Waar willen jullie nou meer over op film zien?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik wil meer weten over...

Rijtechnische problemen
177 (19%)
Rijtechnische basis
220 (24%)
Grondwerk
146 (16%)
Houding van een persoon naar het paard
182 (20%)
Harnachement
39 (4%)
Vrijheidsdressuur
34 (3%)
Probleempaarden
105 (11%)

Totaal aantal stemmen: 903

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:13

Joolien je zit vast een heel eind uit mijn buurt, anders mag mijn merrie Khavanna ook wel als model voor een filmpje dienen, die is zadelmak en licht ingereden, maar nog wel ontzettend groen en schrikkerig.
Denk er maar eens rustig over.

LifeWithNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:25

Joolien schreef:
Tot nu toe even wat de ideeën zijn om te filmen:

Rijtechnisch:
Wat zijn actieve gangen?
Hoe rijdt ik een paard juist nageeflijk? (Al is dit lastig want iedereen doet dit anders.)
Wat is goede stelling en buiging?

Op de grond
Meelopen en stilstaan aan de hand
Ontspannen aan de hand met een ander paard.
(Mentale) Houding naar het paard toe, en het verschil daarin.

Zelf kan ik niet alles oplossen, want ik weet simpelweg niet alles :D Dus als er nog bokkers zijn die zich samen met mij geroepen voelen om genoemde problemen op te kunnen lossen en dit duidelijk en leerzaam uit kunnen leggen, dan hoor ik dat heel graag!

Verder bedankt voor de reacties en complimenten, en voor de 60 likes op fb inmiddels *\o/*

Leuk initiatief! Ik heb in de poll gestemd op rijtechnische filmpjes, omdat ik denk dat ik zeker bij kan leren a.d.h.v. duidelijke instructie-filmpjes over de rijtechnische basis en de daarbij te verwachten problemen en hoe die op te lossen.

Wellicht kan ik een kleine bijdrage leveren aan dit topic. Ik ben sinds enige tijd bezig met een website en plaats daar nu en dan ook een "tutorial" op. Dressuurmatig ben ik een gemiddelde ruiter, dus aan de rijtechnische filmpjes zie ik mezelf helaas geen bijdrage leveren. Ik zit zelf meer in de richting van grondwerk / verzorging als het op filmen aankomt.

Ik heb een korte video gemaakt over leiden / volgen (los meelopen en halthouden). Hoewel ik twijfel in hoeverre de uitleg die ik erbij geef nuttig is, want het is best lastig je te bedenken hoe je duidelijk kunt uitleggen wat een "goede manier" is en hoe je iets precies uitvoert. En wat hierbij in mijn ogen belangrijk is, kan voor een ander heel logisch of nutteloos lijken.

(Het volledige artikel inclusief geschreven tekst staat hier: http://lifewithnoah.nl/grondwerk-volgen/)

Ik moet bekennen dat ik mijn website nu wel vrolijk aan het opzetten ben maar ik hem nog niet eens bekend gemaakt heb onder familie, vrienden en kennissen... Het aspect "kwetsbaarheid" speelt bij mij hierin een grote rol, dus ik herken wel een beetje de angst / onzekerheid van het jezelf openbaar maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:05

Ik vind het een heel nuttig en duidelijk filmpje hoor! Ligt wel een beetje op dezelfde lijn als ik in gedachte had :)

Ennnn daar heb ik dus een leuk vervolg op. Volgen en spelen :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:08

terpentijn schreef:
Joolien je zit vast een heel eind uit mijn buurt, anders mag mijn merrie Khavanna ook wel als model voor een filmpje dienen, die is zadelmak en licht ingereden, maar nog wel ontzettend groen en schrikkerig.

Wat een leuk en lief idee :)

Als je wilt laten zien hoe iemand problemen kan oplossen bij zijn/haar paard op de grond, willen Nevel en ik ook wel model spelen.
Het gaat om een zeer sensitieve en slimme exmoor.

Ik vind dit echt een leuk topic, top Jolien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:09

terpentijn schreef:

Bedankt Constantijn, het valt nog mee hoe ver je zit. Ik zal er eens over nadenken :)
Sowieso heb ik wat paarden aangeboden gekregen, en het lijkt me leuk om het een en ander af te wisselen, maar ik moet even kijken hoe en wat :)

Alida67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:15

Leuk filmpje *\o/*

Anoniem

Re: Waar willen jullie nou meer over op film zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:25

Behalve dat we met de filmpjes bezig zijn, zijn we natuurlijk ook bezig met een doel. Loes kon ineens niet meer opstappen op Dantes omdat hij ontzettend gespannen was en dan ging vluchten. Loes is nu een paar weken bezig geweest met grondwerk,spelen en wijken voor druk en vandaag gingen we weer aan de slag met opstappen. We zijn zo'n 35 minuten bezig geweest met kleine stapjes. Waar Dantes in het begin al wat gespannen werd van het pakken van de teugel, kon ze na een half uur opstappen zonder dat Dantes maar een moment wilde vluchten. Dat ging dus onwijs goed én we hebben het gefilmd! Dus dat staat sowieso deze week op het programma.

Verder heb ik lekker gereden, ook daar zijn een paar ongeplande maar verrassende dingen uit gekomen, en ik kan niet wachten om dat met jullie te delen :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:27

Top +:)+

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:29

Leuk! Ik ben benieuwd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:42

Heb ook nog met Alida uitgestapt zonder zadel, vind ik zo leuk, Alida was braaf, maar ze vond er maar het hare van :')
Oren naar voren!!
Afbeelding

'Moet dit?'
Afbeelding

Alida67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:16

Nou Lida, Jolien vond het wel heel erg leuk! :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:32

Inderdaad Karin, het is mooi om te zien hoe haar wantrouwende blik na een poosje veranderd in een ontspannen, zacht kijkend oog :).

Waarschijnlijk komt het filmpje van Dantes morgen online :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:27

We zijn aanbeland bij het volgende filmpje! :) Dit heeft te maken met het wijken voor druk en laten je zo zien hoe je dit kunt gebruiken bij bijvoorbeeld het opstappen tijdens het zadelmak maken. In dit geval is Dantes al zadelmak, maar heeft hij de laatste tijd ineens angst opgebouwd voor het opstappen. In dit filmpje zie je hoe Loes en ik dat aanpakken, en hoe rustig ze uiteindelijk kan opstappen.

Van de week komt er nog een rijtechnisch basisfilmpje online over de basis stap en het nageven in stap :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:39

Bekijk 'm in HD voor de beste beeldkwaliteit! :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:51

Leerzaam filmpje weer meiden!!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:41

Ontzettend leuk om jullie filmpjes te zien :) Zijn dingen die straks ook weer heel mooi toe te passen zijn wanneer ik langzaam aan eens wat met mijn merrie kan gaan doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:46

Aleeneh schreef:
Ontzettend leuk om jullie filmpjes te zien :) Zijn dingen die straks ook weer heel mooi toe te passen zijn wanneer ik langzaam aan eens wat met mijn merrie kan gaan doen :)

Ah dat was jij dus haha! ;)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:54

Leuk initiatief! Misschien is het ook leuk om deze filmpjes op de wiki oid te zetten?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:56

Haha, Jolien, dat was ik inderdaad :Y)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:46

Trailer laden met een paard wat goed en makkelijk laadt, maar wat door de houding van de persoon die hem leidt weigert. Dat is het punt vanaf waar vaak een bepaald patroon ontstaat en het verschil is best goed te zien.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:04

Je bent met dante aan zijn rechter kant gaan staan. Is het vanuit het paard gezien, zoals je naast het paard staat niet links?
Want normaliter stap je links op toch?

(Tenminste, de meeste ruiters... Ik stap beide kanten op, omdat alleen links volledig tegen mijn principes in gaat.)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:07

Je foto's doen het niet bij mij :(
Facebookfoto's haperen de laatste tijd bij mij.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:31

maralyn schreef:
Je bent met dante aan zijn rechter kant gaan staan. Is het vanuit het paard gezien, zoals je naast het paard staat niet links?
Want normaliter stap je links op toch?

(Tenminste, de meeste ruiters... Ik stap beide kanten op, omdat alleen links volledig tegen mijn principes in gaat.)

Dat klopt inderdaad, ik was even in de war met het inspreken van het filmpje :P. Recht vanaf de camera gezien, links vanaf het paard gezien :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:18

Geen film, wel foto's. Dantes vond het vandaag allemaal niet zo bijzonder meer, hij was onwijs relaxed, toch hebben we het nog rustig aan gedaan en na 5 minuten zat Loes erop! :D
En Dantes was superrelaxed :')

Afbeelding

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:13

Leuke filmpjes en foto's weer Jolien en Loes! +:)+