pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:42

Ga naar een goede kliniek en veetel over staak problemen en keur hem binnen en buiten.....

Ik hoop niet dat je het volgende bokt topic gaat worden en je opgelicht gast voelen.

Want de z2 pony kan wel eens een leuk leerpony zijn voor de startende ruiter en niet voor de gevorderde ruiter, of heeft gewoon een akelig rot karakter....weten de verkopers wat jullie ambitie is?

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:46

Zoals al vaker is gezegd, steek het geld wat je aan een uitgebreide keuring kwijt zou zijn (en wanneer de pony goedgekeurd is is dit nog helemaal geen garantie, want lang niet alle problemen komen bij een keuring naar boven), in een andere pony waar je dochter naar uit kan kijken om op korte termijn (voordat ze er uit is gegroeid) op wedstrijden kan. niet een pony die staakt en waar wedstrijden dus nog helemaal niet bij aan de orde zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:48

Arabesk schreef:
spekenham schreef:
nou eigenlijk wilde ik me niet aanpassen aan de behoefte vd pony (..........)
IIg is het wel de bedoeling om hem meteen in de z1 of z2 te starten dus wordt geen beginnerspony.

Lees dit zelf nou eens........

:(

tja...en er dan vanuit gaan dat dochterlief meteen z2 kan starten??

Er zijn meer ouders die denken dat hun kind talent heeft dan dat er daadwerkelijk talentvolle kinderen zijn. :o

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:02

Ik heb even bij je advertentie's gekeken en zag dat jouw dochter 12 is en zelf één c-pony naar het Z heeft gereden.
Dat is echt hartstikke knap maar ik vrees dat een probleem pony voor haar echt te hoog gegrepen is, zeker omdat een professionele stal er niets mee kan. Ze is nog zo jong.

Jouw dochter hoeft geen Z te starten, waarom niet een volgende pony ook weer zelf fijn opleiden? Daar leren ze meer van en ze kunnen samen hogerop komen. Als het nu misgaat met een pony kan ze de lol zomaar verliezen.

Mijn dochter is inmiddels 16 en ik kan de hoofdprijs evenmin betalen maar wij zoeken jonge, inmiddels, paarden. Nu hebben we een paard wat wel in de hogere prijsklasse valt puur omdat zij die tot nu toe goed opgeleid heeft en het een paard is met een dikke plus.

We zouden er een toppaard voor kunnen terugkopen maar mijn dochter vindt het vele malen leuker om dit paard verder op te gaan leiden. Voor haar is dat een heel leerzaam traject. Met wat minder budget zou ik liever voor een talentvol jong dier gaan dan voor een probleemgeval wat wel hoog gelopen heeft.
Maar dit is uiteraard onze mening.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:06

De dochter van TS lijkt me duidelijk wel talentvol als ze nu al z2 rijdt. Maar een talentvolle ruiter is iets totaal anders dan een talentvolle trainer en dat laatste heb je hier nodig.

Als het meisje in kwestie al meerdere groene paarden opgeleid heeft, talent heeft in de timing van trainen en weet hoe je weer 'terug naar de kleuterschool' moet met een stakend paard dan kán het zijn dat ze hem er doorheen rijdt. Maar de kans dat dat een jaar of twee duurt is groter dan dat het in twee maanden kan en er bestaat ook een reeele kans dat de meest getalenteerde trainer hem er níet doorheen rijdt omdat het een kwestie is van een fysiek of mentaal niet geschikt paard.

Als je het geld en de ruimte over hebt kun je de gok best wagen, sommige mensen verdienen er goed geld mee om stakende paarden weer de ring in te krijgen (dat verdiend trouwens niet voor niets zo goed). Maar dat idee krijg ik niet in dit verhaal. En als de carriere van dochter afhangt van deze pony zou ik de gok persoonlijk niet wagen. Met een pony zonder noemenswaardige problemen op M niveau bijvoorbeeld loop je veel minder kans om tegen problemen aan te lopen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:19

Er zijn echt meer dan genoeg betaalbare pony's te koop met veel potentie, maar het vergt paardenkennis, vertrouwen en soms ook concessies.

Toen ik zo'n 17 jaar geleden voor mijn 1e pony mocht gaan kijken zochten we naar een brave D-pony ruin met potentie voor de hogere wedstrijdsport en dito voorkomen, ons budget lag destijds op ongeveer 10.000 iets waar je in die tijd een prima pony voor kon kopen.
Uiteindelijk kochten we een scharminkel; Mager, onverzorgd, geen bespiering, en bovendien een merrie. Mijn toenmalige staleigenaar (een man met decennia paardenervaring) vertrouwde ons toe dat het dier er nu misschien niet uitzag, maar absoluut veel potentie had. Dus uiteindelijk kochten we haar van de handelaar voor 3.200 gulden, en daar ben ik zeer dankbaar voor geweest.

Juist door haar uiterst werkwillige en vergevingsgezinde karakter liep zij in no-time M2. Ze bleek alles in zich te hebben om te ontpoppen tot een goede kaderpony, en trok met haar 1.40mtr zelfs standaard de 1e plaats weg tussen de (talentvolle, peperdure) paarden. Eenmaal bespierd en correct getoiletteerd was het een bijzonder knappe verschijning die velen mensen is bij gebleven.
Een dier dat haar gewicht in goud waar bleek te zijn. Puur alleen desinteresse van haar amazones heeft haar een plek op topniveau ontnomen, en zo zijn er duizenden.... Zoek juist naar de dieren die hun kansen niet heb gehad, de beste paarden trek je uit de klei. Echt.

BigOne

Re: pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:23

Helemaal eens met bovenstaand bericht, ken een kaderpony die als jaarling voor 500 gulden op een paardenmarkt gekocht is, dier heeft EK's gelopen. Zo zie je maar, dit is misschien een uitzondering maar er zijn heel veel pony's die op wedstrijden lopen met een mindere ruiter. Op wedstrijden goed je ogen open houden en kijken, zie je een aansprekend dier waar veel meer in lijkt te zitten en is de ruiter er eigenlijk te groot voor, vraag of de pony te koop is.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:40

spekenham schreef:
[que="sallandval"]
spekenham schreef:

Is die m2 pony geen optie? Als je dochter die gaat rijden wordt hij alleen maar duurder en als hij toch weg moet in de winter, waarom niet nu aan jullie verkopen?

nee vind die pony niet zo leuk en ze vragen daar nu ook 15000 euro voor kan dat sowieso niet betalen.[/quote]

dan is de pony waar in je intressen heb wel heel erg veel gezakt kwa prijs
als je die dan wel kan betalen?

kwa prijs vind ik het echt schandalig er staan genoeg leuke ponys tekoop die Z hebben gelopen!!

ik zal het dus niet doen..!
dan is de uitdaging voor je dochter net zo veel als een jongere pony op te leiden dan deze pony te ''corrigeren'' net zo veel tijd !

succes

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:33

Laatst bijgewerkt door DPTomboy op 01-05-14 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:35

-
Laatst bijgewerkt door Giolli op 01-05-14 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:38

Ik zie alleen dat ene filmpje, maar ik denk dat ts meer kwaliteit zoekt ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:39

Zo zoeken wij ook pinda_dipje alleen niet op wedstrijd. Wij krijgen wel de kopers op wedstrijd achter ons aan omdat ze hopen dat ze een van de paarden bij ons weg kunnen kopen.

Er is heel veel kwaliteit te koop wat zich nog niet bewezen heeft. Daar is de prijs naar en het is vele malen leuker om die paarden op te leiden dan een kant en klare te kopen.

Als dit meisje al een pony vanaf 0 heeft kunnen opleiden met hulp is het toch vele malen leuker en leerzamer om dat nog eens te doen?
Kant en klaar is relatief gemakkelijk maar daar hangt een flink prijskaartje aan.

Ken het meisje uiteraard niet maar ik denk dat een onbedorven pony waar ze een paar klasse's mee naar beneden moet en van daaruit weer omhoog kan komen beter is dan een probleempony te kopen. Ze is pas 12 en ze heeft dus alle tijd.

Plezier hoort op deze leeftijd voorop te staan en geen strijd om persé in het Z te lopen. Zeg niet dat jij dat doet Spekenham maar het is een overweging waard.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 21:50

nou eigenlijk wilde ik me niet aanpassen aan de behoefte vd pony (..........)
IIg is het wel de bedoeling om hem meteen in de z1 of z2 te starten dus wordt geen beginnerspony.
[/quote]

Lees dit zelf nou eens........

:([/quote]

tja...en er dan vanuit gaan dat dochterlief meteen z2 kan starten??

Er zijn meer ouders die denken dat hun kind talent heeft dan dat er daadwerkelijk talentvolle kinderen zijn. :o[/quote]
Ik zeg toch helemaal niet dat ze talent heeft ze mag nu eenmaal niet meer lager starten met een Z2 pony omdat ze zelf Z2 rijd op een andere pony. Ja HC wel natuurlijk maar kan slechts een pony kopen om alleen maar lagere klasses HC te starten, is prima om de boel weer op orde te krijgen maar er moeten ook vooruitzichten zijn op normaal kunnen rijden in de goede klasse. Volgens mij heb ik zelfs dit nog ergens vermeld dat dochter een gewone ruiter is die toevallig met een hele fijne c pony toch alle klasses snel en goed doorlopen heeft

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:51

Wáárom dan niet een jonger paard komen en zelf opleiden als je niet te veel geld wilt spenderen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:55

maar je mag toch nog wel lager starten dan Z2? :+ lig er al even uit maar geloof dat je sws 2 niveaus eronder mag? misschien zelfs L ? zie het hier bij de paarden ook...

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 21:59

klopt we overwegen nog om een leuk paard te kopen maar dan wel een leerpaard ga mijn dochter nu nog niet op een jong paard zetten gewoon een oudere met alle knopjes erop dat is eigenlijk mijn voorkeur maar tja de ponytijd is ook nog leuk voor haar dus wil niet teveel tussen de groten laten rijden

Een jonge pony is wel leuk maar eerlijk gezegd vind mijn dochter het zelf niet zo leuk om weer vooraan te beginnen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:59

spekenham schreef:
klopt we overwegen nog om een leuk paard te kopen maar dan wel een leerpaard ga mijn dochter nu nog niet op een jong paard zetten gewoon een oudere met alle knopjes erop dat is eigenlijk mijn voorkeur maar tja de ponytijd is ook nog leuk voor haar dus wil niet teveel tussen de groten laten rijden

Een jonge pony is wel leuk maar eerlijk gezegd vind mijn dochter het zelf niet zo leuk om weer vooraan te beginnen

Als je dochter een pony wilt met alle knopjes er op, is het zéker geen strak plan om haar de pony uit je openingspost aan te bieden.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:00

unihorses schreef:
maar je mag toch nog wel lager starten dan Z2? :+ lig er al even uit maar geloof dat je sws 2 niveaus eronder mag? misschien zelfs L ? zie het hier bij de paarden ook...

ja 1 klasse dispensatie maar ja is toch z1 dan

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:00

spekenham schreef:
unihorses schreef:

ja 1 klasse dispensatie maar ja is toch z1 dan

heeft ze dan meerdere pony's naar het Z2 gereden?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:01

Je moet twee pony's uit hebben gebracht om dat niveau te starten tenzij de laagste gemeenschappelijke klasse dat niveau is.

Simpel gezegd: gaat zij een niet geklasseerde pony rijden mag ze gewoon in de B starten. Gaat ze een Z2 pony starten dan mag ze kiezen of ze bij de B wil beginnen of meteen Z2 wil starten. Daarom snap ik het probleem niet helemaal?

Misschien vind ze dat niet leuk, het is per slot van rekening een 12-jarige maar ze kan er wel veel meer van leren en wij ouders bepalen toch nog altijd?
Laatst bijgewerkt door Percy op 01-05-14 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:03

unihorses schreef:

ja 1 klasse dispensatie maar ja is toch z1 dan[/quote]

heeft ze dan meerdere pony's naar het Z2 gereden?[/quote]

ja idd 1 pony naar de z1 en 1 naar de z2

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:24

Mag ze een niet geklasseerde pony in de L1 starten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:30

Als ze straks Z2 is met het C-tje dan mag ze een vierjarige direct L2 starten, dus uitdaging genoeg. Als je dochter meteen weer Z2 gaat starten denk je niet dat haar dat na vier jaar ook knap verveelt. En daarbij komt toch het verhaal leerpony, eigenlijk is ze die helemaal niet nodig als ze straks al Z2 rijd. Dan beter haar rijkunsten op een leuke 4 a 5 jarige loslaten en lekker naar de top rijden en geloof me maar, als je een goede Z ruiter bent met een leuke pony (hoeft helemaal geen top te zijn) dan rij je in Nederland al snel in de top 20.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:32

Waarom niet gewoon die M pony laten rijden?
Dan heb je wel de lusten niet de lasten en kun je nog lekker ff doorsparen om tzt een leuke pony voor haar te kopen. En meteen nadenken over de vraag of dat een jonge of een Z geklasseerde moet zijn.
Als je graag talent wilt maar geen dikke portemonnee hebt, is een jonge pony die zijn eerste punten in het L gelopen heeft toch ook een goede keuze?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:38

Rij je zelf ook, TS? Ik vraag dat omdat ik me afvraag hoeveel ervaring je hebt met het heropvoeden van paarden. Dat is echt een heel andere 'tak van sport' dan het opleiden van een gewone jonge pony. Men zegt niet voor niets dat je een jong dier 'naar je hand kunt zetten', bij het hertrainen van probleempaarden kan dat niet en moet je puzzelen, zoeken, in oplossingen denken. Daar is fingerspitzengefühl en vaak heel veel ervaring voor nodig.

Het idee dat ik nu krijg is dat dochter graag verder wil op het niveau waar ze nu is, maar dan op een grotere pony. Het probleem is dat het geld er niet is voor een dergelijke pony.

Ik kan me voorstellen dat deze pony de oplossing op jouw probleem líjkt, maar ik ben echt bang dat het een illusie is (die de verkoper jou graag wil laten geloven natuurlijk) . De kans is zeer aanwezig dat het (veel) meer tijd gaat kosten om deze pony te heropvoeden dan zelfs om een groene pony te kopen en die zelf op te leiden.

Als je nou geld zat zou hebben en zou zeggen; "ach ik waag eens een gokje met een project-pony... lukt het niet; ook goed" dan was het wat anders... maar in dit geval zeg ik: echt niet doen!