[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:28

Here we go, antwoord van Heather :D
Upper body slightly inclined forwards. Lower legs both back a little. Close legs but maintain contact. With a very educated horse you would need to do almost nothing except bring lower legs back and incline torso slightly forwards. With a young horse I teach it in hand from the ground then with a rider on top but the ground person still assisting. This was what I was taught myself and its always worked. Makes sense because the seat is lightened allowing the back to come up as the haunches lower.

En iemand anders vult nog aan. Na het stilstaan als volgt weer vertrekken:
And to return to forward movement, return to less inclined position.

En op mijn vraag mbt "close legs but maintain contact antwoorde ze als volgt:
Yes so that the horse doesn't think go forward! When I say contact I mean light asking fingers not a death
grip! but this is with a less educated horse. The more the horse becomes sensitised to the aid the hand becomes unnecessary.

Dus…volgens haar ook het lichaam heel licht naar voren :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:55

Dat laat ik dan geheel in de waarde die Heather er op haar eigen manier aan geeft, ik zal Steef z'n visie geven zodra ik een daar een antwoord op heb.

Is het trouwens de bedoeling om een ja of nee goede methode topic hiervan te maken, dan kunnen we beter in een discussie forum gaan zitten.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:14

Ik stelde mijn vraag niet echt als discussiepunt, ik ben gewoon erg benieuwd waarom Steef het anders doet. Wel een interessante discussie, overigens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:04

Ik ga met tennan mee, ik wilde ook niet zo zeer een discussie en was ook gewoon benieuwt :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:20

Van mijn kant uit ook pure nieuwsgierigheid, hoe legt een instructeur het uit etc. Ik kan zelf alleen dingen leren als ik de logica begrijp, ben erg visueel ingesteld. Heel veel instructeurs zijn dus ook totaal niet geschikt voor mij, ik kan helemaal niets met opmerkingen als: ga recht zitten/rij hem erdoor etc. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:24

Ik ook! :D Vandaar dat ik ook om beeldmateriaal vroeg :) Ik heb nu een hele fijne instructrice die net zo gek is als ik en waar ik helemaal mee op een lijn zit, heel fijn :)
En ik denk dat dat voor Terpentijn ook geldt, uit z'n berichten op te maken! Ik blijf dus lekker volgen en ben benieuwd naar meer uitleg/ervaring mbt deze methode :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:26

Wat heerlijk Dreamer. Ik heb ook zo'n geweldige instructrice gehad. Ik ging verhuizen en toen was het helaas te ver om naartoe te gaan of haar deze kant op te laten komen :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:34

joke165 schreef:
tennan schreef:
Interessant, ik heb altijd geleerd dat je voor achterwaarts iets voorover gaat zitten om het paard de ruimte te geven achterwaarts te gaan. Waarom doen jullie dit andersom? :)

Ik ook. Dit zodat je paard de gelegenheid heeft zijn rug wat te welven en achterwaarts te gaan. In elk geval wordt het me zo aangeleerd bij een paard dat dat nog niet kent. Verderop in de africhting blijf je natuurlijk meer rechtop zitten. Dus ik ben ook wel benieuwd waarom dat bij jullie andersom is.

Het is helemaal niet zo raar. In principe reageert een paard voorwaarts bij een iets verlichte zit. Dat komt omdat je dan eigenlijk de achterhand ontlast. Een logisch verhaal. Bij het achterwaarts gaan wil je eigenlijk ook de achterhand wat ontlasten, alleen geef je er nog wat meer hulpen bij waardoor het paard achterwaarts gaat in plaats van voorwaarts. Echt iets dat ie moet leren; het is geen reactie van nature.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:50

Ik heb het zo begrepen bij mijn lessen: Als je voor achterwaarts achterover gaat zitten, ga je zwaarder zitten. Dan kan je paard nooit achterwaarts gaan omdat je hem met je zit blokkeert. Bij voorwaarts gaan iets voorover zitten ontlast je paard ook, waardoor hij ook makkelijker begrijpt dat je voorwaarts wil. Ongeveer hetzelfde als Babootje dus.
Niet om een discussie te veroorzaken hoor, nee, absoluut niet. Ik vind het wel interessant om de verschillende manieren zo naast elkaar te zien.

Terpentijn, sorry voor het verstoren van jouw topic hoor, ik vind jouw topics over het lessen met Bonte Jaopie gewoonweg super interessant en geweldig geschreven!

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:07

Was ook niet mijn bedoeling om een discussie te ontketenen, maar ik ben oprecht nieuwsgierig waarom iets dan is. Net als meerdere mensen hier wil ik graag de logica zien.

Terpentijn ga vooral door met je beschrijvingen van de lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:19

Hoe gaat het nu met jouw merrie terpentijn? :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:54

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:38

Leuke discussie!
Ik heb altijd geleerd de behoefte van het paard om in balans te blijven centraal te houden. En het paard uit te nodigen achterwaarts te gaan door dus je gewicht naar achteren te brengen. Rond wordt een paard bij het achterwaarts gaan vrij makkelijk (tenzij je heel traag gaat, maar dat lijkt me sowieso niet de bedoeling) dus om daar extra aandacht aan te besteden is vaak niet nodig. Zo dus ook zijwaarts gaan door je gewicht op de zitbeenknobbel brengen waar je naartoe wilt en in de volte nooit naar binnen gaan hangen want dan maakt je paard automatisch de volte kleiner of zal op zijn binnenschouder gaan hangen. Voor mij werkt dit erg goed.
Overigens snap ik prima dat andere methodes ook goed kunnen werken, het is maar wat je je paard leert en wat voor jou als ruiter logisch voelt!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 15:15

@Molenhoek: die staat lekker te niksen bij Jaopie in de wei, en gaat weer volledig uit d'r dak als Jaopie even weggaat. Als ik die weer oppak moet ik wellicht volslagen opnieuw beginnen... dat moet ik nog eens even bekijken, in elk geval wordt 't dan eerst weer longeren e.d., ik verwacht niet direct dat ik meteen weer kan opstappen.
Maar ook dat weet ik niet zeker, ik ga het in elk geval niet zo aanpakken.

Wil het helemaal niet, dan zal ze opnieuw (her)beleerd moeten worden, ook dat is nu nog niet in te schatten.

De longeer en rijbakken/paddocks waren door het monsterlijke weer van de afgelopen periode volledig onbegaanbaar ondergelopen, dus had ik gewild kon er gewoonweg niks. Met Jaopie kon ik ook niet in die bakken rijden.

Er is alleen een door de pomp redelijk drooggehouden stap/trainingsmolen, maar dat kent Khavanna helemaal niet en daar ga ik haar niet zomaar plompverloren inzetten, dat is vragen om ongelukken. Ze zou er nu ook niets aan hebben trouwens, dus dat gaat ook niet.

Verder heb ik de indruk dat ze toch nog wat is doorgegroeid (helaas niet in de hoogte, maar qua stevigheid) ze heeft een mooie uitgevulde hals met lichte boog aan de bovenkant gekregen, waar ze eerder zo'n recht halsje had.

Ik heb het hele punt van belering eigenlijk nogal verkeerd getimed, achteraf: want net toen ging ik actief met Jaopie dat hele les-proces in en door, en kon ik mij nergens anders op concentreren. Dat had ik van tevoren niet voorzien. Khava weg kwam me toen wel even goed uit, ze kwam eigenlijk iets te snel weer terug, en dan meteen het mindere weer er achteraan met veel herfstwind en geregen, nu weer de winter....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 22-01-15 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:18

Zonde, maar goed, het is bijna lente en mooi weer, kan je haar lekker doorrijden als je wilt :) Herbeleren zal allersinds al minder tijd in beslag nemen. Ze zal er wel iets van opgestoken hebben :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:25

Ach, waarom zonde?
Ik heb afgelopen najaar mijn toen 3,5 jarige merrie ook in laten rijden, om haar vervolgens voor de winter weer weg te zetten, en haar straks in het voorjaar weer op te pakken. Zijn er veel meer die dat zo doen. Niets mis mee. En nu weet ik wel dat Khava wat ouder is, maar het principe blijft het zelfde.
Ze is zadelmak gemaakt, wintertje stilgestaan en kan in het voorjaar weer opgepakt worden.

Ik laat zelf dan gewoon in eerste instantie mijn inrijder weer komen, die mag het aanvankelijk weer oppakken en daarna neem ik het van hem over. Gewoon fijn om het zo zonder haast te doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 15:26

@Molenhoek: Jazeker, je kunt haar nu wel bij Jaopie uit de wei weghalen, dat ging eerst absoluut niet, daarom heb ik haar ook "weggestuurd" voor het zadelmak maken.

Ik denk ook wel eens aan een veulen bij haar (leuk fantasietje, van Bonte Willem van Nassau bijvoorbeeld!) maar dat brengt ook weer mega-complicaties met zich mee, ik vertrouw Jaopie ook niet wat dat betreft. En ik vermoed zo, dat de landeigenaar/stalhouder waar ik het weiland huur hier bepaald NIET blij mee zal zijn (mogelijk moet ik dan zelfs weg...)

@Punz: nou ik vind het natuurlijk toch wel een beetje zonde, maar tsja, het ging zoals het ging, wie weet gaat het allemaal poepmakkelijk, hoewel iets in mij zegt dat dat nog wel eens zou kunnen tegenvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:31

Punz: Doe het hier ook hoor, maar uit de tekst leek ik te halen dat Terpentijn zijn plannen iets anders lagen en dan is het spijtig dat je die moet aanpassen :)

Terpentijn: Dat is al iets :) Hoe doet ze het ondertussen met het alleen vast staan terwijl je uit het zicht bent? Een veulen lijkt me leuk, ze heeft een mooie bouw.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 15:43

@Molenhoek: dat wisselt, ze kan er onmogelijk vervelend in zijn (achteruit willen lostrekken, en als dat niet lukt in paniek willen steigeren), maar een volgende keer staat ze rustig aan zo'n kort rubberen lijntje. Dat zie ik meestal al aankomen, welke kant het opgaat, aangezien ze bij weerspannige buien al erg danserig is bij het uit de wei halen. Gaat dat echter rustig, dan doet ze ook niet paniekerig bij het vaststaan (het helpt ook om haar meteen wat hooi in een ouwe autoband voor de neus te leggen, hahaha, maar zo heeft ze wel het vaststaan met iets leuks weten te associeren). Je kunt ook af en toe bij haar uit beeld weglopen (meestal zing ik dan nogal luid een liedje dat ze nog wel kan horen).
Naar de hoefsmid kan ze ook geheel apart van Jaopie terwijl ze voorheen helemaal niks zonder hem kon of wilde.

Ja ik had me ook wat anders voorgesteld, alleen het Jaopie-lesproces bij Steef kwam er tussendoor, en dat was vele malen intensiever dan ik had kunnen denken....

Ik denk trouwens dat ik te schijterig ben voor zoiets als een veulen bij Khava, want ik maak me meestal al zulke zorgen, kun je nagaan bij zoiets! Maar... the thought HAS crossed my mind, Jaopie wordt ook geen honderd, wat als-ie wegvalt....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:31

Over het voor of achteruit zitten tijdens achterwaarts gaan:is in de eerste plaats natuurlijk hoe je het een paard van begin af aanleert.
In de tweede plaats is de methode volgens welke ik les krijg dus idd. dat je het gewicht zo veel mogelijk mee-verplaatst naar wat het paard van nature zou doen (Xenophon), dus afremmen op voor en "zakken" met achter. Dus idd. het paard het gewicht (balans) onder de ruiter laten zoeken.

Hiermee is het niet de bedoeling een nieuwe discussie over rijmethodes te starten, in tegendeel.

Ik rijd volgens Steef zijn methode (www.rechtpaard.nl) en alle vragen kunnen wat dat betreft ook aan hem gesteld worden.

Wil er nog aan toe voegen dat niet 1 oefening losstaat van de voorgaande doorgemaakte ontwikkeling, dus het gaat hier wel om een coherent systeem, waar je niet zo maar hier en daar een plukje uit kunt lichten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:54

Helemaal duidelijk hoor Terpentijn! Overigens hoop ik dat iedere methode werkt via oefeningen die voorborduren op het geleerde en niet als los zand oefeningen aan elkaar plakt.
Steef woont dichtbij mij, ik ga me er eens verder in verdiepen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:39

Uiteraard is het maar net hoe je een dier iets aanleert, achteruit door aan het oor te trekken bijvoorbeeld ;) :D
Maar soms zijn dingen zoals ze aangeleerd worden niet altijd het meest logische en dus is het leuk om daar over te sparren toch?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:28

Ik ben Steef zijn site even opgeslagen, ben wel enthousiast geworden naar aanleiding van je beschrijvingen en ik ga misschien over een tijdje wel een les boeken :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:10

Kinke schreef:
achteruit door aan het oor te trekken bijvoorbeeld ;) :D

Achteruit vind die van mij erg lastig (is dr waarschijnlijk heel oneerlijk en 'onder dwang' aangekleed, ze raakt echt in paniek) dus dit ga ik is proberen :D

Kinke schreef:
Maar soms zijn dingen zoals ze aangeleerd worden niet altijd het meest logische en dus is het leuk om daar over te sparren toch?

En precies, vind ik ook leuk! En volgens mij is dit een "normale discussie" waar niemand elkaar(s manier van rijden) afbrand :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 15:11

A.s. zondag weer les... dus als iemand nog vragen heeft, hahaha? }>