voor je dochter, dan had je die zelf wel getraind.

Je 'hippisch bedrijfsmodel' bouwen op verkoop van veulentjes en de sportprestaties van een 14 jarig meisje met diezelfde fokmerrie omdat die hobby van jullie geen geld mag kosten.... Je gunt je dochter wel wat...
Wees wijs, verdien je geld gewoon met je baan en laat de paarden gewoon hobby.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:29

Juniorenpaard voor dat geld is echt heel moeilijk zo niet onmogelijk. Ik ben een paar jaar geleden voor meerdere mensen op zoek geweest en dat mochten zelfs kleintjes zijn, maar ze gaan echt pas vanaf 30 duizend ong. Dus ik begrijp jouw dilemma volledig. Ze heeft immers maar 4 jaar.

Een juniorenpaard is geen ferrari, dat is een degelijke volvo.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:30

xmarliez schreef:
Waarom kijk je niet in het buitenland? Zoals Duitsland. Is niet te ver weg maar fokken erg goede paarden.
Op http://www.ehorses.de kun je alles invullen wat je zoekt met de prijsklasse erbij. Wellicht staat er wat tussen!
Ik hoop dat je een paard naar wens zult vinden.

In Duitsland zijn paarden in vergelijking tot nederland stukken duurder. Helemaal goede leermeesters.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:31

Ik vind jouw reactie op zich heel steekhoudend en misschien zijn wij de uitzondering die de regel bevestigd maar ik ben echt van mening dat een ervaren pony ruiter met een jong paard met heel veel goede begeleiding er wel echt kan komen.

Overigens was mijn dochter zelf helemaal niet zo'n ervaren ponyruiter maar aanleg, juiste begeleiding en, min of meer bij toeval, superpaard gaf een zeer goed resultaat. Ze rijdt nu meerdere paarden dus is het wel duidelijk dat het geen eenmalig kunstje was.

Denk daarom dat je gewoon van het hier en nu moet uitgaan en een fijn paard moet zien te vinden waar dochter verder mee kan. Mocht ze er de brui aan geven is het voor de moeder natuurlijk wel leuk als ze er mee kan fokken.

Weet alleen wel dat je met fokken geen geld gaat verdienen, niet met één of twee veulentjes in elk geval.

* Had het over Dees*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:37

Ik vind die 5 jarige ideaal klinken eigenlijk.
Gewoon nog even niet fokken maar eerst naar het sportpredikaat rijden.
Dan kun je aankijken hoe het ervoor staat met study etc en is de merrie nog steeds jong genoeg voor een eerste veulen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:50

Percy, helemaal mee eens. Het succes valt of staat met goede begeleiding. Het paard kan nog zoveel talent hebben, als de combinatie geen kwalitatieve training krijgt, zal het moeilijk worden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:10

Dees schreef:
Percy, helemaal mee eens. Het succes valt of staat met goede begeleiding. Het paard kan nog zoveel talent hebben, als de combinatie geen kwalitatieve training krijgt, zal het moeilijk worden.

Alles staat of valt met goede begeleiding inderdaad. Daarom ben ik zelf ook van mening dat ik liever in begeleiding investeer dan in toppaarden. Paard moet uiteraard wel potentie hebben maar de ruiter/amazone moet dat er wel uit kunnen rijden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:20

Een juniorenpaard is niet zozeer een toppaard. Dat is een degelijke betrouwbare leermeester. En dan nog is goede begeleiding een must.

Maar die begeleiding word wel een stuk makkelijker met een geschoold dier.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:20

Je titel is sport of fokmerrie kopen. Maar je geeft zelf het antwoord eigenlijk al. Alles wat niet onder een vijfjarige, niet 13-in-een-dozijn merrie valt wijs je af. Dus jij wilt een vijfjarige merrie die niet 13-in-een-dozijn is. Maar wat je dochter wil kan de rest van bok niet weten omdat ze niet meepraat. Al denk ik wel dat het grootste gedeelte van de 14 jarige paardenmeisjes (stiekem) junioren wil rijden. En het zou leuk zijn als haar dat lukt en fijn ook dat je haar daar bij steunt. Maar dat is niet het hoofddoel begrijp ik. Heel goed Maar heb je al met je dochter erover gehad wat zij graag nog meer wil/zoekt in een paard? Heeft ze (naast het junioren verhaal) nog een ander doel wat ze graag wil bereiken? Misschien kun je daaruit afleiden of een jong paard of oude leermeester beter geschikt is voor je dochter.

Voor de rest ben ik het mee eens dat je van een oude leermeester veel kan leren. Soms kan het makkelijker zijn als de knopjes er al op zitten maar dat maakt het echt niet altijd makkelijker want de ruiter moet het er nog wel uithalen. Van (het juiste) jonge beest kan je ook veel leren. Alleen is begeleiding wel heel belangrijk. Maar dat is het ook bij de oude leermeester. Begeleiding is idd de sleutel tot vooruitgang. Je kan nog zo best paard onder je kont hebben zonder begeleiding en juiste training ben je nog nergens.

En dat van geld afrijden en geld verdienen... Tja paarden kosten nu eenmaal geld. Slechts voor een enkeling is het weggelegd om geld te verdienen aan paarden. Ik ben bang dat je de hoop om je geld terug te verdienen aan dit ene paard moet laten varen. Je gokt namelijk letterlijk op 1 paard. Een paard dat ook nog moet presteren in de sport. En je hebt nog geen idee hoe ze fokt. En hoeveel paarden tot en met vijf jaar worden wel niet aangeboden als talentvol en belofte voor de toekomst. En een paar jaar later worden ze idd verkocht als 13-in-een-dozijn paard. En werkelijk alle kosten van het fokken uit de verkoop van een veulen te halen gebeurt maar zelden. En er worden nog al eisen aan het paard gesteld zijn dan; paard moet braaf genoeg zijn voor 14 jarig, talent voor de sport hebben, goede afstammelingen hebben, bijzonder goede veulens fokken om geld te verdienen enzovoorts.

Maar mocht je toch gaan fokken en rijden tegelijk. Ik zou eerst de voorrang geven aan sport. Als de merrie haar sportpredikaat heeft en sportprestaties is dat alleen maar positief voor de fokkerij. En ik hoop het niet voor je maar je merrie kan ook overlijden tijdens/na de dracht of bevalling. En dan heb je niks meer. Of als ze door complicaties van de dracht niet meer ingezet kan worden of niet meer kan presteren in de sport zit je daar weer mee. Bij de sport kan natuurlijk ook wat gebeuren maar vaak sluit dat een dracht niet uit. En je dochter is 14, ze begint met puberen, straks krijgen vriendjes en stappen haar aandacht en dan geeft ze misschien wel de brui aan het paard. Als ze voor die tijd al wat heeft kunnen presteren is dat dan natuurlijk mooi meegenomen. En als je het haar nu zo leuk mogelijk maakt, dus haar wensen en doelen even voorop stellen, zal haar passie voor paarden misschien niet minder belangrijk worden dan andere dingen. En als jij dan wil fokken krijgt ze tegen tijd wel een leuk paard aangeboden dat zij mag rijden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:23

florentine1 schreef:
Amiigo schreef:
Als je dochter bij de junioren wil rijden dan zou je een paard moeten kopen wat al wat gelopen heeft of klaar is voor het hogere werk. Ze heeft nog "maar" 4 jaar om bij de junioren te komen, een paard van 3 of 4 heb je niet junioren klaar binnen die tijd. Als je een paard van +/- 10 jaar koopt die M hebben gelopen zijn nog te betalen en daar kan je dochter ook mee groeien. Ze mag toch nog geen Z starten omdat ze Z2 heeft gereden bij de pony's en niet bij de paarden dus heeft ze nog tijd om hem Z klaar te maken met goede begeleiding.

ze mag wel z starten dat terzijde maar is helemaal geen moet.

Nee volgens mij niet omdat ze bij de pony's heeft gereden en niet bij de paarden.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:32

[/quote]

Ik denk dat je hier een kapitale denkfout maakt.
Je dochter is nog niet toe aan een Ferrari, die moet eerst haar rijbewijs halen en dat doe je met een Volkswagen. Of zo jij het wilt, een 13-in-een-dozijn paard. Laat ze daar eerst haar kilometers maar op maken. Als je leuk wilt gaan "meedraaien", zul je toch echt eerst DIE investering moeten maken, zowel in leermeester-paard als in lessen (op niveau!). DAARNA kun jij eens gaan kijken naar een Ferrari voor haar.

Wat je exact verstaat onder kwaliteit in fokkerij ontgaat me een beetje. Want als kwaliteit is dat je een veulentje kunt verkopen, dan hoef je daar echt niet de beurs voor te trekken. Ieder veulentje is wel te verkopen en met de juiste kleur ook wel boven kostprijs. Dikke kans dat je met het veulen van een poenige premie-merrie en te duur dekgeld eerder onder kostprijs mag gaan verkopen.

Maar los daarvan, ik vind het nogal snobbistisch om te stellen dat je voor 17.500 euro alleen maar paarden kunt vinden die voor "jullie doel" te min zouden zijn. Ik denk dat het niet alleen de dochter is die nog een boel te leren heeft.[/quote]

Wat klets je nou steeds over een ferrari enzo, ik praat over een fijn correct goed gereden paard, denk dat jij alles een beetje uit zijn verband aan het trekken bent met je nogal verontwaardige opmerkingen.

ik hoef voor een ander de sport of de fokkerij niet verder te brengen maar wel voor mezelf , en ik denk dat ik daar best kritisch in mag zijn is immers toch een flinke investering.

Als je toevallig ze tegenkomt mag je ze doorsturen maar dan wel met de volgende wensen cq eisen.
merrie maar geen merriegedrag
moederlijn sport en prestatie erin
liefst zelf minimaal ster

leeftijd t/m 10 jaar en africhting naar gelang leeftijd. wedstrijdnivo maakt me niks uit.

geen klinisch en/of rontgen bemerkingen en zeker geen stalondeugden en met rijden 100% betrouwbaar

genoeg beweging iig een sterk achterbeen. en volledig dressuurgefokt

geen grillige aftekeningen en geen schimmel en of vos.

zul je zien dat het toch vies tegenvalt en in mijn beleving is er toch echt nog wel een verschil tussen een huis/tuin en keuken paard, een leuk talentvol dier en een ferrari zoals jij zegt.

heb zelf grote bewegers gehad die echt geen ferrari waren maar gewoon superbraaf enz.[/quote]

Waarom mag het geen schimmel / vos zijn?
:')

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:35

florentine1 schreef:
ik wil juist een hele beste merrie kopen en de ander fokmerrie van ons als draagmerrie gebruiken en om de prijs van aanschaf wat terug te verdienen de merrie zelf ook 1 of 2 veulentjes laten krijgen en dan pas volledig de sport in.

Wil je niet ontmoedigen, maar ET is ook nog niet zo eenvoudig als ze soms doen voorkomen. Ik ben nu voor drie keer spoelen (2 keer leeg en 1 keer werd draagmerrie niet drachtig) al een slordige 2000 euro aan dierenartskosten kwijt. Dat kan dus als het niet meteen meezit haast niet uit als het veulen verkocht moet worden :=

Wat een geschikt paard voor je dochter en jullie is kun je alleen zelf beoordelen.
Ik zou wel oppassen voor paarden die echt te ril zijn voor zo'n jong meisje. De producten van de huidige dressuurpaardfokkerij zijn lang niet altijd makkelijk te rijden en te bewerken :o

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:43

En je dochter een leuk talentvol paard danwel leermeester van een ander laten rijden en daarnaast zelf een fokmerrie kopen, is dat hem optie?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:45

Ik denk dat ze het junioren verhaal beter op de laatste plaats kan zetten. Ik heb zelf met een goed paard junioren gereden, maar dat valt echt vies tegen. Daar rijden echt de toppers rond en daar kom je gewoon niet tussen als ruitertje. Hard, maar waar. Als je daartussen wilt rijden mag er nog wel €40.000 bij je budget. Anders ga je dat niet redden, ze is al 14 en met een goed opgeleid paard ven je gewoon echt geld kwijt en met een jong paard duurt het qua tijd te lang.

Ik zou kijken of het budget nog iets omhoog kan, naar €20.000. Paarden gaan voor dat bedrag niet zo vlot weg, dus dan zou je kunnen gaan kijken bij paarden die €25.000 als vraagprijs hebben. Dan is de kans veel groter dat je een wat beter opgeleid paard vind met talent voor meer. Ik heb ze echt gezien, mooie donkere merries met echt sterk achterbeen en mooi papier.
Als je dan een merrie vindt, kan je kijken om je eigen merrie als draagmoeder te gebruiken. Heb je een veulen én een rijpaard voor je dochter.

Het zal alleen niet zo zijn dat er dan binnen 1 maand een paard op stal staat. Voor een dubbeltje op de eerste rang gaat in combinatie met een beetje geluk en heel veel zoeken.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 07:47

Dees schreef:
Een leerpaard schrijf je inderdaad op af. Maar het is zijn geld dubbel en dwars waard aan de wijze lessen die je van zo'n paard krijgt. Daar heeft zo'n 14 jarig meisje de rest van haar leven wat aan. Daar nu op bezuinigen is juist zonde. Zonde van het eventuele talent van je dochter.

Dat leuke jonge paard dat correct is moet zo'n 14 jarig meisje dan ook nog maar eens correct zien te houden, wil je het ooit nog voor gelijk geld kunnen verkopen. Ik hoop voor je dat ze daarmee inderdaad weer Z mag worden. Er is ook een kans dat het op M1-niveau gaat stranden en dan is dat leuke jonge paard in praktijk geen euro meer waard geworden als de dag waarop je het kocht. Sterker nog, dan is het waarschijnlijk ook zo'n 9-jarige op M1 niveau waar jij nu je neus zo voor ophaalt. Die zijn namelijk ook allemaal begonnen als 'leuk jong paard'.

Paardrijden, paard houden en paard fokken kost nu eenmaal geld. Tenzij jij en zij inderdaad in staat zijn om leuke jonge paarden binnen een jaar of 3 naar enig niveau te tillen. Maar laten we eerlijk zijn, als jij dat in je had, was jij nu niet op zoek naar een paard voor je dochter, dan had je die zelf wel getraind.

Je 'hippisch bedrijfsmodel' bouwen op verkoop van veulentjes en de sportprestaties van een 14 jarig meisje met diezelfde fokmerrie omdat die hobby van jullie geen geld mag kosten.... Je gunt je dochter wel wat...
Wees wijs, verdien je geld gewoon met je baan en laat de paarden gewoon hobby.

Hippisch bedrijfsmodel huh..... ik wil helemaal geen hippisch bedrijf, ik wil 1 paard maar dan wel een leuk paard. en wat weet jij over mij.

ik heb zelf zz licht gereden en meerdere paarden z2, ik ga zelf ook paard bijrijden en ik heb 2 vriendinnen die ook meerder paarden z2 en hoger hebben gereden en willen helpen indien nodig.

vind dat jij nogal erg betweterig bent en zgn mijn leven analyseert terwijl je me helemaal niet kent.

Als je je zo stoort aan dat ik een goed paard wil kopen ga dan lekker ergens anders kritiek geven.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 07:51

gomir schreef:
florentine1 schreef:
ik wil juist een hele beste merrie kopen en de ander fokmerrie van ons als draagmerrie gebruiken en om de prijs van aanschaf wat terug te verdienen de merrie zelf ook 1 of 2 veulentjes laten krijgen en dan pas volledig de sport in.

Wil je niet ontmoedigen, maar ET is ook nog niet zo eenvoudig als ze soms doen voorkomen. Ik ben nu voor drie keer spoelen (2 keer leeg en 1 keer werd draagmerrie niet drachtig) al een slordige 2000 euro aan dierenartskosten kwijt. Dat kan dus als het niet meteen meezit haast niet uit als het veulen verkocht moet worden :=

Wat een geschikt paard voor je dochter en jullie is kun je alleen zelf beoordelen.
Ik zou wel oppassen voor paarden die echt te ril zijn voor zo'n jong meisje. De producten van de huidige dressuurpaardfokkerij zijn lang niet altijd makkelijk te rijden en te bewerken :o

hier heb ik wat aan, ik heb geinformeerd hier, kost et 900 euro en kan afspraak maken me thengstenhouder voor 100 euro dekgeld als het NIET lukt dus kan het wel een keer proberen, is ook niet zeker dat ik het ga doen maar misschien.

en klopt bijna alles waar je naar belt is vaak te ril.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:57

Nee, natuurlijk wil je geen hippisch bedrijf... maar je wilt wel een melk-koe.

Als je zo'n topruiter bent, waarom leid je dan niet zelf een jong paard met potentieel op tot leerpaard voor je dochter?
Wat is het advies van die 2 vriendinnen? Raden die je ook af te investeren in een leerpaard voor het 14 jarige meisje?

Zie, als jij het allemaal zo goed weet, waarom dan überhaupt dit topic op Bokt.
Volgens mij zit je dan om aandacht verlegen.
Denk persoonlijk dat dat de ware motivatie is voor dit topic.
Ik haak af.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 07:57

Percy schreef:
Dees schreef:

Alles staat of valt met goede begeleiding inderdaad. Daarom ben ik zelf ook van mening dat ik liever in begeleiding investeer dan in toppaarden. Paard moet uiteraard wel potentie hebben maar de ruiter/amazone moet dat er wel uit kunnen rijden.

dit is ook mijn visie, ze krijgt hele fijne les en kan zelf ook goed helpen, maar zoals ik al eerder vermeld er is toch wel een leuk paard voor nodig om ook leuk te kunnen rijden.

Vaak op internet schort er zoveel aan de beweging en zijn de prijzen nog 10 plus dus daarom is he tzo lastig een leuk paard te vinden.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 08:02

Dees schreef:
Nee, natuurlijk wil je geen hippisch bedrijf... maar je wilt wel een melk-koe.

Als je zo'n topruiter bent, waarom leid je dan niet zelf een jong paard met potentieel op tot leerpaard voor je dochter?
Wat is het advies van die 2 vriendinnen? Raden die je ook af te investeren in een leerpaard voor het 14 jarige meisje?

Zie, als jij het allemaal zo goed weet, waarom dan überhaupt dit topic op Bokt.
Volgens mij zit je dan om aandacht verlegen.
Denk persoonlijk dat dat de ware motivatie is voor dit topic.
Ik haak af.

haak maar af want jij blijft negetieve berichten plaatsen om het verhaal een draai te geven.

ik praat niet over dat ik een topruiter ben dit zijn wederom jou woorden, ik denk dat jij tijd teveel hebt want ik vind over heel bokt van dit soort reacties van jou dus mens ga werken ofzo maar stop ermee je eigen draai aan de topics te geven. Ik hoef jou verder geen uitleg te geven waarom ik geen jong paard kopen wil om zelf te gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:27

Hoe moeilijk is het om gewoon antwoord te geven op de vraag van TS? In plaats van om op alle mogelijke manieren gefrustreerde kritieken proberen te geven en TS af te kraken? Grow up people.

Mijn mening: de 5 jarige lijkt me inderdaad een fijne optie. Een jong dier die duidelijk kwaliteit heeft, waarmee dochter lekker samen kan gaan groeien, een goede band op te bouwen en goed ingespeeld te raken op elkaar.

Persoonlijk lijkt het me voor een 14 jarige fijner om eerst wat lager te beginnen, kan me voorstellen dat op een kant en klaar leerpaard stappen overgeslagen kunnen gaan worden omdat die het al kan, en je om die reden juist van alles in de war kan schoppen. Wat is er mooier om als jonge meid samen te kunnen groeien met je paard?

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:33

Anky, Emmelie, Edward ze zijn allemaal een keer 14 jaar geweest.

TS mag best ambities hebben en tevens eisen stellen. Niks mis mee. Uiteindelijk zal ze de balans opmaken en een keuze maken.

Maar heeft hier nog iemand het vermogen om normaal te reageren/cq. mee te denken? Sommige vliegen uit de bocht namelijk.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:27

Hoeveel paarden heeft je dochter ondertussen geprobeert en wat kwam daar uit ?
Er zijn best wel paarden die kunnen bewegen te koop in jouw budget, maar kan en wil ze daar wel mee rijden ?
In de sport worden dressuurpaarden flink heet gemaakt wat een serieuze omschakeling is als je van de pony's komt.
Ik kan best begrijpen dat je een paard zoekt die leuk kan bewegen en snap helemaal wat je bedoelt met die 13 in een dozijn paarden, maar die wonderpaardjes hebben allemaal een maar. Daar rijd je meestal niet zomaar mee weg als ponyruiter. Is het geen idee om enkele dressuurstallen te contacteren en te vragen welke paarden ze hebben staan voor jouw budget die potentie hebben en braaf te rijden zijn ? Dan mag het nog een net opgeleide jonkie zijn, als je dochter voelt van "hier kan ik wat mee" vliegt ze wellicht zo de klasses door. Zou dus vooral uitkijken naar een jong paard die fijn kan bewegen. Voor jouw budget denk ik ook niet dat je een volledig opgeleid bewegingswonder kunt kopen. Is het geen idee van misschien de eisen aan te passen en misschien ook naar ruinen uit te kijken ? Die zijn meestal toch stabieler als het om presteren gaat en voor een veel minder belangrijk bedrag kun je zo een oudere beweze fokmerrie kopen waar je misschien nog 2-3 veulentjes mee kunt fokken. Denk dat het echt heel lastig wordt om beide te combineren.
Zoals anderen hier al schreven bevat fokken tamelijk wat risico's. Ik zou daarvoor echt geen paard van +10000 voor gaan inzetten.
Denk wel dat je het fokken serieus onderschat. Ik ken meerdere bekende fokkers die geld investeren in hun fokkerij m.a.w. ze halen er geen winst uit maar sponseren het met hun andere bedrijf. Degenen die ik er wel winst uit zie halen hebben oftewel al een serieuze palmares en bijzonder veel contacten + eigen hengsten of opportuniteiten wat betreft rietjes. Anders moet je al heel erg veel geluk hebben om er munt uit te slaan. Voor veilingen moet je het ook niet doen. Je betaalt de inschrijving het voorkomen en als ze onder de prijs bieden kom je met je veulen terug thuis met weer een hoop extra kosten aan verbonden.