Zitten op een jaarling of tweejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:29

Leven en laten leven :-). Je kan hier een discussie over voeren maar met welk doel? Degene die serieus over dit onderwerp nadenken gaan hier hoogstwaarschijnlijk al veel anders om met paarden, maken een weloverwogen een keuze hoe en wanneer ze hun paard gaan opleiden. Zolang er paarden 30 worden die voor 90% zeker met hun 3e hun volwassen paardenleven ingingen zullen er mensen zijn die gewoon met 3 beginnen. Bij het KWPN beginnen ze bij 2,5 / 3 (jonge hengsten in het verrichtingsonderzoek) en er zijn mensen die van mening zijn dat je wacht tot hun 4e of zelfs nog later. Prima toch? Ik denk dat het allemaal over de toekomst van een paard niet zoveel zegt. Er kan zoveel gebeuren onderweg ook vanalles wat niets met rijden te maken heeft. En of je een kind van 1 op een jaarling moet zetten? Tja? Ik zie het nut niet maar of het kwaad kan? Ik geloof het ook niet.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:30

xSlvna schreef:
Volkomen mee eens, maar ik vind een zwaarder iemand echt not-done, ik vind 60+ bij een 3 jarige al not-done, maar oké.

Dan gaan er maar weinig mensen zijn die een 3-jarige in kunnen gaan rijden :o

Nee hoor Cer, mijn 2-jarigen waren ook altijd erg braaf, maar toch zou ik mijn peuter er niet op zetten, maar dat is eigen keuze. De 2-jarigen hadden er waarschijnlijk niet zo'n probleem van gemaakt.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:47

Ik zag de twee advertenties die jij wss ook bedoelde. Ik vind het gewoon ziek zeg. Jij laat je eigen kind toch ook niet op 2 jarige leeftijd naaar groep 6 gaan? :( Een paard moet ook gewoon uitgroeien hoor

Cer

Re: Zitten op een jaarling of tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:33

Wat is er nou precies "ziek" aan? Dat vind ik nogal een statement?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:11

Ik heb nog een artikel gevonden, waar ze zeggen dat KWPN-ers pas volwassen zijn met 8, alleen bestaat de pagina niet meer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:16

Het kan geen kwaad als het echt een klein lichtgewicht is maar ik vraag me wel altijd af wat daar nou de meerwaarde van is. Ik zie het niet als iets dat slecht is voor het beestje maar nodig vind ik het eigenlijk ook niet. Dus ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van moet vinden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:18

Het zou erg interessant zijn als iemand een goed duidelijk artikel kan vinden om zijn of haar mening te onderbouwen. Is leerzaam voor iedereen! Ik ga het eens aan een oud docent navragen..

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:21

Langdurige discussie, persoonlijk zou ik dit niet doen, net zomin als dat ik mijn kinderen laat zitten op een 3 jarige of van mijn part 15 jarige die nog niets kent. Hier gaat t dan in mijn ogen om de veiligheid van mijn kinderen.
Of het schadelijk is om een kind van 2 op een jaarling te zetten hooguit 1 minuut voor een foto ?? Ik denk dat dat reuze meevalt, waarschijnlijk niet schadelijker dan een slechte ruiter op een 15 jarige.
Kortom dit is een discussie die eindeloos gaat duren en waar toch voor en tegenstanders blijven bestaan.
Vraag me alleen ten zeerste af wat het toevoegt aan een verkoop advertentie voor een jong paard om daar dan een kind op te zetten om aan te tonen hoe braaf hij is.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:22

@Tigra_ Het is nog het aller gevaarlijks voor het kind, wat voor dom mens zet een 1/2 jarige peuter op een jaarling. Paarden zijn vluchtdieren, ze kunnen ineens schrikken, gaan bokken of steigeren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:23

Schadelijk voor het dier geloof ik niet zo in, voor zo'n korte duur op de rug, maar mijn idee zou het nooit zijn om te doen :P
Persoonlijk snap ik toch al nooit waarom sommige ouders hun kinderen maar overal op moeten zetten.... In de kinderboerderij ook, op een schaap, op een koe -O-

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:25

Wie zet zijn kind nou op een schaap? :?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:25

Paardjes45 schreef:
@Tigra_ Het is nog het aller gevaarlijks voor het kind, wat voor dom mens zet een 1/2 jarige peuter op een jaarling. Paarden zijn vluchtdieren, ze kunnen ineens schrikken, gaan bokken of steigeren.

Dat risico neem je toch zelf als ouder? We hebben het toch voornamelijk over de enters/twenters. Meningen zijn sowieso al verdeeld hoe oud een kind moet zijn voor ze op een pony mogen zitten.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:26

Snap ook niet waarom mensen überhaupt een kind op een jaarling willen zetten, stoer hoor. Laat dat beest toch lekker puberen en zijn eigen gang gaan.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:27

Ja, maar je zet toch geen 15 jarige op een jaarling :?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:29

Paardjes45 schreef:
Ja, maar je zet toch geen 15 jarige op een jaarling :?

Wat heeft dat er nu weer mee te maken. Het gaat hier over kinderen op een jaarling/twenter zetten dan gaat het toch voornamelijk over de paarden en niet of je als ouder je kind er op moet zetten. Daar kies je zelf voor het gaat nu toch om of het slecht is of normaal voor het paard en niet over het kind.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:30

Och, sorry :o Begreep wat anders

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:30

Los van het feit of het paard het gewicht zou kunnen dragen vind ik het zelf vooral gevaarlijk voor het kind. Ik zou het dus niet doen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:31

Wat me wel opvalt, en wat ik zelf heel erg vreemd vind, is dat de situatie hier geen enkele keer omgedraaid wordt. Een klein kind op een enter/twenter zetten kan niet, want paard is nog niet volgroeid. Maar kan het dan wel dat je je kind van 2/3 op een volwassen paard zet? Het is ook algemeen aangenomen dat je kinderen voor hun 6jaar beter niet laat paardrijden, omwille van de ontwikkeling van hun heupjes. Moet je daar dan niet diezelfde logica doortrekken?

Waarom is bokt zoveel bezorgder over die arme paarden die nog niet volgroeid zijn, dan over die arme kinderen die nog niet volgroeid zijn? :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:33

@ Florenc er is wel een verschil tussen rijden en een keer op zitten. Hier komt ook weleens een 1,5 jarige meisje die zit ook graag even op de shet(volwassen). Maar even zitten kan volgens mij voor beide geen kwaad als we nu echt over rijden gaan praten is het voor allebei niet goed als je het over erg jonge kinderen en paarden hebt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:33

Paardjes45 schreef:

;)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:35

Een anderhalf jarige vind ik ook nog wel anders dan een gezonde Hollandse jongen van 4 op een enter.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:41

Lottie84 schreef:
Een anderhalf jarige vind ik ook nog wel anders dan een gezonde Hollandse jongen van 4 op een enter.

Dat is dan ook weet maar net wat voor enter het is. Bedoel hebben we het over een stevige belg of een mini shet. Ik zou het ook niet doen hoor daar niet van maar slecht in die zin dat ze van eenmalig opzitten is overhouden dat denk ik niet. Wat ik al zei de meerwaarde zie ik ook niet maar ik weet niet wat ik er van moet vinden. Het is helaas niet zo simpel een lijn te trekken. Al hoewel ik zoiets heb als ze een jaar of 3/4 zijn is het vroeg genoeg er op gaan zitten en waarom eerder.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:42

@Lottie84, een 4 jarige jongen is anders nog heel kwetsbaar. Mijn zusje, zet ik alleen op een pony die ik volledig vertouw en dan hou ik haar nog vast.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:54

Ok verwarring alom dus.

Mijn mening in deze is dat je een kind niet op een onbeleerd paard zet, ongeacht de leeftijd van het paard. Voor de jaarling zal het niet meteen schadelijk zijn maar meerwaarde heeft het niet. Een slechte ruiter op een volgroeid paard richt ook schade aan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:37

Ach, een jaarling gaat er over het algemeen niet kapot van als er een keer voor vijf min een kind van 3 op zit. Ik zie er alleen ook geen meerwaarde in.
Vind alleen de "dat is hartstikke slecht" reacties een tikkie overdreven.