Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:48

Ik heb de oude eigenaren van mijn paard op facebook en aangezien ik best vaak wat over mijn paard post, zijn ze op deze manier prima op de hoogte :-)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:52

Pony via bokt gekocht ruim vier jaar geleden. Vorige eigenaresse is tot nu toe nog niet langs geweest omdat ze het erg moeilijk vindt. We hebben af en toe contact via Facebook of app en ze vindt het erg leuk om op die manier te volgen hoe goed de pony het heeft en hoe goed hij presteert. Ze is altijd welkom en dat weet ze. Komt ze niet,ook prima.
We zijn wel een jaar of drie geleden bij de fokkers van de pony geweest, zij hebben hem ook ingereden. Dochterlief mocht daar op de vader van haar pony rijden, nog steeds dekhengst. Erg cool voor zo'n kleine meid natuurlijk. Ook met hen hebben we via Facebook af en toe contact. Hartstikke leuk vinden wij.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:12

Ik heb regelmatig contact met de vorige eigenaren van mijn paard(en), ik stuur via de app foto's of via FB en soms een update er bij hoe het met ons gaat. Mijn inziens liggen we redelijk op 1 lijn en ze zijn dan ook altijd welkom om te komen kijken :j Als ik een tijdje niets heb laten horen zou ik er zelf geen probleem mee hebben als zij contact zouden zoeken, ik ga er dan altijd van uit dat ze oprecht geintresseerd zijn..

Anoniem

Re: Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:19

Ik ben blij met de nieuwe eigenaresse van mijn oude paardje... die heeft er gelukkig geen moeite mee!

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:24

Ik heb weinig contact met de oude eigenaar van mijn paard, ik stuur haar wel af en toe een berichtje hoe het met hem is. En lang leve facebook! Mede voor haar zet ik daar regelmatig wat foto´s en een berichtje op over onze vorderingen (Concours of andere leuke dingen)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:26

Ik heb goed contact met de oude eigenares. Komt ongeveer 1x per jaar even kijken maar ook gewoon omdat we het gezellig vinden
reageert voor de rest op mijn Facebook foto's af en toe
Vorige verzorgster was alleen vervelender. Vertellen wat ze wel leuk vond en willen komen rijden. Dus die heb ik genegeerd :o

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:29

Niet mijn eigen paard, maar mijn bijrijdpaard van een aantal jaar geleden werd verkocht. Niet wetende waarheen en ben een hele tijd klaar geweest met de paarden. Tot dat ik na een hele tijd een bericht kreeg van de nieuwe eigenaresse! Met de mededeling dat ik altijd eens langs mocht komen mocht ik dat leuk vinden!

Dit heb ik ook gedaan en hoop dit jaar nog eens te kunnen gaan! Mocht zelfs mijn rijkleding meenemen want mocht hem van haar ook rijden daar! Top. Ze gaf zelfs aan dat het jammer was dat we niet dichter bij elkaar in de buurt woonden, anders had ik hem als nog bij haar mogen bijrijden. :D

Heb haar op facebook dus kan zien wat ze doen en dat is echt enorm leuk! Hij staat super goed daar.

Ook voor ik haar op facebook had kreeg ik regelmatig hier op bokt een PB met daarin hele verhalen en foto's. Ben ik echt enorm blij mee!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:31

De vorige eigenaars van mijn paardje maakt het allemaal niks uit. Stuurde een mailtje met een update (omdat ik het dus zelf leuk vond om iets van me te laten horen), kortaf mailtje teruggekregen en dat was het.
Ik zou er zelf geen moeite mee hebben als ze wel af en toe vroegen hoe het met Marietje was, als ze maar niet verwachtten dat ik elke maand een update zal sturen, dan voel ik me eerder een verzorger dan een eigenaar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:34

Ik heb de vorige eigenaar zelf op de hoogte gehouden de eerste tijd hoe het ging met onze ruin, en stuurde hem ook een berichtje (hij zat toen ook op bokt) als ik een nieuw fototopic had geopend.

Op die manier is het voor beide leuk.

Maar als een oude eigenaar blijft vragen en langs wil komen terwijl jij daar zelf niet op zit te wachten, dan is het wat anders.
Ik denk dat je het beste het initiatief tot zulk contact aan de koper/nieuwe eigenaar kunt laten, tenzij je in het koopcontract andere afspaken maakt natuurlijk.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:34

Mijn vorige paar heb ik gekocht van de fokker dat hij 2,5 was en heb altijd contact gehouden. Heb he inmiddels vorig jaar verkocht en nu ook inmiddels contact met de nieuwe eigenaar. Hij staat in canada en vond het fijn om te lezen en zien dat hij het goed heeft. Af en toe een foto is leuk maar voor mezelf is het goed nu al wil ik el weten waar hij blijft.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:59

Nadat ik mijn pony 10 jaar lang in bezit heb gehad, moest ik hem ook verkopen.
Het is een geweldig dier, waar ieder op weg kan rijden, en hij wel ziet hoe goed jij rijd. Want des ter beter jij rijd, des ter moeilijker hij je maakt. Tevens is hij van de afwisseling: Vandaag dressuur, morgen vrijheidsdressuur, overmorgen longeren, dan een buitenritje, daarna een sprongetje, en dan pas weer dressuur.

Ik vond hem geweldig, en nog steeds. Hij past zich makkelijk aan, en zolang hij gras heeft en een vriendje, vind hij álles best.

Maar, ik was te lang voor hem. En na een ongeluk voor de wagen (een klapband) durfde hij er niet meer voor. Zelf na hulp, die hem, stapje voor stapje niet eens in de buurt kreeg van de wagen, moesten we de knoop doorhakken.
Ik reed er niet meer op, maar ik kon een ander meisje wel op hem leren rijden. Dus in beweging bleef hij wel.

Veel mailtjes gehad met "Voor 650 kom ik hem vanavond nog ophalen." Terwijl duidelijk bij het verhaal was vermeld, haast heeft het niet! Enkel een goed tehuis.

Toen kregen we een serieus mailtje binnen, enkel met "We zouden graag kennis met hem willen maken."
Het was een gezellig gezin. Met een jonge dame, die voor het eerst een eigen pony mocht.
Rusje was daar ideaal voor, dat wist ik.
Eerste keer bezichteging kon ze niet rijden. Maar wel knuffelen en poetsen.
Ze was verkocht.
Na de 2e bezichtiging kon ze wel rijden, en ze reed er op weg, alsof het niets was.
Rus had alles uit de kast gehaald om te laten voelen wat hij kon, zowel positief als negatief.
Links wanneer je rechts wilde, maar ook netjes laten voelen dat hij van stap naar galop kon.

We waren er allen uit. Hij is verkocht.
Zij gingen hun/zijn eigen weide in orde maken, en een aantal weken later, brachten wij hem daarheen.

Een paradijs voor hem... weiland, een bak, bestrating, een uitloopstal.

Zeker heb ik gehuild... en verdriet gehad.
Maar ik heb een jaar geen contact met hen gehad.
Ondanks dat ik hem miste, en zoveel van hem hield.

Waarom niet? "Hij heeft het goed!"
Meer dacht ik niet.
Na een jaar ongeveer was ik een beetje over het verdriet heen, ondanks dat we wel een ander paard hadden.
Toen hebben we hem bezocht. "Echt rus, kop aan de grond en eten maar :D "

Nu, heb ik regelmatig contact, maar niet perse omdat ik er naar vraag.
Ze laat me foto's zien, met hoe trots ze is, en terecht!!!
Aan rus te zien, is hij enorm gelukkig, en dat maakt mij gelukkig.

En heerlijk, om die verhalen, ervaringen en stoute dingen van hem te lezen.

En ook al had ik geen contact. Deze mensen, en dat wij hem er heen mochten brengen, gaven een goed gevoel. En ik vertrouw op mijn gevoel.

En zouden zij hem ooit gaan verkopen, dan weet ik voor 100% zeker, dat zij hetzelfde zouden doen als wij hebben gedaan. Wachten op de juiste mensen.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:59

Dyonne schreef:
De fokker van mijn huidige merrie heb ik op Facebook. Op zich is dat wel leuk, zo kan hij zien hoe het met zijn fokproduct gaat zonder dat er iets moet.

O ja, wat fokker betreft... ik snap dat dat niet de originele vraag van het topic was, maar toevallig was de fokker van mijn paard deze week in de buurt.

De fokker en zijn zoon kwamen schuilen voor de regen en ineens stonden we dus met zijn allen (paardlief, fokker, eigenaar van de moeder en ikzelf) in de stal. Ik heb ontzéttend veel geleerd over mijn eigen paard door die fokker te horen praten over hoe de vader is in de omgang et cetera. Dit zijn verhalen die je anders gewoonweg niet te weten komt, op papier staan immers slechts de prestaties en eventueel de positieve kanten van het gedrag.

Ik merkte echter ook dat er een limiet zat aan hoe fijn dat moment in de stal was. De fokker begon al vrij snel aan te sturen op zaken die mijns inziens bedoeld waren om zijn eigen "agenda te promoten". Hij vertelde me wat mijn paard al wel niet zou moeten doen, waarbij ik sterk het idee kreeg dat die tips gericht waren op het vorderen van de status van zijn vader als dekhengst (terwijl deze al prestatie gekeurd is, dus het is niet zo dat ze de goede referentie héél hard nodig hebben...). Dit contact deed me beseffen dat er ook een keerzijde kan zitten aan contact met vorige "eigenaren" van je paard. De belangen zijn niet altijd even oprecht wanneer hun naam of de naam van één van hun paarden ermee gemoeid is. Ik ben me sindsdien wel scherper af gaan vragen wat iemands bedoelingen en bealngen zijn wanneer iemand me "goedbedoelde tips" aanreikt over mijn eigen paard.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:58

Contact met vorige eigenaar kan interessant zijn om eens te informeren over iets medisch of iets van gedraging ofzo.

Zelf vind in het heel fijn dat ik nog een heel goed contact heb met de nieuwe eigenares van mijn vorige paard. Ik had altijd een heel goede band met mijn vorige paard en heb haar weten geboren worden. Voorwaarde was ook wel dat ze enkel zou vertrekken naar iemand waar ik echt een goed gevoel bij had.. en dat had ik bij erika wel.. heb nu een jaar of 5 later nog een paar keer per jaar contact met haar. Dat vind ik wel fijn. Als er iets is laat ze dat altijd spontaan weten. Als ze een tijdje niet kan gaan omwille van eens een operatie, vakantie, examens... vraagt ze meestal of ik haar paard wil verzorgen en eventueel wil rijden. Heb het een paar keer gedaan en dat vond ik wel leuk maar de laatste jaren heb ik daar niet echt de tijd voor maar vind het wel lief dat ze dan aan mij denkt.. :) nuja het is ook wel een paard met een handleiding .. :')
Soms ga ik haar ook eens lesgeven omdat ze dat zelf vraagt. Wat vind ik dan wel eens leuk om te doen. Maar een paar keer op een jaar is dat meestal maar en dat vind ik goed zo. :)

Verder hebben we ook nog een heel fijn contact met de fokkers/vorige eigenaars van onze andere 3 paarden. Ze zijn allemaal oprecht geinteresseerd in de evolutie van de paarden en komen altijd even vragen hoe het ermee gaat als we hen ergens tegenkomen
Vind ik wel heel tof. Het geeft ook vertrouwen! Als ze je een kat in een zak zouden verkocht he ben zouden ze wellicht liever in een grote boog om je heen lopen terwijl zij ons bewust opzoeken. Het is niet zo dat ze de deur platlopen of je constant mailen of bellen.. gewoon een gezonde, oprechte en vooral ook geen opdringerige interesse in hun fokproduct.. :)

Het hoeft voor mij niet maar ik vind het wel fijn als het wel kan.. het geeft vertrouwen en het is wel leuk. Maar te veel gemoei of mensen die constant aan je stal staan of je doorgaans bellen, mailen, smsen.. nee bedankt.. ;)
Ik denk als je het beide een goed idee vindt en het niet 'te' is vind ik het prima!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:13

Bij beide paarden altijd erg leuk contact via FB gehouden :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:18

Van 2 van mijn paarden heb ik de fokkers op facebook.
Zo kunnen ze volgen hoe het met hun dier gaat, vinden ze beide erg leuk.

Van de andere 2 is het contact verwaterd.
Lotte is ook al 24 en als veulen aangeschaft .

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:21

Ligt eraan in welke mate.. Ik heb de TWEE vorige eigenarenvan mijn pony of whatsapp en facebook.. Ik app zo nu en dan eens een fotootje.. De rest zien ze op fb.. Dit geldt ook voor de fokker van onze tinker..

En Wiebe komt uot de handel, dus geen idee wie zijn vorige eigenaar is..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:26

Ik heb nog contact met de vorige eigenaren/fokkers van mijn paarden. Twee ervan zijn zelf goede vriendinnen geworden, waarvan één al meer dan 20 jaar. :)

Een van mijn Lusitano's komt van een grote stoeterij uit Portugal, maar zelfs die fokker vindt het erg leuk om me te volgen op Facebook. Elk jaar met kerst stuurt hij mij een cadeautje en ik hem een foto kerstkaart met foto's van mijn paard.

Ik vind het wel leuk! :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:46

De oude eigenaar van mijn jonge paard is een handelaar, die zit niet te wachten op contact, sterker, die weet waarschijnlijk niet eens meer welk paard het juist is :+

De oude eigenaar van mijn oude paard is de manege waar ik vroeger heb gereden. Die hou ik wel op de hoogte, post af en toe een foto in de facebook groep van de manege. Als hij zou overlijden zou ik ze ook op de hoogte brengen. Het paard is toch meer dan tien jaar manegepaard geweest daar en ze gunden hem zijn pensioen. Vind het juist leuk om hen af en toe te laten weten dat alles goed gaat :)

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:01

Kirsha schreef:
Ik geloof dat ik nogal afwijk hier :')

Toen ik paardlief 2 jaar geleden naar de andere kant van NL verhuisde heb ik meteen de oude eigenaar gebeld om te laten weten dat alles goed was gegaan (dat hadden we dan ook afgesproken). Sindsdien gaan er op Whatsapp en Facebook regelmatig foto's over en weer of gewoon losse flodders. Het is soms een paar weken stil maar soms sturen we ook meerdere keren per week iets :+ Overigens zie ik het niet als 'verantwoording afleggen' of 'goedkeuring vragen' of wat dan ook, het is nog steeds mijn paard dus ik beslis :D

Hier ook hoor!
Ik heb in begin april mn vorige pony (fjord) verkocht, en kreeg toen ze thuis aan waren gekomen een bericht. Toen ze het eest thuis en op de manege hadden gereden met hem kreeg ik een berichtje. Laatst had hij koliek, ze belden eerst de da en daarna mij met de symptomen wat hij had, die had hij hier ook toen hij koliek had dus dat had ik ook gezegd. Heb ze op facebook en via app. Krijg vaak wat foto's, een filmpje of gewoon eens een appje hoe het rijden gaat.

Ik ben er ook altijd welkom. Ga binnenkort eens een keertje langs. Vind het heel leuk dat ze laten weten hoe het met hem gaat! Dat doen hun bij al hun ponys die ze kopen/verkopen, dus vind het opzich ook leuk te weten hoe het met hem gaat, was heel hecht met mijn pony.

Waar ik mijn nieuwe paard vandaan heb is een springstal, die twee huizen verderop is dan waar mijn paard staat. Ook zijn het goede kennissen van mij. Zij hadden het paard net twee dagen. Maar ik spreek ze op zn minst elke week, dan vragen ze wel eens hoe is t met de schimmel, en ben je dr nogsteeds zo blij mee? Dat is het ook wel. Maar dat kont meer omdat het een sportstal is, dus dat verkopen is heel normaal, en omdat ik ze toch veel zie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:27

Ik heb met beide eigenaren van mijn paarden contact.
Op een fijne en ongedwongen manier. Onze ruin heb ik van een bokker gekocht en zij is na een tijdje langs gekomen en dat was erg gezellig, we hebben ook wel contact wat niet over de paarden gaat.
De oude eigenaar en fokker van onze merrie spreek ik ook, hij belt een aantal keer per jaar op, hij heeft de merrie 15 jaar gehad en weg moeten doen vanwege gezondheidsproblemen, de merrie heeft een tijdje gezworven en is bij ons terecht gekomen. Ik wilde graag weten wat voor paard ik had gekocht en waar ze in het span had gelopen. Hij is nu 2x langs geweest en we zijn er op uit gegaan. Het zijn oudere mensen en ik kan het goed begrijpen dat ze nieuwsgierig zijn hoe het gaat met hun oude paard.

Op gedwongen contact met elke maand langs komen, mails versturen enzovoorts zit ik niet te wachten maar zo nu en dan een berichtje/telefoontje vind ik prima, langs komen ook heb tenslotte niets te verbergen.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:49

Vroeger had ik een verzorgpaard, de vorige eigenaar daarvan kwam regelmatig even kijken hoe het ging. Die bemoeide zich er in het begin wel mee, de nieuwe eigenaar heeft toen even goed duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was. Later heeft ze nog wel aantal keer een buitenrit met het paard gemaakt, jaren nadat ze het paard al verkocht had. Ik vond het altijd heel bijzonder dat dat gewoon kon.

Mijn jongste paard heeft geen vorige eigenaar meer. De mensen die hem gefokt hebben, zijn korte tijd nadat ik hem kreeg overleden. Dat was ook de reden dat ik hem kreeg, ze wisten dat ze niet lang meer hadden.

De vorige eigenaar van mijn oudste is een paar keer onverwacht langs geweest. Ik heb hem zelf niet gezien, ik was niet thuis. Ik vind het best begrijpelijk dat je een beetje contact met je paard wilt houden, en af en toe wilt zien of het goed gaat. Maar je moet dan ook accepteren dat je niets meer over het paard te zeggen hebt. Nu was mijn oudste paard geweldig opgevoed, dus in zo'n geval zou ik het niet zo'n probleem vinden als de vorige eigenaar af en toe een keer wat met hem wilde doen. Maar dan natuurlijk wel op mijn voorwaarden.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:57

Ik vind het leuk! Af en toe stuur ik een verhaaltje en wat foto's en soms stuurt de vorige eigenaar een berichtje en ik heb het idee dat ze Moor wel een beetje volgde op bokt :p

Hier staat de koffie in iedergeval klaar als zij wilt kijken.

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:59

Wij hebben nog veel contact met de oude eigenaar, maar wij sturen uit ons zelf filmpjes, foto's en nieuwtjes. Ze vraagt hier niet om maar vindt dit wel erg fijn.
heel soms spreken we af, en soms komen wij ook kijken naar haar nieuwe paard. Ik vind het wel fijn om contact te hebben met de eigenaar, maar ze is ook helemaal niet bemoeizuchtig en vooral een leuke meid.

Een oude eigenaar moet ' vind ik' niet zomaar langslopen en vooral niet te vaak. Dat ze soms ff appt of het goed gaat is natuurlijk leuk, maar het is niet hun paard meer en ze hebben over het paard dus niks meer te zeggen. Jij kan haar tips vragen, maar ze moet niet constant zelf gaan bemoeien. Als ze op bv. op de zelfde manege rijdt, kan dit lastig zijn. Want dan zie je haar continu.

Kortom: Een oude eigenaar moet zich niet teveel met jou bemoeien en geen dingen over het paard beslissen. Het is immers haar paard niet meer.

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:59

Bralindy schreef:
Ik vind het leuk! Af en toe stuur ik een verhaaltje en wat foto's en soms stuurt de vorige eigenaar een berichtje en ik heb het idee dat ze Moor wel een beetje volgde op bokt :p

Hier staat de koffie in iedergeval klaar als zij wilt kijken.

Haha, zo hebben wij het nou ook precies _/-\o_

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:02

Ik heb met alle drie de oude eigenaren van mijn paarden nog goed contact. Ik stuur ze echt niet dagelijks iets en ze vragen ook echt niet dagelijks hoe het gaat. Ik heb ze allemaal op facebook waar ze regelmatig wat voorbij zien komen van hun oude paard, soms stuur ik uit het niets een appje met een leuke foto of leuk filmpje, leuk nieuwtje. Als ze keuring of wedstrijd hebben app ik even dat als ze zin hebben, ze welkom zijn om te komen kijken.

Met de oude eigenaresse van Valentino heb ik wel meer contact, omdat zijn gezondheid niet is wat het moet zijn, dus doe ik vaak overleggen en alles. Het is mijn paard, ik mag alle beslissingen maken en ze zal altijd achter me staan, maar ik vind het altijd fijn haar mening ook even te horen. Daarbij vind zij het fijn als ze op de hoogte gehouden word ervan en weet ze dat ik altijd het beste met hem voor heb. Ze komt volgende week ook even bij hem kijken :j

Ik vind dat contact met een vorige eigenaar prima moet kunnen, als het ontspannen gaat vanuit twee kanten en mensen niet meteen vraagtekens gaan sturen en waanideeen krijgen als ze een week geen reactie krijgen. Mochten ze iets willen weten of willen vragen, kunnen ze het altijd doen en ze zijn altijd welkom, maar dat gestalk wat je soms tegen komt, en oude eigenaren die bemoeien met de situatie van het paard, bah. Dan had je hem zelf moeten houden. Net zoals al die dingen; Paard zoekt vaste plaats, mag niet verkocht worden. Serieus, maar je mag hem zelf wel verkopen?? >;)