Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lady62 schreef:Ik heb begrepen dat je toch niet voor de luchtzuiger gaat en dat dit wel overwogen is.
ik heb veel ervaring met diverse vormen van luchtzuigen en wil dit toch even delen.
Ja er bestaan verschillende vormen en die zijn niet allemaal onschuldig.
1 het luchtzuigen op stal en in de wei tijdens het vastpakken van voerbak of hout- deze vorm is niet erg schadelijk alleen gaat het gebit eraan doordat de voortanden gaan slijten
2 luchtzuigen tijdens het eten - deze vorm kan wel schadelijk zijn omdat het paard zich kan verslikken met als gevolg een slokdarmverstopping of koliek omdat het eten niet goed word gekauwd dus verteerd en koliek kan veroorzaken, heb hierdoor een 3 jarige moeten laten inslapen omdat de slokdarm te erg beschadigd was.
3 het windzuigen zonder iets vast te pakken op stal of in het land sommige doen het gewoon op hun tong.
Het is niet besmettelijk maar omdat er vaak wel geluid bijkomt is het heel irritant.
De oorzaak is maagproblemen dus pijn, verveling of stress.
De pony vind dit zo prettig dat het vaak niet meer over gaat zeker niet als ze het al jaren doen.
Een luchtzuigband echt nooit doen kan heel veel schade aanrichten.
Misschien ben ik nog iets vergeten maar dan hoor ik het wel.
spekenham schreef:Lottie84 schreef:Dat ben ik echt niet met je eens, ik kom ontzettend veel bijzondere pony's tegen onder de 10.000, het is een kwestie van goed zoeken.
Nou laat maar horen dan, ik zoek een z2 pony van max 12 jaar oud, merrie en fijn te rijden en als het dan toch kan geen grote gebreken.
verder ben ik wel kritisch dus de pony moet correct bewegen en geen grote tekortkomingen in exterieur.
ben benieuwd, ik zie namelijk best veel pony's langs komen die dan wel Z2 geklasseerd zijn maar eigenlijk op hun top zitten en dus gewoon meedraaien voor amper 60%, zo'n pony heeft niet mijn voorkeur.
JoAnn schreef:Ik had TS net een pb gestuurd. Ze hebben een hele leuke pony staan nu, en ik geloof nog een jonge vos ook.
http://www.j2ldressagehorses.com/?page=34
Zal wel niet weggaan voor €15 000 vrees ik.
Yellomofoon schreef:JoAnn schreef:Ik had TS net een pb gestuurd. Ze hebben een hele leuke pony staan nu, en ik geloof nog een jonge vos ook.
http://www.j2ldressagehorses.com/?page=34
Zal wel niet weggaan voor €15 000 vrees ik.
Ik dacht dat ze voor deze rond de €1..... vroegen... (is geen pony van J2L, maar wordt gereden door de dochter ervan)
JoAnn schreef:Knert schreef:Dasveel, geen 0 teveel.
Voor dergelijke paarden wordt nog steeds goed betaald. Voor een nulletje minder zal je niet zo snel iets vinden dat op dat niveau mee kan, al zijn er altijd ruwe diamanten maar die moet je zelf dan opleiden, en dat is niet wat TS wil.
Knert schreef:Er staat 1...... euro...... lijkt mij wat hoog
. 3 maal EK gelopen? Makkelijk te rijden, zonder gebreken? Ik denk dat het geen irreëel bedrag is hoor! Jaime_ schreef:Ik zou hem gewoon kopen hoor.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar tot nu toe is het enige zinnige dat ik heb zien staan datgene wat Anya gezegd heeft.
Paarden luchtzuigen NIET uit verveling, dat ten eerste, paarden kunnen het ook NIET van elkaar overnemen, en er is NOOIT bewezen dat koliek veroorzaakt wordt door luchtzuigen. (Paarden slikken bijna niets tot geen lucht door bij luchtzuigen, dus gaskoliek door luchtzuigen is klinklare onzin, dat het door luchtzuigen komt is een aanname en nooit wetenschappelijk bewezen)
Zoals Anya al zei, komt het grotendeels door het stalmangement/voermanagement. Paarden zijn gebouwd op het eten van veel ruwvoer, ca 16 uur per dag. Krachtvoer is eigenlijk helemaal niet geschikt helemaal niet in de hoeveelheden die wij geven. Combi van te weinig ruwvoer en te veel krachtvoer zorgt voor een zuurstijging in de maag, te zure maag zorgt voor maagpijn en maagzweren. Paard heeft pijn, zoekt naar een oplossing, door luchtzuigen wordt er speeksel aangemaakt, dit speeksel neutraliseert het zuur in de maag waardoor de maag weer minder zuur wordt, dus minder pijn.
Luchtzuigen is een gewoonte/verslaving, dus grote kans dat ondanks verandering van het voerbeleid je er niet meer vanaf komt. Wat je vooral niet moet doen is ze belemmeren in het luchtzuigen (luchtzuigband etc.) want het heeft voor het paard een functie. Dat nare geluid moet je maar voor lief nemen.
Dat mensen denken dat paarden het van elkaar overnemen is niet waar, dat je vaak ziet dat meerdere paarden op een stal dit gedrag vertonen komt doordat op de stal over het algemeen hetzelfde verkeerde voerbeleid is, waardoor alle paarden last krijgen en dit door luchtzuigen gaan oplossen.
Luchtzuigen zegt niet direct iets over de gezondheid van een paard, een paard dat luchtzuigt door iets uit het verleden kan weldegelijk gezond zijn, hij heeft alleen een 'tic'. (mentaal dus) maar het paard kan ondanks dat heel erg gelukkig zijn.
Kortom, het is hoogstwaarschijnlijk een gezond paard, met een nare gewoonte uit het verleden die je maar voor lief moet nemen. Het is NIET waar dat luchtzuigen voor koliek zorgt!!
Een verkeerd voerbeleid zorgt voor koliek. Oorzaak en gevolg wordt dus teveel door elkaar gehaald.
Verkeerd voerbeleid zorgt voor luchtzuigen.
Verkeerd voerbeleid zorgt voor maagzweren.
Verkeerd voerbeleid zorgt voor koliek.
Luchtzuigen zorgt voor een aangename PH-waarde in het maag/darm kanaal, en is dus een 'overlevings' methode voor het paard.