Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xRaisin schreef:Ik voel hier weer een wel/niet stal discussie opkomen.
maar om eerlijk te zijn, kan ik niet anders zeggen dat ik het er mee eens ben. En ook vind ik de excuusjes dat sommige mensen niet de luxe hebben om hun paard zoveel mogelijk weidegang te bieden een beetje slap.
Je schaft toch pas een paard aan als je weet dat je het kan bieden wat hij/zij nodig heeft.
Ken genoeg stallen waar paarden veel buiten staan en die zijn zeker niet duurder dan een pensionstal met binnenbak, solarium, stapmolen of weet ik veel wat.
bruintje123 schreef:Met mooi weer staan ze met schemer bij het hek. Ja dat zou aangeleerd kunnen zijn want dan zet ik ze binnen.
xSogno schreef:Leuk stviee, maar als jij het koud heb, ga je jezelf ook niet warm staan klappertanden en doe je gewoon een jas aan. Het kan zo'n paard die niet gemaakt is op ons klimaat, onwijs veel energie kosten. Ik maak het liever aangenamer voor zo'n paard door een lekker dekentje op te doen.
Mijn paard heeft GEEN deken om. Maar ik vind het absurd om te zeggen dat geen enkel paard een deken om moet. Elk paard is anders en dan erken je het paard niet als individu. Dat is tunnelvisie.
xSogno schreef:Leuk stviee, maar als jij het koud heb, ga je jezelf ook niet warm staan klappertanden en doe je gewoon een jas aan. Het kan zo'n paard die niet gemaakt is op ons klimaat, onwijs veel energie kosten. Ik maak het liever aangenamer voor zo'n paard door een lekker dekentje op te doen.
Mijn paard heeft GEEN deken om. Maar ik vind het absurd om te zeggen dat geen enkel paard een deken om moet. Elk paard is anders en dan erken je het paard niet als individu. Dat is tunnelvisie.
PenP2014 schreef:Wat een warm welkom toch weer aan een nieuwe bokker
Ik snap de essentie van het verhaal wel. Al ben ik het er niet helemaal mee eens voel ik ook niet de behoefte TS compleet af te gaan zeiken. Dat vind ik nou weer een beetje smal...
Ik ben helemaal pro zo natuurlijk mogenlijk en lekker buiten. Mèt schuilstal welteverstaan. Heb 1 paard van een manege af dit najaar gekregen, en daar heb ik een lekkere deken voor gekocht. Moest ik hem in zn blote velletje laten staan terwijl hij van binnen kwam? Dat lijkt me pas een beetje sneu.
Ik denk dat je teveel wilt vergelijken met paarden in het wild en dat kan nu eenmaal niet. Al zet je ze fijn buiten in een weiland, zoals ik ze ook heb, hou je altijd te maken met modder en dien je dus te letten op rotstraal en mok bijvoorbeeld. Onbeperkt hooi ben ik het helemaal mee eens maar helemaal geen brok? Jammer dat je dat niet onderbouwd, want dat slaat niet echt ergens op.
De boodschap snap ik wel. Hele dagen in een stal en een paard als poppenstront behandelen ben ik ook niet voor. Maar het is wel een klein beetje een ongenuanceerd en eenzijdig verhaal
Vosje18 schreef:Natuurlijk kunnen we het wild nooit helemaal nabootsen, maar we kunnen het toch proberen? Wat is daar mis mee? Waarom zou je de stal deur niet open laten als dat mogelijk is, wie weet staat je paard wel de hele nacht op stal maar dan heeft hij wel de keus gehad.
M_D_H schreef:![]()
Echter komen 24/7 paarden ook niet aan die 20% / 30 km lopen...
Maar dat zijn uiteraard details
Vosje18 schreef:Dat soort problemen wil toch niemand. En als je dat kunt voorkomen door wat aanpassingen...
Vosje18 schreef:Natuurlijk kunnen we het wild nooit helemaal nabootsen, maar we kunnen het toch proberen? Wat is daar mis mee? Waarom zou je de stal deur niet open laten als dat mogelijk is, wie weet staat je paard wel de hele nacht op stal maar dan heeft hij wel de keus gehad.
Traiectum schreef:M_D_H schreef:![]()
Echter komen 24/7 paarden ook niet aan die 20% / 30 km lopen...
Maar dat zijn uiteraard details
Idd![]()
Mijn merrie stond op pensioen, 24/7 buiten met schuilstal. Tijdens een strenge winter heeft m'n prinsesje dagenlang geweigerd om die schuilstal uit te gaan, ze stond lekker binnen hooi te eten. Warm, droog en eten. De open deur naar de weide vond ze maar vervelend, daar kwam kou door naar binnen. Als ze 'm dicht had kunnen doen, had ze het gedaan.Vosje18 schreef:Dat soort problemen wil toch niemand. En als je dat kunt voorkomen door wat aanpassingen...
Dat geldt toch net zo goed de andere kant op? Als mijn paard het koud heeft, krijgt 'ie een deken op en extra ruwvoer. Rillen mag dan natuurlijk zijn, ik ga m'n paard geen kou laten lijden omdat dat 'natuurlijk' is. Veel paarden, vooral als ze wat lager in rang staan, vinden het juist prettig om even op stal te staan, zodat ze rustig kunnen eten en slapen. Een hoop paarden hebben een hekel aan regen. Oplossing: regendeken. So what als dat niet 'natuurlijk' is?
Ik vind het ook een vervelend, bekrompen en generaliserend stuk. En dat is niet persoonlijk naar TS gericht, voordat daar misverstanden over ontstaan.
Vosje18 schreef:Dat soort problemen wil toch niemand. En als je dat kunt voorkomen door wat aanpassingen...
M_D_H schreef:Vosje18 schreef:Natuurlijk kunnen we het wild nooit helemaal nabootsen, maar we kunnen het toch proberen? Wat is daar mis mee? Waarom zou je de stal deur niet open laten als dat mogelijk is, wie weet staat je paard wel de hele nacht op stal maar dan heeft hij wel de keus gehad.
Maar in de meeste gevallen is dat niet mogelijk...
veel stallen staan in een open gebied en grenzen niet direct aan een weiland.
dan is de deur open laten gewoon weg gevaarlijk...
En no offence... een paard heeft echt niet door of hij zelf een keuze heeft gehad of dat de keuze voor ze gemaakt is.
als alle dieren een vrije keuze zouden krijgen zouden we toch wel heel veel chaos krijgen...
stel je voor, je huisdeur moet altijd open staan, want je huisdieren, honden, katten, vogels, reptielen etc moeten zelf kiezen of ze binnen blijven of niet... Oh wat flauw dit zeg, ik heb het toch helemaal niet over huisdieren en dergelijke. Alleen maar over paarden die gemaakt zijn op lage temperaturen en het vaak, soms ? heel fijn vinden in en uit te kunnen lopen. En als de mogelijkheid er is waarom niet?
En als het jouw paard niks uit maakt en hij staat toch de hele nacht binnen, prima, laat je de deur dicht.
en een omheining is dan ook uit Den boze want dan kunnen ze niet kiezen in welke weide ze willen staan...
Dus straks lopen alle dieren op straat en krijg je veel chaos en dode beestjes... maar ze hebben in ieder geval een eigen keuze gehad. Oh wat superflauw zeg, geen woorden voor! Echt gemeen, totaal uit zijn verband gerukt! Respectloos.
Nee, ik maak liever de keuze om mijn paard veilig snachts op stal te hebben staan...
Want een dier houden betekent verantwoording over dat dier.
En dat betekent ook dat je dat dier in leven moet houden binnen de kaders van wat wel of niet goed is. En dieren een eigen keuze geven gaat nu niet bepaald samen met de dieren in leven houden
M_D_H schreef:Vosje18 schreef:Natuurlijk kunnen we het wild nooit helemaal nabootsen, maar we kunnen het toch proberen? Wat is daar mis mee? Waarom zou je de stal deur niet open laten als dat mogelijk is, wie weet staat je paard wel de hele nacht op stal maar dan heeft hij wel de keus gehad.
Maar in de meeste gevallen is dat niet mogelijk...
En no offence... een paard heeft echt niet door of hij zelf een keuze heeft gehad of dat de keuze voor ze gemaakt is.
als alle dieren een vrije keuze zouden krijgen zouden we toch wel heel veel chaos krijgen...
stel je voor, je huisdeur moet altijd open staan, want je huisdieren, honden, katten, vogels, reptielen etc moeten zelf kiezen of ze binnen blijven of niet...
en een omheining is dan ook uit Den boze want dan kunnen ze niet kiezen in welke weide ze willen staan...
Dus straks lopen alle dieren op straat en krijg je veel chaos en dode beestjes... maar ze hebben in ieder geval een eigen keuze gehad.
Nee, ik maak liever de keuze om mijn paard veilig snachts op stal te hebben staan...
Want een dier houden betekend verantwoording over dat dier.
En dat betekend ook dat je dat dier in leven moet houden binnen de kaders van wat wel of niet goed is. En dieren een eigen keuze geven gaat nu niet bepaald samen met de dieren in leven houden
Vosje18 schreef:Nogmaals, zie boven... Ik heb nooit iemand op zijn tenen willen trappen maar misschien wat mensen aan denken willen zetten.
M_D_H schreef:Maar in de meeste gevallen is dat niet mogelijk...
stel je voor, je huisdeur moet altijd open staan, want je huisdieren, honden, katten, vogels, reptielen etc moeten zelf kiezen of ze binnen blijven of niet...
Vosje18 schreef:Vesceron schreef:TS, ik vind het geweldige brief![]()
En ondanks dat er hier en daar wat nuances zijn, en er inderdaad soms paarden zijn die een dekentje, een goeie nachtrust op stal nodig hebben etc., snap ik, maar ik buig hiervoor
Helemaal mee eens, jij leest ten minste tussen de regels door