Stalgenoten aanspreken op rijden of omgang met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:04

xApple schreef:
Vorige week nog; er staat op de manege waar mijn paard staat ook
een meisje met een pony die ze van de manege heeft gekocht.
Ze heeft van de manege een 25 jarige fjord
gekocht die zijn hele leven al heel hard heeft gewerkt in de manege en nu
niet meer zuiver loopt en altijd ontzettend stijf is.

Zij gebruiken hem 1x per week een uur voor de kar, waar 3 mensen opzitten
waaronder haar vader die minstens 120 kilo weegt + dus nog 2 mensen.
Dat vind ik al echt not done.

Maar van de week was ze aan het rijden en ik aan het longeren. Paard liep
natuurlijk weer onzuiver en luisterde echt helemaal niet. Na een uur ging er een
vriendinnetje op en na nog een halfuur wilde haar moeder ook nog wel even.
Die moeder er een tijd op gezeten, toen wilde ze er eigenlijk wel samen op.
Inmiddels waren we al 2 uur verder en dat dier was gewoon doodop. Dus samen
erop, maar hij liep vreselijk slecht. Toen ging ze er nog op met dat vriendinnetje...

Toen schoot ik echt helemaal uit m'n slof hoor; heb alles tegen haar aan geschreeuwd want
ik vond het zoo zielig.. ;( Maar ze hadden echt zoiets van; boeiend..
Dus ik vind het zo vervelend want het gaat gewoon verder. Die pony is ook vreselijk
dun maar ik weet gewoon niet wat ik ermee moet?

Uit je slof schieten is not done. Wanneer jij bezig bent met je paard en iemand gaat al zijn of haar opgebouwde woede schreeuwen schiet jij in de verdediging. Dat is een volledig menselijke reactie.
Een eerlijk en rustig gesprek aangaan, waarin je haar verteld dat het misschien ook op een andere manier zou kunnen heeft misschien meer uitwerking.

Feit blijft dat je het niet kunt veranderen als de eigenaars hier niet voor open staan. Je kunt iemand met een eigen paard niet de wet voorschrijven, hoe graag je het ook zou willen. Iedereen heeft zijn eigen manier. Sommige mensen staan open voor tips maar andere ook helemaal niet.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:58

Mooie manier is dat, een 25 jarige ex manege pony zo uitwringen. Klasse, werkelijk!
En zo zou ik het gezegd hebben tegen die lui.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:07

Ik loop al jaren met oogkleppen op. Zie teveel waarvan IK vind dat het niet kan, maar wie ben ik om te zeggen hoe anderen iets moeten doen. Ik waardeer ook geen bemoeizucht ook al zou dat goedbedoeld zijn.

1X heb ik iemand aangesproken, nouja ik werd bloedlink omdat een paard letterlijk in elkaar getrapt werd. Paard piste van pure angst, ik heb toen zo ontzettend mn scheur open getrokken. Ze schrok er wel van, ik zelf ook :+ , had ze even niet van mij verwacht. Helaas hielp het alleen voor dat moment, hartverscheurend maar je kan er zo ontzettend weinig aan doen.

orkaan

Re: Stalgenoten aanspreken op rijden of omgang met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:10

Ik bemoei mij nergens mee op stal (iig niet met de negatieve dingen, wel kan ik mensen complimenteren als iets juist goed gaat). De reden dat ik dat niet doe is dat het je toch niet in dank zal worden afgenomen en ik de sfeer niet op stal wil verpesten.....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:35

Sleeper schreef:
Ik loop al jaren met oogkleppen op. Zie teveel waarvan IK vind dat het niet kan, maar wie ben ik om te zeggen hoe anderen iets moeten doen. Ik waardeer ook geen bemoeizucht ook al zou dat goedbedoeld zijn.

1X heb ik iemand aangesproken, nouja ik werd bloedlink omdat een paard letterlijk in elkaar getrapt werd. Paard piste van pure angst, ik heb toen zo ontzettend mn scheur open getrokken. Ze schrok er wel van, ik zelf ook :+ , had ze even niet van mij verwacht. Helaas hielp het alleen voor dat moment, hartverscheurend maar je kan er zo ontzettend weinig aan doen.

Verschrikkelijk. Stiekum foto's maken en dierenpolitie bellen. Walgelijke lui!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:52

Ik zeg er eigenlijk nooit iets van, voor je het weet gebruiken ze het tegen je ook al bedoel je het nog zo goed.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:54

Ook ik loop tegenwoordig met flinke oogkleppen op maar zodra het welzijn van het paard ook maar enigszins in het geding komt dan ben ik de eerste die er wat van zegt. Leven en laten leven oké maar daar zit wel een grens aan.

Op de stal waar ik mijn paarden heb staan zijn er nogal wat beginnende paardeneigenaren en als ik zie hoe die soms lopen te stuntelen of dingen doen die gewoon niet kunnen dan zeg ik hier ook wat van. Dit wordt dan ook wel gewaardeerd. Nu kennen ze mij inmiddels wel en weten ze dat ik met dik 30 jaar ervaring ook niet uit mijn nek klets. Helaas heb ik nogal wat stalgenoten die achter iemands rug om heel wat op- en aanmerkingen hebben. Hier heb ik echt een pesthekel aan, zeg het tegen de persoon zelf of zeg niets.

Er zijn ook een paar stalgenoten waar ik de moeite niet neem om wat te zeggen. Deze personen doen er dan nog een schepje boven op en dat gaat dan juist ten koste van het paard.

Ik fotografeer vaak bij marathons en als ze daar te ruig bezig zijn wil ik nog wel eens heel demonstratief plaatjes gaan schieten. Negen van de tien keer is het dan snel over.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:01

Ik maak me daar niet meer druk om. Hun paard, hun zaak.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:06

Als pensioneigenaar (en ik als dochter van) geven wij wel eens adviezen. Vaak weten mensen niet beter. Meer kun je niet doen, het paard is hun eigedom.

Zou iemand echter zijn paard stelselmatig mishandelen (en dan heb ik het niet over andere rijwijze of rijtechnische fouten maar zonder reden ernstig afstraffingen geven oid) dan zullen er zeker maatregelen genomen worden, maar dat hebben we nog niet mee gemaakt.

Wel iemand die de stal niet mestte waardoor het paard in sh!t stond en de onze in de stank. Men wilde ons er niet voor betalen toen wij hem uitmestte en aanboden dat te blijven doen, maar ja dan moest er volpensionprijs betaald worden, die huur is opgezegd.

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:10

Ik denk dat mensen die echt fout met hun paard omgaan erg weinig vrienden hebben op stal of op de manege en dat hebben ze soms wel in de gaten, ik zou mijn mond houden mits het paard mishandeld wordt, maar waar ligt die grens??? Uiteindeijk als het paard moeilijk blijft doen komen ze vanzelf wel om advies en kun je dan nog altijd je mening/ advies geven hoe het anders kan.......helaas is niet iedereen goed voor zn maatje, dat geld voor alle dieren en mensen. :z /3

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:19

Ik als klein pension houdertje heb een vaste regel.
Wordt een paard in mijn ogen niet goed behandelt, getraind of gewerkt ??
Dan wordt de eigenaar met zijn paardje de deur gewezen.
Ik heb een klein groepje mensen op stal, met allemaal het zelfde idee over omgaan met paarden.
Iemand die afwijkt en niet aanspreekbaar is op zijn gedrag, wegwezen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:26

Hmmm... Ik heb wel dat als er iemand in de les bijvoorbeeld word aangesproken op handjes die een eigen leven leiden(niet trekken of wat dan ook maar gewoon meegaand met de beweging) en we rijden beiden in de bak zonder les en ik zie haar handen er weer vandoor gaan zeg ik gewoon van hey meid je handen gaan ervandoor. Dan weet ze wat ik bedoel en is het goed. Ook hebben we wel mensen die overal dwars tegenin gaan en daar bemoei ik me maar niet meer mee :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:28

Een stalgenootje van mij rijdt haar paard met zo ongeveer haar hele gewicht in zijn mondje... geen gelul maar in de krul. En iedereen zegt er van alles van; lesgever, mensen van de ponyclub, stalbaas... maar ze doet het gewoon op ''haar eigen manier''. Ik rijd haar paard 2/3 keer in de week en het is zo volkomen onnodig, al die kracht, maarja, het wil er gewoon niet in bij haar. Wat kun je dan, behalve het zelf ''beter'' doen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:37

Maeve schreef:
Een stalgenootje van mij rijdt haar paard met zo ongeveer haar hele gewicht in zijn mondje... geen gelul maar in de krul. En iedereen zegt er van alles van; lesgever, mensen van de ponyclub, stalbaas... maar ze doet het gewoon op ''haar eigen manier''. Ik rijd haar paard 2/3 keer in de week en het is zo volkomen onnodig, al die kracht, maarja, het wil er gewoon niet in bij haar. Wat kun je dan, behalve het zelf ''beter'' doen?

Het is jouw paard niet.
De stalbaas moet de beslissing nemen en die stalgenoot de deur wijzen.
Juist door afwijkend gedrag met paarden niet te accepteren komt ten goede van de rest van de mensen en paarden op stal.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:38

Ik word persoonlijk best moe van mensen die zich met mijn rijstijl bemoeien... Ik heb een instructrice waar ik blij mee ben en mn paard reageerd er goed op ookal denken sommige mensen daar anders over.
Maarja ik vind hun rijstijl weer heel apart en ik zeg daar ook niks over. Ik bemoei me nooit met hoe iemand rijd, als ik het echt niet aan kan zien of ik zie dat ze wel hulp willen dan gooi ik het in de vorm van een subtiele tip.

Overigens zou ik mensen wel graag aan willen spreken dat het niet werkt om 1x per week of in de maand te verschijnen en verwachten dat het paard tussendoor door alleen maar op stal te staan braaf blijft. Of nog erger 1x in die week of maand opeens fanatiek gaan rijden. Erg frustrerend, maar ik spreek mensen er nog niet vaak op aan. Vind het sneu voor het beestje maar wil me er verder niet mee bemoeien. Paard krijgt wel extra aai over zn bol, beestje kan er ten slotte ook niks aan doen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:39

Ariebren schreef:
Maeve schreef:

Het is jouw paard niet.
De stalbaas moet de beslissing nemen en die stalgenoot de deur wijzen.
Juist door afwijkend gedrag met paarden niet te accepteren komt ten goede van de rest van de mensen en paarden op stal.

Wegsturen is ook weer zo wat... want waar trek je dan de grens? Mijn stalgenootje is zo in haar doen en laten, volgens mij voor een deel uit angst, een deel onwetendheid, onkunde? Moet je dan iemand wegsturen?

edit: en daarbij, en daar had ik het vandaag nog over met stalbaas, de beste stuurlui he...?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:44

Waarom moeten mensen zich er mee bemoeien vraag ik me dan af? Waar komt dat bemoeizuchtige vandaan? Let gewoon op je zelf, dan heb je het al druk genoeg!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:47

Tuurlijk zitten de beste stuurlui in de kantine.
Wist je dat de leukste en gezelligste maneges en pension stalletjes geen kantine hebben ??

Een kantine is de plaats waar de paarden eigenaren de ruimte hebben en de tijd nemen om een ander van commentaar te voorzien ?

Haal eerst de balk uit je oog en dan pas de splinter uit het oog van iemand anders.

Maar gebeuren er zaken op stal die niet aanvaardbaar zijn, eigenaar aanspreken en eventueel de deur wijzen.
Dit is en blijft de verantwoording van de stal eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 10-01-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:47

Haha jaja dat klopt dan ook weer die staan altijd aan wal :D _/-\o_

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:49

Jammer genoeg niet, het wordt nooit gewaardeerd.
de ik noem ze maar even dressuurmutsen, vinden dat alleen hun manier goed is en hun het het beste weten en staat het paard met een blessure verkoop je hem weer en dan koop je gewoon een 3jarige ervoor terug.
heb al vaak genoeg er wat van gezegd, die mega sporen en al die bijzetteugels en rollkurs....
zelfs de jongere beginnen er nu al mee.
paard staat 24/7 binnen, word eruit gehaald gemept gereden en weer teruggekwakt.
ik geef het op, ook als je er bij in rijdt.. nee de hoefslag is van hun! dat moet duidelijk zijn alsjeblieft zeg...
en wat betreft de kantine.. de beste stuurlui staan aan wal.
en als ze wat op hebben zijn ze nog vele male beter..
dan word gezegd; laat mij er maar op ik laat het wel zien! amahoela.. die o zo beste stuurlui blijven maar lekker aan walstaan!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:51

Ja en dan heb ik nog een standpunt.
Het is mijn paard niet, zoek het lekker uit met je gedoe.

Maar niet op mijn stal. :7

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:53

Ik geef nooit veel commentaar, word op mij ook niet gedaan. Als ik ergens een oplossing ( makkelijkere manier) voor denk te hebben dan zeg ik dat gewoon en help ik de gene even :) Word altijd wel gewaardeerd :j

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:53

Ariebren schreef:
Haal eerst de balk uit je oog en dan pas de splinter uit het oog van iemand anders.

_/-\o_

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:54

droversrun schreef:
Overigens zou ik mensen wel graag aan willen spreken dat het niet werkt om 1x per week of in de maand te verschijnen en verwachten dat het paard tussendoor door alleen maar op stal te staan braaf blijft. Of nog erger 1x in die week of maand opeens fanatiek gaan rijden. Erg frustrerend, maar ik spreek mensen er nog niet vaak op aan. Vind het sneu voor het beestje maar wil me er verder niet mee bemoeien. Paard krijgt wel extra aai over zn bol, beestje kan er ten slotte ook niks aan doen.

Ik heb mijn stalgenoot er dus wel op aangesproken, of eigenlijk ben ik zo eigenwijs geweest om gewoon haar paard maar onder mijn hoede te nemen met de mededeling: 'Of jij doet het of ik doe het, tussen deze 2 opties kun je kiezen'.

MamboBeach schreef:
Waarom moeten mensen zich er mee bemoeien vraag ik me dan af? Waar komt dat bemoeizuchtige vandaan? Let gewoon op je zelf, dan heb je het al druk genoeg!

Ik bemoei me ermee omdat het paard anders het slachtoffer is en die kan nu eenmaal niet voor zichzelf opkomen.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:55

WhySoWhite schreef:
Ik geef nooit veel commentaar, word op mij ook niet gedaan. Als ik ergens een oplossing ( makkelijkere manier) voor denk te hebben dan zeg ik dat gewoon en help ik de gene even :) Word altijd wel gewaardeerd :j
commentaar voor je houden is ook altijd het beste wat je kan doen, maar mensen die volgens hun in de ZZ zwaar grandprix weet ik veel wat rijden! vinden dit maar al te moeilijk hier hoor..
geven commentaar, maar uitleg ho maar! nee dan moet je maar bij ze gaan lessen, of afstappen en hun het werk laten doen..
waarom kan niet iedereen gewoon tape op hun mond krijgen aan de zijkant van de bak. :+