hoe leer ik het mezelf af?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:31

Lieve ts,

Ik heb het hele topic gelezen en eigenlijk ben ik het wel een beetje met je vriend eens.
Jullie hebben een afspraak gemaakt tot er 1 paard sterft. 38 is niet piepjong meer.
Verder kun jij misschien een paard onderhouden van je loon, maar gaat dat dan van de vaste lasten af?

Er zijn meer dan genoeg relaties waar de man de bankzaken doet, daar schrik ik niet zo van.
Een paard kost klauwen met geld, meer dan een zak voer en een beetje hooi.
Wanneer jij zelfstandig een paard kan onderhouden en daarbij op jezelf kan wonen, dan zou ik zeggen doen. Maar het af laten hangen van vrienden is imo niet echt een goede basis.
Ook speelt jouw onzekerheid hierbij een grote rol, het komt op mij over dat je veel door je vriend laat regelen en dat ook fijn vind. Maar ik geloof niet dat hij zo'n grote boeman is als bokt wil denken. Ook denk ik dat de vriend van ts enorm beschermend is al dan niet een beetje ouderwets.
Een hele persoonlijke vraag ts, maar ben je ook gediagnosticeerd door een arts?

Van het geld dat je terug krijgt kun je prima manegelessen bekostigen. Dan kun je alvast oefenen voor je eigen paard. Of misschien een instructeur laten komen voor de haf? Stel je voor dat jullie fijn op pad kunnen. Dar zou ook een verbetering van de situatie zijn toch?

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:35

MaricoGraphy schreef:
Ik begrijp jullie reacties echt wel. Maar ik ben niet anders gewend.

mijn verhaal...
ik Werd bij mijn ouders als kind zowat kort gehouden, kreeg slaag (nu gelukkig niet meer, zover gaat mijn vriend niet) en werd helemaal uitgescholden als ik een onvoldoende haalde op school waardoor de zin in leven langzaam maar zeker verdween.

Ik word hier eerlijk gezegd een beetje kriegel van. Zover gaat hij niet? Hoe ver gaat hij dan wel? Waarom die vergelijking -O-

Echt meid, red jezelf. Als je zelfstandig woont en voor jezelf zorgt zul je ook een stuk meer levenservaring op doen. Daarna zou ik pas gaan kijken naar een eigen paard

Goof

Re: hoe leer ik het mezelf af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:38

Misschien doet haar vriend wel de bankzaken omdat dat nodig is? Wij weten niet hoe zelfstandig of niet TS is, er zal een reden zijn dat haar vriend alles regelt.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:44

Maar het is toch wel handig om zelf je bankzaken te kunnen regelen als je wil beginnen aan een eigen paard.. Daarbij lijkt me de hoeveelheid invloed die haar vriend op haar uitoefent veel te ver gaan, ongeacht de situatie

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:46

Denk niet dat de vriend zegt: "MAG NIET!" als de ts aangeeft dat ze dat graag wil leren.
Op mij komt het over dat de ts behoorlijk onzeker is en het wel fijn vind dat dat soort dingen geregeld word. ( Wat mij ook heel fijn lijkt, maar helaas bij ons is het andersom :') "

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:52

chelle_dora schreef:
Weet je waar ik me over verbaas TS?

Dat je al maanden lang aangeeft 'geen haast te hebben' voor het kopen van een paard, maar ondertussen staat er bovenaan je OP dit:

Citaat:
Ik wil al jaren mijn eigen paard, ik heb nu de mogelijkheid maar mag niet van mijn vriend. Ik moet wachten tot 1 van mijn vrienden hun paarde sterft -O- fijn hoor als je weet dat zij 2 sterke rassen hebben die vast nog jaren mee kunnen.

Roepen dat de haflinger 'gewoon niet wil' vind ik ook erg logisch; met alle te krappe, te kleine zadels die jij erop hebt gelegd het afgelopen jaar én het feit dat ie van 'weidepaard' ineens van alles en nog wat moest doen van je, zou ik het als paard zijnde ook vertikken om nog een stap harder te werken voor je. En wanneer je dus niet op je verzorgpaarden kan rijden, zijn ze niet meer leuk en moet er weer een eigen paard komen. Vind je het heel vreemd dat jouw vriend zegt; je wacht maar?

Dat de haflinger zonder zadel ook niet meer wil werken vind ik ook niet heel vreemd; als jij eerst met te krappe schoenen moet lopen of een te strakke broek, loopt het zonder broek ook niet meer lekker. Aangezien je aangeeft dat je 'geen zin hebt om daar een nieuw zadel voor te kopen' zou ik me toch even achter de oren krabben; wat nou als jouw 'nieuwe eigen paard' aangepast voer, zadel, hoefijzers o.i.d. nodig heeft of door onkunde veel last van zijn rug krijgt waardoor hij met zijn oude zadel niet meer gereden kan worden; zeg je dan ook 'ja daag, voor jou ga ik geen nieuw zadel kopen want je werkt toch niet voor me'?

Ik vraag me nog steeds af wat jouw 'rij-ervaring' is.
Citaat:
Ik wil ook bespreken voor manegelessen, maar dat durf ik niet omdat ik niet weet of dat slim is om te vragen.

Ik zou als ik jou was zéker manegelessen gaan volgen, simpelweg omdat je dan in ieder geval bezig bent met de paarden, en er nog wat van leert ook. Maar goed, dat is al in 10 topics tegen je verteld en bijna maandelijks kom je terug met een 'ik wil een paard-topic' dus het is praten tegen een héle flinke muur heb ik het idee. En ik denk dus ook dat je vriend er ook een keer klaar mee zal zijn als je keer op keer blijft herhalen dat je zo graag een eigen paard wil.

Mijn vriend staat ook 100% achter me, maar als je samen woont is het (in mijn ogen) niet meer dan logisch dat je wel sámen de aankopen en terugkerende kosten bespreekt en overlegt. Het gaat niet alleen om jou, het gaat ook om je vriend, en om een levend wezen wat je 'even' aanschaft.

Dat je een rotjeugd hebt gehad is echt heel naar, dat geloof ik echt wel, maar een eigen paard aanschaffen omdat je, even héél bot gezegd, je verzorgpaard niet leuk genoeg vind omdat jij niet wilt investeren in een correct zadel, gaat je jeugd echt niet uitwissen.

Nogmaals, ik denk dat je nog een héle hoop moet leren.

:j _/-\o_
Hier kan ik alleen maar heel erg mee eens zijn!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:13

chelle_dora schreef:

Dat je al maanden lang aangeeft 'geen haast te hebben' voor het kopen van een paard, maar ondertussen staat er bovenaan je OP dit:

Citaat:
Ik wil al jaren mijn eigen paard, ik heb nu de mogelijkheid maar mag niet van mijn vriend. Ik moet wachten tot 1 van mijn vrienden hun paarde sterft -O- fijn hoor als je weet dat zij 2 sterke rassen hebben die vast nog jaren mee kunnen.

Roepen dat de haflinger 'gewoon niet wil' vind ik ook erg logisch; met alle te krappe, te kleine zadels die jij erop hebt gelegd het afgelopen jaar én het feit dat ie van 'weidepaard' ineens van alles en nog wat moest doen van je, zou ik het als paard zijnde ook vertikken om nog een stap harder te werken voor je. En wanneer je dus niet op je verzorgpaarden kan rijden, zijn ze niet meer leuk en moet er weer een eigen paard komen. Vind je het heel vreemd dat jouw vriend zegt; je wacht maar?

Dat de haflinger zonder zadel ook niet meer wil werken vind ik ook niet heel vreemd; als jij eerst met te krappe schoenen moet lopen of een te strakke broek, loopt het zonder broek ook niet meer lekker. Aangezien je aangeeft dat je 'geen zin hebt om daar een nieuw zadel voor te kopen' zou ik me toch even achter de oren krabben; wat nou als jouw 'nieuwe eigen paard' aangepast voer, zadel, hoefijzers o.i.d. nodig heeft of door onkunde veel last van zijn rug krijgt waardoor hij met zijn oude zadel niet meer gereden kan worden; zeg je dan ook 'ja daag, voor jou ga ik geen nieuw zadel kopen want je werkt toch niet voor me'?

Citaat:
Ik wil ook bespreken voor manegelessen, maar dat durf ik niet omdat ik niet weet of dat slim is om te vragen.

Ik zou als ik jou was zéker manegelessen gaan volgen, simpelweg omdat je dan in ieder geval bezig bent met de paarden, en er nog wat van leert ook. Maar goed, dat is al in 10 topics tegen je verteld en bijna maandelijks kom je terug met een 'ik wil een paard-topic' dus het is praten tegen een héle flinke muur heb ik het idee. En ik denk dus ook dat je vriend er ook een keer klaar mee zal zijn als je keer op keer blijft herhalen dat je zo graag een eigen paard wil.

Mijn vriend staat ook 100% achter me, maar als je samen woont is het (in mijn ogen) niet meer dan logisch dat je wel sámen de aankopen en terugkerende kosten bespreekt en overlegt. Het gaat niet alleen om jou, het gaat ook om je vriend, en om een levend wezen wat je 'even' aanschaft.

Dat je een rotjeugd hebt gehad is echt heel naar, dat geloof ik echt wel, maar een eigen paard aanschaffen omdat je, even héél bot gezegd, je verzorgpaard niet leuk genoeg vind omdat jij niet wilt investeren in een correct zadel, gaat je jeugd echt niet uitwissen.

Mis ik 1 pagina, zie ik deze post niet :+
Nou dit dus.
Lessen kan ook met de haf als je een goed zadel hebt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:20

silversomali schreef:
Maar het is toch wel handig om zelf je bankzaken te kunnen regelen als je wil beginnen aan een eigen paard.. Daarbij lijkt me de hoeveelheid invloed die haar vriend op haar uitoefent veel te ver gaan, ongeacht de situatie

Ja eens, maar wat ik probeerde te zeggen is dat TS dat misschien (nog) helemaal niet kan.
Ja, als je zelf een paard wil onderhouden is het handig als je ook financieel onafhankelijk bent van je vriend en zelfstandig je bankzaken kunt doen, maar dan moet je dat dus wel kunnen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:35

chelle_dora schreef:

Citaat:

Citaat:

Goed zadel en naar de tandarts met dat dier....
Die foto's in haar recente topic, hele gebit is scheef :n

TS is echt niet toe aan een eigen paard als ik dit zo bekijk...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:31

Dat het gebit van de haf scheef is wist ik pas toen ik de foto's maakte. EN zondag zeg ik dit ook tegen de eigenaar.
Sinds de haf bloedarmoede heeft gehad had ik al besloten niet meer op de paarden te rijden, en er enkel mee te wandelen.
Daarna heb ik geconstateerd dat de fjord tijdens het wandelen zijn voeten niet meer netjes opheft en dus regelmatig struikelt. Lijkt me niet gezond voor de oude gewrichten en dus besloten deze gewoon op de wei te laten.
MAAR zonder de fjord krijg ik de haflinger niet vooruit buiten de weide. Enige wat ik nog kan doen is dus het poetsen en knuffelen. Verder niets. Een goed zadel aanschaffen als ik er toch niet meer op rij is dus geen optie.

Wat een eigen paard betreft: Ja daar ben ik voor in staat om een goed zadel aan te schaffen samen met een goede zadelpasser.
Een eigen paard of een paard van een ander is een heel verschil. Met een eigen paard zou ik ook gewoon weg kunnen gaan zonder dat er iemand anders mee moet.
Wat kosten betreft weet ik goed genoeg hoeveel een paard kost (heb veel uitgerekend gehad) en weet ik ook dat de DA-kosten en eventuele kliniek kosten hoog kunnen oplopen. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:49

TS,

Maak een stappenplan en stap 1 zou moeten zijn
- eigen bankrekening openen en daar je loon op laten storten
stap 2
- eigen bankzaken regelen
stap 3
- inzicht krijgen in je financiele situatie

desnoods met hulp van je vriend, maar je moet dit echt zelf gaan leren regelen zodat je zelf inzicht krijgt en niet volledig afhankelijk bent van je vriend.
Die relatie is nl op dit vlak niet gezond. Als het uitraakt heb je nl niets, maar als er onverhoopt wat met je vriend mocht gebeuren weet je ook niet wat te doen.

Het allerbelangrijkste is echt om (financieel) afhankelijk te worden en inzicht te hebben hoeveel er in komt en uit gaat.

Niet denken dat overkomt mij niet, want het zou je wel maar overkomen.
Gewoon tegen je vriend zeggen dat het tijd is dat jij ook leert om te gaan met bankzaken en dat hij je dat moet leren voor het geval dat hem wat mocht overkomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 10:42

Vandaag ga ik bespreken voor rijlessen. En die ga ik ook zelf bekostigen. 1x per week lijkt me voldoende?
Ps. Sorry als ik bot reageer heb slecht nieuws gekregen ivm mijn eigen gezondheid.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:02

Rust roest ts, met de fjord kan je nog prima gaan wandelen.
Kun je niet in de weide rijden?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:45

Ik snap je vriend ook wel een beetje. :j Je hebt nu twee paarden die je mag verzorgen. Ze zijn zoals ze zijn; met hun voor- en nadelen, met hun gebreken en beperkingen. Dat is dus bij de fjord dat hij oud is en bij de haflinger dat er niet veel met hem gedaan is en hij door slechte ervaringen niet veel zin heeft om mee te werken. Dit soort problemen kom je bij een eigen paard evengoed tegen. Het is niet noodzakelijk zoals jij schrijft:
Citaat:
Met een eigen paard zou ik ook gewoon weg kunnen gaan zonder dat er iemand anders mee moet.
Daar moet je maar geluk mee hebben; veel paarden gaan niet zonder paardenvriendjes naar buiten.

Als je met de haflinger iets wil bereiken zal je met hem aan de slag moeten. En best wel meer dan alleen poetsen en knuffelen. Grondwerk, longeren,... kan je allemaal met hem doen. Zodat hij jou als leider gaat accepteren. Dan is de kans ook groter dat hij met je mee gaat buiten de weide.

Wat ik bedoel is dit: De kans dat de fjord (gezien zijn leeftijd) de komende jaren is bijzonder groot. En je vriend heeft al "ja" gezegd voor een eigen paard als er een verzorpaard wegvalt. Profiteer van de verzorgpaarden om zoveel mogelijk over paarden en hun gedrag te leren voor je aan een eigen paard begint. Je hebt een stel prachtige leermeesters staan. En als het dan later met een eigen paard niet allemaal van een leien dakje gaat heb je geleerd om door te zetten en oplossingen te zoeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 13:49

Probleem is miss ook dat ik u maar 1x per week 1 uurtje met de haf bezig ben. Daaruit kan hij mij iet echt als leider gaan zien.
Wandelen met de fjord? Tja gaat wel maar hij struikelt veel.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:03

Waarom ben je er niet vaker mee bezig dan?

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:27

Wauw, wat een verhaal.. Ik heb heel veel respect voor je TS. Volgens mij heb je geen makkelijk leven gehad. Toch wil ik je aanraden eerst met je vriend over alles eens zijn & daarna pas gaan kijken naar een eigen paard. Veel succes met alles!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:41

TS dat kan hij met 1x per week wel, maar volgens mij kan je van die haf heel veel leren. Investeer eens in instructie en ga aan de slag met de haf. Als je hem 1-2 jaar degelijk kunt verzorgen (zoals je met je eigen paard zou doen) dan weet je ook of je geschikt bent om een eigen paard te hebben.
Laat eerst eens een DA naar de haf kijken zodat je zeker bent dat hij wel gezond genoeg is om mee te rijden. Tandarts voor zijn gebit en een passend zadel. Dan begin je tenminste met een goede basis.
Die haf wil dat of dit niet doen voor je, maar je nieuwe paard gaat dat op een gegeven moment ook niet willen. Dat is nu net het moeilijke aan paardrijden. Die dieren voor ons laten werken en bepaalde hindernissen of struikelblokken overwinnen.
Als je nu met die haf echt serieus aan de slag gaat dan kun je er ook heel veel van leren. Kun je binnen een jaartje of 2 zelf wel gaan bedenken of je bereid bent om al je tijd en geld in een eigen paard te investeren en zal je ook meer argumenten hebben om al dan niet een eigen paard aan te schaffen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:46

Ik heb dus ook gedeeltelijk over de haflinger en de fjord gelezen, maar hoe zit het nou met de eigenaren dan? Misschien heb ik dat net dan weer gemist, maar is het ook niet de verantwoordelijkheid van de eigenaren dat, in ieder geval het gebeuren met de haf zijn gebit, dit allemaal in orde komt? Of zijn er andere afspraken gemaakt en gaat TS daar volledig over?

Gewoon een vraag.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:52

Persoonlijk zou ik niet investeren in een paard van een ander, zeker als je spreekt over zadels en tandartsen. Je kan er alleen maar gezeur over krijgen.

Als TS een paard wil kopen, dan koopt ze een paard en hoeft ze niet minimaal 3 jaar verzorger te zijn geweest en 10 manegelessen te hebben gehad.

Wat ik veel belangrijker vind is dat TS onafhankelijker wordt en ín staat is d'r eigen (financiele) boontjes te doppen. Ik dus pas een paard kopen als dat stukje in orde is.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:13

Ja maar TS zegt hier nergens wat ze verdient en waarom haar vriend het geld beheert en ik denk dat daar wel een bepaalde rede voor is.
Beter 500€ steken in het paard van een ander waar je alles mee mag doen dan een eigen paard te kopen + al het materiaal + bijkomende andere kosten en dan beseffen dat het niet lukt qua tijd, financien of ook qua vaardigheid, wan ts zet hier ook nergens op welk niveau ze eigenlijk rijdt en ik zou toch niet zo snel een eigen paard aanraden aan een beginner of recreatieruiter die er ook nog eens veel alleen voor staat qua verzorging en rijden. Dat kan al snel een nachtmerrie worden + ze laat uitstralen dat ze moeite heeft om de haflinger aan de slag te krijgen, wat gaat ze doen als het haar eigen paard is ? Verkopen, stoppen, wenen ?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:27

Ik heb het idee dat hier het probleem niet ligt bij de vriend van TS.
Ze zegt dat het paard gestald kan worden bij vrienden, waar de 2 andere paarden staan. Gratis welteverstaan. Zij hebben een voorwaarde gesteld dat TS daar best een paard neer mag zetten, wanneer er een plek vrijkomt. Zo lang er dus geen plek vrijkomt daar, kan er geen ander paard bij.

Zo lees ik het in ieder geval.

Ook heb ik gelezen dat je het paard ook ergens anders neer kan zetten met jouw inkomen? Heb je daarbij ook rekening gehouden met ALLE vaste lasten? Misschien heeft je vriend dat namelijk al wel gedaan.
Je zegt dat jouw inkomen voldoende is om het paard te betalen, huur, voedsel, zadel en hoge dierenartsrekeningen. Als je zoveel geld verdiend, waarom ga je dan niet bij je vriend weg zodat je een Eigen paard kan kopen?

Ik vind het maar een raar verhaal eerlijk gezegd.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:27

Heb niet alles gelezen hoor, maar mijn man is ook een heel stuk ouder dan mij en wij hebben ons geld nog apart. Wij bepalen wat wij met ons geld doen enkel grote bedragen (onder groot versta ik €500 en meer) praten wij.

Mijn man zou mij niet moeten zeggen wat ik wel en niet mag... Want dan weet hij de voordeur of achterdeur te zijn. Dat je overlegd en met goede argumenten komt waarom iets niet kan/mag oke. In jouw geval dus niet mogen. Het is toch jouw geld? Jij werkt er toch voor?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 16:52

Ik zet normaal niet openbaar wat ik verdien. Logisch denk ik. Dus die info kun je per pb wel krijgen.
Dat mijn vriend het geld beheert is doordat ik zo stom was om daadwerkelijk in het begin van de relatie toe te zeggen dat ik mijn loon naar hem overstort. Heb er toen niet bij stilgestaan.
En ik ben een recreatieruiter, en geloof mij, niet iedereen met een paard rijdt op een bepaald niveau. Die hebben miss wel meer manege ervaring. Maar ik ken ook mensen die niet altijd op een bokkend of op hol geslagen paard blijven zitten. Ik kan dat dus wel. Alleen van een ijslander ben ik eens gevallen. Maar van een op hol geslagen fries of haflinger dus nog niet. En ben er best trots op omdat ik "maar een beginner" ben in jullie ogen.

Ook ga ik geen 500 euro spenderen aan een dier dat niet van mij is, zoals hierboven al gezegd is. Daar moeten de eigenaars over beslissen.
Qua verzorging zal ik er niet alleen voor staan als hij bij mijn vrienden komt te staan. Daar is altijd iemand op de wei, behalve als de mensen moeten eten.
ik ga nu maar 1x per week naar de haf, puur omdat de eigenares niet altijd tijd heeft om erbij te zijn. Niet dat ze mij niet vertrouwd, maar gewoon voor als er eens iets moest gebeuren. Kan altijd toch?
Met mijn eigen paard kan ik minstens 4 dagen erheen gaan. Dan hoef ik alleen maar de sleutel van de weide te vragen. Tevens kan ik het paard ook dicht bij huis stallen aan 300 euro per maand. En zou ik er elke dag heen kunnen gaan en eventueel ook les kunnen nemen met het paard.
ja les nemen met de haflingr zou ook nu kunnen via een instructeur, maar heb geen passend zadel dus dat is uitgesloten.

bij onze vrienden is plats zat voor 3 paarden. 3ha grond en in elke wei zzn schuilstal. Maar wel maar 2 vaste binnenstallen, hoewel er een ruimte is waar nu hooi ligt wat eigg ook een stal is. Dus 3 paarden kan best. .

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:00

MaricoGraphy schreef:
Ik zet normaal niet openbaar wat ik verdien. Logisch denk ik. Dus die info kun je per pb wel krijgen.
Dat mijn vriend het geld beheert is doordat ik zo stom was om daadwerkelijk in het begin van de relatie toe te zeggen dat ik mijn loon naar hem overstort. Heb er toen niet bij stilgestaan.
En ik ben een recreatieruiter, en geloof mij, niet iedereen met een paard rijdt op een bepaald niveau. Die hebben miss wel meer manege ervaring. Maar ik ken ook mensen die niet altijd op een bokkend of op hol geslagen paard blijven zitten. Ik kan dat dus wel. Alleen van een ijslander ben ik eens gevallen. Maar van een op hol geslagen fries of haflinger dus nog niet. En ben er best trots op omdat ik "maar een beginner" ben in jullie ogen. .

Je kan er dan toch voor kiezen je loon niet meer over te storten? Voor gezamelijke kosten kun je ook een aparte rekening openen. Ik ben al bijna 6 jaar samen met mijn vriend en hebben de financien nog steeds apart. Kan dus best. Alleen je moet een manier zien je vinden dit zachtjes te brengen aan je vriend. Daarnaast begrijp ik niet zo goed wat niveau ermee te maken heeft in deze. Zal wel te maken hebben met de haf.
Wat ik wel wil zeggen is dat er nog veel meer bestaat dan rijden alleen.
O ja, en heel knap hoor dat je kan blijven zitten op een bokkend paard, maar over het algemeen bokken ze niet zomaar, daar is dus wat mee.

MaricoGraphy schreef:
Ook ga ik geen 500 euro spenderen aan een dier dat niet van mij is, zoals hierboven al gezegd is. Daar moeten de eigenaars over beslissen.
Qua verzorging zal ik er niet alleen voor staan als hij bij mijn vrienden komt te staan. Daar is altijd iemand op de wei, behalve als de mensen moeten eten.
ik ga nu maar 1x per week naar de haf, puur omdat de eigenares niet altijd tijd heeft om erbij te zijn. Niet dat ze mij niet vertrouwd, maar gewoon voor als er eens iets moest gebeuren. Kan altijd toch?
Met mijn eigen paard kan ik minstens 4 dagen erheen gaan. Dan hoef ik alleen maar de sleutel van de weide te vragen. Tevens kan ik het paard ook dicht bij huis stallen aan 300 euro per maand. En zou ik er elke dag heen kunnen gaan en eventueel ook les kunnen nemen met het paard.
ja les nemen met de haflingr zou ook nu kunnen via een instructeur, maar heb geen passend zadel dus dat is uitgesloten.

bij onze vrienden is plats zat voor 3 paarden. 3ha grond en in elke wei zzn schuilstal. Maar wel maar 2 vaste binnenstallen, hoewel er een ruimte is waar nu hooi ligt wat eigg ook een stal is. Dus 3 paarden kan best. .

Dat jij vind dat er best 3 paarden kunnen is prima, maar daar gaat het in deze niet om. Het gaat erom wat zij vinden (tenslotte hun land) en wat de afspraken zijn. Daarnaast moet je er ook over nadenken dat als jij jou paard daar neerzet en snachts dus buiten laat, dat je paard iedere nacht alleen staat, omdat die andere paarden naar binnen gaan. Niet ieder paard vind dat prima.