144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:08

jury schreef:
Tigra_ schreef:
Niet zo netjes om direct de foto's op internet te plaatsen probeer via de omgeving de eigenaar te achterhalen en wie weet is er wel een reden voor.

?
wat is daar niet netjes aan?
Ik heb geen idee van wie dit paard is maar ik vind het super dat je je zorgen maakt.
Probeer inderdaad eens in zijn/haar mond te kijken of het hier een oud paard betreft of bel eens aan bij de naastgelegen woningen.
Laat anders je ouders 144 bellen.

Ik zou anders niet blij zijn als ik zo'n paard heb staan en om wat voor reden dan ook mager is ineens op deukt op bokt. Zielig, veel te mager komop je weet er niets van en dan vindt ik nogal wat om zomaar zonder toestemming foto's te plaatsen. Je maakt in feite iemand zwart want in de titel staat duidelijk verwaarsloosd en dat weet je helemaal niet.
Dat je die foto's voor jezelf houdt of om door te mailen naar dierenbescherming is wat anders maar ga je toch niet even openlijk in een topic bespreken. Nee ik vindt dat zeker niet netjes.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:09

Amy77 schreef:
..en dit dier staat er gewoon, zonder deken en de vraag is, wordt er wat aan gedaan of niet? althans, dat zou ik me dan afvragen als ik een paard zo zou zien staan ik check dan de paarden snel die ik erbij zie staan..magerheid zegt ook niet alles, maar wel van het hele plaatje er om heen en das belangrijk voor TS te weten.

Precies, je verwoordt het perfect. "Je vraagt je af"...dus doe navraag bij de eigenaar dan is misschien je vraag beantwoord en je bezorgheid weggenomen. Als je hierna het idee hebt dat het niet klopt is 144 de volgende stap.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:12

Je weet ook niet wat ze doen.... Die van mij is vorig jaar november ingeslapen, want we vonden het zielig om hem nog een winter te laten meemaken. Dekens gingen bij hem schuren (logisch met zoveel uitstekende botten), dus mjah... Je moet natuurlijk iets. Hij stond gelukkig achter een huis, dus niemand zag hem... Maar het was op het laatst gewoon echt te erg... En die keuze maken is niet makkelijk, maar wel zo veel beter voor het beestje... Daarbij is het altijd een vreselijke dekensloper geweest die geen 1 deken lang om had :')

Het probleem is ook dat wij niet weten wat de eigenaar doet, of hij er mee bezig is of hoe en wat....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:12

Ik was een tijd geleden in de kliniek in Emmeloord. Een vrouw had daar een soortgelijke pony bij zich. Was niet goed verzorgd voor zij hem overnam en had oa zwaar verwaarloosde hoeven. Ik denk dat zij meer moeite deed voor hem, dan menig ruiter/eigenaar. Ze was bekend in Emmeloord en liet hem daar bekappen en controleren, dus stond echt onder controle.
Beestje lijkt er zelfs op.

Deze foto is een momentopname en je weet niet wat hij de rest van de dag te eten krijgt en of hij wel alles nog kan en mag eten.

Dat je zusje niet correct is behandeld is belachelijk en zo zijn er meer trieste gevallen, vanwege slecht reageren op telefoontjes.

Onze zoon fietste 3 jaar terug naar huis ( was in Emmen toen ) En hij zag met een meisje samen een merrie met veulen loslopen. Hij belde mij, maar we woonden 20min verder. Dus ze hebben politie gebeld en die deden ook moeilijk. Toen ze kwamen deden ze niks.
Uiteindelijk is er iemand met een halster gekomen die ze in een wei heeft gedropt, maar dat vind ik ook een slechte zaak. Politie hoort te achterhalen waar ze vandaan komen en minimaal hekwerk/draad te controleren. Als die beestjes aangereden worden heb je allerlei problemen.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:13

dit is duidelijk een oud paard.
wij hebben ook een pony gehad die er ook zo uitzag op zijn 35.. Vroeger is deze ook nooit dik geweest
soms is het gewoon heel lastig om een paard die al moeilijk aankomt en als ze oud worden ook nog goed op gewicht te houden..
dit is bij mensen ook zo, dus waarom zou het dier meteen verwaarloost moette worden als deze dun is? Ik zou niet te snel oordelen
Laatst bijgewerkt door Change_ op 13-11-12 23:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:13

Allereerst mijn complimenten dat je je zorgen maakt.
En ook heel goed van de meiden dat ze niet direct naar de eigenaar opzoek
zijn gegaan. Je weet nooit wie je tegen komt natuurlijk. Helaas staat het nieuws vol
van enge dingen.

Bespreek het met je ouders, laat hun de foto's zien. En uit je bezorgheid.
Het is aan hun om de situatie verder op te pakken en eventhueel stappen te onder nemen.

Maar ga zeker NIET zelf op onderzoek uit.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:15

saf schreef:
unihorses schreef:
mag je wel zomaar foto's plaatsen ? kan zijn dat je daar problemen mee kan krijgen

ja ik weet ook niet zeker, maar ik zeg er niet bij waar ze genomen zijn dus dan mag vast wel toch?

Toch?
Sjongejonge, wij hebben hier een opknapprojectje gehad een paar jaar geleden, pony kwam van de markt vandaan, indien ik daarvan een foto in een soortgelijk topic had gevonden dan had jij nu een groot probleem gehad.
Ipv je zo druk maken over de ervaringen van 144 met jonge bellers had je beter zélf even kunnen bellen/actie ondernemen,dat helpt vast meer dan een topic op internet openen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:18

superpony schreef:
Ik was een tijd geleden in de kliniek in Emmeloord. Een vrouw had daar een soortgelijke pony bij zich. Was niet goed verzorgd voor zij hem overnam en had oa zwaar verwaarloosde hoeven. Ik denk dat zij meer moeite deed voor hem, dan menig ruiter/eigenaar. Ze was bekend in Emmeloord en liet hem daar bekappen en controleren, dus stond echt onder controle.
Beestje lijkt er zelfs op.

Deze foto is een momentopname en je weet niet wat hij de rest van de dag te eten krijgt en of hij wel alles nog kan en mag eten.

Dat je zusje niet correct is behandeld is belachelijk en zo zijn er meer trieste gevallen, vanwege slecht reageren op telefoontjes.

Onze zoon fietste 3 jaar terug naar huis ( was in Emmen toen ) En hij zag met een meisje samen een merrie met veulen loslopen. Hij belde mij, maar we woonden 20min verder. Dus ze hebben politie gebeld en die deden ook moeilijk. Toen ze kwamen deden ze niks.
Uiteindelijk is er iemand met een halster gekomen die ze in een wei heeft gedropt, maar dat vind ik ook een slechte zaak. Politie hoort te achterhalen waar ze vandaan komen en minimaal hekwerk/draad te controleren. Als die beestjes aangereden worden heb je allerlei problemen.

Same hier... Nouja, ze kwamen wel.. Uiteindelijk (goede dag uitgekozen, net iemand neergeschoten in het dorp er naast (4 dorpen, samen 1 politiebureau met wel 2 auto's :'))

Maar ze kwamen iig geval... maar ze stellen de meest domme dingen voor... "Kun je hem niet ergens in een weiland zetten?" (Nee, ik zou niet vrolijk worden als een paard opeens in mijn weiland stond, sowieso niet als mijn paard er nog bij staat!) In de buurt rond gaan vragen, ze zijn uiteindelijk wel gaan kijken, hebben ook de eigenaar opgespoord en gezegd dat hij zijn omheining moest controleren en dat ze terug gingen kijken of het gebeurd was...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:18

Sorry hoor, als je een mager paard hebt kun je verwachten dat je de dierenbescherming op de stoep krijgt. Mensen zijn bezorgd, weten niet wie de eigenaar is en bellen voor de zekerheid 144. Als de dierenbescherming dan langskomt, leg je uit wat het probleem is en klaaaaar.

Ik heb zelf ook een pony opgevangen die graatmager was en ja dan krijg je vragen en verwijten, als je dat niet wilt, moet je vooral geen paarden opvangen of je oude paard in laten slapen.

Maar nee, eerst krijg je gezeik dat mensen bezorgt zijn om dieren en mag je je er niet mee bemoeien. Tot van diezelfde eigenaar een paard doodziek in de wei ligt, dan is het weer gezeik dat niemand de eigenaar of een instantie op de hoogte heeft gebracht.

Je moet altijd maar denken of de eigenaar het wel leuk vind, voor je een dier proberd te helpen. Vind de eigenaar het niet leuk? Nou dan moet paardje maar doodgaan.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:24

wat nou als het meisje wel gelijk heb en dat die verwaarloost word,
en het komt dan op bokt te staan, dan is het wel ineens zielig,triest,
en nu probeert dat meisje er wel wat aan te doen en dan is het ook niet goed.
nu leeft dat paardje nog straks niet meer, en dan is het wel nog zieliger en dat ze er
wat aan moesten doen en alles.
kijk nog eens goed naar de foto...
zoude jullie dan een zadel er op doen en vrolijk er op gaan rijden ?
vergelijk nou eens dat paardje met andere paarden...
hij heb niet eens spiere of vet aan zijn lichaam !

het is een meisje van 14 jaar... en ik geef haar gelijk
een meisje van 14 jaar durf misschien niet eens naar de eigenaar te gaan maar wel thuis te vertelle wat ze gezien heb !

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:26

Een oud paard hoeft er echt niet zo uit te zien. Wij hebben er één van 38 en één van 30 maar die zien er toch stukken beter uit dan deze. Maar ja, die oude paarden hebben veel meer nodig dan gras alleen. Vaak kunnen ze niet eens meer ruwvoer eten doordat er kiezen missen.
Vind zeker dat de instanties hier zouden moeten gaan kijken of er meer gedaan moet worden voor dit diertje

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:28

Aannames, aannames. Wie zegt dat het paard bereden wordt? Wie zegt dat het paard verwaarloosd wordt???? Wie zegt dat het paard geen eten krijgt? Wie weet wat er aan de hand is met dit paardje? Niemand hier.Conclusie? Achterhaal de eigenaar en vraag het. Ben je te jong? Neem dan een ouder mee.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 13-11-12 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:28

Ik geef haar ook gelijk dat ze belt.... Maar even serieus... Wie heeft het hier over rijden gehad? Niemand toch? Denk ook niet dat dat nog gebeurd met het paard!

Ik geef haar groot gelijk dat ze zich druk maakt, maar ik val er wel over dat iedereen er zo over valt dat het beestje zo mager is... (Komt omdat ik er een heb gehad die ook zo mager werd en ik er echt niets aan kon doen!) Vandaar ook de tip om de eigenaar op te zoeken. Bellen kan altijd nog een keer (omdat er toch negatief gereageerd wordt vanuit de politie...)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:31

geerke schreef:
Mijn paard is ook oud maar die ziet er echt niet zo uit hoor.
Leeftijd mag geen excuus zijn voor deze slechte staat.

Wil hier even op inhaken.

Dit hoeft echt geen verwaarlozing te zijn....

Mijn oudje werd ook magerder, kon erin proppen wat ik wilde, maar aanzetten deed ze niet. Beestje was 29. Nu hebben wij voor de winter besloten haar in te laten slapen omdat we dachten dat als we haar zo een winter in zouden laten gaan ze zou worden zoals op de foto's van TS. Kou kost energie en vet had ze al niet meer.

Ik wil dus alleen maar aangeven: kan best zijn dat beestje een topleven heeft, maar eigenlijk gewoon op is. In dat geval ben ik voor inslapen maar goed, niet iedereen kan/doet dat zomaar.

Al zou ik TS zeker willen aanraden om vragen te stellen aan de eigenaar of het toch via 144 nog eens te proberen. Misschien heeft ie het wel slecht. Maar ik denk dat het nog wel eens kon meevallen met de leef omstandigheden van dit diertje.

Voor hetzelfde geldt ziet de eigenaar ook wel dat het beestje aan het eind van zijn Latijn heeft en heeft ie nog net even een goede raad nodig van een onbekende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:33

Meisjes van 14 of jonger moeten niet de confrontatie opzoeken met de eigenaar. Je weet tegenwoordig niet meer wie je voor je hebt. Dat ze 114 heeft gebeld vind ik dan ook zeer begrijpelijk, de foto's hier op bokt vind ik minder netjes.

Oude paarden in deze conditie hebben bij lange na niet genoeg aan gras in deze tijd van het jaar. Dat het op een volle weide staat, doet er niet toe. Alles wat het beestje eet, gaat op aan het warm houden van zijn lijf, het dier houdt niets over om een vetreserve op te bouwen. Een deken zou dus wenselijk zijn om die functie over te nemen. Ik vind het schrikbarend dat men denkt dat een oud paard er zo uit hoort te zien en dat daar dan niet over gebeld hoeft te worden. Wij hebben hier 3 paarden boven de 20, grote kwpnérs. Van 21, 29 en 28 jaar en die zien er echt niet zo uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:34

Yinnar schreef:
Aannames, aannames. Wie zegt dat het paard bereden wordt? Wie zegt dat het paard verwaarloosd wordt???? Wie zegt dat het paard geen eten krijgt? Wie weet wat er aan de hand is met dit paardje? Niemand hier.Conclusie? Achterhaal de eigenaar en vraag het. Ben je te jong? Neem dan een ouder mee.

Kijk eens hoe het beestje er uit ziet, dat is zelfs voor een oud paard te mager, veel te mager.

tiny_tiger

ik heb toch ook niet dat die bereden word !
ik zeg zou je daar een zadel op doen en vrolijk even gaan rijden...
nou kijk eens nou echt heeeeeel goed naar die foto... en dan moet je misschien even op google kijk onder paarde en dan de verschille gaan zoeke.

je kan de eigenaar er op aanspreke tuurlijk.
maar denk je dat als je een normale burger bent er nu tegenwoordig effect heb op iemand anders heb...?

en als der nou naar gekeken word waarom heb die dan geen deken om ?
je ziet aan alle kante zijn botten uit steken geen vet geen spier
en zo warm is het niet meer....
jij gaat toch zelf nu toch ook niet meer in je bikini lopen buite... ? of wel dan ;)
Laatst bijgewerkt door tiny_tiger op 13-11-12 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

elibeest schreef:
Een oud paard hoeft er echt niet zo uit te zien. Wij hebben er één van 38 en één van 30 maar die zien er toch stukken beter uit dan deze. Maar ja, die oude paarden hebben veel meer nodig dan gras alleen. Vaak kunnen ze niet eens meer ruwvoer eten doordat er kiezen missen.
Vind zeker dat de instanties hier zouden moeten gaan kijken of er meer gedaan moet worden voor dit diertje

Wat een onzin.
Ik heb er 2 van 30 (nuja, eentje overleden sept.).

Wil wel foto's laten zien.
De dikzak krijgt ponybrok een half kg per dag en kuil en gras.
De dunnetje kreeg muesli, slobber 3x per dag. Kuil en gras.

Dunnetje was met pensioen. Dikzak werd nog gereden.

Als het allemaal zo makkelijk was....................

Anoniem

Re: 144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:37

Wat elibeest zegt is echt geen onzin hoor. Tuurlijk zijn er paarden waar je bijna niets meer op krijgt, maar vaak lukt het ook nog prima.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:38

dit is echt niet goed hoor -:(-

Ongeacht zijn leeftijd, mag een paard er nooit zo uit zien.

Ik zal toch door een volwassen iemand dat dieren nummer laten bellen en anders gewoon de politie bellen en afspreken bij het adres van het paard.
Als die zien hoe die er aan toe is dan kunnen hun ook actie onder nemen met de dieren instantie.

Er zijn nu mensen die zeggen dat de eigenaar dit paard misschien net heeft en probeerd op te lappen :?
Zou ik beide actie's ondernemen, politie bellen, dieren nummer en de eigenaar opzoeken :)*

Dit kan je niet even nog 1 weekje aanzien laat staan 24 uur -:(-
En als de eigenaar hem/haar probeerd op te lappen, dan zou deze het denk ik niet erg vinden en alleen maar blij dat er meer mensen zoals hem of haar zien die het BESTE VOOR DE DIEREN WILLEN !!!

Enne verhalen als misschien heeft het diertje verder een goed leven gehad en kan die verder niet meer omwat voor reden dan ook -:(-
Dan moet de eigenaar zijn plichten nakomen en HET BESTE VOOR HET DIER KIEZEN !!!
Dit is een LIJDENSWEG -:(- voor het dier -:(-

En jongens hier is eerder van iemand anders een topic over geweest of je deze foto's mag plaatsen !!!!

ZEIK NIET ZO !!! dit is dieren mishandeling !!!!

hou ons op de hoogte :)*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:38

Mindim schreef:
Yinnar schreef:

Kijk eens hoe het beestje er uit ziet, dat is zelfs voor een oud paard te mager, veel te mager.

Maar kan best zijn dat de eigenaar daar al hard mee aan de slag is gegaan. De enige die daar uitsluitsel over kan geven is de eigenaar, maar moet de ts wel even een volwassene meenemen als ze dat fijner vind :) lijkt mij wel verstandig :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:39

Mindim schreef:
Yinnar schreef:

Nogmaals, ook jij weet niet wat de reden is. Misschien is het een opvangpaardje waar men druk mee bezig is en de dierenarts aan de zijlijn alles in de gaten houdt. Misschien een andere reden. We nemen nu maar wat aan vanaf een foto. Hoe krijg je je vraag het snelst beantwoord? De eigenaar aanschieten. We kunnen hier nu wel hysterisch doen en het is geen prettig beeld maar we weten niets over dit paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:39

tiny_tiger schreef:
ik heb toch ook niet dat die bereden word !
ik zeg zou je daar een zadel op doen en vrolijk even gaan rijden...
nou kijk eens nou echt heeeeeel goed naar die foto... en dan moet je misschien even op google kijk onder paarde en dan de verschille gaan zoeke.

je kan de eigenaar er op aanspreke tuurlijk.
maar denk je dat als je een normale burger bent er nu tegenwoordig effect heb op iemand anders heb...?

Jij gaat er nu vanuit dat het dier daadwerkelijk verwaarloost word terwijl er eigenlijk nog zo'n 10 andere optie's zijn.
Waarom niet gewoon praten wie weet is er iets aan de hand met het beestje.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:41

Mindim schreef:
Wat elibeest zegt is echt geen onzin hoor. Tuurlijk zijn er paarden waar je bijna niets meer op krijgt, maar vaak lukt het ook nog prima.

Het er niks aan willen krijgen heeft ook zo zijn oorzaken natuurlijk. Dus in dit stadium had ik gekozen voor de dood. In de natuur had deze ws ook al lang het loodje gelegd. Met mijn merrietje ben ik dit stadium voor geweest. Maar hoe vaak hoor je dat (oudere) mensen nog geen afscheid kunnen nemen en niet beseffen dat het zo erg is: want het diertje krijgt zo veel te eten.

Gewoon even een zijweg. Niet zeggende dat dit de situatie is. Voor hetzelfde geld is het dier 10 en gewoon echt bij de verkeerde mensen.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 13-11-12 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:41

Het zusje van ts kan hiervan best melding doen bij 144. Of er dan echt wat aan de hand is of dat de eigenaren doen wat ze kunnen voor het dier is dan aan de dierenpolitie om uit te zoeken. Niet alle oude paarden gaan even sterk hun oude dag in en ze kunnen ook gewoon een keer ziek zijn geweest, zo'n oudje herstelt daar erg langzaam van. Neemt niet weg dat de dierenpolitie na een melding best eens langs kan gaan om uit te zoeken of er wat aan de hand is. Als er goed voor het dier gezorgd wordt is dat prima, liever een keer te veel controleren dan te weinig.

Wel is het zo dat minderjarigen toestemming van hun ouders moeten hebben om een melding te mogen doen omdat de NAW gegevens van de beller erbij komen te staan. Daar worden nou eenmaal niet alle ouders gelukkig van.