De afvalrace voor Angel is begonnen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Re: De afvalrace voor Angel is begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 19:10

Ik geef haar geen magnesium. In welk soort voer kan ik magnesium terug vinden? Haar manenkam is nog altijd hard ondanks dat ik gestopt ben met het voer vol met suiker en etc. Ze heeft wel zomereczeem dus misschien doordat ze gestoken is en door al het schuren dat haar manenkam nog steeds zo hard is.

Ze heeft idd geen kuiltjes boven haar ogen. Ik wist niet of dat wat uitmaakte eigenlijk.. Ik zal straks een foto maken, heb namelijk niks meer recents van haar hoofd.

En het rijden gaat sinds het aanpassen wel beter maar ik vertrouw het zadel niet helemaal. Probleem zit hem er toch in dat het zadel te lang is voor haar rug dus hij staat nu te koop! Ik ben dus nu weer aan het longeren geslagen met zo'n katoenen longeerhulp. Daar doet ze het prima op :) Ik hoop binnen 1 of 2 weken een barefoot zadel aan te kunnen schaffen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:23

Je kunt magnesium over het voer heen geven. Er zijn wel voersoorten met magnesium te koop, maar het is veel makkelijker om een schepje magnesium er over heen te gooien. Bij de paardendrogist heb je Biomag en dat eten al mijn paarden heel goed. ik geef het hen om ze te helpen met hun vet- en suikerhuishouding en het helpt ook om hoefbevangenheid te voorkomen.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ag/102407/
Er gaan heel veel verhalen rond dat er verschil is in het soort van magnesium dat je geeft, maar daar moet je je gewoon niet te veel van aantrekken. Dat zijn ook verkooppraatjes, deze magnesium hoef je maar een of 2 kleine schepjes van te geven en het wordt goed gegeten. Dat is bij lang niet alle andere magnesiums het geval.
Ik wacht je foto af. Wel of geen kuiltjes boven de ogen kan een indicatie zijn van de ouderdomsziekte cushings waar oorspronkelijke rassen als geldersen, fjorden, haflingers, arabieren, shires etc etc gevoeliger voor zijn. Het hoeft niet zo te zijn, maar ook juist merries die te zwaar zijn tijdens hun leven hebben hier meer kans op en moeilijk verharen, vetophopingen e.d. kunnen daar aan gerelateerd zijn net als die harde nek.
Magnesium kun je eigenlijk gewoon geven daar heeft je paard niet snel te veel van - dat plast ze dan weer uit en ze ziet er naar uit dat ze wel hulp kan gebruik.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 19:27

Bedankt zeg Fargo! Ik denk dat ik dat maar ga bestellen dan.

Ik hoop toch niet dat ze dat later zou krijgen... cushing en etc. Bedankt voor de uitleg

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:06

Hou het maar goed in de gaten, want de symptomen die ze heeft zijn best een beetje link. Succes met de magnesium en graag gedaan.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:32

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:45

Misschien heeft ze nu ook wel minder last van maanexceem? (Als mijn verzorgpaard mooi op gewicht is heeft hij lang zoveel jeuk niet, dan als hij dik is) vind je pony er nu super uit zien zo!:)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:51

Ze heeft idd minder last ervan. Ze schuurt haar staart niet meer en haar manenkam voelt een stuk minder hard. Op nog maar een plek voelt hij wat dikker!

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:38

Mag ik vragen wat je nou allemaal verandert hebt met voorheen?
Mijn haf moet ook op dieet alleen die krijgt al niet zoveel voer...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 21:44

Ja zeker!

Voorheen:
Ochtend: plak hooi + pavo care4life 1/3 schep
Middag: weidegang, terug op stal nog een plak hooi + havens natural balance 1/2 schep
avond: plak hooi + pavo care4life 2/3 schep
Tussendoor kreeg ze nog allerlei lekkers zoals na het rijden een halve schep muesli, wortels, appels etc etc.

Nu:
Ochtend: Plak hooi + handje havens natural balance
middag: weidegang, bij terugkom een plukje hooi voor het idee
avond: plak hooi + handje havens natural balance
Geen tussendoortjes meer. Een snoepje als beloning na het rijden en af en toe een wortel.

En veel beweging natuurlijk! Kilo's zijn er belachelijk snel vanaf gevlogen. Maar dat komt denk ik ook door het warme weer :)

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:01

Ah okee,

Die van mij krijgt het volgende.
- ochtend, 3 KG hooi/kuil
- daarna op het land(+/- 7 uur), is kaalland
- diner, 500 gram Muesli(hier zit weinig in)
- avond, 3 kilo hooi/kuil
en
4 maal in de week beweging.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:04

Misschien het hooi afbouwen naar 1.5 kilo, weidegang gewoon lekker zo laten als het land kaal is.

Aangezien je een haf hebt zou ik die muesli van 500 gram ook gewoon afbouwen naar een handje. Een haflinger is een sober ras en heeft eigenlijk helemaal geen brok nodig hoor!

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:08

Angel ziet er al super uit maureen! Toppie bezig jij :D

dejong_wever; ik zou ook die halve kilo muesli weg laten. Gewoon een vitamine/mineralen brok kopen en dat voeren.
Hooi zou ik niet teveel minderen aangezien ze wel genoeg ruwvoer nodig hebben. Misschien in de ochtend minder omdat ze daarna toch de wei op gaan maar wel genoeg voor de avond/nacht.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:09

Onze pony is ook sinds een week of 6 aan 't afvallen. Wij hebben een graaskorf gekocht en dit werpt zijn vruchten al aardig af (kan weer ribben voelen). 3 weken geleden is hij op de weegschaal geweest en woog 309 kilo schoon aan de haak. Voor een mooi gewicht zou hier toch zo'n 25 kilo afmoeten en ik denk dat dat nu met die korf hard gaat. 1 voordeel hiervan vind ik, dat ze gewoon met de groep mee kunnen 't land op, maar zich niet kapot kunnen eten. Die van ons bleef maar eten en was de eerste paar dagen echt boos op die korf en nu is er rust.
Verder ga ik ook eens kijken wat dat magnesium doet en ook ben op zoek naar "krachtvoer" voor de overige vitamines zodat ze toch alles binnen krijgen, want nu krijgt hij naast hooi niks.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:10

Marstall force, niet duur in verhouding met wat je moet voeren. Vind het echt fijn voer.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:11

Ze is ind wat aan de dikkere kant, ze heeft beetje zelfde bouw als mijn haflinger.

ik blijf dit topic volgen. De plekken waar jouw hafje dus vet heeft zitten, zijn de lastigste plekken om af te vallen..

Oja en pas op met te snel afvallen. dan kan je paard in `1x op slot slaan en niet meer willen eten. En dat kan gevaarlijk zijn. weet niet het presise er van. tip van een dierenarts is veel wandelen/stappen op het harde.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:11

M_hartje_M schreef:
Ik heb voor jou vandaag een close upje gemaakt van haar hoofd. En ze heeft wel kuiltjes boven haar ogen (gelukkig)

http://img543.imageshack.us/img543/2875/u1zw.jpg

Dank je wel, ik zie ze inderdaad! Ik denk dat je precies op tijd aan de slag bent gegaan en dat je als je zo bezig blijft samen met de magnesium haar hals ook weer in orde krijgt. Zo'n hals is een hele belangrijke indicatie van hoe het met je paard gaat. Dus als haar hals weer harder en voller wordt is dat een belangrijke waarschuwing! Sobere rassen zijn altijd een beetje link mbt hoefbevangenheid e.d. dus daar moet je goed mee aan de slag blijven en inderdaad voorzichtig zijn met voer. Hooi en ruwvoer is wel heel belangrijk en dat krijgt die van jou gelukkig genoeg.

dejong-wever ruwvoer is belangrijk, liever idd wat minder mueslie dan op ruwvoer bezuinigen en zorgen voor genoeg beweging!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 23:13

Bedankt Fargo! Ik ga morgen eens aan haar hals voelen. Aan de voorkant bij de oren en richting de schoft word hij al steeds slapper. Alleen in het midden vind ik hem nog behoorlijk hard. Ik moet eventjes wachten op mijn salaris en dan kan ik een emmer bestellen. Zou magnesium van een ander merk ook kunnen? dan zit ik niet mer de verzendkosten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:26

Andere magnesiums zijn misschien goedkoper of lijken dat, maar vaak moet je daar behoorlijk veel van geven terwijl je van dit middel maar een heel klein schepje hoeft te geven en in het begin een tijdje 2. Andere magnesiums zijn vaak minder smakelijk en worden dus door sommige paarden niet gegeten en dat wordt vaak versterkt omdat je er ook nog meer van moet geven. Dit middel is wat dat betreft - vind ik - ideaal want het is zuinig, ze eten het goed en je hoeft er maar weinig van te geven dus het komt gewoon makkelijker binnen dan als je van die giga scheppen moet geven.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 23:29

Oke! nee dan kan ik idd beter die bestellen wat jij me aan hebt geraden hoor. Doe ik ook langer mee :)