Geblesseerd paard ineens te duur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als mijn paard niet meer bruikbaar is voor mijn eigen doeleinden dan:

Vind ik de maandelijkse kosten te duur en zoek ik een goedkopere oplossing
105 (23%)
Laat ik hem inslapen en koop ik een nieuwe, ik wil rijden.
42 (9%)
Mag mijn paard gewoon blijven waar hij is zolang hij nog een goed en gelukkig leven heeft
269 (60%)
Anders
30 (6%)

Totaal aantal stemmen: 446

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:30

Lianne86 schreef:
Ik weet niet wat er zo erg aan is voor een paard om op een weiland te staan :') Denk niet dat ie het zo vreselijk zou vinden (mits niet alleen etc.)

Inderdaad ik denk dat ze zelfs zo gelukkiger zijn dan met een ruiter op de rug. Lekker dagelijks met een soortgenoten op de wei :) ... Of paarden het gelukkigst worden met een ruiter op hun rug :P ... Dat verlangen wij van ze maar of hun voorkeur daar naar uit gaat :P

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:34

Mocht mijn paard onverhoopt een blessure krijgen die voor altijd is dan laat ik haar lekker staan waar ze nu staat. Lekker de halve dag op de weide, schone warme stal en lekker veel hooi.

Snap niet dat de meeste blessure paarden gelijk worden verkocht of gelijk worden afgemaakt. Maarja zijn wel meer dingen die ik niet snap.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:35

Als het aan mij ligt, komt die van mij als ie ouder is lekker in een "soort opfok" maar dan met oudjes terecht... lekker veel naar buiten :) Ideaal...

En postzegelstukjes, tjah... Dan nog denk ik dat als ie gewoon kan lopen, eten en drinken krijgt een paard het niet zo erg zal vinden ideaal is anders.. Maar aan de andere kant...

Naar mijn idee (klinkt misschien banketstaaf), maar zijn excuses van carrière etc. gewoon iets om het voor jezelf goed te praten...

Heel simpel, mijn paard doet nu zijn best voor me, is hij oud, dan zorg ik dat ie happy is en krijgt wat ie verdient, een super fijn pensioen :) Gewoon netjes alles afbouwen, net zoals bij mijn verzorgpaardje en dan lekker de wei op, wel nog aandacht, maar niets meer moeten...

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:36

Wat een goede Pol. Zeer nuttig voor mij, nu!

Want, vaak als ik hier op bokt reacties lees krijg ik de indruk dat die percentages totaal anders zouden liggen. Nu ben ik zeer verheugd over de uitslag van deze POL!!! *\o/*

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:38

Ik vind het ontzettend egoïstisch om een paard wat ziek of geblesseerd is meteen te euthanaseren omdat het goedkoper is, of te verhuizen naar een goedkopere plek met mindere voorzieningen. Je paard werkt jarenlang voor je. Niet omdat hij dat zo graag wil, maar omdat jij zo graag wilt rijden. Wees dan ook zo dapper om bij tegenslagen goed voor je paard te zorgen en er hetzelfde bedrag in te stoppen.

Neem anders lekker een mountainbike als hobby, die heeft tenminste geen gevoel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:39

Lianne86 schreef:
Als het aan mij ligt, komt die van mij als ie ouder is lekker in een "soort opfok" maar dan met oudjes terecht... lekker veel naar buiten :) Ideaal...

En postzegelstukjes, tjah... Dan nog denk ik dat als ie gewoon kan lopen, eten en drinken krijgt een paard het niet zo erg zal vinden ideaal is anders.. Maar aan de andere kant...

Naar mijn idee (klinkt misschien banketstaaf), maar zijn excuses van carrière etc. gewoon iets om het voor jezelf goed te praten...

Heel simpel, mijn paard doet nu zijn best voor me, is hij oud, dan zorg ik dat ie happy is en krijgt wat ie verdient, een super fijn pensioen :) Gewoon netjes alles afbouwen, net zoals bij mijn verzorgpaardje en dan lekker de wei op, wel nog aandacht, maar niets meer moeten...

Goh... ik heb het helemaal niet over carriere gehad?!
Alleen dat mijn paard door haar problemen (spat, ernstige peesblessure en chronisch bevangen) niet meer gehouden kon worden op een stuk gras, maar alleen op een stukje postzegel zand (6x6m) en op dieet.
Dan had zij best oud kunnen worden.. maar ik persoonlijk vond dat niet paardwaardig.

Ik weet dat er genoeg mensen zijn die dit wel hadden gedaan, maar voor mijn paard was dit niets geweest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:41

demo_love schreef:
Ik vind het ontzettend egoïstisch om een paard wat ziek of geblesseerd is meteen te euthanaseren omdat het goedkoper is, of te verhuizen naar een goedkopere plek met mindere voorzieningen. Je paard werkt jarenlang voor je. Niet omdat hij dat zo graag wil, maar omdat jij zo graag wilt rijden. Wees dan ook zo dapper om bij tegenslagen goed voor je paard te zorgen en er hetzelfde bedrag in te stoppen.

Waarom zou je een paard niet mogen verhuizen naar een plek waar het goedkoper is?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:41

demo_love schreef:

Lekker kort door de bocht :)

Als ik niet meer kan rijden op mijn paard betekent het ook dat ik geen binnenbaan, galoppeerbaan, overdekte molen + longeerton meer nodig heb. Dus ja dan ga ik echt op zoek naar een ander plekje waar hij NOG meer buitenkomt dan nu en dat kost in de regel vaak ook minder geld dan dat ik nu betaal..

geerke

Re: Geblesseerd paard ineens te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:47

ik maak het hier in frankrijk vaak mee dat ze met kapot rijden,door iedere dag te springen op slechte bodem en een veel te jong paard.Hier zijn paarden namelijk motoren...
En dan word hij voor grasmaaier weggeven(hoefkatrolontsteking) en komt er een nieuwe die ook weer stuk gaat.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:48

Samblabla schreef:
Mocht mijn paard onverhoopt een blessure krijgen die voor altijd is dan laat ik haar lekker staan waar ze nu staat. Lekker de halve dag op de weide, schone warme stal en lekker veel hooi.

Snap niet dat de meeste blessure paarden gelijk worden verkocht of gelijk worden afgemaakt. Maarja zijn wel meer dingen die ik niet snap.

Ik snap wel dat mensen dit doen. En ik snap ook mensen die dit niet doen. Ieder zijn eigen gevoel :) vind het dan ook niet iets verschrikkelijks als men het dier in laat slapen aangezien fijne betaalbare plekjes moeilijk te vinden zijn, of ze zitten vol of de afstand is niet leuk meer. En tja de stal paarden kunnen zich niet altijd meer aanpassen als ze opeens in een kudde komen te staan. En het paard met een blesure in een stalletje op sluiten lijkt me ook niet fair.

Ik ben zelf ook de "egoïstische" die een te jong paard (8jr) in heb laten slapen.Men mag vinden wat die er van vind..... Had haar kunnen houden met speciale aanpassingen maar vond dat naar mijn mening niet paard waardig.

Toch blijft het iets moeilijks om te oordelen over het leven van een dier. Ze kunnen niet praten zijn bikkel hard. Dus ik leg sneller de link bij een blessure die niet over gaat is er altijd wat pijn aanwezig al laten ze het bijna niet zien (ze zijn zo hard).. Dus inslapen vind ik niet zo onvriendelijk..
Laatst bijgewerkt door doemaar op 01-10-14 10:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:49

Caatje87 schreef:
demo_love schreef:

Lekker kort door de bocht :)

Als ik niet meer kan rijden op mijn paard betekent het ook dat ik geen binnenbaan, galoppeerbaan, overdekte molen + longeerton meer nodig heb. Dus ja dan ga ik echt op zoek naar een ander plekje waar hij NOG meer buitenkomt dan nu en dat kost in de regel vaak ook minder geld dan dat ik nu betaal..

Excuse me? Zelf zit ik al ruim anderhalf jaar in deze situatie, dus kort door de bocht? Lijkt me niet...
En toch mag m'n paard dagelijks 10 uur buiten staan, en toch staat ze 's nachts op aangepast vlas voor de luchtwegen, en toch kost ze maandelijks ruim 300 euro. So what? Ze heeft er niet voor gekozen om ziek te worden en al blijft ze nog 15 jaar ziek. Dan blijft ze hier ook 15 jaar staan.

Ik had het trouwens niet erover dat je niet mocht verhuizen, maar dat je de omstandigheden niet slechter mocht maken. Dus meer buiten kan daar niet onder geschaard worden lijkt me.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:51

ik vind wel dat het te prijzen is als iemand zijn verantwoordelijkheid neemt...paard onbruikbaar/pijn =inslapen.En niet weggeven aan iemand die er goed voor gaat zorgen maar hem in ene vergeet te voeren.
Dan maar naar de hemel....om verder leed te voorkomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:51

Ik verbaas mij vooral over de vele advertenties met geblesseerde en oudere paarden die voor niets of weinig weg mogen naar een goed tehuis. Neem je verantwoordelijkheid en voorkom dat dit soort dieren in de handel terecht komen en van de regen in de drup.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:53

demo_love is inderdaad iemand die hemel en aarde beweegt om het zo goed voor haar paard mogelijk te regelen...Een mooi voorbeeld van iemand die zich verantwoordelijk voelt voor zijn paard.Onderzoeken,verhuizen naar andere stal....Zou ik ook doen :j

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:54

Brainless schreef:
Lianne86 schreef:

Goh... ik heb het helemaal niet over carriere gehad?!
Alleen dat mijn paard door haar problemen (spat, ernstige peesblessure en chronisch bevangen) niet meer gehouden kon worden op een stuk gras, maar alleen op een stukje postzegel zand (6x6m) en op dieet.
Dan had zij best oud kunnen worden.. maar ik persoonlijk vond dat niet paardwaardig.

Ik weet dat er genoeg mensen zijn die dit wel hadden gedaan, maar voor mijn paard was dit niets geweest.[/quote

Dat sloeg ook op een reactie van iemand anders. Je niet meteen aangesproken voelen.

Maar dan is het ook anders, dan heeft je paard iets, dat staat ook in 1 van mijn vorige reacties het paard moet wel happy kunnen zijn.. Stel dat mijn pony iets krijgt en ik merk dat ik hem zo moet houden dat ie niet happy is, dan is de keuze ook anders. Maar zolang hij happy is, blijft ie lekker :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:57

geerke schreef:
demo_love is inderdaad iemand die hemel en aarde beweegt om het zo goed voor haar paard mogelijk te regelen...Een mooi voorbeeld van iemand die zich verantwoordelijk voelt voor zijn paard.Onderzoeken,verhuizen naar andere stal....Zou ik ook doen :j

Wat lief van je! _/-\o_
Uiteraard in de hoop dat het ooit weer helemaal goed komt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:57

demo_love schreef:
Excuse me? Zelf zit ik al ruim anderhalf jaar in deze situatie, dus kort door de bocht? Lijkt me niet...
En toch mag m'n paard dagelijks 10 uur buiten staan, en toch staat ze 's nachts op aangepast vlas voor de luchtwegen, en toch kost ze maandelijks ruim 300 euro. So what? Ze heeft er niet voor gekozen om ziek te worden en al blijft ze nog 15 jaar ziek. Dan blijft ze hier ook 15 jaar staan.

Ik had het trouwens niet erover dat je niet mocht verhuizen, maar dat je de omstandigheden niet slechter mocht maken. Dus meer buiten kan daar niet onder geschaard worden lijkt me.

Dat jij dat doet, wil niet zeggen dat een dat ook moet doen.
Daarnaast kunnen (vaste) kosten ontzettend op lopen als een paard langere tijd (of de rest van zijn leven) bv aan de medicijnen moet.

Ik heb de paarden thuis staan, dus voor mij is het ook makkelijker een paardje aan te houden als hij wat zou mankeren en extra verzorging nodig heeft.
Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:09

Vind zelf dat je het diertje niet weg kan doen als een gebruiksvoorwerp, mits deze pijn ongelukkig is, maar dan is inslapen beter. En zelf denk ik dat er ook niks mis mee is als je hem wegbrengt naar een goedkopere stalling waar hij bv wel 24/7 buiten zou kunnen staan(zou dat zelf ook doen)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:09

miesnaom schreef:
Vind zelf dat je het diertje niet weg kan doen als een gebruiksvoorwerp, mits deze pijn ongelukkig is, maar dan is inslapen beter. En zelf denk ik dat er ook niks mis mee is als je hem wegbrengt naar een goedkopere stalling waar hij bv wel 24/7 buiten zou kunnen staan(zou dat zelf ook doen)

Ook niet als een paard gezond is?
Want dan houdt de handel snel op... :D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:10

Ik heb er ook zo eentje staan. 13 jaar mankeerd lichamelijk niks staat elke maand in een rusthuis geld op te vreten...
Heb een jonkie als opvolger bij haar gefokt die zou volgend jaar terugkomen om mee te beginnen maar heb besloten die te verkopen. Financieel is het voor mij niet haalbaar om die te gaan houden en bijkomstig dat ik er eigenlijk niet meer zoveel zin in heb en die merrie van 13 gewoon niet weg kan doen.
Terwijl het eigenlijk niet eens zo'n leuk paard is van karakter is ze wel mijn vriendin.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:16

Mijn oude Goldy is hier gewoon gebleven toen ze geblesseerd raakte. Rijden kon niet meer, maar ze heeft nog wel twee veulens gehad. Gelukkiger kun je haar ook niet maken, ze is echt een geboren moedertje.
Ze wordt nu helaas wel steeds minder... Afgelopen zomer nog een heerlijke tijd gehad op een groot stuk weiland, samen met haar inmiddels jaarling veulen.
Ze is daar heel erg opgeknapt, want de laatste winter is ze echt hard achteruit gegaan en kwam ze best mager uit. Op het land is ze weer super opgeknapt en aangekomen. Maar de blessure is chronisch en zal helaas alleen maar slechter worden.
Ze mag hier zo lang blijven als dat ze nog een beetje kwaliteit van leven heeft. Helaas is nu de tijd wel aangebroken om te besluiten of het nog fair is om haar de winter weer in te laten gaan... Eigenlijk niet en ik heb het er met de VA ook al over gehad, die denkt er hetzelfde over. Ik vind het heel moeilijk om nu de uiteindelijke beslissing te moeten maken, of eigenlijk de afspraak voor 'het spuitje'... Goldy is mijn eerste eigen pony en ik heb haar straks bijna 17 jaar.
Ik heb de mazzel dat ze aan huis staan en ik ze kan bieden wat wil en zo lang zelf kan houden, ook al hebben ze een blessure oid. Een oudje weggeven oid zou ik niet kunnen. Zeker met de verhalen die je tegenwoordig tegen komt. Nee ik voel me echt gezegend dat ik het zelf in de hand heb. :j (hoe moeilijk het laatste besluit ook mag zijn.. Iig weet ik zeker dat ze tot die tijd een zo goed mogelijk leven hebben hier. Lekker onder eigen toezicht en zorgen.)

Tooske

Ze is wel verhuisd dat is voor de kosten maar juist ook voor haar welzijn.
In pension staat ze in de winter veel op stal ze loopt nu in een paddock paradise en komt veel meer buiten. Ik ben juist niet egoïstisch door ze bij me te houden maar kies voor haar door ze verder weg te zetten heeft ze het beter en ben ik minder kosten kwijt. Ik zie haar alleen niet zoveel maar daar heeft ze ook weinig behoefte aan.

CrazyCat

geerke schreef:
CrazyCat schreef:
Ik vind dat van zoveel factoren afhankelijk dat ik daar zo geen direct antwoord op kan geven.

Voorwaarde ten eerste is natuurlijk een pijnvrij en dierwaardig bestaan. Daarnaast is de leeftijd ook nog bepalend.
Een jong paard dat nooit meer kan werken zou ik niet zijn hele leven lang op een saaie vierkante postzegel land neerzetten dag in dag uit. Dat valt bij mij onder niet dierwaardig.

postzegel niet...maar op een aantal hectares komt toch aardig in de buurt van de natuurlijke leefomgeving van een paard.En die is niet met een ruiter op zijn rug over hekjes springen of dansen op muziek. :+

Klopt, maar helaas zijn de grote weides in Nederland toch wel schaars. Kun je een jong paard een mooi stuk natuur bieden en je kunt de kosten dragen dan zeg ik direct ja en dit zou ik als het mij zou overkomen ook proberen te vinden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:17

Brainless schreef:
demo_love schreef:

Dat jij dat doet, wil niet zeggen dat een dat ook moet doen.
Daarnaast kunnen (vaste) kosten ontzettend op lopen als een paard langere tijd (of de rest van zijn leven) bv aan de medicijnen moet.

Ik heb de paarden thuis staan, dus voor mij is het ook makkelijker een paardje aan te houden als hij wat zou mankeren en extra verzorging nodig heeft.
Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Dat risico ken je als je een paard koopt. Hetzelfde als je kinderen wilt en je baby blijkt bij geboorte een aandoening te hebben. Kost ook geld, maar ook aan een kind zit je vast.
Als ik een paard koop, dan is dat voor levenslang en behandel ik mijn paard als een gezinslid. Dus wat er ook gebeurt: dat paard gaat niet meer weg.

Uiteraard enkele uitzonderingen: ernstige ziekte met veel pijn is uiteraard euthanasie. Ik denk dat je je paard daarmee alleen maar een grote dienst bewijst.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:21

Ik neem mijn verantwoorlijkheid. Als mijn paard blijvend geblesseerd zou raken, dan laat ik haar inslapen / slachten. Als mijn paard tijdelijk een blessure zou hebben, dan is dat natuurlijk niet aan de orde als er kans op herstel is en die tijd gaat ze ook krijgen. Zo heb ik zelf 2 jaar niet kunnen rijden op mijn vorige paard vanwege hoefproblemen. Toen ze opgelost waren heb ik haar verkocht. Mijn huidige paard staat onderhand al op pensioen, die doet zo weinig :+