Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:00

Yamcha schreef:
Alexandra_ schreef:
Ik heb broekmaat 44 en pas in een 17 inch zadel hoor. Vind niet dat jij dat mag beoordelen.

Dan ben ik toch wel erg benieuwd naar een totaalfoto van jouw lijf, en een foto van jou in een 17 inch zadel. Op je paard uiteraard :j

Hier recent bevallen met een stevige maat 44 in een 17,5 inch zadel
Afbeelding

En hier met een gewone maat 44 op een 17,5 inch
Afbeelding

Beide zijn zadels met een diepe zit en veel wrong.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:01

spatter schreef:
Nee, het geeft aan dat we tegenwoordig doorschieten naar de andere kant.
Als vlo mag je rijden en daarna ben je een dierenbeul.

Over doorschieten gesproken. Als je slank bent, ben je meteen 'een vlo'. 8)7

Vroeger werd dat inderdaad allemaal gedaan. Wil niet zeggen dat dat ook direct goed is voor een dier.
Bovendien worden paarden nu anders gefokt dan vroeger.

Niemand hier zegt toch dat je maatje 36 moet hebben om te rijden? Als je gewicht in lijn is met de kracht/bouw van je paard, is het prima.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 06-03-14 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:01

xSlvna schreef:
Alsnog is >100 kg voor geen enkel paard goed. :n

Waar baseer je dit op?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:02

Ik ken er toch zat die hoog in de sport lopen, bijna dagelijks getraind worden en meer als 100kg moeten dragen.
Paardjes worden nog gezond oud ook.
Moet er wel bijzeggen dat het geen tinkers zijn.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:03

Vroeger waren er ook minder te zware mensen, misschien dat er daarom vroeger niet zoveel aandacht aan besteed werd?

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:03

Jaren geleden had ik ook broekmaat 46, paste niet in 44, moet je nagaan. Op pony's en fijn gebouwde paarden ging ik niet, en dit was het enige paard waar ik op klom tot ik mn huidige gewicht had:

Afbeelding

Kom maar op bokt. Ik was toen ontzettend blij dat ik gelegenheid kreeg om te paardrijden op zo'n stevige en grote tinker, en ik deed extra m'n best om netjes te zitten en m'n evenwicht te bewaren om niet in de weg te zitten. Heb wat ik van dit paard geleerd heb en de lessen die ik gevolgd heb niet willen missen.

Iemand met hetzelfde gewicht als ik toen had zou ik niet aanraden om op een kleine tinker te stappen. Maar iemand die er één uitkiest die groot en fors is en geen moeite lijkt te hebben de ruiter te dragen (niet alle paarden geven hun grenzen aan, die moet je natuurlijk goed in de gaten houden ... ) en van plan is veel plezier, vriendschap met het paardje te hebben die gun ik het echt.

Wel opletten dat er niet nóg meer aankomt, al is het 5 kilo. Soms kan het nét en moet je kritisch naar jezelf kijken vanaf welk gewicht je er niet meer op gaat stappen tot je het er weer af hebt. Moeilijk voor jezelf, maar je bent dan wel heel eerlijk naar het paard.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:04

Yamcha schreef:
Alexandra_ schreef:
Ik heb broekmaat 44 en pas in een 17 inch zadel hoor. Vind niet dat jij dat mag beoordelen.

Urielle schreef:
Dan ben ik toch wel erg benieuwd naar een totaalfoto van jouw lijf, en een foto van jou in een 17 inch zadel. Op je paard uiteraard :j

Hier recent bevallen met een stevige maat 44 in een 17,5 inch zadel
[ Afbeelding ]

En hier met een gewone maat 44 op een 17,5 inch
[ Afbeelding ]

Beide zijn zadels met een diepe zit en veel wrong.

Danku ! :+ Hartstikke te klein joh, kan toch niet?!!! _O-

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:04

Wow, jullie reageren allemaal wel echt heel hard.
Ik vind het nogal wat dat een eigenaar van een paard een potentiele koper zo afkraak en beledigd. Want dat is wat er gebeurd in mijn ogen.
Ik ben zelf ook 90 kg, dus ik weet ongeveer hoe de vriendin van de ts zich moet voelen. Maar ik denk dat een GEZOND paard prima 100 kg kan dragen. Tuurlijk moet die 100 kg dan wel kunnen paardrijden.
En er kan nogal verschil zitten in mensen die 90 kg wegen. Ik wil niet zeggen dat ik dun ben, maar ik fiets zonder moeite op een dag 4 uur (2 uur voor mijn krantenwijk en 2 uur naar school) en ga daarna nog naar de paarden. Dus dat maakt nogal een verschil met iemand die 90 kg is en die de hele dag niets doet en die na 10 minuten fietsen helemaal buiten adem is. En voor hetzelfde geldt heeft die vriendin van de ts gewoon een goede conditie en sport veel en is het meeste van haar gewicht spieren. Dan kan ze prima rijden op een grote tinker.
Daarnaast is het heel belangrijk of er een goed zadel opligt of niet. Bij mijn verzorgpaard paste het zadel niet goed en ik merkte dat ze dus last kreeg als er een groter iemand op reed. Overigens was dat ook al bij iemand van rond de 75 kg. Maar ik weet zeker dat ze totaal geen moeite met mij zou hebben gehad als er gewoon een goed zadel was geweest.
Paarden zijn sterke dieren en kunnen echt heel wat hebben en ze geven ook aan als er iets niet kan, je moet er gewoon goed opletten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:08

Femek2902 schreef:
Ik vind het nogal wat dat een eigenaar van een paard een potentiele koper zo afkraak en beledigd. Want dat is wat er gebeurd in mijn ogen.
Ik ben zelf ook 90 kg, dus ik weet ongeveer hoe de vriendin van de ts zich moet voelen. Maar ik denk dat een GEZOND paard prima 100 kg kan dragen. Tuurlijk moet die 100 kg dan wel kunnen paardrijden.
En er kan nogal verschil zitten in mensen die 90 kg wegen. Ik wil niet zeggen dat ik dun ben, maar ik fiets zonder moeite op een dag 4 uur (2 uur voor mijn krantenwijk en 2 uur naar school) en ga daarna nog naar de paarden. Dus dat maakt nogal een verschil met iemand die 90 kg is en die de hele dag niets doet en die na 10 minuten fietsen helemaal buiten adem is. En voor hetzelfde geldt heeft die vriendin van de ts gewoon een goede conditie en sport veel en is het meeste van haar gewicht spieren. Dan kan ze prima rijden op een grote tinker.
Daarnaast is het heel belangrijk of er een goed zadel opligt of niet. Bij mijn verzorgpaard paste het zadel niet goed en ik merkte dat ze dus last kreeg als er een groter iemand op reed. Overigens was dat ook al bij iemand van rond de 75 kg. Maar ik weet zeker dat ze totaal geen moeite met mij zou hebben gehad als er gewoon een goed zadel was geweest.
Paarden zijn sterke dieren en kunnen echt heel wat hebben en ze geven ook aan als er iets niet kan, je moet er gewoon goed opletten.

Het heeft niets met afkraken te maken vind ik.
Hoe iemand het zich aantrekt, ligt bij die persoon.
Als ik mijn pony zou verkopen en ik vind een potentiele koper een lelijke broek aan hebben en daarom verkoop ik mijn pony daar niet aan, is dat mijn goed recht.
Iedere eigenaar mag zelf weten om wat voor reden die zijn paard niet verkoopt aan een ander.
De discussie of het te zwaar is of niet, is een andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:09

Ik vind het te klein idd :j

en sorry, waarom is zeggen dat iemand te zwaar is voor dat paard gelijk afkraken en beledigen?
spatter schreef:
Jij plaatst de foto om iets aan te geven, ik reageer er alleen maar op.

Kijk en dat is het hele probleem, je kunt het eene paard niet met de andere vergelijken, net zo goed als je de eene ruiter niet met de andere kan vergelijken.

Je kunt niet standaard zeggen zoveel gewicht per dat paard, er spelen nog zoveel andere dingen mee.

ik plaats een foto om even te laten zien hoe een maat 36 eruit ziet in een 18 inch zadel, niet om rijtechnisch commentaar te krijgen, daar zijn andere fora voor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:12

Inchmaat is per merk ook wel verschillend.
Maar je zal wel een groter zadel nodig hebben net een grotere bibs.

Urielle, vind dat net kunnen (dus niet te klein) en bij yamcha wat ruim, maar niet te groot.

zelf nog niet zo lang geleden een zadel aangeschaft en kon het verschil in merk goed merken.
Heb een standaard maat 38.
Maar vaker 17, 5 nodig dan 17.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:12

Denk dat het ook aan het paard ligt.
Ken paarden van dezelfde grootte, 1 die makkelijker met iemand wegloopt en de andere het niet kan.

Ik heb zelf een stevige tinker van 1,55 en ben zelf 1,67 groot en weeg ook 95 kilo.
Zelfs wel eens iets zwaardere mensen erop gehad en hij loopt zo met iedereen weg.
Heb hem al 12 jaar, elk jaar bij de fysio maar is altijd goed in zijn rug. Gewoon de standaard behandeling die elk ander paard ook krijgt.

Ja vind dat een eigenaar het mag denken, die kent haar paard en weet misshien dat ie dat niet aan kan en ook haar recht om hem niet te willen verkopen, maar om nu maar nu te roepen dat niemand meer mag rijden die te zwaar is. Dan mag denk ik 3/4 van de ruiters stoppen. Wat denk je wat al die mannen wegen die tegen de 1,80 zijn en ook vrouwen van die lengte.

Ik stap ook niet op de tinkers die bij ons op stal staan die 1,40 of 1,45 zijn want die kunnen dat niet aan (vorige eigenaar verteld die een keer iemand erop had die te zwaar was)

Maar om nu letterlijk alle mensen uit te kotsen wat hierdoor bepaalde mensen gedaan wordt vind ik een beetje te ver gaan.
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 06-03-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:15

spatter schreef:
Ik wil wel eens zien hoe al die jonge ruiters denken als ze de 30 gepasseerd zijn, een paar koters hebben gebaard en dan nog hopen dat ze rond de of zelfs minder dan 60 kg wegen.

Ik heb zwanger door gereden, totaal geen probleem maar kwa gewicht oei oei, mijn arme paardje, die er trouwens totaal geen moeite mee had. :D

Nou dat vind ik geen onmogelijke opgave hoor. Van ouder worden en kinderen krijgen wordt je niet dik.
Het is in de meeste gevallen nog steeds het eetpatroon.

Zelf lijn ik niet, heb twee kinderen, wordt dit jaat 49 en weeg 60 kilo met 1.65

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:16

Heel banketstaaf en confronterend voor je vriendin maar waarom zou je met dat gewicht op een paard gaan zitten?

Ik zat in hetzelfde schuitje een aantal jaar geleden en Bokt was heel hard in een bepaald topic. Toen ook nog de manege waar ik wilde rijden zei dat ik wel aan de limiet zat qua gewicht gingen mijn ogen open.
Nu weeg ik rond de 70 kilo en kan me niet voorstellen dat ik er met 20 meer nog op zat.

Een paard is van nature niet gemaakt om op te zitten. Eens? Daarom laten we onze paarden ons meer op de achterhand dragen en willen we ze van de voorhand af hebben omdat ze daar al het meeste van hun eigen gewicht op dragen. Met ons erbij wordt het nog zwaarder. Wij willen een Rijpaard en dat is iets anders dan een paard...

Het hangt van het paard af wat voor gewicht het aan kan maar 95 kilo is te veel. Ook voor een groot paard. Wil ook niet zeggen dat een groot paard per definitie een sterke rug heeft.
Laatst bijgewerkt door Vlinder25 op 06-03-14 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:16

Def schreef:
Femek2902 schreef:

Het heeft niets met afkraken te maken vind ik.
Hoe iemand het zich aantrekt, ligt bij die persoon.
Als ik mijn pony zou verkopen en ik vind een potentiele koper een lelijke broek aan hebben en daarom verkoop ik mijn pony daar niet aan, is dat mijn goed recht.
Iedere eigenaar mag zelf weten om wat voor reden die zijn paard niet verkoopt aan een ander.
De discussie of het te zwaar is of niet, is een andere.

Het ligt er natuurlijk aan hoe iemand het brengt, maar in de openingspost komt het imo niet heel vriendelijk over. Die vrouw is waarschijnlijk niet voor haar lol zo dik. Ookal kan het haar eigen schuld zijn.

Ik (en ik denk met mij bijna alle dikke mensen) heb echt wel door dat ik te dik ben, maar om dat binnen een korte tijd op te lossen is gewoon onmogelijk. Voordat je op een gezond gewicht zit ben je zo 3 maanden verder, als alles voor de wind gaat en je het vol houdt en je niet halverwege ziek wordt waardoor je ineens niet meer kan sporten. Dus ik denk dat je dat heel voorzichtig moet brengen.

En ja natuurlijk is het die mevrouw haar goed recht om de pony niet te verkopen, maar breng het dan vriendelijk. En daarnaast geef het iig een kans, je kan niet van te voren oordelen of het absoluut niet kan. En als je dat wel kan, dan moet je dat goed onderbouwen. Ik zou er zeker waardering voor hebben als iemand mij uitlegt hoe het zit en met goede argumenten komt over dat ik te zwaar ben voor haar paard. Maar ik geloof niet dat iemand van 90-95 kg die gewoon fatsoenlijk kan rijden en een normale conditie heeft te zwaar zal zijn voor een GEZONDE brede tinker die groter dan 1.45 is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:20

Alexandra_ schreef:
xSlvna schreef:
Nee gelukkig niet, maar genoeg mensen die over de 110 KG op een paard pleuren voor hun eigen plezier. Walgelijk, het is al erg genoeg dat we ze opsluiten, maar dan ook nog ... :r

Niet mijn onderwerp om over te praten, als ik iets niet kan hebben is het dikke mensen op paarden, je snapt toch zelf ook wel dat als je 1/5 van het paard zijn gewicht hebt je er gewoon niet op moet klimmen. :\

Ja daarin vind ik dat je gelijk heb. Maar ik weeg 82 kg mag ik dan ook niet op een paard?

Rond die 82 weeg ik ook, maar ik stap inderdaad niet meer op een paard. ;) Of het moet een paard zijn waarbij ik me goed voel en het idee heb dat ik het paard er absoluut niet mee hinder.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:21

Ontzettend banketstaaf voor je vriendin maar ook ik vind dat je met dat gewicht op de hometrainer moet zitten en niet op een paard. Maar hoop wel dat het een beetje taktvol is gebracht. Maar misschien is het een eyeopener voor haar geweest om er toch wat aan te doen. Want het is toch onwijs jammer als je je hobby niet meer kan doen omdat je te zwaar bent.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:23

Maar hoe moet die mevrouw het aardig zeggen dan?
Het is toch altijd nogal confronterend als iemand tegen je zegt: 'ik vind je te zwaar voor mijn paard'. Hoeveel argumenten daarbij worden gegeven.

Ik ben het verder met je eens dat er genoeg paarden zijn die iemand van 90-95 kilo moeten kunnen dragen.

Mijn pony is zelfs groter dan 1.45 en ik zou iemand van 95 kilo ook niet de kans geven om het uit te proberen als ik haar zou willen verkopen. Ik zou ook bij voorbaat zeggen dat ik diegene te zwaar vindt voor mijn pony en dat de koop dus niet door kan gaan. Dit zou ik zo respectvol mogelijk proberen te zeggen, maar ik zou er niet om gaan liegen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:23

Jennyj01 schreef:
Ontzettend banketstaaf voor je vriendin maar ook ik vind dat je met dat gewicht op de hometrainer moet zitten en niet op een paard. Maar hoop wel dat het een beetje taktvol is gebracht. Maar misschien is het een eyeopener voor haar geweest om er toch wat aan te doen. Want het is toch onwijs jammer als je je hobby niet meer kan doen omdat je te zwaar bent.

Dat vind ik wel beledigend. Niet alle mensen voelen zich onprettig met hun gewicht, als je flink bent wil niet automatisch zeggen dat je op de hometrainer hoort.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:26

Vlinder25 schreef:
Heel banketstaaf en confronterend voor je vriendin maar waarom zou je met dat gewicht op een paard gaan zitten?

Ik zat in hetzelfde schuitje een aantal jaar geleden en Bokt was heel hard in een bepaald topic. Toen ook nog de manege waar ik wilde rijden zei dat ik wel aan de limiet zat qua gewicht gingen mijn ogen open.
Nu weeg ik rond de 70 kilo en kan me niet voorstellen dat ik er met 20 meer nog op zat.

Een paard is van nature niet gemaakt om op te zitten. Eens? Daarom laten we onze paarden ons meer op de achterhand dragen en willen we ze van de voorhand af hebben omdat ze daar al het meeste van hun eigen gewicht op dragen. Met ons erbij wordt het nog zwaarder. Wij willen een Rijpaard en dat is iets anders dan een paard...

Het hangt van het paard af wat voor gewicht het aan kan maar 95 kilo is te veel. Ook voor een groot paard. Wil ook niet zeggen dat een groot paard per definitie een sterke rug heeft.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Meer kan ik er niet op zeggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:27

Yamcha schreef:
Ik vind het te klein idd :j

Dat mag, ik heb normaal een maat 42 en dan past 17,5 inch goed. Met maat 44 kon het net. De zadelmaker vindt met mijn (korte :P ) beenlengte de meeste 18 inch zadels te groot worden, dan ga ik zitten zoeken naar steun voor mijn benen, druk mezelf in stoelzit en ga helemaal met mijn kont op de lepel zitten. Daar wordt je paard niet beter van ;)
Deze zadels zijn beide zeer diep, dus je zit daar sowieso gesloten in. Wat ik overigens niet meer fijn vind nu :')

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:28

Ik denk dat gewicht alleen helemaal niet als enige telt. Je balans, flexibiliteit van je lichaam, en je rijkunsten zijn vaak nog belangrijker dan alleen het gewicht. Mensen die heel licht zijn kunnen door onbalans en een slechte handhouding vaak meer kapot maken aan een paard dan iemand die een kilootje meer weegt en in balans is en zacht in de hand.
Ik vind dat je dit niet los mag koppelen.

Of het mooi is om iemand op een te klein paard te zien of iemand die te zwaar is, dat is een persoonlijke mening.

Maar goed, een eigenaar die zijn paard om die reden niet wil verkopen moet je respecteren. Het is zijn paard nog steeds.
Gewoon lekker verder zoeken tot je wel een paard hebt gevonden waar je vriendin een leuke combi mee vormt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:28

Femek2902 schreef:

Er staat nergens dat die vriendin een paard wil kopen.
TS heeft het er over dat ze vaker door eigenaren is afgewezen door haar gewicht.
Dus ik ga er van uit dat ze naar een verzorg/bijrijdpaard aan het kijken is.

Ook al wil ze wel kopen, het is aan de verkoper of die het paard aan een betreffende persoon wil verkopen.
Ik heb ook wel eens gemeld dat ze niet de geschikte eigenaar waren voor het paard.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:29

KimD schreef:
Jennyj01 schreef:

Dat vind ik wel beledigend. Niet alle mensen voelen zich onprettig met hun gewicht, als je flink bent wil niet automatisch zeggen dat je op de hometrainer hoort.

Dat 's niet beledigend bedoelt maar blijkbaar vat jij het zo op. De waarheid kan soms hard zijn maar je ook veel goeds brengen. Want het is nou eenmaal bewezen dat te zwaar niet gezond is. Niet voor jou en niet voor het paard waar je dan op gaat zitten.
En als niemand jou op een dag uitlegt dat het niet kan hoe ga je er dan achter komen. Wees blij dat iemand je er op wijst zodat je een keuze kan maken.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:31

Mijn Quarter kruising met veel body van 1.54m en net geen 600kg, geeft zelf aan dat hij 95kg te zwaar vind, dan gaat hij kreunen tijdens en na het opstappen, daarom hou ik een grens aan van 85 kilo.