Paard van 22 jaar overnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:47

Ik rijd een 22 jarig paard en die doet het nog erg goed. Lekker actief onder het zadel en voor de kar en hij is ook weer opgepakt toen hij 18 was. Rustig opbouwen en goed naar je paard kijken.misschien dat hij er niet meer geschikt voor is of het werk aanpassen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:50

Joolien schreef:
. Ze krijgt het paard gratis dus wat kun je er dan van verwachten?

Dat je een gegeven paard niet in de mond mag kijken? Wij kunnen slechts gissen naar de beweegredenen van de 'verkoper'. Als ze 1000 euro gevraagd had, hadden hier ook weer mensen geklaagd over de 'belachelijke hoge prijs' en 'ze zou blij moeten als je het dier gratis over zou nemen'.

Niettemin is het wel belang om goed te realiseren wat je (ts) wil met dit dier. Als dat niet aan sluit met de potentie van dit beestje en je wil geen stap terug doen is het ook niet eerlijk tegenover het dier.

7ofhearts

Re: Paard van 22 jaar overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:57

Ik vind dit een hele lastige.....en daarin sta ik niet alleen zo te lezen.
Je hebt voorstanders en tegenstanders, beide met goede argumenten.
Denk dat niemand jou hierin advies kan geven.
Waarschijnlijk spelen alle voors en tegens al láng door je hoofd.
Ga op je gevoel af.

Mogelijk vraag je hem eerst een maand of twee op proef......dan heb je in ieder geval al een beetje een indruk.
Wat kan het paard, ben ik daar gelukkig mee.....dat soort dingen.
Wie weet staat het na drie weken licht werk zwaar kreupel......
Als de huidige eigenaar écht alleen maar goede bedoelingen heeft en van zijn of haar paard houd, zal hij of zij dat alleen maar toe juichen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:22

Wij hebben het ook gedaan. Deze dame van middelbare leeftijd heeft alles nog gewoon te vertellen in onze kudde.
Ze is nu 6 jaar niet bereden, en twijfelen eigenlijk of we er weer op gaan zitten of dat ze gewoon fulltime pensioen krijgt.
Voor de opvoeding van onze jaarling is het iig een goede stap geweest om deze merrie erbij te nemen. Die "kleine" was direct geadopteerd :)

Van de dierenarts en de tandarts kregen we nog complimenten dat ze er zo goed uit ziet voor d'r leeftijd en heeft ook alle tanden nog (dat is hier schijnbaar wat minder normaal als ze de 20 gepasseerd zijn).

Ook heeft ze op 2 weken na de hele winter gewoon zonder deken gestaan net als de rest, en had nog een prima wintervacht. Deken blijft dus in de winter wel in de buurt, maar die gaat pas op als het echt nodig is.

Kwa voer eet ze gras en wat vitamine brok, net als de rest. Daar hebben we dus ook niet meer werk aan dan aan de rest.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:32

Het 4e topic; een te kleine pony, een paard met kissing spines, een met ataxie en nu een oudje.

Als je echt met een goed hart wil adopteren dan moet je accepteren dat dit vrijwel altijd gepaard gaat met veel extra zorg en kosten en dat het paard minder/weinig geschikt is om te gebruiken zoals een paard zonder gebrek of mogelijke ouderdoms kwaaltjes.
Natuurlijk kàn het allemaal goed gaan, maar mensen verkopen niet voor niks en een verhuizing doet vaak ook veel met een dier omtrent weerstand.

Anders kan je nog wel tig topic openen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:34

Lise81 schreef:
Het 4e topic; een te kleine pony, een paard met kissing spines, een met ataxie en nu een oudje.

Als je echt met een goed hart wil adopteren dan moet je accepteren dat dit vrijwel altijd gepaard gaat met veel extra zorg en kosten en dat het paard minder/weinig geschikt is om te gebruiken zoals een paard zonder gebrek of mogelijke ouderdoms kwaaltjes.
Natuurlijk kàn het allemaal goed gaan, maar mensen verkopen niet voor niks en een verhuizing doet vaak ook veel met een dier omtrent weerstand.

Anders kan je nog wel tig topic openen....

Kijk jij snapt em!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:06

mijn, destijds 19 jarige, werd door de verkoper niet verkocht omdat er iets mis was met t paard... Ook mijn paard had toen een half jaar zo ongeveer stil gestaan (wegens tijdgebrek verkoper) maar ik heb haar gewoon weer op kunnen pakken. Haar bespiering is zeker wel toegenomen in de afgelopen drie jaar.

Ik heb er toen 1000 euro voor betaald (iedereen verklaarde mij toen ook voor gek), wel inclusief al haar spullen. Ik had dit bedrag er toen voor over en nu, drie jaar later, vind ik nog steeds niet dat ik er teveel voor heb betaald.

Tuurlijk, je hebt 20+ ers die gewoon oud, op en versleten zijn, maar je hebt ook nog gewoon gezonde, fitte en actieve oudjes (zoals die van mij). Je moet dus echt kijken naar het paard zelf, het ene is het andere niet (net als bij mensen) qua conditie.

Je kunt dus niet per definitie zeggen "doen" of "niet doen", kijk gewoon naar het paard!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:14

Onze dochters hebben wel heel veel geleerd van onze Britt.Ze heeft ongeveer 23 jaar op de manege gestaan en half Groesbeek op haar rug gehad.Dus ervaring had en heeft Britta genoeg.En dat is wel een voordeel van een ouder paard.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 16:30

Joolien schreef:
Nogmaals ik denk niet dat de leeftijd hier van belang is, wel dat ts voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en een paard aanschaft die zeer waarschijnlijk niet gaat kunnen wat zij wil. Ze krijgt het paard gratis dus wat kun je er dan van verwachten?

Zoals jou nu zegt is het totaal niet ik zou best een jong paard kunnen kopen maar waar gaan die zogenaamde probleem paarden dan naartoe denk je daar wel eens over na als ze gewoon gezond zijn maar 'te oud' moeten ze dan maar gewoon naar de slacht ?
Als alle mensen zo zouden denken zouden er geen paarden opvangen meer zijn die paarden kunnen herplaatsen dus nee het ga er niet om dat hij Gratis is maar omdat het een prachtig paardje is waarvan ik vind dat hij recht heb op een 2de leven!
En ik ben echt niet opzoek naar een topsport paard hoor ik wil er af en toe eens een ritje op maken maar alleen als hij er net zo van geniet als ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:56

Soms zijn paarden beter af bij de slager dan een 2e kans. Maar als jij er geen moeite mee hebt om een paard te kopen waar je misschien nog maar kort van kan genieten. Doe dan sowieso een aankoopkeuring dat je paard iig niet al wat mankeert als je hem krijgt. Of mocht hij wat mankeren dat je iig weet wat.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:02

Ga gewoon kijken.

jeromyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:03

mijn eerste paard was 23 toen ik haar kocht nu rijd ik nog met veel plezier op der ze is nu 25 jaar :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:09

als je paard al zo oud is zou ik het misschien niet doen.. ik weet dat je hem een fijn plekje wil geven maar als ie al zo oud is lijkt mij het een beetje riskant. zometeen word ie ziek ofzo, kan je hem de verzorging niet geven die hij nodig heeft, en dan word ie ingeslapen.. triest maar wel waar. ik heb het al een paar keer meegemaakt.
oudere paarden kunnen meestal ook ziek woorden net zoals een oud mens. als jij haar zou kunnen geven wat ze/hij nodig is, en ze is gezond, zou ik het ook wel gewoon doen hoor!! <3 <3 we houden immers van paarden! /3 /3 /3 /3 /3

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:29

Iedereen blijft maar opmerkingen maken over de leeftijd. Maar dit paard staat dus al een hele poos stil. Dat in combinatie met de leeftijd is het grootste struikelblok in mijn ogen. Ik ben echt benieuwd naar ervaringen van andere mensen. Wie is er begonnen met een ouder paard dat een poos stil heeft gestaan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:36

Tja wat is beginnen..?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:36

Sammie schreef:
ariatje schreef:
Vroeger....was een eerste paard altijd een oudje.

Vroegah waren de paarden met 13 jaar al oud ;) Het was niet voor niks dat de stamboeken voor fokmerries van 13 jaar die er nog goed uit zagen vanaf die leeftijd kern konden worden.

Vreemd stamboek dan. Ik ben gewend fokmerries van 25 die hun 19de veulen op de wereld zette, op 23 jarige leeftijd hun klasse op het Europees Kampioenschap wonnen. Er met groot respect over werd gesproken en als hoog bejaarde staande ovaties kreeg op evenementen.......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:42

Je moet gewoon alles-in z'n tijd en plaats zien ipv oordelen dat iets vreemd is. In Egypte zijn paarden van 13 nl nog steeds oud en ik kan mij amper voorstellen dat iedereen die voor t eerst begint vroeger altijd koos voor oudje van dik in de twintig. Dan heb je het toch eerder over tien plus. Een oudje dus ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:35

Heike schreef:
Iedereen blijft maar opmerkingen maken over de leeftijd. Maar dit paard staat dus al een hele poos stil. Dat in combinatie met de leeftijd is het grootste struikelblok in mijn ogen. Ik ben echt benieuwd naar ervaringen van andere mensen. Wie is er begonnen met een ouder paard dat een poos stil heeft gestaan?

ja, ik. Mijn toen 19 jarige had een half jaar alleen maar op de wei gelopen voordat ik haar kocht. Heb haar gewoon rustig weer opgepakt en ze loopt nog steeds al een kieviet!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:42

max66 schreef:
Heike schreef:

ja, ik. Mijn toen 19 jarige had een half jaar alleen maar op de wei gelopen voordat ik haar kocht. Heb haar gewoon rustig weer opgepakt en ze loopt nog steeds al een kieviet!

Bij mij precies hetzelfde.
Die van mij stond zelfs al langer stil... Minstens een jaartje... (als het niet langer was)...
Rustig opgepakt...

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:49

Sammie schreef:
Je moet gewoon alles-in z'n tijd en plaats zien ipv oordelen dat iets vreemd is. In Egypte zijn paarden van 13 nl nog steeds oud en ik kan mij amper voorstellen dat iedereen die voor t eerst begint vroeger altijd koos voor oudje van dik in de twintig. Dan heb je het toch eerder over tien plus. Een oudje dus ;)

Dan zal ik het in de tijd en plaats zien. Paarden uit Egypte staan bekend om hun hardheid, daarom dat leeftijden van 30 jaar bij zuivere Egyptische paarden geen uitzondering zijn. In Nederland dan, daar hebben we het toch over?in Egypte worden veel paarden niet oud nee. Niets te maken met het paard, wel met de mens die er schandalig mee omgaat.

Vroeger haalde je het niet in je bolle hoofd als beginner een groen paard te nemen. Er werd nog geluisterd naar vakkundig opgeleide instructeurs. Daar waren er maar een handje vol van, vaak met militaire achtergrond. Ja toen begon men op " oude" zeer ervaren paarden. Waar alle knoppen op zaten. En je eerst een jaar lang zonder beugels en teugels zitles op kreeg. Teugels aannemen mocht pas als je een onafhankelijke zit had. En dat te leren gaat lastig op een jong onstuimig dier....

En een stamboek dat 13 jarige fokmerries als " oud" bestempelt? Jééh, begin je net een beetje te zien hoe ze vererft... Excusé, maar dat is echt heel vreemd!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:48

Deed t kwpn vroeger :+ dat ene stamboek dat altijd bovenin de fok en sportranglijsten staat. Overigens is nergens gezegd dat er niet meer meegefokt kon worden. Enkel dat die merries een predikaat konden krijgen op basis van hun uiterlijk en leeftijd.

En ik had t over IN Egypte niet over Egyptische paarden in Nederland.

Ik zei niet voor niks dat je het in zn tijd en plaats moet zien ipv gelijk oordelen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:57

Heike schreef:

Exact mijn gedachte, ik lees allemaal ervaringen met mensen die hun paard in goede conditie en nog altijd onder het zadel hebben gekocht.

Dit paard staat al een tijdje stil en meestal op deze leeftijd: Rust Roest.
Het paard staat niet voor niets stil en voor een dubbeltje op de voorste rang zitten bij paarden kopen bestaat niet, daar zit altijd een addertje onder het gras.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:33

Een paard van 22 is absoluut niet 'behoorlijk oud', maar de ene 22 jarige is de andere niet. Een 22 jarige die nog goed getraind wordt, is in een andere conditie dan het betreffende paard die al een poos stil staat. Denk daar goed over na TS. Zelf zou ik het niet doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:56

ingvdh schreef:
Exact mijn gedachte, ik lees allemaal ervaringen met mensen die hun paard in goede conditie en nog altijd onder het zadel hebben gekocht.

Nee, hoor. Mijn merrie stond een 1,5 jaar in recreatiemodus en bij mij zelfs een half jaar op boxrust. Maar je moet dit per paard bekijken. Rust roest is zeker waar, maar geldt ook niet voor elk paard. Bovendien is het veel belangrijker om te kijken wat ts wil. Het is gewoon niet eerlijk om dit paard na jaren rust zeer actief te gaan berijden. Wellicht zijn zelfs buitenritjes al snel te veel. Dat zal ze dus in haar achterhoofd moeten houden, wil ze dit paard ‘redden’.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:39

Heike schreef:

Ja ik, 6 jaar stil gestaan. Zelfs zadelmak gemaakt met 20. (heb ik een topic over lopen, hackney william
)

Heb juist het idee dat hij soepeler en fitter (oogt jonger, geen gallen) is dan mijn andere paard (zelfde geboortedatum notabene), die wel altijd gereden is.

Maargoed dat zijn twee paarden en mijn ervaring, en geen garantie dat elk paard zo is natuurlijk.