Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Re: Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:25

Mijn paard gaat 1x in het half jaar naar de smid... :')
Niet vanwege de kosten maar omdat zijn hoeven gewoon niet groeien. Ik hou de stanf van zijn hoeven uiteraard in de gaten maar het us gewoon niet nodig om hem om de 8 weken te laten komen haha

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:05

Krijg je daar dan nooit opmerkingen over, SuperAssie?
Want het is ook raar, want natuurlijk wil ik het beste voor mijn paard en wil ik niet dat hij iets tekort komt. Maar aan de andere kant besluit ik soms toch om nog een keertje te wachten met de smid. In mijn hoofd staat dat een goede verzorging niet in de weg, maar het is niet 'het beste' voor het paard, denk ik...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:10

Sheran schreef:
Want het is ook raar, want natuurlijk wil ik het beste voor mijn paard en wil ik niet dat hij iets tekort komt. Maar aan de andere kant besluit ik soms toch om nog een keertje te wachten met de smid. In mijn hoofd staat dat een goede verzorging niet in de weg, maar het is niet 'het beste' voor het paard, denk ik...

Waarom een smid op laten draven als er geen werk aan de hoeven is?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:13

Omdat je zelf misschien niet goed kan zien of er werk aan de hoeven te doen is.... en ik laat mijn paard ook wel doorlopen als zijn hoeven wat 'platter' zijn gelopen, terwijl de smid, als hij komt, het weer wat hoger en ronder bijwerkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:17

Sheran schreef:
Omdat je zelf misschien niet goed kan zien of er werk aan de hoeven te doen is.... en ik laat mijn paard ook wel doorlopen als zijn hoeven wat 'platter' zijn gelopen, terwijl de smid, als hij komt, het weer wat hoger en ronder bijwerkt.

Dan zou je wellicht moeite kunnen doen om die kennis te vergaren?
Als ze platter gaan lopen (teen langer wordt) komt er meer kracht op de pezen te staan, hetgeen dan weer tot peesproblemen kan leiden.
Dat zou je deels bij kunnen houden door zelf te vijlen. Zo moeilijk is dat niet als je je smid even uit laat leggen hoe het moet. Daarme vervang je de smid niet maar tussen de kapbeurten door kun je je paard wel rechter op de voeten houden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:36

Het punt blijft dat je geen smid bent, en dus niet de benodigde opleiding hebt genoten. Je kunt je inlezen en laten voorlichten wat je wil.

Met platter lopen bedoel ik overigens niet zozeer een langere teen, maar een overall iets bredere voet, voornamelijk te zien aan de onderkant, waar het loopvlak dan groter word. Ik heb een tijdje een smid gehad die daar voorstander van was (zowel straal als een deel van de zool op de grond) en ik was het daarmee eens, maar die smid is nu 100 km ver weg en mijn nieuwe smid houdt meer van paarden die hoog op de hoeven staan. De mijne heeft echter hoefkatrolontsteking en daarbij is teenlanden niet zo wenselijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:47

Sheran schreef:
Het punt blijft dat je geen smid bent, en dus niet de benodigde opleiding hebt genoten. Je kunt je inlezen en laten voorlichten wat je wil.

Met platter lopen bedoel ik overigens niet zozeer een langere teen, maar een overall iets bredere voet, voornamelijk te zien aan de onderkant, waar het loopvlak dan groter word. Ik heb een tijdje een smid gehad die daar voorstander van was (zowel straal als een deel van de zool op de grond) en ik was het daarmee eens, maar die smid is nu 100 km ver weg en mijn nieuwe smid houdt meer van paarden die hoog op de hoeven staan. De mijne heeft echter hoefkatrolontsteking en daarbij is teenlanden niet zo wenselijk.

Bullsh*t. Ik heb geen opleiding nodig om de staat van hoeven te beoordelen, jij ook niet. Als je je inleest, goed kijkt en nadenkt over waar je mee bezig bent, kun je prima beoordelen hoe ie erbij staat.

Dat is iets anders namelijk dan daadwerklijk zelf gaan prutsen aan hoeven. En zelfs dat kan als je smid je goed voorlicht over hoe het werkt en wat de veilige marges zijn, JUIST bij paarden met HKO-verschijnselen omdat je dan beter binnen de grenzen kunt blijven.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:55

Ik geef niet veel uit aan m'n paard. Ik zou nooit een zadel nieuw kopen en laten aanpassen voor 2000. nee, in plaats daarvan zoek ik zelf wel een zadel (waarvan ik inschat dat deze pas) en laat hem rijklaar maken door een zadelmaker. Ik bel geen DA of Osteo als hij stijf is of wat mankt, maar kijkt het vaak eerst even aan en kijk of het spier technisch te beïnvloeden is of met rust. Er komt geen paarden masseur of fluisteraar. Ik koop vaak tweedehands spullen. Ik heb hem blootsvoets staan omdat ik hoefijzers te duur vind, maar vooral ook omdat ik blootsvoets veel natuurlijker vind. Ik heb weinig les omdat ik het geld er niet voor over heb. Ik heb geen potje van 3000 euro voor een koliekoperatie en zou ook zeker twijfelen of ik dat zou doen (afhankelijk van slagingspercentage). Ik kan niet zomaar effe een nieuw zadel ophoesten en zou er dan eerder voor kiezen tijdelijk zonder zadel te rijden of grondwerk te doen (als m'n zadel kapot zou gaan bijvoorbeeld). Ik geloof niet in 10oden poedertjes en ditjes en datjes. Etc.

Ik probeer de kosten dus vrij laag te houden vooral ook omdat de stallingskosten vrij hoog zijn. M'n paard is kerngezond, ik heb prima tuig en ik zou niet weten waarom ik meer zou uitgeven. Uiteraard zou ik soms best meer geld willen hebben voor mooie setjes, rijkleding etc, maar tis geen prioriteit

Kom uit een vrij financieel krappe positie waarin ik verkoop van mn paard absoluut 1000den keren overwogen heb. ben extra gaan werken waardoor ik green tijd en energie meer had om te gaan rijden, maar zolang m'n paard er niet onder lijd vind ik dit allemaal acceptabel

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:23

Mijn hoefsmid is gewoon eerlijk; de geeft aan dat 3 keer per jaar meer dan voldoende is voor onze paarden.

Weet je wat het ook is? Eenmaal in bezit van een paard, leer je het paard snel genoeg goed kennen. In het begin was ik er ook wat onzeker in, maar ik zie nu zelf goed genoeg wanneer de hoefsmid nodig is. De hoefsmid leerde mij ook 'zo is het is goed' of wanneer de dierenarts langs moet komen. Als ik niets merk met rijden of in de omgang met paard: dan ga ik echt geen geld uitgeven aan een kenner om de boel te rekken en strekken. Je groeit er als het ware in. Eerste jaar was voor mij ook zeker erg aftasten, maar nu weet ik precies wat ik wel/niet wil en verwoord dat ook.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:59

Mooi gezegd Vuurneon, ik voel dat ook zo (ik heb het paard al 12 jaar). Maar op de vorige stal (ik heb er maar heeeel even gestaan) werd ik er dus van beschuldigd dat ik dan weer een tunnelvisie ontwikkeld had. Ik vind het zo moeilijk om er dingen tegenin te brengen!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:09

Ach Sheran, ik kreeg op mijn vorige stal naar mijn hoofd dat ik geen band met m'n paard had en dat als ik niet vaker ging rijden ik die ook niet zou krijgen met haar :Y) (Nota bene door iemand die zelf niet reed!) Het is lastig maar laten banketstaaf is het beste dat je kan doen, en indien mogelijk een stal zoeken met een betere sfeer. Al blijft dit best lastig om tegenop te blijven boksen als zulke dingen continu worden herhaald en je aanvoelt dat je 'niet welkom bent' zeg maar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 22:13

Ik ben inderdaad van stal verhuisd, en nu is dat totaal niet meer zo, deze mensen zitten meer op mijn lijn. Maar je gaat er toch over nadenken. Want natuurlijk wil ik gewoon dat mijn paard het goed heeft...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:20

Sheran schreef:
Mooi gezegd Vuurneon, ik voel dat ook zo (ik heb het paard al 12 jaar). Maar op de vorige stal (ik heb er maar heeeel even gestaan) werd ik er dus van beschuldigd dat ik dan weer een tunnelvisie ontwikkeld had. Ik vind het zo moeilijk om er dingen tegenin te brengen!

Maarre, degenen die dat verwijt naar je hoofd slingerden, zijn die, pak 'm beet, met hun paard over de afsluitdijk gereden? De sluizen bij IJmuiden overgestoken of gewoon op het strand van Terschelling gereden?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 22:22

Nee, die reden voornamelijk wedstrijden in de omgeving.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:25

Sheran schreef:

Heel makkelijk; mijn paard, mijn centen, mijn beslissing. Ik hoef er niet eens wat tegen in te brengen; 'fijn voor je dat jij het voor jou paard doet' en that's it. Ik ga mij niet verantwoorden, hoef ik niet. Zeg gewoon 'nee'. Tunnelvisie :') nee mee lopen met de rest omdat iedereen het doet is ook echt het toppunt van een helikopter view :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:30

vuurneon schreef:
Sheran schreef:

Heel makkelijk; mijn paard, mijn centen, mijn beslissing. Ik hoef er niet eens wat tegen in te brengen; 'fijn voor je dat jij het voor jou paard doet' en that's it. Ik ga mij niet verantwoorden, hoef ik niet. Zeg gewoon 'nee'. Tunnelvisie :') nee mee lopen met de rest omdat iedereen het doet is ook echt het toppunt van een helikopter view :')

_/-\o_

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:33

ik ben opvoed met het gedachtegoed dat je altijd een gezonde buffer moet aanhouden van 3x je maandelijkse vaste lasten, inclusief zaken als je sport/abonnementen etc.

Dus ben je maandelijks 1250 euro kwijt aan je huur, gas, water, licht, verzekeringen, abbonementen, tv, internet, telefoon, auto inclusief benzine en je paard.. dan is het gezond om een financiële buffer te hebben van zo'n 3750 euro op je spaarrekening.

op die manier heb je eigenlijk altijd voldoende reserve om een tegenvaller, zoals auto kapot en er moet een nieuw tweedehandsje komen. nieuwe wasmachine nodig, je pc ontploft.. je paard krijgt een blessure.. De meeste dingen kun je opvangen, zonder dat het potje helemaal leeg raakt.. zelfs niet als een combinatie van 2 dingen tegelijk gebeurd, statisch gezien duurt het dan wel weer een poosje voor het volgende ongelukkige gebeurd.. En niemand zou dan raar opkijken als je een keer krap zit als er onverhoopt toch 3 grote dingen gebeuren..

Natuurlijk zijn er behandelingen of zaken die je niet kunt oplossen met je drie maanden buffer.. Maar voor dat soort ongein is afbetaling in redelijke termijnen vaak geen probleem.. Als je paard voor 4000 verspijkerd moet worden en je zegt, ik kan 2000 in een keer betalen en daarna 250 per maand.. dan geeft je dat 8 maanden speling om de missende 1250 euro bijeen te sprokkelen of sparen..

----

de drie maanden buffer is er vooral voor bedoeld dat wanneer je inkomsten plots teruglopen, je een overbruggingsperiode hebt van drie maanden om een oplossing te vinden voor je schulden gaat maken. De buffer tijdelijk aanspreken voor zaken die niet gelijk een 1x te betalen zijn, is daarin meegenomen.

-----

mijn buffer is dus altijd groter dan wat ik voor mijn paard nodig heb, maar is gebaseerd op wat ik in totaal per maand nodig heb in slechtere tijden. Zodoende hoef ik mij ook niet druk te maken of er een keer wat met het paard gebeurd, dat is ruimschoots gedekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:35

Mijn paard staat gratis, hooi en voer worden betaald, wormenkuur ook. (In ruil daarvoor werk ik).
Hoefsmid moet ik zelf betalen en overige medicijnen ook. Ze krijgt nu medicijnen voor cushing, wat me ieder jaar ongeveer 240 euro kost.
Dus zo'n 20 euro per maand.
Ik koop zelden wat, het enige wat ik nog wel eens koop is een deken (vind het fijn om meerdere dekens van verschillende diktes te hebben).
Andere dingen zoals dekjes, halsters en peesbeschermers etc. vraag ik meestal op mijn verjaardag of met kerst.

Verder laat ik de hoefsmid komen als dat nodig is, dat is meestal om de 8 weken. Ik ga niet standaard om de 6 weken zitten, als ze met 6 weken nog niet te lang zijn, ga ik niet bekappen. Afgelopen winter heeft er zelfs 3 maand tussen gezeten. Gewoon omdat haar hoeven niet hard groeiden/ik regelmatig over de weg reed. Ben ik nu slecht?

De tandarts laat ik ieder jaar komen, of eerder mocht ik dat nodig vinden (is wel een oudere pony, dus daar let ik wel goed op). Meestal laat ik dit doen door de veearts die ook maandelijks op bedrijfsbezoek komt voor de koeien. Zij is ook gewoon paarden veearts en heeft haar diploma voor gebitsverzorging ook, het scheelt mij in visite kosten, betaal alleen de behandeling.

Mocht ze een operatie moeten ondergaan en de kansen zijn reeel dat ze er goed uitkomt (minimaal 50% kans) en ze geen (lange) lijdensweg hoeft te ondergaan, heb ik dat voor haar over. Ik hou veel van haar en zou er wel 2000 voor over hebben om haar nog een paar jaartjes te geven, mits dit natuurlijk wel 'paardvriendelijk' is.

Ik denk er momenteel al een tijdje over na om een tweede paard/pony te nemen, aangezien ik wel wat te groot ben voor deze pony en ik daarom alleen met haar men (wat natuurlijk ook hartstikke leuk is!) Maar ik mis het rijden wel. :j

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:54

Basis zoals stalling, hoefsmid, da voor het enten en ta. Stalling kan je zo duur maken als je zelf wilt, hoefsmid is afhankelijk van je paard. Twee van mij hebben aan 3 a 4x per jaar voldoende. Hebben gelukkig superhoeven, maar voorheen een paard gehad die wel vaker moest en ijzers nodig had. De derde die er sinds kort bij is weet ik nog niet of ze wel vaker moet. Dat gaan we zien. Qua enten loont het om dat of met heel de stal te doen en ook om is rond te bellen. Bij de een ben ik 30 euro kwijt, bij een andere da 45. Tanden laat ik door een da doen omdat er twee van mij verdoofd moeten worden. Omdat de da er dan gelijk 3 komt doen scheelt dat weer voorrijkosten. Is mijn paard wat onregelmatig kijk ik het eerst aan. Meestal is dat sowieso het advies. Ik ken haar goed genoeg om te weten wanneer er wel of geen haast bij is.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:17

ikke schreef:
Sheran schreef:

Waarom een smid op laten draven als er geen werk aan de hoeven is?

Precies dit, waarom zou ik als ze van nature dat kleine beetje afslijten dat noodzakelijk is?
En als er eens een smid langskomt van een ander en ik twijfel vraag ik even op een beoordelend oog, de meesten vinden dat geen enkel probleem en ik heb er ook nog niet voor hoeven betalen, even een kijkje wagen :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:40

Ik vind vaak juist dat mensen overdreven geld wegbrengen naar hun paard vooral met dierenartsen, magnetiseurs, zadels, hdonopleggers, osteo's etc.

Wil niet zeggen dat behandelen zinloos is (aalthans voor mij de osteo rn da dan) maar om ieder wondje kreupel loopje etc wordt een dierenarts ingevlogen.

Ik vertrouw eerst op mn nuchtere ik.

Tandarts vind ik jaarlijks wel belangrijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:33

Collie2008 schreef:
Ik vind vaak juist dat mensen overdreven geld wegbrengen naar hun paard vooral met dierenartsen, magnetiseurs, zadels, hdonopleggers, osteo's etc.

Wil niet zeggen dat behandelen zinloos is (aalthans voor mij de osteo rn da dan) maar om ieder wondje kreupel loopje etc wordt een dierenarts ingevlogen.

Ik vertrouw eerst op mn nuchtere ik.

Tandarts vind ik jaarlijks wel belangrijk

Nou, dat dus.
Raar hè dat verzekeraars daar ook steeds moeilijker over gaan doen en allerlei nieuwe voorwaarden verzinnen. Want veel van die mensen hebben hun paard ook overbemeten uitgebreid in de verzekering zitten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 11:45

Wel fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die liever eerst vertrouwen op hun eigen gevoel.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:06

mijn ponys worden niet geent,staan thuis,en ik rij geen wedstrijden.toen ik op een pensionstal stonden.dan enten we ze wel omdat dat een regel van de stalhouder was.waar ik hem wel gelijk in geef.met allemaal verschillende paarden.de hoefsmid.komt als het nodig is.ik kan zelf wel zien of ze te lang worden of niet.en als het paard ziek is of kreupel is,dan is het maar net hoe het erbij ligt.als er koliek of zo is,dan laat ik de veearts meteen komen.als hij kreupel is dan zie ik het eerst even aan.
vorige winter haalde ik de Welsh uit de box,en was stokkreupel.hij wou er niet eens op staan.heb hem buiten gezet en na een paar dagen was het alweer goed.galopeerde en bokte als een grote.als mijn paard bepaalde dingen nodig heeft dan krijgt hij het ook.hij is nu 24.zou hij met een operatie van 3000 euro bijvoorbeeld nog 5 jaar pijnvrij kunnen leven.dan word hij gewoon geopereerd.verder krijgt hij voldoende ruwvoer en beweging.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:36

een tijd geleden heb ik voor mijn paard een nieuwe stalling gezocht. ik was verhuisd van apeldoorn naar Arnhem en ik merkte dat de pensionprijzen in Arnhem vele malen hoger waren dan die in apeldoorn. ik ben dus heel erg lang op zoek geweest naar een redelijk vergelijkbare stal als waar ze stond maar waar ik niet zo veel voor hoefde te betalen..
hier heb ik ook veel comentaar op gehad.. terwijl ik dacht, ik ga geen bakken met geld extra betalen voor onnodige faciliteiten die ik toch niet gebruik (ik rij eigenlijk alleen in het bos en heb verder geen bak/stapmolen/solarium/wasplaats/binnenbak/kantine enz. enz. nodig) terwijl ik dat geld ook apart kan leggen voor als ik het een keer 'echt' nodig heb voor mijn paard. nou nou nou.... daar kreeg ik toch een comentaar op zeg!

Ik vind dus ook dat zo lang je de basis zorg voor je paard kunt veroorloven denk aan: dak boven z'n hoofd, voeding, entingen en hoefsmid dan kun je gewoon een paard houden. wel ben ik van mening dat je op het moment dat er iets aan de hand is in staat moet zijn om onvoorziene kosten te kunnen betalen.

dus wat er inderdaad al gezegd word over het nemen van een bijrijder die mee betaald omdat je het anders niet kun betalen vind ik wat riskant. dat zou dus betekenen dat het echt op het randje zit om het paard te kunnen onderhouden en je waarschijnlijk geen buffer hebt voor als er eens echt iets mis blijkt te zijn.