Cursus voor zelfverdediging met paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: Cursus voor zelfverdediging met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:55

als iemand je teugel pakt, dan kom je daar wel mee weg... dan deed ie het 'zelf'

Zoniet: gewoon wegrijden

Lans is heel nuttig... maar ik denk dat dat wettelijk wat lastig wordt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:59

Ik ben hier niet zo bang voor... ik passeer voetgangers nooit erg dicht (tenzij het echt niet anders kan) en ik zit flink hoog.
En als er ergens een griezel in de bosjes zit dan heeft mijn paard dat al heel snel door, hij is toch altijd goed op zijn hoede buiten en zal zich ook echt niet zomaar laten kalmeren als er een wildvreemde uit de bosjes springt en hem bij zijn teugel grijpt. Denk dat dat een hoop gedraai en gestamp wordt :o
Mochten we dan niet al lang en breed thuis zijn.., denk dat mijn paard sneller weg is dan dat die man de afstand bosje/teugel kan overbruggen.
Laatst bijgewerkt door Ilse_123 op 23-10-13 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:00

Kuggur schreef:
Het meest effectieve wapen te paard is altijd nog de lans.

Als je ruimte hebt om ermee te manoeuvreren en de snelheid van je paard kunt gebruiken misschien. Wanneer je op een smal pad tussen bomen en struiken zit en je belager staat ineens vanuit het niets naast je paard, dan heb je er vrij weinig aan.

Bovendien wordt het lastig om noodweer aan te voeren wanneer je bewust wapens mee neemt als je gaat rijden. Neigt toch al snel naar voorbedachten rade (net als een honkbalknuppel onder je bed leggen en deze meenemen als je 's nachts beneden geluiden hoort).
Geen idee waaronder het valt als jij je paard aanleert om op commando aan te vallen, maar het lijkt mij verder gaan dan zomaar een spontane schrikreactie van jou of je paard op een aanvaller.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:04

Airnt schreef:
als iemand je teugel pakt, dan kom je daar wel mee weg... dan deed ie het 'zelf'

Dat bedoel ik dus. Kun je dat in de rechtszaal nog volhouden als je duidelijk vooraf op zulke situaties hebt getraind en bepaalde reacties bewust hebt aangeleerd?
Is het dan nog iets wat de aanvaller zelf deed?
Of had hij er niet op kunnen rekenen dat hij met een getraind gevechtspaard te maken had waardoor het niet meer onder 'risico van het vak' valt en hij dus eigenlijk een zielig slachtoffer is dat ook niet beter kon weten?

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 17:05

Over die wapens te paard, lans en sabel, zal een grapje zijn toch? :o?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:09

oomens schreef:
Airnt schreef:

Dat bedoel ik dus. Kun je dat in de rechtszaal nog volhouden als je duidelijk vooraf op zulke situaties hebt getraind en bepaalde reacties bewust hebt aangeleerd?
Is het dan nog iets wat de aanvaller zelf deed?
Of had hij er niet op kunnen rekenen dat hij met een getraind gevechtspaard te maken had waardoor het niet meer onder 'risico van het vak' valt en hij dus eigenlijk een zielig slachtoffer is dat ook niet beter kon weten?

Goede punten Oomens. Ik was uiteraard bloedserieus.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:10

En wie in die rechtzaal zal die 'aanvaller' geloven als hij zegt dat je je paard liet schoppen? Gewoon zeggen dat hij schrok en naar voren/achteren sloeg klinkt toch veel logischer? :) Dan is het zijn woord tegen het jouwe, denk dat je dan meer kans zult maken..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:13

melody7 schreef:
En wie in die rechtzaal zal die 'aanvaller' geloven als hij zegt dat je je paard liet schoppen? Gewoon zeggen dat hij schrok en naar voren/achteren sloeg klinkt toch veel logischer? :) Dan is het zijn woord tegen het jouwe, denk dat je dan meer kans zult maken..

Zolang zijn advocaat hier dan maar niet meeleest ;)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:19

oomens schreef:
melody7 schreef:

Zolang zijn advocaat hier dan maar niet meeleest ;)

Dat is waar :+

Ik hoef mijn verzorgpaard het gelukkig niet te leren, die is zo erg op mij dat ze al boos word als iemand die ze niet vaak ziet haar vasthoud, als een wildvreemde aan haar teugels/mij trekt weet ik wel zeker dat ze vanzelf flipt, geen commando's voor nodig :=

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:40

Ik heb wel eens gehad dat een hond in de benen van mijn pony begon te bijten. Ik had gelukkig wel een zweep bij me om die hond een tik te geven en bij de benen van mijn pony weg te houden. En ik maak me niet zo druk of er mensen zijn die me lastig vallen Gydja loopt zo door iedereen heen als ik haar het commando geef xD

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:24

noodweer en noodweer excess...

Dit valt wel onder noodweer. Het punt is dat je een heel kleine kans hebt hem echt te verwonden. je douwt voornamelijk met het lichaam van het paard. Ik heb dit veel gedaan met mensen en dat gaat vrij goed onder grote risicos. het is echter wel effecttief om domweg controle te nemen over de situatie in physieke zin.

De andere twee mogelijkheden zijn: vertrekken (goed idee) en 'bedreigingen uitschakelen' (geen goed idee, dat is pas echt gelukt als ie dood is, dus doe dat maar niet)

Een lans kan ook goed defensief worden gebruikt, maar is daarentegen nog altijd een wapen, en dus daarmee strafbaar. En die dingen zijn lastig en vervelend om mee te slepen.
sabel is zeker een klasse IV wapen. niet doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:35

Airnt schreef:
Een lans kan ook goed defensief worden gebruikt, maar is daarentegen nog altijd een wapen, en dus daarmee strafbaar. En die dingen zijn lastig en vervelend om mee te slepen.

Ehm jij óók al, ik moet inderdaad oppassen met mijn humor als mensen waanzinnige raad als "neem toch een lans of een sabel mee op buitenrit"...serieus gaan nemen :roll:

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 19:45

Haha! Ik vond het ook al vreemd dat men er serieus op inging, maar ik dacht: ik vraag maar even voor zekerheid of het een grap is, je weet maar nooit :P

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:09

Wat ook nog een goede tip is, als je iemand engs ziet, of op een eng pad zit. gewoon een vriendin bellen en aan de telefoon blijven. of net doen alsof. Heb ik ook wel eens met fietsen gedaan. toen fietste ik in het donker naar huis en ik zag een eng persoon. heb ik gewoon een vriendin gebeld en verteld dat ze even aan de lijn moest blijven. er was waarschijnlijk niets aan de hand en die man zal wel gedacht hebben... maar goed, hij had ook slechte bedoelingen kunnen hebben.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er een man op de grond naast het pad zat. brrrrr, gelukkig waren we toen met twee. Het enige vreemde bloots wat ik in de drunense duinen heb gezien, was een man die op zijn blote voeten aan het hardlopen was :')

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:50

Hahahaha cool, een "getraind gevechtspaard" :') hebben die ook boordkanonnen? :D

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:08

Ik rijd in het bos waar ook een gekkenhuis is, maar ben gelukkig nog niemand tegengekomen. Echter rijd ik zonder zweep buiten en heb hier nog nooit over nagedacht, wellicht toch eens met zweep gaan rijden.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:43

Ik weet wel dat je met Krav Maga cursussen kan krijgen over zelfverdediging als je bijvoorbeeld uit je auto wordt getrokken... Misschien ook maar inbrengen te paard?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:26

Kuggur schreef:
Airnt schreef:

Ehm jij óók al, ik moet inderdaad oppassen met mijn humor als mensen waanzinnige raad als "neem toch een lans of een sabel mee op buitenrit"...serieus gaan nemen :roll:

Of... om die regel te omzeilen.. een zeis of pikhouweel, en dan gewoon zeggen dat je opweg was naar een graanveld of een mijn :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:01

Of opnames van Sneeuwwitje en de zeven dwergen :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:28

Nessie schreef:
Ik rijd in het bos waar ook een gekkenhuis is, maar ben gelukkig nog niemand tegengekomen. Echter rijd ik zonder zweep buiten en heb hier nog nooit over nagedacht, wellicht toch eens met zweep gaan rijden.

een wat?

gekken lopen meer buiten, dan binnen instellingsmuren hoor.

(vind het aardig denigrerend overkomen.)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:29

Gekkenhuis is toch gewoon een begrip voor als het ergens een onoverzichtelijk zootje is? :=

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:51

Mijn keuken hier is ook een gekkenhuis. :Y)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:56

Snadrem schreef:
Mijn keuken hier is ook een gekkenhuis. :Y)

Mijn slaapkamer ook :') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:58

Nou zo vat ik de opmerking van nessie anders niet op.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:58

Als kind woonde ik in Den Dolder en daar zeiden wij ook altijd "het gekkenhuis". Als we tegen vriendjes vertelden dat Dennendal om de hoek lag, snapten ze echt niet wat we bedoelden ;) Nu heet het geloof ik Reinaerde daar in Den Dolder, maar geen idee hoe je zoiets moet omschrijven. Psychiatrische instelling? Inrichting?