Wat te doen met een paard die alleen grasmaaier kan zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:45

Als ik in dezelfde situatie kwam zou ik ook niet twijfelen en mijn paard gewoon laten grasmaaien, maar ik ben dan ook geen fanatieke wedstrijdruiter, ieder zijn eigen mening,en het is niet gelijk schandalig als iemand ervoor kiest om het paard dan maar naar de slager te brengen.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:47

Ilse_123 schreef:
Als ik in dezelfde situatie kwam zou ik ook niet twijfelen en mijn paard gewoon laten grasmaaien, maar ik ben dan ook geen fanatieke wedstrijdruiter, ieder zijn eigen mening,en het is niet gelijk schandalig als iemand ervoor kiest om het paard dan maar naar de slager te brengen.

Inslapen is dan toch de gulden tussenweg? Nee, beest moet opbrengen, biefstuk dan maar!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:48

Ilse_123 schreef:

Prima, maar doe er dan ook niet zo dramatisch over.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:49

@MarjanB, je gaat me niet zeggen datje haar niet beloond als ze een wedstrijd voor je heeft gewonnen, of dat je goedzo tegen haar zegt als ze van de 1ste keer een moeilijke oefening goed doet? Of ben jij een van die mensen die enkel straft en geen positieve feedback geeft aan je paard? ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:50

TS.. Hoe durf je het om te zeggen dat je paard te werkwillig is en daarom beter dood kan dan recreatie/pensioen? Denk je dat ze aan 'dressuur' gaat denken als ze in de wei staat? Denk je dat ze in de bosritjes denkt 'ik wil dressuur ik wil werken!' ?!
Dat is nog echt de meest bullshit argument.

Mijn grasmaaier is vanuit elk weekend starten ook naar recreatief/grasmaaier gegaan en die bleek nog helemaal op te bloeien ook! Van de leuke ritjes.

Zat mensen die een leuk recreatiepaardje/grasmaaier zoeken voor een klein bedrag. Zo heb ik het ook gedaan met mijn grasmaaier. Mankeert hij wat dan betalen wij zelfs mee in de kosten. Komen regelmatig op bezoek daar. Het is even zoeken naar zo'n baasje. Maar dat heb je toch wel voor je paard over? Het is toch je 'maatje' zoals jij in je OP zegt?

Kiezen tussen leven of dood is al heel wat. Wie ben jij dan om dat te doen puur om een ambitie?

Heb je er nou het geld niet voor of is er geen andere mogelijkheid, oke. Maar jij kán haar houden. De optie 'dood' zou niet eens in jouw keuzes moeten zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:50

Ik vind sommige reacties echt belachelijk. Ts heeft nog niks besloten, gaat waarschijnlijk nog een second opinion doen... Maar nee, paarden worden weer vergeleken met mensen en het is belachelijk dat TS haar paard niet verkoopt of te lease aanbied.

Als TS dat zou doen is er een hele grote kans dat dat mis gaat. Paard komt in de handel en wordt alleen mar slechter. Als TS over twee maanden een topic opent, en verteld dat ze haar paard twee maanden verkocht heeft als recreatiepaard, maar dat een handelsstad het als wedstrijdjasje aanbied krijgt ze iedereen van bokt over zich heen. Want waarom heeft ze hem niet laten inslapen/naar de slacht gebracht????? En dan neemt ze volgens heel bokt haar verantwoording weer niet.

Ik vind het heel goed dat TS over zon moeilijke beslissing goed nadenkt, en hoop ook dat ze een goede keuze maakt, sterkte daarmee!

En om nog even op het stukje ' je aan je ouders toch ook niet inslapen'. Je ouders kunnen aangeven waar ze last van hebben. Of ze veel pijn hebben, hoe ze zich voelen en wat ze zelf willen. En dan mag je je alsnog geen euthanasie plegen. Maaer als ik de keuze had of mijn oma nu een spuitje zu krijgen zou ik ja zeggen. Mijn oma is ernstig dement en weet niks meer, ze heeft al twee tia's gehad en ligt alleen maar op bed, is gister gevallen op haar gezicht, heeft geen tanden meer in haar mond en wlt niet meer eten. Terwijl ze altijd positief in het leven stond, je ziet aan haar dat het klaar is. En dit verdient ze gewoon niet.

Het wordt tijd dat mensen eens uit het fantasielandje komen, niet iedereen/elk dier kan gelukkig leven met een gebrek.

Koetjesreep

Re: slecht bericht voor mijn lieve paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:54

@ Jorienn, mijn excuses voor die post, maar misschien moeten jullie dan ook maar es sarcasme leren kennen, dat zou jullie leven zoveel draaglijker maken..
En laat TS kiezen, mocht ze alsnog kiezen voor biefstuk, denk ik dat er ondertussen wel wat mensen zijn die bereid zijn om het werktuig over te nemen van haar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:54

TeckTonie schreef:
@MarjanB, je gaat me niet zeggen datje haar niet beloond als ze een wedstrijd voor je heeft gewonnen, of dat je goedzo tegen haar zegt als ze van de 1ste keer een moeilijke oefening goed doet? Of ben jij een van die mensen die enkel straft en geen positieve feedback geeft aan je paard? ;)

Haha een goedzo is niet tot in de treuren knuffelen :) Tuurlijk ze krijgt een klopje een snoepje een extra plukje hooi. Ze weet precies dat ze wat krijgt als ze dr bit in heeft en staat dan mooi te zijn totdat ze het krijgt. En straf heeft ze nooit. Heeft geen zin snapt ie toch niet. Ben wel consequent ho is ho en braaf is braaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:56

TeckTonie schreef:
@ Jorienn, mijn excuses voor die post, maar misschien moeten jullie dan ook maar es sarcasme leren kennen, dat zou jullie leven zoveel draaglijker maken..
En laat TS kiezen, mocht ze alsnog kiezen voor biefstuk, denk ik dat er ondertussen wel wat mensen zijn die bereid zijn om het werktuig over te nemen van haar.

Ik zie er nog steeds geen sarcasme in, mijn leven is prima, misschien omdat ik alles ook realistisch bekijk.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:57

MarjanB schreef:
TeckTonie schreef:

Haha een goedzo is niet tot in de treuren knuffelen :) Tuurlijk ze krijgt een klopje een snoepje een extra plukje hooi. Ze weet precies dat ze wat krijgt als ze dr bit in heeft en staat dan mooi te zijn totdat ze het krijgt. En straf heeft ze nooit. Heeft geen zin snapt ie toch niet. Ben wel consequent ho is ho en braaf is braaf

Iedereen zijn manier van belonen. Ik heb van nature een zware stem terwijl de vorige eigenaar een hoge stem had. Dus als ik tegen haar praat, weetze nog niet eens wat ik bedoel, en dat merk ik. Dus geef ik haar een por op haar hals als ik neee zeg, en een aai als ik goedzo zeg, hopende dat ze op een dag het verschil van mijn intonatie kent. Als jij de eerste eigenaar bent, dan ligt dat nog helemaal anders. + Knuffel je paard eens. en je zal voelen wat wij bedoelen.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:57

Jorienn schreef:
TeckTonie schreef:

Ik zie er nog steeds geen sarcasme in, mijn leven is prima, misschien omdat ik alles ook realistisch bekijk.

Het sarcasme ging over de vergelijking paard-ouders. Moet ik het volledig voor je uitleggen, of gaat het zo?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:58

Jorienn schreef:
TeckTonie schreef:

Jouw realiteit bedoel je..... dat is een individueel gebeuren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:01

@TackTonie neuh geen behoefte aan knuffelen doe ik wel met mn vriend! Doe dr denk ik meer plezier met een sprongetje of een buitenrit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:05

Tecktonie: Ach als jij dat sarcastisch vind. Dan verschillen wij daar erg van in mening.

Ninx: Prima dat jij daar een andere blik op hebt. Kun je me wel vertellen wat er niet realistisch is aan mijn manier van denken (dus mijn post)? :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:08

KoudbloedKim schreef:
Bonny4life schreef:
Een paard waar je de echte klik mee hebt vind je schaars in je leven, eentje die jou veel super momenten, liefde en vertrouwen heeft gegeven.
*knip*
Je hebt me bijna 3 jaren gegeven van ontzettend veel liefde en trouw.
Die nu 'ziek' blijkt te zijn en niet meer aan jouw eisen kan voldoen en daarom maar dood moet?

Dit is ook weer echt de ultieme "bokt reactie". Als jij nog 20 jaar een dure grasmaaier wil moet jij dat weten; daar kun je een ander niet op aanspreken.
Ik snap heel goed dat TS niet wil dat het paard in verkeerde handen komt. Het komt vaker voor dat zogenoemde "weidemaatjes" gewoon weer verhandeld worden en daar heb je dan geen enkele invloed meer op. Ook niet als je een contract hebt. Als je dat overkomt heb je het echt niet goed gedaan voor je paard (plus een eindeloos rotgevoel erover).
Het paard heeft echt geen besef van tijd in de zin dat hij weet dat hij naar de slacht gaat of nog een paar jaar op de wei had kunnen staan. Dat doe je vooral voor jezelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:12

chipieke schreef:
@Ffortuna: je hebt paardenmensen en mensen met paarden. En deze twee botsen soms :-)

Dus ben jij een mens met een paard en geen paardenmens :D :D :D

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:43

Laat ik het eens over een andere boeg gooien: Paard heeft pijn. Constant of niet, maar er is pijn. Wat doet een levend wezen als het pijn heeft? Die probeert de pijn weg te halen. Andere belasting, spieren opspannen, intensieve beweging gaan vermijden,... Wat doet dat met de levenskwaliteit?

Zelf heb ik chronische pijn in mijn knie (gehad) Kon weken goed gaan, en dan dagen dat ik het nog net niet uitschreewde van de pijn. tig verschillende dokters geraadpleegd, iedereen had een andere mening maar geen oplossing. Tot ik uiteindelijk toch iemand vond die me kon helpen. Op dit ogenblik ben ik zo goed als zonder pijn. En wat me opvalt? Hoewel mijn pijn verwaarloosbaar was, en dat ik alles kon doen en laten wat ik wou, merk ik dat ik onbewust mezelf overal heb vastgezet, spieren opgespannen,... en dan pas merk je hoeveel je lijf heeft afgezien.

Moet je dit dier dan dezelfde weg opsturen? Onbewust je hele lijf om zeep helpen allemaal ten gevolge van dat zere pootje? Is dat dan liefde voor je dier? Wachten tot het paard zichzelf volledig heeft vastgezet en nooit meer uit zichzelf een vreugdebokje doet in de weide? Want uiteindelijk kom je daar terecht.
Moet je een dier in leven houden als het geen 100% levenskwaliteit meer heeft, maar slechts 60%?
Moet je werkelijk wachten tot het lichtje in de ogen uitdooft en de levensvreugde weg is?
Een paard zichzelf laten opvreten van de energie, die hij niet kwijt kan omdat hij verdoemd is tot een pensioentje op de weide? Want met zo'n bom, die geleefd heeft om te presteren kan je misschien 1x een rustig stapritje doen in het bos, maar vroeg of laat gaat hij gekke toeren uithalen omdat hij gewoon geen blijf weet met zijn energie. En voor je het weet blijft hij dan maar gewoon op de weide staan omdat je geen zin hebt je nek te breken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:46

TeckTonie schreef:
@MarjanB, je ouders hebben ook hun hele leven voor je gegeven, zou je hen ook "laten slachten" omdat ze niet meer goed te been zijn en geen geld meer voor je kunnen verdienen? Klinkt misschien grof, maar ik, en ik wed erom dat meerdere mensen het zo zien, ik vind dat mijn pony een deel van de familie is.

Paarden zijn geen mensen :n
En mijn oma zou de vlag uithangen als ze "naar het slachthuis" mocht, maarja, dat mag ze niet...

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:48

stef schreef:
TeckTonie schreef:
@MarjanB, je ouders hebben ook hun hele leven voor je gegeven, zou je hen ook "laten slachten" omdat ze niet meer goed te been zijn en geen geld meer voor je kunnen verdienen? Klinkt misschien grof, maar ik, en ik wed erom dat meerdere mensen het zo zien, ik vind dat mijn pony een deel van de familie is.

Paarden zijn geen mensen :n
En mijn oma zou de vlag uithangen als ze "naar het slachthuis" mocht, maarja, dat mag ze niet...

Sar.cas.me

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:49

@Ashkerlon: dat hoeft allemaal niet te gebeuren. Heb hier ook een paard op pensioen staan dat je vroeger alle hoeken van de piste liet zien, hij is zo gekalmeerd op de wei, dat hij gewoon op stapritje op halster te rijden is. En nee, ik ben niet penny, en ja, dat paard was vroeger effectief erg druk en hevig. Niet alles zo zwart-wit zien, er zijn tussenwegen, er zijn paarden die van hun pensioen genieten en er zijn paarden die belast last hebben en onbelast pijnvrij.

Ik geef toe dat ik hier zo op reageer omdat ik in de praktijk al vaak gezien heb hoe zo'n paard kan opbloeien, en dan doet het eigenlijk een beetje pijn om constant jezelf te moeten verdedigen en te moeten horen dat je te laat bent met inslapen, dat de dieren afzien, dat je ze geen plezier doet met weidegang enz. In de praktijk stonden hier (ik ben vrijwilliger bij een stichting) een paard met een krampbeen/hanetred, meerdere artrosepaarden, rugproblemen, paard met hernia, volledig blind paard etc etc, stuk voor stuk paarden die door de helft in dit topic als nutteloos aan de kant gegooid worden. Ik zie élke dag met eigen ogen hoe deze paarden wél genieten.

Verder is dit offtopic natuurlijk, en TS is volledig vrij in haar keuze.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:55

Babootje schreef:
chipieke schreef:
@Ffortuna: je hebt paardenmensen en mensen met paarden. En deze twee botsen soms :-)

Dus ben jij een mens met een paard en geen paardenmens :D :D :D

Godzijdank zit jij waarschijnlijk aan de andere kant van het land ;)
Mijn paard heeft mij de laatste 8 jaar van haar leven meer dan €15.000 gekost ALLEEN AL aan medicatie (dure glucosamine, paard had geen pijn, enkel ongemak, onderzoeken en dierenartsbezoeken). Weet je hoe vaak ik op haar rug heb gezeten in die 8 jaar? NOOIT!

Mens met paard m'n reet! Mijn paard is nog maar 3 weken geleden ingeslapen, bedankt voor je respect.
Bah wat WALG ik van zo'n mensen -:(-
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 22-08-12 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:56

Jij kent een paard die kalmer geworden is, ik ken een paard die meer en meer zichzelf in de weg zit omdat ze niets te doen krijgt.
Schrikt van alles, is onaangenaam voor andere paarden, vreet zich rond uit verveling,... terwijl het een super lief ding was toen ze er net stond. Zolang deze kan werken en haar ei kwijt kan, is het een aangenaam dier. Maar zoals ze nu al tijden stil staat (eens in de maand een poging tot rijden) kan dit dier niet omgaan met zichzelf.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:01

Ashkerlon schreef:
Jij kent een paard die kalmer geworden is, ik ken een paard die meer en meer zichzelf in de weg zit omdat ze niets te doen krijgt.
Schrikt van alles, is onaangenaam voor andere paarden, vreet zich rond uit verveling,... terwijl het een super lief ding was toen ze er net stond. Zolang deze kan werken en haar ei kwijt kan, is het een aangenaam dier. Maar zoals ze nu al tijden stil staat (eens in de maand een poging tot rijden) kan dit dier niet omgaan met zichzelf.

En dat bedoel ik dus... nergens staat dus vast dat het paard zich sowieso dood gaat vervelen. De stichting telt ondertussen 40 paarden, waaronder ook enkele ex-sportpaarden. Paarden die op vrij hoog niveau jumping hebben gelopen, dressuurpaarden met een indrukwekkende stamboom etc, door hun eigenaars hier op pensioen gezet. Deze paarden genieten allemaal van de weidegang. Zelf geloof ik niet zo in paarden die wegkwijnen als ze niet gereden worden. Voorwaarde is natuurlijk dat het paard persoonlijke aandacht blijft krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:09

chipieke schreef:
Godzijdank zit jij waarschijnlijk aan de andere kant van het land ;)
Mijn paard heeft mij de laatste 8 jaar van haar leven meer dan €15.000 gekost ALLEEN AL aan medicatie (dure glucosamine, paard had geen pijn, enkel ongemak, onderzoeken en dierenartsbezoeken). Weet je hoe vaak ik op haar rug heb gezeten in die 8 jaar? NOOIT!

Mens met paard m'n reet! Mijn paard is nog maar 3 weken geleden ingeslapen, bedankt voor je respect.
Bah wat WALG ik van zo'n mensen -:(-

Allereerst, sterkte, wat vervelend van je paard...

... Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal snap waarom veel geld uitgeven aan de dierenarts je een paardenmens maakt. :o Nou is dat niet de discussie en die wil ik hier niet oproepen maar het lijkt wel of je suggereert dat een ´mens met paarden´ geen geld uit zou geven aan hun paard? Ik denk dat dat pertinent onjuist is. Maar goed, de definitie van ´paardenmens´ en ´mens met paarden´ loopt ook zeer uiteen bij vele mensen.

Overigens is hier net de vergelijking getrokken door iemand tussen zorgen voor oudere mensen en zorgen voor paarden... tsja, iemand die mensen met paarden vergelijkt neem ik niet serieus. Ik ben werkelijk dol op mijn paard, ze komt niks tekort en wordt als ze er klaar voor is rustig ingereden door een goede trainer... maar ik zie haar echt niet als ´kind´ of ´familielid´. Wel als een allerliefst ´huis´dier! Maar dat is echt héél wat anders.
(Maar goed, ik vind de topics hier op Bokt waar mensen stellen ´dat ze hun paard altijd boven hun vriend zouden stellen´ ook altijd erg sneu.)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:14

Het gaat erom dat ik mijn paard ELKE kans heb gegeven die ze kon krijgen.
Dat is het verschil tussen mensen met paard en paardenmensen, of het nu veel geld kost of niet.