[VOLG] Beginnen van zero...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:17

Kijk dan eens naar boomloos, dat volgt de rug heel goed. Zeker met een goede drukverdelende pad eronder zou dat een prima oplossing kunnen zijn.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:01

Ja, ik volg het topic ook al een tijdje (zo'n stille meelezer) en geniet elke keer van de updates. Maar wat Maflinger zegt, is boomloos geen idee? Ikzelf rijd ook boomloos (en bitloos) en het bevalt uitstekend! Ook het paard van mijn man wordt ondertussen door hem boom- en bitloos bereden. Met bit alsmaar protesteren, knagen, kauwen, etc, en nu heel relaxed. Boomloos is ook ideaal voor paarden die nog veranderen qua bespiering. Met boomloos rijden voel je wat er onder je gebeurt en kun je mooi anticiperen op wat je paard van plan is }> (zeker bij een Bob Marshall voel je álles onder je en heb je in de winter gratis zitverwarming, bij een Barefoot voel je iets minder - door het VPS systeem denk ik).

Ik ben zelf onlangs van gewoon recreatief rijden overgestapt op recreatief western en heb daardoor, mocht je belangstelling hebben, een Barefoot Cherokee Classic te koop (én mijn boomloze Bob Marshall westernzadel omdat ik met mijn 'korte pootjes' niet fatsoenlijk kan lichtrijden in dat zadel... dat wil niet zeggen dat het niet een súperzadel is! Het is een heerlijk zadel en dan zeker als je de westernkant op wilt en vooral lekker relaxed wilt 'trail'rijden).
Andere Barefoots zijn natuurlijk ook een optie, het is niet dat ik mijn Cherokee wil opdringen (of mijn Bob Marshall).

Ga de komende tijd lekker rondkijken en informatie inwinnen, je hebt er de tijd voor en doet Chumani er veel plezier mee straks :))

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 09:04

Ik zit zelf al een tijdje te denken aan een boomloos zadel, dat was overigens ook vroeger mijn eerste optie. Maar behalve online had ik in mijn omgeving alleen maar mensen die het afraadden :? .
Ik heb dan een zadelpasser laten komen die zowel nieuwe (Massimo) als tweedehandse zadels verkoopt. Ze heeft een 7'tal zadels op Chumani gelegd en dan het zadel geadviseerd dat we nu al een half jaar gebruiken.

Ik weet niet zo goed wat nu te doen, ik heb voor dit zadel al professioneel advies ingewonnen en blijkbaar is het nefast voor haar rug geweest. Ik zou het liefst voor een boomloos of een semi-boomloos gaan . Semi- boomloos wordt aangeraden door mijn vriendin ( paardenosteopaat), volgens haar een betere pasvorm dan volledig boomloos.

Ik ga me eerst eens inlezen en dan beslissen: ofwel zelf beslissen en boomloos gaan, ofwel toch weer professioneel en een boomzadel op maat laten maken.

Goed nieuws vandaag: Chumani is 5 jaar, hiep hiep hoera *\o/* !!
Gisteren een tractatie gemaakt voor haar en haar stalgenootjes (en Bob, Tuur en Aislinn, haar vriendjes thuis): een appel-wortel-lollie!

Afbeelding

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:12

Gefeliciteerd met Chumani!
En heel goed dat je je gaat inlezen :)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:10

Y)(^) gefeliciteerd

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:44

Gefeliciteerd met de verjaardag van je kleuter :D.

Wat boomloos betreft, inderdaad goed inlezen en je niet gek laten maken door de voor- en tegenstanders. Er zijn trouwens enkele boomloze zadelaanbieders waar je een testzadel kunt aanvragen wat je dan een paar weken kunt gebruiken.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 08:31

Afbeelding

Chumani na haar verjaardagswandeling. Meer mocht niet, voorlopig.

Maar van de appel-wortel-lollie hebben alle paarden en ponies wel genoten!

Afbeelding

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 21:36

Morgen komt Chumani naar huis. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze zal reageren op Aislinn, het wordt de eerste keer dat beide paarden elkaar gaan zien. Voorlopig zal er nog een draadje tussen blijven, Aislinn bij de ezels en Chumani langs de andere kant.
Ssssppppannend!!!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:28

Wat fijn. Alles weer lekker thuis.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 17:16

Thuis! Wennen aan elkaar met een draadje ertussen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen staan ze al bij elkaar in de weide, maar amai, het was a real bitch- fight between the mares! Toen Aislinn te dicht kwam, legde Chumani haar oren plat, een gil en een bok richting Aislinn. Aislinn reageerde meteen met een bok of 3 terug, waarop Chumani in volle galop weg stoof en probeerde Aislinn te drijven. Aislinn met gekromde hals en hoge staart naar Chumani, briesend. Zo zijn ze allebei de stal ingestoven. Veel hoefgetrappel, gesnuif en gebries. 2 minuten later kwam Aislinn de stal uit, schudde zich uit en stapte terug de weide in.

Even later galoppeerde Chumani rakelings voorbij Aislinn. De reactie kon niet uitblijven: Aislinn ging er achteraan, 5 minuten hebben ze gegallopeerd door de weide, waarbij telkens Aislinn erin slaagde Chumani vooruit te drijven. Tot Chumani stil stond en het hoofd boog. Aislinn begon te grazen, maar keek telkens op naar Chumani, zodra Chumani bewoog. Waarop Chumani het hoofd boog.

Schitterend schouwspel! Ik heb vanavond geen TV nodig!

Maar ik ben wel blij dat Chumani thuis is *\o/*

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:22

Mooie update! Wat kun je het altijd mooi verwoorden :).
Ik zit altijd te genieten als ik je updates lees en kijk vervolgens uit naar de volgende... *\o/*

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 10:20

Vriendinnen zijn ze zeker nog niet! Bij elkaar in de buurt staan, resulteert nog steeds in gegil, gebok, en heel veel staartgezwiep. Zelfs bij Aislinn, met haar zware volle tinkerstaart.

Gisteren was er zelfs een ernstiger incident: onze weide is in 3 delen onderverdeeld, gescheiden met een dubbele schrikdraad. Aislinn en de ezels stonden op de tweede weide, Chumani op de eerste. Chumani was aan het paraderen en imponeren, had waarschijnlijk niet goed opgelet en is door de omheining gegaan. Draden door en 2 palen afgeknakt. En Chumani mooi 2 strepen op de borst en hals... Zwaar onder de indruk, ook van de elektriciteit ongetwijfeld. Mijn man heeft alles hersteld en de weides maar volledig opengezet. Ze zoeken het nu zelf maar uit!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:51

Gaat waarschijnlijk vanzelf goed komen. Merries .... bitches! Altijd veel meer gedoe dan met ruinen. Wel lekker dat je nu het hele spul thuis hebt, kan je er makkelijk naar toe en ze in de gaten houden. Ook wel een beetje genieten nu.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:45

inderdaad ze moeten zelf de rangorde bepalen,, het komt vanzelf goed +:)+

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 14:46

Kleine update: het gaat heeeeeeeeel goed! Chumani volgt Aislinn overal, ze komen goed overeen en Aislinn duldt haar gek gedoe (lees: bokken, galopperen als de wind waait en gisteren zelfs even recht op de achterbenen gaan staan, gewoon voor de fun :D ).

Klein nadeeltje: permanente weidegang is dan wel erg goed voor haar rug, maar niet voor haar gewicht :P . Ik ga haar wat moeten rantsoeneren. Nu mag ze 2 uur op de rijke weide en de rest van de tijd op de kalere weides...

Normaal heb ik volgende week mijn eerste les met Aislinn, maar ik ga die toch een weekje uitstellen. Ik vrees namelijk dat Chumani erg boos zal worden als ik alleen met Aislinn vertrek... En dan is er niemand thuis om zeker te zijn dat ze binnen de omheiningen blijft. Aislinn en de ezels vertrouw ik blindelings, maar Chumani niet wat dat betreft! En opsluiten in de stal: ze zal de boel kort en klein slaan }:)

Zadel: boomloos wordt het! We laten na 11 mei een bokker komen voor een zadelpassessie! Heel benieuwd!
(Voor Aislinn idem, daar ben ik er zelfs al uit: een ghost zadel!)

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 14:55

O ja, nog een leuke foto gekregen van Machteld en Chumani tijdens een grondwerkkamp voor kinderen in de Paasvakantie...

Afbeelding

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:01

Marein schreef:
Kleine update: het gaat heeeeeeeeel goed! Chumani volgt Aislinn overal, ze komen goed overeen en Aislinn duldt haar gek gedoe (lees: bokken, galopperen als de wind waait en gisteren zelfs even recht op de achterbenen gaan staan, gewoon voor de fun :D ).

Klein nadeeltje: permanente weidegang is dan wel erg goed voor haar rug, maar niet voor haar gewicht :P . Ik ga haar wat moeten rantsoeneren. Nu mag ze 2 uur op de rijke weide en de rest van de tijd op de kalere weides...

Normaal heb ik volgende week mijn eerste les met Aislinn, maar ik ga die toch een weekje uitstellen. Ik vrees namelijk dat Chumani erg boos zal worden als ik alleen met Aislinn vertrek... En dan is er niemand thuis om zeker te zijn dat ze binnen de omheiningen blijft. Aislinn en de ezels vertrouw ik blindelings, maar Chumani niet wat dat betreft! En opsluiten in de stal: ze zal de boel kort en klein slaan }:)

Zadel: boomloos wordt het! We laten na 11 mei een bokker komen voor een zadelpassessie! Heel benieuwd!
(Voor Aislinn idem, daar ben ik er zelfs al uit: een ghost zadel!)

Hartstikke goed! Het zal je vast goed gaan bevallen :-). Het bevalt ons en de paarden ook nog steeds erg goed.

Wil Machteld trouwens idd de dressuurkant op? Of is ze er nog niet zeker van?

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 15:19

Ze wil eventing doen, dus dan heeft ze een dressuurproef te rijden , een springparcours en de cross-country. Nu rijdt ze individuele proeven dressuur en jumpings (70 cm), met een manege pony.

We hebben Chumani gekocht met het oog op eventing. Daar is ze zeker voor geschikt, nu alleen nog Chumani en Machteld zover krijgen ;) . Nog even aanvullen: we voorzien voor onszelf en Chumani daar minstens 2 jaar tijd voor hoor!

Machteld rijdt ook met jonge Arabieren ( 4 en 5'jarigen) van een fokker hier in de buurt. Hij heeft een privé bos en dan rijden ze in volle galop door het bos, over grachten en boomstronken, ... Dat is het liefste wat Machteld doet! (Ik ga eerlijk zijn, aan het tempo waarop ze door het bos vliegen: ik durf dat niet :o )

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:17

Dus dan heb je voor Chumani een veelzijdigheidszadel nodig denk ik? Ik vind Chumani wel een 'stoer' paardje om te zien trouwens, verre van een 'tuttig' typje in elk geval ;).
Ik ben heel benieuwd welk zadel je uiteindelijk gaat kiezen, maar je doet er gelukkig alles aan om een zo goed mogelijk zadel te kiezen voor allebei jullie paarden. Komt vast goed!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 10:07

Wij zijn 2 dikke friiiiiiendjes... :)ddd
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze mochten niet op de paddock, want ik was hun stal aan het uitmesten, anders staat de toegang naar de weide altijd open hoor ;) . En de plastic zakjes aan de omheining: een poging om Chumani niet meer door de draad heen te laten gaan :D

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:33

Normaal zou de DA-chiropractor maandag komen, maar hij had nogal veel vertraging opgelopen dus het bezoek was uitgesteld tot vrijdag (eergisteren).

Eerst heeft hij Aislinn onder handen genomen, wat nodig was. Helemaal vast in rug en bekken. Nog een weekje rust voor haar en dan mag ze aan het werk. Aislinn vond de behandeling niet leuk, maar ze was wel heel flink. Een schril contrast met Chumani, die daarna aan de beurt was :') . Chumani's rug is helemaal hersteld, heel soepel en heel atletisch opnieuw, zoals we haar kennen. Prachtige bewegingen, ook de DA erkende het. Maar wat een karakter weer! Ze heeft me daar weer een showtje opgevoerd ~~}> ! Steigeren, 5 minuten lang in de lucht op haar achterbenen blijven staan, mij wegdrukken, vooral de DA wegduwen of hem in de hoek zetten, ... Jeetje. Een half uur Aislinn vasthouden en wat laten stappen is een heeeeeeel verschil bij een half uur vechten met Chumani. Ik stond nat van het zweet, zij niet!

Nu, OK, het is uiteindelijk gelukt om haar de nabehandeling te geven en ze mag terug aan het werk.

Maar, de DA liet me wel nog weten, dat hij het niet zou aandurven om zijn zoon of dochter met dit paard te laten rijden -O- . Net zoals nu al verschillende mensen me lieten verstaan: TEVEEL paard, teveel karakter, te dominant voor een jong meisje... En de twijfel begint toe te slaan...

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:45

Ik geniet weer van je verhaal
Ik zou je aanraden om toch wel je dochter erop te laten rijden het is een geweldig duo en kijk hoever jullie al gekomen zijn!! 8-)

Daarbij volg jou gevoel en niet van de mensen wie er niet dagelijks bij zijn

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:46

Je hoeft niet te twijfelen over Chumani, die heeft wel veel karakter maar is ook eerlijk, zeker naar je dochter toe. Je hebt twee heerlijke paarden, geniet er van.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 09:21

Gisteren mocht Chumani weer aan het werk. In overleg met een van haar trainers gaan we opnieuw beginnen, dus voor er weer iemand het zadel op gaat, moet Chumani verzameld en nageeflijk lopen aan de longe en aan de lange teugels. Daarna lange teugel werk met mijn dochter in het zadel, waarbij been- en zithulpen worden gegeven, zonder teugelvoering. Het is namelijk vooral op die teugelvoering dat Chumani in protest gaat. En pas als dat allemaal goed lukt op de grond, terug de teugels oppakken. Letterlijk :) .
Chris (Irwin) komt in september al terug om met Chumi te werken, we zien wel hoever we tegen dan staan!

Maar goed, gisteren dus. Het plan is om 3 keer per week les te volgen in grondwerk. De trainster die normaal met Chumani zou werken en rijden heeft haar arm gebroken door een trap van een paard (niet Chumani, want gelukkig, trappen naar iemand heeft ze nog niet gedaan!). Dus is het grondwerk voor mij en mijn dochter, maar dan wel onder begeleiding.
Het liefst houden we Chumani thuis, dus dat betekent met de trailer naar de lesplaats (30 minuten rijden). Vroeger nooit een probleem geweest. Gisteren wilde ze er dus NIET in! 45 minuten voor ze op de trailer stond. Eindelijk!

Goed, het grondwerk zelf ging uitstekend! Machteld heeft het werkelijk schitterend gedaan.
Eerst gewoon met het halster, wat instappen in de roundpen.
Afbeelding

En daarna het echte werk, met hoofdstel en longeersingel.
Afbeelding

Afbeelding

Een hele goeie les. En dan moest ze terug de trailer op <<) . Ai ai, meer dan een uur werk om haar erop te krijgen...

Hop, zondag opnieuw! Donderdag wordt het beter weer, en ik denk de trailer in de weide te zetten en haar zo, op een speelse manier, haar te trailerladen, als voorbereiding...

En bedankt voor het moed inspreken... Hoewel jullie ons natuurlijk niet "echt" kennen. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik heb er met mijn dochter ook over gesproken. En zij wil tegen eind dit jaar wel echt met Chumani kunnen rijden. Tenslotte heeft Machteld wedstrijdambitie, maar als het werkelijk nog jaren zou duren voor de combinatie Machteld-Chumani op wedstrijd kan gaan, vind ik dit ook niet eerlijk tov mijn dochter... Wedstrijden rijden, dat heeft Machteld nu 2 jaar vooruit geschoven. Maar volgend jaar zou ze toch al zover willen zitten dat ze beginnende springlesjes kan nemen met Chumani. Tuurlijk mag je er geen tijd op plakken, maar er moet wel een streefdoel zijn...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:58

Grondwerk is meer dan longeren he? :D Het is ook uitstekend te gebruiken om een betere band met je paard te krijgen en aan leiderschap te werken, bijvoorbeeld om trailerladen makkelijk(er) te maken. Als je begrijp welke invloed je lichaamstaal en je intenties op een paard hebben, maakt dat de omgang met een paard zoveel makkelijker en fijner. Bijkomend voordeel is dat als dat op de grond werkt, dat met rijden ook meewerkt.

Als Chumani lastiger te rijden is met een hoofdstel met bit, is het dan een optie om nog eens verder te kijken wat hoofdstellen betreft en bijvoorbeeld voor een Rambo Micklem bridle te kiezen, dat je zowel met als zonder bit kunt gebruiken en dat qua anatomie iets beter aansluit bij de meeste andere hoofdstellen? Of een sidepull?

Qua tijd om het rijden op te pakken: ik begrijp dat je dochter zo snel mogelijk wil rijden en wedstrijdjes wil doen met Chumani, dan is deze combinatie niet optimaal, dan kunnen jullie beter een wat oudere pony nemen die alles al gezien heeft. Met Chumani gaat het wat meer tijd kosten maar als er gereden gaat worden, dan gaat er ook gereden worden!