Hackney horse William

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:58

En het gaat goed *\o/*
Schrikreacties komt hij sneller van terug, buiten wandelen incl. gekke obstakels, stilstaan met poetsen steeds meer. In stap zit de basis er aardig in nu (kan prima rondstappen, sturen, halthouden, been geven, hals strekken, verschil in buiten en binnenteugel dit bit accepteert hij heel goed, kleine en grote volte's op zit), en ook draf levert met de dag minder spanning op.
Het is alsof, zodra hij zich fijn voelt over iets, dingen vanzelf in een stroomversnelling gaan. Hij vind het ook helemaal geweldig om te kunnen werken.
Wij hebben elkaar helemaal gevonden.

Gisteren stond ik zelfs een beetje voor aap, ik waarschuw nieuwe/niet paarden mensen altijd voor hem. Pas op, hij kan een beetje nerveus uit de hoek komen, dat je daar niet van schrikt.
Vervolgens loop ik weg, staat hij gewoon te slapen op de poetsplaats.

Heerlijk paard!! Hoeven gaat beetje voor beetje ook beter.
Ze gaan er ook steeds beter uit zien.
Scheuren groeien er langzaam uit, zijn hoeven herstellen zich voorbeeldig.

Als de andere paarden naar de smid moeten. Laat ik de smid wel een beetje friemelen aan willem, niks bijzonders. Langzaam door middel van herhaling toch proberen te laten wennen. Kleine stapjes maken.

We komen er wel!

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:25

Dat is fijn nieuws :)

Vooral zo doorgaan +:)+

Zoolgangster

Berichten: 9757
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:45

Fijn dat William het zo goed doet, en dat hij regelmatig aan het werk mag, dat is nou precies wat hij nodig had. Jullie gaan samen vast veel plezier hebben. :)
En dat de smid al een beetje aan hem kan zitten is een feestje waard!

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:50

*\o/* *\o/* *\o/*

Zowel mijn draver Warango als William hadden vandaag een goede dag. Liepen allebij geweldig.

Warango een stuk heel verzameld kunnen galoperen en William bood ook zijn eerste galopjes aan vandaag, beide kanten een kort stukje gedaan. (eerste keer dus voor will!)

William is nog aan het zoeken in draf, maar dat komt allemaal wel. Hij galopeert wel weer heel makkelijk vind ik.


Nou hier doe ik het voor, heerlijk.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:00

Hoe is het nu met William?

Ik ken zijn filmpjes al jaren maar dit topic was mij compleet ontgaan. Ik ben fan! Je kan door en door zien hoe lief hij is alleen 'vurig' en 'beschadigt' maar de vorige eigenaar en jij gaan zo mooi met hem om. Geweldig.

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:01

Was net van plan om weer een update te doen!
Gisteren was de hoefsmid er, hele fijne man die al jaren mijn paarden doet.
Hij heeft twee keer zijn voorvoetje kort mogen optillen, maar eigenlijk toen het gereedschap kwam was het over, raakte hij ontzettend gespannen en wantrouwend.
We hebben een minuutje of twintig geoefend met het vertrouwen, wachten tot hij weer kon ontspannen. William deed ondanks zijn angst zo goed zijn best om toch te willen proberen! Ik vond zeker dat er een hoogtepunt behaald is, een kleine stap vooruit is ook een stap vooruit.

Elke keer als de smid er is, gaan we rustig verder, vooral eigenlijk met werken aan vertrouwen.
Ondertussen goede uitleg gehad hoe ik het zelf moet doen bij hem, gezien ik het zelf wel bij william kan doen.

Met rijden zitten de drie basisgangen er nu in, zelfs al wat kleine hindernisjes gesprongen, steeds grotere rondjes buiten stappen.

Hij begint het voorwaarts neerwaarts al lekker op te pakken, en zelfs al wat schakelen in tempo, wat verruimen etc.
Hij is erg makkelijk te rijden dressuurmatig, pakt dingen makkelijk op. Hij heeft onwijs veel power, die hij wilt omzetten in werken. Ik hoef het maar te denken en hij doet het al bijna. Heerlijk, geen moment spijt gehad van hem.

bokker1605
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:15

Haha Hackney Horse William meets the farrier *\%/*
Zenuwpees is het dus ja ken dat :9k

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:33

@ exception: als je bedenkt dat william vroeger door de hoefsmid mishandeld is, dan is dit voor zowel eigenaar als William een hele grote stap

bokker1605
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-06-14

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:44

@Miekje

Serieus :oo Oh, poep, dat wist ik echt niet, sorry, :(

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:50

Het gekke is, ik kan William wel laten wennen aan het gereedschap etc.
Maar bij mij kent hij die angst helemaal niet.
Het is de combinatie vreemd persoon en gereedschap.
Hij raakt normaal al erg gespannen als iemand die hij niet kent iets van hem wilt (bijv. aanraken), En dan ook nog in combinatie met gereedschap, dan is het snel te veel.

Maar in uitleg van zijn geweldige karakter, een meisje van 9 die hier rondloopt, kan hem wel weer overal poetsen en dan is hij net een brave kinderpony, valt er gewoon bij in slaap.

Ik weet niet of dat eenkennige/wantrouwende hackney eigen is, of dat het iets uit zijn verleden is, of een combinatie van.

Door zijn sterke reactie op vreemd persoon + gereedschap, neig ik naar echt hele slechte ervaringen.

Een groen paard (was ook nog een theorie die ik had) reageert niet zo overduidelijk op bepaalde dingen.

Ik voel mij ongelovelijk trots dat hij mij vertrouwd met dingen die voor hem zo lastig zijn.

De hoefsmid kijkt met mij mee, legt mij uit hoe ik het zelf kan bijhouden. En ondertussen probeert hij langzaam zijn vertrouwen te winnen door herhaling en geduld.

Hij is bij mij steeds ondeugender, alsof hij eigenlijk steeds meer paard durft te zijn. Grenzen opzoeken in plaats van het in een hoek gedreven angstige eendje dat hij was.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:45

Hoe gaat het nu met William?

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:59

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het vervolg van dit fantastische paard.

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:04

Hij is kreupel geweest, toen hij weer goed liep werd ik ziek, en tussendoor was het weer niet echt je van het, en daarna was ik weer ziek :+
Ik heb tussendoor wel een keer stapritje gemaakt op vreemd terrein door de sneeuw, en vandaag weer voor het eerst in drie of vier weken gereden.

Haalde hem de wei uit, kon zo wegrijden waar ik geƫindigd was vorige keer. Zelfs langs een trekker gestapt met weinig spanning en een halflange teugel. Hij is erg braaf geworden.
Komt naar mij toerennen in de wei en hij is heel erg aanhankelijk.

Mijn doel om met hem door het verkeer en daarna het bos in, ga ik vast wel halen deze lente.
Daarna wil ik graag lessen gaan volgen met hem, en tja... Dan is er niet zoveel meer over te updaten denk ik.

Hij is erg positief verandert, tot rust gekomen.
Ik probeer te luisteren naar hem, wel grenzen verleggen maar niet te veel tegelijk. Waar hij zich comfortabel in vind word zo steeds meer, en hij werkt zo graag met mij mee. Vaak is tegen hem praten al genoeg om hem ergens doorheen te helpen.

Als het weer wat beter word zullen er wel weer filmpjes komen.

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:25

Fijn om te horen dat het zo goed gaat.
Ik ben ook blij dat de doemdenkers die denken verstand te hebben van paarden ongelijk hebben gekregen.
Op ieder potje past een dekseltje heel veel plezier samen +:)+

Zoolgangster

Berichten: 9757
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:27

Leuk dat je weer wat hebt laten horen. William is een lieverd, en ik ben blij dat hij zo goed terecht is gekomen. :)

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:10

Inmiddels aan het lessen, gaat goed, vooral voor mij veel werk aan mijn houding. William doet erg goed zijn best, zodra hij begrijpt hoe iets bedoelt word doet hij het bijna uit zichzelf.
Nu vooral bezig met rechtrichten, tempocontrole etc. Basisdressuur eigenlijk.

Bitloos loopt hij ook leuk, buiten komen we steeds verder met steeds minder spanning (incl obstakels), steeds rustiger met poetsen, hij is veel in de hand nu en dat merk je.
De boer kan naast de bak hout staan zagen, van alles lopen verslepen, stallen vertimmeren, met de trekker door de bak rijden met een baal hooi, geeft hij niks meer om.
Minder springerig als anderen onverwachts aan hem willen zitten.

Ja gewoon leuk eigenlijk. Positief.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:38

Ik zie dit nu pas, ook deze William fan meld zich. Ik heb zo vaak filmpjes van hem gezien op youtube, super dat hij jou nu heeft Gix!

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:01

Hey grappig dat je ook op bokt zit :))
Heb al aantal filmpjes van je gezien en vindt ze erg leuk om te kijken. Hoe jij er mee om gaat en William is echt een super gaaf beest :)
Heb je ook nog filmpje van nu je een ander bit hebt? Ben wel benieuwd!

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 02:29

Laatste filmpje (al weet ik niet 100% zeker of dat filmpje nou op YouTube staat of op fb) is met het 'nieuwe' (tijdje al) bit.
Gaan er wel meer komen nu het weer beter word. Hopelijk ook wat algemenere zoals het warm rijden, stukje galop, dingen die nog niet lekker gaan of weer wel, of juist precies dezelfde filmpjes als een halfjaar geleden met simpele dingen zoals wandelen (toen nog dat hele springerige), poetsen etc. Om te laten zien hoe het nu gaat.

Wat ik zelf hoop is dat er in de filmpjes uiteindelijk een beeld te zien is, waarbij je bijna kunt meevoelen hoe hij mentaal verandert, tot rust komt. Hoeveel een dier kan veranderen.

Ik werd laatst door een kennis spontaan gevraagd of het paard op mijn Facebook toevallig 'de' william was. Vond ik echt leuk.

Verder nog, denk ik, een fokker gevonden die hem wel zou moeten kennen (waarom ik dat denk zet ik niet openbaar mocht ik het fout hebben), maar daar krijg ik dus tot op heden geen gehoor van, misschien kan ik zo nog iets leren over het verleden van William.

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 02:37

O en natuurlijk ook verandering bij mezelf, ik kijk zelf de filmpjes ook terug, en dan heb ik ook wel eens van pff best confronterend hoe ik dit of dat onhandig aanpak/beter kan.
Heel mooi leer/groeiproces.

Vind dat best een tip om mee te geven, laat je soms eens filmen.

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:32

Ik kan hem nu eindelijk weer dagelijks rijden, en het gaat nu echt als een speer. Ik moet nu echt aan het werk, tijd voor rechtrichten.
Van de week een meisje van 13 opgezeten, keurig braaf!!

Foto's van zondag rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:03

Leuk om te lezen dat het goed met hem gaat!

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:57

Ik rij inmiddels heel veel buiten met hem, in groep, alleen. Gaat super. Heel veel door het verkeer ook.

Ik weet niet wie van ons twee het meest geniet.

De hoefsmid is nog steeds helaas een no go. Hij staat er wel altijd bij als hij komt, maar gaat dan zo ver mogelijk er vandaan staan, dunne poep, groot maken etc. Als de smid langs loopt probeert hij de stal uit te komen. Dit gedrag stopt weer als de smid wegloopt.

Gelukkig doen zijn hoeven het echt heel heel goed. Slijten eigenlijk heel netjes af. Mocht het ooit nodig zijn kan ik altijd nog nadenken over een keer onder narcose brengen.

xxCYNNxx

Berichten: 5664
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:50

laatste foto's zien er goed uit.

Dat met die hoefsmid zal hem wel niet meer worden ook denk ik zo. Zit te diep blijkbaar. Scheelt dat zn hoeven het goed doen.

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:24

Wat een verandering zeg! Compleet ander paard! Wel geweldig dat dit dier een kans gekregen heeft! Ondanks zijn mega Trukendoos! Respect hiervoor!
En veel succes en plezier met deze knapperd!