Is dit niet een probleem verleggen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:34

@ Kim: De enige conclusie is dus dat jij je paarden niet weggeeft. Prima. Doe ik ook niet.
Maar wat doe je dan als je je oude paard écht niet meer kunt betalen. Als de keuze is, zelf dakloos worden? Niet weggeven dus, in jouw geval. Maar ook niet in laten slapen, zeg je net.

Maar als je het echt niet kunt betalen? De keuze is dan dus je eigen leven of dat van je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:35

@Pipo; Heb je dit tegen mij? Ik heb het namelijk over mijn verantwoordelijkheid en dat is dat als een paard niet meer te rijden is (maar nog wel paardwaardig grasmaaier kan zijn), mijn poes blind of doof wordt, ik voor ze zal zorgen tot het bittere eind.
Of dat nou geld kost of niet, ik vind dat ik dat aan ze verplicht ben net als dat ik het aan mijn vriend verplicht ben om voor hem te zorgen als hij ziek wordt.
Dieren doen voor mij absoluut niet onder voor mensen, integendeel zelfs, heb teveel rotzakken mee mogen maken.

Ibbel, die keuze heb ik eerder moeten maken, of nagenoeg.
Heb voor mijn paard gekozen en zelf droog brood met soep gegeten.
Dat was mijn keuze en ik weet dat er weinig mensen zijn die dat snappen of ook zouden doen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:36

Waarom is de dood zo erg dat mensen dat niet willen? Heb me dat in een ander topic ook al afgevraagd maar geen antwoord op gekregen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:37

geerke schreef:
vaak is het niet willen....de vakanties gaan meestal gewoon door ;)

Dat kan, dat is ieders keuze. Iedereen stelt andere prioriteiten. Maar op het moment dat je je paard kado gaat doen is het dus idd afschuiven op een ander.

Anoniem

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:39

Maar als die ander daarvan gelukkig wordt én je paard daarvang gelukkig wordt, zie ik daar geen probleem in.

Froukje, aparte vraag, waarom we niet dood willen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:40

Froukje schreef:
Waarom is de dood zo erg dat mensen dat niet willen? Heb me dat in een ander topic ook al afgevraagd maar geen antwoord op gekregen.

de dood is niet erg....in dat geval moet je wachten tot een paard een natuurlijke dood sterft.
Inslapen of slachten beslist de mens maar even dat het afgelopen moet zijn.De mooiste reden is ondragelijk lijden,daarna komen er tal van redenen waar je vraagtekens bij kunt zetten.
Niet meer bruikbaar,kost te veel,teveel werk enzo...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:41

KoudbloedKim schreef:
Maar als die ander daarvan gelukkig wordt én je paard daarvang gelukkig wordt, zie ik daar geen probleem in.

Ik bedoel waarom mensen de dood zo erg dat ze dieren dat niet "aan willen doen". Dieren krijgen er immers niets van mee.

Vraag me echt niet af waarom jij niet dood wilt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:42

Omdat dieren bij mij op minstens even hoge plek staan als mensen. :)
Ik zou mijn dier alleen in laten slapen als deze inderdaad ondragelijke pijn had en er ook geen uitzicht was op een beter leven.
Omdat ik vind dat ieder dier recht heeft op een goed leven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:44

Ik snap dat ook niet hoor Froukje.
Kennelijk is doodgaan en dood zijn iets wat tot het uiterste moet worden voorkomen ook als paard en eigenaar daarvoor is stilte moeten lijden.

En daarnaast een pijnvrije grasmaaier... die dus nog een berg aan verzorging (voer en medicijnen) nodig heeft... in hoeverre is dat nog een echt paard waardig bestaan (dat zal echt per paard verschillen)

Het is lekker simpel en voelt goed om heel hard te roepen dat je je paard NOOIT slacht/laat in slapen... en je daardoor beter te voelen dan mensen die zeggen die van mij gaat hemelen als ik hem niet meer kan betalen.

edit: ondraaglijke pijn is ook zo'n rekbaar begrip... want misschien moet je dan nog even naar de kliniek of hem nog even jaren op pijnstillers zetten... etc. etc.

Ik hoop nog steeds dat ik die van mij met hartstilstand in het weiland vind ... maar die kans is maar klein... als er iets gebeurt waardoor hij echt alleen maar als grasmaaier te gebruiken is... (+ die hele berg eten die hij er nu al bij krijgt)... tja dan is het toch het einde [en dat einde zou al veel eerder zijn als ik hem ergens in de randstad had moeten stallen]
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 28-06-15 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:45

Dan nog vind ik de dood de betere keuze dan verwaarlozing of omkomen van de honger of gaan lopen leuren met een dier, je kan nu eenmaal nooit in andermans portemonnee kijken...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:45

Froukje schreef:
KoudbloedKim schreef:

Ik bedoel waarom mensen de dood zo erg dat ze dieren dat niet "aan willen doen". Dieren krijgen er immers niets van mee.

dan vraag ik mij af of jij een eigen paard hebt en of jij ooit na vele jaren de beslissing hebt moeten nemen voor je paard om hem in te laten slapen.Ik kan je vertellen dat er leukere dingen zijn.Nee,hij voelt er niets van.....ik wel.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:48

geerke schreef:
Froukje schreef:

dan vraag ik mij af of jij een eigen paard hebt en of jij ooit na vele jaren de beslissing hebt moeten nemen voor je paard om hem in te laten slapen.Ik kan je vertellen dat er leukere dingen zijn.Nee,hij voelt er niets van.....ik wel.

Ha,de eerste pony liep hier rond toen ik 3 was.. Ja, die leeft dus al niet meer. ;)
Nee, het is niet leuk. En ik ga echt geen feestje vieren als ik mijn huidige paaren naar de slager breng en ik 500€ slachtprijs in m'n hnden krijg gedrukt.
Maar ik weet wel dat ze dan een stuk gelukkiger zijn dan een groot deel van de paardne die van hot naar her worden gesleept omdat er iemand zijn verantwoording niet wil nemen.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 28-06-15 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:49

ohjajoh6 schreef:
Dan nog vind ik de dood de betere keuze dan verwaarlozing of omkomen van de honger of gaan lopen leuren met een dier, je kan nu eenmaal nooit in andermans portemonnee kijken...
Klopt, maar de andere oplossing dan; gewoon je verantwoordelijkheid nemen en voor hem blijven betalen (als je dat kan) i.p.v hem dood laten maken omdat je zo graag een jong rijpaard wil.

Ik rij zelf nu al een half jaar niet meer vanwege mijn gewicht, heeft niks met mijn paard te maken.
Mis ik het? Ja, ik mis het buitenrijden zeker. :j
Maar ik geniet nog evenveel van alleen al haar aanwezigheid en de knuffels.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:50

Ik lees een enkele maal dat het hebben van een eigen weiland een beslissend punt is, vanwege de kosten. De kosten van een oud paard, waar je weinig mee kan, zouden de reden zijn van het weggeven.
Maar weiland kost ook geld. Buiten het geweldige gemak ervan de paarden thuis te hebben staan, zijn daar ook veel kosten aan verbonden. Extra huur of hypotheek, het onderhoud wat soms uitbesteed moet worden omdat je zelf niet alle machines hebt. En dan al het extra werk, je moet echt iedere dag alles zelf doen. Een dag weg of op vakantie is soms heel lastig.

En wachten op een natuurlijke dood is meestal veel erger....... Weinig dieren overlijden, zonder voorafgaand leed, in hun slaap met een glimlach op hun gezicht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:51

Maar daar naar streven is toch al een hele mooie gedachte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:52

geerke schreef:
Froukje schreef:

En dat is dan weer het egoïsme in de mens... Niet perse aanvallend bedoeld op jou, maar waarom is het niet egoïstisch om een paard te laten slachten/inslapen omdat jíj hem nodig hebt, maar wél egoïstisch als je al heel lang voor je paard hebt gezorgd maar de zorg/stress nu niet meer wil/kan betalen en hem daarom besluit in te slapen?

Margee, maar je hoeft niet per paard extra stalkosten te betalen. Qua kosten aan land blijft de hypotheek gelijk, of er nu 1 paard staat of 10 paarden. Maakt niet dat het goedkoop is. ;)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 08:54

Maar Tineke, spreek je jezelf dan niet tegen??
Eerder in het topic begrijp ik uit jou reactie dat jij nooit een paard zal afstaan als deze te oud geworden is om nog aan jou wensen te voldoen óf afgekeurd voor dat werk??

En wat de reactie van Frouwkje betreft ( off topic ) Ik wil al heel lang regelen dat men mij een spuitje mag geven op het moment dat ik lichamelijk niks meer kan of geestelijk onbekwaam ben.
Denk wel dat dat in dit topic enig zins mee speelt.
Liever een spuitje met mijn 62ste en een goed en geleefd leven hebben gehad, dan jaren lang tussen hemel en aarde zweven om de 75 maar te halen.
Dit gun ik mijn dieren ook niet.
Ik denk ook niet dat een dier er wakker van ligt.
Makkelijk zal zo een beslissing nooit zijn, want je houd van je dieren en gunt ze het beste, maar als dat laatste niet gegarandeerd kan worden zit er wat mij betreft maar één ding op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:57

[naam] schreef:
RaafSmits schreef:
Maar [naam], spreek je jezelf dan niet tegen??
Eerder in het topic begrijp ik uit jou reactie dat jij nooit een paard zal afstaan als deze te oud geworden is om nog aan jou wensen te voldoen óf afgekeurd voor dat werk?
Nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen. :)
IK zou mijn paard niet weg doen, ze blijven bij/van mij tot het eind, maar ik ben juist zelfs blij dat een ander dat wel doet, anders had ik mijn paarden en andere dieren ook niet gehad. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:59

RaafSmits schreef:
En wat de reactie van Frouwkje betreft ( off topic ) Ik wil al heel lang regelen dat men mij een spuitje mag geven op het moment dat ik lichamelijk niks meer kan of geestelijk onbekwaam ben.
Liever een spuitje met mijn 62ste en een goed en geleefd leven hebben gehad, dan jaren lang tussen hemel en aarde zweven om de 75 maar te halen.

Met jou kan ik praten. Ik zou heel graag voor mezelf die keuze kunnen maken. Als je terminaal bent, mag dat, maar voor de rest... Els Borst was er al een voorstander van: waarom zou je je achter de geraniums dood moeten vervelen? Doe dan dat spuitje maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:00

Daar ben ik het inderdaad ook mee eens. :j
Nu moet dat allemaal nog illegaal of er gaat een hele lange weg aan vooraf waarin onnodig lijden vaker wel dan niet voorkomt.
Heb dit van dichtbij meegemaakt, dan wens je niemand toe. :n

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:05

RaafSmits schreef:

Maar Tineke, spreek je jezelf dan niet tegen??
Eerder in het topic begrijp ik uit jou reactie dat jij nooit een paard zal afstaan als deze te oud geworden is om nog aan jou wensen te voldoen óf afgekeurd voor dat werk??

Ik denk ook niet dat een dier er wakker van ligt.
Makkelijk zal zo een beslissing nooit zijn, want je houd van je dieren en gunt ze het beste, maar als dat laatste niet gegarandeerd kan worden zit er wat mij betreft maar één ding op.

Helaas moet je dan een geruststelling ontnemen. Op het moment dat jij dement wordt, krijg jij geen spuitje meer. Dat gebeurt alleen als jij op het moment suprême met je volle verstand kunt aangeven dat dit het moment is.

Ook al heb je een eigen weiland, ieder paard kost geld voor verzorging. Bovendien heeft ieder paard, in mijn ogen, een stal nodig. Voor de winter en de slechte dagen.

Wees blij dat je de beslissing voor een dier kunt nemen, hoeveel verdriet en zorgen het jezelf ook kost. Ik heb mijn beide ouders zien wegteren.... voor mens EN dier is dat pas erg..... niemand verdient dat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:13

Margee schreef:
Helaas moet je dan een geruststelling ontnemen. Op het moment dat jij dement wordt, krijg jij geen spuitje meer. Dat gebeurt alleen als jij op het moment suprême met je volle verstand kunt aangeven dat dit het moment is.

Even geheel off topic: wist je dat dat niet waar is? Als jij nu schriftelijk vastlegt dat als je dement bent je een spuitje wilt, dan mág dat wettelijk en zou dat ook uitgevoerd moeten worden. Alleen doen artsen dat niet - en dus moet je familie hebben die achter die wens staat en die het ook af willen dwingen als het zover is. Maar wettelijk gezien is die mogelijkheid er wel degelijk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:17

Het blijft een lastige vraag.

Ik heb het geluk dat wij onze oude pony kunnen houden :)
Ze is pas 20, maar heeft zo veel kwaaltjes dat we hebben besloten dat ze niet meer bereden gaat worden. 'Af en toe' pakken voor buitenritjes is dan ook niet meer eerlijk voor haar, om d'r goed in de bespiering te houden met ze heel regelmatig getraind worden.
Daarnaast zijn de meeste ruitertjes die qua gewicht mooi passen rijtechnisch nog niet handig genoeg.

Het is wel een misvatting dat alle oude paarden en pony's geschikt zijn voor kinderen.
Die van ons vind het prima als kindjes haar poetsen, maar met rijden is ze simpelweg te heet en sensibel.

Zo zal het met meer 'sier'-paardjes zijn; misschien oud, maar zeker niet allemaal bomproof, rustig en braaf...
En ja, we laten haar inslapen of slachten als ze heel veel da-kosten zou gaan maken. Een dure operatie, medicijnen voor de rest van haar leven; dat is voor ons een grens.

Begrijp me goed, het ontbreekt haar nu aan niks; verzorging van haar zomereczeem, hoefsmid, enting, ontworming, tandarts. Stal, paddock, vriendje, beperkte weidegang. En natuurlijk aandacht, knuffels, poetsbeurten, wandelingetjes.

Gelukkig redden we dat financieel. Als dat niet het geval zou zijn, alsnog grote kans dat we haar laten inslapen. Onze andere pony is 10 jaar jonger en goed te rijden, die zou dan de verkoop in gaan. Allebei niet wat je wilt natuurlijk. Maar zonder geld kun je niets; zeker nu het gemiddelde paard niets meer kost, maar stalgeld, hooi- en stroprijzen de pan uit reizen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:25

hier blijven paarden tot hun dood,nu heb ik de mazzel zelf land en stallen te hebben,dus geen duur pension hoef te betalen en zelf niet meer rijdt,maar als deze kudde, welke zo goed als allemaal bejaard zijn ,gaan hemelen,zal ik in de toekomst vast 1 of 2 'stukke' grasmaaiers een plek kunnen bieden.

wat is daar mis mee?als ik er zelf toch voor zou kiezen??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:35

kimmie261 schreef:
wat is daar mis mee?als ik er zelf toch voor zou kiezen??

Daar is niets mis mee. Maar mensen zoals jij are few and far between. En wat er wél in between zit, zijn oplichters en profiteurs.