Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:30

Jullie snappen het niet.
Ieder paard kijkt eerst naar de kleding van de ruiter en gaat zo lopen zoals de kleding aangeeft.
Slobbertrui= slordig lopen.
Dressuur jasje = netjes aan de teugel.
Wester = gelijk achter de koeien aan.
Jophurs = springen.
Zonder cap = gelijk in de ik ben met pension stand.
Veel bling bling = Als iemand een foto maakt moet ik showen.
Stront aan de laarzen= De schijt aan de wereld hebben loopje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:32

Ik meld me als een driekwart sloeber....
Ik rijd een paard bij op een grote manege waar nogal wat pubermeisjes wedstrijd gericht bezig zijn.
Het dier dat ik bijrijdt is nogal scheef en herstellend van een blessure.
....en ik beschouw mezelf als een gewetensvol dressuurruiter, die bezig is met stijve spieren losmaken, nuttige spieren goed sterk maken, hals strekken zodat rug bolt, tempocontrole op zit en gewicht, korte stukjes schouder binnenwaarts of juist buitenwaats en de rechterteugel, waar de vos op wil hangen *gooi* ik wel 100x in een uur *los*. Die krul interesseert me niet, ik wil 'streching down into the bit'. Maar ook weer niet meer dan drie gram gewicht.... :')

...en dan kijken, hoe mensen tegen je aankijken! 8-)
(De meesten zien me een beetje rondjes rijden, "want ik doe geen dressuur"....)

Lottexxx

Re: Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:39

Haha hier nog een sloeberruiter, gewoon in mijn spijkerbroek het paard op hoor. Afgelopen zomer was ik in Amerika nou daar kijken ze je raar aan als je een rijbroek aan hebt. Een cap was tot daar aan toe zeg maar, nou is daar de hele paardenbranche anders dan in Nederland naar mijn mening. Hier weet iedereen het beter en daar heeft iedereen een paard en maakt het niet of je de voorkant of achterkant kan vinden zeg maar :') . Ik reed daar ook gerust op een stamboekhengst met een oud westerndekje, enorm duur dressuurzadel en een bij elkaar gesprokkeld hoofdstel die het begaf. En ook in Nederland ga ik niet iedere keer wit paard omtoveren tot een echt wit paard, hij staat in het land en is weer vies.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:48

Voor de ruiters die rijden in spijkerbroek..
Wat voor spijkerbroek dan? Schuurt dat niet?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:54

Ik draag jeans van cruel girl.
Moet wel zeggen dat ik met fenders rijd. Heb namelijk ook lage laarzen ivm onmogelijke kuiten.
zonder fenders liever een rijbroek

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:55

Rossfechten schreef:
.

Ach, als je geen hersens hebt, hoef je deze ook niet te beschermen..........

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:56

Melody, er is een reden dat je niet met los haar moet rijden, dit is gevaarlijk als je buitenrijd, je blijft makkelijk ergens achter haken.

Vroeger zat de paardensport vol met etiquette. En dat was geen etiquette die met setjes te maken had, maar wel met veilig paardrijden.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:59

Ik meld me! Ik heb altijd redelijk fanatiek gereden voor andere.
Nog nooit een officiële wedstrijd ring van binnen gezien en ik heb nu ook de matchende pony bij de sloeber leefstijl
Ik sta op een 'aftanse' stal zonder bak en zelf gebouwde paddocks
Ik train de spieren er nu gericht op vanaf de grond en ik mag graag fietsen met de knol
Maar een dressuurtje zie je me niet rijden nee :)
Lekker de polder door

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:02

R12312 schreef:
Melody, er is een reden dat je niet met los haar moet rijden, dit is gevaarlijk als je buitenrijd, je blijft makkelijk ergens achter haken.

Vroeger zat de paardensport vol met etiquette. En dat was geen etiquette die met setjes te maken had, maar wel met veilig paardrijden.

Ach ik rij al 5 jaar alleen maar zo buiten, kans dat dat gebeurd is zo klein. En met mijn haar zou de kans dan even groot zijn als met staart. Ik heb zo'n lang haar dat het dan alsnog overal hangt, daarvoor ga ik niet zo'n rottige staart in doen :P

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:03

ik meld mij ook ben meer van lol met je knol dat echt wedstrijd gericht.

Echter moet soms 1 keer per week wel mijn paardje echt gericht trainen. maar verder lekker gek doen. Na de mac drive. Ijsjes halen.

wortels halen bij plaatselijke kinderdag verblijf.

op beren jacht in het bos. Helaas komen we vaker van die nare boskabouters tegen. Dus dan wordt het weer ene avontuurlijk sprintje

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:04

melody7 schreef:
Ach ik rij al 5 jaar alleen maar zo buiten, kans dat dat gebeurd is zo klein. En met mijn haar zou de kans dan even groot zijn als met staart. Ik heb zo'n lang haar dat het dan alsnog overal hangt, daarvoor ga ik niet zo'n rottige staart in doen :P

Dat moet jij geheel zelf weten, ik heb gezien wat voor schade het kan aanrichten................

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:08

R12312 schreef:
melody7 schreef:

Dat moet jij geheel zelf weten, ik heb gezien wat voor schade het kan aanrichten................

Ja dat zal best, maar ik doe toch mooi geen staart in. Ken het gebied hier op mn duim, ga echt niet aan een boom blijven hangen, en mn pony kan ook op die staart gaan staan mocht ik eraf vallen dus nee..

Maar goed ik hoef daar verder ook geen commentaar op :) is dit topic ook helemaal niet voor.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:12

melody7 schreef:
Ja dat zal best, maar ik doe toch mooi geen staart in. Ken het gebied hier op mn duim, ga echt niet aan een boom blijven hangen, en mn pony kan ook op die staart gaan staan mocht ik eraf vallen dus nee..

Maar goed ik hoef daar verder ook geen commentaar op :) is dit topic ook helemaal niet voor.

Tja, daar ben je 17 voor :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:17

Ik heb lang een cap gehad die gewoon het niet echt toe liet om een lage staart in te houden.
Zat voor geen meter met dat ding, met mijn uvex gaat het wel.
Verder hier ook relaxruiter, sloeber is hier niet echt van toepassing.
Hier wel gewoon goede degelijke spullen, maar kleding geef ik niks om.
Twee weken geleden een warme rijbroek gehaald bij decathlon en een winterjas gescoord ergens die paard-proof is en goed warm.
Maar helaas ben ik door ziekte nogal stijf, dus ik probeer gewoon te genieten van het rijden en verder zie ik het wel. :)
Maar ik ben wel heel erg van alles wat ik koop moet comfortabel zijn, mijn laarzen zijn net te groot en mijn zadel zullen veel mensen een raar ding vinden, maar ik ben er blij mee. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-12-14 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:18

ja ja hier ook een boscrossende knollenhobbelarige sloeberruiter.
Soms kriebelt het even om in de bak te gaan.
Maar na 1 keer weet ik ook weer wat er zo heerlijk is aan het bos _/-\o_
Gelukkig ben ik maar een bijrijdster en wordt paardlief door de eigenaresse natuurlijk wel goed getraind.
Ik ben gezegend met mijn bijrijdpaard en zijn eigenaren!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:24

"sloeberruiter" zal ik mezelf niet noemen. Ik rij dressuurmatig en buitenritjes. Soms uit gekkigheid een hindernisje. Kleding moet degelijk zijn, nette laarzen, mooie cap, mag best een beetje lak of een steentje bevatten. Aan de andere kant stap ik regelmatig in mijn normale broek op mijn pony zonder zadel om even een half uurtje door de bak te hupsen. Daarbij wil ik wel dat pony beest een beetje haar best doet. Matchen van kleding doe ik niet. Het moet functioneel zijn. Maar dingen die ik dagelijks gebruik match ik wel, zadel en hoofdstel bijv. Moet wel kloppen.

Maar om met de gaten in mijn rijbroek en de strond nog aan mijn laarzen de supermarkt in te stappen.. dat vertik ik. Beetje representatief ogen is niet heel veel moeite in mijn opinie.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:44

Ik ben (tijdelijk) gestopt met rijden. Maar was ook gewoon een sloeberruiter. Sommigen vonden dat ik wel talent had om dressuur te gaan rijden. Maar een beetje door de bak scheuren vond ik leuker en heb zelf verder geen kennisen die meewillen op wedstrijd enzo, moest alles alleen doen. Wel altijd gereden met outfit passend bij het dekje. Verzamelde setjes, daar hoef je dus niet beslist een wedstrijdruiter voor te zijn. Al vind mijn familie het wel raar dat ik leren laarzen, een pikeur cap en anky spullen kocht voor een paar keer rijden per maand. Voor mijn pony heb ik een simpel wintec zadel, dat dan weer wel :D
En die ken ik er hier nog genoeg, die gewoon wat voor hun plezier rijden.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:50

Sloeberruiters genoeg dus. :-)

Cap vind ik wel belangrijk, ik zal niet gauw zonder op een paard stappen.

De rest van mijn kleding is tweedehands bij elkaar gesprokkeld. Niet echt fotomateriaal, maar wel praktisch. Ik rij nooit in een rijbroek, vind dat ondingen, een spijkerbroek doet het goed genoeg, en ik heb nooit last van schuren gehad. Behalve toen ik echte 'dure' paardrijlaarzen had, ik had constant mijn hielen open, daar werd ik niet gelukkig van.

Als er gaten in mijn kleren vallen, dan gaan ze weg. Met uitzondering van die ene spijkerbroek die zo lekker zit, en een gat bij de knie heeft. Die draag ik zomers nog wel eens. Ik bedoel, sommige mensen betalen voor spijkerbroeken met zo'n gat erin. :+

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 02:24

Sloeber kan ik mezelf niet helemaal noemen, echt netjes ben ik ook niet bepaald :')
Ik rijd wedstrijden, vind het ook heel leuk om te sparen voor nieuwe spulletjes zodat ik uiteindelijk een mooie set bij elkaar heb, en als ik in de bak rijd, let ik wel degelijk op het lichaamsgebruik van mijn paard. Ik kan eigenlijk gewoon altijd genieten als ik met m'n paard bezig ben, of dit nou dressuurmatig trainen in de bak is, een lekker bosritje of gewoon samen lekker wat tutten. Matchende spullen doe ik absoluut niet bewust, nou heb ik wel een voorliefde voor donkerblauw, waardoor ik inmiddels een jas, een cap, een wedstrijdjasje, een dekje en beenbeschermers in die kleur heb, hierdoor lijkt alles vaak keurig te matchen, maar vaak is dat toch een kwestie van toeval, als ik iets koop is het gewoon vaak donkerblauw omdat ik dat een mooie kleur vind _O-

Verder vind ik slobbertruien heerlijk zitten en heb ik ze graag aan met rijden, zo heb ik ook moeite met afscheid nemen van bepaalde truien (omdat ze zo lekker zitten) en beginnen de uiteindes van de mouwen toch echt wel een soort van te rafelen :+ Aan de andere kant ga ik ook gerust m'n stal uitmesten terwijl ik een witte 'nette' broek aanheb. M'n rijlaarzen poets ik alleen voor wedstrijden, dekjes was ik niet vaak, en vaak is de voornaamste reden vanwege het opgedroogde zweet aan de binnenkant, en niet omdat ze er niet zo netjes uitzien. Overigens heb ik een jaar lang met 1 dekje gereden, inmiddels heb ik er wel iets meer op stal neergelegd, maar heb ik er maar 2 die ik gebruik. Ik kan enorm genieten van boscrossen en doe dit dan ook zeer regelmatig. Beenbeschermers gebruik ik alleen tijdens het springen (en ja, dan moet ik toch wel bekennen dat die wel matchen met mijn springdekje ;) ), en ik heb gister toevallig een nieuw bruin hoofdstel aangeschaft, terwijl mijn zadel en laarzen toch echt best wel zwart zijn, ik vond het hoofdstel gewoon heel erg mooi ^)

Zo zijn er dus nog wel heel wat 'tussenin' ruiters, en is lang niet iedereen die prestatiegericht rijdt nou zo keurig wat betreft mindset en spulletjes :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 02:25

Moest stiekem even lachen om dat stukje over 'paarden zijn edel' :D Dat klopt, maar dat zijn ze dan zelf wel vergeten :P Alleen al even naar paardentaal onderling gekeken; bijten, trappen etc.
Verder naar mensen soms ook behoorlijk lomp (ja ook een kwestie van opvoeden, maar geef ze een hand en je snapt t wel ;) )

Ook in de stront rond banjeren, uitmesten en ander stalwerk is niet bepaald edel te noemen. Ik loop dan echt niet in dure nette kleren rond hoor :P enige dure is mijn lekkere warme mh jas.

Voor het rijden vind ik het wel prettig om gewoon wat practisch te dragen, maar ik shop gewoon vesten ed bij de bristol of de zeeman. Die vind ik niks minder dan de dure vesten van bekende merken in de paardenwereld. Voordeel van goedkoop shoppen is ook dat je wat vaker wat nieuws kunt kopen. Hoef je niet perse met gaten in je kleding te lopen :P

Verder ben ik wel een setjes fan en dressuurprikker (yup guilty), maar geniet minstens net zoveel (eigenlijk meer) van buitenrijden. Ik doe dan ook endurance naast de dressuur. (moet zeggen, dat de sfeer op de endurance wedstrijden mij ook meer aanstaat, ik ben op dressuurwedstrijden meestal ook een vreemde eend in de bijt met mijn kleine pony's tussen de paarden :P maar ik rij graag dressuur voor mezelf en om het paard lenig en soepel te houden en zijn lichaam goed te laten gebruiken.) Helaas hier geen natuurgebied in de achtertuin, maar meteen asfalt en verkeer... en ik heb nog jonge paarden, dus momenteel rustig aan en buitenrijden op een laag pitje.
Sowieso nu, rond de vuurwerk periode, op de bak aangewezen. Veiligheid eerst.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 02:33

Maar een beetje kort door de bocht is het hokjes denken zo wel natuurlijk ;-)

Bedoel, ik heb inderdaad wel speciale truien voor 'op stal' en dat zijn niet de meest charmante XD. Gewoon dik en warm en gaan al jaren mee.
Ik heb maar 2 rijbroeken, alle twee helemaal zwart dus weinig bijzonders aan en ook al minstens 4 jaar oud; rij ook heel vaak met een spijkerbroek/legging. Ik heb daar gewoon mijn outdoor laarzen die al een paar seizoenen teveel mee gaan onder, onder de modder. Geen porum dus.

Maar ik hecht dan wel weer veel waarde aan het tuig; ik heb liever wel dat het er allemaal een beetje goed uitziet, bij elkaar past. En niet oud en versleten uitziet en/of is.
Ik koop toch wel regelmatig nieuwe dekjes etc, hou niet van versleten dekken. Dekens zijn ook gewoon allemaal netjes (voorzover ik die gebruik).
Ponys krijgen ook regelmatig nieuw halster als de ander roest of verweerd is of rafelt ofzo. Ze zijn bijna altijd netjes getoilleteerd en zo schoon mogelijk als ze gereden worden. Ik hou niet van plukken uit de oren, aan de benen, onder de kin; ik kijk graag naar een mooie pony ;-)

wedstrijd gericht ben ik -totaal- niet.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 04:12

Rossfechten schreef:
Jullie snappen het niet.
Ieder paard kijkt eerst naar de kleding van de ruiter en gaat zo lopen zoals de kleding aangeeft.
Jophurs = springen.

hahahahaha ik lig echt helemaal dubbel!!:P geniaal :P!!! dit meen je niet serieus toch ik neem iig aan dat het sarcastisch bedoelt is want hoe je paard loopt ligt aan je eigen houding en als je vind dat je in een slobber trui een bagger houding aan moet nemen en je teugels los moet laten dan loopt je paard er ook naar maar als ik in men slobber trui gewoon met een rechte rug en contact teugel zit loopt mijn paard op de weg net zo netjes als in de ring.

ik zie hem al kijken en denken... zoooo angela heeft vandaag haar outdoor laarzen aan en een regen jas... nou prima dan ga ik eens ff lekker racen straks. denk je dat hij ook merk kan onderscheiden? ik bedoel dat als ik met mijn outdoor ariat laarzen rij hij toch nog net wat netter loopt dan als ik gewoon mijn gympen aan heb?... ik zal het morgen eens uitproberen hahaha!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 06:45

Hier nog een sloeberruiter! Als ik rij op mijn verzorgpaard, rij ik buiten. Meestal op een barebackpad/australian stock saddle met mijn oude stalschoenen aan, een lekker lubberig vest en een spijkerbroek. In de zomer met een lubberig bloesje en een spijkerbroek.

Ik wordt altijd aangezien voor westernruiter gezien het paard wel westerntack draagt en ik een spijkerbroek en bloesje aan heb. Het paard is ook wel een Quarter Horse én western beleerd, maar we doen niks met de westernsport. Alleen rustige buitenritjes omdat meneer al aardig op leeftijd is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:18

Sizzle schreef:
Kun je ook een wedstrijdgerichte sloeberruiter zijn ?
UIterlijk interesseerd me namelijk geen moer behalve op de momenten dat het moet (in de proef).
Maar ik ga rustig op priveles op een andere locatie met een zwart hoofdstel met bruine zadel en vieze rijlaarzen. Thuis eerder met van die oude goedkope happy horse chaps.
Ik heb maar een stuk of 4 dekjes voor 2 paarden en deze zijn ook al tig jaar oud.
Beide paarden delen hetzelfde hoofdstel.

Ik ken namelijk ook wel veel recreatie ruiters die echter wel heel veel waarde hechten aan het uiterlijk.

Zo ben ik ook. Thuis zie ik er niet uit (paarden aan huis dus niemand boeit dat) maar op wedstrijd zie ik er helemaal anders uit.

En hoe ik over beide groepen denk?
Niet.
Een mooie outfit kan ik even bewonderen maar het interesseert me niet wat anderen dragen verder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:31

Rossfechten schreef:
Jullie snappen het niet.
Jophurs = springen.

_O- _O-

Daar zit 'm dus het probleem........ :D :D