Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:34

Gypsy schreef:
Cassidy we zijn het misschien niet eens maar ik vind het oprecht erg voor je dat je misschien moet verkopen. Dat doet bij ieder paarden mens zeer....

Ik heb ze allebei zelf gefokt en geboren zien worden. Ze zijn precies wat ik wilde. Maakt het nog een stukje erger.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:36

Love_Swing schreef:
RdLFoto schreef:

Er is niks in de buurt met de mogelijkheid om mijn paard veel buiten te hebben, Rotterdam is meer stad dan land.. Ben al blij dát er land is..

Ik woon net buiten Rotterdam, ligt er idd ook een beetje aan waar je staat, maar ik ken genoeg plekken in Rotterdam waar een paard makkelijk 24/7 buiten kan staan

Niet in mijn buurt iig. Dichtsbijzijnde is 20 minuutjes met de auto. 9/10 keer moet ik met de fiets dus daar heb ik dan geen zin in naast school&huiswerk. Hij staat nu op 5 minuutjes fietsafstand en ik vind het prima zo.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:41

Cassidy schreef:
Gypsy schreef:
Cassidy we zijn het misschien niet eens maar ik vind het oprecht erg voor je dat je misschien moet verkopen. Dat doet bij ieder paarden mens zeer....

Ik heb ze allebei zelf gefokt en geboren zien worden. Ze zijn precies wat ik wilde. Maakt het nog een stukje erger.

:(:) sterkte met het maken van een beslissing...

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:43

Die van ons staan op schraal grasland of een hele grote zand paddock, 60x90, wij voeren ze buiten kuil. Ze staan in groepjes van maximaal vijf. Als het erg nat is of erg heet gaan ze 's nachts dan wel 's middags naar binnen. De hengsten staan de hele dag buiten en 's nachts binnen. In de wintermaanden geldt dit laatste voor alle paarden.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:58

RdLFoto schreef:
Yamcha schreef:
@ RdLFoto: Jeetje, dus 's zomers 18 uur binnen, en 's winters 22 uur..... -O-

ik snap veel, maar dit niet echt, waarom zoek je dan geen andere plek?

Merrie vond hier ook dat ze na een uur ook wel weer naar binnen kon, ik dacht er anders over. Nu wil ze haast niet meer op stal.....

Er is niks in de buurt met de mogelijkheid om mijn paard veel buiten te hebben, Rotterdam is meer stad dan land.. Ben al blij dát er land is..

Er zijn zeker wel mogelijkheden in de buurt van Rotterdam. Ik sta op de hitactief in schipluiden tegenover prinsenstad en ik ken nog wat stallen waar ze de hele dag en/of nacht buiten komen. Maar je hebt dan geen binnenbak.. dat is net waar je prioriteiten liggen. Ik kom van een 3 sterren manege met 3 binnenbakken en een gigantische spring/buiten weide naar de hitactief. Mijn paardje doet het er prima en de sfeer is veeeele malen beter.

Def

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:07

Dat is super naar cassidy...sterkte!

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:21

Mijn paard staat snachts binnen, dit is omdat het buiten erg modderig is. de benen zijn opgeschoren en dan is er een snellere kans op Mok als het altijd nat en vies blijft.
Hij staat van 7 uur sochtends tot 20:00 buiten
en zomers als het snachts droog blijft gewoon 24/7

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:24

hier hetzelfde als Armawhis

heerlijk voor ze, ik kan er voor ziez alweer naar uitkiijken als het mooier weer word, en hij weer heerlijk dag en nacht het land op kan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:31

Citaat:
Ik woon net buiten Rotterdam, ligt er idd ook een beetje aan waar je staat, maar ik ken genoeg plekken in Rotterdam waar een paard makkelijk 24/7 buiten kan staan

Citaat:
Niet in mijn buurt iig. Dichtsbijzijnde is 20 minuutjes met de auto. 9/10 keer moet ik met de fiets dus daar heb ik dan geen zin in naast school&huiswerk. Hij staat nu op 5 minuutjes fietsafstand en ik vind het prima zo.

Arm paard! Jij vindt het prima zo.... En je paard dan -O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:47

Een definitie van sportpaard is hier al op zijn plaats. Voor mij is een sportpaard dat intensief op wedstrijd wordt uitgebracht met als vast vooropgesteld doel om op relatief korte tijd naar het hoogste niveau (basissport voorbij) gebracht te worden. Of dat dan lukt of niet, doet verder niet ter zake in de discussie.

En natuurlijk KAN een sportpaard 24/7, maar ik begrijp de redenen van sportpaardeneigenaars om de weidegang in te perken. En zo schieten er mij twee te binnen die ik ervaren heb als groom
1. als je om half vijf 's ochtends op stal bent om 5 paarden klaar te maken voor de wedstrijd is het zeer leuk als deze gewoon op stal staan te wachten. Het is dan niet zo leuk om in het donker door de modder te ploeteren om hopelijk die 5 paarden te gaan halen. En dan maar hopen dat er geen wegloper tussen zit of je kan zo een uur vroeger opstaan. En dan kan je nog beginnen met 20 paardenbenen vol modder schoon te schrobben.
2. op meerdaagse concours staan paarden in een wedstrijdbox. Geen sinecure met een paard dat geen stal gewend is.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:54

Gini schreef:
Een definitie van sportpaard is hier al op zijn plaats. Voor mij is een sportpaard dat intensief op wedstrijd wordt uitgebracht met als vast vooropgesteld doel om op relatief korte tijd naar het hoogste niveau (basissport voorbij) gebracht te worden. Of dat dan lukt of niet, doet verder niet ter zake in de discussie.

En natuurlijk KAN een sportpaard 24/7, maar ik begrijp de redenen van sportpaardeneigenaars om de weidegang in te perken. En zo schieten er mij twee te binnen die ik ervaren heb als groom
1. als je om half vijf 's ochtends op stal bent om 5 paarden klaar te maken voor de wedstrijd is het zeer leuk als deze gewoon op stal staan te wachten. Het is dan niet zo leuk om in het donker door de modder te ploeteren om hopelijk die 5 paarden te gaan halen. En dan maar hopen dat er geen wegloper tussen zit of je kan zo een uur vroeger opstaan. En dan kan je nog beginnen met 20 paardenbenen vol modder schoon te schrobben.
2. op meerdaagse concours staan paarden in een wedstrijdbox. Geen sinecure met een paard dat geen stal gewend is.

Die witte voeten moet je toch al goed schoon schrobben dus of ze nu onder de modder zitten of dat er maar 1 hardnekkig klein mestvlekje op zit. Ze moeten wit.
En een kleine aanvulling op wedstrijd wil je ze graag iets fris aan de start hebben zodat ze spectaculairder zijn in de ring. Sommige paarden worden wat duf als ze de hele dag op het land staan. Niet bevorderlijk voor de prestatie dus.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:40

Even weer alle bij gelezen (bokt blijft in men slaap uurtjes actief xD )

Ik snap mensen die hun eigen voor op zetten echt niet!
Wordt het paarden mensen en mensen met paarden weer duidelijk...

Toch benieuwd naar jullie mening over hoe die van mij staat.

Stal van 4,5 bij 5.
Om 7 uur ochtend hooi
Om 8 uur brok
Half 9 op de wei (met vriendjes!)
Wanneer het donker wordt naar binnen.
Krijgen ze hooi uurtje later brok.
Om 12 snachts altijd nog een slow feeders hooi net.

Stallen zitten snachts op slot. En lopen 2 honden los buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:48

Alle paarden kunnen zonder twijfel 24/7 buiten. Toch staat mijn paard dat niet...

Hij staat nu nog op manege en overdag de hele dag buiten ik kom vaan sochtens heel vroeg hem al eruit doen en savonds weer op stal. En thuis net zo..

Waarom dan niet 24/7? We hebben geen schuilmogelijkheden :n vandaar dat ik ze zomers bij heel heet weer overdag in onze buitenstallen hou en dan snachts op de wei zet.

Ik vind het een prima oplossing :)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:50

LuckyLuna schreef:
Even weer alle bij gelezen (bokt blijft in men slaap uurtjes actief xD )

Ik snap mensen die hun eigen voor op zetten echt niet!
Wordt het paarden mensen en mensen met paarden weer duidelijk...

Toch benieuwd naar jullie mening over hoe die van mij staat.

Stal van 4,5 bij 5.
Om 7 uur ochtend hooi
Om 8 uur brok
Half 9 op de wei (met vriendjes!)
Wanneer het donker wordt naar binnen.
Krijgen ze hooi uurtje later brok.
Om 12 snachts altijd nog een slow feeders hooi net.

Lijkt mij prima hoor, denk dat er zat een heel stuk minder staan :)

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:08

Ook in Nederland moet een paard naar buiten kunnen, bij mij staan ze in een loopstal, kunnen 24/7 kiezen op ze buiten, op verhard ( beton / tegels ) staan of binnen in drie open boxen.

Het buitengedeelte is niet super groot, ze kunnen ook niet rennen oid maar ze kunnen wel lekker scharrelen.
Zo'n 5 x per week staan ze een aantal uur in een super grote bak en iere dag beweging dmv rijden, mennen, fietsen, grondwerk, lange lijnen etc...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:49

Yamcha schreef:
Niet helemaal waar, ken wel paarden die na een nacht op stal met dikke benen van stal komen :)

moet je ook niet vergeten, paard gaat meestal om een uur of 9 naar buiten, en om 5 uur weer naar binnen, hebben ze 8 uur buiten gestaan, dat is dan nog altijd 16 uur op stal......

Nee hoor, niet altijd.
Hier staan ze minimaal 12 uur buiten.
ze gaan in de zomer er om 6 uur er uit en gaan rond 10, 11 of 12 uur weer naar binnen :)
dat is 14/15/16 uur buiten :)

In de winter is het een paar uur korter aangezien er een paar paarden aan de andere kant van de weg staan. maar dan toch word nog minimaal 14 uur aangehouden :))

Ik heb trouwens nog nooit paarden met dikke benen de stal af zien komen, ook niet als ze 22/7 op stal staan.
de paarden die met dikke benen van stal af komen hebben vaak al iets onder de leden :)
zoals een ontsteking oid :)
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 26-02-14 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:57

Gypsy schreef:
Ik moet altijd een beetje grinniken als ik hoor dat een bewegingsdier dat van nature claustrofobisch is zijn rust moet vinden in een al dan niet donker, stoffig hok.

hier kan ik wel een nuttig antwoord opgeven :)

Mijn ruin is de leider van de groep, sterker nog, de leider van de stal. zelfs al worden de kuddes door draden gescheiden. Hij is degene die alles in de gaten houd, alles controleert, als hij in paniek raakt raakt alles in paniek, als hij rustig blijft blijft alles rustig (wat trouwens een ramp is tijdens oud en nieuw, maar goed )

Hij is dan ook altijd bezig met op te letten, altijd aan het rond lopen, altijd aan het controleren of alles nog "veilig" is.
Hij eet wel, dat wel... maar in zijn drang alles te controleren drinkt hij niet...
in feite is hij zo druk met zijn omgeving dat je zou kunnen constateren dat hij te gestrest is om te drinken.
hij controleert alles, houd alles in de gaten, maar is daarmee gewoon te druk.

Hij komt dus werkelijk niet tot rust als hij buiten staat :n
hij oogt wel rustig en voor de mensen die hem niet kennen valt het reuze mee als je hem ziet.
maar als je je hand op zijn vacht legt voel je de spanning van hem af slaan, als je kijkt naar zijn ingevallen flanken zie je dat hij niet drinkt.

Als hij op stal komt, slaakt hij een enorme zucht en laat alles los...
En begint te drinken, er staan standaard naast zijn stal 4 emmers water klaar (wij hebben geen elektrische drinkbak) zodat hij zijn water te kort kan aanvullen.

Dus beweren dat een paard niet tot rust kan komen in een stal is echt onzin.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:57

Voor een paard in training vind ik 24/7 buiten niks. Fokmerries of jonge of oudere paarden prima.
TE is naar mijn mening nooit goed. Wat ik onder een sportpaard versta vind ik overdag in de wei en s' nachts op stal het beste. Kunnen ze rustig brok en/of hooi eten. En de energie tijdens het werk gebruiken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:01

RdLFoto schreef:
Yamcha schreef:
Corrigeer me als ik het fout heb..... maar staat jouw paard dan 22 uur per dag op stal?

In de winter wel ja, 's ochtends word hij een half uurtje losgegooid meestal door een stalgenoot, en zelf probeer ik altijd 2/3 uur met hem buiten de box bezig te zijn. Zomers staat hij van 08.00 - 14.00 op 't land. Hij gaat er echt niet na 2 uur uit :+

Op deze manier zou ik zelf geen paard willen houden, bah. :n
Dan maar geen paard.

Ik wil niemand voor de kop stoten, maar als je de optie gewoon niet hebt om je paard weidegang te bieden. Neem dan geen paard. Wees dan ook niet zo egoïstisch van "ikke wil een paard".

Ikke ikke ikke. Sorry...?
Ik hoef nou geen verwijten van jij woont in het oosten blabla, nou ik kan je vertellen dat de sportpaarden hier ook geen gras zien hoor. :n

Ik vind het gewoon een egoïstische gedachtegang van mijn paard moet lekker energie hebben zodat ik hem snel naar het Z kan rijden dus dan moet hij maar de hele dag / nacht op stal. Want je hoort hem toch niet klagen. Nee Dûh ik heb nog nooit een paard horen klagen. :P
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-02-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:02

Zou zeggen: Kom naar de Achterhoek, genoeg boeren die hun stallen aanbieden waar ze elke dag overdag naar buiten kunnen.

Ik zeg ja. Als je zorgt dat alles goed geregeld is, waarom niet?
Het moet je paard ook wel liggen, maar het is denk ik ook gewenning.

Met mijn pony ook altijd gedaan, en had een heerlijke schimmel dus dag ervoor wassen had geen zin stal kon wel dicht, maar dan brak de Haf de boel af omdat ze haar miste :').
Dat is misschien het enige nadeel, maar verder had ik altijd een blije pony.
Paard het zelfde, vind het prima :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:03

Vind jij gras een must dan MarlindeRooz? Dat vind ik dus niet.... Sterker nog grootste deel van het jaar hebben wij geen gras en is het meer een grote paddock. Daar doen ze het dan maar mee hoor!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:04

@MarlindeRooz, heb ze nog nooit horen klagen, maar wel gezien dat ze het zat waren.
Opstand, niet willen lopen, stal niet uit willen, als ze naar buiten mochten liepen ze zichzelf kapot omdat ze niet wisten wat ze overkwam.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:08

Weidegang hele jaar is bijna onmogelijk in sommige gebieden helaas. Hier in de omgeving mag je nergens het weiland op of het mag wel maar is het een grote modderpoel, waar mijn mokgevoelige paard binnen een paar weken kapotte benen heeft.
Met een goede paddock kun je ook prima buitenang bieden en kun je hooi beter doseren, wat ook fijn is bij paarden die bijv gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:12

Yvank_ schreef:
Vind jij gras een must dan MarlindeRooz? Dat vind ik dus niet.... Sterker nog grootste deel van het jaar hebben wij geen gras en is het meer een grote paddock. Daar doen ze het dan maar mee hoor!

Het was meer gras bij wijze van spreken, maar ik vind wel dat je 's zomers toch wel wat te grazen moet hebben.
Hier hebben we ook het land net gesleept dus dan staan ze 1,5 maand op een kaal stuk (20x50 minimaal) met wat hooi. :)

Ess_Ramona schreef:
@MarlindeRooz, heb ze nog nooit horen klagen, maar wel gezien dat ze het zat waren.
Opstand, niet willen lopen, stal niet uit willen, als ze naar buiten mochten liepen ze zichzelf kapot omdat ze niet wisten wat ze overkwam.

Ja, omdat ze niks anders gewend zijn. Ik durf te wedden dat als je het bij dat soort paarden op bouwt en NIET meer voert in de stal maar in de weide dat ze na een tijdje ook de stal niet meer in willen hoor. Want voor paarde is het stal -> voer.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:12

:\ Een paard moet ook paard kunnen zijn.. Dat betekent niet 24/7 op stal laten staan. Dat is toch niet normaal? Voor wie doe je het dan voor je paard of voor jezelf? Sorry, maar vind het een egoïstische keuze dat hij 24/7 op stal moet zijn omdat jij zo nodig wedstrijden moet rijden.. Laat dat paard ook paard zijn, al is het maar voor een paar uur per dag. Ik sluit jou ook niet 24/7 op in een badkamer/toilethokje. Als het niet anders kan, okee, maar in principe kan het gewoon.