Niet vanwege de kosten maar omdat zijn hoeven gewoon niet groeien. Ik hou de stanf van zijn hoeven uiteraard in de gaten maar het us gewoon niet nodig om hem om de 8 weken te laten komen haha
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sheran schreef:Krijg je daar dan nooit opmerkingen over, SuperAssie?
Want het is ook raar, want natuurlijk wil ik het beste voor mijn paard en wil ik niet dat hij iets tekort komt. Maar aan de andere kant besluit ik soms toch om nog een keertje te wachten met de smid. In mijn hoofd staat dat een goede verzorging niet in de weg, maar het is niet 'het beste' voor het paard, denk ik...
Sheran schreef:Omdat je zelf misschien niet goed kan zien of er werk aan de hoeven te doen is.... en ik laat mijn paard ook wel doorlopen als zijn hoeven wat 'platter' zijn gelopen, terwijl de smid, als hij komt, het weer wat hoger en ronder bijwerkt.
Sheran schreef:Het punt blijft dat je geen smid bent, en dus niet de benodigde opleiding hebt genoten. Je kunt je inlezen en laten voorlichten wat je wil.
Met platter lopen bedoel ik overigens niet zozeer een langere teen, maar een overall iets bredere voet, voornamelijk te zien aan de onderkant, waar het loopvlak dan groter word. Ik heb een tijdje een smid gehad die daar voorstander van was (zowel straal als een deel van de zool op de grond) en ik was het daarmee eens, maar die smid is nu 100 km ver weg en mijn nieuwe smid houdt meer van paarden die hoog op de hoeven staan. De mijne heeft echter hoefkatrolontsteking en daarbij is teenlanden niet zo wenselijk.
Sheran schreef:Mooi gezegd Vuurneon, ik voel dat ook zo (ik heb het paard al 12 jaar). Maar op de vorige stal (ik heb er maar heeeel even gestaan) werd ik er dus van beschuldigd dat ik dan weer een tunnelvisie ontwikkeld had. Ik vind het zo moeilijk om er dingen tegenin te brengen!
Sheran schreef:Mooi gezegd Vuurneon, ik voel dat ook zo (ik heb het paard al 12 jaar). Maar op de vorige stal (ik heb er maar heeeel even gestaan) werd ik er dus van beschuldigd dat ik dan weer een tunnelvisie ontwikkeld had. Ik vind het zo moeilijk om er dingen tegenin te brengen!
vuurneon schreef:Sheran schreef:Mooi gezegd Vuurneon, ik voel dat ook zo (ik heb het paard al 12 jaar). Maar op de vorige stal (ik heb er maar heeeel even gestaan) werd ik er dus van beschuldigd dat ik dan weer een tunnelvisie ontwikkeld had. Ik vind het zo moeilijk om er dingen tegenin te brengen!
Heel makkelijk; mijn paard, mijn centen, mijn beslissing. Ik hoef er niet eens wat tegen in te brengen; 'fijn voor je dat jij het voor jou paard doet' en that's it. Ik ga mij niet verantwoorden, hoef ik niet. Zeg gewoon 'nee'. Tunnelvisienee mee lopen met de rest omdat iedereen het doet is ook echt het toppunt van een helikopter view
ikke schreef:Sheran schreef:Krijg je daar dan nooit opmerkingen over, SuperAssie?
Want het is ook raar, want natuurlijk wil ik het beste voor mijn paard en wil ik niet dat hij iets tekort komt. Maar aan de andere kant besluit ik soms toch om nog een keertje te wachten met de smid. In mijn hoofd staat dat een goede verzorging niet in de weg, maar het is niet 'het beste' voor het paard, denk ik...
Waarom een smid op laten draven als er geen werk aan de hoeven is?
Collie2008 schreef:Ik vind vaak juist dat mensen overdreven geld wegbrengen naar hun paard vooral met dierenartsen, magnetiseurs, zadels, hdonopleggers, osteo's etc.
Wil niet zeggen dat behandelen zinloos is (aalthans voor mij de osteo rn da dan) maar om ieder wondje kreupel loopje etc wordt een dierenarts ingevlogen.
Ik vertrouw eerst op mn nuchtere ik.
Tandarts vind ik jaarlijks wel belangrijk