22 uur op trailer, wat meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: 22 uur op trailer, wat meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:36

@Jan
Particulieren zijn een uitzondering (dus niet economische belangen).
Tegenwoordig valt op wedstrijd gaan daar ook onder, omdat dit (normaal gesproken) waarde vermeerderend is voor het paard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:42

Interessant om te lezen wat de wet - en regelgeving is op het gebied van paarden transport.

Maar ik weet het niet zeker, mag je in Zweden een bodembedekker in de trailer hebben, zoals, stro, vlas of houtkrul ??

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:01

Ja je mag in Zweden bodembedekking in de trailer hebben. De trailer moet wel "dicht" kunnen, dus met een zeiltje of klep oid.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:06

Moet je dan met zeiltje of klep dicht rijden ??

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:24

Brainless schreef:
@Jan
Tegenwoordig valt op wedstrijd gaan daar ook onder, omdat dit (normaal gesproken) waarde vermeerderend is voor het paard.

Maar daar wordt geen rit van 22 uur mee bedoeld. Als je die Europese verordening leest staat er duidelijk in dat het voor iedereen geldt. Daarnaast staat een stukje verderop veehouderhandelaren etc. Een paardenhouder valt voor de wet onder veehouders.

Maar buiten dat, ik zou mijn paarden nooit zo lang op de trailer zetten uit oogpunt van dierenwelzijn. Die hele regelgeving van rustmomenten zijn gebaseerd op het welzijn van het dier en is geen natte vingerwerk. Zou het welzijn van een paard in een trailer beter zijn dan van een paard op een luchtgeveerde vrachtwagen? Reken maar van niet.

Waaarschijnlijk zijn de motieven van TS financieel terwijl het met een erkende transporteur echt niet veel uitmaakt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:28

Ariebren schreef:
Moet je dan met zeiltje of klep dicht rijden ??

Winter dicht, zomer eigen keus en weer afhankelijk

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:31

Beste TS: even een reactie op jouw reactie op mij een aantal pagina's terug:

Mijn post was niet om jou als 16jarige te diskwalificeren ( waarom zou ik?), maar om je een beetje in bescherming te nemen tegen alle post hier die weergeven dat je het anders moet regelen... ( in een situatie waarvan ik dacht dat je mogelijk niet zo veel te zeggen had...)..

Maar goed; misplaatste betrokkenheid blijkt..

Jij bepaald, en je hebt je besluit genomen. Dus bij deze nogmaals: goede reis, hoop dat jullie allemaal veilig en gezond aankomen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:02

janderegelaa schreef:
Brainless schreef:
@Jan

Maar daar wordt geen rit van 22 uur mee bedoeld. Als je die Europese verordening leest staat er duidelijk in dat het voor iedereen geldt. Daarnaast staat een stukje verderop veehouderhandelaren etc. Een paardenhouder valt voor de wet onder veehouders.

Maar buiten dat, ik zou mijn paarden nooit zo lang op de trailer zetten uit oogpunt van dierenwelzijn. Die hele regelgeving van rustmomenten zijn gebaseerd op het welzijn van het dier en is geen natte vingerwerk. Zou het welzijn van een paard in een trailer beter zijn dan van een paard op een luchtgeveerde vrachtwagen? Reken maar van niet.

Waaarschijnlijk zijn de motieven van TS financieel terwijl het met een erkende transporteur echt niet veel uitmaakt.

Je moest eens weten hoeveel kilometers Zweedse paarden bezitters op één dag rijden met hun paard.

Ff naar de keuring 6 uur heen en 6 uur terug op één dag.
En vaak meer dan 6 uur op de rit.

Maar de Nederlandse paarden eigenaren vinden het al veel te veel als er een uurtje gereden moet worden met het paard naar wedstrijd of keuring.

Zie zo vaak de opmerking op Bokt voorbijkomen van:
Leuke wedsrtrijd, leuke keuring maar is wel ver weg, moet minimaal een uur rijden, dat kan ik mijn paard niet aandoen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:11

We moeten al een uur rijden voor we in de stad komen. :+
De manege (en enige binnen rijbaan in de omgeving) is minimaal 60km rijden en daarna 80/90km als het niet verder is.

Als je hier serieus op wedstrijd wilt, moet je minimaal 500 km rijden (die ene wedstrijd per jaar hier 60km vandaan even niet mee geteld). Keuringen zijn allemaal minimaal 500km weg.

Dus je hebt gelijk Ariebren, waar men in Nederland over een uurtje al moeilijk doet en zich 2 keer bedenkt, ben je hier amper bij de binnenbak en ja in de winter met 5/6 maanden sneeuw en temperaturen die niet boven nul uit komen is dat wel handig als je echt wilt rijden.

Dat je een paard niet zo graag zo lang op de trailer hebt, ja dat kan ik me bij in komen. Echter zijn dat hier in Zweden toch geen onoverkomelijke uren om te rijden.
Dagje wedstrijd is 6/7 uur heen rijden, wedstrijd rijden en weer 6/7 uur terug rijden. Kom je toch ook al op 12 tot 15 uur per dag uit. :)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:20

Quir schreef:
We moeten al een uur rijden voor we in de stad komen. :+
De manege (en enige binnen rijbaan in de omgeving) is minimaal 60km rijden en daarna 80/90km als het niet verder is.

Als je hier serieus op wedstrijd wilt, moet je minimaal 500 km rijden (die ene wedstrijd per jaar hier 60km vandaan even niet mee geteld). Keuringen zijn allemaal minimaal 500km weg.

Dus je hebt gelijk Ariebren, waar men in Nederland over een uurtje al moeilijk doet en zich 2 keer bedenkt, ben je hier amper bij de binnenbak en ja in de winter met 5/6 maanden sneeuw en temperaturen die niet boven nul uit komen is dat wel handig als je echt wilt rijden.

Dat je een paard niet zo graag zo lang op de trailer hebt, ja dat kan ik me bij in komen. Echter zijn dat hier in Zweden toch geen onoverkomelijke uren om te rijden.
Dagje wedstrijd is 6/7 uur heen rijden, wedstrijd rijden en weer 6/7 uur terug rijden. Kom je toch ook al op 12 tot 15 uur per dag uit. :)

zo is dat word een beetje moe van de mensen die zeggen dat t zielig is... waar is de tijd dat n paard nog voor de ploeg liep en 3 dagen kon moeten wachten op zn voer? tegenwoordig vinden we alles zielig en hebben ze het liefst mooi gepoetst in n dressuur hal lopen met zoveel beenbescherming want hij zou zich toch es bezeren he pffftttt ben natuurlijk ook voor een goed paardenwelzijn maar soms draven we echt door jongens! er gaan zoveel paarden naar het buitenland, gaan jullie die dan allemaal redden ofzo? net zoals alle shetten langs de snelweg die naar de slacht gaan?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:25

Maar zielig doen is typisch een Bokt eigenschap. :7

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:45

Mijn ook al wat op leeftijd zijnde nicht uit Canada vertelde vroeger wel eens dat een ritje supermarkt gewoon 2 uur rijden was.
Boodschappen doen en dan weer 2 uur terug rijden.
Was je de sigaretten vergeten, ff terug gaan. :7

Nederland is een klein land, dus iedereen denkt klein in afstanden.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:46

Ariebren schreef:
Mijn ook al wat op leeftijd zijnde nicht uit Canada vertelde vroeger wel eens dat een ritje supermarkt gewoon 2 uur rijden was.
Boodschappen doen en dan weer 2 uur terug rijden.
Was je de sigaretten vergeten, ff terug gaan. :7

Nederland is een klein land, dus iedereen denkt klein in afstanden.

ja precies! als ik hier naar n fijne winkel wil moet ik uur in de auto

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:48

Rivendell schreef:
Ik koop wel eens ponies in Engeland en die reizen soms via Frankrijk. Langste rit was 26 uur en toen hebben ze overnacht.
Mijn transportuer rijdt regelmatig naar Zweden en is gewent aan het klimaat daar. Als je wil kan ik je het nummer geven. Qua prijs: ik betaal 300 pond voor een volwassen A pony vanuit Wales tot Amsterdam, inclusief alle papieren voor douane etc.

Even off topic: Dat is ook niet duur eigelijk? Ik zoek voor een weekje vakantie in Nederland vervoer heen en terug en daar worden door sommigen al meer dan dat voor gevraagd!?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:51

DatBenIkNou schreef:
Rivendell schreef:
Ik koop wel eens ponies in Engeland en die reizen soms via Frankrijk. Langste rit was 26 uur en toen hebben ze overnacht.
Mijn transportuer rijdt regelmatig naar Zweden en is gewent aan het klimaat daar. Als je wil kan ik je het nummer geven. Qua prijs: ik betaal 300 pond voor een volwassen A pony vanuit Wales tot Amsterdam, inclusief alle papieren voor douane etc.

Even off topic: Dat is ook niet duur eigelijk? Ik zoek voor een weekje vakantie in Nederland vervoer heen en terug en daar worden door sommigen al meer dan dat voor gevraagd!?

Zo'n transporteur heeft een paard of 12 op de wagen staan, dat maakt het goedkoper. Denk dat een ritje Zweden ongeveer hetzelfde kost.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:02

@janderegelaa:
In het door mij gequote artikel staat heel duidelijk voor wie de transportverordening (VO (EG) 1/2005) van toepassing is en voor wie niet.
Als hij niet van toepassing is, is hij niet van toepassing. Ook niet een stukje.
Je kunt géén wet of verordening overtreden als jouw situatie nadrukkelijk genoemd wordt in het eerste artikel als zijnde niet van toepassing.
En ja, ik heb de wetgeving hieromtrent goed gelezen en hier ook al nader uitgebreid over gediscussieerd met mensen wat hoger in de boom bij voormalig LNV, nu EZ.

Wat dus nog steeds niet wegneemt dat er nationaal strengere welzijnseisen gesteld mogen worden.

@ariebren: wat zou de gedachtengang zijn achter het verbod van strooisel op de bodem van je trailer?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:15

@ariebren: wat zou de gedachtengang zijn achter het verbod van strooisel op de bodem van je trailer?[/quote]

Weet het niet, dacht het ergens gelezen te hebben.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:20

Ik vraag me eerlijk gezegd af of dat wel mag. Toen een paard bij ons naar Finland ging hadden ze het er over dat ze maximaal 8u op de trailer mochten staan en daarna minimaal 8 of 12u met de voeten op de grond moesten staan. Zou de precieze tijden zo niet meer weten maar weet wel dat ze er zo'n 2-3 dagen over hebben gedaan terwijl het ''maar'' een ritje van 16u was.

Ooh wacht, lees net pas het stukje van Marije. Maar dan nog vraag ik me idd af of je je paard dat aan wil doen, zo lang achter elkaar op de trailer...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:31

janderegelaa schreef:
DatBenIkNou schreef:

Zo'n transporteur heeft een paard of 12 op de wagen staan, dat maakt het goedkoper. Denk dat een ritje Zweden ongeveer hetzelfde kost.

Ik heb even geen idee hoeveel 300 pond in euro's, maar ritje Zweden kost je 800 euro excl btw. Zuid Zweden is ongeveer 500 euro excl btw.
En daar komen de kosten van het VWA nog op.

Edit: 300 pond zou ongeveer (iets minder) dan 400 euro zijn, incl alles. Dus dat is toch aanzienlijk goedkoper dan ritje naar Zweden. :)
De reis incl btw is ongeveer 600 euro (zuid Zweden en dan bedoel ik ook echt Malmö, dus waar je het land binnen komt) en ongeveer 75 euro (als ik t goed heb) aan VWA kosten, is toch al bijna 700 euro.
Waar ik woon dus ruim 1.000,- (en dat is ongeveer even ver als waar de TS woont).

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:53

Ligt er natuurlijk wel aan waar en wanneer. Als hij op een vrachtje kan "meerijden" en je zit niet helemaal aan een dag vast kan het een stuk goedkoper.

De afstanden in Canada en Zweden zijn dan mschien wel groter maar het rijden met een trailer hier in nederland is een vermoeiende bezigheid voor een paard.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:22

Prijzen die ik noem zijn gebaseerd op een volle vrachtwagen en zonder vaste dag (vertrekken gewoon pas als de vrachtwagen vol is). Wil je per se op een vaste dag en niet op een volle wagen wachtten, moet je aan prijzen rond de 2000/3000 gaan denken. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:29

Ik heb destijds voor het traject Nederland-Zwitserland al een stop van een hele nacht ingelast (incl. weidengang voor mijn pony) dat vond ik nog kunnen, dat was twee keer 5 uur. Maar 22 uur met kleine pauzes, zonder ook maar één keer uit de trailer te halen? Ik vind dat helemaal niet normaal, bijna schandalig zelfs. Uiteindelijk moet iedereen doen met zijn/haar paard wat ie wil, maar over het nou zo paardvriendelijk is, lijkt me niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:33

Nogmaals: ik zou er even rekening mee houden dat het verboden is en ook levensgevaarlijk is om in een rijdende camper te slapen (weet niet of je het eerdere berichtje gezien had).

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 08:48

Vjestagirl schreef:
Nogmaals: ik zou er even rekening mee houden dat het verboden is en ook levensgevaarlijk is om in een rijdende camper te slapen (weet niet of je het eerdere berichtje gezien had).

nee had t idd niet gelezen :p camper rijdt zonder veel stoppen omdat die twee vaste chauffeurs heeft, verder rijdt die in de pauzes van het paard verder zodat hij op n andere tijd ka nstoppen en dan kan hij dus langer stil staan en slapen, echt twee uur slapen gebeurt daar toch niet, verer worden de chauffeurs van de camper en de trailer afgewisseld zodat die ook relaxt kunnen rijden zonder paard ;) verder kun je gewoon rechtop zittend slapen in de camper net zoals in de auto ;) we gaan er van uit dat er geen ongelukken gebeuren altijd van het beste uitgaan he mensen ;) komt wel goed

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 08:51

Lara_Silver schreef:
Ik heb destijds voor het traject Nederland-Zwitserland al een stop van een hele nacht ingelast (incl. weidengang voor mijn pony) dat vond ik nog kunnen, dat was twee keer 5 uur. Maar 22 uur met kleine pauzes, zonder ook maar één keer uit de trailer te halen? Ik vind dat helemaal niet normaal, bijna schandalig zelfs. Uiteindelijk moet iedereen doen met zijn/haar paard wat ie wil, maar over het nou zo paardvriendelijk is, lijkt me niet.

tja, ík heb bijna elk weekend cc en moet dan voor n goeie wedstrijd ook 5 uur heen rijden en dan weer 5 terug... nederlanders denken vaak dat ze grote afstanden afleggen maar dat is hier heel normaal, tuurlijk word er vaker gestopt maar om haar er echt heel vaak aftehalen vind ik gewoon niet fair voor het paard, verder ben je na n dag in de auto heel stijf dus of je de dag erna nog alle dingen netzo makkelijk kunt als je n nacht hebt gelegen... nope, ik vind het natuurlijk zelf ook niet geweldig maar er zit niets anders op, tuurlij kkan ik dr overlaten vliegen maar dan ben ik ook weer 5000 euro verder en dat gaat me toch echt te ver,