Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:08

ik blijf overtuigd een paard is een kuddedier en een vluchtdier! altijd alert in het wild!
ben blij dat sommige hun paarden echt 100% in de hand kunnen houden wat er ook gebeurd!!! heel knap!!

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:09

Tiffany schreef:
Dus als een GP Amazone op een wedstrijd het met de dood moet bekopen, omdat het paard schrikt, betekend het maar dat ze niet kan rijden..

Waar heb ik dat geschreven? :?
Overigens denk ik dat een GP ruiter niet per definitie goed hoeft te paardrijden. Die kan vaak goed kunstjes rijden en een enkele kan ook goed paardrijden.
De noemer GP ruiter geeft geen garantie dat je een goede ruiter bent.

Huertecilla

Tiffany schreef:
Dus als een GP Amazone op een wedstrijd het met de dood moet bekopen, omdat het paard schrikt, betekend het maar dat ze niet kan rijden..

Zonder (veel) meer info kan je dat niet beantwoorden.

Dat er op de wereldruiterspelen in Duitsland een prijswinnaar dressuur door een bereden agent op het parkeerterrein opgevangen moest worden doordat het paard schrok is wel een héél veelzeggende vingerwijzing naar ontbreken van de basis onder zelfs de hoogste toppen.
Geen excuus voor de ruiterij maar juist bewijs van de verkeerde, ongefundeerde, inherent onveilige weg die de berijdt.

NeverGiveUp

amykimmie schreef:
NeverGiveUp schreef:
Even iets wat ik me oprecht afvraag; wat is een paard dan wel?!

Een machineel hobbelpaard!

Ja echt al heel mijn paardengeschiedenis (die niet heel groot is overigens) wordt me met grondwerk en zo geleerd dat paarden vluchtdieren en kuddedieren zijn.
En nu komt er opeens eventjes eentje die zegt nee hoor! Het is niet waar!
:+

tylando

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:10

ja de wijsheid zelf... pff.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:11

Wat een aboslute onzin komt hier voorbij 8)7

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:11

amykimmie schreef:
Ik staar niet de hele tijd naar de oren van mn paard.
Woe, dus jij kan binnen 2 seconden reageren? Knap!
Ja, goed gezien. Val maar weer aan op mn leeftijd.
Weet jij wanneer ik begon met rijden, hoeveel tijd ik per dag rijd, wat voor paarden ik rijd?
Kortom; weet jij mijn ervaring met paarden?
Ik denk niet dat ik goed ben. Maar als ik slecht was, werd ik niet gevraagd voor het rijden, doorrijden en zadelmak maken van andermans paarden.

Ik wil je niet ontmoedigen maar je moet nog veel leren.
Zullen we het daar maar op houden. ;)
amykimmie schreef:
Zo, en nu eerst een happie eten.

Bon appetit. :Y)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:13

Tiffany schreef:

Dat lijkt me een even sterk verband als een Olympisch zeiler die een gastanker tegen de kade ramt, die kan waarschijnlijk niet varen :+
Ringdressuur heeft niks meer met paardrijden te maken, het heeft niet zo veel zin dat in de discussie te gooien.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:18

Hoezo: dom van die wielrenner?
Het is ontzettend dom van JOU om met een groen paard de weg op te gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:19

tylando schreef:
ik blijf overtuigd een paard is een kuddedier en een vluchtdier! altijd alert in het wild!
ben blij dat sommige hun paarden echt 100% in de hand kunnen houden wat er ook gebeurd!!! heel knap!!

Je haalt hier verschillende dingen tegelijk door.
Alert is niet gelijk aan vluchten. De beslissing kan ook aanvallen zijn.
´Kudde´ is verder een begrip wat in relatie tot paarden niet zo evident is. Paarden leven primair in kleine autome haremgroepjes met daarbuiten vrijgezellengroepjes.

Wat is jouw basis aan kennis van de ethologie van het paard waarop jij jouw overtuiging stoelt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:21

NeverGiveUp schreef:
Ja echt al heel mijn paardengeschiedenis (die niet heel groot is overigens) wordt me met grondwerk en zo geleerd dat paarden vluchtdieren en kuddedieren zijn.

Bedankt voor weer een illustratie van hoe breed de basis ontbreekt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:21

ik ben hiervan overtuigd klaar!! heb genoeg mogen leren van bepaalde paarden ! dus dat is mijn mening! ik smijt niet met dure woorden .. geef gewoon mijn mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:22

Doma_clasica schreef:
amykimmie schreef:
Ik staar niet de hele tijd naar de oren van mn paard.
Woe, dus jij kan binnen 2 seconden reageren? Knap!
Ja, goed gezien. Val maar weer aan op mn leeftijd.
Weet jij wanneer ik begon met rijden, hoeveel tijd ik per dag rijd, wat voor paarden ik rijd?
Kortom; weet jij mijn ervaring met paarden?
Ik denk niet dat ik goed ben. Maar als ik slecht was, werd ik niet gevraagd voor het rijden, doorrijden en zadelmak maken van andermans paarden.

Ik wil je niet ontmoedigen maar je moet nog veel leren.
Zullen we het daar maar op houden. ;)
amykimmie schreef:
Zo, en nu eerst een happie eten.

Bon appetit. :Y)

Hoe kun jij nou weten of ik nog veel moet leren of niet?
Ik houd het bij 'klassiek'paardrijden, niet bij horsemanship of bitloos of weet ik wat.
Dat ik daar niets van weet, sorry.Niet mijn tak.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:22

dus we moeten allemaal maar in jouw straatje passen en anders heb je geen kennis van paarden! iedereen heeft zijn eigen manier van met paarden om te gaan en als het niet op jouw manier is dan is het maar slecht!! pff sorry hoor

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:23

Tsja elk paard kan wel eens schrikken en onverwachts in de remmen gaan op een plek die niet zo handig is. Mijn ruin kan ik voor 99% vertrouwen, maar als er ineens iemand in een tuintje de sproeier aan zet schrikt ie en zet ie een stap opzij. Of zoals laatst een treffen van oude VW busjes die met 80 stuks voorbij kwamen met knallende uitlaten en al.

Mijn ervaring met wielrenners is eigenlijk ook alleen maar slecht (Noord-Holland). Ze remmen niet eens af brullen AAN de KANT (of zelfs OPROTTEN).
En dan zat ik nog wel in een buitengebied waar je even kort over de openbare weg moet om de ruiterpaden te bereiken.
Het ergste is nog rond de "Tour de France" dan komen ze echt met hordes tegelijk ook diegenen die het hele jaar verder niet fietsen aan de witte dunne beentjes te zien.
Ik zie een horde wielrenners als snelverkeer en dus moeten ze zich aanpassen aan langzamere weggebruikers en vind eigenlijk ook niet dat ze op een fietspad thuis horen, maar op de rijbaan. Ook een paard hoort niet op het fietspad, maar in dit geval stond het paard even per ongeluk op het fietspad.

En ja het is irritant als je vlot wil doorfietsen en er staat een paard midden op het fietspad, maar als duidelijk is dat iemand er alles aan doet om het paard weer in de berm te krijgen dan kun je best gewoon even een keertje geduld hebben en wachten. We wonen nou eenmaal met meer mensen op deze aardbol die graag hun hobby beoefenen.

Gelukkig woon ik nu in de bergen waar soms een enkele bikkel wielrenner het waagt om tegen de berg op te gaan. Die gaan niet hard :D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:23

Heb nog nooit last van wielrenners gehad eigenlijk, maar wel vervelend. Volgende keer een paard mee die wel de belering ruim voltooid heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:25

tylando schreef:
dus we moeten allemaal maar in jouw straatje passen en anders heb je geen kennis van paarden! iedereen heeft zijn eigen manier van met paarden om te gaan en als het niet op jouw manier is dan is het maar slecht!! pff sorry hoor

Blijkbaar wel. Maar goed, ik ga zo paardrijden. Onee, zo mag ik dat natuurlijk niet noemen. Want dat kan ik niet.
Knolhopsen dan. Ben immers een beginner, weet niets van paarden af enzo.
Hoop maar dat ze niet schrikken |(

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:26

om even terug te komen op de wielrenners ;) ik kom ze ook met enige regelmaat tegen (ik rijd netjes op de weg aan kant voor we die discussie weer krijgen ;) ) paardje is keurig verkeersmak en het enige waar ze niet tegen kan zijn tracors (heb ik me zo voldoende ingedekt?) EN toch heeft ze een vrijbriefje van mij om een mep uit te delen aan wielrenners die erom vragen. Twee baans secundaire weg, met geen auto in de wijde omtrek en dan NOG vlak langs je schieten met 8 man sterk! dat ze bijna je stijgbeugel raken.
Zo onnodig allemaal.
Maar dat doen ze niet alleen met paarden hoor, iedereen moet maar wijken krijg ik het idee zodat ze maar geen tempo verliezen tijdens hun "toptraining"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:26

Pentax schreef:
Heb nog nooit last van wielrenners gehad eigenlijk, maar wel vervelend. Volgende keer een paard mee die wel de belering ruim voltooid heeft?

Paard heeft belering voltooid. Jaar lang elke zaterdag met een groepje van 2/3/4 paarden de bos ingeweest, en langs de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:27

mellanion84 schreef:
om even terug te komen op de wielrenners ;) ik kom ze ook met enige regelmaat tegen (ik rijd netjes op de weg aan kant voor we die discussie weer krijgen ;) ) paardje is keurig verkeersmak en het enige waar ze niet tegen kan zijn tracors (heb ik me zo voldoende ingedekt?) EN toch heeft ze een vrijbriefje van mij om een mep uit te delen aan wielrenners die erom vragen. Twee baans secundaire weg, met geen auto in de wijde omtrek en dan NOG vlak langs je schieten met 8 man sterk! dat ze bijna je stijgbeugel raken.
Zo onnodig allemaal.
Maar dat doen ze niet alleen met paarden hoor, iedereen moet maar wijken krijg ik het idee zodat ze maar geen tempo verliezen tijdens hun "toptraining"

Blij dat er toch nog mensen zijn die het gedrag van aardig wat wielrenners herkennen.
Het maakt niet uit hoe, waar of met wie of wat, je wordt zo de berm ingedouwd, afgesneden, uitgescholden en afgeb*kt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:28

Zoals auto's en motoren fietsers ruim behoren te passeren behoren óók wielrenners te anticiperen in het verkeer. En dus paarden, maar ook wandelaars met honden en/of kinderen op voldoende afstand en met gepaste snelheid te passeren zodat bij een eventuele onverwachte beweging geen ongelukken gebeuren. Het is geen geheim dat anticiperen, afstand houden en snelheid aanpassen niet de sterkste punten van recreatief wielrennend Nederland zijn. De Gelderse gewoonte om luid 'PAARD!!!' te schreeuwen maakt voor mij wat dat betreft niet veel uit, ik wordt door dat geschreeuw regelmatig ruw gewekt uit een zonnige dagdroom op de rug van mijn rijdier (dat zelf overigens niet meer op- of omkijkt bij dat geluid, maar die is dan ook geen 8 meer en heeft dat geschreeuw al zo vaak gehoord dat hij inmiddels vermoedelijk denkt dat hij Paard heet).

Een vrijliggende baan asfalt kan een fietspad zijn als in een weggedeelte dat uitsluitend voor fietsers is bedoeld. Een fietsstrook, of een weggedeelte zonder de aanduiding 'fietspad', mag door ruiters net zo goed gebruikt worden als door fietsers. Bestuurders van paarden horen uiterst rechts op de weg, maar 'weg' omvat meer dan alleen de rijbaan. De berm hoort ook bij de weg en dus mag je te paard wel degelijk in de berm rijden.

Een weggedeelte blokkeren is dan weer niet de bedoeling. Als je paard dwars op de weg staat en je zegt er zelf bij dat je dat niet voor je lol doet, dan heb je dus je paard niet onder controle. Dat je op zo'n moment al je aandacht bij je paard hebt om die controle terug te krijgen is begrijpelijk, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat door de wielrenster niet wordt geïnterpreteerd als begrip en excuus voor de overlast die je haar bezorgt. En 'sorry' roepen duurt niet zo lang. Vloekend langs een paard heen fietsen is niet heel beleefd en ook niet erg verstandig, maar net zoals jijzelf op dat moment handelde op basis van de omstandigheden en eerdere ervaringen (kijkerig paard en wielrenners gedragen zich asociaal) deed de wielrenster dat ook (paardrijden is voor rijkelui, ruiter parkeert paard vlak voor je, kijkt je nauwelijks aan en neemt zelfs niet de moeite om iets te zeggen).

Hopelijk gaat het kijkerige er nog af, zo niet dan raad ik je aan om wat er ook gebeurt altijd meteen heel duidelijk 'sorry' of 'het spijt me' te zeggen. Grote kans dat mensen dan wat vriendelijker doen en als ze dan nog steeds vloekend achter je langs piepen zou ik het niet kunnen laten om nog 'dank u en voor u ook nog een heel prettige dag' te zeggen.

Sterre

Persoonlijk vind ik het nogal dom van een fietser als 'ie zonder boe of bah achter een paard langs schiet.
Maakt niet uit of het paard braaf loopt of loopt te stuiteren.
Mijn ruin is bijv. de rust zelf en als er bij hem een fietser opeens achter voorbij schiet, knijpt 'ie hooguit z'n kont samen, maar de merrie van mijn vriendin (die wat verkeer betreft ook bomproof is) geeft meteen een peut naar achteren.
Wij leggen altijd uit dat het beter is als de fietser ruim van te voren even klingeld, dan weten de paarden dat er wat aan komt en is het ook bij de merrie van mijn vriendin überhaupt geen probleem.
Wij hebben het een jaar of 6 geleden hier in de buurt gehad: 2 meiden met paarden liepen keurig in stap over de weg, auto's, trekkers, alles reed gewoon voorbij en was geen probleem. Tot op het moment dat er een fietser achterop kwam rijden: achterste paard schrikt en haalt uit.
Fietser had een half verbrijzelde gezichtshelft en heeft iets van 6 weken in koma gelegen := ...

Ook als ik met de hond loop zijn de meeste fietsers irritant. Waar ik en mijn buurvrouw altijd met de honden lopen, mogen ze van de lijn en die twee rennen altijd als een paar dolle door de velden/over het pad.
Nu rijden er op dat pad ook veel fietsers en iedere keer schrikken de buurvrouw en ik ons weer te pletter als er opeens een fietser voorbij schiet := ...
Dan denk ik "klingel even, dan kan ik er iig voor zorgen dat de honden aan de kant blijven" en ook voor mezelf vind ik het prettig als ik weet dat ik op dat moment beter een stapje aan de kant moet doen :roll: .

Anoli

mellanion84 schreef:
Zo onnodig allemaal.

Oh zo ben je redelijk ingedekt denk ik, aangezien ik ook al aangevallen werd voor het feit dat ik op een fietspad reed volgens een bokker hier. Uiteraard reed ik dus net als jij in de berm van de weg.

Hier doen die wielrenners dat dus ook, het stuur heeft mijn been meerdere malen wel eens geraakt. En niet doordat ik mijn been uitsteek. :n Vandaar ook dat ik mijn zweep uitsteek zodat ze dus wel met een inieminiebochtje om mij en paard heen moeten.

Doma_clasica

amykimmie schreef:
Hoe kun jij nou weten of ik nog veel moet leren of niet?
Ik houd het bij 'klassiek'paardrijden, niet bij horsemanship of bitloos of weet ik wat.
Dat ik daar niets van weet, sorry.Niet mijn tak.

Beste Kimmie,
Denk jij werkelijk dat jij het allemaal al weet?
Je bent nog zo jong en daarmee zeg ik niet dat je niets weet maar je kunt op de leeftijd van 16 jaar gewoon niet alles weten.
De reden dat jij paarden te rijden krijgt is omdat je een goedkope kracht bent en niet bang. Ervaren ruiters kosten nml. een hoop geld. Die gaan niet voor een habbekrats op een jong dier zitten.

Ik wens je nog veel succes toe en vooral heel veel wijsheid. :wave:
ps: en wat meer bescheidenheid zou je ook sieren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:29

tylando schreef:

Mijn manier?

Jee; dat is echt veel te veel eer.

Het staat allemaal in goed onderzochte wetenschappelijke publicaties.
Omdat echter een goed boek lezen in de ruiterij gelijk staat aan godslastering líjkt het wellicht of het ´mijn´
is maar ik ben die dank verschuldig aan vele wetenschappers.

Ik ga die ´kudde´ van mij binnen de nachtomheining roepen. Komt de leidmerrie voorop en de haremhengst achteraan. Bij gevaar gaat die laatste en zijn helper; een assertieve merrie, erop af en de rest wacht onder leiding van de leidmerrie op een kluitje op wat die twee besluiten. Meestal is dat aanval of niets.