Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
chikohaa schreef:De parelli paarden die zo stoicijns zijn geworden dat al het licht uit de ogen is, vind ik velen malen erger.
chikohaa schreef:_San87_ schreef:Ik ken een Duits geval. Paard werd klaargemaakt voor de GP, paard kwam gebroken, letterlijk gebroken, terug naar de huidige eigenaar. Wat daar op stal gebeurd is, kan het licht niet verdragen, maar, het paard liep wel op GP niveau.
Als hij gebroken terugkwam, dan liep hij niet goed op GP nivo. Daarmee onderschrijf je eigenlijk wat ik zeg.
We hebben t over de topruiters, A kader nivo dus. Daar durf ik van te zeggen, dat die niet aan dierenmishandeling doen. T zijn de wannabe's die uit frustratie hun paarden opknopen om ook wat t e kunnen laten zien op wedstrijd.
Overigens, weet ik niet wat erger voor een paard is, een uurtje met een slofje om zijn kop op stal, of een uur een beginnende ruiter op zijn rug hebben.
Ik zie in de breedtesport veel meer dingen die niet door de beugel kunnen, echter wordt dat door de vingers gezien, want ja, iedereen moet t leren. De parelli paarden die zo stoicijns zijn geworden dat al het licht uit de ogen is, vind ik velen malen erger.
Tabaluga12 schreef:Fellor schreef:Ik vind de opvatting hier op bokt dat je zelf grand prix moet rijden om te mogen zien dat iemand zijn paard niet goed behandeld echt te storend voor woorden. "Top"ruiter of niet: afgeknepen neuzen, overmatig gebruik van sporen, continue sjorren en rukken aan die bek, paarden die zoveel spanning en angst laten zien en dan nog bejubeld worden.... Nee, ik kan me daar echt allemaal totaal niet in vinden. Helaas zijn er weinig combinaties die wel met een zachte hand en respect voor hun paard rijden, al zijn ze er wel. Dat vind ik fijn om te zien, de rest kan in de ogen van de sportliefhebbers de wereld zijn; ik vind het paard belangrijker, die verteld hoe het echt zit.
Ik zie dat dus helemaal niet zo in de topsport. Daarbij zijn er paarden bij die errug heet zijn en moeilijk te beteugelen zijn. Verder denk ik dat je inderdaad tegen dat niveau dient te kunnen rijden om te kunnen oordelen. Buiten dat je iets er misschien niet mooi of ontspannen uit vind zien maar dat wil mi niet zeggen dat het verkeerd is of dat er mee uit te halen valt.
Verder raakte de kür van Charlotte me, en ik vond de bewegingen van het paard prachtig. Qua techniek ten opzichte van de rest kan ik niet oordelen.
minajtje schreef:wat is afkraken?
Ik vindt eerlijk gezegd die hele paarden topsport niks, ik kan mij namenlijk gewoon niet voorstellen dat het echt leuk is voor die paarden. Ik weet het, er wordt vaak met ze buiten gestapt, aan de hand gegraast etc. maar ze kunnen niet ECHT paard zijn en eens lekker door het land crossen.
ik vind echter niet dat de ruiters die in de topsport rijden slecht kunnen rijden, tenminste het onderdeel (dressuur, springen, etc) wat die ruiters doen zullen ze vast goed kunnen. Anders kom je niet zo hoog aan de top!
Ik ben altijd wel benieuwd of die topruiters ook een buitenrit kunnen maken op een lastig paard, zonder stang, trens en een slof er aan zeg maar. Voor mij is een goeie ruiter niet perse iemand die hoog in de dressuur rijdt, iemand die met zijn paard zo ver is gekomen dat hij met een neckrope naar buiten kan is voor mij misschien nog wel een betere ruiter!
c_alsemgeest schreef:Oh daar wordt ik dan weer eng van... ben je weleens op een stal geweest van een betere ruiter? Aan je reactie te zien niet, en blaat je enkel met de kudde mee die het nooit irl hebben gezien.
Ik wel... Op Harskamp zie je de paarden dagelijks in de wei staan... Heb 2 jaar bij Patrick vd Meer op stal gestaan en ook zijn Uzzo loopt lekker buiten te grazen met mooi weer, of de hengst Karolus zlfs die staat op het landEn ook daarmee wordt na het rijden lekker een rondje sportpark of door de bossen gedaan. Bijna alle paarden komen gewoon in het land en de meesten maken gewoon een heerlijke buitenrit. Bij academy Bartels mogen ze zelfs de renbaan op... ook de toppers. Ben daar bijna tegen Imke en sunrise opgebotst op de renbaan
![]()
Daar komt trouwens geen stang en trens aan te pas... die heb je namelijk niet nodig voor de verfijning op een buitenrit. Oh nee, de meeste bokkers denken natuurlijk dat die er in zit voor het nodige ruk- en trekwerk!Dat was ik even vergeten.
c_alsemgeest schreef:Op Harskamp zie je de paarden dagelijks in de wei staan... Heb 2 jaar bij Patrick vd Meer op stal gestaan en ook zijn Uzzo loopt lekker buiten te grazen met mooi weer, of de hengst Karolus zlfs die staat op het landEn ook daarmee wordt na het rijden lekker een rondje sportpark of door de bossen gedaan. Bijna alle paarden komen gewoon in het land en de meesten maken gewoon een heerlijke buitenrit. Bij academy Bartels mogen ze zelfs de renbaan op... ook de toppers. Ben daar bijna tegen Imke en sunrise opgebotst op de renbaan
Daenerys schreef:c_alsemgeest schreef:Op Harskamp zie je de paarden dagelijks in de wei staan... Heb 2 jaar bij Patrick vd Meer op stal gestaan en ook zijn Uzzo loopt lekker buiten te grazen met mooi weer, of de hengst Karolus zlfs die staat op het landEn ook daarmee wordt na het rijden lekker een rondje sportpark of door de bossen gedaan. Bijna alle paarden komen gewoon in het land en de meesten maken gewoon een heerlijke buitenrit. Bij academy Bartels mogen ze zelfs de renbaan op... ook de toppers. Ben daar bijna tegen Imke en sunrise opgebotst op de renbaan
Super dit!!
Suusie22 schreef:Ik kan erg genieten van Edward Gal en Charlotte DuJardin.
geerke schreef:toch heb ik het vermoeden dat als er een belangrijke wedstrijd staat aan te komen(o.s) dat de paarden dan wel buiten komen maar aan de hand.
geerke schreef:toch heb ik het vermoeden dat als er een belangrijke wedstrijd staat aan te komen(o.s) dat de paarden dan wel buiten komen maar aan de hand.
samoth schreef:Voor mij Anky, door Anky is de niveau in Nederland heel hoog geworden en waarom? Omdat Anky alle teamleden les heeft gegeven, zo niet dan bestond Edward, HP, Adelinde en Danielle niet....
Oké Adelinde heeft van Sjef Janssen les gehad, door hem scoorde ze 80%
Citaat:Klopt, maar er wordt op de 'normale' bokkers net zo hard afgekraakt dan op de topruiters.
Yusa schreef:Topruiters rijden niet voor niets aan de top, dus als ze van alles slecht zouden doen dan zouden ze daar ook niet rijden. Natuurlijk maken ze wel eens een fout, dat doet iedereen, maar ik denk wel een stuk minder dan de gemiddelde ruiter. Helaas wordt het bij een topruiter altijd zo uitvergroot, dat het meteen een slechte ruiter geworden is.
En laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen hier op bokt hebben nou nog nooit een paard per ongeluk iets te grof aangepakt, of iets in die richting? Wij staan niet meteen in de schijnwerpers waardoor heel bokt het weet, bij een topruiter is dit wel het geval, dus zijn dat dan meteen slechte ruiters?
Cowgirl schreef:samoth schreef:Voor mij Anky, door Anky is de niveau in Nederland heel hoog geworden en waarom? Omdat Anky alle teamleden les heeft gegeven, zo niet dan bestond Edward, HP, Adelinde en Danielle niet....
Oké Adelinde heeft van Sjef Janssen les gehad, door hem scoorde ze 80%
Als Anky er niet was geweest was er misschien wel een ander.
Daarnaast vind ik dat het Anky effect ook een hele boel dierenleed veroorzaakt heeft. Al die wannebee's die binnen no time een paard 'voor elkaar' willen hebben. De stress op het wedstrijd terrein en elkaar het licht niet in de ogen gunnen omdat de een op een gribaldi rijd en de ander op de kruising van de buurman.