Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:29

Even in het topic vallen. En daarom is varkensvlees ook zo ongezond voor veel mensen! ;)

Ik eet wel paardenvlees, ook juist omdat het het meest gezonde vlees is wat je kan krijgen en er niet allemaal zooi in zit.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:34

een frikandel vind ik toch wel heel lekker (zit ook restant paardenvlees is) niet in alle frikandellen staat meestal aangegeven op de doos. Maar een frikandel sla ik niet af. Daartegenover zal iemand zeggen we eten vanavond paardenvlees naast de aardappelen nee dat hoef ik niet :n waarom?? geen idee eigenlijk heb het ook nog nooit geproefd maar heb er dan ook geen behoefde aan. haha

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:09

Ik eet het ook niet. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om paard te eten, net zoals ik geen hond of kat zou eten. Iemand zei dat het niet normaal was om hond of kat te eten, maar in Indonesië is het niet normaal om een koe op te eten en daar is een hond of een kat veel normaler. Het heeft met cultuur te maken.

En ik vraag me af wie, als diegene de kans zou krijgen, er honden- of kattenvlees zou eten. Denk toch dat een groot deel van de mensen die hier nu zegt wel paardenvlees te eten, of die ons hypocriet vinden omdat we het niet eten, er toch ook niet aan zou moeten denken om een hond of kat te eten. En dus is iedereen net zo hypocriet (uitzonderingen daargelaten).

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:12

Voor mij is het makkelijk, want ik lust het gewoonweg niet haha

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:15

Marion71 schreef:
eridinges schreef:
Dit is echt regelrechte bull, verdiep je eerst eens voordat je oordeeld over slachten.
Zeker nog nooit een kwieks paard ingeslapen zien worden??
Die staan van ellende nog 3 keer op en vallen weer neer.

Paarden die geschoten worden zijn hersendood. Dit is iets anders als verdoofd zijn.
Bij paarden die geschoten worden is het tenminste in 1 keer over, die gaan niet vechten.

Nee vlees is nuttig, je paard laten takelen en verwerkt worden tot as en echt niet nuttig.

Zo, jij durft. Aanvallend en verkeerde aannames. Jammer hoor.

Een paard dat 'vecht' tegen inslapen doet dat alleen tegen de versuffing van het narcosemiddel. Dat 'vechten' doet 'ie ook als 'ie onder zeil moet voor een casteratie of operatie, alleen dan vindt niemand het erg. Als je direct laat inspuiten met de dodelijke vloeistof is het verrekt snel over.

Het schieten ofwel hersendood maken is het zgn. verdoofd slachten, waarover kort geleden de media vol van stond. Door het schieten zijn ze niet dood, slechts hersendood en dat wordt betiteld als verdoofd omdat leegbloeden enkele minuten duurt en erg pijnlijk is.

Het gaat niet om wel of niet nuttig. Het gaat om emotie. Als dat niet voor jou geldt, prima. Geen emotie is ook emotie.

Enne, als ik hier lees wie er allemaal paardenvlees eten dan snap ik niet dat het zo weinig verkocht wordt en op zo weinig plekken te koop is.

Ik durf zeker, je praat over dingen waar je duidelijk geen verstand van heeft. Als een dier hersendood is, dan is het dier er niet meer en dus dood, niks met verdoofd te maken..

Zeker nog nooit erbij geweest als het gebeurde?

En ja een dier vescht tegen verdovende middelen en dat vind ik dierenleed.

Maar goed het is geen discussie over wel of niet slachten, maar verdoofd is het dier zeker niet.
Anders zou ik even op excursie gaan of de verslagen van Nijkerk nalezen, erg leerzaam!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:17

Nee, dat is niet correct; een paard kan weer opstaan na het schieten daarom is leegbloeden van belang om het echt dood te maken. Het is inderdaad een verdoving omdat het niet direct dodelijk is maar wel alles even uitschakeld

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:21

vuurneon schreef:
Nee, dat is niet correct; een paard kan weer opstaan na het schieten daarom is leegbloeden van belang om het echt dood te maken. Het is inderdaad een verdoving omdat het niet direct dodelijk is maar wel alles even uitschakeld

Ja hoor wie heeft jou die onzin verteld?
Er wordt een ijzeren pin achterin de hersenen geboord en dan valt het dier hersendood neer.
Het is niet schieten met een kogel of iets

Ennu ik weet niet waar jij ben geweest, maar ik heb nog nooit een dier op zien staan.
Ik heb er uberhaupt nooit van gehoord..

Medisch gezien is het al niet correct dat is bij mensen ook zo. Ooit een hersendood iemand van de life support gehaald en die stond spontaan op? Nee hoor dit is echt niet mogelijk.
Je doorboord het deel van de hersenen die de prikkels/impulsen krijgen om op te staan.
Laatst bijgewerkt door eridinges op 09-01-12 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:22

Een paard kan in principe niet meer opstaan als het hersendood is, aangezien dan alle zenuwimpulsen naar de rest van het lichaam lam zijn gelegd en er dus geen motorneuronen meer actief zijn. Daarbovenop is zijn bewustzijnscentrum ook uitgeschakeld, dus hij maakt niet meer bewust mee wat er gebeurt. Enkel zijn hart blijft nog wel kloppen en zijn ademhaling blijft een tijd werken (dat stopt uiteindelijk ook hoor als er geen enkele hersenactiviteit meer is, er zijn maar beperkte reddingsmechanismen voor deze systemen).
Dat is toch wat ik kan afleiden uit mijn studies aan de universiteit. Een verdoving legt maar bepaalde delen lam van de hersenen, maar de rest functioneert nog perfect. Dat is wat zo eng is, aangezien het dier verlamde spieren krijgt, maar nog wel bij bewustzijn is. Dat is'ie niet meer als zijn volledige hersenzones zijn uitgeschakeld.

vuurneon

Ik wel :)
Waarom denk je dat een veearts die schiet op het terrein ook direct erna moet steken?

Pin maakt niet altijd direct hersendood (hersendood is natuurlijk dood, lichaam sterft alsnog)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-01-12 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Ik heb ook nog nooit een dier op zien staan :') en mocht dit gebeuren, dan is dit gekomen door de signalen die nog door het lichaam gingen naar de spieren toe. Vandaar heb je ook vaak stuiptrekkingen, die mensen vaak verwarren met "een leidend dier" terwijl het er al lang niet meer is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:23

Een paard kan niet opstaan na het schieten want door die pin worden de hersens doorboord en alle hersenfuncties uitgeschakelt. Dus de bewegingsreflexen, pijnreflexeb etc werken niet meer. Dus het paard voelt niks meer en kan ook niks meer ook na een.uur niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:24

vuurneon schreef:
Waarom denk je dat een veearts die schiet op het terrein ook direct erna moet steken?

Pin maakt niet altijd direct hersendood (hersendood is natuurlijk dood, lichaam sterft alsnog)

Om hem leeg te laten bloeden ;). Mocht je hem nog op willen eten.

vuurneon

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:25

Precies, met leegbloeden zijn ze ervan overtuigd dat het daarna echt dood is.

Anders zou het onzinnig zijn toch? Alleen schieten zonder leegbloeden kan niet.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:26

vuurneon schreef:

Een veearts die schiet?? Daar heb ik ook nog nooit van gehoord..
Anders lees je de verslagen van nijkerk even, erg leerzaam.

Ik zou je graag willen geloven, maar het KAN simpelweg gewoon niet.
Zoals de rest ook zegt alle hersenfuncties worden direct uitgeschakeld.

En als je het hebt gezien is het gewoon niet goed gegaan
Edit: ik bedoel dat als je een paard erna nog hebt zien staan..
Laatst bijgewerkt door eridinges op 09-01-12 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:27

Nee omdat het hart nog moet stoppen met bloed rondpompen maar het paard is op dat moment al volledig weg. Maar opstaan dat gebeurt niet de hersens zijn immers kapot ;)

vuurneon

Ik weet de verslagen en ja ik ken het.
Veearts mag ook schieten als ze daar bevoegd voor zijn, maar moeten het dier daarna wel laten leegbloeden.

Rennie89

Een veearts die schiet ook wel eens met een schietmasker :j is niet veel voorkomend, maar dit kan wel gebeuren.

Volgens mij is dat leegbloeden ook tegen dat het lichaam stijf word? Bloed stolt toch? Geen idee, is een theorie :')

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:29

Ik eet het wel, ik eet ook koe, varken, kip, garnaal, vis, slak en ander schaaldierbeessies dus ook paard, ik vind het lekker en het is schoon en mooi vlees.

En ik stoor me aan mensen die dan geen paard eten maar wel een frikandel, kroket of ander snackje uit de muur trekken en daar van genieten maar het hardst roepen dat ze noooooit paard zouden eten omdat het zo zielig is.... -O-

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:30

lifaya schreef:
Een veearts die schiet ook wel eens met een schietmasker :j is niet veel voorkomend, maar dit kan wel gebeuren.

Volgens mij is dat leegbloeden ook tegen dat het lichaam stijf word? Bloed stolt toch? Geen idee, is een theorie :')

Oke dat wist ik weer niet ;)
Maar eigenlijk wel logisch dat een DA daartoe bevoegd is.

Maar dat een paard op kan staan dat kan gewoon niet.
De hersenen regelen de zintuigen van het lichaam en die zijn kapot..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:31

Veearts mag inderdaad schieten (dit gaat overigens altijd om een slachting naar mijn weten, anders kunnen ze gewoon spuiten namelijk). En dan is leegbloeden nodig om het vlees te kunnen eten! En dus niet omdat het dier weg zou lopen.
Zou mooi zijn, je hebt een pin die 5x zo dik als een spijker is in je kop en kan gewoon aanlopen :=

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:32

Ik vind het onzin, want de paarden/ponys hebben het vele malen beter gehad dan de vleesvee en die eet je dus wel op, dat klopt niet he.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:33

Maar waarom moeten ze dan alsnog laten leegbloeden als het dier alsnog wordt afgevoerd door de rendac?
Als de hersens zo aan pulp liggen zo verbloeden nodig zijn. Maar ook dat moet als de da komt schieten bij je thuis in geval van nood.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:34

Ikzelf eet ook geen paardenvlees. Wel zo af en toe een frikadelletje. Dusja ben hypocriet.

Over het slachten.. iedereen moet lekker zelf weten wat die doet met zijn of haar paard.
Maar ik persoonlijk zal mijn pony niet laten slachten. Gewoonweg omdat ik het respectloos tegen over hem vind ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:35

bij autopsie (van mensen) laten ze de mensen ook geheel leegbloeden, die mensen die zullen ook niet meer opstaan :)) ga eff uitzoeken waarom dit is :P

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:35

Het stijfworden van het lichaam wordt veroorzaakt in de spieren (Rigor Mortis) omdat de actine-myosine filamenten van de spieren in elkaar schuiven. Leegbloeden heeft dan weer te maken met de houdbaarheid van het vlees en de smaak. Het hart stopt zo volgens mij ook sneller met pompen aangezien het geen volledige contracties meer kan veroorzaken wegens niet genoeg gevuld.

Rechtstaan kan echt niet meer hoor als ze hersendood zijn, mensen die hersendood zijn liggen aan verschillende apparaten in het ziekenhuis totdat 'de stekker er wordt uitgehaald' en ze uiteindelijk ook sterven wegens het wegvallen van de ademhaling.

Edit: leegbloeden zal dus nog een ander doel hebben, ik zoek het straks even op in mijn cursussen.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 09-01-12 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt