Onverwachts twee pony'er bij.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:24

Maar jullie gaan mij niet vertellen dat 1 uur per dag naar buiten voldoende is voor 2 bewegingsdieren... Of wel?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:34

stef schreef:
185 vol pension voor twee shets is echt geen gekke prijs hoor.
Ook jammer dat luchtzuigen aangegrepen wordt als gevolg van lang op stal staan.
Sowieso ontwikkeld maar een enkel paard stalontdeugden als weven.
Ts: laat je niet gek maken hier

Maar waarom shets op een luxe en dure stal zetten waar ze alleen op stal staan? Laat ze lekker bij een boer gestald staan waar ze buiten kunnen lopen voor max 50- euro per shet.
Dit is bijna het dubbele per shet, en het zou me niks verbazen als ze ook nog eens samen in een stal staan

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:35

Appelmoes_11 schreef:
Natuurlijk, maar een paard 24/7 of 23/7 op stal zetten gaan we toch niet goedpraten? :?

Gypsy schreef:
Maar jullie gaan mij niet vertellen dat 1 uur per dag naar buiten voldoende is voor 2 bewegingsdieren... Of wel?

Daar doelde ik (in ieder geval) niet op. Meer op de rest. Naar buiten moeten ze zoveel mogelijk, indien het mogelijk is. 1 uur naar buiten is niet voldoende. Voor een enkele dag, ja dat kan eens gebeuren.
Maar hier wordt heel veel gezegd, beesten moeten 24/7 eten, pony's straks hoefbevangen, en ja dan maar weer verzekeren.

Naar buiten gaan ben ik het dus mee eens, maar veel andere dingen die gezegd worden zijn soms wel wat overdreven hier. Iedereen heeft weer andere meningen, gedachtes erover. En dan is iedere pony ook nog eens heel anders.

Luz_ElenaE

Re: Onverwachts twee pony'er bij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:42

Over het naar buiten gaan niet alle paarden hebben daar problemen mee, paarden zijn gewoonte dieren en passen zich aan. Even als voorbeeld mijn paard staat al 3 maanden op boxrust komt elke dag 10 minuten buiten om te wandelen en gedraagt zich super hij is helemaal zichzelf gebleven. Natuurlijk heeft hij zijn uitspattingen dat die eens in de lucht springt, het is niet het meest ideale manier om paarden te houden en ik vind het ook enorm zielig voor hem, maar om medische redenen is op stal staan beter voor hem.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:49

Om medische redenen kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Maar een gezonde pony die gewend is aan buiten staan opeens 24/7 op stal te zetten vind ik echt not done.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:11

Daar ben ik het ook mee eens. Gezonde pony's moeten gewoon naar buiten kunnen, maar ik wilde duidelijk maken dat sommige paarden niet veranderen in gedrag als ze opgesloten zitten op stal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:13

Gypsy en appelmoes.
Ik zeg nergens dat een uurtje buiten voldoende is.
Ik sta alleen niet achter de argumenten die gegeven worden.
Waarom zou je een shet op een luxe pensionaten Zetten?
Waarom niet? Er is voor mij geen groot verschil in diverse rassen en hun behoeften.
Een shet die puur alleen als grasmaaier fungeert heeft genoeg aan een weitje bij de boer op de hoek. Zelfde voor elk paard wat als grasmaaier fungeert.
Juist in dit geval denk ik dat het goed is dat de ouders daar niet voor gekozen hebben ivm begeleiding.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:39

Ja Stef, dat ben ik ook absoluut met je eens. :) Ik denk dat een pensionstal hier wel een erg goed idee is, dan is er in ieder geval toezicht. Toch blijf ik erbij dat je het dier gewoon echt niet kan opsluiten.

Luz, dat is natuurlijk een heel andere situatie, en niet het geval bij de meeste boxpaarden. Wel naar voor jou en je paard, ik hoop dat het snel goedkomt.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:45

Mij maakt het niet uit hoe de stallen er uit zien, wat mij betreft zijn ze van goud maar een paard/pony/shetlander moet gewoon naar buiten. Het gaat volledig tegen mijn principes in dat een dier opgesloten moet zitten in zo'n kleine ruimte... Het ergste is nog, dat mijn moeder gisteren aan de telefoon zei dat mijn zusjes ook niet elke dag hoefde te gaan want de shetjes krijgen toch te eten en ze konden makkelijk een dag op stal staan. ;( Maar dat vind ik echt te ver gaan, ik kan dat gewoon niet toelaten dat die beestjes een hele dag opgesloten zitten!

Ik zat zelf tedenken aan minstens 12 uur buiten.. 's ochtends om 8 uur naar buiten en 's avonds om 8 uur naar binnen doen (kunnen mijn zusjes daarna gelijk naar bed!)

Ik denk trouwens dat het wel goed is dat ik een soort van 'bang' gemaakt wordt met enge ziektes en dat je hier mee moet oppassen en met dat moet oppassen... Want dat maakt je wel bewust van de gevaren. Ik weet ook wel dat het vast niet altijd zo zal gaan, maar ik kan zelf ook vrij overdreven zijn als iemand aan konijnen wilt beginnen. Je kan maar beter van het ergste uitgaan, dan valt het altijd nog mee. Je leert wel direct waar je dus op moet letten. Ik heb net vanalles gelezen over hoefbevangenheid, nu weet ik wat de symptomen zijn! En dan lees ik weer verder, nu weet ik ook weer wat kreupelheid is, wat mok is, etc. Best handig hoor :D

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:06

Shetlanders zijn vrij robuuste pony's, sterk en een algemene goede gezondheid. Buiten het feit dat paarden zoveel mogelijk buiten moeten staan, indien mogelijk, is het geen wereldramp als ze op stal staan. Van 8 tot 8 naar buiten vind ik mooie tijden. Blessures lopen ze niet zo snel op hoor, je kunt je ook té bang laten maken. Zelf zie ik ze het liefst 's nachts op stal, er lopen genoeg gekken rond daarbuiten.

Verder is opvoeding het belangrijkste. Een shet dat de hele dag in de wei staat, kan net zo vervelend worden als een shet die de hele dag op stal staat. Welliswaar wordt het wat moeilijker en lastiger als ze op stal staan, maar met fatsoenlijke opvoeding mag dat geen probleem zijn. Geldt voor ieder paard.

Genoeg uitdaging, voldoende ruwvoer en water en een paard hoor je meestal niet klagen ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 13:33

Hoe moet je een paard/shetlander opvoeden? Ik weet wel hoe ik een hond moet opvoeden maar van paarden heb ik toch echt geen kaas van gegeten!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:35

In principe niet anders dan een hond of een kind, consequent zijn. Houd rekening met de behoefte van een paard en leer zijn taal kennen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 13:40

Ok nou dan ga ik daar ook maar eens wat over opzoeken, ik denk dat de paardentaal compleet anders is dan de hondentaal bijvoorbeeld :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:42

Dat denk ik ook, maar lezen is niet genoeg, je zult het ook in de praktijk moeten zien.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:46

Het belangrijkste is, dat je het leert netjes naast je te lopen, eigenlijk net zo als een hond. Niet sneller, maar ook niet langzamer. Als jij plots stil staat, moet hij ook binnen 1 stap stil staan. Voorbij mag nooit. Verder, dingen zoals bijten, of alleen al het dreigen van slaan met de benen, direct op reageren. Als een simpele waarschuwing met stem niet werkt, mag je het best een tik geven. Dat is gewoon iets, wat vooral shetlanders snel proberen, omdat het 'schattig' wordt gevonden en ach, 'shetlanders doen dat toch wel'. Als jij het beestje vraagt achteruit te lopen, moet hij dit ook doen. Gewoon rustig vragen en als hij het niet kent, leren. Verder kunnen ze jullie daar op stal vast wel helpen, dus wees niet bang om te vragen!!

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:02

straks ken je de hele wiki al vanbuiten en raak je nog zelf besmet met het paardenvirus :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:19

Idd, nog even en de ts weet er meer van dan ons.

Er is niks mis met een shet op pension ipv bij de boer, dat is juist verstandig gekozen. Maar ik denk dat van 8 tot 8 idd een mooie tijd is om op de paddock te staan.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:21

Van 8 tot 8 is een mooie tijd om ze buiten te laten maar ik weet niet wat voor kleur de pony's zijn maar ik heb een zwarte en als het donker is buiten (bij ons is het dan ook pik donker) vind ik het knap lastig om mijn paard te vinden in de wei zonder in de sloot te vallen of per ongeluk in een gat of mooie mesthoop te gaan staan. Ik haal hem dan ook liever net voor het donker wordt naar binnen en anders heeft die een witte vliegenkap met grote ogen op kan ik hem in ieder geval herkennen. :)

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:37

Benno08 schreef:
straks ken je de hele wiki al vanbuiten en raak je nog zelf besmet met het paardenvirus :D

:=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:18

Ik neem aan dat de pony's opgevoed zijn uit eerdere berichten van ts

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:37

Misschien kan je Natural Horsemanship van Parelli even lezen? Hoef je niet aan Parelli te doen, maar het boek leert je wel op een andere manier denken over lichaamssignalen of 'omgaan met'. Ook Richard Maxwell heeft hele goede en heel gerichte boeken over hoe je bepaalde problemen kan voorkomen of oplossen. Het scheelt wel al dat ze al opgevoed zijn natuurlijk, maar je verdiepen kan nooit kwaad :)

Knap hoor dat je zo je best doet. Jouw ouders klinken soms deels mijn ouders wel -O-

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:22

Ik was een paar jaar geleden er van overtuigd dat ik geen paardenmens ben (meer een honden/katten/konijnen mens), ze zijn toch best groot. Misschien dat dat nu wel veranderd! Ik moet zeggen dat ik het allemaal wel heel interessant vindt om te lezen over verzorging, gedrag etc. Qua gedrag verschilt het niet bijzonder veel van de hond, maar ik merk dat het vaak anders brschreven wordt maar het komt vaak op hetzelfde neer.
Ik ben zelf nou niet echt consequent bij m'n hond, geen idee hoe mijn zusjes zijn eigenlijk?

En in het donker weer naar binnen/buiten doen moet geen probleem zijn, eentje is overmatig wit met bruin en de ander bruin. Ik hoop dat ik het voor elkaar kan krijgen dat de shetjes straks minstens 12 uur buiten kunnen lopen....

@bhriseis: ik ga de titels onthouden! Ik ben nu nog even druk bezig met mn studie, dat gaat even voor.

Die wiki pagina's zijn trouwens echt een uitkomst! De website van paardnatuurlijk heb ik een tijd terug helemaal doorgelezen uit interesse, ook een goeie website idd.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:34

Met jouw instelling komt het vast wel goed :)

Succes!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 12:31

De paardjes zullen donderdag of vrijdag pas naar buiten gaan want dan komt een volwassen iemand helpen om ze naar buiten te brengen. Ik begreep nog niet helemaal waarom er een volwassen iemand bij moet zijn want ze hebben allebei de paardjes al in de bak kunnen zetten en er zelfs op gereden... Dan moet in de wei zetten toch een eitje zijn. Als het goed is zouden ze redelijk wat uur naar buiten kunnen, dan kunnen andere mensen dan voor mijn zusjes doen. Hoewel ik altijd zoiets heb van; ga nooit van de ander uit...

Ik denk dat mijn zusjes nog wel het verstand hebben wat ik ook heb mbt dieren. Ze waren laatst erg onder de indruk van mijn uitspraak "dieren kunnen niet zelf hun eten pakken of hun hok verschonen, dat moet jij doen.. En ze kunnen ook niet naar je roepen en vragen of je asjeblieft eten wilt geven of hun hokje wilt schoonmaken". Dus als ze ergens geen zin in hebben dan denken ze aan dat zinnetje. Schijnt te werken dus :)

Mijn ouders hebben mijn zusjes 'belooft' dat zij de DA kosten gaan betalen als de paardjes ziek worden. Maar dat grapje hebben mijn ouders dus ook bij mij uitgehaald toen de hond kwam. Daar kan ik als nog zelf voor opdraaien. Net zoals voor de andere dieren, die ook eigenlijk niet van mij zijn maar van mijn zusjes weigeren mijn ouders voor te betalen. Mijn zusjes snappen nu in elk geval dat ik niet aan hun twijfel maar aan mijn ouders.

Ik ga vanmiddag langs bij de paardjes. Ze staan dus in een pensionstal (zo heet dat toch?). Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten die belangrijk zijn? Hoe groot moet een stal bv zijn voor een shetlander? Ik las iets van 3 x 3 m voor een kleine pony. Iets met 2x de stokmaat toch?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:45

Ts, allereerst wil ik je een pluim geven hoe je met de situatie omgaat. Wat ontzettend goed van je dat je je probeert in te lezen en je zusjes probeert te helpen om het voor de pony's zo goed mogelijk te maken. 'Do it for the horse'. Zo zijn er maar weinig! :)

Hetgene waar ik me nog het meeste zorgen over maak bij 2 shetlanders op stal is dat ze niet te hanteren worden en je zusjes daardoor snel angstig zullen worden en hun interesse gaan verliezen. Dan komen ze er helemaal niet meer uit of moeten ze straks weer weg.

Shetlanders zijn heerlijke pony's, maar hebben een consequente opvoeding en veel bewegingsvrijheid nodig. Natuurlijk geldt dit voor ieder paard maar shetlanders zijn over het algemeen nog wat dominanter en eigenwijzer. Daarbij zijn veel shets gevoelig voor hoefbevangenheid. Teveel gras (in 1x ) of teveel voeding met suikers (bix e.d.) is niet goed voor ze. Ze moeten juist sober gehouden worden.

Denk er ook aan dat een shet in een box vaak niet over de rand kan kijken. Ze staan dus de hele dag tegen blinde muren aan te staren. Zodra ze eruit komen hebben ze een overdaad aan prikkels en kunnen ook daardoor heel vervelend worden in de omgang.