Help, mijn paard heeft het IQ van een baksteen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:39

_O- Wat een slimmerds.

Ik stond een halfjaar geleden in het weiland bij [naam], vraag om een mooi voetje, mevrouw geeft die ook.
Netjes uitgestrekt naar voren, dus ze krijgt een brokje en ik loop weg.
Kom ik 5 minuten later terug om weg te gaan staat ze nogsteeds met d'r poten in de lucht 8)7
En ook gewoon heel even neerzetten, weer kijken, 'Oh, oliebol ja. Die moest omhoog.' En daar ging ie weer.

_O- Snugger beest met het IQ van een stukje bevroren visstick.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:43

Leuk topic.....mijn 3 jarige wordt nu ingereden en volgens inrijder is hij groot en dom!Staat me nog wat te wachten lees ik wel _O-
Gelukkig is het een schat <3

pearlie

Re: Help, mijn paard heeft het IQ van een baksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:51

Sta je met je paard voor de Divoza om een zadel te passen...

Hihihiihihihiiii!! Oh gut... een paard van blik voor de deur....eh.....

Even later: Hihihiiiiihhiiiiii.... een paard achter de schuifdeuren en die beweegt ook nog!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (spiegelbeeld.....)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:54

Die slidingstops omdat er ineens iets te zien valt herken ik ook :+ Kop in de lucht en gewoon bevriezen. Vijf minuten lang. Schoppen of slaan, niks helpt.

Maar voor de rest is hij eigenlijk net iets te slim, hij weet precies waar er eten te halen valt en hoe hij het moet krijgen!

Ik rij sinds kort ook een Tinker, en die is wat minder helder in de bovenkamer... Gewoon vol tegen het hek van de buitenbak aanlopen in plaats van door het poortje gaan. En dan zielig terugkomen want het deed toch best wel au :')

En VD is geen beginnen aan, hij heeft het geheugen van een fruitvlieg :+

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:56

oh dat zou die van mij dan weer angstaanjagend vinden!
maar goed, elke woensdagavond hebben wij les op de manege , al ongeveer een jaar , overal paarden te zien , en hij staat te hinniken alsof ie helemaal in zn eentje is......hinnikt naar eh elke haflinger die hij ziet, om als ie er met zn neus voor staat achter te komen dat het toch niet zijn vriendinnetje is.....
wel lastig in een proef in een binnenbak, want dan is ie dus ook aanvankelijk meer bezig met het roepen van zn weidegenootjes dan met de proef.......

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:36

:D Doorgaans is mijn paard best slim maar hij denkt soms dat ik dat niet ben.

voorbeeldje: Paard staat net in de wei en tijdens zijn rolpartij gaat er een dekensingel los.
Paardje rent gauw naar het hek waar baas nog staat. Heel pontificaal voor baas gaan staan en met je neus aanwijzen dat die singel toch echt niet goed zit. Vervolgens baas weer aankijken met een blik: "JA, doe daar wat aan, dit KAN toch niet zo"
Baas de wei in, singel vastmaken. Paard kijkt ondertussen toe. Op moment dat de handen klaar zijn met de singel snel maken dat je wegkomt want stel je voor dat de baas zich ineens bedacht heeft en je uit de wei wil gaan halen....

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:40

Ook mijn paard kan soms wel wat IQ erbij hebben.
Sinds een paar maanden staat ze in een uitloopstal, de eerste dag stond ze alleen binnen in stal en snapte niet dat de uitloop erbij hoorde. Zelfs met een wortel voor haar neus dacht ze nog 'nee ik weet dat ik niet zomaar mijn stal uit mag'. Nadat ik haar een halster had omgedaan en het een paar x heb voorgedaan snapte ze het eindelijk.

Elke x als ik langs de losgooibak loop, (en dat is vaak) kijkt ze of haar beste vriendin erin staat. Paard staat overigens naast haar op stal. Ook al staat het paard op stal en heeft ze dat gezien, altijd wil ze kijken in de bak en hinniken. Zelfs als het hek openstaat wil ze nog om de hoek kijken of haar vriendinnetje niet toevallig in de hoek verstopt staat ;)

Verder is het een gigantische kluns, elke x heeft ze wondjes die ze oploopt in stal met het liggen. Ook stoot ze regelmatig haar hoofd aan dezelfde dingen. Poept ze in haar voer en waterbak (met het gevolg dat ze een halve dag niks kan drinken)

Ze vindt het ook soms maar erg lastig om op te letten waar ze haar voeten neerzet, snap ik best is ook lastig als je er 4 hebt 8)7 Als ze niet oplet struikelt ze over haar eigen voeten. Hoge opstapjes bij bijv. de bak moet je van te voren goed laten zien, anders ligt ze languit. Steentje/takje op het ruiterpad? Mijn paard struikelt er over.

Op buitenrit is het helemaal erg, ze vindt de omgeving zo interessant dat ze totaal niet meer oplet waar ze loopt. Ze kijkt constant opzij en loopt daarbij rustig tegen een boom/lantaarnpaal aan.

Ach ja we passen wel goed bij elkaar, ik ben ook blond :o Af en toe hebben we ook best onze slimme momenten hoor :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:50

Is je stal dan niet aan de kleine kant, of ziet het paard wel goed? Anders is ze wel heel erg lomp inderdaad :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:11

Hahaha wat een geweldige verhalen :')

Die van mij zijn iets te slim soms. Knopen, deuren, alles kan en moet los. Helaas dacht Kay dat je ook stroomdraad in je mond kon stoppen :(:) Hij heeft ook vaak het concentratievermogen van een fruitvlieg. Oh kijk een paaltje. Oh hey daar staat een boom. Hey baas kijk zie je die mensen daar? Oh kijk alweer zo'n mooie boom :z

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:40

Anne_GTI schreef:
:D Doorgaans is mijn paard best slim maar hij denkt soms dat ik dat niet ben.

voorbeeldje: Paard staat net in de wei en tijdens zijn rolpartij gaat er een dekensingel los.
Paardje rent gauw naar het hek waar baas nog staat. Heel pontificaal voor baas gaan staan en met je neus aanwijzen dat die singel toch echt niet goed zit. Vervolgens baas weer aankijken met een blik: "JA, doe daar wat aan, dit KAN toch niet zo"
Baas de wei in, singel vastmaken. Paard kijkt ondertussen toe. Op moment dat de handen klaar zijn met de singel snel maken dat je wegkomt want stel je voor dat de baas zich ineens bedacht heeft en je uit de wei wil gaan halen....

Haha net zo'n klein kind wat even uit de speeltuin komt omdat z'n veter los zit en vervolgens weer hard naar de glijbaan toe rent _O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:10

ik heb een combinatie van een slim met een dom paard.
de mijne wist perfect hoe ze zich moest lostrekken:
eerst heel langzaam hoofd omhoog, tot er spanning op het touw staat, 5 cm zakken, en dan een korte ruk! = baai baai musketon, helloooow freedom!
om dan in volle vaart om te draaien, 5 meter te draven, stil te vallen, en dan wat dommig staan rond te kijken ...

na het rijden weet ze dat ze moet stoppen voor de stal (zodat ik eraf kan), dan in de stalgang aan de tweede box moet wachten (daar mag ik achter lopen, want ze vind het niet nodig dat ik eerst de stal in ga) waar ik haar zadel en hoofdstel af doe, en ze dan de box in moet om te gaan eten (voer staat klaar, of pak ik direct)
om dan na 5 minuten met een mond vol naar buiten te rénnen, om te gaan showen bij de weidemaatjes dat ze voer heeft, en dan terug naar binnen te rennen (en te struikelen over het opstapje van de stal) en dat vol te houden tot de bak leeg is.

als ze gevoerd worden in de paddock moeten ze 20 meter omlopen voor het hek dat ze staat, mevrouw staat netjes aan het begin te wachten (de boer heeft eenmaal het hek open gedaan voor haar, en nu weigert ze de ommetoer te doen)

ze heeft ooit eens een emmer slobber over haar gegooid, die bleef hangen aan haar halster, 3 X zwaaien en dan een grote zwaai! en de slobber lag over haar rug en kont :D

trailers probeert ze standaard te mollen (altijd twee maal, enkel bij een nieuwe trailer of als er iets verandert is, zet ze keihard haar kont tegen de achterstang/klep, als het niet lukt nog eens, en als het nog niet lukt is het goed. dan kan ik haar zo vaak in laden en vervoeren als ik wil, doet ze het nooit meer. totdat er iets veranderd is.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:44

ik had af en toe ook zo'n snugger paard..

een keer wilde ik haar in de paddock zetten. achter de paddock stonden de koeien zich blijkbaar te verstoppen in de bosjes waar paardlief van schrok. ik had haar net losgeklikt en toen rende ze me hard voorbij de paddock uit... na 10 meter bleef ze stil staan.. blijkbaar wilde ze wel vluchten maar zolang ik niet met haar mee kwam ging wist zij ook niet waar ze heen moest, dus bleef ze maar midden op het erf staan _O-

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:01

:D Nog een leuke actie; paard heeft ook nog een geheugen van een olifant....

3 jaar geleden was hij net zadelmak. Om de training uit te bereiden ging ik elke keer na het rijden een rondje uitstappen over het harde en een stukje door het bos.
Nou staat daar in het bos net om een hoek een bankje. Het is elke keer maar weer een verrassing hoe het bankje erbij staat... Soms zitten en mensen, soms niet.... Maar het is een eng bankje :j.

Elke keer weer spanning in het paard dus en van ontspannen uitstappen op dat stukje was geen sprake. Dus deze baas had bedacht dat ik eens met het paard aan het touw gewoon naar dat bankje toe ging wandelen en daar eens even uitgebreid door het paard de situatie laten bekijken.

Zo gezegd, zo gedaan. Bij bankje aangekomen paard toch wat argwanend kijken naar dat bankje >;)
Dus baas besluit om op het bankje te gaan staan om daarmee aan te tonen dat zo'n bankje echt niet eng is.
Dom, dom, dom want het had geregend en het bankje was nat.
Dus de baas begint te glibberen en donderd achterover de leuning zo de struiken in erachter :oo
Paard schrok zich het apezuur :wow: en rende een stukje hard weg :evaw:
Na 30 meter kwam ie erachter dat ie nu helemaal alleen in dat grote enge bos liep :\ :=
Dus paard blijft staan, draait zich om en ziet baas stikkend van het lachen weer uit de struiken komen _O-
Afijn, paard weer gepakt, deuk in mijn ego rijker....

En nu, drie jaar na dato, snurkt paard elke keer naar het bankje alsof ie zeggen wil: "Je vreet mijn baas deze keer niet op hoor, daar zorg ik wel voor"

Andere bankjes zijn geen enkel probleem maar dit ene specifieke bankje vreet bazen en moet je dus gruwelijk voor uitkijken als paard zijnde :Y)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:52

Ik had ook een hele slimme, alleen gebruikte ze haar kennis af en toe heel dom. Zo wist ze dat "Ho" betekende dat ze stil moest gaan staan. Dus zei iemand in de bak "Ho" dan stond zij direct met 4 benen in het zand. Heel handig als je in een vrij harde galop zit. Maar als iemand anders dan ik of mijn nichtje op haar rug zat, stond ze in het midden van de bak en kwam ze niet vooruit. En maar bokken.. naja, achterbenen tegelijk 2 cm van de grond afhalen..

Nu heb ik wel een heel dom vp. Schapen zijn niet eng. Maar lammetjes :|.
Je kunt met haar naar het bos met lange teugel, alleen wel in stap, want in galop weet ze niet meer hoe ze moet remmen, en dat vergeet ze volgens mij ook echt.
Ze is een dressuur/springpaard alleen luistert ze niet naar de dressuurhulpen, nee ze luistert naar de westernhulpen. Als ze op de wei staat, al staat ze er 10 minuten op, en je komt aanlopen, komt ze naar je toe. Klik je haar vast en neem je haar mee. En dan staat ze te kijken van: Oh, maar dat wilde ik helemaal niet.
Toch doet ze dat elke keer weer..

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:58

Calucci had een keer met z'n kont staan schuren tegen de staldeur, en daardoor was die wat opgelicht en was dus open, de wei 3 meter verder stond gewoon open, maar meneer heeft toch in zijn stal gestaan en zijn hooi staan eten... :')

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:12

Ik heb vanmorgen ook weer gelachen. Gisteren mochten ze voor het eerst weer op het land, via de nieuwe poort tussen de bak en het land (ca. 20 meter). Even heen geleid en later weer terug om het ze te 'leren', straks is het de bedoeling dat ze die weg zelf kunnen vinden.
Omdat ze nog niet de hele dag op het land kunnen en helemaal vandaag met die regen niet, zat de poort dus vanmorgen dicht. Mijn shet heft nooit zoveel haast om naar buiten te gaan maar vanmorgen wel! In volle vaart richting poort............ongeveer een sliding stop voor het hek... oliebol.... dies dicht!!

Haha maar ze wist dus nog wel waar ze langs moest! Mijn paard heeft eerst 5 minuten van een afstandje staan snurken, eerst maar kijken wat er vandaag dan weer veranderd is....
Na een tijdje stonden ze samen voor de poort echt met zo'n pruillipje....aaah... hijs dicht...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:46

Tammy_ schreef:
Ik heb een ander probleem, mijn paard is rete slim, maar heeft de concentratieboog van een pinda :') zodra er een strootje opwaait staat hij te kijken: 'baasje, zág je dat?' ja Noah wat goed dat je dat strootje zag, kom we gaan verder. 'ja maar baasje KIJK dan! Een strootje!' ja Noah, heel interessant kom we gaan verder. 'ja maar báás, en dat strootje dan?!' ja heel spannend. 'okeeeee we gaan wel weer verder'

'baas kijk, fietsers op het fietspad aan de overkant van de wei! *D zie je dat? woooow!'

*zucht*

Ik wil een vind ik leuk knopje :D!!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:08

leuke verhalen :D

"Helaas" heb ik een mega slimmerik.... deuren, voertonnen, kasten openen, allemaal geen probleem. Heel scala aan VD kunstjes en ze weet precies hoe ze iedereen in moet pakken zodat ze haar zin krijgt :D Maar ook met rijden, tijdens lessen heeft ze vaak de oefening nog sneller door dan ik. :+

TamarBwopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:09

Nou mijn paard is soms ook wel een beetje dom hoor
staat ze los in stal naast de biks ton(ze weet dat daar biks inzit)
loop ik even weg
kijkt ze naar die ton van wat zal ik nu eens gaan doen kom ik terug staat ze nog precies hetzelfde 8)7

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:21

Geweldig om te lezen al die verhalen.

Die van mij kan slim zijn, maar ook ontzettend dom. Laatst was mijn bijrijdster haar staldeur vergeten dicht te doen. Mevrouw heeft flink huisgehouden in de schuur, maar ze vond alleen de bak met wortels. Een bak met brokken stond ernaast, maar die heeft ze gelukkig niet gevonden. Met buitenrijden zit ze altijd in de verte te staren, en als ze dan iets links of rechts van haar ziet, dan draait ze die kant op en loopt ook die richting dan uit. Ongeacht of er daar dan wat staat of niet (omheining of iets). Door dat gestaar struikelt ze dan ook best vaak...Ze wil ook graag bij buurtbewoners het erf oplopen. Moet ik ook altijd op letten.. Blijkbaar wil ze dan even buurten ofzo. Ook nog een keer gehad dat ik haar emmer met brokken voor haar zette waar ze gretig uit begon te eten. Toen ze klaar was met eten ging haar hoofd omhoog incl de emmer. Ze heeft lange manen, en hengsel van emmer bleef daaraan haken. Dikke paniek natuurlijk, terwijl ze er een seconde geleden nog uit gegeten had....

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:30

Zo zijn mijn shetlanders ook heeeeeel slim *D

Meneer staat mooi met zijn kont zowat tegen de stroomdraad, denkt mevrouw:
'daar kan ik in galop nog wel even tussendoor' :\ eehm, NIET DUS!!
Erg leuk voor het baasje want die kan nu een nieuw stroomapparaat kopen omdat de verbindingsdraadjesdingen geknapt zijn.........

En wat ook zo leuk is is dat we een klein gootje langs de deur van de schuur hebben waar mevrouw van nog nieteens 2 zo half slapend overheen stapt en waar meneer van 11 af en toe een enorme sprong overheen maakt of trekkend, zwetend en steigerend de andere kant op probeert te rennen.....
Tja, dan maar door de stal...... :?

En ja, die lekkere likstenen die aan de muur gehangen zijn en de drinkbakken die dienen hier niet waar ze voor bedoeld zijn maar als lekkere kont-krabber 8)7

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:02

Haha leuk mijn shet vroeger was ook niet zo heel snugger, struikelde vaak over haar eigen voeten, hinnikte altijd naar haar eigen spiegelbeeld en was dan altijd beledigd bij gebrek aan reactie haha :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 00:28

Ik kan me een zekere manegeles herinneren een aantal jaar geleden, toen het had gesneeuwd. We reden in de 'buitenmanege', dat was een overdekte bak die los van het hoofdgebouw was zegmaar. De ingang had een lage deur dus je kon naar buiten kijken. Nou elke vijf minuten vloog er wel iemand door de lucht doordat een paard vanuit de andere kant van de piste ineens dacht 'HOLY SH*T HET IS WIT BUITEN', en vervolgens een sprintje trok naar de ingang om naar de sneeuw te kunnen kijken. :') Ik geloof dat iedereen wel een keer of twee op de grond heeft gelegen die les (groep van 6-7 )

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 02:55

Zo heb ik me ook al ontzettend hard geschaamd voor mijn pony :D
Het eerste jaar (of zelfs langer) begon hij gelijk een gek te hinniken als hij zichzelf in een venster zag. In het bos (als we dus alleen waren), zijn er geen vensters dus deed hij het niet... Enkel in het midden van de stad waar uiteraard veel mensen zijn.
En het blijft dan ook niet bij dat hinniken, maar ook de hele aanstellerij: staart de lucht in, nek recht omhoog, oren naar voren en briesen...

Gelukkig heeft hij dat niet meer en snapt hij dat dat ander paard nooit meedoet :o Uiteraard zijn er uitzonderingen en doet hij het wel nog.

Voor de rest is hij best slim. Hij heeft een weide in onze tuin (inloopstal) en een weide naast ons huis. Tussen de twee weides is een poortje dat steeds op slot is (behalve als ponylief van weide verwisseld wordt). Ponylief was vorige week al op wandel geweest doordat de omheining van de weide naast ons huis in tweeën gebroken was. De dag erna had mijn vader ponylief in onze tuin gezet zodat hij die andere weide kon herstellen. Hij had de draad net helemaal weggehaald, toen ponylief in de gaten kreeg dat het poortje niet met de sleutel gesloten was, met alle gevolgen vandien...

Ik zit voor 3 maanden in Nieuw-Zeeland voor mijn stage, dus mijn vader zorgt nu voor mijn pony. Uiteraard ging ponylief zich niet zomaar laten vangen hé, hij heeft zo graag lol :Y) Bleef hij lekker grazen alsof hij niets door had, tot op het moment dat mijn vader zijn hand uitstak, en dan ging hij weer 2 meter verder staan grazen. Zo heeft dat iets langer dan een half uur geduurd :o

Dat heeft hij vorig jaar ook eens gedaan met mijn moeder (ik had mexicaanse griep en moest in quarantaine blijven). Mijn moeder wou in haar kamerjas snel mijn pony op de wei gaan zetten. Ze dacht dat ponylief zelf wel de hoek zou omgaan, maar hij ging rechtdoor. :Y) Zo heeft hij een kleine kilometer gelopen, en alle buren konden mijn moeder in kamerjas zien vangen achter die pony :D Hij liep zo nét traag genoeg dat mijn moeder kon volgen, maar nét snel genoeg zodat mijn moeder hem niet kon vangen :D

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:53

Hey wat een geweldig topic.
Mijn nichtje haar pony is onwijs slim, maakt deuren binnen 3 seconden open, leert binnen 5 minuten leuke kunstjes.
Maar komt in werkelijk elk touwtje vast te zitten. Hang een lick-it op aan een strotouwtje en de boer kan hem de volgende ochtend los snijden. Ga grazen aan een longeertouw en als die per ongeluk om je achterbeen komt net zo lang in paniek trekken tot je halve voet eraf ligt. Komt vast te zitten in de singel van zijn deken, dan wel weer zo slim om als hij mijn nichtje ziet zo hard te hinniken dat ze meteen door had dat er iets niet ok was. Hij is zelfs een keer met zijn achter hoefijzer in zijn halster vast komen te zitten.
Mijn pony daarentegen is volgens mij helemaal niet zo'n einstein maar als die in haar longeertouw staat blijft ze net zo lang rustig pielen tot het touw weg is. Ze gaat altijd met haar halster over haar hoofd staan, vindt ze lekker ofzo en als ze er genoeg van heeft doet ze haar hoofd gewoon naar beneden tot het touw eraf glijdt.
Groetjes S