Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 06:44

ghashira schreef:
[ Afbeelding ]ik vind het zoals met alle sporten: een vierjarige hoeft in mijn ogen ook geen keurturnen te doen of intensieve balletlessen maar het gebeurt ook wel!
net zoals een paard pas volgroeid is op 3-6 jaar, is ook een mensenlichaam op 5 jaar niet volgroeid en moet je dus oppassen waaraan je het blootstelt. Zoals met alles geldt ook hier: teveel is teveel.
Mijn dochtertje "rijdt" vanaf haar 2,5. Rijden wil zeggen: op een doodbrave shetlandpony zitten die ik aan de hand hield. dat duurde toen ongeveer 10-15 minuutjes, we stapten wat, stonden even stil, ze aaide de pony, vond het gewoon geweldig. Ze droeg van toen af een aangepaste helm en bodyprotector , steeds ook laarsjes, onder het motto jong geleerd.. naderhand werden de ritjes langer, werd het al een wandeling met de hond erbij, waarbij ik haar steeds aan een koord hield. Nu is ze 6,5, haalt ze haar shetje van de weide, zet haar zelf met correcte knoop vast, borstelt haar, zadelt op (aansingelen doe ik), ze rijdt bitloos dus bit hoeft niet en dan rijdt ze ofwel "los" in de round pen ofwel aan een koord om te gaan wandelen. In een groot verkeersvrij bos, mocht ze laatst wel een stukje los naast me wandelen. Sinds een paar maanden neemt ze lesjes voltige, ze is begonnen met lesjes van 15 minuten , 1x per week, nu rijdt ze een half uurtje. Langer kan ze zich niet concentreren en hoeft ook niet voor me. We forceren haar in niets, het moet leuk blijven maar we hadden haar nooit kunnen laten wachten tot 7-8 jaar bv. We rijden zelf allebei paard, hebben paarden aan huis en ze is er tussen opgegroeid. Ik ben steeds bij haar en hou haar nog steeds oplettend in het oog, en nog steeds moet ik zeggen dat je niet achter een paard hoort te staan enz. ze vergeten alles nog snel en ze is intussen zo vertrouwd met die kleine shet dat ze het wel ns vergeet dat er "algemene regels " zijn. Maar elke dag kan er wel iets gebeuren: daar ben ik me van bewust. Ik kan haar alleen maar constant attent maken op de gevaren, het feit dat het dieren zijn en geen knuffels, en haar nu stilaan ook technisch beter leren rijden ... en hopen dat ze een goede ruiter wordt die vooral veel plezier blijft hebben en respectvol en veilig met paarden omgaat...

Inderdaad kinderen die tussen de paarden opgroeien houd je echt niet tot ze 7 jaar zijn op de grond, ze willen graag rijden en dat is moeilijk te weigeren.
Je zorgt voor aangepaste kledij en houd je hart vast dat het goed gaat, bij elke hobby of sport kan het misgaan niet enkel bij het paardrijden, een tijdje terug viel hier een kleuter dood op een voedbalveld, met de fiets kunnen ze ook naar vallen, .... je kunt een kind niet opsluiten in een glazen kooitje.
Afbeelding
Maité is 3 jaar en rijd hier de pony uit van haar broer van 9, hij is bijna te groot/zwaar voor de pony van 1.20m.
Ze heeft ook een shetzadeltje en rijd thuis met dit zadeltje rond, meestal aan de loge omdat ze nu leert lichtrijden.
Laatst bijgewerkt door christel0908 op 13-08-13 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 06:51

Het is lastig want elk kind is anders en elke pony ook.

Ook ik heb 2 kinderen én een a-pony. Ze rijden wanneer ze zin hebben. Soms is dat 3 weken niet, soms 2 dagen achter elkaar wel.

De oudste is gisteren 7 jaar geworden en die heeft nu een keer of 5 los gereden. Ze vindt het veel fijner als ik de pony aan de longe heb. Dan hoeft ze niet te sturen en kan ze zich concentreren op het zitten. Want dat is al lastig genoeg. Want kijken, je handen, je benen etc. allemaal samen laten werken is toch echt lastig. Maar langzaam aan gaat ze meer doen. De jongste van 4 (die er al opzat vanaf 2 jaar) is nog nooit los geweest van de longe. Maar ze stapt en draaft wel. En sinds kort een paar pasjes in galop.

Ze hebben altijd een cap op en ik heb een pinokkio zadel met korfbeugels. Ze kunnen zich dus aan een handvat vast houden. Pony is super mak (gaat eerder stil staan dan lopen!). Op deze manier vind IK het niet een buiten proportioneel gevaar voor mijn kinderen.

Maar kinderen alleen laten rijden of alleen laten bij paarden of ponies met te veel pit... ja, dat vind ik wel gevaarlijk! Net als kinderen laten fietsen zonder helm.

yentl2010

Re: Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 06:55

Het is slecht voor de bekken ,maar af en toe beetje stappen met iemand ernaast kan wel

Kan dat andere topic nergens vinden ? Heeft iemand de link voor me

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 06:56

miss op een supermakke shetlander of mini,
als een kindje dan valt, valt ie teminste van minder hoog?
en iemand er langs of aan de longe, als ere dan iets gebeurt ben je er snel bij, zodat je het miss kunt voorkomen dat het kindje valt?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:38

Onze dochter van 3 en zoon van 2 'rijden' op de Shet van hun oma (95cm). Oma leidt de pony en ik loop naast het kind en houdt het vast bij hun middel. Dan gaan ze dus 2 rondjes door de bak en nog een stukje over het erf en dat 1x per week, dat is max 5min. Dochter kan met behulp van een krukje zelf opstappen en doet dat al heel netjes :j Aan zoonlief merk ik, dat hij zijn zit al heel goed zelf corrigeert, als hij een beetje scheef zakt.
Dochterlief is een waaghals en zij is op de pony veiliger dan ergens anders :D ik hoef maar met mijn ogen te knipperen of ze zit boven in een boom, staat(!) met losse handen te wiebelen op een wipkip, bouwt een enorme toren van stoelen en krukjes om iets van een hoge kast te kunnen pakken, enz.
Eigenlijk zou ze beter altijd een helm op moeten :P

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:43

Ondanks het feit dat ik dit best ongepast vind, dit topic, naar aanleiding van het andere topic, wil ik toch reageren.
Onze beide kinderen, zijn begonnen met lessen vanaf 7 jaar.
Zoon en dochter, vallen dus buiten de leeftijdsgroep, maar hebben voor die tijd regelmatig op onze eigen pony's gezeten.
Buiten het feit dat ze tot 5 jaar nooit van een pony zijn afgevallen, hebben ze talloze ongelukjes gehad zonder op een paard te zitten.
Zoonlief klapte met zijn rug dubbel, en dan bedoel ik de verkeerde kant op, op een trampoline, viel op zijn hoofd van de glijbaan, en noem maar op.
En mijn dochter liep ook regelmatig met builen, heeft een lichte hersenschudding gehad, door achterover van de trap te vallen.
De meeste kinderen tot 5 jaar "rijden" ook niet maar "zitten" op een pony, met een volwassene er naast die het paard en kind in de gaten houdt.
Je kunt ook geen discussie beginnen of een kind tot 5 op een pony "hoort" te rijden, dat maken alle ouders gelukkig namelijk zelf wel uit.
Bovendien is elk kind anders, en is de 1 op die leeftijd veel verantwoordelijker en voorzichtiger dan de ander, en is er een groot verschil per kind als het gaat om balans e.d.
Toen mijn dochter zo rond haar 10e op ponykamp was en me belde, dat ze die dag rengalop hadden gedaan over een zandvlakte vond ik dat geweldig.
Toen mijn zoon datzelfde deed rond zijn 10e, kreeg ik bijna een hartverzakking, waarom?, omdat mijn zoon erop zit als een echte man, knieën beetje uit elkaar, beetje onderuitgezakt, afijn kijk maar naar menig mannelijke springruiter, en je weet wat ik bedoel, waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet kunnen rijden, maar het ziet er altijd uit of ze er verschrikkelijk los op zitten.
En als een kind het aankan op haar of zijn 5e echt te rijden, zou ik niet weten waarom niet.

Dirtylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:52

Ik reed al toen ik 3 was $$

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:01

Ik als moeder zou mijn kind met 5 wel laten rijden, maar buiten idd ernaast lopen en als het een heel braaf paard is misschien ze los laten stappen in de bak, maar daar blijft het bij. Gewoon aan de hand. Ze zijn nog gewoon te klein en niet bij macht om controle te hebben over een pony.Mijn 15 maanden oude dochter heeft ook al een paar keer gestapt op een paard :D met 1 aan de hand en 1 iemand die er natuurlijk opzat om vast tehouden. Het is en blijft altijd een risico, maar je moet hem wel zo klein mogelijk houden.Ze vond het trouwens prachtig! Nu wil ze elke keer als ze een paard zier erop :)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:03

Dirtylove schreef:
Ik reed al toen ik 3 was $$

Haha.....ik denk dat je toen alleen nog maar kon zitten en daarna hebt leren rijden ! +:)+

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:09

mijn dochter is op 3 jarige leeftijd begonnen.. eerst gaat het degelijk om gewenning aan het paard. Hooguit wordt er rond gestapt in de bak. Langzamerhand wordt het opgedreven, maar op tempo dat het kind het zelf aangeeft. Nu werd wel gekeken bij de inschrijving naar het fysische aspect. Mijn dochter is voor haar leeftijd ontzettend groot (is momenteel 6 en draagt kledij van 8-9 jaar). Vandaag kan ze zo goed als alles alleen.. ze heeft haar eigen paard (fries) en kan daarmee stappen, draven en galopperen, figuren rijden enzo voorts.

Voor mij is leeftijd geen criteria, maar wel gestel, en evolutie. Als je een kind een 1/2 uur per week onder correcte begeleiding op een paard zet en dit langzamerhand opbouwt dan zie ik niet dadeljik het probleem...

En idd, ongevallen gebeuren op elke leeftijd, dus ik vind deze discussie niet ongepast...

even een voorbeeld:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door WilmaBoy op 13-08-13 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:10

Onze middelste is begonnen met 5 jaar. Op de manege op een c pony. Beestje doodbraaf maar ook toen is ze er wel eens afgevallen. Met 6 jaar kreeg ze dus een sportpony en ook dat is met vallen en opstaan gegaan in het begin, maar nu met 8 jaar rijdt ze prima rond.
Sinds ze 6 is rijdt ze meerdere keren per week waarvan de laatste 1.5 jaar zes dagen per week (ze is nu 8).

Ik denk dat ongeacht de leeftijd de meesten het leren met vallen en opstaan, dus of je nu met 5 of met begint maakt in mijn ogen niet veel uit.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:11

Mijn dochter was 5 toen ze dr pony kreeg. 1ste half jaar dr naast gelopen voor het idee om dat ze het toch allemaal wel spannend vond maar daarna gewoon los in de bak.
Buiten heb ik ook een half jaartje een halstertouw eraan gehad maar nu rijd ze ook alweer 1,5 los buiten. Wel ga ik ALTIJD mee ( op de fiets en nooit met paard ) als ze naar buiten gaat ( ze is nu dus bijna 8) en bind wel altijd een halstertouw om de nek van de pony in geval van..

Ik ben van mening dat het dus gewoon kan..het is zelf inschatten hoe je kind is en hoe de piny is..ok het blijven dieren maar soms zie ik kinderen van bv 12 die DENKEN dat ze kunnen rijden en overal maar opstappen met de gevolgen van dien

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:15

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze de motoriek niet zouden hebben. Mijn eerste ervaring met ponyrijden was toen ik 5 was voorop de shetlander bij de dochter van kennissen van mijn ouders. In galop door Barendrecht, eerlijk gezegd ook gewoon over de weg, zonder cap. Nu was dat wel 51 jaar geleden. Ik vond het helemaal geweldig en mocht op ponyles. Kreeg mijn eigen eigenwijze shetlander en op mijn 7e reed ik zelfs mee in de wedstrijdcross. Als ik dan zie hoe moeilijk veel volwassenen het hebben om te leren paardrijden, dan denk ik dat het juist niet zoveel met die motoriek te maken heeft. Een kind is veel flexibeler, zelfs met vallen.
Ik heb 2 nu grote neven, die al op hun 4e op wintersport gingen en op de skies stonden. Nou, als er ergens veel gebroken wordt dan is het wel op wintersport. Als je dan de volwassenen ziet stuntelen en er komen van die kleine jong voorbij sjezen alsof het niets is op hun skietjes, dan kunnen kinderen toch wel heel veel gevoel hebben voor waar ze mee bezig zijn. Dat ze geen gevaar zien, dat kan zelfs een voordeel zijn, maar daar ben je als ouders weer bij om dat in de gaten te houden. Juist veel gevaar zien brengt vaak ook veel angst met zich mee, en juist dan spanning in het lichaam.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 13-08-13 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:16

Tytonidae schreef:
Een pony hoeft maar te bokken, te steigeren of er vandoor te gaan, en het kind ligt op de grond.

Die pony's horen ook niet gebruikt te worden als kinderpony, daar heb je een schaapmak dier voor nodig.
Pony's die bokken, steigeren of op hol slaan zijn beter af als bijv. menpony bij volwassenen, waar ze hun energie voor de kar uit kunnen leven of bij iemand die bijv, gaat langeteugelen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:21

Van die ca. 1000 ongelukken die er in de paardensport voorkomen, zijn er ook natuurlijk wel heel veel die niet eens te maken hebben met het rijden zelf, maar veel meer met de omgang er omheen.
Daarbij zal er ook een groot aantal ongelukken gebeuren met zadelmak maken, wat ook natuurlijk veel risicovoller is. Ik zou dan wel eens een aantal willen weten van kinderen tot zo'n 8 jaar die ponyrijden.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:22

Dat lijkt me volledig aan de ouders zelf. :roll:

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:25

De meeste maneges hebben een leeftijd minimaal vanaf 7 jaar. Ik ken 1 manege voor 4 jarige. Ik vind het goed, mits ze op een brave pony rijden met instructrice of ouder er naast lopen. Dit omdat het toch vluchtdieren blijven. :)

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:28

@WimbaBoy, je zegt omdat ze groot is, ze zelfstandig kan rijden? Alleen omdat ze groot is? Dat zou dus betekenen dat iedereen die lang is oor zijn leeftijd beter zou kunnen rijden dan kleinere mensen :')
Ik begrijp je voor de rest wel, maar deze opmerking vind ik een beetje raar :)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:30

Missie_Maxie schreef:
@WimbaBoy, je zegt omdat ze groot is, ze zelfstandig kan rijden? Alleen omdat ze groot is? Dat zou dus betekenen dat iedereen die lang is oor zijn leeftijd beter zou kunnen rijden dan kleinere mensen :')
Ik begrijp je voor de rest wel, maar deze opmerking vind ik een beetje raar :)

neen, dat probeer ik totaal niet te zeggen en mocht het zo zijn overgekomen mijn excuses.
Het gaat meer om het beginnen rijden -> fysische aspect waar naar werd gekeken bij de desbetreffende manege, daarvoor is de grootte van het kind wel belangrijk (onwikkeling van de heup bv).
Dat wou ik dus aangeven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:41

Ik vind wel dat het moet kunnen maar dan wel gewoon af en toe een rondje stappen. Echt rijden kun je het niet noemen en vind ik ook niet nodig onder die leeftijd. Maar ik zie er geen kwaad in om ze af en toe eens op een pony te zetten. Het is aan de ouders zelf om het risico in te schatten. Kans op vallen is er altijd. Als je een bokkende pony hebt lijkt het me heel erg logisch dat je daar geen jong kind op zet dat nog niet kan rijden.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:43

Ik vind ook wel kunnen. Kinderen van die leeftijd zitten er maar eventjes op en echt rijden is het niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:47

Misschien was het wel een uit stap rondje dat het een zusje of broertje van iemand was.

Verder ben ik zelf op me 6e begonnen ik vind daar is niks mis mee.
Hobbelde voor de tijd ook weleens rond omdat een buurmeisje paard reed en mijn neef eigen pony's had.
Toen werd ik denk ik wel vast gehouden of dat iemand er naast liep.
Maar ook al loopt iemand er naast.... paard geeft een bok en je krijgt ook vliegles.

Ik ben nu 31 en kan vanavond ook van het paard vallen.....Ik kan tegen de bakrand vallen of buiten eraf vallen of zandhappen je weet het niet.

Ik kan de keren dat ik van een pony of paard ben gevallen niet meer op 2 handen tellen.
Het ergste wat ik ooit gehad heb dat ik geen adem meer kreeg er is zelfs eens een paard boven op mij gevallen.
Afkloppen!!
Je moet echt net geluk hebben hoe je valt en wat de situatie is enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:59

Bij ons op stal mogen de kleintjes met mams of paps erbij uitstappen. Dit inderdaad vanwege de concentratie. Zo leren ze het spelenderwijs. Pony's hebben hun gekkigheid eruitgelopen. Lessen vanaf 8 jaar

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:14

we mogen ook niet overdrijven in "hoe gevaarlijk "paardrijden wel is. het gevaar kan je al aardig beperken door bv een geschikt paard te zoeken. Mijn man is veel dominanter aanwezig met de paarden, heeft veel meer lef en "kleeft" aan een paard, hoewel hij technisch weinig onderlegd is. Onze arabieren, waarmee hij rijdt, zijn voor hem veilig en geschikt, voor mij zijn het "gevaarlijke" paarden omdat ik veel sensibeler ben, banger en dat voelen ze waardoor ze ook weer sneller op alle kleine dingen reageren en zouden wegschieten. Er is maar één van de arabieren waar ik wel veilig mee op pad kan. Het paard waar ik momenteel mee rijd,op buitenritten en in de bak, is een echte "slof" in zijn ogen. Ze staat best vooruit, maar vindt niets doen ook heerlijk.. is zo ook bij kinderen. Ik zie vaak kinderen die op ponies moeten rijden die veel te jong nog zijn (pas beleerd bv), of gewoon ook ouder, maar toch nog veel te heet, onberekenbaar of gemeen. Leeftijd van pony is mijn ogen geen referentie, er zijn best jonge ponies die al heel geduldig kunnen zijn en heel mak , van nature uit. Daarentegen heb je er van 20 jaar die nog steeds proberen onder het werk uit te komen of gaan bokken zodra een kind benen geeft. Hoewel ik algemeen genomen wel meer te vinden ben voor oudere, ervaren , goede karakters dan voor de jongere ponies.
Als paardrijden enkel zo gevaarlijk zou zijn, waarom is dan paardentherapie zo in trek? Juist: omdat dat ook gedaan wordt met betrouwbare dieren, onder veilige omstandigheden.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:18

Ik reed op mijn 5 ook al paard. (daarvoor ook al op mijn 3 mocht ik denk voor de eerste keer los ofzo weet niet zeker.)
Ik reed op mijn 5 ook al kleine buitenritjes over het pad langs de weilanden met mijn shet. :D (wel was er toen steeds iemand mee al was ik het er niet mee eens ik wou perse het grootte bos in met shet zonder dat er iemand mee ging maar dat mocht nog niet van mam veeeeel te gevaarlijk zei ze. :+ )