2 shetlander verzorgpony's. (en al hun problemen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Re: 2 shetlander verzorgpony's. (en al hun problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:38

-bij een join up "breek" je het paard als het ware, je laat hem denken dat hij doodgaat, want dit is waar de kudde verlaten om gaat. dit doe je 1, hoogstens 2x. en NIET 3x in een half jaar.... nog niet eens 3 x in een heel leven....
- deze beestjes zijn veel te jong, om te springen en longeren. longeren is echt slecht voor hun spiertjes.
ga lekker lange teugelen etc.
- eerst de basis erin ! niet ieder boek verteld de juiste info ! profesionele mensen erbij halen, zeggen ze dat je meerdere keren een "join up" moet doen kan je ze de deur wijzen...
- ga gewoon lekker borstelen, en ze opvoeden, daar begint het mee ! ( en hulp, hulp,hulp,hulp vragen ! )

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:45

oke. we doen ook geen join ups meer, waren we ook niet van plan. maar we weten wel dat ze nu beter luisteren als we zeggen draf en stap. of als ze bella niet mee wilt lopen luistert ze gelijk. alleen zeder niet... :( maar die luisterd voor de rest super !

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:47

Halflingers0 schreef:
oke. we doen ook geen join ups meer, waren we ook niet van plan. maar we weten wel dat ze nu beter luisteren als we zeggen draf en stap. of als ze bella niet mee wilt lopen luistert ze gelijk. alleen zeder niet... :( maar die luisterd voor de rest super !

een paard zal pas luisteren naar stap en draf als hij dit aangeleerd heeft. een paard kent van nature de woorden stap en draf niet hoor.... die kent achterkant ; drijven, voorkant ; remmen

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:50

@iedereen hier... Haha, vandaag is er een meisje gekomen. Door haar kunnen we nu op ze rijden. Zeder luistert wel naar mij maar niet geweldig naar de andere meiden..

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:52

unihorses schreef:
-bij een join up "breek" je het paard als het ware, je laat hem denken dat hij doodgaat, want dit is waar de kudde verlaten om gaat. dit doe je 1, hoogstens 2x. en NIET 3x in een half jaar.... nog niet eens 3 x in een heel leven....
- deze beestjes zijn veel te jong, om te springen en longeren. longeren is echt slecht voor hun spiertjes.
- eerst de basis erin ! niet ieder boek verteld de juiste info ! profesionele mensen erbij halen, zeggen ze dat je meerdere keren een "join up" moet doen kan je ze de deur wijzen...
- ga gewoon lekker borstelen, en ze opvoeden, daar begint het mee ! ( en hulp, hulp,hulp,hulp vragen ! )

Ze zijn 4 jaar...? Dat is oud genoeg om te longeren lijkt mij. Ze leven zich helemaal uit als ze longeren vooral Zeder. Ze kunnen dan al hun energie kwijt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:57

demixloff schreef:
unihorses schreef:

Ze zijn 4 jaar...? Dat is oud genoeg om te longeren lijkt mij. Ze leven zich helemaal uit als ze longeren vooral Zeder. Ze kunnen dan al hun energie kwijt.

in het land kunnen ze dit als het goed is al, en vaak longeren is sowiso heel belastend.
demixloff schreef:
@iedereen hier... Haha, vandaag is er een meisje gekomen. Door haar kunnen we nu op ze rijden. Zeder luistert wel naar mij maar niet geweldig naar de andere meiden..

om dit soort dingen kan ik me dus zorgen maken....
beleren gaat niet in 1 dag. :n

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:00

Je hoeft je geen zorgen te maken. we hebben alleen op ze gezeten en ervoor gezorgd dat ze niet bang hoeven te zijn. We hebben alleen gestapt in rondjes. Dus.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:46

Dus je bent er maar gelijk op gaan zitten? Hoe lang zijn jullie? :)
Ik hoop dat je wel eerst bent begonnen met een zadeltje, goede basis als in meelopen, er op hangen etc?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:57

@VisibreTeam ben bang dat ik het antwoord al weet

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:58

VisibreTeam schreef:
Ik hoop dat je wel eerst bent begonnen met een zadeltje, goede basis als in meelopen, er op hangen etc?

Die goeie basis hebben ze volgens mij niet, want ze opende laatst een topic dat de shetten niet mee wouden lopen ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:59

Achja. Het is gewoon zo jammer dat ze niet in zien wat ze doen of zich meer verdiepen :)
Het is echt veel leuker om een pony op de leuke manier te beleren, hou je enorm leuke paardjes aan over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:06

wie niet luisteren wil zal voelen zeggen ze toch altijd??

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:11

ik weet niet of ik zo blij was geweest met jullie als verzorgers van mijn pony's..maar goed wie ben ik..
verder hoop ik maar dat de ponys met respect behandeld worden en dat er niet iemand die te groot/zwaar is op gaat zitten..

meiden jullie hebben nog een heleboel te leren..neem de adviezen uit dit topic alsjeblieft aan..
het klinkt misschien niet leuk maar het is wel de waarheid..doe er je voordeel mee en voorkom ongelukken of verdrietige shetlanders..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:15

Less is more.
Wees vandaag blij dat hij over een grond balkje draaft en morgen of volgende week springt hij met plezier 1m20.

Nog kleinere stapjes dus. Niet gelijk willen opbouwen naar een hindernis in 1 training sessie, maar er een hele maand erover doen om op te bouwen naar een hindernisje van 20cm.

Je moet wel iets goed fout doen als het draven over een balkje niet lukt, mijn mini was er na 3 trainingsessies over 4 maanden verspreid er direct mee weg en springt ze nu alleen aan de longe. (10cm)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:37

Lasca_1987 schreef:
wie niet luisteren wil zal voelen zeggen ze toch altijd??

Ik ben bang dat in dit geval vooral de pony's het zullen voelen...

en ik ga mee met SheeNegro, denk in stapjes, werk in stapjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:41

Dat is niet de bedoeling dat de ponies t zullen voelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:07

xclaireschr schreef:
chelle_dora schreef:
sheyideboer; jij zoekt nu ook iets om mij op af te kraken, daar ik veel meer inhoudelijke reacties heb gegeven.. maar je hoeft ze niet te lezen natuurlijk.. :Y)

Maar vind alle vriendinnetjes op bokt bij elkaar heel schattig en aandoenlijk hoor..

Als jij zo goed weet hoe die join up moet, leg het is uit dan?
Daar hebben ze misschien nog iets aan, ook al kunnen ze beter bij de basis beginnen.

En wie zegt dat ze "slecht" met de paardjes omgaan, als ze niet over een hindernis willen?
Tuurlijk snapt een pony niet wat die met een 'hindernis' aan moet voor de eerste keer

Het zou je sieren om het topic dus even door te lezen om meer dan genoeg uitleg te geven.
En voor het vriendinnetje wat onder jou reageerde, ja ik ben er inderdaad van overtuigd dat ik het weet, ik heb ook ietsje langer paarden dan jullie verzorgponies hebben :Y)

Verder ben ik het inderdaad met m'n voorgangers eens, als jullie mijn verzorgers waren geweest had ik met jullie denk ik ook even een 'join up' gedaan.. Even wegstoten uit mijn kudde.. Flink kunnen rennen voor je leven heet dat... Want ben inderdaad ook bang dat de ponies hier de dupe van zijn en blijven.

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:25

VisibreTeam schreef:

nee, we zijn er niet gelijk op gaan zitten. we hebben eerst een zadel opgedaan (er was een meisje bij die ervoor geleerd heeft) en toen is ze rondjes gaan stappen. Daarna is ze even gaan hangen. Toen weer doorlopen. Hangen weer doorlopen. Dit ging heel erg goed!! Na 2 uur ofzo is ze op hem gaan zitten (jullie moeten weten het is een meisje die niet te groot is voor de lieve Shetties). daarna is ze er weer afgestapt en heeft ze een rondje gelopen. Toen is ze erop gestapt en de rest ging vanzelf. Ze bleven heel rustig. Ze kon gewoon op hem rijden. We gaan eerst een paar weken oefenen met stap. Daarna gaan we verder. Dus wees niet gerust. De verzorger en het meisje en wij natuurlijk weten wat we doen.

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:32

AdnerB schreef:
ik weet niet of ik zo blij was geweest met jullie als verzorgers van mijn pony's..maar goed wie ben ik..
verder hoop ik maar dat de ponys met respect behandeld worden en dat er niet iemand die te groot/zwaar is op gaat zitten..

meiden jullie hebben nog een heleboel te leren..neem de adviezen uit dit topic alsjeblieft aan..
het klinkt misschien niet leuk maar het is wel de waarheid..doe er je voordeel mee en voorkom ongelukken of verdrietige shetlanders..

We luisteren en volgen de tips ook op. Een van onze vriendinnen had een vergissing gemaakt over een join up. Zij dacht dat het iets anders was. Maar ze reageerde inderdaad wel een beetje vel op. Maar dat is ook wel weer best logisch als er wordt gezegd dat je niet met pony's om kan gaan. En we zijn niet te zwaar voor de pony's!! Anders ga ik er niet op zitten. Dat vindt ik ook te zielig dan.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:34

demixloff schreef:
VisibreTeam schreef:

nee, we zijn er niet gelijk op gaan zitten. we hebben eerst een zadel opgedaan (er was een meisje bij die ervoor geleerd heeft) en toen is ze rondjes gaan stappen. Daarna is ze even gaan hangen. Toen weer doorlopen. Hangen weer doorlopen. Dit ging heel erg goed!! Na 2 uur ofzo is ze op hem gaan zitten (jullie moeten weten het is een meisje die niet te groot is voor de lieve Shetties). daarna is ze er weer afgestapt en heeft ze een rondje gelopen. Toen is ze erop gestapt en de rest ging vanzelf. Ze bleven heel rustig. Ze kon gewoon op hem rijden. We gaan eerst een paar weken oefenen met stap. Daarna gaan we verder. Dus wees niet gerust. De verzorger en het meisje en wij natuurlijk weten wat we doen.

Na twee uur :oo
Een paard zadelmak maken en er op zitten doe je niet in twee uur. Dat moet in kleine stapjes, dus een paar keer per week een kwartiertje..
Jullie hebben nog veel te leren volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:38

Enne TS, heb je al rijervaring? Want zonder rijervaring een pony inrijden is not done! Wil je ajb op mijn vraag reageren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:40

finnens schreef:
Na twee uur :oo
Een paard zadelmak maken en er op zitten doe je niet in twee uur. Dat moet in kleine stapjes, dus een paar keer per week een kwartiertje..
Jullie hebben nog veel te leren volgens mij.

Dit stuit mij ook tegen mijn borst 8)7

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:41

Bij mij is het ook binnen 2 uur geweest hoor. Niet dat het meisje er lang op bleef zitten.
Maar gewoon een paar keer erop zitten is niks ernstigs.
Zadelmak maken was bij mijn shet zadel erop en klaar. Hij vond het niet erg.
Toen heb ik gewoon met zadel een paar rondjes gestapt en toen was hij weer klaar die dag. En de dag er na gewoon weer. Mijne was heel makkelijk hier in. En hij vond het prima toen het meisje op zijn rug zat. Hij ging vanzelf stappen. Het kon hem niets schelen :).
Maar dat verschilt natuurlijk wel per pony.

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:44

valyzja schreef:
Bij mij is het ook binnen 2 uur geweest hoor. Niet dat het meisje er lang op bleef zitten.
Maar gewoon een paar keer erop zitten is niks ernstigs.
Zadelmak maken was bij mijn shet zadel erop en klaar. Hij vond het niet erg.
Toen heb ik gewoon met zadel een paar rondjes gestapt en toen was hij weer klaar die dag. En de dag er na gewoon weer. Mijne was heel makkelijk hier in. En hij vond het prima toen het meisje op zijn rug zat. Hij ging vanzelf stappen. Het kon hem niets schelen :).
Maar dat verschilt natuurlijk wel per pony.

precies, zo was het bij ons ook!!

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:45

Lasca_1987 schreef:
Enne TS, heb je al rijervaring? Want zonder rijervaring een pony inrijden is not done! Wil je ajb op mijn vraag reageren?

ja, 2 van ons hebben rij ervaring. De andere niet, maar die heeft alleen maar gekeken.