Femek2902 schreef:Wow, jullie reageren allemaal wel echt heel hard.
Ik vind het nogal wat dat een eigenaar van een paard een potentiele koper zo afkraak en beledigd. Want dat is wat er gebeurd in mijn ogen.
Ik ben zelf ook 90 kg, dus ik weet ongeveer hoe de vriendin van de ts zich moet voelen. Maar ik denk dat een GEZOND paard prima 100 kg kan dragen. Tuurlijk moet die 100 kg dan wel kunnen paardrijden.
En er kan nogal verschil zitten in mensen die 90 kg wegen. Ik wil niet zeggen dat ik dun ben, maar ik fiets zonder moeite op een dag 4 uur (2 uur voor mijn krantenwijk en 2 uur naar school) en ga daarna nog naar de paarden. Dus dat maakt nogal een verschil met iemand die 90 kg is en die de hele dag niets doet en die na 10 minuten fietsen helemaal buiten adem is. En voor hetzelfde geldt heeft die vriendin van de ts gewoon een goede conditie en sport veel en is het meeste van haar gewicht spieren. Dan kan ze prima rijden op een grote tinker.
Daarnaast is het heel belangrijk of er een goed zadel opligt of niet. Bij mijn verzorgpaard paste het zadel niet goed en ik merkte dat ze dus last kreeg als er een groter iemand op reed. Overigens was dat ook al bij iemand van rond de 75 kg. Maar ik weet zeker dat ze totaal geen moeite met mij zou hebben gehad als er gewoon een goed zadel was geweest.
Paarden zijn sterke dieren en kunnen echt heel wat hebben en ze geven ook aan als er iets niet kan, je moet er gewoon goed opletten.
Het heeft niets met afkraken te maken vind ik.
Hoe iemand het zich aantrekt, ligt bij die persoon.
Als ik mijn pony zou verkopen en ik vind een potentiele koper een lelijke broek aan hebben en daarom verkoop ik mijn pony daar niet aan, is dat mijn goed recht.
Iedere eigenaar mag zelf weten om wat voor reden die zijn paard niet verkoopt aan een ander.
De discussie of het te zwaar is of niet, is een andere.