Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wie vinden jullie van de bekende topruiters echt geweldig en waarom?

Anky
91 (17%)
Adelinde
79 (14%)
Hans Peter
21 (3%)
Edward
236 (44%)
Charlotte
85 (15%)
Helen
22 (4%)

Totaal aantal stemmen: 534

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:32

Ben zelf een westernruiter, veel in de sport gereden. Kan erg genieten van Edward Gal. Hij haalt het beste uit een paard en neemt daar de tijd voor. Komt op mij harmonieus over, vormt een eenheid met zijn paard.

Amaryllis

Re: Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:35

Zullen we on-topic blijven??? De vraag van TS was bedoeld om een positief topic te maken:

Wie vinden jullie van de bekende topruiters echt geweldig en waarom?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:35

over knhs accepteerd het met touwtjes in de stal niet :
ik heb het gevoel dat de knhs dit juist stimuleerd. of in elk geval de jury's. waar ontspannen onder eindigt en geheis aan de top... of helemaal op gekropt.

wat bij deze top paarden gebeurt... brr en ja, dit zal gebeuren bij gewone ruiters. maar oei, die winst maakt mensen soms blind en gaat het ten koste van het paard.

de ruiters kunnen ook goed zijn, en er zullen vast een paar zijn die ook fantastisch voor het paard zorgen voor en na de wedstrijd, maar er zijn ook genoeg die paard dumpen en zelf rond lopen te paraderen.
de figuren die ze rijden zijn mooi, maar sporen en schaarbitten welke er in gaan... wat als "normaal' is gevonden. nee, ik kan weinig positief's zeggen. afentoe zie je een ruiter en paard in harmonie.
prestatie's zijn niet alles vind ik. tuurlijk die proef wordt mooi rondgesjouwd... dat is positief...

chikohaa schreef:
De parelli paarden die zo stoicijns zijn geworden dat al het licht uit de ogen is, vind ik velen malen erger.

eeh what? :')
wat heeft dat nou met parelli te maken? ( en zo kun je ook , dat zijn de parelli wanabee's niet de pro's ... )

nee, een paard maar steeds dwingen in een houding.... hem "flexen" kan je vertellen, heb mezelf een spagaat aangeleerd maar man... wat doet dat pijn!
zie ook genoeg paarden autopiloot dood in de dressuur veel te veel zelfs. en dat pit? misschien alles wat daar ingepompt wordt. . .

op het moment vind ik van gal fijn rijden, maar dit ek vond ik hem toch echt minder.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:37

Voor mij Anky, door Anky is de niveau in Nederland heel hoog geworden en waarom? Omdat Anky alle teamleden les heeft gegeven, zo niet dan bestond Edward, HP, Adelinde en Danielle niet....

Oké Adelinde heeft van Sjef Janssen les gehad, door hem scoorde ze 80%

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:38

chikohaa schreef:
_San87_ schreef:
Ik ken een Duits geval. Paard werd klaargemaakt voor de GP, paard kwam gebroken, letterlijk gebroken, terug naar de huidige eigenaar :). Wat daar op stal gebeurd is, kan het licht niet verdragen, maar, het paard liep wel op GP niveau.

Als hij gebroken terugkwam, dan liep hij niet goed op GP nivo. Daarmee onderschrijf je eigenlijk wat ik zeg.

We hebben t over de topruiters, A kader nivo dus. Daar durf ik van te zeggen, dat die niet aan dierenmishandeling doen. T zijn de wannabe's die uit frustratie hun paarden opknopen om ook wat t e kunnen laten zien op wedstrijd.

Overigens, weet ik niet wat erger voor een paard is, een uurtje met een slofje om zijn kop op stal, of een uur een beginnende ruiter op zijn rug hebben.
Ik zie in de breedtesport veel meer dingen die niet door de beugel kunnen, echter wordt dat door de vingers gezien, want ja, iedereen moet t leren. De parelli paarden die zo stoicijns zijn geworden dat al het licht uit de ogen is, vind ik velen malen erger.

Oh, het paard had alle potentie voor de GP, het heeft alleen niet de tijd gekregen om zover te komen en werd dus gepusht :). Het paard brak en het heeft jaren gekost om hem weer op de rit te krijgen.

En dit dankzij een professionele trainingsstal... Ik probeer alleen maar te weerleggen dat een paard onder dwang niet op GP niveau kan presteren. Dat kan zeker, of het paard dat lang volhoudt, dat is een andere. Dit paard hield het niet vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:13

Tabaluga12 schreef:
Fellor schreef:
Ik vind de opvatting hier op bokt dat je zelf grand prix moet rijden om te mogen zien dat iemand zijn paard niet goed behandeld echt te storend voor woorden. "Top"ruiter of niet: afgeknepen neuzen, overmatig gebruik van sporen, continue sjorren en rukken aan die bek, paarden die zoveel spanning en angst laten zien en dan nog bejubeld worden.... Nee, ik kan me daar echt allemaal totaal niet in vinden. Helaas zijn er weinig combinaties die wel met een zachte hand en respect voor hun paard rijden, al zijn ze er wel. Dat vind ik fijn om te zien, de rest kan in de ogen van de sportliefhebbers de wereld zijn; ik vind het paard belangrijker, die verteld hoe het echt zit.

Ik zie dat dus helemaal niet zo in de topsport. Daarbij zijn er paarden bij die errug heet zijn en moeilijk te beteugelen zijn. Verder denk ik dat je inderdaad tegen dat niveau dient te kunnen rijden om te kunnen oordelen. Buiten dat je iets er misschien niet mooi of ontspannen uit vind zien maar dat wil mi niet zeggen dat het verkeerd is of dat er mee uit te halen valt.

Verder raakte de kür van Charlotte me, en ik vond de bewegingen van het paard prachtig. Qua techniek ten opzichte van de rest kan ik niet oordelen.

Dan zie jij andere sport dan ik.
Een heet paard is of dusdanig getraind dat het zoveel spanning heeft of wordt beinvloed door de omgeving waarin het moet presteren en dan is trekken niet de oplossing )maar bij de meesten zie ik toch vooral aan hoe het paard reageert dat de kilo´s druk standaard is'.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je zelf wel wat trainingservaring moet hebben om echt te kunnen kijken, maar dat is in mijn geval het geval.
En ik heb het niet over niet mooi, ik heb het over pijnlijk en neit respectvol naar het paard en dat het altijd anders kan en dat je anders niet op dat niveau meot gaan rijden. Het is in mijn ogen dus wel degelijk gewoon fout.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:17

Topruiters rijden niet voor niets aan de top, dus als ze van alles slecht zouden doen dan zouden ze daar ook niet rijden. Natuurlijk maken ze wel eens een fout, dat doet iedereen, maar ik denk wel een stuk minder dan de gemiddelde ruiter. Helaas wordt het bij een topruiter altijd zo uitvergroot, dat het meteen een slechte ruiter geworden is.
En laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen hier op bokt hebben nou nog nooit een paard per ongeluk iets te grof aangepakt, of iets in die richting? Wij staan niet meteen in de schijnwerpers waardoor heel bokt het weet, bij een topruiter is dit wel het geval, dus zijn dat dan meteen slechte ruiters?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:38

minajtje schreef:
wat is afkraken?

Ik vindt eerlijk gezegd die hele paarden topsport niks, ik kan mij namenlijk gewoon niet voorstellen dat het echt leuk is voor die paarden. Ik weet het, er wordt vaak met ze buiten gestapt, aan de hand gegraast etc. maar ze kunnen niet ECHT paard zijn en eens lekker door het land crossen.
ik vind echter niet dat de ruiters die in de topsport rijden slecht kunnen rijden, tenminste het onderdeel (dressuur, springen, etc) wat die ruiters doen zullen ze vast goed kunnen. Anders kom je niet zo hoog aan de top!
Ik ben altijd wel benieuwd of die topruiters ook een buitenrit kunnen maken op een lastig paard, zonder stang, trens en een slof er aan zeg maar. Voor mij is een goeie ruiter niet perse iemand die hoog in de dressuur rijdt, iemand die met zijn paard zo ver is gekomen dat hij met een neckrope naar buiten kan is voor mij misschien nog wel een betere ruiter!

Oh daar wordt ik dan weer eng van... ben je weleens op een stal geweest van een betere ruiter? Aan je reactie te zien niet, en blaat je enkel met de kudde mee die het nooit irl hebben gezien.
Ik wel... Op Harskamp zie je de paarden dagelijks in de wei staan... Heb 2 jaar bij Patrick vd Meer op stal gestaan en ook zijn Uzzo loopt lekker buiten te grazen met mooi weer, of de hengst Karolus zlfs die staat op het land :wow: En ook daarmee wordt na het rijden lekker een rondje sportpark of door de bossen gedaan. Bijna alle paarden komen gewoon in het land en de meesten maken gewoon een heerlijke buitenrit. Bij academy Bartels mogen ze zelfs de renbaan op... ook de toppers. Ben daar bijna tegen Imke en sunrise opgebotst op de renbaan :')
Daar komt trouwens geen stang en trens aan te pas... die heb je namelijk niet nodig voor de verfijning op een buitenrit. Oh nee, de meeste bokkers denken natuurlijk dat die er in zit voor het nodige ruk- en trekwerk! :)* Dat was ik even vergeten. :+

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:41

c_alsemgeest schreef:
Oh daar wordt ik dan weer eng van... ben je weleens op een stal geweest van een betere ruiter? Aan je reactie te zien niet, en blaat je enkel met de kudde mee die het nooit irl hebben gezien.
Ik wel... Op Harskamp zie je de paarden dagelijks in de wei staan... Heb 2 jaar bij Patrick vd Meer op stal gestaan en ook zijn Uzzo loopt lekker buiten te grazen met mooi weer, of de hengst Karolus zlfs die staat op het land :wow: En ook daarmee wordt na het rijden lekker een rondje sportpark of door de bossen gedaan. Bijna alle paarden komen gewoon in het land en de meesten maken gewoon een heerlijke buitenrit. Bij academy Bartels mogen ze zelfs de renbaan op... ook de toppers. Ben daar bijna tegen Imke en sunrise opgebotst op de renbaan :')
Daar komt trouwens geen stang en trens aan te pas... die heb je namelijk niet nodig voor de verfijning op een buitenrit. Oh nee, de meeste bokkers denken natuurlijk dat die er in zit voor het nodige ruk- en trekwerk! :)* Dat was ik even vergeten. :+

Precies..........als je op die stallen komt, weet je wel beter, probeerde ik ook al een tijdje aan te geven. Maar ja, verhalen verzinnen is veel makkelijker en blijkbaar leuker op bokt.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:41

c_alsemgeest schreef:
Op Harskamp zie je de paarden dagelijks in de wei staan... Heb 2 jaar bij Patrick vd Meer op stal gestaan en ook zijn Uzzo loopt lekker buiten te grazen met mooi weer, of de hengst Karolus zlfs die staat op het land :wow: En ook daarmee wordt na het rijden lekker een rondje sportpark of door de bossen gedaan. Bijna alle paarden komen gewoon in het land en de meesten maken gewoon een heerlijke buitenrit. Bij academy Bartels mogen ze zelfs de renbaan op... ook de toppers. Ben daar bijna tegen Imke en sunrise opgebotst op de renbaan :')

Super dit!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:46

ja en waarom hoor je de topruiters er niet over... omdat het voor hun net zo gewoon is als voor ons.
Je kan een paard alleen naar de top krijgen als het gezond blijft, van lichaam èn geest!

Daenerys schreef:
c_alsemgeest schreef:
Op Harskamp zie je de paarden dagelijks in de wei staan... Heb 2 jaar bij Patrick vd Meer op stal gestaan en ook zijn Uzzo loopt lekker buiten te grazen met mooi weer, of de hengst Karolus zlfs die staat op het land :wow: En ook daarmee wordt na het rijden lekker een rondje sportpark of door de bossen gedaan. Bijna alle paarden komen gewoon in het land en de meesten maken gewoon een heerlijke buitenrit. Bij academy Bartels mogen ze zelfs de renbaan op... ook de toppers. Ben daar bijna tegen Imke en sunrise opgebotst op de renbaan :')

Super dit!!

Ja toen schrok ik wel... ik ging blijkbaar de verkeerde kant op :')

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:48

Suusie22 schreef:
Ik kan erg genieten van Edward Gal en Charlotte DuJardin.
:D

Ik ook :)) Er zijn topruiters die erg grof rijden. Dan denk ik aan sommige filmpjes die ik zie van bijvoorbeeld Anky. Heb erg veel respect voor haar ( eigen huishouden, kinderen, veel verantwoordelijkheid,...) omdat ze er in slaagt dit allemaal te combineren en topresultaten te bereiken. Maar ik zag meerdere filmpjes van haar met Painted Black waar ze er grof en bruut te werk ging, paard ging ook alle kanten uit...

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:49

Het is waarschijnlijk voor hun idd net zo gewoon als voor ons, maar toch wordt ik blij als ik zoiets lees :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:52

toch heb ik het vermoeden dat als er een belangrijke wedstrijd staat aan te komen(o.s) dat de paarden dan wel buiten komen maar aan de hand.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:53

Anky is in mijn ogen de beste! Waarom....???? Omdat het zo is! :j En hier moeten het jullie mee doen!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 20:54

Fijn dat het topic de goede kant weer opgaat.
Ik heb juist het gevoel dat de topruiters steeds meer vinden dat een paard de afwisseling nodig heeft met ontspanning om optimaal te presteren.

Ik heb vandaag nog filmpjes zitten kijken van Edward met Totilas en ik vind dat er nog steeds zo ontzettend fijn en ontspannen uitzien. Zo ontzettend op elkaar ingespeeld. Naar mijn idee heb je dan echt gevoel voor de paardensport en dat bereik je niet met afdwingen. Paarden worden mat van afdwingen en dat paard was echt verre van mat!

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:55

geerke schreef:
toch heb ik het vermoeden dat als er een belangrijke wedstrijd staat aan te komen(o.s) dat de paarden dan wel buiten komen maar aan de hand.

Tja, dat kan ik dan ook wel weer begrijpen. Je wilt niet de Olympische Spelen voorbij laten gaan omdat je paard zichzelf kreupel heeft getrapt in de wei..

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:57

Ik heb op Edward gestemd. Die man lijkt gewoon wel alles te kunnen, of het nou Totillas is of een ander paard die die nog maar anderhalf(?) jaar in zijn bezit heeft. Hij is echt mijn grote favoriet :)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:59

geerke schreef:

Juist niet, als je de gewoonte gaat doorbreken worden ze knettergek als ze er weer eens in mogen.

Frits liep voor t Ek gewoon nog in de wei hoor. En gezien zijn dikke pens, liep Valegro in een flinke volle wei :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:38

samoth schreef:
Voor mij Anky, door Anky is de niveau in Nederland heel hoog geworden en waarom? Omdat Anky alle teamleden les heeft gegeven, zo niet dan bestond Edward, HP, Adelinde en Danielle niet....

Als Anky er niet was geweest was er misschien wel een ander.
Daarnaast vind ik dat het Anky effect ook een hele boel dierenleed veroorzaakt heeft. Al die wannebee's die binnen no time een paard 'voor elkaar' willen hebben. De stress op het wedstrijd terrein en elkaar het licht niet in de ogen gunnen omdat de een op een gribaldi rijd en de ander op de kruising van de buurman.

Citaat:
Klopt, maar er wordt op de 'normale' bokkers net zo hard afgekraakt dan op de topruiters.

Zooo daar heb je een zeer goed punt +:)+ . Topic in HAW zijn vaak echt verschrikkelijk.

Ik denk dat er in het dagelijks leven meer op elkaar gefit word dan die ene keer op de topruiters.
Daarnaast wel eens in de voetballerij gekeken..... hele programma's worden eraan geweten om die voetballers eerst de hemel in te prijzen omdat ze alles winnen en in de finale verliezen ze en dan worden ze met man en macht de grond in gestampt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:00

Ik woon vlakbij een springstal, maar daar zie je de toppers amper in de wei hoor. Verder is de wei niet dusdanig dat de paarden een sprint kunnen trekken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:01

Van de zijlijn is het natuurlijk veel makkelijker om commentaar te leveren.
Buiten dat leveren mensen denk ik sneller commentaar via internet dan face to face.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:07

Yusa schreef:
Topruiters rijden niet voor niets aan de top, dus als ze van alles slecht zouden doen dan zouden ze daar ook niet rijden. Natuurlijk maken ze wel eens een fout, dat doet iedereen, maar ik denk wel een stuk minder dan de gemiddelde ruiter. Helaas wordt het bij een topruiter altijd zo uitvergroot, dat het meteen een slechte ruiter geworden is.
En laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen hier op bokt hebben nou nog nooit een paard per ongeluk iets te grof aangepakt, of iets in die richting? Wij staan niet meteen in de schijnwerpers waardoor heel bokt het weet, bij een topruiter is dit wel het geval, dus zijn dat dan meteen slechte ruiters?

Volgens mij wordt nergens beweerd dat het slechte ruiters zijn of dat ze slecht voor hun paarden zijn. Dat geloof ik ook helemaal niet. Ik vind het top dat Anky haar eigen paarden heeft, ze ze ook hun verdiende pensioen geeft. Dat vind ik fantastisch.
Maar ik denk ook niet dat ze heilig zijn en dat ze best methodes gebruiken, waarvan vele mensen met een liefde voor paarden denken "oei".
En dat ligt dan idd onder een vergrootglas en is dat eerlijk, ja, ik vind van wel. Want ze zijn oa een voorbeeld voor veel ruiters. Die hun methodes kopieren, want die topruiter doet het ook zo. En komt het paard er daar altijd goed bij af, nee, dat denk ik niet. Ik geloof ook prima dat het aanbinden van paarden op een dressuurstal prima gebeurt. Alleen zet men daar niet iemand met een fotocamera bij. En als dat wel gebeurd, dan wordt het uitvergroot, zoals bijvoorbeeld dat mevrouw van Baalen, Power en Paint op een wel erg vervelende manier longeerde. Dat dat soort dingen worden uitvergroot,vind ik niet erg, want hoeveel mensen doen het na, want het zal wel goed zijn, want mevrouw van Baalen doet het ook, terwijl wat mevrouw van Baalen aan het doen was, helemaal niet zo goed was.
Ik vind het erger dat mensen dat feit dan maar bagetelliseren, omdat het mevrouw van Baalen is die het doet, dus het zal wel goed zijn, want topruiters doen alles goed.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:17

Laten we elkaar geen '....' noemen: in de paarden-topsport gebeuren hele mooie dingen, maar ook dingen die het licht slecht kunnen verdragen (en dat begint al bij de ponysport).
Het gaat ook om 'aanzien en geld'. En daar hebben sommige mensen heel wat voor over, wat de sport zo aantrekkelijk maakt en dat top ruiters hun brood kunnen verdienen.

Er is vaak geen duidelijk een scheidslijn te trekken tussen the goodguys and the badguys.
Ook goedwillende ruiters ontkomen ook niet aan de druk die dat met zich meebrengt.
Degenen die het redden, moeten een sterke persoonlijkheid hebben. Dat heet dan 'een topsportmentaliteit hebben'.
Ik heb enorme bewondering voor de mensen die zich staande houden in dit wereldje en daar min of meer een eigen ethisch antwoord op vinden.
Das leben ist kein Ponyhoff.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:43

Cowgirl schreef:
samoth schreef:

Als Anky er niet was geweest was er misschien wel een ander.
Daarnaast vind ik dat het Anky effect ook een hele boel dierenleed veroorzaakt heeft. Al die wannebee's die binnen no time een paard 'voor elkaar' willen hebben. De stress op het wedstrijd terrein en elkaar het licht niet in de ogen gunnen omdat de een op een gribaldi rijd en de ander op de kruising van de buurman.

Ik denk niet dat ze de effect heeft veroorzaakt maar het ligt aan de mensen zelf. Bij Western zie ik ook dierenleed, is dat effect ook veroorzaakt door Anky?