Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Brainless schreef:@Jan
Particulieren zijn een uitzondering (dus niet economische belangen).
Tegenwoordig valt op wedstrijd gaan daar ook onder, omdat dit (normaal gesproken) waarde vermeerderend is voor het paard.
janderegelaa schreef:Brainless schreef:@Jan
Particulieren zijn een uitzondering (dus niet economische belangen).
Tegenwoordig valt op wedstrijd gaan daar ook onder, omdat dit (normaal gesproken) waarde vermeerderend is voor het paard.
Maar daar wordt geen rit van 22 uur mee bedoeld. Als je die Europese verordening leest staat er duidelijk in dat het voor iedereen geldt. Daarnaast staat een stukje verderop veehouderhandelaren etc. Een paardenhouder valt voor de wet onder veehouders.
Maar buiten dat, ik zou mijn paarden nooit zo lang op de trailer zetten uit oogpunt van dierenwelzijn. Die hele regelgeving van rustmomenten zijn gebaseerd op het welzijn van het dier en is geen natte vingerwerk. Zou het welzijn van een paard in een trailer beter zijn dan van een paard op een luchtgeveerde vrachtwagen? Reken maar van niet.
Waaarschijnlijk zijn de motieven van TS financieel terwijl het met een erkende transporteur echt niet veel uitmaakt.
Quir schreef:We moeten al een uur rijden voor we in de stad komen.![]()
De manege (en enige binnen rijbaan in de omgeving) is minimaal 60km rijden en daarna 80/90km als het niet verder is.
Als je hier serieus op wedstrijd wilt, moet je minimaal 500 km rijden (die ene wedstrijd per jaar hier 60km vandaan even niet mee geteld). Keuringen zijn allemaal minimaal 500km weg.
Dus je hebt gelijk Ariebren, waar men in Nederland over een uurtje al moeilijk doet en zich 2 keer bedenkt, ben je hier amper bij de binnenbak en ja in de winter met 5/6 maanden sneeuw en temperaturen die niet boven nul uit komen is dat wel handig als je echt wilt rijden.
Dat je een paard niet zo graag zo lang op de trailer hebt, ja dat kan ik me bij in komen. Echter zijn dat hier in Zweden toch geen onoverkomelijke uren om te rijden.
Dagje wedstrijd is 6/7 uur heen rijden, wedstrijd rijden en weer 6/7 uur terug rijden. Kom je toch ook al op 12 tot 15 uur per dag uit.

Ariebren schreef:Mijn ook al wat op leeftijd zijnde nicht uit Canada vertelde vroeger wel eens dat een ritje supermarkt gewoon 2 uur rijden was.
Boodschappen doen en dan weer 2 uur terug rijden.
Was je de sigaretten vergeten, ff terug gaan.
Nederland is een klein land, dus iedereen denkt klein in afstanden.
Rivendell schreef:Ik koop wel eens ponies in Engeland en die reizen soms via Frankrijk. Langste rit was 26 uur en toen hebben ze overnacht.
Mijn transportuer rijdt regelmatig naar Zweden en is gewent aan het klimaat daar. Als je wil kan ik je het nummer geven. Qua prijs: ik betaal 300 pond voor een volwassen A pony vanuit Wales tot Amsterdam, inclusief alle papieren voor douane etc.
DatBenIkNou schreef:Rivendell schreef:Ik koop wel eens ponies in Engeland en die reizen soms via Frankrijk. Langste rit was 26 uur en toen hebben ze overnacht.
Mijn transportuer rijdt regelmatig naar Zweden en is gewent aan het klimaat daar. Als je wil kan ik je het nummer geven. Qua prijs: ik betaal 300 pond voor een volwassen A pony vanuit Wales tot Amsterdam, inclusief alle papieren voor douane etc.
Even off topic: Dat is ook niet duur eigelijk? Ik zoek voor een weekje vakantie in Nederland vervoer heen en terug en daar worden door sommigen al meer dan dat voor gevraagd!?
janderegelaa schreef:DatBenIkNou schreef:
Even off topic: Dat is ook niet duur eigelijk? Ik zoek voor een weekje vakantie in Nederland vervoer heen en terug en daar worden door sommigen al meer dan dat voor gevraagd!?
Zo'n transporteur heeft een paard of 12 op de wagen staan, dat maakt het goedkoper. Denk dat een ritje Zweden ongeveer hetzelfde kost.
Vjestagirl schreef:Nogmaals: ik zou er even rekening mee houden dat het verboden is en ook levensgevaarlijk is om in een rijdende camper te slapen (weet niet of je het eerdere berichtje gezien had).
verder kun je gewoon rechtop zittend slapen in de camper net zoals in de auto
we gaan er van uit dat er geen ongelukken gebeuren altijd van het beste uitgaan he mensen
komt wel goed Lara_Silver schreef:Ik heb destijds voor het traject Nederland-Zwitserland al een stop van een hele nacht ingelast (incl. weidengang voor mijn pony) dat vond ik nog kunnen, dat was twee keer 5 uur. Maar 22 uur met kleine pauzes, zonder ook maar één keer uit de trailer te halen? Ik vind dat helemaal niet normaal, bijna schandalig zelfs. Uiteindelijk moet iedereen doen met zijn/haar paard wat ie wil, maar over het nou zo paardvriendelijk is, lijkt me niet.