Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:41

Ah, hij ziet er uit als een heel lief paard! Ik ga voor je duimen en ik hoop echt dat het mag van je ouders! Ik heb sinds begin dit jaar ook een oudje opgevangen (was achtergelaten bij het huis wat mijn vriend en ik gekocht hadden), zeer mager. Maar de waardering die je van die oudjes terugkrijgt is enorm <3

Rohol

Re: Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:56

Ik heb in 2012 ook een ouder manege paard overgekocht. Graatmager, moest weg omdat hij niet meer 4/5 uur per dag in de les kon lopen. Hij had een paspoort, was gechipt. Geboren in 1994, dus op dat moment 18. Oke, niet de jongste meer. Maar ik zou er nog jaren plezier van kunnen hebben. Paard had ook veel last van zijn rug, niet gek als er dagelijks kleine kindjes op verkeerd passende zadels op je zitten te bonken. Hij zat ook helemaal onder de littekens van zweepslagen etc. Er was dan in het begin ook geen band op te bouwen. Hij wilde geen mensen om zich heen, hij wilde duidelijk alleen zijn. Het heeft mij een jaar gekost om wat met hem te kunnen. Daarna was het echter ook goed, konden we lezen en schrijven.
Afgelopen november heb ik helaas afscheid van hem moeten nemen.. Hij ging achteruit en snel ook. Ik begon te vermoeden dat hij ouder was dan werd gezegd. Hij kon zijn voer niet meer goed kauwen en verwerken. De tandarts en DA erbij gehaald, welke mij hebben bevestigd dat het paard ouder was dan wat er op zijn paspoort stond. Aan de tanden te zien was hij toch minstens al 32.

Ik zou het zo over doen, want wat je er voor terug krijgt is heel erg bijzonder. Maar ik zou ook zeker uitkijken, de meeste maneges kijken niet zo nauw en de kans dat je weinig/verkeerde informatie over hem krijgt is groot. Wat je al zegt, rugproblemen. Hier moet je zowel financieel als mentaal goed op voor bereid zijn. Want wat als de problemen blijvend zijn en je kunt nooit meer rijden? Wil je dan nog steeds iedere maand stalgeld betalen? Je kunt hem niet zomaar meer weg doen. Ik zou hem enkel overnemen als jij 100% zeker weet dat je hem tot zijn dood het best mogelijke leven kunt geven.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:00

Lang geleden was ik op zoek naar een paard. We hadden een stal, wei en bak(je). Op de manege waar de kinderen reden was een heel groot voltige- en rijpaard. Superbraaf dier. Er werd gezegd dat hij een voormalig politiepaard was. Hij liep geregeld kreupel, maar moest dan toch de les in. Ik had bedacht dat ik hem wel wilde opvangen als hij bij de manege zou worden afgedankt.

Ik was te laat. Ik hoorde de dag erna pas dat hij voor de slacht wegging. Omdat de verzekering had uitbetaald, kon die beslissen wat er met het paard gebeurde. Ik heb geprobeerd hem te vinden, maar kwam er achter dat hij met andere slachtpaarden aan een handelaar was verkocht en dat hij op transport naar Italië was gezet. Nou als je zie hoe dat vaak gaat wordt je daar erg verdrietig van.

Wacht dus niet te lang!

En verder, laat je vader zien hoe serieus je het meent door bijvoorbeeld aan te geven dat je wilt meebetalen, wilt helpen met klusjes etc, als maar duidelijk is dat het heel erg veel voor je betekent.

Succes!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 11:13

Rohol schreef:
Ik heb in 2012 ook een ouder manege paard overgekocht. Graatmager, moest weg omdat hij niet meer 4/5 uur per dag in de les kon lopen. Hij had een paspoort, was gechipt. Geboren in 1994, dus op dat moment 18. Oke, niet de jongste meer. Maar ik zou er nog jaren plezier van kunnen hebben. Paard had ook veel last van zijn rug, niet gek als er dagelijks kleine kindjes op verkeerd passende zadels op je zitten te bonken. Hij zat ook helemaal onder de littekens van zweepslagen etc. Er was dan in het begin ook geen band op te bouwen. Hij wilde geen mensen om zich heen, hij wilde duidelijk alleen zijn. Het heeft mij een jaar gekost om wat met hem te kunnen. Daarna was het echter ook goed, konden we lezen en schrijven.
Afgelopen november heb ik helaas afscheid van hem moeten nemen.. Hij ging achteruit en snel ook. Ik begon te vermoeden dat hij ouder was dan werd gezegd. Hij kon zijn voer niet meer goed kauwen en verwerken. De tandarts en DA erbij gehaald, welke mij hebben bevestigd dat het paard ouder was dan wat er op zijn paspoort stond. Aan de tanden te zien was hij toch minstens al 32.

Ik zou het zo over doen, want wat je er voor terug krijgt is heel erg bijzonder. Maar ik zou ook zeker uitkijken, de meeste maneges kijken niet zo nauw en de kans dat je weinig/verkeerde informatie over hem krijgt is groot. Wat je al zegt, rugproblemen. Hier moet je zowel financieel als mentaal goed op voor bereid zijn. Want wat als de problemen blijvend zijn en je kunt nooit meer rijden? Wil je dan nog steeds iedere maand stalgeld betalen? Je kunt hem niet zomaar meer weg doen. Ik zou hem enkel overnemen als jij 100% zeker weet dat je hem tot zijn dood het best mogelijke leven kunt geven.

Wauw, 32 in plaats van 18, dat is een behoorlijk verschil!
Wat ik van zijn rugproblemen moet verwachten weet ik inderdaad nog niet, maar als hij niet meer bereden kan worden vind ik dat niet het einde van de wereld. Op mijn jonkies rijd ik ook nog niet, maar heb plezier met ze voor tien! Stalgeld is niet nodig, ze staan bij ons thuis in een grote paddock met inloopstalletje.
Ik denk dat ik hem nog een heel fijn pensioen kan geven, als hij op de manege blijft is het of binnenkort naar de slacht, of werken tot hij op is en dan naar alsnog naar de slacht.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 11:23

Hevonen schreef:
Lang geleden was ik op zoek naar een paard. We hadden een stal, wei en bak(je). Op de manege waar de kinderen reden was een heel groot voltige- en rijpaard. Superbraaf dier. Er werd gezegd dat hij een voormalig politiepaard was. Hij liep geregeld kreupel, maar moest dan toch de les in. Ik had bedacht dat ik hem wel wilde opvangen als hij bij de manege zou worden afgedankt.

Ik was te laat. Ik hoorde de dag erna pas dat hij voor de slacht wegging. Omdat de verzekering had uitbetaald, kon die beslissen wat er met het paard gebeurde. Ik heb geprobeerd hem te vinden, maar kwam er achter dat hij met andere slachtpaarden aan een handelaar was verkocht en dat hij op transport naar Italië was gezet. Nou als je zie hoe dat vaak gaat wordt je daar erg verdrietig van.

Wacht dus niet te lang!

En verder, laat je vader zien hoe serieus je het meent door bijvoorbeeld aan te geven dat je wilt meebetalen, wilt helpen met klusjes etc, als maar duidelijk is dat het heel erg veel voor je betekent.

Succes!

Wat vreselijk.. :(
ik ben ook heel erg bang dat het ineens te laat kan zijn, maar donderdag kan ik het waarschijnlijk pas gaan vragen.. Dat is de enige dag waarvan ik weet dat degene die daarover gaat (mijn insteucteur) er is.
Ik wil voor donderdag wel kijken hoe het met hem is, en gelukkig is een vriendin van mij die hier ook vanaf weet er morgen.

Heb het er trouwens gister heel laat nog even heel kort met mijn moeder over gehad, ook vooral over dat ik het aan mijn vader had verteld. Ze was het ook wel een beetje met mijn vader eens, maar heb heel serieus voorgesteld dat ik een baantje zou nemen voor de extra kosten. Verder dan dat ben ik niet gekomen.. Vanavond misschien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:36

Aan de andere kant...
Van de manege waar ik mijn Jip vandaan heb, gingen er ook af en toe pony's naar de slacht.
Dat hoeft niet slecht te zijn. Als een dier pijn heeft of echt op is, kun je ze wel veel liefde geven, maar een paard dat je niet meer in beweging kunt houden vanwege lichamelijke klachten, gaat heel snel achteruit.

Rust roest echt.

Dus als het paard echt kreupel is waardoor hij eigenlijk alleen maar met pijn in de wei kan staan, vraag jezelf dan ook even af wat de toegevoegde waarde is van het in leven blijven van zo'n dier.

Als Jip noodgedwongen een week minder beweging krijgt (heel slecht weer en/of lange werkdagen in de winter en dus geen tijd bij daglicht om met hem naar het bos te gaan) dan zie ik hem ook stijver en krakkemikkiger worden.

Hij mag van mij bij me blijven zolang hij een paardwaardig leven leidt, maar ik vrees dat wanneer hij niet meer bereden kan worden, hij in rap tempo zal verslechteren en ik hem zal moeten laten gaan...

Dit is niet om je te ontmoedigen, maar wel even een andere bril op te zetten.

Sommige paarden zijn gewoon echt niet meer paardwaardig te redden als ze op een manege 'klaar' zijn en zijn dan mijns inziens beter af op de eeuwige groene weides...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:42

Ik heb al jaren echt oude dieren en er vele tot hun einde mogen begeleiden, maar ook oude dieren genieten van hun rust en gezellig samenzijn met soortgenoten!

Dat rijden hoeft allemaal niet persé.
Als ze zelf hun beweging kunnen kiezen, in een paddock of wei, houden ze dat jaaaaaaaren vol!
Uiteraard altijd goed blijven opletten!
Maar als je je dieren kent, zie je echt wel wanneer het tijd wordt :(:)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:52

Wat betreft financien...daar kan je natuurlijk zo ver in gaan als je wil. Heb je daar al over nagedacht? Ik kan me van je ouders voorstellen dat ze bang zijn dat het veeeeeel te veel gaat kosten. En juist bij zo'n paard, wat je uit emotie koopt, is de kans aanwezig dat je niet meer rationeel denkt over wat je wel en niet gaat doen.

Dat was namelijk in mijn geval ook een belangrijke overweging. Mijn vriend was het er niet mee eens geweest als ik echt duizenden euros had willen uitgeven aan een oud, versleten paard. We hebben gewoon voordat ik hem kocht afspraken gemaakt over hoe ver we wilden gaan. Misschien kan je dat ook met je ouders doen. Het helpt mij ook nog, want soms willen je emoties het wel overnemen van je ratio en wil je verder gaan dan eerlijk is voor iedereen.
De revalidatie die hij nodig had hebben we dus wel gedaan (en is duur!) maar daarna moest het wel klaar zijn. Uiteraard krijgt hij de zorg die hij nodig heeft, maar ik ga geen dure operaties oid meer doen. De standaard grapjes die bij een oud paard horen, zoals extra voer, horen er gewoon bij, maar geen extra kunstgrepen meer. Geen medicatie of pijnstilling om hem maar op de been te houden.
Mooi voorbeeld: vorig jaar was hij hard achteruit aan het gaan. Afvallen, heel suf en sloom terwijl hij normaal dus heel sprankelend is. Cushingtest zat op het randje, verder niks te vinden. Toen besloten om het voer flink op te schroeven en aan te passen aangezien zn gebit flink minder was geworden. En dat bleek de oorzaak te zijn! Als dat niet had gewerkt, had hij hier niet meer gestaan.
Ik heb met zowel mn vriend als met de dierenarts de afspraak dat we hem laten gaan als er een ander chronisch probleem bij komt. Die beenproblemen zijn genoeg ellende voor hem, daarmee kan hij nog happy leven. Maar als er meer bij komt is hij direct sneu en zn levenslust kwijt. Een korte tijd kan dat wel, zoals hij bijv had met een hoefzweer, maar chronisch? Ook al is zoiets als cushing wel te beheersen, er zit een grens aan wat ik hem nog wil aandoen. De grens om de stekker eruit te trekken ligt gewoon wat lager omdat hij al oud en versleten is.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 12:00

Marije_jiplover schreef:
Aan de andere kant...
Van de manege waar ik mijn Jip vandaan heb, gingen er ook af en toe pony's naar de slacht.
Dat hoeft niet slecht te zijn. Als een dier pijn heeft of echt op is, kun je ze wel veel liefde geven, maar een paard dat je niet meer in beweging kunt houden vanwege lichamelijke klachten, gaat heel snel achteruit.

Rust roest echt.

Dus als het paard echt kreupel is waardoor hij eigenlijk alleen maar met pijn in de wei kan staan, vraag jezelf dan ook even af wat de toegevoegde waarde is van het in leven blijven van zo'n dier.

Als Jip noodgedwongen een week minder beweging krijgt (heel slecht weer en/of lange werkdagen in de winter en dus geen tijd bij daglicht om met hem naar het bos te gaan) dan zie ik hem ook stijver en krakkemikkiger worden.

Hij mag van mij bij me blijven zolang hij een paardwaardig leven leidt, maar ik vrees dat wanneer hij niet meer bereden kan worden, hij in rap tempo zal verslechteren en ik hem zal moeten laten gaan...

Dit is niet om je te ontmoedigen, maar wel even een andere bril op te zetten.

Sommige paarden zijn gewoon echt niet meer paardwaardig te redden als ze op een manege 'klaar' zijn en zijn dan mijns inziens beter af op de eeuwige groene weides...

Dat begrijp ik ook heel goed!
Wel is hij eigenlijk nooit echt kreupel gewees, en zelfs met zijn slechte zadel en rugpijn houdt hij zich sterk in de lessen, energie en conditie heeft hij zeker.
Ik kan natuurlijk niet zeggen in hoeverre zijn rug beschadigd is, maar ik denk wel dat hij met wat behandeling en zonder dat zadel al een behoorlijj stuk opknapt.
Niets is zeker, dat is waar, maar ik wil echt proberen hem nog een fijne oude dag te geven. Als hij echt niet meer kan moet ik daar natuurlijk ook rekening mee houden.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:07

Citaat:

Hier ben ik het volledig mee eens, ik vind het echt super van je dat je hem een oude dag wilt geven :o maar meid kijk uit met wat je op je hals haalt als je niet precies weet wat er gaande is met hem, misschien is het wel veel erger dan je denkt zijn rug problemen en moet je dan ook weer snel afscheid van hem nemen en dat is dan heel zwaar en kan het financieel echt in de klauwen gaan lopen.

Denk er goed over na maar als de financiële middelen is de keuze al een stuk makkelijker denk ik.

Heel veel succes! :D
Laatst bijgewerkt door dnieSz op 16-06-15 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

dnieSz

Sorry dubbele post :+
Laatst bijgewerkt door dnieSz op 16-06-15 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Ik heb in stilte gelezen, en dacht eerst, oho, Pennyalarm. Maar nee, je denkt er echt goed over na en je weet wat er kan gebeuren en dat er een kans bestaat dat je hem als grasmaaier kan houden!

Heb zelf geen ervaring met een manegepaard kopen, maar wou het even kwijt!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 12:40

Vind het ook heel fijn dat veel mensen me serieus nemen en echt meedenken, zowel met positieve reacties als met waarschuwingen. Ben echt tot duidelijke inzichten gekomen door dit topic!
Ik ben me er absoluut van bewust dat het allemaal helemaal mis kangaan, en dat zal me ook zeker heel zwaar vallen, maar dan kan ik toch zeggen dat ik hem een fijn laatse paar dagen heb kunnen geven.
En als het wel goed gaat, dan gaan er nog zulke leuke tijden komen vol plezier!
Hij zou dus voor de duidelijkheid dus bij mij thuis komen te staan, dus stalgeld is niet aan de orde (dat scheelt toch al een stuk)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:42

En eventuele aanschafkosten?
Heb je daar ook een potje voor?
Gratis zul je hem niet gaan krijgen, denk ik...

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 12:46

Shirley schreef:
En eventuele aanschafkosten?
Heb je daar ook een potje voor?
Gratis zul je hem niet gaan krijgen, denk ik...

Dat denk ik ook niet, alhoewel er wel eens een pony is geweest die weg moest. 'Je mag hem zo meenemen' werd er gezegd..
Ik zelf geef erg weinig uit en heb dan ook best wat spaargeld, daarnaast hebben mijn twee zussen aangegeven dat ze ook mee willen helpen. Maar volgens mijn ouders is dat eenmalige bedrag ook niet het grootste probleem, de extra zorgen die er mogelijk bij komen kijken is de grootste beer op de weg - wat ik absoluut snap.
Hier moeten we dus nog echt goed over gaan praten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:49

Is het niet een idee om hem te laten keuren?
Kijk, je gaat sowieso niet een heel gezond paard krijgen na jaren zwaar manegewerk, maar na een keuring weet je wel precies wat er scheelt en waar je tegenaan kan gaan lopen qua kosten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:51

Dat is gemakkelijk gezegd tegen iemand die hem toch niet meeneemt ;)
Maar wat fijn dat je zussen je ook steunen!
Dat moet goed gaan komen :(:)

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:00

Goof schreef:
Kijk, je gaat sowieso niet een heel gezond paard krijgen na jaren zwaar manegewerk, maar na een keuring weet je wel precies wat er scheelt en waar je tegenaan kan gaan lopen qua kosten.

Dat wilde ik ook wel laten doen, of in ieder geval een dierenarts laten komen om hem helemaal na te kijken. Zou keuren een slimmere optie zijn? En dan alleen klinisch of ook rontgologisch? (telefoon kan geen trema's plaatsen :P )

Weet ook niet of ik het beter bij aankoop zou kunnen doen of wanneer hij bij ons staat. Bij aankoop weet ik dan wel waar ik aan toe ben natuurlijk.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:12

Ik hoop voor je dat het je lukt.
Wat ik sowieso al zou doen is 400 euro in een potje doen voor het geval het allemaal niet meer lukt en je hem moet laten inslapen. Waarschijnlijk stelt het je ouders ook gerust dat je bereid bent van ermee te stoppen als het niet meer mogelijk is. Ik kan ook geen 1000den euro's in mijn paarden pompen. Als ze na 2-3 dure belangrijke behandelingen nog niet op de been zijn stopt het ook. Natuurlijk hangt dit allemaal af van de vooruitzichten, maar hij heeft al de 20 mogen halen wat al heel veel paarden niet gegund is. Ieder jaartje extra dat je hem kunt bezorgen is mooi meegenomen, maar ik zou zelf wel een maximum budget gaan bedenken van wat je aan zijn medische kosten kunt uitgeven.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:16

Onderstaande link is mijn verhaal van een manege pony overnemen (was overigens daarvoor mijn eigen pony)
[VVDD] Na 4 jaar heb ik je terug

Oke echt oud was ze niet, maar het gaat om het idee.
Wij hadden eigenlijk totaal niks apart staan voor de paarden maar hadden ons, na onze beslissing om haar terug te halen, al 'safe' gezet.

Hopelijk lukt het jou ook om dit paard te helpen en hem van zijn pensioenjaren te laten genieten :)

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:19

betadine schreef:
Ik hoop voor je dat het je lukt.
Wat ik sowieso al zou doen is 400 euro in een potje doen voor het geval het allemaal niet meer lukt en je hem moet laten inslapen. Waarschijnlijk stelt het je ouders ook gerust dat je bereid bent van ermee te stoppen als het niet meer mogelijk is. Ik kan ook geen 1000den euro's in mijn paarden pompen. Als ze na 2-3 dure belangrijke behandelingen nog niet op de been zijn stopt het ook. Natuurlijk hangt dit allemaal af van de vooruitzichten, maar hij heeft al de 20 mogen halen wat al heel veel paarden niet gegund is. Ieder jaartje extra dat je hem kunt bezorgen is mooi meegenomen, maar ik zou zelf wel een maximum budget gaan bedenken van wat je aan zijn medische kosten kunt uitgeven.

Dat is inderdaad een goed idee!
Als we erover gaan praten moeten we zeker bespreken tot hoever we het willen laten gaan in de kosten.
Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:21

LaScar schreef:
Goof schreef:

Dat wilde ik ook wel laten doen, of in ieder geval een dierenarts laten komen om hem helemaal na te kijken. Zou keuren een slimmere optie zijn? En dan alleen klinisch of ook rontgologisch? (telefoon kan geen trema's plaatsen :P )

Weet ook niet of ik het beter bij aankoop zou kunnen doen of wanneer hij bij ons staat. Bij aankoop weet ik dan wel waar ik aan toe ben natuurlijk.

Ik zou hem bij aankoop klinisch laten keuren door een dierenarts. Röntgen heb je in dit geval niet zo heel veel aan omdat je niet meer van plan bent om de sport in te gaan lijkt mij.

En willen je twee grote zussen dan ook meehelpen in de kosten voor het onderhoud/dierenarts? Of willen ze alleen helpen in de aanschafkosten?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:21

Ik zou zelf zo'n paard nooit laten keuren. Je weet eigenlijk al dat hij afgekeurd gaat worden, het is niet alsof je hem dan laat staan toch? Ipv een gewone keuring zou ik dan eerder die rug laten nakijken, dat lijkt me het grootste risico hier.
Een klinische keuring heb je al verrekte weinig aan, is een momentopname die weinig zegt over wat er verder binnenin fout gaat. Rontgen is voor zover ik weet (ben geen expert, kan hier fout zitten!) voornamelijk de benen en kost honderden euros. En waarvoor? Wat doe je als daar problemen uit komen? Je weet al dat hij niet goed meer is dus ik zie niet goed de meerwaarde van een keuring.

Ik heb de mijne dus laten onderzoeken na de koop. Wat er mis was zijn we gaan behandelen. Als er uit was gekomen dat er veel te veel mis was, had ik hem zelf naar de slacht gebracht of laten inslapen.
Ik denk dus dat het afhangt van je doel met dit paard. Wil je nog een recreatief bruikbaar paardje hebben, dan kan een keuring zinvol zijn omdat je hem kan laten staan als het te erg blijkt te zijn. Maar wil je hem sowieso een pensioen geven, dan is het imo verspilt geld en kan je dat beter besteden aan de zorg als je hem hebt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:24

Zwerte verwoordt precies wat ik ook wilde zeggen!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:24

rienne schreef:
Onderstaande link is mijn verhaal van een manege pony overnemen (was overigens daarvoor mijn eigen pony)
[VVDD] Na 4 jaar heb ik je terug

Oke echt oud was ze niet, maar het gaat om het idee.
Wij hadden eigenlijk totaal niks apart staan voor de paarden maar hadden ons, na onze beslissing om haar terug te halen, al 'safe' gezet.

Hopelijk lukt het jou ook om dit paard te helpen en hem van zijn pensioenjaren te laten genieten :)

Wat een verhaal! Wat fijn dat ze nu weer bij je terug is :)
Heel erg bedankt, ik hoop het ook echt..