Slachten vs inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:19

wortelsussie schreef:
EskeGirl schreef:
Ik denk eerder dat ze op de eigenaar reageren, die zeer gespannen is, dan dat ze het weten omdat het en slachtterein is.

En dat zit in een heel klein hoekje! Een oud stal paard is laatst in geslapen en die voelde een week van te voren al aan dat er wat ging gebeuren, at zijn hooi namelijk niet meer en was onrustig. Maar hoe kon paard dat weten? Niemand, zelfs de eigenaar niet deed anders naar het paard geen extra verzorging of extra schone stal.

Zal toch in de spanning van de eigenaar hebben gezeten. Ookal denkt ze dat ze niks heeft laten merken. Sommigen paarden zijn heel sensitief. Een paard weet echt niet dat hij ingeslapen wordt hoor, ook niet wat dood is.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:25

wortelsussie schreef:
EskeGirl schreef:
Ik denk eerder dat ze op de eigenaar reageren, die zeer gespannen is, dan dat ze het weten omdat het en slachtterein is.

En dat zit in een heel klein hoekje! Een oud stal paard is laatst in geslapen en die voelde een week van te voren al aan dat er wat ging gebeuren, at zijn hooi namelijk niet meer en was onrustig. Maar hoe kon paard dat weten? Niemand, zelfs de eigenaar niet deed anders naar het paard geen extra verzorging of extra schone stal.

Zal toch in de spanning van de eigenaar hebben gezeten. Ookal denkt ze dat ze niks heeft laten merken. Sommigen paarden zijn heel sensitief. Een paard weet echt niet dat hij ingeslapen wordt hoor, ook niet wat dood is.[/quote]

Eigenaar was er bijna tot nooit haha. Maar vast wel dat paard er iets van merkte! Geloof ik zeker :)

Paard wist niet dat hij dood ging, maar wel dat er wat gebeurde. Mijn paard wist het toen het gebeuren, ze ruiken het ookal zag ze het niet. Volgende dag wist mijn paard precies was het paard gelegen had in de bak ookal waren ze er met bezems, auto's, mensen overgeweest.

xSogno

Re: Slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:50

Dat is toch wat ik zeg? Sensitief, dus mekte dat er wat ging geburen. Degene die de verzorging deed dan, ook prima. Van de dood weten ze niets.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:07

Indien de omstandigheden (dus geen gebroken been bijv) het toelaten kies ik zo weer voor slachten. Eind juni onze merrie naar Nijkerk gebracht en wat ging dat snel en "fijn" (in de zin van dat het vriendelijke mensen waren, paardje niks door had etc.. Situatie zelf is natuurlijk helemaal niet fijn) Paard had niks door en ze was heel relaxt. Ben dan ook meegegaan met m'n vriendin samen tot ze was geschoten, zelf naar binnen gelopen.
Het is een keuze die je liever niet maakt, maar als het dan moet kies ik toch hiervoor..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:17

[***] schreef:
Je mag/kan toch niet zomaar een paard aan huis laten slachten? Waar wil je al het bloed naar toe laten lopen? Volgens mij is het ook verboden, maar dat weet ik niet zeker. Of bedoel je aan huis laten schieten?

Gaat idd om het schieten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:25

femiaans schreef:
Els1984 schreef:
Ik zou het liefst hebben, dat mijn paard in zijn eigen weide een pin in zijn hoofd krijgt (ik denk dat dit een gat in de markt is). Voor mij is het niet het verwerkings-gedeelte waar ik problemen mee heb. Als hij dood is, merkt hij er niks van of hij in een kroket of lijm terecht komt. Ik eet zelf geen vlees, maar heb liever dat een dier een mooi leven heeft gehad en dat er na zijn dood iets met zijn lichaam gedaan wordt, dan dat er een ander gezond paard moet sterven, omdat iemand zo nodig paardenvlees moet eten (dit is echter een hele andere discussie). Waar ik tegen op zie, zijn die laatste momenten, waarop hij door heeft dat er iets staat te gebeuren en dan heb ik liever dat hij dat in zijn eigen weide heeft en dat het snel over is, dus zonder mogelijkheid dat hij tegen de verdoving vecht. Hem wegbrengen of op laten halen om naar de slager te gaan met het idee dat hij daar in een vreemde omgeving komt, waar het naar de dood ruikt, dat gaat hem niet worden. Hier in de buurt heeft eens een paar dagen een dood paard gelegen, mijn bijrijdpaard wilde er maanden niet langs.

Het is inderdaad wel zo dat als een dierenarts te zuinig doet met verdovingsmiddel de kans veel groter is dat een paard ertegen zal vechten, dus als het inslapen wordt, dan zal ik ook zeker willen dat er niet te zuinig wordt gespoten.

Of er wordt met het verkeerde middel gespoten.. Nogmaals, bij ons krijgen ze ook eerst een zware sedatie waardoor ze echt al staan te slapen en in dromenland zijn. Sommige blijven na deze sedatie wel staan, maar sommige gaan al rustig liggen. Daarna krijgen ze de overdosis waarna ze rustig inslapen. Werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat er 1 aan het vechten was.
Slachten en angst voor het slachthuis heeft niet alleen met de geur te maken, maar meer met de emotie van de eigenaar. Ik adviseer dan ook altijd dat een ander hem naar de slacht brengt. Arme ziel weet écht wel dat er spanning is en ruiken de geur van het slachthuis. Mede met de emotie maakt dat het schot langer zal duren dan een spuitje. Maar nogmaals, ik ben NIET tegen slachten, ik breng ze zonder probleem voor de eigenaar weg. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat voor inslapen en ik blijf het jammer vinden dat het inslapen zo met "vechten tegen het spuitje"verbonden blijft.

Ben ik met je eens.
Ik was altijd huiverig voor inslapen,maar ik heb het helaas 2x mee moeten maken in de afgelopen 1,5 jaar. Niks vechten,ging netjes en rustig.
Vechten komt van verkeerde of te laag gedoseerde middelen.

Mijn pony die ik nog heb zal ook ingeslapen worden als de tijd daar voor haar is.

Al heb ik ook geen problemen met de slacht. In beide gevallen is het belangrijk dat degene die erbij is een zekere rust kan bewaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:26

Tinky12 schreef:
[***] schreef:
Je mag/kan toch niet zomaar een paard aan huis laten slachten? Waar wil je al het bloed naar toe laten lopen? Volgens mij is het ook verboden, maar dat weet ik niet zeker. Of bedoel je aan huis laten schieten?

Gaat idd om het schieten.

Oke, dan begrijp ik wat je bedoelt. Het zou mij ideaal lijken om mijn paard thuis te laten schieten als het zover is. Ik ben nl nog niet overtuigd van het feit dat inslapen minstens even snel en stressloos is als schieten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:29

Ik weet niet voor wat ik zou kiezen, persoonlijk denk ik inslapen. Ik vind dat dat vrediger klinkt, neerschieten vind ik zo grof... Ookal zegt men dat het voor een paard beter is om gewoon geschoten te worden, dat hij er dan niets meer van merkt.

Ik heb nog nooit een paard zien sterven, maar onze hond hebben we een spuitje gegeven, ik ben er gewoon bij gebleven tot het hart stil stond. Beestje keek net voor het einde nog even naar me op met een blik van "het is goed zo, je hebt de juiste beslissing genomen", toen legde ze haar hoofd neer, ademde ze nog eens heel diep in, en dat was ook haar laatste adem.
Dat vond ik een heel vredig afscheid, ik denk dat ik het voor mijn pony ook zo zou willen.
Pony is al eens onder narcose geweest, hij verzette zich hier helemaal niet tegen, ik denk dat inslapen dus ook best goed en vredig zou verlopen.

Toen ik hem kocht heb ik trouwens ook gelijk laten registreren dat hij nooit voor consumptie gebruikt mag worden. Ik ben niet tegen het eten van paarden, al eet ik het zelf niet, maar ik zou niet willen dat mijn pony op iemands bord belandt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:46

sander_lotte schreef:
Ik weet niet voor wat ik zou kiezen, persoonlijk denk ik inslapen. Ik vind dat dat vrediger klinkt, neerschieten vind ik zo grof... Ookal zegt men dat het voor een paard beter is om gewoon geschoten te worden, dat hij er dan niets meer van merkt.

Ik heb nog nooit een paard zien sterven, maar onze hond hebben we een spuitje gegeven, ik ben er gewoon bij gebleven tot het hart stil stond. Beestje keek net voor het einde nog even naar me op met een blik van "het is goed zo, je hebt de juiste beslissing genomen", toen legde ze haar hoofd neer, ademde ze nog eens heel diep in, en dat was ook haar laatste adem.
Dat vond ik een heel vredig afscheid, ik denk dat ik het voor mijn pony ook zo zou willen.
Pony is al eens onder narcose geweest, hij verzette zich hier helemaal niet tegen, ik denk dat inslapen dus ook best goed en vredig zou verlopen.

Toen ik hem kocht heb ik trouwens ook gelijk laten registreren dat hij nooit voor consumptie gebruikt mag worden. Ik ben niet tegen het eten van paarden, al eet ik het zelf niet, maar ik zou niet willen dat mijn pony op iemands bord belandt.

Ik begrijp je "gevoel" en je gedachten erbij, maar het gaat er toch om wat het dier ervaart en niet of het voor mens prettiger klinkt of voelt? Dat je pony zich niet verzet bij een narcose is ook slecht te zien, want alle spieren zijn verlamd, dus hij kán simpelweg niet reageren. Het is voor de meeste paarden bijzonder angstig om "neer" te gaan omdat hun spieren totaal slap worden. Het ziet er vaak vriendelijker uit dan een paard dat geschoten wordt, maar ik twijfel of het daadwerkelijk zo is. Heb meerdere paarden zien sterven en heb grote twijfels.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:53

Snoevie schreef:
Ben ik met je eens.
Ik was altijd huiverig voor inslapen,maar ik heb het helaas 2x mee moeten maken in de afgelopen 1,5 jaar. Niks vechten,ging netjes en rustig.
Vechten komt van verkeerde of te laag gedoseerde middelen.

Mijn pony die ik nog heb zal ook ingeslapen worden als de tijd daar voor haar is.

Al heb ik ook geen problemen met de slacht. In beide gevallen is het belangrijk dat degene die erbij is een zekere rust kan bewaren.

Dat is dus echt niet altijd het geval.
Mijn arabiertje bv moest worden geopereerd en die vocht ontzettend tegen de narcose.
Maar daar (kliniek) konden ze hem gelukkig goed tussen de wanden drukken en het duurde wel langer dan "normaal" voordat hij onder zeil was.
Dat had ik thuis (bij het inslapen) niet gehad kunnen/willen hebben.

Sita stond al bij de kliniek en die heb ik daar in laten slapen (ook was zij drachtig, dan is schieten niet de eerste optie).

Sun daarentegen was zo bang voor de DA dat gewoon enten al niet kon.
Laat staan in laten slapen. Dat zou een gevecht geworden zijn van het moment dat de DA op de dam kwam totdat zij was gaan liggen.
Sun is waardig gegaan met haar oren naar voren.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:22

Esmeej333 schreef:
femiaans schreef:
Het schieten zelf gaat heel snel, maar het paard moet er nog wel naar toe gebracht worden. En geloof me, ze hebben echt wel in de gaten waar ze zijn als ze bij het slachthuis zijn. Dan toch maar liever op een plekje waar ze zich lekker voelen. Laatste paardje sliep in terwijl het gras nog uit haar mond stak. En dat blijf ik toch een prettig gevoel vinden.

Sorry hoor maar nee. Een paard weet niet wat een slachthuis is en de dood is. Ze weten dus niet waar ze zijn. Sommigen zullen misschien voelen dat er IETS gaat gebeuren. Zat paarden die heel rustig naar binnen lopen in het slachthuis hoor.

Nou, ze ruiken /voelen het écht wel hoor,
- Ik reed een een keer met mn paard in de buurt van een slachthuis en hij begon daar onwijs te klieren en wou geen stap meer zetten. uiteindelijk wel gelukt maar hij liep super gespannen erlangs.
- De paarden maakte altijd wel wat herrie in de stallen, toen er een paard een ongeluk had gehad met het inladen van de trailer en zn nek gebroken had en ter plekke stierf was het een hele tijd doodsstil in de stallen, de paarden waren aan het rauwen leek wel terwijl ze helemaal niet hadden gezien wat er was gebeurd.
- Toen mijn paard ingeslapen was in de wei liep er een paard langs, en die liep stuiterend langs, met grote ogen kijken wat er was. Dus 'de dood' voelen ze wel hoor ;)

xSogno

Re: Slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:49

Dat jij dat vindt prima hoor. Maar lijk me vrij sterk dat je pony vanaf een afstand een slachthuis herkent maar goed :+.Ik denk dat mensen teveel zien ze willen zien. Paarden zijn zeker wel sensitief, dat ontken ik ook niet, ze voelen wel iets misschien. Maar ze weten echt niet wat doodgaan is en hoe of wat er gebeurt, anders zouden ze de spuit net zo min accepteren. Zouden ze dan ook moeten voelen. En als ze dat voelden zouden ze toch vluchten. Is hun instinct.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:50

Ik heb ooit eens op een stal gestaan waar alle paarden een bepaalde hoek van de (buiten)bak weigerden in te lopen (schrikkerig, wegschieten etc)...

Uiteindelijk bleek dat de boer die daar boerde, alvorens de bak daar werd neergelegd, op die plek altijd zijn dode vee neerlegde, alvorens het werd afgevoerd.

Toeval?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:55

@Suelza
Als iets langere tijd dood is ruiken ze dat zeker wel, dan is het rottingsproces ingegaan.
In een slachthuis is het verse dood en dat ruikt niet zo als een dood dier.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:00

Is in mijn ogen wat anders dan van een afstand een slachthuis herkennen. Ik weet het niet, was er niet bij. Ik VIND (mijn mening dan he, pretendeer niet dat de waarheid is, maar het is slechts wat ik vind) op dezelfde plek steeds weer weigeren meer een een probleem van een ongehoorzaamheid. Like i said, ik denk dat mensen teveel zien wat ze willen zien

Agree to disagree? :) word een eindeloze discussie anders.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:01

Esmeej333 schreef:
Is in mijn ogen wat anders dan van een afstand een slachthuis herkennen. Ik weet het niet, was er niet bij. Ik VIND (mijn mening dan he, pretendeer niet dat de waarheid is, maar het is slechts wat ik vind) op dezelfde plek steeds weer weigeren meer een een probleem van een ongehoorzaamheid. Like i said, ik denk dat mensen teveel zien wat ze willen zien

Agree to disagree? :) word een eindeloze discussie anders.

En waarom zou dat meteen ongehoorzaamheid moeten zijn?

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:02

Schieten is gewoon een rotgezicht. Het gaat snel maar dat is ook alles. Ik ben een aantal keer meegeweest met paarden van anderen, maar mijn eigen paarden heb ik in laten slapen. Dat gaat net zo goed en rustig (hoezo vechten, alsof elk paard dat geopereerd wordt ook vecht tegen de narcose :? ) maar was voor mezelf véél prettiger. Zo kon ik rustig afscheid nemen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:05

Als ik mijn paard ergens heen stuur dan gaat hij daar gewoon heen. Ook als hij het wat eng vind. Maar ik heb geen zin om hier verder op in te gaan eerlijk gezegd, dus stop er dan ook hierbij mee.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:07

Hier 3 ingeslapen en 1 geslacht, allemaal 'prima' verlopen.
Slacht levert gewoon nog een paar centjes op, inslapen kost geld.
Maar voor het dier maakt de methode echt niet uit, hooguit je eigen gevoel.
Vechten tijdens het inslapen is ALTIJD een kunstfout van de betreffende DA (lees: te zuinig met narcose middel).

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:17

Ik heb ook 'ervaring' met beide. Slacht en inslapen.

Voor mezelf had ik besloten dat slacht voor ons het meest acceptabel was.
Maar we hadden nog een oude Dame hier op ons erf waarbij ik gezegd heb dat zij dit erf niet levend zou verlaten. Zij zou dus ingeslapen worden. De afspraak was al gemaakt.

Tot er bij onze buren een noodslachter kwam... (buren hebben een boederij).
dat wat voor mij echt de meest passende oplossing.

Op het erf, in vertrouwde omgeving echt helemaal geen flauw benul wat er te wachten staat.
In 1 seconde weg. Het schieten was echt niet dramatisch.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:30

MarisdB schreef:
Schieten is gewoon een rotgezicht. Het gaat snel maar dat is ook alles. Ik ben een aantal keer meegeweest met paarden van anderen, maar mijn eigen paarden heb ik in laten slapen. Dat gaat net zo goed en rustig (hoezo vechten, alsof elk paard dat geopereerd wordt ook vecht tegen de narcose :? ) maar was voor mezelf véél prettiger. Zo kon ik rustig afscheid nemen.

Ja, maar de ene gaat makkelijker liggen dan de ander.
Ook zetten ze in de kliniek de paarden klem waardoor ze 1 minder beroerd door de benen zakken en 2 ze zich sneller moeten overgeven.

Er zijn maar weinig paarden die (als ze zich slap beginnen te voelen van de narcose) lekker relaxed gaan liggen.
Dat geeft niet, dat is de natuur.
Maar het kan dus zijn dat (vooral bij inslapen) dit beroerd over kan komen.

http://www.youtube.com/watch?v=cJ51fTokjXU
(filmpje van narcose paard)
Hier kun je zien dat (sommige) paarden de neiging hebben omhoog/achterover te gaan.
Thuis in de wei/stal was dit paard schuin omhoog (misschien zelfs achterover) gevallen.
Door met 4 man (en wanden) te ondersteunen gaat dit een stuk rustiger, maar dat kan thuis vaak (helaas) niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:38

Ervaring met slachten en inslapen. Ik zal voor mijn eigen paard kiezen voor inslapen ook al kost dat geld. Ik vond het gewoon veel vriendelijker fijner enz. Fijn thuis, spuit erin. Paard valt om, paard in de armen nemen, paard dood. Inderdaad komt er dan nog een riedel achteraan als paard moet naar de weg en paard wordt opgehaald. Dat is niet fijn, maar het doodgaan vond ik heel vriendelijk en snel gaan zoals dat ging. Dit omdat bij ons bij de slacht het paard toen er geschoten werd mijn vriendin aankeek met een blik van "wat flik je me nou".
Dat zal ik nooit meer vergeten en mijn vriendin het baasje heeft er nog nachtmerries van en voelt zich er nog steeds rot onder.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:40

hier ook ervaring met beide en daarom voor mijn eerste pony gekozen voor de slacht.
heb de tijd nog mogen nemen om afscheid te nemen de mensen waren heel erg aardig en lief kreeg zelfs een bakkie koffie aangeboden door de mensen van de slagerij.
alles is heel snel gegaan en rustig en als ik ooit weer voor de keuze sta zou ik t zo weer doen

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:52

Tessa_93 schreef:
Esmeej333 schreef:
Sorry hoor maar nee. Een paard weet niet wat een slachthuis is en de dood is. Ze weten dus niet waar ze zijn. Sommigen zullen misschien voelen dat er IETS gaat gebeuren. Zat paarden die heel rustig naar binnen lopen in het slachthuis hoor.

Nou, ze ruiken /voelen het écht wel hoor,
- Ik reed een een keer met mn paard in de buurt van een slachthuis en hij begon daar onwijs te klieren en wou geen stap meer zetten. uiteindelijk wel gelukt maar hij liep super gespannen erlangs.
- De paarden maakte altijd wel wat herrie in de stallen, toen er een paard een ongeluk had gehad met het inladen van de trailer en zn nek gebroken had en ter plekke stierf was het een hele tijd doodsstil in de stallen, de paarden waren aan het rauwen leek wel terwijl ze helemaal niet hadden gezien wat er was gebeurd.
- Toen mijn paard ingeslapen was in de wei liep er een paard langs, en die liep stuiterend langs, met grote ogen kijken wat er was. Dus 'de dood' voelen ze wel hoor ;)

Ruiken ze het? Nee, denk het niet. Verplicht bij mijn vorige opleiding was excursie naar het slachthuis. Een van de werknemers kwam met een hand vol bloed aan, paard dat nog in de trailer stond, maar die stond heel relaxed te kijken. Ook alle vier de paarden die ik geslacht heb zien worden kwamen allemaal mak als schaapjes mee naar binnen en zijn inderdaad met geïnteresseerd maar geheel ontspannen heen gegaan..

Maar ook voor mijn excursie naar het slachthuis zou ik gekozen hebben voor de slacht, ik hoef niet te zien hoe mijn stijfgeworden paard omhoog getakeld of opgetild wordt. Laat staan dat als je er langs zou moeten omdat ie naast de weg op de rendac ligt te wachten, nee, ik pas..

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:52

Zeker inslapen en dan cremeren lijkt mij het beste. Heb er zelf (gelukkig) nog geen ervaring mee. Je wilt toch zelf ook ook niet geslacht worden als je ongeneselijk ziek wordt. Of je familie. Een dier is in mijn ogen gelijkwaardig aan een mens.