sander_lotte schreef:Ik weet niet voor wat ik zou kiezen, persoonlijk denk ik inslapen. Ik vind dat dat vrediger klinkt, neerschieten vind ik zo grof... Ookal zegt men dat het voor een paard beter is om gewoon geschoten te worden, dat hij er dan niets meer van merkt.
Ik heb nog nooit een paard zien sterven, maar onze hond hebben we een spuitje gegeven, ik ben er gewoon bij gebleven tot het hart stil stond. Beestje keek net voor het einde nog even naar me op met een blik van "het is goed zo, je hebt de juiste beslissing genomen", toen legde ze haar hoofd neer, ademde ze nog eens heel diep in, en dat was ook haar laatste adem.
Dat vond ik een heel vredig afscheid, ik denk dat ik het voor mijn pony ook zo zou willen.
Pony is al eens onder narcose geweest, hij verzette zich hier helemaal niet tegen, ik denk dat inslapen dus ook best goed en vredig zou verlopen.
Toen ik hem kocht heb ik trouwens ook gelijk laten registreren dat hij nooit voor consumptie gebruikt mag worden. Ik ben niet tegen het eten van paarden, al eet ik het zelf niet, maar ik zou niet willen dat mijn pony op iemands bord belandt.
Ik begrijp je "gevoel" en je gedachten erbij, maar het gaat er toch om wat het dier ervaart en niet of het voor mens prettiger klinkt of voelt? Dat je pony zich niet verzet bij een narcose is ook slecht te zien, want alle spieren zijn verlamd, dus hij kán simpelweg niet reageren. Het is voor de meeste paarden bijzonder angstig om "neer" te gaan omdat hun spieren totaal slap worden. Het ziet er vaak vriendelijker uit dan een paard dat geschoten wordt, maar ik twijfel of het daadwerkelijk zo is. Heb meerdere paarden zien sterven en heb grote twijfels.