Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:45

Hier ook een Htje, Jazz x Negro. Ze is nu 1.61 m. De ene volle zus is 1.61 m, de andere volle zus 1.76 m. Ze gaat nog wel een stukje groeien, maar ik verwacht niet dat ze heel groot wordt.

Ik kan haar opzadelen en ik ben er een keer op gaan zitten, maar ze doet verder niets ivm leeftijd. Ze is in totaal 2 keer aan het halster gelongeerd, maar ik vind haar te jong om dat door te pakken. Nog een paar weken en dan is ze echt 3 jaar, vervolgens gaan we in april/mei beginnen met longeren en ik weet niet wanneer ik ga rijden. Als ze daar klaar voor is. De eigenaren hebben geen haast. Als ze maar in alle rust kan leren en goed mak wordt (in de breedste zin van het woord).

In december kwam ze uit de opfok en was nog nooit zonder sedatie in de handen geweest, dus de eigenaren hadden me op het ergste voorbereid, maar het blijkt een heerlijk dier te zijn. :D De eerste paar dagen kon ik haar alleen verplaatsen met behulp van mijn ruin, maar inmiddels zou je denken dat ze al jaren in de handen is.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste en enige keer erop :)

Zo was ze in december:

Afbeelding

Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:03

Wat een leuk paard! Doet me wel denken aan die van mij. :)

fokfanaat

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:06

Mooie merrie zeg!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:21

@Lorette: wat een buitengewoon mooi gebouwde en aansprekende jonge merrie, echt een verschijning, zo zien we ze niet vaak op zo'n jonge leeftijd, echt een heel veelbelovend dier en dan heb ik nog geeneens bewegingsfilmpjes gezien.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:38

Die van mij word eind dit jaar voor de kar beleerd duurt dus nog wel even maar hij is dan dik 2,5 bijna 3 hij word beleerd en zal dan 1 a 2 x pw voor de kar lopen en verder lekker jong zijn. Wil ook geen discussie punt hiervan maken ;) hij komt 28 maart uit de opfok en mag dan heel de zomer bij ons op de wei en dan gaan we 1 a 2 x per week lekker wandelen en natuurlijk poetsen en tutten :)
Dit is hem al een stevige jonge man!

Afbeelding

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:31

Jetta schreef:
Jee...wat rijden jullie je paard vroeg in! En longeren met bijzet o.i.d. , waarom doe je dat?

Lang niet iedereen!

Ik gebruik geen bijzet omdat ik dat zelf eng vind. Of dat goed werkt weet ik niet, dat moet de tijd uitwijzen.
Ik denk dat je het per paard moet aanvoelen, mijn plan vooraf was ook anders dan de wat in de praktijk nu blijkt. Soms kan ik nu al concluderen dat iets wel goed is geweest/goed aangevoeld.

Lorette, wat een knappert!!! Hoe heet ze?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:40

Wij gebruiken wel bijzetteugels, redelijk lang, dus ze hinderen niet. Maar de paarde leren dan wel dat er ergens een bergrenzing op zit, en het contact.
Anders stap je op, en schrikken ze zich dood als je de teugels vastneemt.
Mijn merrie ging de hele tijd headbangen op dat contact. Vreselijk.
Nu wat meer gelongeerd met de bijzets, en zo leert ze het contact wel aanvaarden.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:00

Wij hebben er ook een dit jaar, een 7jarige kwpner (cardento x mr. Blue) ze heeft de afgelopen jaren een veulen aan de voet gehad. We zijn nu rustig bezig met longeren en dmv langeteugelen haar een beetje stuurwijs maken :)

Kimnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:09

Carmuh; Nee zeker niet, maar ik ben opslag verliefd geworden op die deugniet. Hij brak namelijk steigerend uit de bak toen we bij hem ging kijken en rende toen over het terrein. Vervolgens kwam hij in volle rengalop op me af en stopte netjes een meter voor me en kwam toen met zijn neusje naar mij toe. En toen bewoog ik en schrok hij zich weer dood want alles aan mensen was nog eng. Dus ik was direct verliefd op dit zwarte ondeugende doodsbange guppie. En nog steeds ben ik ondanks alles dolgelukkig met deze black beauty.

_Lorette_ Wat een mooi Paardje! Helaas zegt afstamming niet altijd wat over de lengte. Faldo zijn papa was 1,72m en zijn moeder 1,66m en alles in de lijnen daarna minimaal 1,68m. Hij is nu bijna 5 jaar en slechts 1,63m. Dus ben benieuwt hoeveel jouwe nog gaat groeien :).

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:02

Ook ik gebruik een bijzetje vrij los zodat ze alvast went aan contact met de mond en het bit.

Lorette....wat een gave merrie joh!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:10

Hier ook een H-tje die dit jaar aan de beurt is. Gaat om een Sirius x Jazz. Ze is nog heel baby dus weet nog niet of ik er dit naar al daadwerkelijk op ga, maar we gaan zeker lekker spelenderwijs aan de slag. :j

Afbeelding

Afbeelding

Klein van stuk, maar vergis je er niet in. Er zitten volgens mij twee paarden van 1.85m in. :')

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:34

Zij had toch zo'n slechte start Giolli?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:35

Ja, 100% gezond uitgekomen godzeidank. Geweldig paard is het.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:21

Wat een aansprekend paard Lorette!

En Giolli dus ondanks een moeizame start toch nog gezond uitgegroeid!

Ik longeer de jonge paarden wel altijd aan de bijzet (of eigenlijk touwtjes) voordat ik erop ga. Wil gewoon dat ze de stemhulpen en iets van contact aan de mond al kennen voor ik op stap. Maar zo heeft iedereen zijn eigen methoden natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:48

@ Giolli: Fijn joh, dat Luna er toch nog zo goed uitgekomen is. Zo zie je maar weer. :D
@ Coberlina: "Wij gebruiken wel bijzetteugels, redelijk lang, dus ze hinderen niet. Maar de paarde leren dan wel dat er ergens een bergrenzing op zit, en het contact". Precies, hier ook de reden om dat te doen.
@ Tenaaz: Leuke merrie ook, die van jou. Benieuwd naar nog meer foto's :D :D Wij hebben onze Johnson x Ferro sinds half december hier op stal staan. Toen kon je hem nog niet aan t lijf zitten. Inmiddels is hij al een volleerd "in handen paard". Vast staan, voetjes geven, dekentje op en af etc etc. Longeren paar x per week (nu de paddock weer enigszins droog is). Reageert al goed op stemhulpen. Van het kwartiertje zetten wij hem vijf minuutjes losjes bij, zodat hij idd leert wat contact is. We hebben het zadel al een xtje opgelegd en er mee rond t erf gestapt. Ook al een keer met zadel gelongeerd. Beetje geklapperd met de beugels. Hij vindt het allemaal wel best.
Van de week naar de tandarts om wolfkiesjes te laten trekken. Verder ziet alles in zijn mond er goed uit.

En inderdaad Lorette, wat is dat een mooie merrie zeg. Mooi gebouwd en een prachtig koppie erop.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:37

Ik heb normaal gezien een broertje dood aan longeren. Mijn eerste wens is dan ook om mijn puppy handpaard te maken....... Dus ernaast mee naar het bos. Is hier om de hoek.
Dan heb ik nog wel eerst wat werk te doen. Eerst aan de hand netjes, dan in de bak ernaast, dan in de wei en zo verder. Ben benieuwd.
En longeren zal er ook wel ergens bij gaan horen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:53

Ik heb ook een heel plan. :)) Heel anders dan bij mijn 4 jarige die nu een jaar onder het zadel is. Die was zadelmak geboren en kon ik zo opspringen. Helaas heb ik twee compleet andere paarden en is Luna wat complexer. :')
Het is de bedoeling dat we eerst aan de hand heel veel gaan leren en vertrouwen opbouwen. Ze vind heeeeel veel dingen erg spannend zoals voetje optillen, vast staan, geluiden en bewegingen.
Grootste probleem met luna is dat wanneer je haar dwingt ze compleet bevriest. (En dan echt uren zo blijft staan) dus we moeten het langzaam aan doen. Maar he, ze is gezond dus we zijn al op de helft. :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:01

Leuk leuk! Mag ik me ook melden? Ik heb een G-tje uit april 2011, maar ben van de langzame aanpak.

Ben sinds een week serieus aan het oppakken met longeren. Heb er al een keer of tien zonder zadel opgezeten. Zadel kent ze ook. Alleen de combinatie nog niet :-).
Hoop haar over een maand of twee, drie te kunnen rijden.
Zal zo op zoek naar een foto.

Mijn G-tje heet officieel Girona, maar ik noem haar Floor. Net als het H-tje van Giolli een Gelderse schone :-)

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:03

Ik wil me ook graag melden met een H'tje!
Hij is ook nog niet zo groot, denk 1.62, Charmeur x Caritas.
Hij is in november uit de opfok gekomen en we zijn nu bezig met longeren :)

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:08

En hier een foto van Floor van een paar weken geleden. Die ook niet zo groot is (1.61 en groeiende), maar wel van het type bodybuilder ;-)

Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:20

Oh, ja. Mijn H-tje heet officieel Hija De La Luna. Zelf grfokt uit juli 2012.
Wat is de afstamming van Floor?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:27

Hier ook bezig met onze bijna 4 jarige kanjer ( word begin mei 4) In het verleden is hij al zadelmak gemaakt ( hij vind het alleen allemaal nog eng) Had veel moeite met opstappen vond hij spannend maar met veel geduld gaat het steeds beter, ik besteed ook alle aandacht aan opstappen als hij braaf blijft staan etc dan stap ik twee rondjes door de bak en is hij weer klaar. Tot nu toe 4 keer opgezeten.. eerste keer ging hij een rondje aan de race en kalmeerde toen weer. Tweede keer was het nog maar een half rondje, en de afgelopen twee keer bleef hij al super braaf rustig staan gaat steeds beter hij had gewoon een beetje een trauma maar gaat nu erg goed gelukkig.. alleen op het moment weiger ik om erop te stappen, ik heb het idee dat hij enorme last heeft van zijn linkerkant in zn mond ( bitoos hoofdstel in de bestelling) Dus wacht ik eventjes tot onze bestelde tandarts eindelijk komt, iemand anders zijn bijna 4 jarige ook een zeer mondje ?

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:38

Giolli schreef:
Oh, ja. Mijn H-tje heet officieel Hija De La Luna. Zelf grfokt uit juli 2012.
Wat is de afstamming van Floor?

Ze is van de Rona Stables een Casaron (2e bezichtigings hengst van Ginus en kampioen van z'n jaargang) uit een Proloog merrie). En ze is zadelmak geboren denk ik. Hoop ik haha.

Heeft de jouwe qua karakter meer Sirius of Jazz?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:51

@lisaislisa:mooie Charmeur zeg. Ben wel fan van Charmeur.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:15

Babootje schreef:
@lisaislisa:mooie Charmeur zeg. Ben wel fan van Charmeur.

Dankje! Ik ben ook heel blij met hem, precies waar ik naar zocht :o
Nu maar hopen dat hij het onder het zadel ook een beetje goed gaat doen.