Shetlander aanschaffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsedreamxo

Re: Shetlander aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:07

Ja, maar om nou met zn alle gezellig te gaan zeggen dat ze het nooit of niet red, is nou ook weer overdreven. Als TS 13 is kan ze eventueeel een krantenwijk doen, en met 15 echt werk zoeken, als haar ouders wel willen helpen met de kosten, is er helemaal geen probleem als er voldoende tijd en geld is.

En haar ouders zullen ook wel weten of het slim is om die pony te gaan aanschaffen en onderhouden ivm tijd en geld.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:10

Het zal je verbazen hoeveel ouders er zijn die dat níét weten.

Mensen hier willen alleen maar aangeven dat er niet te licht over gedacht moet worden. Mensen geven hier hun mening, daar is het een forum voor.

horsedreamxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:13

Ja, maar mensen kunnen het ook anders brengen, TS is 11.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:14

Ik weet niet hoe jij de gegeven reacties opvat, maar ik vind de meeste heel vriendelijk en duidelijk uitgelegd. Dus hoeveel anders wil je het hebben?

horsedreamxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:01

Laat het maar zitten, als k toch niets goeds kan zeggen.

Pascalle_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 10:29

Kirsha ga hier geen ruzie maken a.u.b

Pascalle_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 10:30

en hier mijn vraag ; hoe duur is enten ookalweer ?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:41

Ik maak geen ruzie ;)

Enten is volgens mij rond de 35 euro? Hangt ook af van je DA en voorrijkosten e.d.

Pascalle_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 10:51

oke dankje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:54

Niet doen, zo geef je alles uit aan je pony als je er nog een baantje bij neemt lukt het misschien, maar wat als er onverwachte kosten komen ?
En hoe wil je gaan sparen voor later als alles naar de pony gaat ?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:17

Als je ouders je hier en daar ondersteunen, voeding en evt. strooisel bij de stalling van € 100,- in zit en jij alleen de kosten draagt van hoefsmid, tandarts, enten en ontwormen is het best haalbaar. Het is niet ruim, je hebt bij ziekte ook echt je ouders nodig, maar voor de genoemde kosten moet je het wel kunnen redden.

De shetten hier zagen 40 jaar lang 2 keer per jaar de hoefsmid. Dat vond ik zelf te weinig en de smid doet de shetten tegenwoordig 3 a 4 keer per jaar mee. De tandarts laat ik alleen komen als dat nodig is, ik ent de shetten 1 x per 5 jaar tegen tetanus, ontworm 3x per jaar met ivermectine en 1x met ivermectine+moxidectine. Kosten per shet per jaar:
100 euro hoefsmid
30 euro ontworming
incidenteel € 60,- tandarts
Incidenteel € 18,- enting ( ik heb geen voorrij of consultkosten)

Voor het lijstje van de TS zijn dit naar mijn idee reële bedragen:
4 keer per jaar hoefsmid: 4 x 25 = 100
4 keer per jaar ontwormen: 3 x 8 + 1 x 12 = 36
1 keer per jaar enten: 1 x 40 = 40
Totaal (ex tandarts): = 176
Per maand: = 14, 67
Als de dierenarts komt enten kun je gelijk vragen of het gebit gecontroleerd kan worden, behandelen is niet altijd nodig namelijk.

Let er wel op dat dit de echte basiskosten zijn, extraatjes als een nieuw halster of trainingsmateriaal komt hier natuurlijk nog bij en hoewel dat vaak maar eenmalig is loop dat al snel op naar een paar honderd euro.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:52

Ik zou voor de smid wel vaker rekenen. Nu zou hij om de 13 weken komen. Er zijn idd shetten die weinig naar de smid moeten, maar er zijn ook shetten die vaker moeten. Hans heeft geweldig goede hoeven volgens mijn smid, maar ze groeien als kool. Nu in de zomer komt hij om de 7 weken en dan mag er echt wel weer een stuk af. Gemiddeld is dus om de 8 weken. Dan kom je dus op 6,5 zeg maar 7x per jaar naar de smid als je pech hebt. Dan is toch al snel 75 euro meer. Ik zou in de berekening uitgaan van het 'ergste'. Dan houd je wellicht geld over dat je kan sparen.

Ts, als je echt goed voorbereid wil zijn kun je het beste alvast wat dierenartsen en smeden bij jouw in de buurt bellen voor de prijzen. Het kan nogal verschillen per smid/dierenarts.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:06

Hoeist nu met de "voorbereidingen"??

Pascalle_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 11:39

tabaflab , gaat prima ben bezig met de kosten verdelen over een tijdje ga ik praten met m'n ouders, met veel hulp dankzij @horsedreamxo & @kirsha

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:51

Pascalle_x schreef:
tabaflab , gaat prima ben bezig met de kosten verdelen over een tijdje ga ik praten met m'n ouders, met veel hulp dankzij @horsedreamxo & @kirsha

Dan wens ik je daarbij veel succes +:)+

Pascalle_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:51

dankje

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:59

Hoi,
Ik heb een shetlander, bij mij kost de stalling 175 euro p.m , en de hoefsmid 30 euro per 8 weken ongeveer.
Dan moet je nog een zadel hebben (pinokkio zadel is het goedkoopst) , en een hoofdstel.
Misschien nog wel een paar dekens enz enz. Dat kost allemaal een hoop geld.
Ook moet je er rekening mee houden dat je er waarschijnlijk niet heel lang meer op kan rijden, en dan moet je dus iets anders met de pony doen.
Zelf doe ik aan vrijheidsdressuur, mennen, wandelen, longeren, en kinderen ritjes geven.
En als je nu al denkt van dat gaat een beetje krap zitten, is het misschien niet zo'n goed idee , omdat er ook onverwachte kosten zijn.
Als dat niet het geval is, kan het prima.
Maar wat in iedergeval veel geld kost is het tuig, zeker als je ook nog gaat mennen.
Zorg ook dat je iniedergeval een zweetdekentje hebt , en als het hard vriest is een winterdeken ook wel fijn.
Als ik jou was zal ik alles nog even goed nalopen, en als het toch niet helemaal goed gaat, kan je misschien beter even wachten!
succes!!
Xxx Femke en (_)-jes Onneke

Pascalle_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:28

@femkeonneke ik hoef geen tuig te kopen, ik vind mennen niet leuk. en ik ben wss al te groot , maar rijden hoeft van mij niet perse. als ik niet te groot ben ga ik wel rijden, maar dan zonder zadel. x pascalle