Welke kruising jouw interesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:02

Wuis schreef:
Trekpaard x ezel, die kruising is gaaf. Google maar eens op Giant mule. :)

Die is wel echt gaaf! Heel apart, een trekpaard met grote oren!
Maar de kruising an sich lijkt me niet zo fijn, de lichte,fijne bouw van een ezel kruisen met de zware groffe bouw van een trekpaard!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:07

mm dan heb ik liever gewoon een trekpaard haha, de ezel voegt in mijn ogen niks anders toe dan grote oren. Trekpaarden kunnen en willen keihard werken en een koppige ezel heeft denk ik geen eigenschappen om toe te voegen. Maar wel heel leuk om te zien!

wat dacht je van een arabische ezel :')
Afbeelding

itsmi

Re: Welke kruising jouw interesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:11

Die voegt dan ook niets toe! Een arabier met grote oren! :)
Toch denk ik dat ze wel het sterke beenstelsel van de ezel kunnen erven. Ezels hebben een sterk gestel. Moet je inderdaad wel het geluk hebben dat ze niet toevallig de koppigheid door erven!
Deze kruisingen met ezels en paarden zijn trouwens ook onvruchtbaar toch?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:14

itsmi schreef:
Wuis schreef:
Trekpaard x ezel, die kruising is gaaf. Google maar eens op Giant mule. :)

Die is wel echt gaaf! Heel apart, een trekpaard met grote oren!
Maar de kruising an sich lijkt me niet zo fijn, de lichte,fijne bouw van een ezel kruisen met de zware groffe bouw van een trekpaard!

De kruisingen zijn zo succesvol dat er zelfs aparte rassen waren die voor deze kruisingen werden gebruikt. In Frankrijk kruiste men de Baudet du Poitou, een groot ezelras, met de Poitevin Mulassier. Een trekpaard dat gebruikt werd om muildieren te fokken.
Natuurlijk zie je ze nu minder omdat men minder met dieren werkt.

Poitevin
Afbeelding

Afbeelding

Baudet du Poitou
Afbeelding

Poitevin muildieren
Afbeelding

set_elkol schreef:
mm dan heb ik liever gewoon een trekpaard haha, de ezel voegt in mijn ogen niks anders toe dan grote oren. Trekpaarden kunnen en willen keihard werken en een koppige ezel heeft denk ik geen eigenschappen om toe te voegen. Maar wel heel leuk om te zien!

Dan heb je overduidelijk geen ervaring met ezels. Ezels zijn niet "koppig".
Muildieren zijn er niet voor niets, en dat komt omdat ze de goede eigenschappen van beide combineren. Ze zijn veel succesvoller dan alleen paarden of alleen ezels. Ze zijn sterker, hebben meer uithoudingsvermogen etc. Waarom zouden ze anders jaren muildieren fokken?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:17

Ik bedoel meer dat trekpaarden op zich die goede eigenschappen al hebben, qua kracht en werkwilligheid. Maar excuses, ik was kort door de bocht :) ik snap dat muildieren niet voor niets worden gefokt, en dat de kruising nut heeft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:20

itsmi schreef:
Die voegt dan ook niets toe! Een arabier met grote oren! :)
Toch denk ik dat ze wel het sterke beenstelsel van de ezel kunnen erven. Ezels hebben een sterk gestel. Moet je inderdaad wel het geluk hebben dat ze niet toevallig de koppigheid door erven!
Deze kruisingen met ezels en paarden zijn trouwens ook onvruchtbaar toch?

Muildieren zijn een geweldige kruising. Ezels zijn helemaal niet zo "koppig". Het zijn gewoon geen vluchtdieren, zoals paarden, dus bij angst zullen ze eerder blijven staan, en vervolgens aanvallen of vluchten afhankelijk van de situatie. De goede eigenschappen van beide ouderdieren worden doorgegeven; zo zijn ezels intelligenter en standvastiger dan paarden. Muildieren zijn sterk, werklustig, betrouwbaar en ze kunnen beter tegen de droogte en de hitte dan paarden. Ze kunnen naar verhouding ook meer gewicht trekken. En ze zijn sober.
Muildieren zijn inderdaad onvruchtbaar, alhoewel het een enkele keer is voorgekomen dat een muildier een veulen heeft gekregen. Je hebt ook muilezels maar die zie je minder vaak. Die zien er ook iets anders uit. Muildier = vader ezel x moeder paard, muilezel = vader paard x moeder ezel.

set_elkol schreef:
Ik bedoel meer dat trekpaarden op zich die goede eigenschappen al hebben, qua kracht en werkwilligheid. Maar excuses, ik was kort door de bocht :) ik snap dat muildieren niet voor niets worden gefokt, en dat de kruising nut heeft.

Natuurlijk hebben ze die, maar met een muildier verbeter je een hoop als je een goed werkdier wilt hebben.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:22

bedankt voor je heldere uitleg! leuk om zo weer even iets bij te leren.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:27

Leuk topic met verrassende resultaten :D

Ik heb heel bewust toendertijd een Quarterhengst op mijn Dravermerrie gezet. Deze merrie heeft giga werkwillendheid en is super leergierig, dit gemixt met de compactere bouw (oké, en prachtige kleur -cremmelo) van de hengst heeft mij een ventje opgeleverd wat het verrassend leuk doet in zijn opleiding tot reiner!

[WN-ITP] Dirrek gaat best goed!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:32

Wauw mooie kruising EeCee, en ook nog buckskin *D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:35

Natuurlijk zie je muildieren wel minder tegenwoordig (helaas :Y) ) omdat ze gewoon niet meer zoveel nodig zijn voor het werk. In Amerika zie je ze echter nog wel meer, daar zie je ook meer ezels. En daar worden ze ook gewoon gebruikt voor diverse sporten. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze doen ook zoiets als "mule jumping", dat is eigenlijk gewoon vanuit stilstand zo hoog mogelijk springen (vraag me ook niet waarom :+ )

En dit is de Mammoth Jack, een groot Amerikaans ezelras

Afbeelding

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:36

EeCee schreef:
Leuk topic met verrassende resultaten :D

Ik heb heel bewust toendertijd een Quarterhengst op mijn Dravermerrie gezet. Deze merrie heeft giga werkwillendheid en is super leergierig, dit gemixt met de compactere bouw (oké, en prachtige kleur -cremmelo) van de hengst heeft mij een ventje opgeleverd wat het verrassend leuk doet in zijn opleiding tot reiner!

[WN-ITP] Dirrek gaat best goed!

Wat een grappige kruising!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:37

ik moet zeggen, dat zijn gave foto's! Leuk om te zien dat het zo allround gebruikt wordt, en dat het over de wereld dan zo verschilt qua gebruik. Eigenlijk heel jammer dat je dit in NL niet ziet.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:40

ik had een kruising fjord x hackney supper gaaf beest maar ik was toen echt nog te jong dus die is weer verkocht.
nu heeft me moeder een kruising tinker x kwpn, ook supper leuk alleen wel een beetje lomp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:42

Ik vind Fjord x Shetlander altijd zo'n leuke combi :))
Ik rijd nu zelf op een Shetlander x New Forest, een heel leuk beestje. karakter van een Shet,maat van een NF
Afbeelding

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:42

Fantastisch die muildieren!

set_elkol schreef:
Wauw mooie kruising EeCee, en ook nog buckskin *D

'Dunskin' eigenlijk ;) Hij heeft zo'n viltstiftstreep over z'n rug en verkleurd tijdens de rui, s'winters donker en zomer's buckskin :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EeCee op 05-01-13 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:44

set_elkol schreef:
ik moet zeggen, dat zijn gave foto's! Leuk om te zien dat het zo allround gebruikt wordt, en dat het over de wereld dan zo verschilt qua gebruik. Eigenlijk heel jammer dat je dit in NL niet ziet.

Vind ik ook erg jammer. Ik zou er graag een willen hebben, ik vind zelf ezels ook al helemaal geweldig.

Die kruising hierboven is ook grappig, je ziet wel dat er Shet in zit maar de beentjes zijn een stuk langer :))

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:44

Citaat:
'Dunskin' eigenlijk ;) Hij heeft zo'n viltstiftstreep over z'n rug en verkleurd tijdens de rui, s'winters donker en zomer's buckskin :D

Ok excuses :) Alsnog, erg mooi.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:47

@set_elkol; Ach, ik kreeg het ook maar te horen van een kleurkenner hoor :D Ik dacht ook 'gewoon' buckskin, hahaha!
* heb er een fotootje bij gezet..

@Fiffill, dank je!

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:53

Ik zit er wel eens over te denken om mijn KWPN merrie te laten dekken met een koudbloed ofzo.
Mijn merrie is erg werkwillig en behoorlijk heet, verder wel een schat van een beest en kan er alles mee.
Wat ik graag wil is meer body, iets koeler in de kop en mag van mij ook wel iets kleiner zijn.

Wat vinden jullie mooie/goede KWPN kruisings? Mijn doel daarmee zou dan zijn om lekker recreatief de bossen in te gaan, zo af en toe is een oefencross of een oefenwedstrijdje rijden. Dat ie een beetje springen kan is wel een pre, maargoed mijn merrie doet ook niks liever.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:56

Maar is het wel dunskin? Want dan moet een van de ouders dus wildkleur dragen, en dat is overduidelijk niet de moeder, dan moet de vader dus dun dragen lijkt me, is dat zo?
Ik vind het namelijk meer lijken alsof hij gewoon sooty heeft, of heeft hij ook echt wildkleurkenmerken (zebrastrepen, cobwebbing, aalstreep, etc) Ik zie op de foto's namelijk geen wildkleurkenmerken.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:57

Ik vind zo'n ezel gekruist met een paard 10x niks :o ... Ik moet een beetje aan dat beeld wennen denk ik :+ ... Vind het er maar raar uitzien...

Verder paarden/pony's die gekruist zijn ben ik zo zeer niet op tegen als je maar weet waar je mee bezig ben :) ...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:58

@Myrna91: Ik zou niet zo gauw voor een koudbloed kiezen, eerder een warmbloed met meer body. Misschien een PRE, Fries, Groninger, Oldenburger.. Maar ik ben niet zo thuis in zulke rassen :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:58

Fiffill schreef:
Maar is het wel dunskin? Want dan moet een van de ouders dus wildkleur dragen, en dat is overduidelijk niet de moeder, dan moet de vader dus dun dragen lijkt me, is dat zo?
Ik vind het namelijk meer lijken alsof hij gewoon sooty heeft, of heeft hij ook echt wildkleurkenmerken (zebrastrepen, cobwebbing, aalstreep, etc) Ik zie op de foto's namelijk geen wildkleurkenmerken.

De vader was cremello zei ze net, verder heb ik er ook geen verstand van :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:59

set_elkol schreef:
Fiffill schreef:

De vader was cremello zei ze net, verder heb ik er ook geen verstand van :+

Ja daarom vroeg ik of hij ook dun droeg, want van de moeder kan het natuurlijk niet komen :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:01

oh zo :+ ik snap het, ik probeer af en toe wat bij te leren over kleurgenetica maar het is zo moeilijk.