Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Percy schreef:Oké, dat is duidelijk. Probeerde echt wel met je mee te denken maar ik denk nog steeds dat je een leuk paard voor je dochter moet gaan zoeken waar jij ook een veulentje uit kan fokken en dan inderdaad het hoog rijden even op een laag pitje moet zetten.
Ze is nog zo jong, ze heeft echt nog alle tijd en je hebt de junioren/young riders niet nodig om hogerop te komen. Natuurlijk is het leuk maar je krijgt ook te maken met heel veel verplichtingen en daar moet je dochter wel tegen kunnen. De weg er naar toe is een pittige weg en je krijgt ook met haat en nijd te maken. Niet tussen de andere junioren/young riders maar wel van de degenen die het niet halen. Ben wat dat betreft blij dat wij onze paarden aan huis hebben.
xmarliez schreef:Waarom kijk je niet in het buitenland? Zoals Duitsland. Is niet te ver weg maar fokken erg goede paarden.
Op http://www.ehorses.de kun je alles invullen wat je zoekt met de prijsklasse erbij. Wellicht staat er wat tussen!
Ik hoop dat je een paard naar wens zult vinden.
Dees schreef:Percy, helemaal mee eens. Het succes valt of staat met goede begeleiding. Het paard kan nog zoveel talent hebben, als de combinatie geen kwalitatieve training krijgt, zal het moeilijk worden.
florentine1 schreef:Amiigo schreef:Als je dochter bij de junioren wil rijden dan zou je een paard moeten kopen wat al wat gelopen heeft of klaar is voor het hogere werk. Ze heeft nog "maar" 4 jaar om bij de junioren te komen, een paard van 3 of 4 heb je niet junioren klaar binnen die tijd. Als je een paard van +/- 10 jaar koopt die M hebben gelopen zijn nog te betalen en daar kan je dochter ook mee groeien. Ze mag toch nog geen Z starten omdat ze Z2 heeft gereden bij de pony's en niet bij de paarden dus heeft ze nog tijd om hem Z klaar te maken met goede begeleiding.
ze mag wel z starten dat terzijde maar is helemaal geen moet.
florentine1 schreef:ik wil juist een hele beste merrie kopen en de ander fokmerrie van ons als draagmerrie gebruiken en om de prijs van aanschaf wat terug te verdienen de merrie zelf ook 1 of 2 veulentjes laten krijgen en dan pas volledig de sport in.

Dees schreef:Een leerpaard schrijf je inderdaad op af. Maar het is zijn geld dubbel en dwars waard aan de wijze lessen die je van zo'n paard krijgt. Daar heeft zo'n 14 jarig meisje de rest van haar leven wat aan. Daar nu op bezuinigen is juist zonde. Zonde van het eventuele talent van je dochter.
Dat leuke jonge paard dat correct is moet zo'n 14 jarig meisje dan ook nog maar eens correct zien te houden, wil je het ooit nog voor gelijk geld kunnen verkopen. Ik hoop voor je dat ze daarmee inderdaad weer Z mag worden. Er is ook een kans dat het op M1-niveau gaat stranden en dan is dat leuke jonge paard in praktijk geen euro meer waard geworden als de dag waarop je het kocht. Sterker nog, dan is het waarschijnlijk ook zo'n 9-jarige op M1 niveau waar jij nu je neus zo voor ophaalt. Die zijn namelijk ook allemaal begonnen als 'leuk jong paard'.
Paardrijden, paard houden en paard fokken kost nu eenmaal geld. Tenzij jij en zij inderdaad in staat zijn om leuke jonge paarden binnen een jaar of 3 naar enig niveau te tillen. Maar laten we eerlijk zijn, als jij dat in je had, was jij nu niet op zoek naar een paard voor je dochter, dan had je die zelf wel getraind.
Je 'hippisch bedrijfsmodel' bouwen op verkoop van veulentjes en de sportprestaties van een 14 jarig meisje met diezelfde fokmerrie omdat die hobby van jullie geen geld mag kosten.... Je gunt je dochter wel wat...
Wees wijs, verdien je geld gewoon met je baan en laat de paarden gewoon hobby.
gomir schreef:florentine1 schreef:ik wil juist een hele beste merrie kopen en de ander fokmerrie van ons als draagmerrie gebruiken en om de prijs van aanschaf wat terug te verdienen de merrie zelf ook 1 of 2 veulentjes laten krijgen en dan pas volledig de sport in.
Wil je niet ontmoedigen, maar ET is ook nog niet zo eenvoudig als ze soms doen voorkomen. Ik ben nu voor drie keer spoelen (2 keer leeg en 1 keer werd draagmerrie niet drachtig) al een slordige 2000 euro aan dierenartskosten kwijt. Dat kan dus als het niet meteen meezit haast niet uit als het veulen verkocht moet worden
Wat een geschikt paard voor je dochter en jullie is kun je alleen zelf beoordelen.
Ik zou wel oppassen voor paarden die echt te ril zijn voor zo'n jong meisje. De producten van de huidige dressuurpaardfokkerij zijn lang niet altijd makkelijk te rijden en te bewerken
Percy schreef:Dees schreef:Percy, helemaal mee eens. Het succes valt of staat met goede begeleiding. Het paard kan nog zoveel talent hebben, als de combinatie geen kwalitatieve training krijgt, zal het moeilijk worden.
Alles staat of valt met goede begeleiding inderdaad. Daarom ben ik zelf ook van mening dat ik liever in begeleiding investeer dan in toppaarden. Paard moet uiteraard wel potentie hebben maar de ruiter/amazone moet dat er wel uit kunnen rijden.
Dees schreef:Nee, natuurlijk wil je geen hippisch bedrijf... maar je wilt wel een melk-koe.
Als je zo'n topruiter bent, waarom leid je dan niet zelf een jong paard met potentieel op tot leerpaard voor je dochter?
Wat is het advies van die 2 vriendinnen? Raden die je ook af te investeren in een leerpaard voor het 14 jarige meisje?
Zie, als jij het allemaal zo goed weet, waarom dan überhaupt dit topic op Bokt.
Volgens mij zit je dan om aandacht verlegen.
Denk persoonlijk dat dat de ware motivatie is voor dit topic.
Ik haak af.