xApple schreef:Vorige week nog; er staat op de manege waar mijn paard staat ook
een meisje met een pony die ze van de manege heeft gekocht.
Ze heeft van de manege een 25 jarige fjord
gekocht die zijn hele leven al heel hard heeft gewerkt in de manege en nu
niet meer zuiver loopt en altijd ontzettend stijf is.
Zij gebruiken hem 1x per week een uur voor de kar, waar 3 mensen opzitten
waaronder haar vader die minstens 120 kilo weegt + dus nog 2 mensen.
Dat vind ik al echt not done.
Maar van de week was ze aan het rijden en ik aan het longeren. Paard liep
natuurlijk weer onzuiver en luisterde echt helemaal niet. Na een uur ging er een
vriendinnetje op en na nog een halfuur wilde haar moeder ook nog wel even.
Die moeder er een tijd op gezeten, toen wilde ze er eigenlijk wel samen op.
Inmiddels waren we al 2 uur verder en dat dier was gewoon doodop. Dus samen
erop, maar hij liep vreselijk slecht. Toen ging ze er nog op met dat vriendinnetje...
Toen schoot ik echt helemaal uit m'n slof hoor; heb alles tegen haar aan geschreeuwd want
ik vond het zoo zielig..Maar ze hadden echt zoiets van; boeiend..
Dus ik vind het zo vervelend want het gaat gewoon verder. Die pony is ook vreselijk
dun maar ik weet gewoon niet wat ik ermee moet?
Uit je slof schieten is not done. Wanneer jij bezig bent met je paard en iemand gaat al zijn of haar opgebouwde woede schreeuwen schiet jij in de verdediging. Dat is een volledig menselijke reactie.
Een eerlijk en rustig gesprek aangaan, waarin je haar verteld dat het misschien ook op een andere manier zou kunnen heeft misschien meer uitwerking.
Feit blijft dat je het niet kunt veranderen als de eigenaars hier niet voor open staan. Je kunt iemand met een eigen paard niet de wet voorschrijven, hoe graag je het ook zou willen. Iedereen heeft zijn eigen manier. Sommige mensen staan open voor tips maar andere ook helemaal niet.
Maar ze hadden echt zoiets van; boeiend..
, had ze even niet van mij verwacht. Helaas hielp het alleen voor dat moment, hartverscheurend maar je kan er zo ontzettend weinig aan doen.