ghashira schreef:[ Afbeelding ]ik vind het zoals met alle sporten: een vierjarige hoeft in mijn ogen ook geen keurturnen te doen of intensieve balletlessen maar het gebeurt ook wel!
net zoals een paard pas volgroeid is op 3-6 jaar, is ook een mensenlichaam op 5 jaar niet volgroeid en moet je dus oppassen waaraan je het blootstelt. Zoals met alles geldt ook hier: teveel is teveel.
Mijn dochtertje "rijdt" vanaf haar 2,5. Rijden wil zeggen: op een doodbrave shetlandpony zitten die ik aan de hand hield. dat duurde toen ongeveer 10-15 minuutjes, we stapten wat, stonden even stil, ze aaide de pony, vond het gewoon geweldig. Ze droeg van toen af een aangepaste helm en bodyprotector , steeds ook laarsjes, onder het motto jong geleerd.. naderhand werden de ritjes langer, werd het al een wandeling met de hond erbij, waarbij ik haar steeds aan een koord hield. Nu is ze 6,5, haalt ze haar shetje van de weide, zet haar zelf met correcte knoop vast, borstelt haar, zadelt op (aansingelen doe ik), ze rijdt bitloos dus bit hoeft niet en dan rijdt ze ofwel "los" in de round pen ofwel aan een koord om te gaan wandelen. In een groot verkeersvrij bos, mocht ze laatst wel een stukje los naast me wandelen. Sinds een paar maanden neemt ze lesjes voltige, ze is begonnen met lesjes van 15 minuten , 1x per week, nu rijdt ze een half uurtje. Langer kan ze zich niet concentreren en hoeft ook niet voor me. We forceren haar in niets, het moet leuk blijven maar we hadden haar nooit kunnen laten wachten tot 7-8 jaar bv. We rijden zelf allebei paard, hebben paarden aan huis en ze is er tussen opgegroeid. Ik ben steeds bij haar en hou haar nog steeds oplettend in het oog, en nog steeds moet ik zeggen dat je niet achter een paard hoort te staan enz. ze vergeten alles nog snel en ze is intussen zo vertrouwd met die kleine shet dat ze het wel ns vergeet dat er "algemene regels " zijn. Maar elke dag kan er wel iets gebeuren: daar ben ik me van bewust. Ik kan haar alleen maar constant attent maken op de gevaren, het feit dat het dieren zijn en geen knuffels, en haar nu stilaan ook technisch beter leren rijden ... en hopen dat ze een goede ruiter wordt die vooral veel plezier blijft hebben en respectvol en veilig met paarden omgaat...
Inderdaad kinderen die tussen de paarden opgroeien houd je echt niet tot ze 7 jaar zijn op de grond, ze willen graag rijden en dat is moeilijk te weigeren.
Je zorgt voor aangepaste kledij en houd je hart vast dat het goed gaat, bij elke hobby of sport kan het misgaan niet enkel bij het paardrijden, een tijdje terug viel hier een kleuter dood op een voedbalveld, met de fiets kunnen ze ook naar vallen, .... je kunt een kind niet opsluiten in een glazen kooitje.

Maité is 3 jaar en rijd hier de pony uit van haar broer van 9, hij is bijna te groot/zwaar voor de pony van 1.20m.
Ze heeft ook een shetzadeltje en rijd thuis met dit zadeltje rond, meestal aan de loge omdat ze nu leert lichtrijden.

Aan zoonlief merk ik, dat hij zijn zit al heel goed zelf corrigeert, als hij een beetje scheef zakt.
ik hoef maar met mijn ogen te knipperen of ze zit boven in een boom, staat(!) met losse handen te wiebelen op een wipkip, bouwt een enorme toren van stoelen en krukjes om iets van een hoge kast te kunnen pakken, enz.
)