wat mag de ziekte van je paard kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: wat mag de ziekte van je paard kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:24

Het verschil zit in de mensen die een paard hebben en mensen die paard rijden.
De mensen die een paard hebben kijken verder dan degene die alleen maar paard rijden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:01

Nou ik heb een paard gekocht om er op te rijden, niet om er naar te kijken ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:02

aerdenhout1 schreef:
Fijn om te lezen dat er mensen zijn die realistisch kunnen nadenken!
Alhoewel ik ook heel veel respect heb voor mensen die er wel voor gaan al kost het een vermogen!
Aan de andere kant zie ik ook heel vaak paarden uit mijn naaste omgeving die maar worden ingeslapen waarvan ik dan weer denk.... tja, anders gaan rijden of een 1/2 jaar rust is moeilijker??
Dan komt toch vaak het rijden op de eerste plek.
Binnen no time staat er dan weer een ander paard, daar heb ik best moeite mee af en toe, zeker als je een paard hebt gekend!

Ja dat vind ik ook, dan heb ik echt van............. hou je van je paard of enkel om jezelf te plezieren (rijden) en als je niet rijden kan en het dier wel pijnvrij kan leven moet ie weg voor een ander waarop je wel kan rijden, ik vind het geen echte liefde voor je eigen paard. Want rijden kan altijd op een ander paard.

Er is heus altijd wel een verzorgpaardje ofzo.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:05

Ragdollcat schreef:
aerdenhout1 schreef:
Fijn om te lezen dat er mensen zijn die realistisch kunnen nadenken!
Alhoewel ik ook heel veel respect heb voor mensen die er wel voor gaan al kost het een vermogen!
Aan de andere kant zie ik ook heel vaak paarden uit mijn naaste omgeving die maar worden ingeslapen waarvan ik dan weer denk.... tja, anders gaan rijden of een 1/2 jaar rust is moeilijker??
Dan komt toch vaak het rijden op de eerste plek.
Binnen no time staat er dan weer een ander paard, daar heb ik best moeite mee af en toe, zeker als je een paard hebt gekend!

Ja dat vind ik ook, dan heb ik echt van............. hou je van je paard of enkel om jezelf te plezieren (rijden) en als je niet rijden kan en het dier wel pijnvrij kan leven moet ie weg voor een ander waarop je wel kan rijden, ik vind het geen echte liefde voor je eigen paard. Want rijden kan altijd op een ander paard.

Er is heus altijd wel een verzorgpaardje ofzo.

Nou als ik mijn pony niet meer kan rijden, en iemand zoekt een leuke knuffel/poets pony dan gaat hij lekker daar heen, daar zou hij veel beter af zijn ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:10

Ik heb een spaarpotje voor mijn pony's en ik zou ver gaan als ze ziek zijn, maar ik zou ook realistisch proberen te zijn en de kosten/baten afwegen en verschillende dierenartsen laten inschatten of mijn paardje nog een paardwaardig bestaan kan hebben. Rijden vind ik niet eens belangrijk, zolang mijn paarden pijnvrij kunnen leven ben ik gelukkig, want ik geniet het meeste van de dagelijkse omgang. Als ik het niet meer kan betalen en er kan niet meer op gereden worden dan zou ik ze denk ik toch laten inslapen, want ik wil dan niet het risico lopen dat ze in de handel terecht komen. Je leest zo vaak rare verhalen als mensen hun afgekeurde paard in goed vertrouwen als knuffelpony weggeven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:13

capopjekop schreef:
Ik heb een spaarpotje voor mijn pony's en ik zou ver gaan als ze ziek zijn, maar ik zou ook realistisch proberen te zijn en de kosten/baten afwegen en verschillende dierenartsen laten inschatten of mijn paardje nog een paardwaardig bestaan kan hebben. Rijden vind ik niet eens belangrijk, zolang mijn paarden pijnvrij kunnen leven ben ik gelukkig, want ik geniet het meeste van de dagelijkse omgang. Als ik het niet meer kan betalen en er kan niet meer op gereden worden dan zou ik ze denk ik toch laten inslapen, want ik wil dan niet het risico lopen dat ze in de handel terecht komen. Je leest zo vaak rare verhalen als mensen hun afgekeurde paard in goed vertrouwen als knuffelpony weggeven.

Dat is ook heel fijn, zo'n baasje zou elke paard wel willen hebben.

@Amigo, bah wat een naar baasje ben je, je denkt totaal niet na en geeft niks om jouw dieren/paard, want als ie weggegeven wordt als knuffelpaardje, grote kans dat ie de handel in gaat dat soort dingen, je moet zelf ervoor zorgen of neem zelf verantwoording en laat het inslapen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:29

Ragdollcat schreef:
capopjekop schreef:

Dat is ook heel fijn, zo'n baasje zou elke paard wel willen hebben.

@Amigo, bah wat een naar baasje ben je, je denkt totaal niet na en geeft niks om jouw dieren/paard, want als ie weggegeven wordt als knuffelpaardje, grote kans dat ie de handel in gaat dat soort dingen, je moet zelf ervoor zorgen of neem zelf verantwoording en laat het inslapen.

Grappig dat jij na 2 berichten in dit topic weet dat ik NIKS om mijn pony geef ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:30

In Raggdolcat en Capopjekop kan ik me helemaal vinden, en de een kan daar verder in gaan , nog steeds het belang van het paard voorops stellen dan een ander.

Maar Amigo (enig idee wat Amigo betekent ? volgens mij niet!) of je doet je veel "stoerder" voor dan je bent, wat je zeker niet siert, of je bent iemand die nog heeeeel veel moet leren over verantwoordelijkheid e.d. de een neemt makkelijker afscheid dan de ander, maar paarden zijn nog steeds geen wegwerpartikelen ;(
En als het niet alleen stoere praat is dan hoop ik dat je snel een andere hobby vind en je paard een goed nieuw baasje.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:33

@Amigo, ja want die nare zin zegt toch alles, zeker op je teentjes getrapt?

Stel dat ik alleen maar om het rijden gaf dan had ik het dier nog niet weggegeven, maar zelf de verantwoording genomen en het laten inslapen en of laten schieten bij de slacht. Ipv het in de schoenen van een ander te schuiven.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:35

Nou, ik meld me ook maar in dit topic...

Sinds 4 weken staat die van mij 24/7 24u in haar stal wegen een flinke scheur in haar pijpbeen..., dit gaat minstens 4 tot 6 maanden duren, dus voordat ze weer topfit is ben ik zo een jaar verder... Met alle kosten van dien en nee, ik heb geen potje, ik werk nu alles zelf bij elkaar (heb momenteel 2 banen)

Moet ik haar dan wegbrengen naar de slager? Absoluut niet, want haar kansen zijn zeer goed...

Waren die er niet en kon ze alleen nog kreupel op het land? Dan zou ik absoluut een andere keuze maken

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:37

dan zou ik ook die kans geven en zie ik wel weer

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:38

*zucht* Ik behandel mijn pony niet als 'ding' of 'voorwerp', en ik zou het verschrikkelijk vinden als hem iets zou overkomen, ik geef hem ook écht niet weg als poets of knuffel pony als hij na een jaar of langer weer hersteld is, en als ik hem weg zou doen, dan zou het aan bekenden zijn, NIET aan vreemden ;)

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:39

Daar is mijn potje dus inderdaad ook voor!

Sterkte Lotus! Hopen dat ze zich rustig kan houden en ze weer helemaal kan herstellen! Volgens mij had ik jou verhaal laatst in een ander topic gelezen?!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:42

Rox87 schreef:
Daar is mijn potje dus inderdaad ook voor!

Sterkte Lotus! Hopen dat ze zich rustig kan houden en ze weer helemaal kan herstellen! Volgens mij had ik jou verhaal laatst in een ander topic gelezen?!

Ja, dat kan kloppen
[BEH] Paard met Pijpbeenfissuur, update blz. 4

Ze houdt zich rustig tot nu toe en de eerste maand zit erop dus ik heb goede hoop....

Maar het is ook zo, stel dat ik nooit meer kan rijden, maar dat ze wel een wandeling aan de hand kan maken en voor de rest pijnvrij buiten kan lopen, geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt haar naar de slager te brengen :n

Rox87

_Amigo schreef:
Nou als ik mijn pony niet meer kan rijden, en iemand zoekt een leuke knuffel/poets pony dan gaat hij lekker daar heen, daar zou hij veel beter af zijn ;)
_Amigo schreef:
*zucht* Ik behandel mijn pony niet als 'ding' of 'voorwerp', en ik zou het verschrikkelijk vinden als hem iets zou overkomen, ik geef hem ook écht niet weg als poets of knuffel pony als hij na een jaar of langer weer hersteld is, en als ik hem weg zou doen, dan zou het aan bekenden zijn, NIET aan vreemden ;)

?
Laatst bijgewerkt door Rox87 op 18-08-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Rox87 schreef:
_Amigo schreef:
_Amigo schreef:

?

Ok dan laat ik hem inslapen, ook goed.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 21:46

Laten we alsjeblieft niet gaan rellen hier.....

Ik wil wel kunnen rijden op mijn paard, maar het hoeft niet veel te zijn. Als grasmaaier zou ik hem niet weg doen, ivm doorhandelen. Zeker omdat mijn paard niet doorlopend pijn heeft, in een goede periode is hij gemakkelijk te verkopen.

Blijvende kreupelheid of blijvende pijn zou ik ook niet aan beginnen.

Maar ik heb zojuist de rekeningen van dit jaar opgeteld met met de operatie van volgende week zit ik ruim op zijn aankoopbedrag. Kans op volledig herstel is zeer klein, kans op pijnvrij stappen is groot. Dus we geven hem deze kans, ook als is er goede kans dat de klachten terugkomen.

Het voelt gewoon niet goed om nu te stoppen, ik krijg er letterlijk braakneigingen van! Dus ik doe wat mijn gevoel me ingeeft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:46

_Amigo schreef:

Troost u, amigo, waarschijnlijk zullen ze mij ook niet echt een paardenvriend vinden want ik heb mijn 27 jarige pony ter adoptie (met contract) gegeven.
Dit niet enkel omdat ik er niet meer mee kon rijden, kon ik al 2 jaar bijna niet wel om andere redenen die mijn pony ten goede kwamen als ze ergens anders zou staan, bij mij kon ze niet continue op wei. Wat voor haar het beste was en 2 paarden kon ik niet betalen.

Ik heb de laatste 2 jaar nog denk ik 1000 euro uitgegeven aan kliniek, medicamenten, osteopaaat, voedingssuplementen enz, vele verklaarde mij al zot.

Nu heb ik een jonge pony, ben ook niet verzekerd, i heb er veel voor over maar ben wel realistisch, bv een koliekoperatie zou ik nooit laten doen omdat de overlevingskansen op korte en lange termijn te klein zijn in mijn ogen.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:51

Sorry TS! :o Wil niet je topic in een reltopic doen veranderen, alleen even iemand laten zien dat ze zichzelf een beetje aan het tegenspreken is! (@ Amigo: Ik geef er verder ook geen mening over hoor! Ieder zijn ding!)

Ik kan me echt voorstellen dat het moeilijk is! Heb het ook met het paard van een kennis van mij gezien. Dan komen de vragen: 'Hoelang ga je door?', 'Gaat het nog goed komen?' Want ook dat weet je vaak pas achteraf en niet als je aan de vaak lange en soms pijnlijke behandeling begint!
Succes!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:11

Wie het breed heeft laat het breed hangen.

Maar soms verdenk ik de veeartsen er ook van dat ze alleen maar bezig zijn met geld verdienen.
Alles natuurlijk voor het welzijn van het dier.

500 euro voor het trekken van vier voortanden van een oude hond.
Wordt je dan van voor tot achteren niet belazerd door zo'n dierenarts ??

Laat nu in de laatste weken wat signalen uit de politiek komen van doorgaan met dure operaties aan ouwetjes die nog maar een paar maanden levenskans hebben ??

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:19

Mijn friese merrie van nu 20 jaar heeft me er wel 2 paarden bij gekost onderhand :o . Koliekoperatie, operatie aan de slokdarm en zwaar zomerexceem en een slokdarmverslapping die aangeboren is en ze daardoor geen hooi kan eten maar ipv daarvan grasmix.
Maar ze is gek genoeg springlevend en ziet er ook absoluut niet uit als een 20 jarige en loopt nog prima onder het zadel. Dus al met al zijn het de kosten wel waard geweest maar het blijft wel erg zuur om zoveel geld aan een paard kwijt te zijn. Mijn andere paard heb ik zeer uitgebreid verzekerd tegen alle ziektekosten, kreupelheid etc etc. Die heeft natuurlijk nooit wat.....(gelukkig).

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:34

ach, klinkt misschien raar. Maar ik zal altijd willen proberen mijn paardjes te genezen, niet geslagen is altijd mis en de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Maar als ze dan echt pijn houden moet je eerlijk blijven natuurlijk.. Ja, ik zal echt wel leningen willen afsluiten (bij mijn ouders desnoods, hun dragen de financiele verantwoordelijkheid van mijn pony's, en mochten hun het niet met de genezing eens zijn zal ik het dus best terug willen betalen ookal duurt het heel lang).

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:44

De keuze is nu eenmaal een stuk gemakkelijker als je een heel groot budget hebt dan wanneer je dat niet hebt. Als je een paard koopT zul je hem of moeten verzekeren of zelf sparen voor medische kosten. Maar er zijn grenzen aan wat je je kunt veroorloven, als je paard lange tijd in een kliniek moet staan met diverse behandelingen loopt dat in de duizenden euros. Dat heeft niet iedereen en op zo'n moment sta je voor een onmogelijke keuze. (Heb het zelf niet meegemaakt gelukkig)

Voor mij ligt de grens absoluut bij het welzijn van het paard. Pijn lijden of zeer lange boxrust doe ik niet voor mijn paarden, dan stop ik met behandelen. Als er goede vooruitzichten stel ik niet van tevoren een maximum bedrag vast wat ik voor behandeling over heb, dan ga ik er voor en laat desnoods andere dingen. :j

Voor mij zijn mijn paarden ook nog waardevol als ik ze niet kan rijden, dus dat is ook geen criterium. ;) Ik heb ze omdat ze veel voor me betekenen, in welke hoedanigheid ook, of ze nu wel of niet berijdbaar zijn. Kwestie van een dier aanschaffen 'for better and for worse', het zijn voor mij geen gebruiksmaterialen voor mijn hobby maar mijn passie.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 22:57

Welzijn van het paard blijft natuurlijk het belangrijkste. Maar bij ons op stal kreeg iemand het advies om haar oudje in te laten slapen, was 27, had een klappees en was 'op'. Maar ze zette hem op de wei en hij staat er nu na een half jaar nog heerlijk te genieten zonder zichtbare pijn!Ik heb echt van haar geleerd om een paard 1 extra kans te geven!

Dus... wanneer geef je op? Als je er zelf vrede mee hebt- of als je geld absoluut op is. Maar dan wordt je toch gek van frustratie lijkt mij.

Ik ben wel bang dat een paard meer pijn heeft dan je kunt merken..... velen zeggen dat een paard met pijn afvalt, maar die van mij is tonnetje rond van de lucht..... Hij staat ook op speciaal fructaanarm gras. Denk maar niet dat je enig verschil ziet, ha ha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:05

Ariebren schreef:
Wie het breed heeft laat het breed hangen.

Maar soms verdenk ik de veeartsen er ook van dat ze alleen maar bezig zijn met geld verdienen.
Alles natuurlijk voor het welzijn van het dier.

500 euro voor het trekken van vier voortanden van een oude hond.
Wordt je dan van voor tot achteren niet belazerd door zo'n dierenarts ??

Laat nu in de laatste weken wat signalen uit de politiek komen van doorgaan met dure operaties aan ouwetjes die nog maar een paar maanden levenskans hebben ??

ben ik niet met je eens, meestal gaan mensen die het net kunnen betalen door tot het uiterste en mensen met veel geld kopen zo weer een ander
is mijn ervaring om mij heen.