brief van jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:57

Ik denk wel dat ik een hoop geld ga verdienen als mijn paard daadwerkelijk brieven gaat schrijven...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:59

Leuk stviee, maar als jij het koud heb, ga je jezelf ook niet warm staan klappertanden en doe je gewoon een jas aan. Het kan zo'n paard die niet gemaakt is op ons klimaat, onwijs veel energie kosten. Ik maak het liever aangenamer voor zo'n paard door een lekker dekentje op te doen.

Mijn paard heeft GEEN deken om. Maar ik vind het absurd om te zeggen dat geen enkel paard een deken om moet. Elk paard is anders en dan erken je het paard niet als individu. Dat is tunnelvisie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:00

Wat een ongeleid poedersuiker om te lezen, zorg voor fatsoenlijk zinsopbouw.
En verder compleet uit zijn verband gerukt niet meer van toepassing.
Nutteloos

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:04

Caatje87 schreef:
Ik denk wel dat ik een hoop geld ga verdienen als mijn paard daadwerkelijk brieven gaat schrijven...

:')

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:19

xRaisin schreef:
Ik voel hier weer een wel/niet stal discussie opkomen.

maar om eerlijk te zijn, kan ik niet anders zeggen dat ik het er mee eens ben. En ook vind ik de excuusjes dat sommige mensen niet de luxe hebben om hun paard zoveel mogelijk weidegang te bieden een beetje slap.
Je schaft toch pas een paard aan als je weet dat je het kan bieden wat hij/zij nodig heeft.
Ken genoeg stallen waar paarden veel buiten staan en die zijn zeker niet duurder dan een pensionstal met binnenbak, solarium, stapmolen of weet ik veel wat.

Hier deels mee eens, ik heb hier in de omgeving geen stalling waar ze 24/7 buiten kunnen. Wel heb ik een stal waar ze vroeg weer t land op gaan, en zodra ze gewent zijn dag en nacht t land op gaan zomers. In de winter is dit niet mogelijk. Dus gaan ze op stal en in paddocks.
wel hebben wij 2 binnenbakken, een gigantische buitenbak, solarium, warm water wasplaatsen.. dus tia een compromis.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:21

bruintje123 schreef:
Met mooi weer staan ze met schemer bij het hek. Ja dat zou aangeleerd kunnen zijn want dan zet ik ze binnen.

Met mooi weer zal ik mijn paard moeten gaan halen voor het donker is....anders kan ik in het donker zoeken. Komt ze mooi niet.
Of er nou brok op stal ligt of niet.

(en ja in de zomer mag ze ook gewoon lekker buiten blijven).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:22

xSogno schreef:
Leuk stviee, maar als jij het koud heb, ga je jezelf ook niet warm staan klappertanden en doe je gewoon een jas aan. Het kan zo'n paard die niet gemaakt is op ons klimaat, onwijs veel energie kosten. Ik maak het liever aangenamer voor zo'n paard door een lekker dekentje op te doen.

Mijn paard heeft GEEN deken om. Maar ik vind het absurd om te zeggen dat geen enkel paard een deken om moet. Elk paard is anders en dan erken je het paard niet als individu. Dat is tunnelvisie.

+:)+

Kijk,...daar kan ik het nu mee eens zijn.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:25

Wat een warm welkom toch weer aan een nieuwe bokker :+

Ik snap de essentie van het verhaal wel. Al ben ik het er niet helemaal mee eens voel ik ook niet de behoefte TS compleet af te gaan zeiken. Dat vind ik nou weer een beetje smal...

Ik ben helemaal pro zo natuurlijk mogenlijk en lekker buiten. Mèt schuilstal welteverstaan. Heb 1 paard van een manege af dit najaar gekregen, en daar heb ik een lekkere deken voor gekocht. Moest ik hem in zn blote velletje laten staan terwijl hij van binnen kwam? Dat lijkt me pas een beetje sneu.

Ik denk dat je teveel wilt vergelijken met paarden in het wild en dat kan nu eenmaal niet. Al zet je ze fijn buiten in een weiland, zoals ik ze ook heb, hou je altijd te maken met modder en dien je dus te letten op rotstraal en mok bijvoorbeeld. Onbeperkt hooi ben ik het helemaal mee eens maar helemaal geen brok? Jammer dat je dat niet onderbouwd, want dat slaat niet echt ergens op.

De boodschap snap ik wel. Hele dagen in een stal en een paard als poppenstront behandelen ben ik ook niet voor. Maar het is wel een klein beetje een ongenuanceerd en eenzijdig verhaal :)

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:53

xSogno schreef:

ik heb het nergens gehad over wel of geen deken om doen ;) Maar nu we het er toch over hebben denk ik dat je een paard dat het koud heeft beter wat extra hooi kunt geven, dan dat je je paard binnen gaat zetten. Het enorme spijsverteringsgestel van het paard, uitgerust om zeer vezelrijk voedsel te verteren, produceert een enorme hoeveelheid warmte.

Er is genoeg onderzoek gedaan over stalpaarden. Hieronder een korte conclusie ;)
Het opvallendste verschil is dat wilde paarden veel meer beweging krijgen. Ze lopen dagelijks zo'n 30 Kilometer en ze staan veel minder stil. Tellen we de tijd waarin "stalpaarden" eten mee als "sta-tijd", dan blijkt dat stalpaarden 87% van de tijd stilstaan, terwijl wilde paarden maar 20% van de tijd stilstaan. Stalpaarden staan dan ook onnatuurlijk lang stil en het is dan ook niet verwonderlijk dat veel van onze gedomesticeerde paarden aandoeningen krijgen die een gevolg zijn van te weinig beweging. Hieronder vallen hoef- en beenproblemen, koliek, slechte doorbloeding, etc. Het paard is van nature gewoon niet bedoeld om lang stil te staan.

M_D_H

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:56

:O
Echter komen 24/7 paarden ook niet aan die 20% / 30 km lopen...
Maar dat zijn uiteraard details ;)

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 14:59

PenP2014 schreef:
Wat een warm welkom toch weer aan een nieuwe bokker :+

Ik snap de essentie van het verhaal wel. Al ben ik het er niet helemaal mee eens voel ik ook niet de behoefte TS compleet af te gaan zeiken. Dat vind ik nou weer een beetje smal...

Ik ben helemaal pro zo natuurlijk mogenlijk en lekker buiten. Mèt schuilstal welteverstaan. Heb 1 paard van een manege af dit najaar gekregen, en daar heb ik een lekkere deken voor gekocht. Moest ik hem in zn blote velletje laten staan terwijl hij van binnen kwam? Dat lijkt me pas een beetje sneu.

Ik denk dat je teveel wilt vergelijken met paarden in het wild en dat kan nu eenmaal niet. Al zet je ze fijn buiten in een weiland, zoals ik ze ook heb, hou je altijd te maken met modder en dien je dus te letten op rotstraal en mok bijvoorbeeld. Onbeperkt hooi ben ik het helemaal mee eens maar helemaal geen brok? Jammer dat je dat niet onderbouwd, want dat slaat niet echt ergens op.

De boodschap snap ik wel. Hele dagen in een stal en een paard als poppenstront behandelen ben ik ook niet voor. Maar het is wel een klein beetje een ongenuanceerd en eenzijdig verhaal :)

Nee bepaald welkom voel ik me hier niet. De reacties zijn behoorlijk onvriendelijk door de cynische toon, erg jammer. Misschien heb ik dat dan onbedoeld over mezelf afgeroepen. Ik begrijp nu dat het allemaal wat genuanceerder had gemogen terwijl ik het zelf nooit zo zwart-wit heb bedoeld. Ik heb al eerder gezegd dat oude, zieke en zwakke paarden uiteraard een aangepaste zorg vragen. Maar ik wil ook benadrukken dat dat ook weer per (oud) paard kan verschillen, niet ieder paard boven een bepaalde leeftijd heeft meteen een deken nodig. Kijk gewoon goed en misschien heeft hij wel voldoende aan extra hooi bijvoorbeeld.
Ik denk dat de meeste paarden nog steeds te vergelijken zijn met hun wilde neven, maar dat wij mensen ze daarbij juist in de weg zitten. Een aangepaste versie van het wilde leven in meer of mindere mate is volgens mij vaak best te realiseren maar dan moet de eigenaar er wel voor open staan. En alle beetjes helpen. Nee een paard dat 24/7 buiten staat zal nog steeds geen 30-50 km per dag lopen maar het komt allicht dichter in de buurt dan uren op stal. Prachtig toch als je je paard wat meer afwisseling kunt bieden, lichamelijke problemen kunt voorkomen. Er zullen altijd paarden zijn die rust willen en liever alleen staan, ik ken er ook zo één, die moet je echt niet in een kudde zetten, wordt er diepongelukkig van. Dan niet dus.
Natuurlijk kunnen we het wild nooit helemaal nabootsen, maar we kunnen het toch proberen? En kijken hoe je paard daarop reageert? Wat is daar mis mee? Waarom zou je de stal deur niet open laten als dat mogelijk is, wie weet staat je paard wel de hele nacht op stal maar dan heeft hij wel de keus gehad. Dat is toch mooi!
Ik heb sterk het idee dat veel mensen bij voorbaat al van alles afkeuren, afkappen terwijl ze het nooit geprobeerd hebben, er zichzelf niet prettig bij voelen enz.. Zo jammer!
Laatst bijgewerkt door Vosje18 op 30-01-15 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 15:02

quote:
Er is genoeg onderzoek gedaan over stalpaarden. Hieronder een korte conclusie ;)
Het opvallendste verschil is dat wilde paarden veel meer beweging krijgen. Ze lopen dagelijks zo'n 30 Kilometer en ze staan veel minder stil. Tellen we de tijd waarin "stalpaarden" eten mee als "sta-tijd", dan blijkt dat stalpaarden 87% van de tijd stilstaan, terwijl wilde paarden maar 20% van de tijd stilstaan. Stalpaarden staan dan ook onnatuurlijk lang stil en het is dan ook niet verwonderlijk dat veel van onze gedomesticeerde paarden aandoeningen krijgen die een gevolg zijn van te weinig beweging. Hieronder vallen hoef- en beenproblemen, koliek, slechte doorbloeding, etc. Het paard is van nature gewoon niet bedoeld om lang stil te staan.[/quote]

Dat bedoel ik. Dat soort problemen wil toch niemand. En als je dat kunt voorkomen door wat aanpassingen...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:09

Vosje18 schreef:
Natuurlijk kunnen we het wild nooit helemaal nabootsen, maar we kunnen het toch proberen? Wat is daar mis mee? Waarom zou je de stal deur niet open laten als dat mogelijk is, wie weet staat je paard wel de hele nacht op stal maar dan heeft hij wel de keus gehad.

Zou je zelf ook terug willen naar de oertijd?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:14

M_D_H schreef:

Idd :')
Mijn merrie stond op pensioen, 24/7 buiten met schuilstal. Tijdens een strenge winter heeft m'n prinsesje dagenlang geweigerd om die schuilstal uit te gaan, ze stond lekker binnen hooi te eten. Warm, droog en eten. De open deur naar de weide vond ze maar vervelend, daar kwam kou door naar binnen. Als ze 'm dicht had kunnen doen, had ze het gedaan.

Vosje18 schreef:
Dat soort problemen wil toch niemand. En als je dat kunt voorkomen door wat aanpassingen...

Dat geldt toch net zo goed de andere kant op? Als mijn paard het koud heeft, krijgt 'ie een deken op en extra ruwvoer. Rillen mag dan natuurlijk zijn, ik ga m'n paard geen kou laten lijden omdat dat 'natuurlijk' is. Veel paarden, vooral als ze wat lager in rang staan, vinden het juist prettig om even op stal te staan, zodat ze rustig kunnen eten en slapen. Een hoop paarden hebben een hekel aan regen. Oplossing: regendeken. So what als dat niet 'natuurlijk' is?

Ik vind het ook een vervelend, bekrompen en generaliserend stuk. En dat is niet persoonlijk naar TS gericht, voordat daar misverstanden over ontstaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:20

Vosje18 schreef:
Natuurlijk kunnen we het wild nooit helemaal nabootsen, maar we kunnen het toch proberen? Wat is daar mis mee? Waarom zou je de stal deur niet open laten als dat mogelijk is, wie weet staat je paard wel de hele nacht op stal maar dan heeft hij wel de keus gehad.

Maar in de meeste gevallen is dat niet mogelijk...
veel stallen staan in een open gebied en grenzen niet direct aan een weiland.
dan is de deur open laten gewoon weg gevaarlijk...

En no offence... een paard heeft echt niet door of hij zelf een keuze heeft gehad of dat de keuze voor ze gemaakt is.
als alle dieren een vrije keuze zouden krijgen zouden we toch wel heel veel chaos krijgen...

stel je voor, je huisdeur moet altijd open staan, want je huisdieren, honden, katten, vogels, reptielen etc moeten zelf kiezen of ze binnen blijven of niet...

en een omheining is dan ook uit Den boze want dan kunnen ze niet kiezen in welke weide ze willen staan...

Dus straks lopen alle dieren op straat en krijg je veel chaos en dode beestjes... maar ze hebben in ieder geval een eigen keuze gehad.

Nee, ik maak liever de keuze om mijn paard veilig snachts op stal te hebben staan...

Want een dier houden betekend verantwoording over dat dier.
En dat betekend ook dat je dat dier in leven moet houden binnen de kaders van wat wel of niet goed is. En dieren een eigen keuze geven gaat nu niet bepaald samen met de dieren in leven houden :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:21

TS, ik vind het geweldige brief :j
En ondanks dat er hier en daar wat nuances zijn, en er inderdaad soms paarden zijn die een dekentje, een goeie nachtrust op stal nodig hebben etc., snap ik, maar ik buig hiervoor _/-\o_

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:25

Traiectum schreef:
M_D_H schreef:

Mijn merrie stond op pensioen, 24/7 buiten met schuilstal. Tijdens een strenge winter heeft m'n prinsesje dagenlang geweigerd om die schuilstal uit te gaan, ze stond lekker binnen hooi te eten. Warm, droog en eten. De open deur naar de weide vond ze maar vervelend, daar kwam kou door naar binnen. Als ze 'm dicht had kunnen doen, had ze het gedaan.

Vosje18 schreef:
Dat soort problemen wil toch niemand. En als je dat kunt voorkomen door wat aanpassingen...

Dat geldt toch net zo goed de andere kant op? Als mijn paard het koud heeft, krijgt 'ie een deken op en extra ruwvoer. Rillen mag dan natuurlijk zijn, ik ga m'n paard geen kou laten lijden omdat dat 'natuurlijk' is. Veel paarden, vooral als ze wat lager in rang staan, vinden het juist prettig om even op stal te staan, zodat ze rustig kunnen eten en slapen. Een hoop paarden hebben een hekel aan regen. Oplossing: regendeken. So what als dat niet 'natuurlijk' is?

Ik vind het ook een vervelend, bekrompen en generaliserend stuk. En dat is niet persoonlijk naar TS gericht, voordat daar misverstanden over ontstaan.

Niet alleen paarden die laag in rang staan vinden het fijn om op stal te staan zodat ze tot rust kunnen komen.
Mijn paard is de hoogste in rang... maar is altijd zo druk met zijn kudde te beschermen en de omgeving in de gaten te houden dat hij vrijwel geen tijd neemt om te grazen en drinken heeft hij al helemaal geen rust voor...
Op stal kom hij tot rust. Een veilige haven waar hij lekker kan eten en drinken.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 15:26

[/quote]

Als jouw merrie aangeeft, dat ze dat die deur dicht wilt, dan is dat toch prima!!! Dat zeg ik al de hele tijd, kijk gewoon naar je eigen paard en handel daarnaar. Ik probeer al de hele tijd het generaliseren eruit te halen maar blijkbaar is dat nu te laat? Lees eens even goed mijn stukje terug zeg en wees niet zo kortzichtig en geirriteerd terwijl ik super mijn best zit te doen hier om het recht te trekken.

Vosje18 schreef:

Dat geldt toch net zo goed de andere kant op? Als mijn paard het koud heeft, krijgt 'ie een deken op en extra ruwvoer. Rillen mag dan natuurlijk zijn, ik ga m'n paard geen kou laten lijden omdat dat 'natuurlijk' is. Veel paarden, vooral als ze wat lager in rang staan, vinden het juist prettig om even op stal te staan, zodat ze rustig kunnen eten en slapen. Een hoop paarden hebben een hekel aan regen. Oplossing: regendeken. So what als dat niet 'natuurlijk' is? Het is je goed recht, lekker doen dan!

Ik vind het ook een vervelend, bekrompen en generaliserend stuk. En dat is niet persoonlijk naar TS gericht, voordat daar misverstanden over ontstaan.[/quote]
Nogmaals, zie boven... Ik heb nooit iemand op zijn tenen willen trappen maar misschien wat mensen aan denken willen zetten.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 15:31

M_D_H schreef:
Vosje18 schreef:

En no offence... een paard heeft echt niet door of hij zelf een keuze heeft gehad of dat de keuze voor ze gemaakt is.
als alle dieren een vrije keuze zouden krijgen zouden we toch wel heel veel chaos krijgen...

stel je voor, je huisdeur moet altijd open staan, want je huisdieren, honden, katten, vogels, reptielen etc moeten zelf kiezen of ze binnen blijven of niet... Oh wat flauw dit zeg, ik heb het toch helemaal niet over huisdieren en dergelijke. Alleen maar over paarden die gemaakt zijn op lage temperaturen en het vaak, soms ? heel fijn vinden in en uit te kunnen lopen. En als de mogelijkheid er is waarom niet?
En als het jouw paard niks uit maakt en hij staat toch de hele nacht binnen, prima, laat je de deur dicht.

en een omheining is dan ook uit Den boze want dan kunnen ze niet kiezen in welke weide ze willen staan...

Dus straks lopen alle dieren op straat en krijg je veel chaos en dode beestjes... maar ze hebben in ieder geval een eigen keuze gehad. Oh wat superflauw zeg, geen woorden voor! Echt gemeen, totaal uit zijn verband gerukt! Respectloos.

Nee, ik maak liever de keuze om mijn paard veilig snachts op stal te hebben staan...

Want een dier houden betekent verantwoording over dat dier.
En dat betekent ook dat je dat dier in leven moet houden binnen de kaders van wat wel of niet goed is. En dieren een eigen keuze geven gaat nu niet bepaald samen met de dieren in leven houden :)

Dat denk jij, tot bepaalde hoogte gaat dit juist prima. Dieren zijn niet zo dom als ze eruit zien.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 15:33

M_D_H schreef:
Vosje18 schreef:

stel je voor, je huisdeur moet altijd open staan, want je huisdieren, honden, katten, vogels, reptielen etc moeten zelf kiezen of ze binnen blijven of niet...

Dus straks lopen alle dieren op straat en krijg je veel chaos en dode beestjes... maar ze hebben in ieder geval een eigen keuze gehad.

Want een dier houden betekend verantwoording over dat dier.
En dat betekend ook dat je dat dier in leven moet houden binnen de kaders van wat wel of niet goed is. En dieren een eigen keuze geven gaat nu niet bepaald samen met de dieren in leven houden :)

Rotreactie zeg, echt heel vreselijk, wat gemeen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:34

Vosje18 schreef:
Nogmaals, zie boven... Ik heb nooit iemand op zijn tenen willen trappen maar misschien wat mensen aan denken willen zetten.

Maar door deze manier van schrijven doe je dat juist. Je bereikt er alleen de mensen mee die het al met je eens zijn. Mensen met een andere mening overtuig je niet door een belerend en prekend toontje aan te nemen, dat zorgt alleen maar voor weerstand. Er staan zo veel zinnen in de openingspost waarvan ik denk "hallo, ik ben verdorie geen kleuter", dat ik de rest van de tekst ook totaal niet meer serieus neem.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 15:34

Vesceron schreef:
En ondanks dat er hier en daar wat nuances zijn, en er inderdaad soms paarden zijn die een dekentje, een goeie nachtrust op stal nodig hebben etc., snap ik, maar ik buig hiervoor _/-\o_

Helemaal mee eens, jij leest ten minste tussen de regels door

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:38

M_D_H schreef:

Pffff overdrijven is ook een vak.

Een paard heeft echt wel door wanneer hij wordt beperkt door een deur om een stukje te wandelen of niet hoor.

En dat stallen zo zijn ingericht dat dat niet kan, is toch onze fout? Paarden worden gehouden op de meest efficiente manier, opgehokt en met krachtvoer. Waarom? Dat is goedkoper! Zo kan je namelijk veel meer paarden houden op veel kleinere stukken grond en tja, Nederland heeft gewoon maar heel weinig grond per bewoner.

Goede stuk tekst, allicht een beetje overdreven, maar dat mag ook wel eens.
Al die mensen die stomme smoesjes gebruiken op hun paard op te hokken. Zeg dan gewoon dat je het zelf wilt; prima, maar ga niet zeggen dat je paard je er een plezier mee doet.

Het paard doe je hem een plezier als je hem een keuze geeft. Dus onbeperkt hooi; dan kan die ZELF kiezen wanneer die vol zit. En mocht hij na onbeperkt hooi nog steeds invallen? Dan geef je hem een schep brok. Maar ik denk dat veel paarden en pony's met het werk dat ze doen echt prima zonder kunnen.

En dus die staldeur open, dan kan die ZELF kiezen of die die regen en zon idd vervelend vindt.

Die dekens alla, als je beetje goede eigenaar bent en dat zijn de meeste echt wel gewoon goed opletten of ze het niet te warm hebben, maar goed, ik ga nooit zeggen dat de ze dekens hebben omdat dat goed voor ze is, maar ik zal altijd toegeven dat dat puur is voor mezelf; omdat ik het een stuk makkelijker vindt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:41

Je bent niet de eerste die dat doet. Dat wordt al heel vaak gedaan op bokt, vandaar de pittige reacties ben ik bang.
Bij alles wat je doet komt er commentaar. Als je paard ijzers nodig heeft, moet je hem een half jaar op blote voeten laten lopen, ook al is hij enorm gevoelig en loopt er kreupel van "want hij moet er maar aan wennen"
Als je paard 's winters op stal staat, ben je geen goede baas want dan had je niet aan een paard moeten beginnen etc.
Als iedereen nou gewoon de vrijheid krijgt om een paard te houden zoals hij denkt dat dat goed is, binnen redelijke grenzen, scheelt dat een hoop ergernis op bokt. En het zoveelste belerende stukje is vnl irritant en daar kun je eigenlijk vnl vervelende reacties op verwachten

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:46

Vosje18 schreef:
Vesceron schreef:

Helemaal mee eens, jij leest ten minste tussen de regels door

Er is nooit maar 1 waarheid voor iedereen natuurlijk.

Maar ik weet wel dat toen ik mijn paard, mijn uber dressuur merrie die altijd een warme stal heeft gehad, tijdelijk aan huis had staan, een paddockparadise met schuilstal, zand en land ik nog nooit zo'n gelukkig en fijn paard heb gehad als toen.
Al haar ondeugden onder het zadel verdwenen als sneeuw voor de zon, haar probleemhoeven waren ineens weg, terwijl dit echt altijd tobben was, haar gevoeligheid voor hoefbevangenheid was ineens veel minder gedoe.
Na een jaar moest ik weer terug naar de pensioenstal en ik had wederom een draak onder het zadel, die minstens 3 keer in de maand niet rad liep en weer bijna niet op het gras kon vanwege de hoefbevangenheid.

Nu sta ik op een "middenweg" waarbij ze 's nachts op stal staat, maar verder altijd in de paddock of op het land. Sorry, maar ik (persoonlijk dus) vind dat deze brief een mooi striven en een mooie richtlijn aangeeft voor hoe het (imo) zou kunnen zijn...