Kleine kinderen op paarden, schattig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Kleine kinderen op paarden, schattig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:36

mijn oudste dochter is nu 2 en gaat heel af en toe mee, maar dan gaat ze gewoon spelen op stal en brengen we een worteltje. Als het net zo uitkomt dat mijn bijrijdster er is mag ze er even op zitten, gewoon even aan de poetsplaats of hooguit 1 rondje door de bak. Is meer dan genoeg. Ik leer haar wel dingen er omheen, zoals dat ze altijd een cap op moet (die ligt dus in de kast en loopt ze dan heel trots mee rond :D ) en dat je uit moet kijken achter een paard enz.
Net afgelopen weekend mijn oude pony weer teruggekocht, maar die gaat voorlopig als bruikleenpony weg tot ze zelf oud genoeg zijn, en dat is in mijn ogen minimaal 7.
Van sporadisch een keer op de paard zitten krijg je vast niets, meer wekelijks al rijden gaat me echt te ver.

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:43

De eerste keer dat ik gewoon eens op een paard zat was ik 4. Ik begon écht te rijden als ik 11 was. Ik ben inmiddels 13, en groei nog steeds, maar helemaal niet zoveel meer als vroeger natuurlijk. Ik rij 1x per week op de manege. En thuis rij ik soms op men verzorgpaard zonder zadel. :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:59

Mijn nu 8-jarige dochter lest sinds ca. 1,5 jaar regelmatig. De andere dochter, die in september 6 wordt, wil ook erg graag maar mag van mij nog niet. Ze is er lichamelijk én mentaal nog niet aan toe (hysterische woedeuitbarstingen op een paard zijn voor mij een absolute no-go).
Ik vind dat het wat van het kind afhangt, of het lichamelijk geschikt is, groot genoeg en motorisch voldoende ontwikkeld om de hulpen te coordineren, en welk karakter het heeft. Maar in de regel is voor mij ca. 7 jaar toch wel een richtlijn.
Vóór die tijd moet je ze natuurlijk niet van de paarden weg houden maar er op een leuke manier mee bezig zijn: stap en draf aan de longe, buiten wandelen aan de hand, ponyspelletjes met geleide ponies,... Maar echt paardrijden is dat natuurlijk niet.

Amber_Pat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:06

Ik ben begonnen met paardrijden toen ik acht was en toen moest ik van de manege eerst nog één keer per week een half uur rijden omdat dat anders inderdaad slecht is voor je bekken. Was je jonger dan acht, dan mocht je ook paardrijden, maar dan één keer in de twee weken een half uurtje. Het kan dus best zo zijn dat je helemaal gelijk hebt.

meikepeters5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:29

Heeeii, ik ben ook op mn 7e met paardrijden begonnen natuurlijk eerst rustig aan maar heb er tot nu toe niks aan over gehouden en heb een beetje x-benen dus dan zouden ze nu weer recht moeten zijn maar jammer genoeg nog niet gebeurd ze hebben nog altijd na 8 jaar rijden een x-vorm hahaha

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:33

heroes_hell schreef:
Ja, dat ben ik absoluut met je eens.
Dan zie ik kinderen hier op bokt en dan zit het erop, om te janken. |(
Juist dat 'hobbelen' vind ik zo verkeerd.
Dan leer je ze verkeerde dingen aan.

Mijn moeder kocht ook echt geen kant en klare pony's voor mij.
Ik heb 1 pony gehad die al wat meer kon maar die was van mijn zus geweest en voor de rest kreeg ik jongere pony's. Die ik aan het werk moest zetten.

Zal je link eens even opzoeken, heb namelijk niet het hele topic gekeken.

nou nou om te janken nog wel :=
vind ik wel wat overdreven.

Wie begint er nou daadwerkelijk op niveau? :?
Iedereen begint met hobbelen

TS zoiets bedoel je :P
Afbeelding

Kon het niet laten :P
Ik zie er zelf niks verkeerds aan :n Ze hobbelt op z'n meest 1 x per week eens 5 min, langer als dat houdt ze het niet vol.Ze wil graag snel weer wat anders. En dat is zomermaanden, in de winter zit ze er rustig 4 maanden niet op.

Ik zelf was 4 dat ik begon met rijden en meteen zonder zadel, op de shetlanders van de buurtponyclub, ik ben ook blijven rijden (3 x per week naar uiteindelijk 5 x per week) en doe dat nu na 30 jaar nog steeds
Ik heb zelf nergens last van, geen o benen en geen x benen. ik ben lichamelijk zelfs vrij sterk, bootcamp, loop de post (soms 100kg+ op mijn fiets) en loop hard. Het enige wat moeilijk was ,was bevallen door sterke spieren daaronder......

en idd wil de officiële resultaten dan wel eens zien

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:19

Ik ben op mn 10e begonnen met paardrijden. Daarvoor had ik al x-benen. Helaas zijn het 18 jaar later nog steeds x-benen. Het paardrijden heeft niks veranderd aan de stand van mijn benen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:24

Goed topic TS! :j

Breghje schreef:
Tsja, ik ben 45, rijd zo'n 35 jaar en dus begonnen rond mijn tiende. Mijn heupen zijn prima, mijn knieën verrot. Al zal dat ook komen doordat ik behoorlijk wat heb ingereden en gecorrigeerd, en verkeersmak gemaakt wat uiteraard wel eens acrobatische gevolgen had. :P

Verder totaal geen klachten die paardgeresulteerd zijn, dus ik vind t nogal meevallen zeker gezien ik nog alles kan.

Waar ik wél veel last van had, was van mijn bevalling. Met paardrijden krijg je héél sterke bekkenbodemspieren, die dus de geboorte in feite tegen willen houden. Bevalling from hell was het gevolg, maar goed aan de andere kant heb ik door die bekkenbodem ook weer het geluk geen Tena lady te zijn. :D

Kleine kinderen lekker laten hobbelen, maar alles met mate. Want geen één sport zoals turnen. voetballen ed is goed voor een klein kind, maar helemaal niet sporten is ook weer niks.

De bevalling herken ik.
En de linkerknie die niet meer lekker mee wil doen en ook zoiets aparts: mijn linkerkuit is veel gespierder dan de rechter.
Herkent iemand anders dit misschien?

Mijn dochter was 10 en heeft veel te intensief gereden, resultaat: 2 kapotte knieën.
Nu is ze ook aan het dansen geslagen om de spieren op een andere manier te belasten/versterken, maar eigenlijk is het kwaad al geschied...

De 1 is er meer vatbaar voor dan de ander, denk ik dan maar.
En voor alles geldt: met mate.
Dus als een peuter/kleuter eens een rondje bak te paard/pony zit, kan dat vast geen kwaad.
Maar ik heb mijn bedenkingen over peuterlessen van een half uur wekelijks.
En in het verlengde daarvan een 6-jarige wekelijks een uur laten lessen.
Ik vind dat nogal veel.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:24

Het is wel waar wat je zegt .. Ik rijd al zo goed als mijn hele leven paard, en ook al behoorlijk vroeg (vanaf 4/6 jr) fanatiek. Ik ben nu nog maar 12, maar ik heb enorm veel last van mijn knieën, heb nu ook gewoon heel snel last van mijn knieën als ik rijd of dans, heel vervelend.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:33

Fysieke klachten door jong paardrijden? Tjsa, ik ben zo rond 3 a 4 jaar begonnen en heb op 8 jarige leeftijd de overstap van pony's naar paarden gemaakt. Inmiddels zijn we riant 45 jaar verder 8-) . Mijn ouders hebben zich daar nooit zorgen over gemaakt en terecht, want het heeft voor mij geen enkel fysiek gevolg gehad.
Weet wel dat vooral mijn vader zich meer zorgen maakte over mijn psychische ontwikkeling. Hij vond die paardeninteresse veel te ver gaan :D . Ook dat is geloof ik verder wel meegevallen :z .

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:04

Ik ben op m'n zevende begonnen. Een keer in de week op de manege. Rij nu al bijna 8 jaar en heb nooit ergens last van gehad. Ja toen ik 10 was had ik last van mijn rug maar dat kwam omdat ik te snel groeide.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:11

Ik ben op mijn 4 e begonnen op onze eigen shet.Met 7 mocht ik op de ponyclub met een inmiddels a/b ponietje. Maar ik ben ook redelijk een wrak, of dat door vroeg paardrijden komt geen idee, ik mankeer verder nog het een en ander dat daar zeker niet door komt. Linker knie is prut, rechts ietsje minder. Ik ben zo stijf als een plank, soepelheid is nooit mijn beste kant geweest. Ook voor het starten met rijden niet trouwens.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:21

Ik rijd zelf al heel lang, maar de laatste jaren pas echt intensief. Heb ook nergens last van. Gelukkig. Tja, die bevallingen..... en tja je balans daarna weer op je paard. Kleinigheidje.

Mijn dochtertje van 6,5 heeft nu 4 mini lesjes op de manege gehad. Eerst zwemdiploma's en dan mocht ze op paardrijden. Omdat ikke (moeders) eigenlijk het liefste wilde dat ze meteen een eigen pony zou krijgen, maar zelf een redelijk groen paardje heb, ben ik toch maar naar de manege gaan kijken. Helemaal leuk!!! Het is een mini les van een half uur. Daarbij houd ik (of mijn oppas meisje die ook rijd) de pony vast. In dat half uur draven ze enkele rondjes, om zo een beetje de beweging van de pony te voelen, en verder is het stappen aan lang teugeltje. Als het weer meewerkt gaan ze een buitenritje maken of even door de waterbak. Ook een "sprongetje" (stapje hhaaa) maken ze af en toe. Verder doen ze eigenlijk nog niks. Lol met je pony staat voorop en niks moet alles mag is daarbij het motto. Mijn dochtertje doet het kei goed en vind het geweldig. Ik heb nu al het gevoel dat haar zelfvertrouwen meer gestimuleerd word. En dat had ze nodig, hahaaa.

Ook ben ik sterk van mening dat elk kind moet paardrijden. Niet intensief hoor, maar gewoon voor de motoriek en het mentale. Vind paardrijden een goede iets. Niet alleen voor lichaam en geest maar ook het omgaan met een dier. Zo vind ik ook dat elk kind een huisdier moet hebben, hahaaa.

Maar goed mensen die niks met paarden/dieren hebben, hebben weer een ander ding die zij geweldig vinden. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. En ik denk dat als je maar met beleid en met je verstand aan een sport deelneemt op jonge leeftijd dat het wel goed komt.

Gignala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:24

ik vind het altijd schattig maar vind wel pas dat je vanaf een paard kan stappen vanaf 4 jaar, jonger vind ik niet echt kunnen

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:56

ik vind het ook erg schattig maar ook ik heb kleine problemen onder vonden, ik begon op mijn 7e met fanatiek 1x per week een uurtje en nu echt een eigen pony en het liefst elke dag rijden minimaal 1 uurtje (pony krijgt sowieso 1 dag per week rust) . Ik krijg na langer rijden dan 2 uur echt last van mijn rug en ga dan lopen naast mijn pony. Na 5 minuten is dit over en stap ik weer op. Vervelend is het wel :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:40

Ik vraag me in hoeverre de klachten die hier genoemd worden veroorzaakt worden door rijden ansich, of gewoon door een algemene verkeerde houding. Ik krijg júist last van mijn heupen en onderrug als ik een paar dagen niet gereden heb. Dan wordt de hele boel stijf en "vast".

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:43

Ojajoh schreef:
heroes_hell schreef:
Ja, dat ben ik absoluut met je eens.
Dan zie ik kinderen hier op bokt en dan zit het erop, om te janken. |(
Juist dat 'hobbelen' vind ik zo verkeerd.
Dan leer je ze verkeerde dingen aan.

Mijn moeder kocht ook echt geen kant en klare pony's voor mij.
Ik heb 1 pony gehad die al wat meer kon maar die was van mijn zus geweest en voor de rest kreeg ik jongere pony's. Die ik aan het werk moest zetten.

Zal je link eens even opzoeken, heb namelijk niet het hele topic gekeken.

nou nou om te janken nog wel :=
vind ik wel wat overdreven.

Wie begint er nou daadwerkelijk op niveau? :?
Iedereen begint met hobbelen

TS zoiets bedoel je :P
[ Afbeelding ]

Kon het niet laten :P
Ik zie er zelf niks verkeerds aan :n Ze hobbelt op z'n meest 1 x per week eens 5 min, langer als dat houdt ze het niet vol.Ze wil graag snel weer wat anders. En dat is zomermaanden, in de winter zit ze er rustig 4 maanden niet op.

Ik zelf was 4 dat ik begon met rijden en meteen zonder zadel, op de shetlanders van de buurtponyclub, ik ben ook blijven rijden (3 x per week naar uiteindelijk 5 x per week) en doe dat nu na 30 jaar nog steeds
Ik heb zelf nergens last van, geen o benen en geen x benen. ik ben lichamelijk zelfs vrij sterk, bootcamp, loop de post (soms 100kg+ op mijn fiets) en loop hard. Het enige wat moeilijk was ,was bevallen door sterke spieren daaronder......

en idd wil de officiële resultaten dan wel eens zien

Dit vind ik dus juist ontzettend slecht. Manege denkt: laten we een rustig paard nemen, maar als het dan een fjord is waarbij het kind in een complete split zit, dan maakt het niet uit? Dacht je dat dit lekker was voor de heupen? Neem dan gewoon een smalle welsh ofzo...

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:47

Ik mocht vanaf 8 jaar op les, en reed dan 1x per week een half uurtje. Werd ook op die manier aangeraden op maneges, ook omdat het niet goed is voor de bekken van kleine kinderen om al vaker paard te rijden.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:27

Ik vond paarden altijd al geweldig, alle paardjes moesten geaait worden. Maar ik mocht pas rijden als ik m'n A diploma voor zwemmen had gehaald (dat is ook de enige reden waarom ik m'n A diploma heb gehaald, vond het vreselijk :+ ) Vlak daarna werd bekend dat we gingen verhuizen, en dat werd een dorp met niet één maar twee maneges *\o/* *\o/* Uiteindelijk heb ik daar drie jaar lang 1x pw in de groepslesjes meegereden. Daarna kwamen de verzorgpony's die ik vooral poetste en mee wandelde. toen ik 15 was kon ik voor twee á drie keer in de week een KWPN'er leasen en ben ik van de manege afgegaan. die heb ik iets meer als een jaar gedaan en daarna ben ik twee maanden er even tussen uit geweest. toen kreeg ik Cupido die reed ik één á twee keer in de week, dat was leuk rondhobbelen niks serieus. Na bijna drie jaar ben ik op zoek gegaan naar een ander paard, nu rijd ik een barrok pinto drie keer in de week fanatiek. Nou ik merk dat ik de afgelopen jaren verkeerd heb gezeten. Ik kan nu rustig een uur rijden zonder last te krijgen van m'n schouders of m'n enkels.

Mijn ouders wisten dat ik heeel heeel heeel graag wou gaan rijden. Maar vanwege mijn leeftijd, gebrek aan fijne motoriek en evenwicht mocht ik eerst alleen maar gymen en zwemmen. Dit was samen twee keer in de week. Verder mocht/moest ik veel buiten spelen (verstoppertje, anna maria koekkoek, paardje ed) En ze hebben er nooit spijt van gehad mij 'later' te laten beginnen. Vlak voor ik Jessy ging doen ging ik wel met tegenzin naar de manege want ik vond het saai en m'n twee lievelingen waren vlak na elkaar ingeslapen. Toen hebben mijn ouders me wel naar de manege gestuurd met 'en je gaat nu je les volgen, we betalen niks voor niks zoveel geld!' Ik ben ze er heel dankbaar voor dat, ze dat hebben gedaan. Uiteindelijk rij ik nog steeds en nog best fanatiek ook, maar ik ga er met plezier naar toe, en dat vind ik het belangrijkste (en de eigenaar ook denk ik ;) )

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:41

demo_love schreef:
Dit vind ik dus juist ontzettend slecht. Manege denkt: laten we een rustig paard nemen, maar als het dan een fjord is waarbij het kind in een complete split zit, dan maakt het niet uit? Dacht je dat dit lekker was voor de heupen? Neem dan gewoon een smalle welsh ofzo...

:')

je denkt toch niet serieus dat dit een manege fjord is of wel?? :?
dit is gewoon 'mijn' paard was ze even op mag nadat ik gereden heb.

voor haar eigen rijden staan er deze:
Afbeelding

en zelfs daar zit ze maar zo vaak op als eerder genoemd ;)

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:48

ik kreeg me shetlander pony toen ik 3 a 4 was en toen ik 5 was reed ik op een a Welsh omdat me zus er niet de klik mee had en toen ik 9 werd reed ik op een engels volbloed ben nu 14 en rijd nu nog op haflinger, een Arabier, een new forest, een kwpn, een fries, en een tinker en k heb nooit ergens last van mischien dat het later nog zou komen maar dat weet ik niet