Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:15

miss_lizje schreef:
Ik heb zelf verschillende tuigpaarden gereden en ik kan je zeggen dat ze allemaal anders zijn. Tuigpaarden zijn echt karakterpaarden. Als je ze voor je gewonnen heb gaan ze voor je door het vuur, maar als ze niet mee willen werken zullen ze dat ook echt niet doen.
Als recreatiepaard of als sportpaard doen ze echt niet onder, die van mij is dan wel papierloos en heeft er een vleugje gelders in zitten, ik herken de tuiger er ook in en ik doe alles het hem.
Maar de klik is oo zo belangrijk.

.

Ieder Tuigpaard heeft niet een vleugje maar heel veel Gelders bloed in de afstamming. Het moderne Tuigpaard stamt nu eenmaal af van het Gelderse Paard.

TS ik heb dit topic nu een tijdje gevolgt...lastig dit. Het werkt het prettigst als je veel vertrouwen in het paard hebt. Maar alle begin is moeilijk.

Ik zou gewoon een termijn stellen. Bijvoorbeeld: het over een paar maanden beter gaan anders gaan we een ander paard zoeken.
Ik zag tips over goed over de rug rijden en daar ben ik het zeker mee eens.

Fransje_70

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:34

Ik blijf erbij dat ik me afvraag of je bereid bent je te verdiepen in "het paard" want ik lees alleen maar: help me met tips dat ie het wel doet, of "ik was van plan te longeren en dan rond te stappen". Als je niet bereid bent je te verdiepen in het TRAINEN van het paard maar alleen maar erop wil zitten en rijden, dan moet je dit paard terug gaan brengen. Dit paard heeft training nodig/een trainingsplan en niet iemand die er alleen op wil zitten en een leuk ritje wil maken met zijn paard. Ik haal echt nergens uit je posts dat je je verdiept in hoe een jong paard leert en hoe je hem dingen duidelijk maakt en welke methodes er zijn. Het gaat echt veel en veel verder dan wat je nu doet of wil doen met hem, en ik voorspel je, het gaat zeker mislukken als je alleen maar denkt :ik wil longeren en ik wil rijden en doet ie dat niet dan zit ik met mijn handen in het haar.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 07:55

Fransje_70 schreef:
Ik blijf erbij dat ik me afvraag of je bereid bent je te verdiepen in "het paard" want ik lees alleen maar: help me met tips dat ie het wel doet, of "ik was van plan te longeren en dan rond te stappen". Als je niet bereid bent je te verdiepen in het TRAINEN van het paard maar alleen maar erop wil zitten en rijden, dan moet je dit paard terug gaan brengen. Dit paard heeft training nodig/een trainingsplan en niet iemand die er alleen op wil zitten en een leuk ritje wil maken met zijn paard. Ik haal echt nergens uit je posts dat je je verdiept in hoe een jong paard leert en hoe je hem dingen duidelijk maakt en welke methodes er zijn. Het gaat echt veel en veel verder dan wat je nu doet of wil doen met hem, en ik voorspel je, het gaat zeker mislukken als je alleen maar denkt :ik wil longeren en ik wil rijden en doet ie dat niet dan zit ik met mijn handen in het haar.

Ik wil er helemaal niet perse op rijden, mischien lijkt dat zo.. Ik heb ook al verschillende boeken gelezen en daar dingen uit gehaalt. Ik ga als er vandaag mensen op stal zijn vragen of ze even willen kijken en aangeven wat er fout gaat, het dan goed willen voordoen en uitleggen zodat ik daar aan kan werken. En nog een keer denk aub niet dat ik met de minuut opwil, ik dacht alleen zodra die heel braaf ik kan ik het langzaam opbouwen aan de longeerlijn.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:07

ik heb het idee dat je te onzeker ben en je paard erg slim is
als jij niet de leiding neemt dan zal je paard dat zeker doen
ik zou me eens gaan verdiepen in het leiding geven dit is het allerbelangrijkste dus inderdaad beginnen met grondwerk
paard moet op jou gaan reageren en niet op alles om hem heen
is je moeder erg onzeker of bang dan moet je haar er echt niet bij hebben je paard voelt dat direct aan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:42

Natasjave, om over de rug te rijden,heb je ook ervaring nodig. Dat leer je ook niet snel en bij dit paard heb je geen tijd om te leten, deze heeft juist een leider nodig.
Ik denk dat meer tijd geven de problemen snel groter gaat maken. ik lees nu al duidelijk dat het steeds minder goed gaat. Goede bedoelingen alleen is niet genoeg.

butteb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:44

Ik zelf heb ook een tuiger (bijna 2) in het begin zijn tuigers vrij koppig, je moet ze echt laten zien dat jij de baas ben.
En dat gedoe met de bak en rijden, ik zou zeggen begin weer helemaal bij het begin.
Hij heeft nog niet veel gereden, dus moet alles eigenlijk nog leren.
Laat zie dat de bak niet eng is, ga rondjes met hem aan de hand lopen door de bak heen.
Als je merkt dat hij niet fijn met je mee loopt, gebruik dan een hengstenketting.
In het algemeen leren tuigers heel snel, dus als je eerst de bak en de omgeving laat zien aan hem (aan de hand) en als dat goed gaat, ga dan langzaam proberen om het onder het zadel te doen. Maar begin met stappen, en altijd afsluiten met positief gedrag. Dan zit je misschien er maar 15 min op. Je paard moet het allemaal weer goed leren.

Ik heb hier ook problemen mee gehad (behalve het rijden dan) tuigers zijn koppig en willen graag de leiding hebben, maar jij moet de leiding krijgen. en als je die heb kan je alles doen met je paard.
Bij mij heeft het ook een paar maanden geduurt waar ik nu ben.
Dit van mij loopt zonder te vragen achter me aan.

Ik zou echt gewoon weer een paar stappen terug doen. En je paard het gewoon op nieuw aan leren.
Klinkt misschien niet leuk om te horen, maar door gaan op deze manier is ook geen optie.

Heel veel succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:53

Ik vind het nogal een omgedraaide wereld om te zeggen dat tuigers koppig zijn. Ze zijn idd niet de makkelijkste, maar het ligt nog altijd aan de leider (niet de baas, want niet elke baas is een goede leider) om de juiste hulpen te geven op het juiste moment.
Door te zeggen dat tuigers koppig zijn, geef je aan dat er bij het paard ook "schuld" ligt en dat is imo de omgekeerde wereld.
iets opnieuw aanleren klinkt ook leuk, maar de ts moet zelf alles nog leren...

butteb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:59

superwoman schreef:
Ik vind het nogal een omgedraaide wereld om te zeggen dat tuigers koppig zijn. Ze zijn idd niet de makkelijkste, maar het ligt nog altijd aan de leider (niet de baas, want niet elke baas is een goede leider) om de juiste hulpen te geven op het juiste moment.
Door te zeggen dat tuigers koppig zijn, geef je aan dat er bij het paard ook "schuld" ligt en dat is imo de omgekeerde wereld.
iets opnieuw aanleren klinkt ook leuk, maar de ts moet zelf alles nog leren...

Ik wil ook niet met dat koppig zeggen dat alle tuigers zijn, en natuurlijk ligt het ook aan de leider.
Maar tuigers staan er wel bedenkt om dat ze koppiger zijn dan andere paarden, als dit niet het geval is hebben zijn mij voor gelogen. En ik het helemaal niet over gehad dat het de schuld is van het paard.

In wat ik lees in het verhaal is dat het paard niet echt beleerd is, vandaar ook mijn advies, begin op nieuw.
Ga samen opnieuw de "stijd" aan om het paard te beleren.
Hier leert het paard van en de ruiter, en kan er een band opgebouwd worden tussen paard en mens.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:03

Ik vind je nogal knoeien met dit paard. Ook je moeder erbij enzo voor het longeren. Het lijkt me allemaal erg chaotisch en ondoordacht.
Zoals veel mensen hier al zeiden. Dit paard moet ingereden worden en dat gebeurt niet op 1-2-3.
Het zou al veel helpen moest jij niet bang zijn van hem en duidelijk hulpen kunt geven + blijft zitten als hij wat probeert. Deze 3 punten zijn volgens mij niet voor jou van toepassing dan kun je maar 1 ding en dat is je laten helpen door iemand die het wel kan of hem terug te brengen naar zijn vorige eigenaar al die hem terug neemt. Ik wil je niet afbreken of ontmoedigen, maar ik zie jou niet meteen vrolijk op hem naar buiten stappen. Jij moet vertrouwen geven aan het paard en niet andersom. Je geeft hem nu bij het longeren al gewonnen en dit is nu net wat je niet mag laten gebeuren. Jij hebt dit paard geleerd dat hij sterker is als jij. Hoe wil je dat die jou vertrouwt ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:04

Groen en groen geeft blauwe plekken (onervaren ruiter met jong paard geeft ongelukken, vrij vertaald)
Dit paardje is nu nog net een maatje te groot voor jou, niet in daadwerkelijke schofthoogte maar in karakter en slimheid. Als je dit goed wil krijgen zul je zelf vreselijk veel en in korte tijd moeten leren, als je dat kunt en wilt is het een hele uitdaging.
Kun je dit niet dan zou ik m rap terugbrengen en een meer vergevingsgezind paard aanschaffen want daar heb je meer plezier van dan deze en scheelt je een hoop blauwe plekken.
Laten doorrijden door iemand heeft zin maar alleen als je je jezelf ook ontwikkeld want anders is het binnen no-time weer pret met rijden want ze weten heel goed wie er op hun rug zit en wie het touwtje vast heeft...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:08

Er is nu al tig keer in het topic naar voren gekomen dat je minstens een instructeur nodig hebt die ervaring heeft met jonge paarden... (en misschien zelfs iemand die paard verder voor je doorrijdt) maar wat ga je doen... beetje klooien met longeren....
Heb je nou al een instructeur naar hem laten kijken? Ben je al echt SERIEUS er mee bezig? (en serieus is alleen als daar een goede instructeur staat die jou kan helpen je paard te begrijpen) Heb je daar geen zin/tijd/geld voor... dan zou ik dit dier weg doen... en ook geen ouwe brave kopen... want ook ouwe brave worden monsters bij inconsequente/onzekere bazen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:35

butteb schreef:
In wat ik lees in het verhaal is dat het paard niet echt beleerd is, vandaar ook mijn advies, begin op nieuw.
Hier leert het paard van en de ruiter, en kan er een band opgebouwd worden tussen paard en mens.

precies, dat zal een strijd worden. Niet echt mijn manier van een paard opleiden.
Daarbij lijkt mij dat ook geen leuke hobby als het een strijd is.
Paard leert sneller dan de ruiter en zal dus ook direct problemen moeten oplossen van het verkeerd aangellerde (corrigeren van eigen fouten)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:03

butteb schreef:
Ik wil ook niet met dat koppig zeggen dat alle tuigers zijn, en natuurlijk ligt het ook aan de leider.
Maar tuigers staan er wel bedenkt om dat ze koppiger zijn dan andere paarden, als dit niet het geval is hebben zijn mij voor gelogen. En ik het helemaal niet over gehad dat het de schuld is van het paard.

Ik weet niet of ze koppiger zijn. Ze zijn wel gefokt als topsportpaard en net zo heet en sensibel als een modern gefokt sportpaard. (Denk aan de Jazz nakomelingen) Niks mis mee maar het maakt het wel lastig voor iemand met weinig ervaring.

TS, wat is de afstamming van dit paard?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:27

butteb schreef:
Ik zelf heb ook een tuiger (bijna 2) in het begin zijn tuigers vrij koppig, je moet ze echt laten zien dat jij de baas ben.
En dat gedoe met de bak en rijden, ik zou zeggen begin weer helemaal bij het begin.
Hij heeft nog niet veel gereden, dus moet alles eigenlijk nog leren.
Laat zie dat de bak niet eng is, ga rondjes met hem aan de hand lopen door de bak heen.
Als je merkt dat hij niet fijn met je mee loopt, gebruik dan een hengstenketting.
In het algemeen leren tuigers heel snel, dus als je eerst de bak en de omgeving laat zien aan hem (aan de hand) en als dat goed gaat, ga dan langzaam proberen om het onder het zadel te doen. Maar begin met stappen, en altijd afsluiten met positief gedrag. Dan zit je misschien er maar 15 min op. Je paard moet het allemaal weer goed leren.

Ik heb hier ook problemen mee gehad (behalve het rijden dan) tuigers zijn koppig en willen graag de leiding hebben, maar jij moet de leiding krijgen. en als je die heb kan je alles doen met je paard.
Bij mij heeft het ook een paar maanden geduurt waar ik nu ben.
Dit van mij loopt zonder te vragen achter me aan.

Ik zou echt gewoon weer een paar stappen terug doen. En je paard het gewoon op nieuw aan leren.
Klinkt misschien niet leuk om te horen, maar door gaan op deze manier is ook geen optie.

Heel veel succes

Grondwerk zou k graag willen doen maar dat kan dus niet want ik mag geen stap met hem in de bak zetten.. dan kan ik wel leuk allemaal kunstjes in zn stal gaan leren maar ik denk niet dat dat ook maar enig nut heeft :p maar ik wil toch ook even kwijt dat ik niet bang over onzeker ben, zodra hij drijgt met stijgeren of dat soort dingen laat het me kwa angst koud.. vind het natuurlijk niet leuk maar verder doet het me niet veel. maar ik ben ondertussen al heel wat stappen terug alleen het gaat met de dag slechter.. maar morgen komt de vorige eigenaar een kijke nemen en gaat me helpen dus ik ben benieuwt!

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:34

betadine schreef:
Ik vind je nogal knoeien met dit paard. Ook je moeder erbij enzo voor het longeren. Het lijkt me allemaal erg chaotisch en ondoordacht.
Zoals veel mensen hier al zeiden. Dit paard moet ingereden worden en dat gebeurt niet op 1-2-3.
Het zou al veel helpen moest jij niet bang zijn van hem en duidelijk hulpen kunt geven + blijft zitten als hij wat probeert. Deze 3 punten zijn volgens mij niet voor jou van toepassing dan kun je maar 1 ding en dat is je laten helpen door iemand die het wel kan of hem terug te brengen naar zijn vorige eigenaar al die hem terug neemt. Ik wil je niet afbreken of ontmoedigen, maar ik zie jou niet meteen vrolijk op hem naar buiten stappen. Jij moet vertrouwen geven aan het paard en niet andersom. Je geeft hem nu bij het longeren al gewonnen en dit is nu net wat je niet mag laten gebeuren. Jij hebt dit paard geleerd dat hij sterker is als jij. Hoe wil je
dat die jou vertrouwt ?

nog een keer ik ben niet bang.. en het is leuker gezecht dat gedaan zodra paard een serie bokstijgerdingentjes gaat doen en vervolgens met een kracht zn kop omlaag doet.. nieval ik maak dan een grote salto over zn hoofd heen.. Maargoed ik ben ook niet een ruiter die bij echt alles blijf zitten.. Maar dat dat ik hem sterker heb gemaakt is niet helemaal waar, vorige eigenaar maakt al zijn paarden sterk maar hij kan dat aan, t is een grote man met veel overwicht. had ik dat maar..
Laatst bijgewerkt door canela op 27-02-13 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:41

Evelijn schreef:
Er is nu al tig keer in het topic naar voren gekomen dat je minstens een instructeur nodig hebt die ervaring heeft met jonge paarden... (en misschien zelfs iemand die paard verder voor je doorrijdt) maar wat ga je doen... beetje klooien met longeren....
Heb je nou al een instructeur naar hem laten kijken? Ben je al echt SERIEUS er mee bezig? (en serieus is alleen als daar een goede instructeur staat die jou kan helpen je paard te begrijpen) Heb je daar geen zin/tijd/geld voor... dan zou ik dit dier weg doen... en ook geen ouwe brave kopen... want ook ouwe brave worden monsters bij inconsequente/onzekere bazen.

nou ik ben daar wel hard mee bezig, heb al verschillende mensen uit de buurt gevraagt voor doorrijden,allemaal bezet, nou ben ik vanaag naar de vorige eigenaar gegaan en hij komt morgen langs. Ook op stal heb ik meer hulp gevraagt aan ervaren ruiters maar ook daar deed hij vies naar.. met zn voorbeen probeerd hij die trappen te geven, heeft die bij mij gelukkig nog niet geprobeerd. En ook hier ik weet niet hoe iedereen eraan komt dat ik oncunsuquent en onzerker ben want ik laat hem duidelijk wat die mag of niet, in stal gaat dit allemaal goed hoef mar uh! te zeggen en hij stopt alleen zodra het longeren en rijdenkomt ( de stal eigenaar met veel ervaring zeg wel dat ik gewoon goed sta en duidelijk ben) word hij te sterk en is hij ENORM dominant
Laatst bijgewerkt door canela op 27-02-13 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:42

Citaat:

zou ik zo 1 2 3 niet weten..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:46

Wat vervelend dat er geen vooruitgang in zit. Wat zegt je intructeur ervan?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:47

NatasjavE schreef:
Wat vervelend dat er geen vooruitgang in zit. Wat zegt je intructeur ervan?

ik heb geen 'instructeur' ofso.. daar ben ik dus nog druk naar opzoek maar iedereen is bezet dus het word verder zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:50

Volgens mij heeft een vriendin van mij je een week of 2 geleden al een PB gestuurd waarin zij aangaf bij je in de buurt te wonen en instructeur is. Waarom heb je haar niet gevraagd? Zij is erg ervaren.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:51

turquoises schreef:
Volgens mij heeft een vriendin van mij je een week of 2 geleden al een PB gestuurd waarin zij aangaf bij je in de buurt te wonen en instructeur is. Waarom heb je haar niet gevraagd? Zij is erg ervaren.

ik heb wel 20 van die berichtjes gehad en dus niet alles gebeld enzo, de vorige eigenaar heeft trouwens ook nog gezegt vandaag wacht daar nog even mee, ik wil hem morgen eerst even zien want mischien help ik je gewoon verder want handig zou zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:55

Dus is het niet zo als je eerder zegt dat iedereen bezet is.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 19:02

turquoises schreef:
Dus is het niet zo als je eerder zegt dat iedereen bezet is.

.... iedereen die mense mij aanrade was bezet ik had verder nog niet tussen de mails gekeken maar iedereen die ik heb geprobeerd was bezet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:07

laurenuptown schreef:
Citaat:

zou ik zo 1 2 3 niet weten..

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er op zijn papier staat.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:24

TS ik lees heel veel reacties over dat je hem beter kunt verkopen, door LATEN rijden.....
je bent begaan met je paard(anders plaats je geen topic)

punt 1 je bent voor dit paard gevallen dus waarom verkopen?
het is gewoon overduidelijk: er is miscommunicatie tussen jullie.... en je paard heeft een leider nodig!

ik zeg: zoek een GOEDE en GEDULDIGE begeleider en probeer er SAMEN uit te komen
jij bent "onervaren" en je paard ook, een begeleider kan jullie SAMEN helpen om de problemen op te lossen
het is voor jou en je paard gewoon heel belangrijk om 1 iemand te hebben en niet 20 mensen van stal ;)
bij ons op stal heeft ook iedereen een eigen mening en werkwijze
doe waar jij je prettig bij voelt!

punt 2:
waarom geld uitgeven om een ander JOUW paard te laten rijden
doe dit lekker zelf maar ook weer onder goede begeleiding

je kunt alles wel uitbesteden aan een ander maar ik denk dat het toch veel fijner is voor jou maar vooral je paard als hij 1 baas heeft!
hou het voorlopig lekker bij grondwerk en knuffelen, zoek een fijne/goede begeleider en begin gewoon helemaal weer van voor af aan maar nu op een juiste manier in rust en vertrouwen