Wie heeft er nog meer een 18+ paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariantjuh

Re: Wie heeft er nog meer een 18+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:33

Ik heb ook een oudje van 23 jaar. Astra is een hackney merrie. Wordt nog veel gereden! Ik ga wel merken dat ze ouder wordt. Conditie wordt wat minder, maar voor de rest merk ik het haast niet! Kijk in profiel voor foto's!

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:47

Mijn lieve KWPN merrie is al weer 27 jaar. Ze heeft sinds een jaar of drie cushing, maar dankzij de medicijnen doet ze t goed. Ik heb haar al sinds haar 3e, en rijd nog steeds buitenritjes op haar! Heerlijk zo'n paard dat je door en door kent, en zij mij :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 22:06

Antwoord op vraag van pagina 4;

Ik denk dat ze het zelf aangeeft. . Merk wel dat ze wat vaker ligt dan 7 jaar terug, maar verder merk ik nog niks!

Wat een leuke oudjes, en wat zien ze er goed uit :)

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:51

Mijn ventje is 26 _/-\o_

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:02

Ik heb een bijna 22 jaar oude BWP ruin, artrose in de voorbenen, OC + OCD in de sprongewrichten maar hij doet het nog steeds lekker :j

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:27

Ik heb er eentje van 22 en eentje van 19. En volgend jaar valt ook mijn hengst onder die categorie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:46

ik heb een vraag. De fjord is schraal en mist bespiering. Zodra ik hem wil longeren/rijden weet ik veel wat heeft hij zoveel energie dat ik het niet raar vind dat ie aan de schrale kant blijft. Hij staat overdag buiten, s nachts binnen met onbeperkt ruwvoer (hooi). Verder krijgt ie anderhalve voerschep seniores priores met daarin ook maisvlokken. Dat krijgt ie 2 maal daags en een schep omega 369 poeder plus een scheutje olie.

Ik wil hem graag voller en bespierder. Iemand tips? Hij heeft geen wormen of iets. Gezond verklaard door de da.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:54

Voor bespiering is eiwit nodig als bouwstof.
Krijgt hij dat voldoende? Hoe eiwitrijk is bv je hooi?
En training is ook nodig, voor het krijgen van bespiering.
Wat doe je zoal nog met je fjord?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 12:25

Marije_jiplover schreef:
Voor bespiering is eiwit nodig als bouwstof.
Krijgt hij dat voldoende? Hoe eiwitrijk is bv je hooi?
En training is ook nodig, voor het krijgen van bespiering.
Wat doe je zoal nog met je fjord?

Dat inderdaad :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:20

Blingh schreef:
ik heb een vraag. De fjord is schraal en mist bespiering. Zodra ik hem wil longeren/rijden weet ik veel wat heeft hij zoveel energie dat ik het niet raar vind dat ie aan de schrale kant blijft. Hij staat overdag buiten, s nachts binnen met onbeperkt ruwvoer (hooi). Verder krijgt ie anderhalve voerschep seniores priores met daarin ook maisvlokken. Dat krijgt ie 2 maal daags en een schep omega 369 poeder plus een scheutje olie.

Ik wil hem graag voller en bespierder. Iemand tips? Hij heeft geen wormen of iets. Gezond verklaard door de da.

Wat bespiering betreft heb je en hoop in eigen hand wat betreft specifieke oefeningen met rijden.
Een paard dat alleen maar "gaat" bouwt conditie, maar niet veel zware bespiering op. Kijk naar endurance voor het uiterste voorbeeld daarvan.
Paarden met de beste bespiering zijn dressuurpaarden die zwaardere oefeningen moeten doen, of paarden die langzaam zwaar werk doen, zoals trekpaarden.
Als dressuur niet je ding is, probeer dan op z´n minst tempo te regelen (naar langzamer dan hij zelf wil) en bergopwaarts en afwaarts in te bouwen (duinen, dijken) en verschillenden soorten ondergrond in een rit en stukken door water gaan.

Longeren zou je met twee longes kunnen doen als je vaardig genoeg bent, dan kun je ook tempo beter regelen en een paar pasjes schouder binnenwaarts vragen enzo, zodat het niet alleen gaat om rondjes "gaan".

Oefeningen die je zowel aan de longe als onder het zadel kunt doen is in elke sessie eens wat overgangen maken waarbij je (minstens) een gang overslaat. Dus van halt in draf (of galop), van stap in galop en ook terug van galop naar stap of halt en van draf naar halt. Meestal hebben ze na een paar keer herhalen precies door wat je wilt en gaan ze anticiperen op een zeer lichte hulp en is het ook nog heel leuk om te doen. Je kunt eerst nog overgangen maken waarbij je heel kort door de gang er tussen gaat (1-2 passen) als aanloop, maar soms snappen ze het meteen.
Dit echter niet lang achter elkaar doen, het is zwaar werk.
Ook stoppen als het niet gesnapt wordt of te zwaar is (en dus verzet krijgt).

Ook goed is tempowisselingen binnen een gang. Dus een stukje zo langzaam mogelijk, maar wel actief, binnen die gang en dan weer een stukje zo gestrekt mogelijk (dat hoeft niet harder te zijn) en dan weer arbeids tempo en weer herhalen. Dit kun je zowel in het terrein als in de bak/piste doen.
Het zijn met name de korte gangen, als je die actief en "swingend" kunt houden (want met een paardje met veel energie redelijk gemakelijk zal zijn), die voor spieropbouw zorgen. Het strekken is ter afwisseling en even energie kwijtraken.
Dus ook weer die korte, verzamelde gangen niet zo heel lang volhouden in het begin, dat moet opgebouwd en het moet allemaal leuk blijven.

Als je aardigheid hebt in dressuur, gooi er dan eens wat voorwaarts zijwaarts in zoals bij schouder voor of schouderbinnenwaarts en wijken.

Balkjes lopen is ook een goede oefening voor spieropbouw, helemaal als je ze iets verhoogt.

Waar het om gaat om al die energie te gebruiken voor meer verzameld werk en niet voor alleen maar gaan.

Wat voeding betreft: is senioren voeding niet meer gericht op niet-werkende paarden en laag in eiwitgehalte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:49

Dankjewel voor de uitleg!

Ik weet eigenlijk niet joe eiwitrijk het hooi is. Ben nogsl huiverig voor eiwitten aangezien mn tinker dsn direct jeuk e.d krijgt.

Ik ga het even uitzoeken wat betreft die seniores priores!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:55

Ik heb een Shetlander van 21 jaar in de tuin staan. Wij doen niet zo onwijs veel meer samen, ze heeft haar beste tijd wel gehad. Wel vind ze het nog erg leuk om samen lekker te wandelen, en houdt ze ook onwijs van poetsen en knuffelen. Ik heb op haar gereden tot ik 13 jaar was, en kreeg haar toen ik 9 was. Ze is altijd mijn allerbeste vriendinnetje geweest <3 .

Afbeelding

Horsii_lovii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:58

Ik ben nu 19, en heb mijn shetje al vanaf dat hij 1 was, toen was ik zelf ook rond de 1! Ja, die tijd deed mijn zus hem, maar ik weet nog wel dat ik vroeger helemaal happy was toen ik er een keertje op mocht zitten. Toen ik 10 was werd ie pas echt van mij. Nu ga ik op mezelf wonen, en reken maar dat die kleine dondersteen meegaat!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 19:30

Horsii_lovii schreef:
Ik ben nu 19, en heb mijn shetje al vanaf dat hij 1 was, toen was ik zelf ook rond de 1! Ja, die tijd deed mijn zus hem, maar ik weet nog wel dat ik vroeger helemaal happy was toen ik er een keertje op mocht zitten. Toen ik 10 was werd ie pas echt van mij. Nu ga ik op mezelf wonen, en reken maar dat die kleine dondersteen meegaat!

Leuk zeg :).

Eiwitrijk hooi kan je laten testen. Gewoon slobber misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:38

Afbeelding

Een recente foto van mijn 19 jarige topper.
Voor volgend jaar staat het starten in klasse II endurance en een cross op de planning.
Paard wordt nog fanatiek gereden en leert veel bij. Hij bouwt ook nog steeds prima spieren op.

Enige waar aan te merken is dat hij wat ouder wordt is zijn gewicht en kou. Hij staat als een van de eerste onder deken en blijft daar ook lang onder staan. Met de juiste voeding blijft hij ook beter op gewicht. Elke weeromslag is hij altijd wel even een week of twee minder fit. Dan passen we het rijden aan en krijgt hij een aantal keer extra vitamines. Elk najaar en elk voorjaar gaat dat zo even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:40

Ess_Ramona schreef:
Horsii_lovii schreef:

Leuk zeg :).

Eiwitrijk hooi kan je laten testen. Gewoon slobber misschien?

Het is niet dat ie slobber moet hoor, kreeg de tip dst seniores priores goed was om ze dikker te krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:05

Ik heb het opgezocht, maar die zit idd laag in eiwit en energiewaarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:19

Lusitana schreef:
Ik heb het opgezocht, maar die zit idd laag in eiwit en energiewaarde.

Dus dan kan ik beter weer overstappen op de "gewone" brok icm die maisvlokken en daarbij toch weer oppakken in de bak?

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:39

Hier mijn 20 jarige haflinger. We rijden in de dressuursport in de klasse M1. Hebben samen in de B gesprongen tussen de paarden maar kan merken dat springen wat lastiger word.

Afbeelding

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:44

Wat leuk zoveel oudjes bij elkaar.

Mijn volrijpe kerel is 20. Ondanks dat hij PPID heeft is hij verder nog helemaal gezond. Sinds 2 maanden is hij met pre pensioen. Ik merkte dat hij steeds zwaarder aan het been werd en echt geen puf meer had voor het "bak"werk. We rijden nu lekker buiten (bos, duin, strand) en dat vind hij geweldig. In plaats van voorwaarts rijden, moet ik hem juist inhouden zodra hij het bos ruikt. Oortjes naar voren en gaan met die banaan :D

Om hem toch op conditie te houden voor deze buitenritjes longeer ik hem om de dag. soms met bijzet, soms los, soms dubbele longe. Alles voor de broodnodige variatie.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:51

Wat leuk al die oudjes! Wat is vooral leuk vind om te zien is dat iedereen nog zo actief bezig is met zijn oudje! Helemaal top aangezien je veel hoort dat oudere paarden niets meer zouden moeten doen. Ik heb zelf ook een oudje. Een shetlander van 20. Al 10 jaar mijn vriend en hopelijk komen daar nog minstens 10 jaar bij. Misschien leuk om even te melden maar wij hebben op stal zelfs nog een pony van 40 staan die het nog prima doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:53

Ik weet van mijn paard in ieder geval zeker dat als ik hem nu met pension doe en geen uitdaging geef hij inderdaad gaat veranderen in het plaatje 'bejaard paard' en hij binnen de kortste keren kan gaan.

Hoewel ik mij stiekem toch wel elke keer verbaas hoe geweldig super hij het doet onder het zadel voor zijn leeftijd. Leuk om te lezen dat er veel meer fanatieke 'oudjes' zijn.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:57

Hier eentje van 20 en eentje van 25. Vind die van 20 echt niet oud.. aan die van 25 begin je het soms een klein beetje te merken maar ook dat valt mee. Vind paarden van 18-22 nog niet heel oud, maar dat zal ook aan het paard zelf liggen uiteraard :j

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:59

Ik heb zelf een geweldige Fjorden merrie van ong 22 jaar Martje!
Afbeelding

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:08

Even geheel offtopic:
Sorrie, maar een endurancepaard redt het niet op conditie alleen, die heeft (spier)kracht nodig om dat 160 km vol te houden! Een (goed) endurancepaard is wel degelijk bespierd!
Net zoals een spring- of crosspaard spieren nodig heeft om uberhaubt te kunnen springen!

Uiteraard heeft een dressuurpaard ook bespiering nodig om zijn werk te kunnen doen, maar door de bank genomen zie ik onder dressuurpaarden ook vrij veel te vette paarden, die dan zgn zeer bespierd heten te zijn.

Wat betreft je voer: ik zou in elk geval zorgen voor een hoger aandeel eiwit in het rantsoen. Zonder bouwstenen valt er immers niets te bouwen.
Maisvlokken ben ik persoonlijk niet zo weg van als paardenvoer.