Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 17:28

Waaah heb de manege mailtje gestuurd over vragen m.b.t. leasen.
Scheit echt in mijn broek nu, ze moeten ook wel denken huh wie wil er nou een geblesseerd paard leasen. Waar ze ook al in geen 6 jaar op heeft gereden.

ik ben bang voor het antwoord :=

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:15

lampjerulez schreef:
Scheit echt in mijn broek nu, ze moeten ook wel denken huh wie wil er nou een geblesseerd paard leasen. Waar ze ook al in geen 6 jaar op heeft gereden.

Hopelijk krijg je het gewenste antwoord. Je hebt het in ieder geval initiatief genomen! +:)+

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:08

lampjerulez schreef:

Ik duim voor je dat het een goed bericht is!!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 10:50

:') gelukkig heb ik het professioneel en zakelijk geschreven.

Anders is het natuurlijk een heel raar mailtje bedenk ik mij nu.
Wie mailt er nou om een paard te leasen dat momenteel geblesseerd is _O-

Naja misschien zijn het gewoon de zenuwen, zodat ik dit soort ideeën krijg.

update:
Net al reactie van de manege gekregen
de betreffende persoon is op vakantie
dus ik heb gezegd dat ik dan volgende week zal bellen voor een afspraak.

ECM

Re: Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:23

Oh nou dat is al hel wat!

Ik zit er ook aan te denken om te leasen, omdat je dan meer het verantwoordelijkheidsgevoel hebt van een eigen paard dan bij bijvoorbeeld een bijrijdpaard/verzorgpaard omdat die meestal voor drie dagen ongeveer per week zijn.

Maar meestal zijn die in verhouding duurder dan uiteindelijk een eigen paard heb ik begrepen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:02

ja en ik was er eerst van overtuigd dat een bijrijdpaard een goede manier is om te bekijken wat het houden van een eigen paard inhield. Maar aan de andere kant ben ik daar niet meer zo van overtuigd..
Ik dacht in eerste instantie een stukje verantwoordelijkheid, maar ik denk dat als je oud genoeg bent je deze verantwoordelijkheid niet hoeft te ervaren maar gewoon automatisch al oppakt.
Het is gewoon een afspraak die je nakomt, imo is dat niet anders dan wat je bijv met werk heb oid.
Alleen is dit veel leuker :D

Wat denken jullie nu echt extra te leren van een bijrijdpaard?
(en dan heb ik het niet over stal mesten/longeren/ overig grondwerk)

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:12

Op het gebied van een paard houden heb ik zeker geleerd van een bijrijdpaard dat er snel veel tijd in gaat zitten. Dan plan ik bijvoorbeeld om om twee uur 's middags weer thuis te zijn, maar ben ik er dus om vier uur.
En natuurlijk ook de verantwoordelijkheid op het gebied van verzorgen, als ik een week niet op kan dagen was de stal ranzig, het paard ongepoetst en soms zelfs vervelend onder het zadel.(niet dat dit ook daadwerkelijk gebeurde!)
Hoewel ik met een van de bijrijdpaarden geluk had dat ik de complete verzorging en alles kreeg(eigenlijk een lease paard, maar zonder vaste kosten) en dus wat beter een verband kon leggen tussen het houden van een eigen paard. Maar vaak is het zo dat je maximaal drie keer een bijrijdpaardpaard kan bezichtigen per week. Dan kan je het natuurlijk niet vergelijken. Ook ben je misschien wat lakser, als het vies weer is en je hebt al een beetje hoofdpijn bel je de eigenaar dat je niet kan komen. En met een eigen paard moet je haast wel komen, mits je echt beroerd bent en een lief stalmaatje hebt ofzo.

Maar verder zou ik niet weten wat ik verder zou kunnen leren? Misschien meer ervaring op het wedstrijdgebied en echt het doelgericht rijden, bijv. springen/dressuur.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:58

Ik ben voor mijn PVA nog steeds bij het puntje: werk vinden. Verd*md lastig :( Gewoon een doodsimpel bijbaantje voor een student. Als 't maar niet het minimum van het minimum betaalt en me 10/12 uur per week op kan leveren ben ik happy. Maar ook dat is nauwelijks te vinden en als ik iets vind hoor ik niks meer terug _-:(
Trouwens hetzelfde met het zoeken van stage.... moet per 1 november beginnen maar ik kan echt nergens terecht. Hopen dat ik toch op tijd wat vinden kan en m'n studie er niet onder gaat lijden, zou een lekker begin van mijn studie zijn zeg... #)

Aan de andere kant, ik heb een goedkoper telefoonabonnement, pak vaker de fiets ipv altijd de scooter en heb al zeker een maand niets uitgegeven aan eten dat ik niet nodig heb, dus het besparen gaat lekker :)
Ook met het bijrijdpaardje begin ik weer wat vooruitgang te boeken dus ook dat gaat volgens plan. *\o/*

We komen er wel! :):)

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:07

Oh das naar zwartvosje, ook niks als baantje in de "zorg"?
Ik weet dat hier in de buurt jongeren worden aangenomen bij een ouderen tehuis en je verdient als 18jarige iets van acht euro per uur aan eten voorzetten en ouderen vermaken. Best leuk!
Wat voor stage zoek je trouwens?

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:13

Ik ben eerstejaars student Pedagogiek, dus ik zoek een stage in de richting van speciaal onderwijs, psychiatrische instellingen, jeugdhulpverlening etc. Maar de scholen hebben of geen plek of willen me neer zetten als klassenassistent, terwijl ik juist met een groep kinderen aan de slag moet die problemen hebben. De rest laat steeds niets terug horen, dus idem met werk zoeken...

Ik ben trouwens nog tot april komend jaar 17 te noemen, dus weet niet of ik dan ook aangenomen word in de zorg. Ik heb wel al geprobeerd bij Beweging 3.0 maar die nemen alleen aan op vrijwillige basis...daar heb ik niets aan.
Heb voor mezelf de deadline opgesteld dat als ik na de eerste week van december nog niks gevonden heb qua werk, ik de supermarkten weer langs ga voor werk. Maar ik werd doodongelukkig van werken in supermarkten dus dat is echt een laatste redmiddel om op schema te blijven en geld te verdienen, en dan ondertussen door blijven zoeken naar ander werk :+
Heb op het moment twee sollicitaties verstuurd, wacht nog op antwoord, als dat nog komt _-:(

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:23

Wat ik ook nog zou doen (niet dat ik ervaring heb, maar dit zegt mijn instructrice altijd) is in ieder geval een half jaar elke maand een vast bedrag opzij zetten als kosten voor je "paard" (wat je ook zou betalen als je eenmaal je paard hebt) zodat je echt zeker weet dat het financieel haalbaar is. (Eventueel kan je dan (een deel van) het geld investeren in een leasepaard)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:00

Zwartvosje schreef:
Ik ben voor mijn PVA nog steeds bij het puntje: werk vinden. Verd*md lastig :( Gewoon een doodsimpel bijbaantje voor een student. Als 't maar niet het minimum van het minimum betaalt en me 10/12 uur per week op kan leveren ben ik happy. Maar ook dat is nauwelijks te vinden en als ik iets vind hoor ik niks meer terug _-:(
Trouwens hetzelfde met het zoeken van stage.... moet per 1 november beginnen maar ik kan echt nergens terecht. Hopen dat ik toch op tijd wat vinden kan en m'n studie er niet onder gaat lijden, zou een lekker begin van mijn studie zijn zeg... #)

Aan de andere kant, ik heb een goedkoper telefoonabonnement, pak vaker de fiets ipv altijd de scooter en heb al zeker een maand niets uitgegeven aan eten dat ik niet nodig heb, dus het besparen gaat lekker :)
Ook met het bijrijdpaardje begin ik weer wat vooruitgang te boeken dus ook dat gaat volgens plan. *\o/*

Dat telefoonabonnement heb ik ook gedaan. had eerst de nieuwste van de nieuwste (Samsung Note 2) met een giga duur abonnement (55 euro minimaal, zonder belminuten :x :x ) en nu een Sim only, telefoon gehouden, moet hem nog wel eerst overkopen, stomme Toestellease van Hi |o , 17 euro per maand via mijn werk met 300 belminuten en 1 GB Internet

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:21

Even een update van mij.
Mijn plan is in de war geschopt omdat ik afgelopen week per direct ben gestopt met mijn leasepaard. De situatie was heel naar en ik ben met veel verdriet en pijn weggegaan. Dus de komende tijd ervaring op doen met een lease paard voordat ik een eigen paard koop, zit er niet meer in.

Om op jullie discussie terug te komen over of een lease/bijrijpaard handig is om dingen te leren voordat je een eigen paard neemt, ik was daar eerst voorstander van maar nu weet ik het niet meer. Ik weet nu niet welk gevoel meer heerst, het gevoel dat ik veel geleerd heb en dus straks klaar ben voor een eigen paard of het gevoel van verdriet en verlies in vertrouwen in de paardenwereld en de mensen die daar in zitten...Dus als ik weer fulltime bezig ga worden met paarden dan met een eigen paard, geen bijrijdpaarden meer. Wat ik nog niet weet, leer ik van het doen denk ik dan. Maar ja, eerst even dit gedoe laten slijten voordat ik verder ga...

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:23

Lizzyy schreef:
Zwartvosje schreef:

Dat telefoonabonnement heb ik ook gedaan. had eerst de nieuwste van de nieuwste (Samsung Note 2) met een giga duur abonnement (55 euro minimaal, zonder belminuten :x :x ) en nu een Sim only, telefoon gehouden, moet hem nog wel eerst overkopen, stomme Toestellease van Hi |o , 17 euro per maand via mijn werk met 300 belminuten en 1 GB Internet

Ow das nog duur, als je het mij vraagt :+
Ik heb een gloednieuwe galaxy S4 mini overgekocht van een abonnement van een vriendin van mij, kostte me 110,- euro, en had eerst een ouwe nokia. Voor die oude telefoon had ik een abonnement van 11,-/pm.
Maar geen idee eigenlijk hoeveel belminuten en sms'jes ik had. Heb het via simpel omgezet naar 120 belminuten en onbeperkt sms'en voor 6,-/pm. Geen mb's, zo vaak gebruik ik mijn telefoon niet en op heel veel plekken heb je toch wifi :o

Grrrr ik wilde vandaag solliciteren voor stage, is het bedrijf vandaag gesloten |o
Misschien morgenochten dan nog proberen....

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:14

Bay schreef:
Even een update van mij.
Mijn plan is in de war geschopt omdat ik afgelopen week per direct ben gestopt met mijn leasepaard. De situatie was heel naar en ik ben met veel verdriet en pijn weggegaan. Dus de komende tijd ervaring op doen met een lease paard voordat ik een eigen paard koop, zit er niet meer in.

Om op jullie discussie terug te komen over of een lease/bijrijpaard handig is om dingen te leren voordat je een eigen paard neemt, ik was daar eerst voorstander van maar nu weet ik het niet meer. Ik weet nu niet welk gevoel meer heerst, het gevoel dat ik veel geleerd heb en dus straks klaar ben voor een eigen paard of het gevoel van verdriet en verlies in vertrouwen in de paardenwereld en de mensen die daar in zitten...Dus als ik weer fulltime bezig ga worden met paarden dan met een eigen paard, geen bijrijdpaarden meer. Wat ik nog niet weet, leer ik van het doen denk ik dan. Maar ja, eerst even dit gedoe laten slijten voordat ik verder ga...

Dat is vervelend. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er dan zo mis is gegaan. (mag ook via pb of niet natuurlijk ;) )Wij hebben op dit moment ook iemand die ons paard rijdt al betaalt zij hier niets voor. Vindt het nog wel een beetje raar om te "delen".

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 12:25

@Bay ik ben ook een beetje bijrijdpaard af moet ik zeggen.
Heb nu verschillende afspraken gehad (5 in korte tijd)
En ik voelde me echt behandeld als een of ander penny meisje.. :roll:
Bij 2 zat het wel goed hoor, alleen daar was het paard weer niet geschikt voor mij.
Bij 1 van die twee verzorg ik het paard nu wel voorlopig.

Maar weet eigenlijk niet zo goed wat ik er nou van moet leren....
Ik dacht dat ik nog een hoop te leren had.. maar dat valt best mee eigenlijk.
Verantwoordlijkheid hoef ik echt niet te leren of aan te wennen, ik ben 24 en verantwoordelijk zat.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:39

Nou ik heb gister in elk geval wel geleerd van mijn bijrijdpaard...
Kreeg een appje van stal, ze liep achter kreupel. Eigenaresse kon niet, dus ik ben er naar toe gegaan. Was voor het eerst dat ik te maken had met kreupelheid en wist dus niet wat ik moest doen, gelukkig hebben de stalgenootjes me kunnen helpen en valt het uiteindelijk nog mee. :(:)
Niet leuk, maar wel leerzaam :j

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 12:47

Zwartvosje schreef:
Nou ik heb gister in elk geval wel geleerd van mijn bijrijdpaard...
Kreeg een appje van stal, ze liep achter kreupel. Eigenaresse kon niet, dus ik ben er naar toe gegaan. Was voor het eerst dat ik te maken had met kreupelheid en wist dus niet wat ik moest doen, gelukkig hebben de stalgenootjes me kunnen helpen en valt het uiteindelijk nog mee. :(:)
Niet leuk, maar wel leerzaam :j

ja maar je omschrijft ook:
gelukkig hebben mijn stalgenootjes kunnen helpen
Nu is het dan je bijrijdpaard, maar ik denk dat het zo toch ook gaat als het je eigen paard was geweest?
*ik probeer het idee bijrijdpaard niet meteen af te blazen ofzo hoor. Maar dit soort dingen kwamen gewoon als vragen bij mij op. Had eerst het idee te moeten oefenen voor ik een eigen paard zou nemen.
Maar aan de andere kant denk ik dat dat meer iets is als je wat jonger bent en ook nog niet weet wat verantwoordelijk zijn precies inhoud.
Nu wil ik ook niet zeggen dat mensen ierh niet verantwoordelijk genoeg zijn :')
Maar als ik naar mezelf kijk, was dat het ding wat ik dacht te gaan leren/ervaren
Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat dat met mijn levenservaring nergens meer op slaat :')
(*ik ben geen gemiddelde 24jarige, als ik dat zelf mag zeggen)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:12

Ik snap wat je bedoelt hoor, je hebt ook zeker gelijk.
Nou is het doel van een bijrijdpaard voor mij niet om verantwoordelijkheidsgevoel te krijgen, dat heb ik al, als ik dat over mijzelf zo zeggen mag. :+

Ik wil nu gewoon veel leren op rijtechnisch gebied, wat met een bijrijdpaard en privéles veel beter gaat dan met een manegepaard. Zeker omdat mijn bijrijdpaard een megaproject is onder het zadel _O-
En verder wil ik gewoon in de verzorging bijleren, maar dat zou inderdaad even goed kunnen met een eigen paard en dat zal met een eigen paard ook zeker nog gebeuren :)

Owja en ik wil ook tegen de tijd dat ik denk klaar te zijn voor een eigen paard fulltime voor mijn bijrijdpaard zorgen om te zien of dit wel mogelijk is icm mijn agenda tegen die tijd. Beetje zonde om er achter te komen dat het niet gaat als ik al een paardje gekocht heb en die na een paar maanden alweer weg moet -O-

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:52

Ja dat is waar :j dat zou zonde zijn.

Ik ga denk ik wel eerst leasen, dan ben ik wel duur uit.
Maar dan is het paard in feite wel van mij die maand(en)
Dat lijkt mij een betere voorbereiding ervaring dan een bijrijdpaard van 2x pw.
En het liefst ga ik een paard leasen met eventuele mogelijkheid tot overkopen.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:47

Nini1992 schreef:
Dat is vervelend. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er dan zo mis is gegaan. (mag ook via pb of niet natuurlijk ;) )Wij hebben op dit moment ook iemand die ons paard rijdt al betaalt zij hier niets voor. Vindt het nog wel een beetje raar om te "delen".

Ja hoor, ik wilde niet het hele verhaal op het publiekelijke forum zetten, leek me niet zo handig :P Maar je mag me PBen als je het verhaal wilt weten.
Ik vind het interessant dat je zegt dat je als paardeneigenaar het moeilijk vindt om te delen, dat kan ik me goed voorstellen. Hoe bevalt het hebben van een bijrijdster over het algemeen?

lampjerulez schreef:
Bij 2 zat het wel goed hoor, alleen daar was het paard weer niet geschikt voor mij.

Verantwoordlijkheid hoef ik echt niet te leren of aan te wennen, ik ben 24 en verantwoordelijk zat.

ik ken dat gevoel heel erg. Het is erg moeilijk om een eigenaar te vinden die je als gelijke behandelt. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik een erg goede band had met de eigenaaresse van mijn eerste bijrijdpaard, dus het kan wel :)

Als je een leasepaard gaat zoeken kan ik je aanraden om goed te kijken waar je een paard least en wat de voorwaarden zijn, en ervoor te zorgen dat je een contract hebt! Anders word je snel een soort bijrijder 2.0 - je mag wel meer rijden maar je betaalt er ook meer ervoor, de eigenaar verwacht dat je qua verzorging van alles op je neemt maar ziet het paard niet als van jou dus er blijven allerlei beperkingen van wat je mag doen. Ik had iig achteraf gezien veel beter bij een manege kunnen leasen waar er regels en contracten zijn voor wat een leasepaard inhoudt ipv bij een particulier die van alles zegt maar vervolgens de regels constant aanpast naar wat haar het beste uitkomt.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:25

Ja dat leasen snap ik wel, ja :)
Maar momenteel heb ik daar geen geld voor - nog steeds geen werk gevonden....tijd gaat dringen ;(
Zeker als ik wil sparen voor mijn PvA vind ik een leasepaard erg duur worden. Ik heb nu een bijrijdpaardje voor nop, betaal enkel de lessen *\o/*

Ik denk dat het uiteindelijk per persoon verschilt of een bijrijdpaard of leasepaard de voorkeur heeft en de meeste voordelen zal hebben. En zelfs dan varieert het nog in de manier waarop je een paard leased of bijrijd. Sommigen hebben meer vrijheid/verantwoordelijkheid als bijrijder dan anderen die een paard leasen :j

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:46

Bay schreef:
Nini1992 schreef:

Ja hoor, ik wilde niet het hele verhaal op het publiekelijke forum zetten, leek me niet zo handig :P Maar je mag me PBen als je het verhaal wilt weten.
Ik vind het interessant dat je zegt dat je als paardeneigenaar het moeilijk vindt om te delen, dat kan ik me goed voorstellen. Hoe bevalt het hebben van een bijrijdster over het algemeen?

lampjerulez schreef:

ik ken dat gevoel heel erg. Het is erg moeilijk om een eigenaar te vinden die je als gelijke behandelt. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik een erg goede band had met de eigenaaresse van mijn eerste bijrijdpaard, dus het kan wel :)

Als je een leasepaard gaat zoeken kan ik je aanraden om goed te kijken waar je een paard least en wat de voorwaarden zijn, en ervoor te zorgen dat je een contract hebt! Anders word je snel een soort bijrijder 2.0 - je mag wel meer rijden maar je betaalt er ook meer ervoor, de eigenaar verwacht dat je qua verzorging van alles op je neemt maar ziet het paard niet als van jou dus er blijven allerlei beperkingen van wat je mag doen. Ik had iig achteraf gezien veel beter bij een manege kunnen leasen waar er regels en contracten zijn voor wat een leasepaard inhoudt ipv bij een particulier die van alles zegt maar vervolgens de regels constant aanpast naar wat haar het beste uitkomt.

Opzich bevalt de bijrijdster prima, ze mag doen wat ze wil al is dat nu nog niet helemaal aan de orde (we zijn haar opnieuw aan het inrijden door veel verschillende omstandigheden). Maar soms heb ik het gevoel dat het niet meer mijn/ons paard is. Het gevoel dat ze je een beetje uit de vingers glipt ofzo. Wij hebben ook nooit eerder met een bijrijder gewerkt dus dan is het inderdaad ook even wennen.
Het is ook een beetje moeilijk uit te leggen maar het zal met de tijd waarschijnlijk wel wennen en werkt het uiteindelijk toch niet kunnen we dat altijd zeggen natuurlijk.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 13:36

even een update

gisteren wat personeel op de manege gesproken m.b.t. leasen.
En van het een kwam het ander en voor ik het wist waren we allemaal verhalen van vroeger aan het oprakelen van ''de oude' manege paarden die er nu niet meer zijn.
En natuurlijk ook over mijn lievelingspaardje die echt zeer maffe buien kan hebben :') <3

Maar kort samen gevat, zal leasen voor langere termijn via de manege niks voor mij zijn.
Je betaald namelijk gewoon de volpension stalling, + lease geld + hoefsmid + da kosten + huur voor het tuig + verzekering. (komt neer op ongeveer 450 euro en dan heb ik de hoefsmid etc. er nog niet bij gerekend) Oftewel gewoon alle kosten van een eigen paard, wat op zich prima is.
Maar dan heb ik hem liever in de buurt staan, op een goedkopere stal.
Voor het geld dat ze vragen kan ik beter het paard kopen en hem bij mij in de buurt stallen.
Dan heb ik ook geen benzine kosten (30min heen + 30min terug) maar kan ik op de fiets (of 5min met de auto mocht het nodig zijn)

Het betreffende paard is voorlopig ook nog geblesseerd.
Het is ook mogelijk om een week of een aantal weken te leasen, wellicht dat dat een optie is zodat ik kan kijken of ik hem wel echt wil kopen.

Maar nogmaals,
dit zijn allemaal zaken die op kortere termijn nog niet echt realiseerbaar zijn.
Het KAN wel, maandelijks gezien, maar ik heb liever mijn buffer op orde zodat ik niet achter feiten aanloop mocht er wat gebeuren.

Edit:
Voordat mensen zeggen joh wat veel geld voor een lease paard o.i.d.
De meeste paarden die worden verleased daar zijn paarden uit een hogere prijsklasse van aanschaf.
Paarden die je naar ZZ zwaar kan rijden in dressuur of springpaarden van hetzelfde niveau.
Vaak ook speciaal aangeschaft voor iemand die op zoek is naar een ''eigen'' paard

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:37

Is er wel de mogelijkheid het paard over te nemen?