paard verkopen of niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:45

bigone schreef:
Ts, ga je nog reageren of is het de bedoeling om de boel te stangen?

Nou, dat vind ik behoorlijk overdreven hoor...

Kinke

Re: paard verkopen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:54

Het is natuurlijk ook net wat je er voor over hebt en of je de juiste hulp kunt vinden. Ik zou niet zomaar opgeven als ik tenminste de juiste hulp zou kunnen vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:58

Vala schreef:
bigone schreef:
Ts, ga je nog reageren of is het de bedoeling om de boel te stangen?

Nou, dat vind ik behoorlijk overdreven hoor...

Waarom, ze heeft het moeilijk met het paard, opent een topic en reageert vervolgens niet meer. Zeg dan dat je niet meer gaat reageren en dat je tips genoeg hebt, is toch niet zo moeilijk.
Mensen denken voor je na over hoe het zou kunnen verbeteren of niet, geven een reactie en vervolgens(wel vaker zo als het niet naar wens is) word er door de topicstarter niet meer gereageerd.
Terwijl ze wel gewoon online is en naw haar eigen topic toch zal lezen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 15-12-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:59

ladyzz222 schreef:
Hij ging bij zijn vorige eigenaar nooit naar buiten. In de winter kunnen ze bij ons 2 uur weiden of 1 uur paddock met slecht weer rond deze tijd. 4 uur of meer kan alleen van april tot oktober. En een andere stalling wil ik eigenlijk niet

Jeetje.. Wat sneu zeg! Hier alle dagen buiten van 8/half 9 tot half5/6 uur...... Geen wonder dat dat dier niet luistert...

Ik zou hem verkopen.. Kun jij een heel makkelijk paard zoeken en krijgt dit paard hopelijk een nieuwe kans bij een ervaren ruiter waar hij lekker buiten komt.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:30

Als ik alle reacties lees voel ik mij een dierenmishandelaar! Mijn paard komt inclusief rijden er hooguit ook maar 2 tot 2,5 uur per dag uit in de winter. Land is te nat en de paddock wil ik ze zonder toezicht niet in hebben. Daarbij ben ik 9,5 uur per dag weg voor het werk dus de tijd is er ook niet.
Hebben ze het slecht. Nee absoluut niet. Hij is iets frisser maar niet gek.

@ts, is dit paard medisch bij aankoop na gekeken?
Een paard dat tijdens het rijden in protest komt geeft je een signaal af. Ergens een probleem in het lichaam. Laat hem eens goed nakijken mede omdat je zelf al aangeeft dat hij 2x koliek heeft gehad. Verder zou ik hem direct van het krachtvoer afhalen en meer ruwvoer geven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:37

Ik vind dat eerlijk gezegd niet eerlijk tegenover een dier, sorry. :n
Kan er met mijn hoofd niet bij waarom je dan een paard neemt, dan handel je alleen in je eigen belang en niet in het belang van je dier. Als het aan mij lag werden stallen afgeschaft.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:31

nitouche schreef:
Als ik alle reacties lees voel ik mij een dierenmishandelaar! Mijn paard komt inclusief rijden er hooguit ook maar 2 tot 2,5 uur per dag uit in de winter. Land is te nat en de paddock wil ik ze zonder toezicht niet in hebben. Daarbij ben ik 9,5 uur per dag weg voor het werk dus de tijd is er ook niet.

Weet je wat ik mij dan af vraag, als mensen dat normaal vinden dat een paard maar 2.5 uur buiten zijn stal komt, waarom zouden ze dan niet eens zelf zo lang zich laten opsluiten in een badkamer ofzo. :x |o :r
Er per dag ook maar 2,5 uur uit laten, kijken wat men daar van vind en niet 1 dag maar een volle week.

En verder ga ik hier maar niet meer over praten, en verberg ik mij maar onder een steen.
En ga daar op mijn vingers zitten want t is schandalig, schokkend gewoon dat t maar "normaal" gevonden word. :x |o |o :oo
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 15-12-14 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:35

NathalietjeB schreef:
nitouche schreef:

weet je wat ik mij dan af vraag, als mensen dat normaal vinden dat een paard maar 2.5 uur buiten zijn stal komt, waarom zouden ze dan niet eens zelf zo lang zich laten opsluiten in een badkamer ofzo.
er per dag ook maar 2,5 uur uit laten.
kijken wat men daar van vind.
en niet 1 dag maar een volle week.

en verder ga ik hier maar niet meer over praten en verberg ik mij maar onder een steen en ga daar op mijn vingers zitten want t is schandalig, schokkend gewoon dat t maar "normaal" gevonden word. :x |o |o :oo

+1 en dan geen vermaak maar gewoon stil blijven staan. Of nog beter, in het WC hokje,dat is nog kleiner

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:37

ladyzz222 schreef:
Hallo allemaal.

Ik zit met een dilemma. Ik heb nu zo'n 5 maanden mijn eerste eigen paard. Alleen nu blijkt hij super dominant te zijn en durf ik niks meer met hem. Hij red gewoon weg ik als ik met hem loop en begint te bokken en te steigeren als ik wil rijden.
Ook kan ik niet met hem het terrein af, hij is van alles bang of doet dit zo voor. Dit is ook in de bak. Ik zit er eeg over te denoen om het te verkopen omdat ik het zo niet meer leuk vind en ik een lief en rustig paard zoek waar ik lekker mee naar buiten kan. De klik tussen mij en mijn paard is ver te zoeken.
Ik ben 20 net klaar met school en wil genieten van het rijden. Hij is en 12 jarige ruin.
Please help me. Wat moet ik doen verkopen of niet.

Zsm verkopen, en je 3x achter je oren krabben voordat je weer een paard koopt. ;) En je dan eerst eens verdiepen in paard, stal- en voerbeleid. :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:58

Ik denk dat je het allemaal goed bedoeld voor je paard dus vind sommige reacties ook een beetje overdreven. Ondanks dat het inderdaad beter is als je paardje meer buiten komt.

Sta je op een hele drukke stal?
Mijn bijrijdpaard stond eerst op een hele drukke stal (meer dan 50 paarden), 3 uur per dag op de paddock in een veelste grote groep op een klein stukje. Paard had het totaal niet naar zijn zin. (kan niet tegen die drukte)
Eigenaresse heeft toen besloten om het paard te verhuizen naar een andere stalling, nog geen km verderop.
Rustige pensionstal met nu 8 paarden, elk een eigen paddock en de hele dag buiten.
Samen met een paardenvriendje en zomers dag en nacht op de wei in een kudde.
Paard is totaal veranderd, kijkt weer happy uit zijn ogen, en is weer vrolijk

Kan inderdaad wel degelijk verschil maken, ook zijn paarden kudde dieren, als hij naar buiten gaat zorg dan dat hij even kan ravotten met een soortgenootje, en inderdaad wat al eerder werd genoemd, gooi hem los in de bak (als dit mogelijk is natuurlijk op jouw stal)

Ik zou in ieder geval iemand zoeken die jou kan begeleiden met grondwerk, als hij daar respect voor je toont (en jij laat zien dat je de baas bent en niet bang bent) zal hij dat met rijden ook gaan doen en dan denk ik dat je een hele mooie band op kunt bouwen.
heeft echter wel veel tijd nodig

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 06:05

Als de klik er niet is en je bent er bang van Gaat het in 80 % van de gevallen ook niet meer goed komen Paard heeft duidelijk een leider nodig dit kun jij het paard niet bieden Dus het lijkt mij verstandig er iemand voor te zoeken die wel de leider kan zijn voor dit paard Dit is voor jullie allebei niet leuk en vol te houden

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 06:35

Toen ik 15jr geleden mijn eerste paard kocht was deze manier van stallen doodnormaal, ik had toen ook geen idee van voerbeleid, dat heb ik geleerd op mijn eerste pensionstal. Inmiddels heb ik ze op eigen terrein staan en lopen ze idd 24/7 buiten.

Wees eens niet zo hard voor TS, ze komt net kijken en doet haar best. Ookal is de stalling niet de meest handige, zij heeft vertrouwen in deze mensen, op een normale manier kan dat ook wel gezegd worden.
Iedereen hier op bokt is ooit begonnen met paarden en we hebben allemaal fouten gemaakt, ik ook en TS dus ook. We zijn hier toch om te leren?

TS, ik zou je paard (laten) verkopen, je betaalt elke maand een hoop geld en dan moet je er wel lol van hebben anders kan je het geld net zo goed door het toilet spoelen. Voor het geld wat je nu betaald kan je ook een leuk paard onderhouden waar je wel plezier van hebt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:12

Misschien zijn sommige reacties 'hard', maar volgens haar profiel is de TS 20. Op die leeftijd moet je toch wel tegen een beetje kritiek kunnen.
Nogmaals, wil je het gemakkelijk oplossen dan verkoop je je paard, wil je er veel van leren dan moet je hulp zoeken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:12

Die hulp heeft ze toch gezocht door op een manege te gaan staan, dat het beleid daar niet deugd is dan weer wat jammer

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:22

TS vraagt hier om advies en wordt vervolgens de grond in geboord.

Ik snap best dat ze momenteel heel veel te overdenken heeft. Je bent beginnend paardeneigenaar, wat al tegenvalt omdat je paard anders is dan je dacht en vervolgens roept iedereen hier dat je alles fout doet. Dat komt dan rauw op je dak vallen.

TS, neem de tijd, neem begeleiding en kijk en luister goed naar je paard. Als je hem helemaal leuk vond en er vertrouwen in had toen je hem kocht (en dat denk ik wel, anders had je niet juist deze gekozen toch?) dan is ie de moeite waard om dat gevoel weer terug te krijgen. Investeren dus, verkopen kan altijd nog.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:56

Maflinger_S schreef:
Ik snap best dat ze momenteel heel veel te overdenken heeft. Je bent beginnend paardeneigenaar, wat al tegenvalt omdat je paard anders is dan je dacht en vervolgens roept iedereen hier dat je alles fout doet. Dat komt dan rauw op je dak vallen.

Als beginnend paardeneigenaar had TS sowieso al niet voor een dominant paard moeten kiezen bij de aankoop (dit is duidelijk aangegeven als reden van verkoop). Daar had haar instructrice haar voor moeten behoeden. Vervolgens laat je een kudde dier wat van nature hele dagen scharrelt 23 uur per dag op stal staan en geeft een dier veul te veel krachtvoer voor wat hij doet. En dan maar gek vinden dat ze er niks mee kan... -O-

Wat voor dier je ook koopt, of dat nu een kat, een hond, een cavia of een paard is, je VERDIEPT je toch in het houden van een dier. Een dier is van jou, als eigenaar, afhankelijk en heeft geen stem om te zeggen wat anders/beter moet. Het is jouw verantwoordelijkheid om uit te zoeken wat wel en niet goed is. En ja, een aantal dingen kom je gaande weg achter, maar dat een paard toch echt wel meer dan 1 uur per dag buiten moet staan en dat ruwvoer het belangrijkste onderdeel van hun dieet is, is toch wel redelijk 'Horses 101' (aka basiskennis).

TS stelt een vraag en krijgt antwoord. Dat dat niet is wat ze wilt horen (dus dat het niet geheel de schuld van het paard is), tsja... Het uitblijven van een reactie, vind ik spijtig. Al hoop ik dat ze de tijd nuttiger aan het besteden is, door een fatsoenlijke stal en begeleiding te vinden voor haar en het paard.

TS: Succes en hopelijk doe je wat/ben je wat aan het doen met de reactie van hier.

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:35

Hele dagen naar buiten in de winter dat is niet bij iedere (pension)stal mogelijk zeker in de randstad niet. Het absolute minimum is voor mij minimaal 1 uur vrije beweging en dan nog wat doen met je paard zoals rijden / mennen of longeren / grondwerk. Liefst zo dat het paard verspreid over de dag er 2 keer uitkomt. Grazen aan de hand na het werk doe ik ook vaak nog een poosje. Alles bij elkaar heeft het paard dan toch wel minimaal 2 a 3 uur beweging op een dag. In de zomermaanden zoveel mogelijk weidegang na de opbouw 24/7.

In de randstad met grote pensionstallen hebben de paarden nu eenmaal niet die ruimte en vrijheid zoals in minder dicht bevolkte gebieden (maar dat hebben wij ook niet).

Meer beweging zal de situatie waarschijnlijk wel wat verbeteren, maar het is niet de enige oorzaak.
Het kan ook heel goed, dat de klik er gewoon niet is of niet komt met dit paard.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:51

Ik woon ook in de randstad en het is prima te vinden. Tsja als je alleen luxe voor jezelf wilt, dan niet nee. Als je bereidt bent om wat concessies te doen dan is ook hier prima wat te vinden waar je paard lekker buiten komt. Betekent alleen soms dat je wat verder moet reizen, geen binnenbak aanwezig of zelf moeten mesten.

Slechts 3 uur buiten is echt te belachelijk voor woorden. Paard staat dan nog 21 uur! Op een klein stukje.

TS, mijn lieve, rustige Tinker zou van zo'n stalbeleid ook dominant worden. Dan nog kan het zijn dat dit paard niet geschikt is voor jou, dan is verkopen misschien beter. Maar voor je een nieuw paard neemt, verdiep je eens in het wezen paard en kies een andere stal uit voor je eventueel toekomstige paard. Ik garandeer je dat e op deze stal paarden blijft verkopen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:19

met alle respect maar ik woon in een westfries (NH) boerendorp op fijne Noord Hollandse klei maar een pensionstal waar de paarden winterdag overdag buiten komen kan je hier met een lampje zoeken. Ja de stallen waar je ze zelf moet buiten zetten en binnen halen en er dan bij moet blijven omdat er misschien wel iemand anders in de paddock wil die zijn er wel. Dan heb je 2 of 3 paddocks op 20 klanten.
Nou weet ik verder niet hoe iedereen hier in zn tijd zit maar als ik de hele dag gewerkt heb en ik ging voor mijn ontspanning naar mijn paard dan zette ik hem buiten, ging snel mesten en voer klaarzetten das max 20 min werk en dan nog even rijden. En dan kon ie zn hok weer in tot de volgende dag.

Uiteindelijk ben ik naar een stal gegaan waar ze idd een dagdeel buiten gaan maar toendertijd (een jaar of 5 terug) was er welgeteld 1 (één) in de buurt waar je paard betaalbaar stond en waar ze buiten kwamen en de rest was self service of onbetaalbaar.
Paard is ook mede om die reden verkocht, ik had er geen zin meer in op die manier.

Mijn eigen beesten (shets) lopen nu nog op eigen land en die kunnen wel de hele winter in de klei lopen, stampen het niet stuk en hebben een droog stuk maar mijn paard kon daar echt niet bij, die stond in september al tot zn knieën weggezakt.

Helaas heeft niet heel nederland mooie zandbodem en grote stallen waar de paarden conform de wens van de beste paardeneigenaar lekker kunnen staan. Ja als je er de hele dag naast kan gaan zitten dan kunnen ze een paar uur naar buiten maar helaas groeien geldbomen ook niet al te best op kleigrond.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:27

Ik sta ook in Noord- Holland in de kleigrond omgeving. Ik kan zo 5 tot 10 stallen noemen waar ze dagdelen tot hele dagen tot 24/7 buiten kunnen (en niet alleen maar in de modder staan), alleen de meeste zijn wat kleinere stalletjes particulier in boerendorpjes, met zelf mesten en alleen een buitenbak en soms met een rooster voor binnen/buiten zetten.

En dat willen veel mensen niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:33

Ben wel benieuwd waar je zit dan, hier heb ik ze iig nooit kunnen vinden voor een betaalbare prijs.
Ik had het overigens ook over kleine stallen in kleinere dorpen maar als je ze daar buiten wil hebben moet je er hier in de buurt vaak bijblijven.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:36

Ook hier sta ik in n-h weet ook genoeg stallen waar paarden minstens van smorgens 8/9 tot savonds 6/7 in de winter buiten staan.

En t ligt ook aan wat je wil.
Hier 24/7 buiten de rest moet je zelf bijhouden rijbak heb ik niet ik rij veel buiten en heb zelf een stuk afgezet wat ik als bak gebruik.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:41

xSogno schreef:
soms met een rooster voor binnen/buiten zetten.

Wij hebben een rooster voor binnen en buiten zetten. Echter als er maar 1 stalgenoot tussen zit die steeds op het laatste moment zegt ik kan niet of zelfs gewoon ze niet buiten zet dan werkt het al niet. Dat probleem heb ik nu regelmatig en ik kan je zeggen dat dat op zijn zachts gezegd heel irritant is.

Daarbij is het voor veel mensen met 40 uur of meer werken heel erg lastig.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:43

Meeste zijn kennissen of via via. Stallen zonder website.
Er is echt wel wat te vinden. Luxe is het vaak niet. Maar zolang de bak maar goed begaanbaar is, vind ik het prima te doen. Vaak niet eens duur ook, rond de 200 euro.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:53

Ineke2 schreef:
xSogno schreef:
soms met een rooster voor binnen/buiten zetten.

Wij hebben een rooster voor binnen en buiten zetten. Echter als er maar 1 stalgenoot tussen zit die steeds op het laatste moment zegt ik kan niet of zelfs gewoon ze niet buiten zet dan werkt het al niet. Dat probleem heb ik nu regelmatig en ik kan je zeggen dat dat op zijn zachts gezegd heel irritant is.

Daarbij is het voor veel mensen met 40 uur of meer werken heel erg lastig.

Dan laten ze die stalgenoot toch de keuze, meedoen of afnokken.